|
ارسال به دوستان
نتفلیکس چگونه با ساخت برنامه «بازی مرکب»، به جهل مرکب دامن میزند؟
سرگردانی بهنام سرگرمی
گروه فرهنگ و هنر: مولانا در یکی از داستانهای زیبای خود راجع به مردی میگوید که ثروت هنگفتی به ارث برده بود اما همه آن را به یکباره به هدر داد و به خاک سیاه فقر نشست. چون از شدت فقر دچار استیصال و دلشکستگی شد، خالصانه رو به درگاه خدا آورد و به راز و نیاز پرداخت تا آنکه شبی در خواب هاتفی به او گفت: هر چه سریعتر وطنت بغداد را به سمت مصر ترک کن تا در آنجا به خواستهات برسی. مرد با امید فراوان راهی سفر شد و چون به مصر رسید، هیچ پولی برایش نمانده بود، پس چارهای جز گدایی ندید اما چون این کار برایش سخت و سنگین میآمد، تصمیم گرفت شب به گدایی برود تا کسی چهرهاش را نشناسد. در آن ایام چون محلههای مصر به خاطر وجود دزدان ناامن شده بود، داروغه و شبگردانش شبها در کوچهها کشیک داده و عابران را دستگیر میکردند. مرد غریبه شب به کوچهای شد و هنوز مردد بود که بانگ گدایی سر دهد یا نه که داروغه او را دید و یقهاش را چسبید و او را به باد مشت و لگد گرفت که بگو همدستانت کجایند و قرار بود امشب به کجا دستبرد بزنید. مرد هم نالهکنان امان میخواست. داروغه لختی از ضرب و شتم ایستاد و مرد غریبه با سوگند فراوان گفت که والله من دزد نیستم و در پی چنین خوابی که دیدم از بغداد به مصر شدم و ... داروغه که به خاطر لحن مرد به صدق گفتارش واقف گشت با تمسخر توأم با دلسوزی رو به او گفت: آخر تو به خاطر یک رویا حاضر شدی اینهمه راه را طی کنی؟! آخر مردک عقلت کجاست؟! خود من بارها خواب دیدهام که در بغداد در فلان محله، در فلان خانه گنجی نهفته است اما به آن خوابها توجهی نکردهام. جالب بود که تمام نشانیهای داروغه با آدرس مرد در بغداد یکی بود. مرد فهمید گنجی که به دنبال آن آمده در شهر خود و در خانه خود قرار دارد و یافتن آن موقوف بر این بوده که رنج سفر به مصر را تحمل کند. پس به بغداد شد و گنج را یافت و زندگیاش را سامان داد.
خیلی از مفسران در تفسیر این حکایت میگویند گنج حقیقت در «اندرون بشر» است حال آنکه او سالها آواره اینجا و آنجاست. فهم این نکته که در حکایتهای مختلف از بزرگان و شاعران ایرانی آمده است، همان چیزی است که میتوان از نوع اندیشه و تفکر سرمایهداری فهمید. در نگاه سرمایهداری گنج در بیرون انسان است. برای همین افرادی که با اندیشه سرمایهداری زیست میکنند، آواره جاها و مکانهای مختلف هستند. نتفلیکس در ذیل همین اندیشه که گنج همان پول است و برای آن پول نیز باید یک بار جنگید و آن نیز به بهای جان افراد است، سال 2021 یک مجموعه تلویزیونی درام را در کرهجنوبی ساخت. این فیلم که نهایت نگاه سرمایهداری را به رخ بشریت کشید، در هفته اول نمایش به یکی از پربینندهترین مجموعههای نتفلیکس در ۹۰ کشور تبدیل شد و ۲۸ روز پس از انتشار با بیش از ۱۱۱ میلیون بیننده، رکورد «بریجرتون» را شکست و به پربینندهترین مجموعه این شبکه تبدیل شد. غم و شادی و بهت و حیرت در این سریال با سرگردانی، پوچی و بیچیز بودن انسان به رخ کشیده شد. در این سریال نتفلیکس در کرهجنوبی نمایشی را به اجرا درآورد که در آن نهایت سرگردانی انسانها را برای پیدا کردن گنج نشان میداد. اما خوبی این موضوع آن بود که این مساله یک فیلم بود! فیلمی که در نهایت مخاطبان در سراسر دنیا خدا را شکر میکردند که این امر در واقعیت رخ نمیدهد. اما این امید شکست خورد. چرا که شرکت «نتفلیکس» قصد دارد مسابقه تلویزیونی به نام «بازی مرکب: چالش» را تولید کند.
سریال تلویزیونی پربیننده «بازی مرکب» دیگر فقط یک داستان نخواهد بود، چرا که «نتفلیکس» قصد دارد یک رئالیتیشو را با نام «بازی مرکب؛ چالش» تولید و پخش کند. مسابقهای که به سفارش «نتفلیکس» برگزار میشود، برخلاف سریال کرهای «بازی مرکب» مرگبار نخواهد بود و بدترین حالت ممکن برای ۴۶۵ بازیکنی که در این مسابقه شرکت میکنند، ترک مسابقه بدون کسب 4.56 میلیون دلار خواهد بود. به گفته «نتفلیکس»، جایزه 4.56 میلیون دلاری بیشترین جایزه نقدی است که تاکنون در تاریخ مسابقات تلویزیون واقعنما تعیین شده است. سریال کرهای «بازی مرکب» داستان گروهی از افراد بدهکار و با مشکلات مالی و تجربیات متفاوت از زندگی را روایت میکند که در مجموعهای از بازیهای کودکانه مرگبار برای یک جایزه نزدیک به ۴۰ میلیون دلاری رقابت میکنند و این جایزه تنها یک برنده خواهد داشت و بازندگان کشته میشوند. طبق اعلام «نتفلیکس»، مسابقه ۱۰ قسمتی «بازی مرکب: چالش»، علاوه بر بازیهایی که از سریال کرهای «بازی مرکب» الهام گرفته شدهاند، چند بازی جدید را شامل خواهد شد. این مسابقه در بریتانیا فیلمبرداری خواهد شد.
در مرحله اول «بازی مرکب» میتوانست به عنوان روایتی معرفی شود که یک انتقاد کاملا آشکار از جامعه سرمایهداری ماست که در رقابت است. فقرا در بازی مرگ و زندگی به معنای واقعی کلمه برای زنده ماندن رقابت میکنند و همه اینها برای سرگرمی ثروتمندان است. در زمانهای که بیشتر مردم نگران بیعدالتی اجتماعی هستند و افراد بیشتری سرخورده شدهاند، این نوع بازتاب درباره بیعدالتی اجتماعی در سرمایهداری به وضوح به فروش میرسد اما با واقعی شدن این فیلم و روایت، دیگر از حالت تذکر به جامعه جهانی خارج میشود. نگاه سرمایهداری در نتفلیکس 2 مساله را به نمایش میگذارد؛ اول آنکه با فیلمبرداری از این بازی واقعی به دنبال جذب مخاطب و پول بیشتر است و دوم آنکه مردمی که برای این بازی ثبتنام میکنند قطعا دردمندانی خواهند بود که امیدهایی برای بردن این جایزه دارند، یا شاید بورژواهایی باشند که تنها برای تفریح بیشتر وارد این بازی خواهند شد. اگر این بازی دقیقا همان چیزی باشد که در فیلم بوده است و مفلوکانی را در سراسر جهان برای آن از بین این همه مفلوک انتخاب کنند و آنهایی که در این بازی میبازند نیز همانند فیلم کشته نشوند و جان آنها برای پول از دست نرود، در نتیجه به حتم 464 نفر را ناامیدانه و سرخورده روانه خانههای خود میکند و تنها با یک برنده روبهرو است. دقیقا نگاه سرمایهداری همین است. همین که در بین افراد بشر یک نفر داشته باشد و بقیه به دستان آن یک نفر نگاه کنند. اگر چه این سرخوردگی و آوارگی جسمی و روحی انسانها برای سرمایهداری مهم نیست اما سنت واقعی کردن سریالهای حاشیهداری همانند «بازی مرکب»، بدعتی بسیار مبتذل است که تنها پوچی، آوارگی و سرگردانی بشر را بیشتر به رخ بشریت میکشاند. خبر ساخت مسابقه «بازی مرکب: چالش» در حالی اعلام شده است که «نتفلیکس» اخیرا از بازگشت سریال کرهای «بازی مرکب» با فصل دوم خبر داده بود.
ارسال به دوستان
پخش سریالهای تکراری از شبکههای سراسری عادی نشود
سریال جدید بسازید
پخش سریالهای تکراری در شبکههایی مانند تماشا و آیفیلم، خیلی عادی است و همچنان با استقبال مخاطبان بسیاری هم مواجه میشود! گاهی حتی میزان مخاطبان این سریالهای تکراری بیش از سریالهایی است که برای نخستینبار از تلویزیون پخش میکنند. این روزها اما پخش سریالهای تکراری از شبکههای اصلی با انتقادهایی همراه شده است. به گزارش «وطنامروز»، در تازهترین انتقاد از این رویکرد، تسنیم در گزارشی نوشته است: اگر چه بازپخش سریالهای قدیمی برای یک رسانه امری خوشایند نیست اما این امر همیشه مورد توجه مخاطبان تلویزیون بوده است و حالا طرفداران سریالهای قدیمی بیشتر از سریالهای جدید است. با این حال عده زیادی از مخاطبان هم از تلویزیون گلهمندند که چرا باید یک سریال را چندباره ببینند. این روزها شاهد سیر نزولی کیفیت سریالسازی در تلویزیون هستیم، اگر چه در دهه 1360 سریالسازی با امکانات کمتری انجام میشد اما آثار فاخر زیادی از آن دهه در خاطرات و قلب مردم باقی مانده است. تلویزیون از گذشته در ساخت سریالها بهقدری قوی بود که بیننده برای دیدن قسمت بعدی سریال لحظهشماری میکرد اما حالا چند سالی میشود که رسانه ملی در مناسبتهای مختلف یا هر زمانی که تولید تازهای برای شبکههایش ندارد، دست به دامان سریالهای قدیمی و تکراری میشود. این مطلب میافزاید: به همین دلیل قرار بود بزودی روند پخش سریالهای تکراری متوقف شود اما این داستان همچنان ادامه دارد و حتی گاهی دیده میشود سریالی که یک بار از یک شبکه پخش شده است، بار دیگر از شبکهای دیگر روی آنتن میرود. اگر نگاهی به شبکه یک و حتی 3 سیما داشته باشیم با این معضل روبهرو میشویم که مدتی سریال تکراری پخش میکنند تا سریالی جدید به آنتن بیاید. مطلب تسنیم در ارائه راهکاری برای تغییر این وضعیت پخش هفتگی سریالها را پیشنهاد میکند و مینویسد: یا باید تلویزیون به سمت پخش سریال هفتگی برود یا اگر قرار است سریال هر شبی داشته باشد، این نوع رفتار برای آینده مدیران جدید تلویزیون چالشبرانگیز خواهد شد. یکی از نکاتی که در این مطلب مورد نظر است، معضلی به نام پخش سریال تکراری از شبکههای سراسری است که رفتهرفته در حال اپیدمی شدن است. رسالت پخش تکرار سریالهای قدیمی و آرشیوی تلویزیون بر عهده شبکههایی مثل تماشا و آیفیلم قرار دارد و معلوم نیست چرا در شبکههای سراسری تلویزیون که مخاطبان منتظر سریالهای جدیدند، همان آرشیویها گهگاه روی آنتن میروند؟ اگر تلویزیون دورنما و چشماندازی برای ساخت سریالها و برنامهسازیهایش قرار دهد به این روز نخواهد افتاد که با پایان یک سریال جدید، چند ماهی آنتن را معطل سریال تکراری بکند! شاید با روشن شدن تکلیف مدیران گروهها در شبکههای سیما، روند تصویب طرحها و فیلمنامهها و ساخت سریالها و فیلمها در تلویزیون سرعت بیشتری به خود بگیرد. کنداکتور موضوع پیشپاافتادهای نیست که در دقیقه 90 و بهشکل غیرحرفهای با آن برخورد شود. در مناسبتها تلویزیون با مشکل پخش سریال مناسبتی مواجه است، چون از الان برای نوروز و رمضان و محرم سال آینده برنامه ندارد! لازم است مدیران تلویزیون کمی بیش از گذشته به مخاطب و نظرات آن توجه کنند و بهدنبال محتوا باشند، چرا که این تکرارهای بیهدف آنقدر ادامه پیدا کرده است که این سریالها حتی دستمایه شوخی در فضای مجازی شدهاند و با تکرار مداوم و با فاصله زمانی کم در معرض کمتأثیری قرار گرفتهاند؛ با این حال تلویزیون همچنان بیتوجه به هشدارها، ساختههای موفق قدیمی را با فاصله اندک از بازپخشهای قبلی، روی آنتن میبرد. در این ایام که این رقابت میان پلتفرمها و فضای مجازی با تلویزیون وجود دارد، مردم بیشتر از همیشه، این انتظار را از صداوسیما و محصولاتش دارند که ارزنده، پرمحتوا و سرگرمکننده باشند. ارسال به دوستان
ششمین همایش مطالعات صلح با محوریت ادیان برگزار میشود
هدف: تولید ادبیات علمی
ششمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران با همکاری نهادهای علمی کشورهای گوناگون جهان، با محوریت ادیان و صلحآفرینی در هزاره سوم، ظرفیتها و چالشها برگزار میشود.
به گزارش «وطنامروز»، ادیان جهانی به عنوان مهمترین منبع راهنمای جوامع به سوی سعادت، از دیرباز نقشی کلیدی در تعریف راههای دستیابی به صلح در سراسر گیتی در پیش روی پیروان خود گذاشتهاند.
از این رو، به نظر میرسد هماندیشی برای یافتن سازوکارهای مشترک و طراحی برنامههای جمعی برای دستیابی به صلح جهانی از سوی دینپژوهان و اندیشمندان دینی، از یکسو میتواند زمینهای مناسب برای همزیستی مسالمتجویانه میان جوامع در سطوح منطقهای و بینالمللی فراهم آورد و از سوی دیگر میتواند زمینه دستیابی به راهحلهای مشترک در برابر تهدیدات و ناامنیهای جهانی را فراهم آورد. از این رو انجمن علمی مطالعات صلح ایران که در سالهای اخیر نهادی پیشگام در زمینه فراهم آوردن بستر مناسب برای گفتوگو و اندیشهورزی میان دینپژوهان و نیز نخبگان فکری از ادیان گوناگون با هدف صلحآفرینی بوده، ششمین همایش سالانه خود را با موضوع «ادیان و صلحآفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیتها و چالشها» با حضور اندیشمندانی از کشورهای گوناگون در ۱۸ و ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.
هدف از برگزاری این همایش تولید ادبیات علمی درباره رویکرد ادیان نسبت به صلح پایدار، دعوت از دینپژوهان و اندیشمندان دینی به تامل در موضوعات صلح و ناصلح در جهان امروز، آشناسازی و برپایی ارتباط میان اندیشمندان مطالعات دینی در کشورهای گوناگون و یافتن راهکارهایی برای صلحآفرینی در جوامع امروزی بر پایه آموزههای دینی است.
ارسال به دوستان
کارگردان فیلمهای بازرگانی برای نخستینبار فیلم بلند میسازد
«خرس پدینگتون» به پرو میرود
کارگردان و عنوان سومین فیلم از فیلمهای «خرس پدینگتون» اعلام شد. به گزارش «وطنامروز»، قسمت سوم داستانهای خرس پدینگتون با عنوان «پدینگتون در پرو» به کارگردانی «دوگال ویلسون» ساخته میشود. ویلسون که برای ساخت موزیکویدئوها و فیلمهای بازرگانی جایزه برده است، با گرفتن این مسؤولیت از «پل کینگ» که کارگردانی ۲ قسمت قبلی را بر عهده داشت، برای نخستینبار یک فیلم بلند داستانی میسازد. کینگ اکنون در حال ساخت «وانکا» به عنوان پیشدرآمدی بر «چارلی و کارخانه شکلاتسازی» با بازی «تیموتی شالامه» برای کمپانی برادران وارنر است. فیلمبرداری «پدینگتون در پرو» از سال ۲۰۲۳ در لندن و پرو آغاز میشود. پرو زادگاه پدینگتون است که قبلا به لندن سفر کرده و ماجراجوییهایش را در آنجا رقم زده بود. کینگ از اینکه ویلسون وظیفه او را بر عهده گرفته، ابراز خوشحالی کرد و گفت پس از ۱۰ سال کار در این فیلم احساس میکند به طرز عجیبی محافظ این خرس کوچولو است. کینگ که داستان فیلم را با همکارانش در فیلمهای قبلی پدینگتون نوشته به عنوان یکی از تهیهکنندگان در این فیلم حضور خواهد داشت. فیلمنامه نیز توسط مارک برتون، جان فاستر و جیمز لامونت نوشته شده است. فیلمهای «پدینگتون» بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروختهاند و قسمت اول از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۷ درصد و قسمت دوم امتیاز ۹۹ درصد دارد. پدینگتون بهتازگی یکی از شخصیتهایی بود که در جشن 70 سالگی تاجگذاری ملکه بریتانیا با وی سر یک میز نشست. در حالی که ویلسون تاکنون هیچ فیلم هالیوودی را کارگردانی نکرده اما در فضای تجاری و موزیک ویدئو پرکار بوده است. او با برندهای مشهور مانند اپل و ایکیا کار کرده و برای هنرمندانی مانند «کلدپلی» موزیک ویدئو ساخته است. ویلسون نامزد دریافت جایزه انجمن کارگردانهای آمریکا (DGA) و گرمی شده و تبلیغ پارالمپیک وی از کن لیونز جایزه برده است.
ارسال به دوستان
رئیس سازمان سینمایی خبر داد
تولید آثار جدی در زمینه ترویج گفتمان انقلاب اسلامی
رئیس سازمان سینمایی نسبت به تولید فیلم مستند سینمایی با محوریت شخصیت شهید شفیعزاده قول مساعد داد. به گزارش «وطنامروز»، محمد خزاعی، رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری به همراه مدیران خود در چهارمین سفر استانیاش دیروز (چهارشنبه ۲۵ خرداد) به استان آذربایجان شرقی سفر کرد و پس از حضور بر مزار شهدای تبریز با نماینده ولیفقیه در استان آذربایجان شرقی دیدار کرد. محمد خزاعی در این دیدار از تولید آثار جدی در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت، صهیونیسمستیزی، ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و... خبر داد و گفت: اعتقاد دارم سینماست که میتواند ملهم از رهنمودهای رهبرانقلاب در عرصه جهاد تبیین، نقشی اثرگذار داشته باشد. کارکرد سینما در عرصه فرهنگسازی غیرقابل انکار است. تولید آثار فرهنگی و فاخر و مطابق با فرهنگ، تمدن و باورهای دینی و ملی، مورد نظر سازمان سینمایی است. رئیس سازمان سینمایی تولید انبوه فیلمهای سینمایی در دورههای قبل را یکی از معضلات فعلی سینمای کشور دانست و اظهار کرد: به خاطر شرایط کرونا و تعطیلی سینماها در سالهای گذشته، حتی برای 2 سال آینده فیلم برای اکران در سینماهای کشور وجود دارد. در حالی که خیلی از این آثار تولیدی با انتظارات مردم و دغدغههای آنها ممکن است همگرا نباشند. خزاعی ادامه داد: اصلاح آییننامه و ابلاغ قوانین شفاف مطابق با انتظارات روز جامعه اقدامی در راستای تسهیل کار فعالان سینمای کشور بود که در این دوره انجام شده است. رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه باورهای اصیل دینی و انقلابی با بهرهمندی از ظرفیت سینما هستیم، تصریح کرد: عدالتمحوری شعار و رویکرد اصلی دولت در توسعه فرهنگی کشور است. در این نشست سیدمحمدعلی آلهاشم، نماینده ولیفقیه در استان آذربایجان شرقی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید شفیعزاده، بنیانگذار و فرمانده توپخانه نیروی زمینی سپاه پاسداران که نقشی اثرگذار در جنگ تحمیلی داشت، از مسؤولان سینمایی کشور خواست تا اثر سینمایی فاخر درخور این شهید بزرگوار تولید شود. وی ادامه داد: امروز نقش و تاثیر سینما بر تمام نمادهای زندگی بشر روشن است و سرمایهگذاریای که در حوزه سینما در کشورهای پیشرفته میشود، نشان از اثبات اهمیت و نقش تاثیرگذار سینما دارد؛ چنانکه بسیاری از راهبردهای سیاسی، فرهنگی و تاریخی از طریق سینما نشانهگذاری و تبیین میشود. آلهاشم با بیان اینکه تاثیر سینما در اقشار مختلف غیرقابل انکار است، افزود: مدیران سینمایی در دوره جدید باید به فکر جذب و گسترش مخاطب باشند و این مهم ممکن نیست مگر با برنامهریزی برای تولید فیلم خوب و فرهنگسازی و جذب اعتماد مردم برای رفتن به سینما. به گفته وی، سینما مدرسه بزرگ انسانسازی است. همانطور که در اکران «موقعیت مهدی» دیدید - که رکورد پرمخاطبترین فیلم دفاعمقدس را رقم زد- در این فیلم دیدیم که اگر قصه و خانواده در فیلم دیده شود، جذابیت بیشتری برای جذب مخاطب خواهد داشت. نماینده ولیفقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه اهتمام به تجهیز و مناسبسازی سینماها ضروری است، بیان کرد: سینماهای شهرستانهای استان با استانداردها فاصله دارند و بخش قابل توجهی از سینماهای تبریز نیز وضعیت ساختمانی مناسبی ندارند. امیدوارم با تعامل و همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این امر مورد توجه قرار گیرد. وی اضافه کرد: توجه به فیلمسازان شهرستانی نیز باید از اولویت وزارت ارشاد قرار باشد. وی عنوان کرد: اقتصاد سینما با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد، از سوی دیگر شاهد افزایش هزینه تولید فیلم در کشور هستیم، عدم تناسب منابع موجود با خواستهها نیز عاملی برای تولید آثاری با کیفیت کم شده است. در ادامه این نشست، رئیس سازمان سینمایی ضمن استقبال از پیشنهاد امام جمعه تبریز، نسبت به تولید فیلم مستند سینمایی با محوریت شخصیت شهید شفیعزاده، قول مساعد در این باره داد و گفت: در تجهیز سینماهای مراغه، مرند و سراب نیز همراه با دستگاههای اجرایی استان مساعدتهای جدی خواهد شد. ارسال به دوستان
اخبار
شروع پیشتولید سریال «نون خ»
پیشتولید فصل چهارم مجموعه «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیهکنندگی مهدی فرجی آغاز شد. به گزارش «وطنامروز»، بنا بر اعلام تهیهکننده سریال «نون خ»، پیشتولید فصل چهارم این مجموعه طنز آغاز شده است. مهدی فرجی، تهیهکننده سریال «نون خ»، با انتشار عکسی همراه با سعید آقاخانی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، از آغاز پیشتولید سریال «نون خ ۴» خبر داد. فصل سوم مجموعه تلویزیونی «نون خ» در نوروز ۱۴۰۰ از شبکه یک، شبکه تماشا و شبکه نسیم پخش شد.
فصل نخست این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی سعید آقاخانی و نویسندگی امیر وفایی در نوروز ۱۳۹۸ از شبکه یک پخش شد. فصل دوم این مجموعه طنز نیز سال ۹۹ پخش شد. سعید آقاخانی، علی صادقی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، کاظم نوربخش، پاشا جمالی، نسرین مرادی و... از بازیگران اصلی «نون خ» هستند.
***
اوج در تدارک ساخت ۱۰ فیلم سینمایی
سازمان هنری- رسانهای «اوج» قصد دارد سال جاری ۱۰ پروژه سینمایی را با همکاری فیلمسازان جوان و باسابقه به سرانجام برساند. به گزارش «وطنامروز»، مهرماه سال گذشته بود که احسان محمدحسنی، رئیس سازمان اوج طی نشستی عنوان کرد ساخت چند فیلم سینمایی در دستور کار این سازمان است اما به دلیل شرایط کرونایی و بحث درآمدزایی ترجیح این مجموعه بر این بوده است که در عرصه سریالسازی فعال باشد. به طوری که سال گذشته تنها فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی به عنوان محصول اوج ساخته شد اما به دلیل مشکلات پروانه نمایش از رقابت در جشنواره فیلم فجر بازماند.
محمدحسنی در همان نشست همچنین اعلام کرد سازمان اوج در نظر دارد فیلمی درباره پیامبر اکرم با نام «خدیجه» به نویسندگی داوود میرباقری، فیلمی درباره امام حسین(ع) با محوریت زندگی یکی از شهدای کربلا و... را سینمایی کند. سازمان اوج قرار است در سال جاری ۱۰ پروژه سینمایی را با همکاری فیلمسازان جوان و باسابقه تولید کند که با برخی از آنها پیشتر هم همکاری داشته است.
محصولات سازمان اوج در حال حاضر در مرحله نهایی کردن متن فیلمنامه، انتخاب بازیگر و البته تولید هستند. این سازمان در نظر دارد از میان این آثار حداقل ۸ فیلم را به چهلویکمین جشنواره فیلم فجر برساند.
***
۳۰ خرداد اختتامیه «همایش ملی متنپژوهی ادبی» برگزار میشود
آیین اختتامیه «همایش ملی متنپژوهی ادبی» با عنوان «هنر و ادبیات عرفانی» توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری هسته مطالعات ادبی و متنپژوهی، دوشنبه ۳۰ خرداد برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، آیین اختتامیه «همایش ملی متنپژوهی ادبی» با عنوان «هنر و ادبیات عرفانی» به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری هسته مطالعات ادبی و متنپژوهی، انجمن علمی پژوهشهای هنری ایران و انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی ایران از ساعت ۱۷ دوشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱ برگزار میشود.
در این رویداد که در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزار خواهد شد، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با موضوع «هنر از منظر عرفان»؛ حمیدرضا شعیری، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با عنوان «از تن بدخیم تا تن خوشخیم: استعلاء وجودی سوژه در نزد مولانا»؛ مهدی محبتی، عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان با موضوع «کشکول اقتدار، عرفان بهمثابه امر سیاسی» و محسن روستایی، مشاور سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران با عنوان «توصیف یک سند تاریخی از سلسله شاه نعمتاللهی» به ایراد سخن میپردازند. ورود برای عموم علاقهمندان به این مراسم آزاد است. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر(عج)، پل امیر بهادر، خیابان سرلشکر علیاکبر بشیری، شماره ۷۱ واقع است.
***
برگزاری نخستین جلسه بخش پوشاک سلامتمحور جشنواره مد و لباس فجر
نخستین جلسه اعضای بخش پوشاک سلامتمحور با تأکید بر حضور فعال حوزه طب و محیطزیست در یازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، از آنجا که امروزه ۲ مؤلفه سلامت و محیطزیست از محوریترین دغدغههای جوامع مختلف است؛ کارگروه ساماندهی مد و لباس در سیاستگذاریهای کوتاه و بلندمدت به این حوزه توجه ویژه کرده است. نخستین جلسه اعضای بخش پوشاک سلامتمحور، با حضور اطبا، پزشکان، سازمان محیطزیست و هلالاحمر در شورای فرهنگ عمومی، سهشنبه ۲۴ خرداد تشکیل شد. در این جلسه بر حضور فعال حوزه طب و محیطزیست در برنامههای مختلف بویژه یازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر تأکید شد. از سوی دیگر اعضا بر لزوم حمایت از فعالان حوزه مد و لباس کشور با محوریت سلامت و محیطزیست تاکید کردند و در ادامه نیز برنامههای راهبردی در راستای ارتقای حوزه مد و لباس کشور ارائه شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|