|
افت ۷ هزار واحدی شاخص بورس
شاخص کل بورس تهران روز گذشته با 7 هزار و ۶۱۷ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحدی قرار گرفت. معاملهگران دیروز در ۲ بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۵۹ میلیون سهم، حقتقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۷۷ هزار و ۷۷۹ میلیارد ریال معامله کردند. شاخص هموزن هم با ۳ هزار و ۱۲۶ واحد کاهش به ۴۲۳ هزار و ۴۵۷ واحد و شاخص قیمت با یکهزار و ۹۱۲ واحد افت به ۲۵۹ هزار و ۵۱ واحد رسید.
ارسال به دوستان
نخستین محموله ترانزیتی از روسیه به هند از خاک ایران و از طریق کریدور شمال- جنوب حرکت کرد
اولین گام در کریدور توسعه
گروه اقتصادی: نخستین محموله ترانزیتی از روسیه به هند از خاک ایران از کریدور شمال- جنوب هفته پیش ارسال شد. این محموله شامل ۲ کانتینر 40 فوتی حاوی لمینیت چوب با وزن 41 تن، به صورت آزمایشی از مبدا سنپترزبورگ واقع در روسیه حرکت کرده و پس از انتقال به «بندر سالیانکا» در آستراخان از طریق دریای خزر وارد ایران میشود. این ۲ کانتینر پس از ورود به منطقه آزاد انزلی در ایران، با کامیون به بندرعباس انتقال یافته و از آنجا توسط کشتیهای کانتینربر به بندر ناواشیوا در هند که مقصد نهایی است، انتقال پیدا میکند. پیشبینی زمانی که برای ترانزیت این محموله در نظر گرفته شده، کمتر از 25 روز است. به گزارش «وطنامروز»، روزنامه اکونومیک تایمز چاپ هندوستان 21 خرداد در گزارشی به این موضوع پرداخت و ارسال این محموله از روسیه را تایید کرده است. پیشبینی میشود ظرف ۲ هفته آینده این محموله به هند برسد.
* سلام ایران به اوراسیا
اواخر شهریور سال گذشته بود که ایران به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمد. عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای نقش کشورمان را در ۳ طرح زیرساختی ابتکار کمربند و جاده، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کریدور شمال- جنوب بیش از پیش پررنگ کرده است. ابتکار کمربند و جاده، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کریدور شمال- جنوب به عنوان طرحهای کلیدی در حوزه اتصالات زیرساختی میتوانند در تقویت منافع مشترک کشورهای در حال توسعه و تقویت صلح در این منطقه نقش ایفا کنند.
نکته مهم اما اینجاست که ایران حلقه وصل ۳ طرح زیرساختی فوق است. ایران میتواند از طریق کریدور شمال- جنوب حلقه وصل جنوب و شمال اوراسیا باشد و آسیای مرکزی و روسیه را به هند پیوند دهد. همچنین کریدور شمال- جنوب میتواند زیرساخت سخت همگرایی در قالب «اوراسیای بزرگ» را تقویت کند. در واقع ایران با بهرهگیری از موقعیت استراتژیک خود در آسیا میتواند بازیگری مهم در پیشبرد طرحهای اقتصادی و توسعهمحور کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا باشد.
* صرفهجویی ارزی و زمانی با بهرهگیری از کریدور شمال- جنوب
حالا با فعالسازی کریدور شمال- جنوب صرفهجویی احتمالی در حدود 2500 دلار در هر 15 تن محموله نسبت به مسیر معمول کانال سوئز به دست میآید. همچنین زمان حملونقل را میتوان به 25 تا 30 روز در مقایسه با 40 تا 60 روز از طریق سوئز کاهش داد. به عنوان مثال، طی کردن مسیر بین بمبئی و مسکو تنها 19 روز (در مقابل 32 تا 37 روز از طریق کانال سوئز) طول میکشد و مسافت را از حدود 16112 کیلومتر (8700 مایل دریایی) به حدود 7075 کیلومتر کاهش میدهد. به همین ترتیب، حملونقل بین هند و فنلاند تنها 21 روز طول میکشد که حدود 45 روز از حالت معمول کمتر است.
کریدور شمال- جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است. کریدور شمال- جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این راهگذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همهجانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جادهها، ترمینالها و مسیرهای ریلی خود میپردازند. این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیجفارس و جنوب آسیا برقرار میکند. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور میتواند در مبادله کالا به شرق کشور و همسایههای شرقی و آسیای میانه نقش داشته باشد.
کریدور ترانزیتی بینالمللی شمال- جنوب، کالاهای صادراتی از سواحل غربی هند را از بندرعباس و بندر چابهار در ایران و کشورهای آسیای میانه و روسیه به اروپا انتقال میدهد. هندیها با داشتن شرایط اقتصادی مناسب، بشدت علاقهمند به استفاده از کریدور شمال- جنوب برای عرضه ارزانتر کالا و محصولات خود در بازارهای جهانی هستند. در واقع کالاهای هندی برای رسیدن به روسیه و اروپا به بندرعباس ایران در خلیجفارس تحویل داده شده و از آنجا از طریق حملونقل ریلی یا جادهای به دریای خزر رسیده و از طریق دریای خزر به سمت روسیه حمل میشود.
بزرگترین ویژگی مسیر شمال- جنوب کوتاه کردن زمان حملونقل کالاهاست. کشورهای استفادهکننده از مسیر هر چند ممکن است در ابتدای راهاندازی این کریدور متحمل هزینههای مالی و اقتصادی شوند ولی با فعال شدن آن و کاهش فاصله زمانی انتقال کالا از هند به روسیه و اروپا، به سرعت هزینهها جبران میشود.
یکی از ۲ کریدور شمال- جنوب اصلی در ایران شامل محور شرقی است که با اتصال راهآهن چابهار- زاهدان در سال آینده، این کریدور مهم در محور شرقی میتواند به عنوان حلقه اتصال جنوب آسیا به افغانستان و آسیای میانه عمل کند. کریدور دیگر نیز از بندرعباس (بندر شهید رجایی) آغاز شده و به ۴ شاخه دیگر در شمال، شمال غرب و شمال شرق متصل میشود؛ در حال حاضر کریدور بندر شهید رجایی - بندر امیرآباد که تنها بندر رو- رو کشور است، فعال بوده ولی به دلیل کم بودن روابط تجاری ایران با بنادر ترکمنباشی (ترکمنستان) و اکتائو (قزاقستان)، حجم ترددها چندان قابل توجه نیست.
شاخههای شمال غربی و شمال شرقی کریدور ریلی شمال- جنوب فعالیت بیشتری دارند اما آنچه حائز اهمیت است، کریدور ریلی بندرعباس- قزوین- رشت- آستاراست. حلقه مفقوده این کریدور، راه آهن رشت- آستاراست، چرا که راه آهن آستارا (ایران) - آستارا (جمهوری آذربایجان) فعال بوده و اگر قطعه رشت- آستارا متصل شود، این کریدور با تقاضای بسیار زیادی از سوی آذربایجان، گرجستان، بلاروس، روسیه و حتی فنلاند مواجه میشود. البته تنشها میان آذربایجان و ارمنستان در چند ماه گذشته و ایجاد درگیری مجدد در بخش یراسخ ارمنستان که قطعهای از مسیر مورد توافق طرفها برای برقراری خط ریلی شمال- جنوب بوده و مورد تأکید مقامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی واقع شده است، نشاندهنده سیاست رقابت منفی توسط جبهه ترکی – آذربایجانی در تصاحب کریدورهاست. بخش یراسخ یک منطقه کلیدی است که اتصال شمال و جنوب ارمنستان را فراهم میکند. ارمنستان سالهاست نتوانسته از مزیت منطقهای خود برای ترانزیت استفاده کند و در نوعی محاصره قرار دارد اما حال که در چارچوب پروژه استراتژیک کریدور شمال- جنوب این فرصت را به دست آورده که تجارت خود را تقویت کند، آذربایجان درصدد است با ایجاد ناامنی در منطقه کلیدی یراسخ، این فرصت را از رقیب سنتی خود بگیرد.
با این تفاسیر، به گفته کارشناسان تنها گزینه در دسترس جهت شکلدهی کریدور صادراتی و ترانزیتی مابین ایران و روسیه، دریای خزر است. ایران و روسیه به لحاظ دریایی با یکدیگر هممرز بوده و کارشکنیهای همسایگان شمالی نمیتواند خللی در ترانزیت دریایی فیمابین ایجاد کند. با این حال کشتیرانی تجاری ایران در دریای خزر به اندازهای قوت نگرفته تا بتوان بار صادراتی و ترانزیتی با روسیه را به آن واگذار کرد و نیاز است با اتخاذ سیاستهای مناسب این مشکل برطرف شود.
* مالکیت 53 درصدی ایران از بندر سالیانکای روسیه
در این بین موضوع قابل توجه بالاخص برای ایران، «بندر سالیانکا» و چرایی اهمیت آن است. بندر سالیانکا در منطقه اقتصادی استان آستراخان قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران مالکیت 53 درصد از آن را در اختیار دارد. شهر بندری آستراخان نیز در فاصله 50 کیلومتری شمال دریای خزر و در خاک کشور روسیه واقع شده است و از طریق رودخانه ولگا به خزر متصل میشود. طبق آمار رسمی دولت محلی آستراخان، بندر سالیانکا در سال 2020 بین 15 بندر فعال در رودخانه ولگا، توانست رتبه اول را هم از لحاظ تناژ بارگیری و هم تعداد فروند پهلودهی کشتی به خود اختصاص دهد. بندر سالیانکا که بیش از 53 درصد سهام آن در اختیار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، سال 2020 با حدود 670 هزار تن تخلیه و بارگیری، به برترین بندر از این حیث در این منطقه تبدیل شده است.
* فرصت بارگیری و تخلیه همزمان 5 کشتی
در بندر سالیانکا به طول 750 متر اسکله وجود دارد و به طور همزمان 5 کشتی میتواند کار بارگیری و تخلیه را انجام دهد. این بندر از ظرفیت بیش از نیم میلیون تن بارگیری و تخلیه در طول یک سال برخوردار است و بر اساس سرمایهگذاریهای در حال انجام، قرار است این میزان به بیش از 0.7 میلیون تن در سال برسد. از دیگر ویژگیها و مزیتهای بندر سالیانکا میتوان به 4 هزار متر خط راهآهن شامل 6 خط ریل راهآهن، واگنهای حمل غلات، انبارها و سیلوهای مختلف اشاره کرد. نوع کالاهای صادراتی روسیه از این بندر به ایران نیز اغلب شامل غلات، چوب، روغن و دانههای روغنی، ذرت، گوشت قرمز و تجهیزات و قطعات میشود. میوه و خشکبار، سبزیجات، سیمان، محصولات غذایی فرآوری شده، پارچه و سرامیک هم محصولاتی است که از طریق این بندر، از ایران به روسیه وارد میشود. بندر سالیانکا به دلیل موقعیت جغرافیایی که در خاک کشور روسیه و شمال دریای خزر دارد، میتواند نقش بسیار مهمی در توسعه و تقویت کریدور شمال- جنوب ایفا کند.
* فرصت ایران برای ایفای نقش در تجارت هند و روسیه
بندر سالیانکا از زاویه نقش کریدور شمال- جنوب و تعاملات تجاری ۲ کشور هند و روسیه نیز، برای ایران حائز اهمیت است. آخرین آمارهای رسمی هند نشان میدهد در نخستین ماه تحریمهای روسیه (ماه مارس) صادرات هند به این کشور افتی 70 درصدی داشته اما وارداتش بیش از ۲ برابر شده است. علت اوجگیری واردات مربوط به جهش خرید نفت هند از روسیه است که از 30 هزار بشکه در روز به بیش 700 هزار بشکه افزایش یافته است. از طرفی سال گذشته میلادی نیز کل تجارت روسیه و هند 13.5 میلیارد دلار بوده که از مسیرهای دریایی کانال سوئز و بدون استفاده از خاک ایران انجام شده است. با توجه به افزایش چشمگیر صادرات نفت روسیه به هند، بتدریج محصولات و کالاهای هندی نیز جای خود را بیش از پیش در بازار کشور روسیه باز کرده و مسیرهای صادراتی هند به روسیه اهمیتی دوچندان پیدا خواهد کرد. در این راستا مهمترین راه حملونقل برای تعاملات روسیه و هند، کریدور شمال- جنوب بوده و در این مسیر، بنادر شمالی ایران و بنادر جنوبی روسیه در خزر بالاخص بندر سالیانکا به پایگاههای اصلی ترانزیت و حملونقل تبدیل خواهند شد.
ارسال به دوستان
اخبار
الزامی شدن کد رهگیری برای تمام معاملات مسکن
وزیر راهوشهرسازی در نشست با اصناف حوزه مسکن، از الزامی شدن کد رهگیری برای تمام معاملات مسکن به عنوان شرط قانونی بودن معاملات خبر داد. رستم قاسمی در این نشست بر اجرای مصوبات سران قوا برای ساماندهی بازار مسکن تاکید و اعلام کرد: موضوع اجاره و ارائه کد رهگیری با صنف اتحادیه املاک و زیر نظر وزارت صمت است اما به دلیل اتفاقاتی که در کشور به دلیل گرانیهای اخیر رخ داد، از سوی وزارت راهوشهرسازی پیشنهادات و بستههایی را به مجموعه حاکمیت ارائه کردیم تا مشکلات و معضلات موجود مربوط به مسکن خانوارها را تا جایی که ممکن است، حل کنیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: مصوبات سران قوا درباره ساماندهی بازار مسکن و اجارهبها مصوب شده است و طبق این مصوبه مستاجران میتوانند در واحدهای مسکونی که سکونت دارند ساکن باشند و موجران نیز نهایت همکاری را داشته باشند و حداکثر در تهران و سایر کلانشهرها تا ۲۵درصد و در سایر شهرها تا ۲۰ درصد افزایش نرخ اجارهبها را مجاز هستند. قاسمی با یادآوری اینکه برای تسهیلات ودیعه مسکن از سوی دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی بانکی پیشبینی شده که پرداخت میشود، رقم این تسهیلات را برای خانوارهای مستاجر واجد شرایط در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهرها و مراکز استانها ۷۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان برشمرد. وی توضیح داد: نرخ سود تسهیلات ودیعه اجاره مسکن ۱۸ درصد است که ۵ درصد این ۱۸ درصد با سوبسید و ۱۳ درصد توسط مردم پرداخت میشود. از طریق این روش پیشبینی میشود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون خانوار مستاجر بتوانند از تسهیلات ودیعه مسکن بهره ببرند. قاسمی ضمانت اجرایی مصوبات سران قوا را درباره ساماندهی بازار مسکن دستگاه قضایی عنوان و تاکید کرد: در مصوبه اعلام شده است شوراهای حل اختلاف و در نهایت دستگاه قضایی درباره بروز اختلاف همکاری داشته باشند که امیدواریم موجر و مستاجر با توافق مشکلات احتمالی را حل کنند.
***
کالاهای اساسی مورد نیاز سال ۱۴۰۱ تأمین شد
شرکت بازرگانی دولتی ایران با صدور اطلاعیهای اعلام کرد با تأمین بموقع کالاهای اساسی از محل منابع داخلی و خارجی، میزان ذخیره گندم، برنج، روغن و شکر به حد مطلوبی رسیده است و تا پایان سال، پاسخگوی نیاز مصرفی کشور خواهد بود. با تداوم اجرای برنامههای تأمین، علاوه بر خرید گسترده و تضمینی گندم و دانههای روغنی به صورت گسترده و ذخیرهسازی این محصولات، حجم انبوهی از کالاهای اساسی شامل گندم، برنج، روغن و شکر نیز از ابتدای سال جاری از خارج خریداری، وارد و ذخیره شده و به این ترتیب نیاز مصرفی سال 1401 کشور تأمین شده است. امسال همچنین برای تأمین نیاز مصرفی مردم و تنظیم بازار، بیش از 2.5 میلیون تن انواع کالاهای اساسی در اقصی نقاط کشور توزیع شده که در این میان، بیش از ۲ میلیون تن گندم برای مصارف واحدهای صنف و صنعت و نانواییها به این واحدها اختصاص یافته است.
***
۹ هزار کارتخوان جدید در اختیار نانواییهای تهران قرار گرفت
معاون برنامهریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در اجرای طرح هوشمندسازی نان، ۹ هزار دستگاه کارتخوان جدید در اختیار نانواییهای دولتی تهران قرار گرفته است و هیچ محدودیتی در عرضه تعداد نان وجود ندارد. محمد قربانی درباره طرح هوشمندسازی نان افزود: مجری طرح هوشمندسازی نان وزارت اقتصاد است و این طرح به صورت آزمایشی در استان زنجان به منظور شناسایی آسیبها و خلأهای احتمالی اجرایی شد تا با ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی، برخی مشکلات برطرف شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این طرح دارای دستگاه پوز (کارتخوان) هوشمند خاص است، اظهار داشت: طبق آمارها کشور به ۸۳ هزار دستگاه کارتخوان نیاز دارد که بحثهای مربوط به پشتیبانی از پوزها مهم است و عملا اتصال در برخی نانواییها شروع شده است. وی با بیان اینکه قیمت نان سنتی هیچ تغییری نخواهد داشت، تصریح کرد: اکنون این طرح در استانهای زنجان، قزوین، چهارمحالوبختیاری، فارس، تهران و برخی استانهای دیگر در حال اجراست و پیشبینی میشود این طرح تا پایان تیر یا مردادماه به کل کشور تعمیم داده شود. قربانی اضافه کرد: فرآیند خرید نان همانند روال گذشته با کارت بانکی اشخاص انجام میشود، یعنی خریدار با کشیدن کارت بانکی که متصل به کد ملی است، تعداد نان را انتخاب میکند و عملیات پرداخت بانکی انجام میشود، با این تفاوت که بخشی از هزینه نان از حساب خریدار کسر میشود، مابقی نیز از محل یارانه به حساب نانواییها واریز میشود. معاون برنامهریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ محدودیتی در تعداد خرید نان وجود ندارد و با کارت بانکی به هر تعدادی که نیاز است میتوان خرید انجام داد.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح، یارانهها مستقیم و هدفمند به دست مردم میرسد و از آرد چند نرخی در بازار و نشت یارانه جلوگیری خواهد شد، افزود: این طرح در جلوگیری از قاچاق آرد و ضایعات نان اثرگذار است و به طور حتم خروج آرد برای مصارف غیرانسانی به حداقل میرسد. در این طرح به دلیل رقابتپذیری بین واحدهای نانوایی دولتی، کیفیت نان و رضایتمندی مشتری ارتقا مییابد.
***
دلار در بازار آزاد به 31 هزار و 750 تومان رسید
روز گذشته قیمت خرید هر دلار توسط صرافیهای بانکی ۲۷ هزار و ۳۹۶ تومان و نرخ خرید هر یورو ۲۸ هزار و ۳۵۹ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۱۹۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۴۳۹ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۶۵۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۹۱۶ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۸۱۶ تومان و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۴۷۷ تومان معامله شد. همچنین در بازار آزاد دلار با نرخ 31 هزار و 750 تومان معامله شد.
ارسال به دوستان
بر اساس گزارش اداره کل گمرک چین، روسیه جای عربستان را در بازار نفت این کشور گرفت
حفظ سهم ایران از بازار نفت چین
اگر چه صادرات نفت روسیه به چین در ماه گذشته میلادی ۳۹۰ هزار بشکه بیشتر شده اما در همین زمان صادرات نفت عربستان به چین ۳۳۰ هزار بشکه کاهش داشته و این در حالی است که سهم ایران از بازار نفت چین حفظ شده است. اداره کل گمرک چین آمار واردات نفت خود را منتشر کرد؛ آماری که نشان میدهد اگر چه صادرات نفت روسیه به چین در ماه مه در مقایسه با ماه قبل از آن ۳۳۰ هزار بشکه افزایش داشته اما سهم ایران از بازار نفت چین را نگرفته است. این در شرایطی است که صادرات نفت عربستان به چین در همین مدت، کاهش 390 هزار بشکهای را نشان میدهد. بر اساس آماری که توسط رویترز منتشر شده، ایران در ماه گذشته میلادی (ماه مه) حدود ۷ درصد از واردات نفت چین را به خود اختصاص داده است. با توجه به آنکه مجموع واردات نفت به چین در ماه مه، حدود ۱۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد کرد و به 10.8 میلیون بشکه در روز رسید، ایران در این ماه، بیش از ۷۵۰ هزار بشکه در روز نفت به چین صادر کرده است. نکته مهم در این بین آن است که روسیه با توجه به تحریم نفت خود توسط اتحادیه اروپایی، بازار صادراتی نفت خود را تغییر داده و به سمت آسیا تمایل پیدا کرده است. پیش از این نیز اعلام شده بود صادرات نفت روسیه به هند افزایش چشمگیری به ثبت رسانده است. بر اساس اعلام اداره کل گمرک چین، صادرات نفت روسیه به چین در ماه مه نسبت به مدت مشابه پارسال (مه ۲۰۲۱)، ۵۵ درصد افزایش یافت و با کنار زدن عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده به چین شد. آمارها همچنین نشان میدهد روسیه در ماه مه امسال، روزانه معادل 1.98 میلیون بشکه نفت به چین از مسیر خط لوله یا با نفتکش صادر کرده است. این در حالی است که صادرات نفت روسیه به چین در ماه قبل از آن (آوریل ۲۰۲۲) 1.59 میلیون بشکه در روز بوده که حدود ۲۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. در مقابل، عربستان سعودی با سقوط به جایگاه دوم تامینکننده نفت چین، با کاهش ۱۸ درصدی در صادرات نفت خود به کشور اژدهای زرد روبهرو شد. عربستان در حالی در ماه مه امسال روزانه 1.84 میلیون بشکه نفت به چین صادر کرده که این رقم در ماه قبل از آن 2.17 میلیون بشکه در روز بوده است. آمار گمرکی چین همچنین نشان میدهد با وجود تحریمهای آمریکا علیه ایران، چین به خرید نفت ایران ادامه داده است که معادل ۷ درصد از کل واردات نفت به چین را تشکیل میدهد. واردات از مالزی که اغلب به عنوان نقطه انتقال نفت ایران و ونزوئلا در ۲سال گذشته مورد استفاده قرار میگرفت، به 2.2 میلیون تن رسید که در مقایسه با آوریل (ماه گذشته) ثابت بود اما بیش از ۲ برابر سال قبل بوده است. اگر چه مالزی به عنوان واسطه فروش نفت ایران و ونزوئلا به چین عنوان میشود اما آمار چین نشان میدهد که واردات نفت چین از ونزوئلا صفر بوده و شرکتهای نفتی دولتی از اواخر سال ۲۰۱۹ به دلیل واهمه از نقض تحریمهای ثانویه آمریکا، از خرید نفت این کشور آمریکای جنوبی خودداری کردهاند؛ بنابراین افزایش ۱۱۲ درصدی صادرات نفت از مالزی به چین در ماه مه ۲۰۲۲ در مقایسه با ماه مه ۲۰۲۱ بیشتر مربوط به افزایش سهم ایران در بازار چین است.
شرکتهای دولتی چین از جمله غول نفتی سینوپک و ژنهوآ اویل، تحت تأثیر تخفیفهای چشمگیری که مسکو پس از تحریم خودخواسته مشتریان غربی در واکنش به جنگ در اوکراین عرضه کرد، خرید نفت روسیه را افزایش دادهاند و روسیه پس از ۱۹ ماه، به جایگاه بزرگترین صادرکننده نفت به چین برگشت. آمارها نشان میدهد واردات نفت چین از برزیل که با نفت ارزانتر ایران و روسیه روبهرو شده است، ۱۹ درصد در مقایسه با ماه مه سال ۲۰۲۱ کاهش یافت و به 2.2 میلیون تن رسید.
همچنین واردات نفت چین از آمریکا در ماه مه امسال در مقایسه با ماه مه سال ۲۰۲۱ حدود ۵۲ درصد کمتر شده است. بنابراین اگر چه صادرات نفت روسیه به چین با تخفیفهای بالا افزایش داشته اما این موضوع، سهم نفت صادراتی ایران را کم نکرده و در مقابل باعث کاهش صادرات نفت عربستان، آمریکا، کشورهای آفریقایی و برزیل به چین شده
است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|