|
کشورهای عضو بریکس و سبد ارزی منهای دلار
ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه میگوید: در راستای حذف دلار از مبادلات، کشورهای عضو بریکس ذخایر ارزی خود را با سبدی از ارزهای ملیشان تقویت میکنند. کشورهای عضو بریکس به دنبال توسعه ذخایر ارزی خود هستند که سبدی از ارز 5 کشور عضو خواهد بود. آنگونه که از سخنان پوتین برمیآید دلار در ذخایر ارزی این کشورها جایی نخواهد داشت.
ارسال به دوستان
قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای هوشمندسازی اخذ مالیات، معطل سازمان امور مالیاتی است
فرار مالیاتی با نظارت سنتی
گروه اقتصادی: با وجود اینکه قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان آبان۹۸ مصوب و مقرر شده بود ظرف ۱۵ ماه (تا بهمنماه سال ۹۹) این قانون اجرایی شود اما تاکنون سازمان امور مالیاتی آن را اجرایی نکرده است. البته گامهای مثبتی در این مسیر برداشته شده اما روند اجرایی کردن آن کند است. بررسی روند درآمدهای مالیاتی کشور نسبت به منابع بودجه عمومی بیانگر آن است که این نسبت در دهههای مختلف ثابت مانده است؛ به بیان دیگر با وجود اینکه دولت به دنبال تحقق درآمد مالیاتی بوده اما به سبب عدم اجرای قانون و اخذ مالیات به شیوه سنتی و غیرشفاف بودن این فرآیند، تغییر ملموسی در میزان درآمد مالیاتی در مقایسه با منابع بودجه عمومی رخ نداده است.
همانطور که در جدول شماره یک مشاهده میشود، نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع بودجه عمومی طی سالیان اخیر در رنج 36 تا 39.4 درصد بوده است؛ با وجود اینکه درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است، هنوز هم به سبب فرار مالیاتی گسترده، سهم مالیات از منابع بودجه عمومی ناچیز است.
در جدول شماره ۲ نیز درصد تحقق درآمدهای مصوب مشاهده میشود، آنچه مشخص است دولت درباره تحقق درآمد مالیاتی بر اساس رقم مصوب در بودجه عملکرد خوبی داشته است اما همانطور که گفته شده، رقم درآمدهای مالیاتی کشور بسیار پایین بوده است.
در جدول شماره ۳ نیز تعداد اظهارنامههای دریافتی در حدفاصل سالهای 1395 تا 1398 درج شده است، این در حالی بوده که اظهار غیررسمی حکایت از این دارد که حدود 10 میلیون نفر دارای دستگاه pos بودهاند. به بیان دیگر 10 میلیون نفر باید در فرآیند پرداخت مالیات قرار گیرند، با این تفاسیر شاهد یک فرار گسترده مالیاتی هستیم.
بر اساس اعداد و ارقام جداول فوق، روند اخذ مالیات در کشور قابل قبول نبوده است، البته به دلیل ساختار سنتی اخذ مالیات در کشور انتظار 2 برابر شدن این رقم وجود ندارد.
به عبارت دیگر، شفاف نبودن، هزینهبر بودن شیوه فعلی، عدم سنجش خوداظهاری و... از معایب شیوه سنتی اخذ مالیات بوده است، به جهت تحقق عدالت مالیاتی و افزایش نسبت مالیات به GDP (که در سالهای اخیر 6 درصد بوده است) نیاز بوده شیوه هوشمند در اخذ مالیات اتخاذ شود که این امر در قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان پیشبینی شده است.
* عبور از شیوه سنتی مالیات و حرکت به سوی حکمرانی هوشمند
ساسان شاهویسی، تحلیلگر اقتصاد در گفتوگو با «وطنامروز» یکی از سازوکارهای تحقق اهداف سیاستهای اصل 44 را مالیاتستانی عنوان کرد و گفت: طرح تغییر نظام مالیاتی از مدتها پیش مدنظر حاکمیت بوده است، حتی در مجالس هشتم تا دهم مصوباتی نیز به تأیید رسید و دولت یازدهم و دوازدهم نیز با شناسایی بخشی از فرار مالیاتی اقداماتی را در این زمینه انجام داد.
وی ادامه داد: با این وجود دولت جدید در مصوبات گذشته خلأهایی مشاهده کرد و پیشنهادات خود را جهت اصلاح بخشی از قانون به مجلس ارائه داد.
شاهویسی به لزوم تغییر دیدگاه در حوزه مالیات اشاره کرد و افزود: نکتهای که باید به آن اشاره کرد این است که در حوزه مالیات باید مانند کشورهای پیشرفته به موضوع نگاه شود و از سیستم سنتی دریافت مالیات عبور و حکمرانی هوشمند در کشور نهادینه شود.
تحلیلگر اقتصاد تاکید کرد: دریافت مالیات هوشمند نیز خود نیازمند ابزار مبادله هوشمند بوده که مشاغل باید از آن بهره ببرند، این هوشمند شدن مالیات سبب محدودیتهایی درون سازمان امور مالیاتی و افزایش پرداخت مالیاتی برای بخشی از کسبه خواهد شد، در نتیجه مقاومتهایی از درون سازمان مالیات و اصناف مشاهده خواهد شد و اعتراضاتی را نیز در بر خواهد داشت.
به گفته شاهویسی، مدیریت اعتراضات نباید قهریه باشد و در بسیاری از امور باید برخورد فرهنگی ملاک قرار گیرد. وی ادامه داد: متأسفانه برخی کسبه با این استدلال که چرا باید مالیات پرداخت نماییم، به دنبال تبرئه خود از فرار مالیاتی هستند، این در حالی است که فرزندان همان کسبه در مدارس دولتی در حال تحصیلند، از خدمات عمومی بهره میبرند، حتی خود کسبه هنگام ارائه خدمات یا فروش محصول، مالیات را از مصرفکننده دریافت میکنند، با این وجود حاضر نیستند مالیات را به دولت پرداخت کنند.
* سنجش درستی اظهارات مؤدی، تنها تغییر شیوه اخذ مالیات
تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه به تشریح سیستم مالیات هوشمند پرداخت و گفت: در سیستم سنتی ملاک اظهارات فرد بوده و دولت اصل صداقت و راستگویی را در نظر گرفته است، در نتیجه بر اساس این اصل مالیات پرداخت میشود، در حال حاضر نیز بر اساس تبصره ماده 100 همین اصل حکمفرماست با این تفاوت که دولت با ابزار هوشمند خود قادر است راستگویی فرد را بررسی کند.
وی افزود: بسیاری از کسبه که مالیات خود را از سالیان دور پرداخت کردهاند با قانون پایانههای فروشگاهی مشکل نداشته اما بخشی از افراد که با این قانون مجبور خواهند شد مالیات بیشتری بپردازند، مقاومت میکنند.
* فرار مالیاتی تحت تأثیر دلالمحوری بازار
شاهویسی در بخش دیگری از صحبتهای خود مشکل موجود در بازار کشور را دلالمحوری عنوان کرد و گفت: در گذشته نظام کشور دیوانسالاری دولتی بوده، این درحالی است که اکنون نظام دیوانسالاری دلالی در بازار حکمفرماست و در عمل شاهد نظام چندوجهی در کشور هستیم که تأثیرات مخرب زیادی دارد، به بیانی از ابتدای چرخه (واردات یا تولید) تا مصرفکننده نهایی، به دلیل حضور دلالان شاهد رشد قیمت هستیم.
تحلیلگر اقتصاد در انتها یادآور شد: تا به امروز مشاهده نشده که اصناف به نرخ تورم کشور معترض باشند، در حالی که افزایش تورم برای کسبه به معنی افزایش درآمد است، با این وجود همواره این افراد برای پرداخت مالیات مقاومت میکنند.
ارسال به دوستان
آنکتاد در گزارشی اعلام کرد
قدرت تجارت دریایی ایران بیشتر از فرانسه، کانادا و ایتالیاست
آنکتاد اعلام کرد ایران با دارا بودن ۲۵۴ کشتی تجاری و ظرفیت حمل بار بیش از ۱۹ میلیون تنی بیستودومین قدرت تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شده است. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارشی از وضعیت صنعت حملونقل دریایی جهان، کل تعداد کشتیهای تجاری اعم از نفتکشها، کشتیهای کانتینری و کشتیهای فلهبر در پایان سال 2021 را 99 هزار و 800 فروند اعلام کرد. ظرفیت حمل بار این کشتیها بالغ بر 2 میلیارد و 134 میلیون و 640 هزار تن برآورد شده است که این رقم نسبت به سال قبل رشد 3 درصدی داشته است. در سال پیش از آن ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی دنیا 2 میلیارد و 71 میلیون و 638 هزار تن برآورد شده بود.
* اضافه شدن 8 فروند کشتی به ناوگان کشتیرانی ایران
آنکتاد در بخش دیگری از گزارش خود کل کشتیهای ایران را 254 فروند اعلام کرد. در سال 2021 تعداد 8 فروند کشتی جدید به ناوگان تجارت دریایی ایران افزوده شده است. در سال پیش از آن تعداد کشتیهای ایران 246 فروند اعلام شده بود.
به همین ترتیب، ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال 2021 حدود 5.5 درصد افزایش یافته و به 19 میلیون و 251 هزار تن رسیده است. در سال 2020 ظرفیت حمل بار کشتیهای ایران 18 میلیون و 245 هزار تن محاسبه شده بود.
* ناوگان کشتیرانی ایران بزرگتر از 3 عضو گروه ۷
مقایسه ایران با سایر کشورها نشان میدهد کشورمان از نظر ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه 22 جهان قرار دارد. رتبه ایران نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران حتی از ۳ عضو گروه ۷ کشور صنعتی یعنی فرانسه، ایتالیا و کانادا بیشتر است. کشورهایی مثل هلند، عربستان، برزیل، سوئد، ویتنام، عمان، مالزی، قطر و نیجریه نیز ناوگان کشتیرانی کوچکتری نسبت به ایران دارند. برخورداری از یک ناوگان دریایی بزرگ و متنوع یکی از نقاط قوت ایران در مقابله با تحریمهای آمریکا بوده و ایران با بهرهگیری از این ناوگان بزرگ توانسته است تحریمهای اقتصادی علیه خود را تا حد زیادی خنثی کند.
* بزرگترین ناوگان کشتیرانی جهان در اختیار یونان
بر اساس گزارش آنکتاد، یونان بزرگترین ناوگان دریایی جهان از نظر ظرفیت حمل بار را داراست. ظرفیت حمل بار کل کشتیهای یونانی 373 میلیون و 417 هزار تن اعلام شده است. تعداد کل کشتیهای یونان 4705 فروند برآورد شده است. چین با ناوگانی با ظرفیت حمل بار 244 میلیون و 555 هزار تن در رتبه دوم و ژاپن با 241 میلیون و 848 هزار تن در رتبه سوم از این نظر قرار گرفتهاند. کشورهای سنگاپور، هنگکنگ، آلمان، کره جنوبی، نروژ، برمودا و انگلیس به ترتیب رتبههای چهارم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص دادهاند. آمریکا با ناوگان 1810 فروندی و ظرفیت حمل بار 54 میلیون و 971 هزار تنی در رتبه یازدهم جهان قرار گرفته است. سهم ایران از کل ظرفیت حمل بار دریایی جهان 0.91 درصد برآورد شده است.
ارسال به دوستان
اخبار
سرقت ۱۰۰ میلیون دلاری هکرها از صرافیهای ارز دیجیتال
هکرها ۱۰۰ میلیون دلار از یک صرافی ارز دیجیتال در سومین سرقت بزرگ رمزارز در سال جاری میلادی ربودند. آنطور که نشنالنیوز خبر داده است، هکرها 100 میلیون دلار از یک صرافی ارز دیجیتال در سومین سرقت بزرگ رمزارز در سال جاری میلادی ربودند.
هارمونی، یک بلاکچینباز که اپلیکیشنهای اتریوم را اجرا میکند، اعلام کرد هک صرافی آن به نام هورایزون (Horizon) صبح پنجشنبه رخ داده است. هارمونی جمعه در یک رشته توئیت گفت: ما همکاری با مقامات کشوری و متخصصان جنایی را برای شناسایی مجرم و بازیابی وجوه سرقت شده آغاز کردهایم. این سومین هک بزرگ ارزهای دیجیتال در سال جاری میلادی محسوب میشود.
هکرها بیش از 300 میلیون دلار را از سایت ورمهول (Wormhole) در ماه فوریه و 620 میلیون دلار از سایت رونین بریج (Ronin Bridge) در اواخر مارس سرقت کردند. به گفته کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال، حتی قبل از هک شدن هارمونی، پول سرقت شده از این پلتفرمهای صرافی ارز مجازی بیش از یک میلیارد دلار بود.
اینساید بیت کوینز (Inside Bitcoins)، یک منبع خبری آنلاین ارزهای دیجیتال مستقر در لندن، در گزارشی در ژانویه اعلام کرد تعداد هکها در سال 2021 به اوج خود رسید و حداقل 8 شرکت هدف این سرقتها قرار گرفتند. بازار ارزهای دیجیتال گسترده است به طوری که بیش از 12000 صرافی آنلاین وجود دارد که داراییهای دیجیتالی مانند بیتکوین، اتر و سایر سکههای دیجیتال در آنها معامله میشود.
بر اساس این گزارش، جزئیات حساب که در حوزه رمزارز به آن کلیدهای خصوصی گفته میشود، در صورتی که بدرستی ایمن نشده باشد، هک میشود و وجوهی که در آن حسابها نگهداری میشوند میتوانند دزدیده شوند.
احتمال هک شدن این سایتها همچنان بالاست، چرا که این بازار همچنان در حال گسترش است و بازارها و پلتفرمهای مبادلات بیشتری در نقاط مختلف جهان در حال ظهور هستند. سال گذشته، مجرمان سایبری حدود 7000 بیتکوین به ارزش 60.5 میلیون دلار را از بایننس، یکی از بزرگترین صرافیهای ارزهای دیجیتال در جهان سرقت کردند. شرکت هارمونی گفت: در حالی که تحقیقات خود را در کنار افبیآی و چندین شرکت امنیت سایبری ادامه میدهیم، شبانهروز روی این موضوع نیز کار میکنیم.
***
جدیدترین تصمیم اتحادیه اروپایی درباره مصرف سموم کشاورزی
اتحادیه اروپایی برای حمایت از طبیعت و حیات وحش مصرف آفتکشها در بخش کشاورزی را به نصف میرساند. آنطور که رویترز گزارش داده است، اتحادیه اروپایی در تلاش است مصرف آفتکشها در بخش کشاورزی را به نصف برساند. مقامات این اتحادیه معتقدند این کار در حقیقت مرهمی بر زخم طبیعت خواهد بود. بر این اساس، اتحادیه اروپایی چهارشنبه گذشته برای حفظ سلامتی و نیز جلوگیری از کاهش جمعیت حیات وحش پیشنهاد کرد مصرف آفتکشها و سموم شیمیایی در بخش کشاورزی به نصف کاهش یابد. آنها تاکید کردند که استفاده از روشهای طبیعی برای مقابله با آفت و بیماری بسیار موثر است و بر سلامت طبیعت و انسان هم موثر خواهد بود. تولید محصولات ارگانیک چند سالی است طرفداران زیادی در دنیا پیدا کرده است. تولید این محصولات بدون استفاده از کود و سم و هر گونه ماده شیمیایی انجام میشود، هر چند این محصولات در بازار گران به فروش میرود اما استقبال خوبی هم از سوی مردم میشود.
***
رکوردشکنی نرخ تورم در انگلیس
نرخ تورم در انگلیس به بیشترین میزان 40 سال گذشته رسید که بیشترین میزان در بین کشورهای جی7 به حساب میآید. نرخ تورم در این کشور به رقم 9.1 درصد رسیده که بیشترین میزان از مارس 1982 تاکنون به حساب میآید و این کشور بیشترین تورم را بین کشورهای توسعهیافته اقتصادی دارد. قیمیت غذا در این کشور این روزها رکورد زده و بیشترین میزان از سال 2009 تاکنون است. مقامات این کشور پیشبینی میکنند نرخ تورم اواخر امسال به 11 درصد برسد.
ارسال به دوستان
فاطمیامین: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست
آییننامه واردات خودرو در حال آماده شدن است
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است، گفت: سال گذشته ۱۴۳ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ بود اما در ۳ ماه امسال به ۴۲ هزار دستگاه رسیده است که نشان از کاهش ۷۰ درصدی دارد. سیدرضا فاطمیامین به ایجاد نقشه راه در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: اولین کار این است که در صنعت خودرو به یک ثبات برسیم که هماکنون به آن رسیدهایم. الان سایپا روزانه 1800 دستگاه خودرو و ایرانخودرو نیز 2600 دستگاه خودرو در روز تولید میکنند و روند تولید ادامه دارد. وی گفت: یکی از کارهای دیگر ما در حوزه خودرو تغییر پلتفرمهاست. ما بنسازههای خوبی نداریم اما بهدنبال آن هستیم در این موضوع تغییراتی ایجاد کنیم. امسال علاوه بر اینکه کیفیت خودرو افزایش مییابد تولید بنسازهها نیز 4 برابر افزایش خواهد یافت. وزیر صمت درباره تعرفه واردات خودرو، گفت: برای خودروهای اقتصادی تعرفه پایینی در نظر گرفتیم که هزینهها به مردم تحمیل نشود تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود و هم خودروی ارزانی تأمین شود. به گفته وی، هنوز مشخص نیست خودرو از کدام کشورها وارد میشود و این موضوع وابسته به بخش خصوصی است اما شرط واردات این است که حتما خدمات پس از فروش داشته باشد و منجر به انتقال فناوری شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به پلتفرمهای خودرویی موجود در کشور، عمده واردات خودرو مربوط به محصولات کمتر از ۱۰هزار دلار خواهد بود تا هم سبد محصولات ما کامل شود و هم قابلیت داخلیسازی تدریجی داشته باشیم. فاطمیامین افزود: آییننامه واردات خودرو 10 بندی است که در دولت مطرح شده و بر سر یکی از بندهای آن بحث و بررسی وجود داشت که در حال رفع و رجوع است. وی پیشبینی کرد: از زمان ابلاغ آییننامه خودرو، واردات نخستین دست از خودروها دستکم ۲ ماه به طول میانجامد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: واردات خودرو با ۲ دلیل پر کردن شکاف عرضه و تقاضا و همچنین کامل کردن سبد محصولات داخلی در دستور کار است. وی درباره تعرفه واردات خودروها نیز گفت: تعرفه واردات برای خودروهای برقی و هیبریدی ۱۰ درصد و برای سایر خودروها بالای ۴۵ درصد خواهد بود. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|