|
ارسال به دوستان
دور درجای تلویزیون در ابداع و خلق برنامههایی با ایدههای نو
در اهمیت ذائقهسازی و تنوع ژانر
گروه فرهنگ وهنر: کمتر از ۲ دهه پیش تلویزیون جایگاه ویژهای در برنامههای تابستانی خانوادهها داشت؛ زمانی که شبکههای اجتماعی فراگیر نبود - اصلا وجود نداشت - بسیاری از تفریحات و سرگرمیهای متاثر از فناوریهای جدید شناخته نشده بود. آن روزها تلویزیون نقش ویژهای در پر کردن ساعات فراغت خانوادهها در تابستان داشت. به گزارش «وطنامروز»، رفته رفته با شکسته شدن انحصار تلویزیون در فضای اجتماعی به خاطر توسعه انواع پلتفرمهای نمایشی، انگار توجه به تابستان در برنامهریزیهای خود صداوسیما نیز از موضوعیت افتاده است. در سالهای اخیر، به جز تابستان سال 98 که برنامه عصر جدید نقش پررنگی در پرکردن اوقات فراغت مخاطبان در تابستان داشت، برنامه ویژه دیگری جلب توجه نمیکند. سریالهایی که در بیش از یک دهه قبل هر شب از تلویزیون پخش میشد نیز دیگر با کیفیت سابق تولید نمیشوند. معدود سریالهای با کیفیت از جایگاهی که بتوانند تابستان پرکن باشند، برخوردار نیستند. در این بین برنامهسازی که احتمالا کار راحتتری از تولید سریال به نظر میرسد نیز از ایدهای نو که بتواند مخاطبانی به مخاطبان فعلی اضافه کند، بهره نمیبرد. دورهمی فصل چندم، دورهمی فصل چندمتر و همینطور عصر جدید در فصل چندم خود دیگر از ایده نویی که برای مخاطب تکراری به نظر نرسد، خالی هستند. طبیعی است که در صورت تکرار این مجموعه، اتفاق خاصی در حوزه افزودن طیفی تازه از مخاطب نخواهد افتاد. بدیهی است در صورت ایدهپردازیها و نگاهی نو به ماجرای برنامهسازی، همین برنامههایی که هر کدام در فصل چندم تولید و پخش خود هستند هم بیشتر از پیش دیده خواهند شد. تلویزیون اما این روزها، بهرهای از ایدههای نو نمیبرد. سریالها همه در فصلهای چندم هستند بیآنکه در فصلهای قبلی توانسته باشند خودشان را به رخ بکشند یا در حوزه مخاطب اتفاق ویژهای را رقم بزنند. در حوزه برنامهسازی هم شاهد اتفاق ویژهای نیستیم. کمتر از ۲ دهه پیش جنگهای تابستانی شبانه و برنامههای گفتوگومحوری که زمینههای فنی مناسبی داشتند و به روز بودند، میتوانستند خلأ بخشی از سرگرمی مورد نیاز تلویزیون را مرتفع کنند. یکی از معروفترین این برنامهها «کوله پشتی» بود که در مدت کوتاهی توانست مخاطبان ویژهای را جذب کند. یا سریالهایی مانند «نرگس» و «رستگاران» یا سریال طنز «سه در چهار» که میتوانستند مخاطب را پای تلویزیون بنشانند.
به نظر میرسد مساله اصلیای که در گفتمان حال حاضر تلویزیون غایب است و هم در حوزه برنامهسازی و هم در حوزه تولیدات نمایشی تاثیر جدی دارد، تلاش برای «ذائقهسازی» است. مؤلفه مهم در ذائقهسازی نیز رفع محدودیتهای حوزه ژانر است. تنوع ژانر هم در برنامهسازی و هم در سریالسازی مهم است. این روزها صنعت سرگرمی در نتفلیکس، اچبیاو و دیگر استریمها، بر پایه تنوع ژانر و توسعه فضای داستانی و قصهگویی در ژانرهای مختلف پیش میرود و توانسته این صنعت را تسخیر کند. حتی در دنیای مارول که خود ژانری بهخصوص است، ترکیب و تلفیقی از ژانرها برای افزایش جذابیت، محور تولید قرار گرفته است. به نظر میرسد در فضای صداوسیما نیز اگر بناست به ایدههایی نو برای تولید برنامههای پرمخاطب فکر شود، نمیتوان نسبت به تنوع ژانر بیتفاوت بود. ناتوانی در خلق موقعیتهای نمایشی و ژانرهایی که اجازه رویاپردازی را به مخاطب میدهند، موجب شده حجم زیادی از تولیدات و آثار نمایشی محدود به ژانرهایی خاص باشند. به عنوان مثال سریالها عموما ملودرامهایی هستند که تکرار میشوند. فرض کنید برنامهای با تم معمایی و پلیسی تولید شود، پیش پیش میتوان از میزان استقبال به آن امیدوار بود. در سریالسازی، بازگشت به حوزههای متعدد ژانری که اتفاقا در تلویزیون مسبوق به سابقه نیز بوده است، میتواند دوباره مورد توجه قرار گیرد. نگاهی به پیشینه ژانری صداوسیما در ۲ دهه گذشته نشان میدهد این ادعا، شاهد مثالهای فراوانی دارد. به عنوان مثال از فیلمهای ساختهشده در حوزه معمایی- پلیسی میتوان به آثاری اشاره کرد که ماندگارترین آنها متعلق به دهه 70 و ابتدای دهه 80 هستند. این ژانر به عنوان یکی از ژانرهایی که مردم نسبت به آن توجه ویژه دارند و حتی اگر از منظر طنز، کاری در این ژانر ساخته شود، مورد توجه قرار میگیرد، بسیار مورد غفلت قرار گرفته است. اگر چه در حوزههای امنیتی و جاسوسی کارهایی در تلویزیون ساخته میشود اما داستانپردازیهای پلیسی و معمایی به صورت مستقل در یک ژانر ویژه مورد توجه قرار نگرفته است. برخی از آثار دهههای گذشته مانند «مزد ترس یک و 2»، «کارآگاه علوی یک و 2»، مجموعه «سرنخ»، «شلیک نهایی»، «کلانتر»، «پلیس جوان» و «خواب و بیدار»، که همگی آثار پرمخاطبی بودند، سریالهایی بودند که از ساخت برخی از آنها نزدیک به ۲ دهه میگذرد. در همه این سالها، آثاری که در این ژانر ساخته و پرداخته شده باشند، بسیار کم بودهاند، در حالی که میدانیم این ژانر مخاطبان خاص خود را دارد. با این حال در محدودیت ژانر، تکرار در تم و محتوا و حتی فرم برنامهسازی به جایی میرسد که نمیتوان نسبت به افزوده شدن برنامهها و سریالهایی که مخاطب به تماشای آنها مینشیند، امیدوار بود. باید تدبیری کرد و تنوع ژانر را در تولیدات مورد تاکید قرار داد. برنامهسازی برای اوقات فراغت مردم موضوعی بسیار مهم است که نمیتوان درباره آن بیتفاوت بود.
***
برنامههای تابستانی سیما جدیدند؟!
آنطور که معاونت سیما اعلام کرده، در چیدمان کنداکتور تابستانه، از همه قالبهای نمایشی، سینمایی، برنامههای سرگرمکننده، ترکیبی، معارفی، کودک و نوجوان، مستند و پویانمایی استفاده شده است. به گزارش «وطن امروز»، چند روز پیش معاونت سیما در گزارشی ترکیب کنداکتور شبکههای تلویزیونی را اعلام کرد. شبکههای سیما با تهیه و تولید ویژهبرنامههای زنده و تولیدی جذاب و متنوع برای تابستان 1401، در تلاشاند با رویکرد سرگرمآموزی در قالبهایی همچون «مجموعههای نمایشی»، «فیلمهای سینمایی»، «برنامههای جذاب و شاد»، «مسابقه»، «برنامههای ترکیبی»، «معارفی»، «کودک و نوجوان»، «مستند»، «پویانمایی» و... اوقات خوب و خوشی را برای مخاطبان رسانه ملی فراهم کنند. در مجموع بیش از 5 هزار و 900 ساعت برنامه در شبکههای سیما با هدف غنىسازى اوقات فراغت مخاطبان در تابستان تولید و پخش خواهد شد. «ایرانگرد5»، «سندباد»، «دیبیسی»، «مامانها 2»، «پرستاره»، «جواهر سرخ»، «سرتاپا»، «پیرانه سر»، «همه فن حریف»، «فامیل بازی»، «ویژهبرنامه جامجهانی 2022» و... از جمله تولیدات جدید سیماست که در ایام تابستان میهمان منازل مردم خواهند بود.
ارسال به دوستان
کتاب «زندگی سیدمصطفی خمینی» منتشر شد
نگاه تازه روایت فتح به زندگی علما
کتاب «زندگی سیدمصطفی خمینی» آخرین جلد از مجموعه ۷ جلدی علما، نوشته آزاده جهاناحمدی توسط انتشارات روایت فتح روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «زندگی سیدمصطفی خمینی» آخرین جلد از مجموعه ۷ جلدی علما، نوشته آزاده جهاناحمدی توسط انتشارات روایت فتح منتشر و روانه بازار نشر شد. زندگی علما، یعنی آنچه در اندرونی منزلشان میگذرد، برای آنها که اهلش هستند همیشه جذابیت دارد.
این جذابیت از جستوجوی نسبت وجه و منظر بیرونی شخصیت علما با آنچه در منزل و نزد اهلبیتشان میگذرد ناشی میشود؛ بزرگان فرهیختهای که نامشان را بسیار شنیدهایم و سلوک و شیوه و سیره زندگیشان همواره دارای جذابیتها و نکات تکاندهنده و آموزنده است. اینکه روش آنها در تربیت فرزند و معاشرت با همسر چگونه بوده؟ یا هنگام عصبانیت چه میکردند؟ و خیلی جزئیات دیگر، همهشان در کنار هم مفهوم «زندگی» را میرسانند.
این مجموعه ۷ جلدی با پرداختن به زوایای پنهان و کمتر دیده شده زندگی علمایی چون شهید بهشتی، علامه طباطبایی، سیدشهابالدین مرعشینجفی، امام خمینی، سیدعلی قاضی طباطبایی، آیتالله بروجردی و سیدمصطفی خمینی مجموعهای مختصر و مفید را به همت حبیبه جعفریان، افسانه وفا، آزاده جهاناحمدی و حورا نژادصداقت برای خوانندگانش فراهم کرده است.
انتشارات روایت فتح برخلاف آنچه روند معمول در انتشار اینگونه مجموعههاست، اقدام به انتشار و رونمایی یکباره این مجموعه نکرده است بلکه در طول زمان و به شکل پیوسته این مجموعه ۷ جلدی را در اختیار خوانندگانش قرار داده و اکنون این مجموعه به شکل یکپارچه و کامل برای مطالعه در دسترس است. قرعه آخرین کتاب به نام فرزند ارشد امام خمینی خورده است، شخصیتی دانشمند و متفکر و در عین حال مقید به اخلاق اسلامی و کاملا در خدمت پدر و نهضت انقلاب اسلامی. «زندگینامه سید مصطفی خمینی» آخرین کتاب از مجموعه ۷ جلدی زندگی علماست که منتشر شده است؛ آزاده جهاناحمدی، نویسنده این کتاب در 88 صفحه از منظر دانای کل به سیر زندگی از تولد تا شهادت او پرداخته است. نویسنده در این کتاب سعی کرده تا با اشاراتی دقیق و مستند وجوه گوناگون زندگی ایشان را برای مخاطب روایت کند. از بخشهای مهم زندگی خانوادگی تا نحوه مصاحبت با اهالی منزل و دوستان، سالهای تبعید در ترکیه در همراهی با پدر و سالهای گرم و پر زحمت زندگی در نجف هر کدام بخشی از زندگی سیدمصطفی است که در کتاب شاهدشان هستیم. در بخشهایی از این کتاب میخوانیم: «سال ۱۳۳۵ سیدمصطفی در 24 سالگی متأهل شد و ردای دامادی آقای حائری را به تن کرد. تا 2 ماه بعد از ازدواجشان در منزل آقا روحالله ساکن بودند. بعد از ۲ ماه بالاخره یک خانه برای اجاره پیدا کردند و چون هیچ اسباب و اثاثیهای نداشتند خود قدسایرانخانم از همان وسایل خودشان چند تکه جدا کرد تا سیدمصطفی و معصومه بروند سر زندگیشان. یک قطعه قالی و یک گلیم و ۲ دست رختخواب، یک دست ظرف چینی، یک کتری، یک دست استکان و نعلبکی، یک چراغ فتیلهای و ۲ قابلمه شد اسباب زندگی تازه عروس و داماد. چندی بعد از ازدواجشان خدا دختری به نام محبوبه به سیدمصطفی و معصومه داد. دختری که عمرش به دنیا نبود و در همان بچگی با بیماری مننژیت از دنیا رفت اما از آنجا که همیشه در بر روی یک پاشنه نمیچرخد سال ۱۳۳۸ خدا دوباره دل سیدمصطفی و معصومه را شاد کرد و سیدحسین به دنیا آمد و بعد از سیدحسین چشم پدر و مادر جوان به جمال مریمالسادات روشن شد. سیدمصطفی اهل حسنخلق و مزاح با خانواده و دوستان بود. یعنی همانقدر که در درس و بحث جدی بود و دقیق و صاحبنظر، همانقدر هم شوخطبع بود اما در عین حال هم حواسش به حلال و حرام خدا هم بود که مبادا با شوخی مرتکب گناهی بشود».
ارسال به دوستان
افتتاحیه کمرمق ۲ فیلم جدید در سینماهای کشور
مهران احمدی: در ۲ سال آینده سینما کنده است
مهران احمدی یکی از بازیگران فیلم سینمایی «روز ششم» گفت: این روزها اوضاع سینما هم مانند سایر بخشها خوب نیست. به گزارش ایسنا، نخستین اکران مردمی فیلم سینمایی «روز ششم» با حضور حجت قاسمزادهاصل، کارگردان و بازیگران فیلم جمعه سوم تیرماه در پردیس سینمایی کورش در ۲ سانس برگزار شد. در این مراسم حجت قاسمزادهاصل، کارگردان فیلم با تشکر از استقبال تماشاگران در نخستین اکران مردمی گفت: خیلی تشکر میکنم و خوشحالم که امروز تماشاگران این فیلم را از نزدیک میبینند و از اینکه در این شرایط سخت و با این ترافیک، فیلم روز ششم را برای تماشا انتخاب کردهاید سپاسگزارم و امیدوارم بعد از تماشای فیلم راضی از سینما خارج شوید. همچنین مهران احمدی یکی از بازیگران فیلم با تشکر از حضور تماشاگران گفت: این روزها اوضاع سینما هم مانند سایر بخشها خوب نیست و به نظر میرسد با این وضعیت در ۲ سال آینده کلک سینما کنده است و ما باید به دنبال کار دیگری برویم. وی ادامه داد: من اتفاقا آشپز خوبی هستم و شاید بتوانم در آینده به جای فعالیت در سینما، آشپزی کنم اما همچنان امیدوارم اوضاع سینما بهتر از این شود و تماشاگران از دیدن فیلم لذت ببرند. گفتنی است ۲ فیلم تازه اکران شده سینماها در ۳ روز نخست، جمعا ۲۷۵ میلیون تومان فروختند تا زمان نهچندان مناسب نمایش آنها، از این طریق نیز خود را نشان دهد. افتتاحیه ۲ فیلم «روز ششم» و «طلاخون» طی ۳ روز، ۶۶۰۰ مخاطب داشت و ۲۷۵ میلیون تومان را به گیشه سینمای ایران واریز کرد. این مختصات طی ۳ روزی که این ۲ فیلم نمایش داشتند، نشان میدهد طلاخون در جدول فروش، ششمین فیلم پرفروش و روز ششم نیز هفتمین فیلم این جدول بوده است. ارسال به دوستان
«بدون قرار قبلی» به طرح شناور قیمت بلیت سینماهای حوزه هنری پیوست
امید به افزایش تعداد مخاطبان سینما
فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به طرح شناوری بلیت فیلمها در زنجیره سینماهای حوزه هنری اضافه شد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی به طرح شناوری بلیت فیلمها در زنجیره سینماهای حوزه هنری اضافه شد. پس از فیلم سینمایی «هناس» که از هفته گذشته به صورت آزمایشی با بلیت شناور در سینماهای حوزه هنری عرضه شد و با رشد ۷۵ درصدی مخاطبان در یک هفته روبهرو شد، از شنبه چهارم تیرماه فیلم نیز «بدون قرار قبلی» با توافق صورتگرفته از سوی تهیهکننده و پخشکننده فیلم به این طرح اضافه شد. در این طرح قیمت بلیت فیلمها بر اساس 4 فاکتور، هفته و روز نمایش فیلم، نوع فیلم، کیفیت سالن و ساعت تماشای فیلم ارزشگذاری میشود و مخاطبان میتوانند با تنوع قیمتی مختلف به سینما بروند. قیمتگذاری شناور بلیت فیلمهای سینمایی، موضوعی متداول در زنجیره سینماهای جهان است که در روشهای سنتی مدیریت فرهنگی و هنری در ایران در نظر گرفته نشده است. از همین رو موسسه بهمن سبز حوزه هنری با پیشقدم شدن در استفاده از این روش و با بررسی روند فروش حدود ۱۵۰ سالن سینمایی خود در طول ۸ ماه اخیر، در تلاش است تا به برنامهای جامع و بومی برای قیمتگذاری سانسهای سینما برسد. فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» تازهترین اثر بهروز شعیبی، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در چهلمین جشنواره فیلم فجر است که پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر، الهام کردا، امین میری، حامی ترابی و رضا صابری در آن به ایفای نقش پرداختهاند. ارسال به دوستان
اخبار
از آرزوهای دستساز تا مکتب مصطفی
۳ کتاب پرفروش راهیار تجدیدچاپ شد
در چند روز اخیر «آرزوهای دستساز»، «در مکتب مصطفی» و «به اضافه مردم»، ۳ کتاب انتشارات «راه یار» با استقبال مخاطبان، بار دیگر تجدید چاپ و روانه بازار نشر شد.
به گزارش «وطن امروز» در مکتب مصطفی، جستاری علمی در سیره تربیتی شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده، به عنوان الگوی تربیت نیروی انسانی در تشکلهای مردمی نوشته جمال یزدانی، نخستین عنوان این ناشر است که بتازگی چاپ چهاردهم آن منتشر شده است.
به اضافه مردم؛ ۱۰ اصل اساسی برای کار فرهنگی نوشته روحالله رشیدی، دومین عنوان نشر «راه یار» است که برای یازدهمین نوبت، تجدید چاپ شده است. سومین عنوان تجدید چاپ شده انتشارات «راه یار» در روزهای اخیر، کتاب «آرزوهای دستساز؛ ماجرای شکلگیری یک شرکت دانشبنیان» به قلم میلاد حبیبی است که به چاپ یازدهم رسیده است.
***
انتقاد تند معادی از عنکبوت مقدس
چهره مطرح عرصه سینما و تلویزیون جمعه شب در یک لایو اینستاگرامی، به برخی شائبههای به وجود آمده پس از حواشی جشنواره کن پاسخ داد. به گزارش «وطنامروز»، پیمان معادی در رابطه با فیلم «عنکبوت مقدس» گفت: من این فیلم را کامل ندیدم اما کسانی که دیدند میگویند به مقدسات ما توهین شده و اگر اینطور باشد واقعا متاسفم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کسی حق ندارد به باورهای مردم اهانت کند، گفت: چنین فیلمی حتی اگر بهترین فیلم هم باشد یک در میلیارد در کنار این فیلم نخواهم بود و اصلا آن را نگاه هم نمیکنم.
***
تیتراژ پایانی «وضعیت زرد» با صدای سیدمحمد معتمدی
موسیقی تیتراژ پایانی مجموعه تلویزیونی «وضعیت زرد» با شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی و تنظیم حبیب خزاییفر و خوانندگی سیدمحمد معتمدی در قالب تکآهنگ «پروا» منتشر شد.
به گزارش «وطنامروز»، در این قطعه علی جعفری پویان، میلاد عالمی، امین غفاری نوازندگان ویولن، سهراب برهمندی، علی جعفری پویان نوازندگان ویولا، کریم قربانی نوازنده ویولنسل، ایمان جعفریپویان نوازنده کلارینت، حسین میرزایی نوازنده هورن، مهدی رمضانی ضبط، محمد سعید شایان میکس و مسترینگ و محسن صفاییفرد مدیر تولید، عوامل اجرایی را تشکیل میدهند.
***
تالار وحدت میزبان کوارتت کاسته
تالار وحدت تهران روز دوشنبه بیستم تیرماه سال جاری میزبان «کوارتت کاسته» از شناختهشدهترین و پرمخاطبترین مجموعههای موسیقی کشورمان در قالب یک کنسرت خواهد بود.
به گزارش «وطنامروز»، این کنسرت ساعت ۲۱:۳۰ روز دوشنبه بیستم تیرماه برگزار میشود و احسان صدیق نوازنده گیتار الکتریک، مازیار یونسی نوازنده پیانو، سهیل پیغمبری نوازنده کلارینت باس و ساکسفون سوپرانو و روزبه فدوی نوازنده درامز در قالب «کوارتت کاسته» قطعاتی را اجرا میکنند.
این مجموعه موسیقی که بانی آن احسان صدیق است، اواخر سال ۹۱ تشکیل شد و موسیقی آنها مبتنیبر خلاقیت گروهی و انفرادی اعضایش است و قالب آن از ریتم محلی تا ساختههای آزاد را شامل میشود.
***
رویداد بزرگ بازیهای رومیزی در اواخر تیر
دبیرخانه رویداد بزرگ بازیهای رومیزی، صدمیز- صدبازی از تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، طراحان و دیگر دغدغهمندان این حوزه اقتصادی و فرهنگی دعوت کرد در برگزاری این رویداد مشارکت کنند.
به گزارش «وطنامروز»، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن بازیهای رومیزی فدراسیون بازیهای همگانی وزارت ورزش و جوانان، همچنین فعالان تولید و عرضه بازیهای رومیزی در نظر دارد رویدادی را با عنوان صد میز، صد بازی در تیر سال جاری برگزار کند.
برگزاری و برنامهریزی بخش مسابقه این رویداد بر عهده انجمن بازیهای رومیزی فدراسیون بازیهای همگانی وزارت ورزش و جوانان است.
آخرین آمار فروش سینماهای کشور
همزمان با آغاز فصل تابستان ۲۲ فیلم روی پرده سینماهای کشور هستند که در خردادماه بیش از یک میلیون مخاطب در ۵۳۷۶۹ سانس به تماشای این فیلمها نشستند و مجموع فروش آنها در این بازه زمانی بیش از ۳۵ میلیارد تومان بوده است.
به گزارش «وطنامروز»، در صدر فیلمهای پرفروش در این بازه زمانی به ترتیب فیلم «علفزار» با فروش بیش از ۷ میلیارد و 38 میلیون تومان پربینندهترین و فیلم «پسران دریا» با فروش بیش از ۱۷ میلیون و 700 هزار تومان کمبینندهترین فیلمهای در حال اکران هستند.
ارسال به دوستان
انتشار «گروگانکشتگی» توسط سوره مهر
رمان «گروگانکشتگی» نوشته نوید ظریفکریمی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، رمان «گروگانکشتگی» نوشته نوید ظریفکریمی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد. این رمان که یکی از تولیدات مرکز آفرینشهای ادبی کارگاه قصه و رمان حوزه هنری است، درباره ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) انجام شد. در پی این اتفاق و زندانی شدن گروگانهای آمریکایی در ایران، ایالاتمتحده تصمیم گرفت در قالب عملیاتی ضربتی، گروگانها را از دست دانشجویان پیرو خط امام بیرون آورده و از ایران خارج کند اما عملیات مورد اشاره با وقوع توفان شن در صحرای طبس با شکست روبهرو شد. پس از شکست عملیات نیروهای آمریکایی، گروگانهای آمریکایی به مکانهای مختلفی برده شدند تا امکان انجام عملیاتهایی از این دست در آینده دشوارتر شود.
رمان «گروگانکشتگی» درباره انتقال چند تن از این گروگانها به مشهد است. کلیت رمان پیش رو بر اساس واقعیت است اما در فرازهایی از آن، عنصر تخیل و اتفاقات غیرواقعی هم وجود دارد. این رمان در ۴۸ فصل نوشته شده است. در بخشی از این کتاب میخوانیم: «باغ نسبتا بزرگی بود و ساختمان دوطبقه نوسازی هم در مرکزش قرار داشت. استخر کوچکی در گوشه باغ بود که انگار تازه پرآبش کرده بودند، شاید هم خودش بر اثر بارشهای این فصل پر شده بود. دور تا دور دیوار داخلی باغ پر بود از تبریزیهای بلند که پر شده بود از برگهای تازه جوانهزده. بین ساختمان باغ تا تبریزیها هم پر بود از درختان آلبالو و گیلاس که شکوفههایشان تازه به بار نشسته بود. یکی از محافظها در را باز کرد و اول بلیزر مشکی و بعد پیکان استیشن و آخر هم لندرور بهسرعت وارد باغ شدند. داخل باغ پتو را از سر گروگانها برداشتند و چشمهایشان را باز کردند، کمکشان کردند از ماشین پیاده شوند اما دستهایشان بسته ماند. محافظی که در را باز کرده بود مشغول پیاده کردن وسایل خوراکی و پهن کردن سفره صبحانه کنار استخر شد. فاصله من از ورودی و جایی که آنها نشسته بودند آن قدری بود که متوجه حضورم نشوند، ولی باز چند متر عقبتر رفتم و استتار کردم». این کتاب با ۲۹۵ صفحه، شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه و قیمت ۹۴ هزار تومان منتشر شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|