|
صدور مجوز به صورت حضوری ممنوع شد
سیدمهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسبوکار وزارت صمت، در نامهای به سایر بخشهای این وزارتخانه بر لزوم صدور همه مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزها به جای درگاههای وزارت صمت تاکید کرد و نوشت: هرگونه صدور مجوز بعد از مهلت مقرر به صورت حضوری و خارج از درگاه ملی مجوزها غیرقانونی و جرمانگاری شده است.
ارسال به دوستان
نخستین قطار کانتینری از روسیه به مقصد هند در مسیر شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب وارد ایران شد
ایران روی ریل تجارت
مخبر: با راهاندازی مسیر ریلی آستارا- رشت زمان جابهجایی کالا از مسیر شرق آسیا به اروپا از طریق کریدور ایران
از ۴۵ به ۱۷ روز کاهش مییابد
گروه اقتصادی: نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند ظهر دیروز با دستور معاون اول رئیسجمهور از مرز ریلی سرخس وارد کشورمان شد. به گزارش «وطنامروز»، اوایل ماه جاری بود که نخستین محموله ترانزیتی از مبدأ روسیه به سمت هند شروع به حرکت کرد. در واقع هدف از ارسال این محموله ترانزیتی، آغاز به کار آزمایشی کریدور شمال به جنوب بود. با فعالسازی کریدور شمال- جنوب صرفهجویی احتمالی 2500 دلار در هر 15 تن محموله نسبت به مسیر معمول کانال سوئز حاصل میشود. همچنین زمان حملونقل را میتوان به 25 تا 30 روز در مقایسه با 40 تا 60 روز از طریق سوئز کاهش داد. به گفته وزیر راهوشهرسازی، قطاری که روز گذشته از مرز سرخس وارد کشور شد، ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو با ۳۹ کانتینر طی کرده بود که وارد ایران شد. این نخستینبار است قطاری مستقیما از روسیه وارد ایران میشود و به بندر شهید رجایی میرود. محموله این قطار از بندر شهید رجایی به هند ارسال خواهد شد. این محموله از ایستگاه مبدا تا سرخس واقع در مرز ایران و ترکمنستان از طریق واگنهای روسی و سپس از ایستگاه سرخس بر روی واگنهای متعلق به ایران حمل شد. بر اساس توافقنامهای که به تازگی میان ایران و روسیه به امضا رسید، ۱۰ میلیون تن کالای روسی و سایر کشورهای همسایه از مسیر ایران و در کریدور شمال- جنوب به هند انتقال داده میشود. انتقال ۱۰ میلیون تن کالای روسی از مسیر ایران، میزان ترانزیت را از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش میدهد و درآمدزایی ۲۰ میلیارد دلاری برای ایران به همراه دارد.
* مخبر: میتوان به حجم مبادلاتی 300 میلیون تن در بخش ترانزیت رسید
معاون اول رئیسجمهور با تاکید بر اینکه بهرهگیری از ظرفیت ترانزیتی با توجه به موقعیت ایران در منطقه از راهبردها و سیاستهای قطعی اقتصادی دولت سیزدهم است، گفت: توجه به ظرفیت ترانزیتی و مزایای اقتصادی این بخش از اقتصاد کشور جزو موضوعات فراموش شده در طول سالیان گذشته بوده است.
محمد مخبر با اشاره به تاکیدات رئیسجمهور و اهمیت سیاست خارجی در دولت سیزدهم برای افزایش و ارتقای حجم مبادلات و ارتباطات با همسایگان جمهوری اسلامی تصریح کرد: ظرفیت ترانزیتی کشور با تلاشهای وزارت راه و شهرسازی ابتدا به ۸ و در مراحل بعدی به ۲۰ میلیون تن افزایش یافته است که البته با انجام برنامهریزیها و اتخاذ اقدامات مناسب میتوان به حجم مبادلاتی 300 میلیون تن در بخش ترانزیت رسید.
وی ادامه داد: بهرهگیری از ظرفیت ترانزیتی، درآمد بسیار بالای اقتصادی و همچنین دستاوردهای بسیار مهم سیاسی و روابط بینالمللی برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.
مخبر درباره برنامههای دولت برای راهاندازی مسیر ریلی آستارا- رشت گفت: با تکمیل این ایستگاه و اتصال آن به کشورهای همسایه شمال کشور، ایران به عنوان یک مسیر تجاری بینالمللی مهم شناخته خواهد شد تا جایی که مدت زمان جابهجایی کالا از مسیر شرق آسیا به اروپا از طریق کریدور ایران از ۴۵ به ۱۷ روز کاهش مییابد که جذابیت بسیار بالایی برای بازرگانان و صادرکنندگان کالا در داخل و خارج ایران در سطح قاره آسیا و اروپا خواهد داشت. گفتنی است قطار ترانزیتی کانتینری روسیه به هند که از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شد، جزو مسیر شرقی کریدور شمال- جنوب محسوب میشود که از ایستگاه چخوف روسیه واقع در استان مسکو در ۶ تیرماه سال جاری و در مسیر ۳۸۰۰ کیلومتری با ظرفیت ۳۹ کانتینر از مسیر روسیه، قزاقستان و ترکمنستان وارد ایران شده است و پس از آن طی یک مسیر ریلی ۱۶۰۰ کیلومتری به بندرعباس خواهد رسید و در نهایت از طریق مسیر دریایی به بندر ناواشوای هندوستان وصل خواهد شد. کریدور شمال- جنوب شامل ۳ مسیر شرقی، غربی و میانی است که مذاکرات و توافقات برای راهاندازی خط ریلی گرمسار- اینچهبرون از مسیر میانی این کریدور در دولت سیزدهم انجام شده است.
* ظرفیت 20 میلیون تنی ترانزیت در ایران
وزیر راهوشهرسازی گفت: ظرفیت ترانزیت در دولت سیزدهم به ۲۰ میلیون تن افزایش یافت که این مهم در تاریخ کشور بیسابقه است. رستم قاسمی روز گذشته در مراسم ورود نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه با تاکید بر ضرورت حفظ کریدورهای ترانزیتی از مسیر ایران به اروپا و شرق آسیا تصریح کرد: در دولت سیزدهم ظرفیت ترانزیت به حدود ۲۰ میلیون تن افزایش یافته که این مهم در تاریخ کشور بیسابقه است و در حال حاضر تمام کشورهای همسایه متقاضی جابهجایی کالاهای خود از مسیر ترانزیتی ایران هستند و وزارت راهوشهرسازی برای افزایش ظرفیت جابهجایی و ترانزیتی از طریق مسیرهای زمینی و ریلی برنامهریزی لازم را انجام داده است.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل و راهاندازی هر چه سریعتر مسیر ریلی آستارا- رشت گفت: توافقهای لازم با کشور آذربایجان و تکمیل پایانه آستارا انجام شده است که این پایانه قابلیت تردد ۱۰۰۰ کامیون باری در روز را خواهد داشت. قاسمی گفت: برای نخستینبار است که یک قطار به طور مستقیم از روسیه به ایران وارد شده و به بندر شهید رجایی میرود. وزیر راهوشهرسازی تاکید کرد: کریدور شمال- جنوب شامل ۳ مسیر شرقی، غربی و میانی است که مذاکرات و توافقات برای راهاندازی خط ریلی گرمسار- اینچهبرون از مسیر میانی این کریدور در دولت سیزدهم انجام شده است.
* تلاش برای تکمیل مسیر رشت- آستارا
سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راهآهن روز گذشته گفت: مبدأ حرکت قطار ترانزیتی کانتینری ایستگاه چخوف در استان مسکو و مقصد آن بندر ناواشیوای هند خواهد بود. طول مسیر حرکت نیز در ایران از مرز سرخس به سمت بندر شهید رجایی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به سفر رئیسجمهور کشورمان به روسیه در دیماه سال گذشته و مذاکره درباره ترانزیت کالاهای روسیه به هند اظهار داشت: در ماههای پس از آن نیز با دستور معاون اول رئیسجمهور پیگیریهایی درباره این تفاهم انجام شد. همچنین اردیبهشت امسال همراه وزیر راهوشهرسازی سفری به مسکو داشتیم تا این تفاهمنامه را پیگیری کنیم و در نهایت عملی شد و امروز قطار ترانزیتی کالاهای روسیه به هند از مرز سرخس وارد کشور شد که این اتفاق برای نخستینبار است رخ میدهد.
به گفته معاون وزیر راهوشهرسازی، تمام این مسیر بیش از ۵هزار کیلومتر ریل است که هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن در خطآهن کشورمان سیر میکند. این قطار از روسیه به ترکمنستان و سپس به مرز سرخس آمده است.
صالحی با تأکید بر اینکه ترانزیت غیر از درآمد ارزی، عواید سیاسی هم در پی دارد، تصریح کرد: کشورهای مبدأ و مقصد این کریدور با تکرار تردد قطارهای ترانزیتی، ایران را برای انتقال کالاهای خود برمیگزینند. در دولت سیزدهم دیپلماسی حملونقل رشد داشته و با کشورهای منطقه و CIS مذاکراتی داشتیم تا تفاهمنامهها بتدریج عملیاتی شود.
مدیرعامل شرکت راهآهن پیشبینی جابهجایی کالا در کریدور روسیه به هند را ۸ میلیون تن کالای ترانزیتی دانست و گفت: هر 3-2 هفته یک بار با معاون اول رئیسجمهور درباره فعال شدن مسیر ترانزیتی روسیه به هند جلسه داشتیم که برای نخستینبار مسیر سرخس به بندر شهید رجایی فعال شد و در ادامه کریدورهای اینچهبرون به بندر شهید رجایی و آستارا به رشت و سپس بندر شهید رجایی نیز فعال میشوند. البته مسیر رشت- آستارا گلوگاه زیرساختی دارد که با توجه به اینکه توسعه حملونقل ریلی در دولت سیزدهم و توسعه ترانزیت ریلی در دستور کار است، برای رفع این گلوگاه تلاش خواهد شد.
ارسال به دوستان
اخبار
رونمایی از سامانه مؤدیان مالیاتی در هفته آینده
وزیر اقتصاد در حاشیه نشست هیات مقرراتزدایی و بهبود محیط کسبوکار از رونمایی سامانه مؤدیان تا هفته آینده خبر داد. سیداحسان خاندوزی پیشتر گفته بود سامانه مؤدیان تا ۲۰ تیر و هفته مالیات رونمایی میشود اما به دلیل هماهنگی برای حضور مقامات در این مراسم، این سامانه دیروز رونمایی نشد. وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات مقرراتزدایی و بهبود محیط کسبوکار در پاسخ به زمان رونمایی سامانه مؤدیان مالیاتی گفت: قرار بود سامانه امروز (دیروز دوشنبه) رونمایی شود و بنده امروز صبح هم در جلسات این موضوع شرکت داشتم اما در حال هماهنگی برای حضور مسؤولان در این مراسم هستیم و برنامه رونمایی به تعویق افتاد. وی اظهار داشت: تمام مقدمات فنی این سامانه فراهم شده و آماده است. برای حضور مسؤولان در مراسم رونمایی و انجام هماهنگیهای لازم جلسه رونمایی به هفته آینده موکول شد.
***
برق مشترکان پرمصرف قطع میشود
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: مشترکان پرمصرف اگر مصرف خود را کاهش ندهند و به پرمصرفی در برق ادامه دهند، بهطور قطع با قبضهای سنگین روبهرو خواهند شد و حتی ممکن است در دورههای بعد مجبور به محدود کردن برقرسانی به آنها شویم. مصطفی رجبیمشهدی افزود: این هفته با گرمای سراسری در کشور شاهد افزایش مصرف برق هستیم به طوری که روز گذشته مصرف برق به بیش از ۶۶ هزار و ۲۰۰ مگاوات رسید.
وی ادامه داد: به دنبال این افزایش مصرف، پیامک اخطار برای مشترکان خیلی پرمصرف که 2 برابر الگوی تعیین شده مصرف برق دارند ارسال شد.
سخنگوی صنعت برق افزود: اطلاعرسانیها به منظور کاهش و مدیریت مصرف برق در این هفته و هفته آتی انجام خواهد شد.
رجبیمشهدی گفت: در این روزهای گرم نیازمند همکاری مردم هستیم تا بویژه در ساعات اوج مصرف (۱۲ تا ۱۸) حداقل از وسایل برقی پرمصرف به طور همزمان استفاده نکنند و دمای کولرهای گازی را روی درجه ۲۵ و بالاتر تنظیم کنند که با انجام این ۲ کار ساده کمک بزرگی به صنعت برق خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: اگر هموطنان که مشترکان عمده ما هستند به همکاری خوبی که امسال با صنعت برق داشتند ادامه دهند، به طور قطع میتوانیم تابستان را با حداقل محدودیت یا بدون محدودیت بویژه در مناطق گرمسیر که بیبرقی برای آنها سختتر است، پشت سر بگذاریم.
***
گسترش روابط اقتصادی ایران و صربستان
رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار وزیر خارجه صربستان بر گسترش روابط اقتصادی ایران و صربستان و توافق برای تشکیل کارگروه مشترک تجاری تاکید کرد.
علیرضا پیمانپاک که در رأس هیاتی تجاری به بلگراد، پایتخت صربستان سفر کرده است، با نیکلا سلاکوویچ، وزیر خارجه صربستان دیدار و گفتوگو کرد.
در این دیدار که در ساختمان وزارت خارجه صربستان برگزار شد، نیکلا سلاکوویچ به سابقه ۸۵ ساله ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ۲ کشور اشاره کرد و این موضوع را از نقاط مثبت روابط خواند. وزیر خارجه صربستان با اشاره به تماس تلفنی چندباره روسایجمهور ۲ کشور و سفر خود به تهران در چند ماه گذشته، از تبدیل صربستان به عنوان دروازه ورود محصولات ایرانی به اروپا استقبال کرد و گفت: اکنون که مشکلات بانکی میان 2 کشور حل شده، بهترین زمان برای گسترش روابط و تشکیل کمیسیون مشترک است. وی روابط با ایران را یک پله بالاتر از روابط با سایر کشورها خواند و گفت: با صحبتهایی که امروز شد، باید مقدمات دیدار روسایجمهور ۲ کشور را فراهم کنیم.
در ادامه این دیدار علیرضا پیمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید رئیسجمهور را بر گسترش روابط با کشورهای دوست و مستقل خواند و گفت: پیشنهاد میکنیم یک کارگروه برای همکاری در پروژههای مشترک اقتصادی و تجاری شکل گیرد و ساختار آن تعریف شود. وی ادامه داد: این کارگروه میتواند ذیل کمیسیون مشترک تشکیل شود. همچنین برای نیل به اهداف تجاری در چارچوب برنامه کمی، هدفگذاریهای ۴ ساله قابل اندازهگیری شود.
ارسال به دوستان
استارت واردات خودرو از شهریور
معاون وزیر صمت با بیان اینکه از اوایل مرداد به صورت رسمی از خودروهای اقتصادی داخلی رونمایی میشود: بر اساس برنامهریزی، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام میشود
گروه اقتصادی: ممنوعیت واردات خودرو از سال 97 به دلیل محدودیتهای ارزی و بهبود کسری تراز تجاری با مصوبه سران قوا اجرا شد که تا اردیبهشت سال جاری این مصوبه پابرجا بود. اواسط خرداد سال جاری بود که رئیس مجلس شورای اسلامی، قانون ساماندهی صنعت خودرو را که در آن تاکید بر مجوز 5 ساله واردات خودرو شده است، به دولت ابلاغ کرد. بر اساس ماده ۴ این قانون که توسط محمدباقر قالیباف ابلاغ شد، وزارت صمت موظف به تنظیم آییننامه واردات خودرو و تصویب آن شد که این تعلل و عدم ابلاغ نهایی آییننامه واردات موجب بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان در بازار خودرو شده است. البته بر اساس آخرین اظهارات، معاون وزیر صمت با بیان اینکه از اوایل مرداد به صورت رسمی از خودروهای اقتصادی داخلی رونمایی میشود، گفت: بر اساس برنامهریزی صورت گرفته، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام میشود.
به گزارش «وطنامروز»، منوچهر منطقی درباره آییننامه واردات خودرو اظهار کرد: این آییننامه تدوین شده و در دست بررسی توسط هیات دولت است تا آن را ابلاغ کند و البته قبل از اجرا ما با صنعتگران و واردکنندگان، جلسه توجیهی برگزار خواهیم کرد.
معاون صنایع حملونقل وزیر صمت گفت: در آییننامه تدوین شده، واردات خودروهای دست دوم امکانپذیر نیست، همچنین برای خودروهای اقتصادی مشوقهایی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال از بین ۵ محصول اگر یک محصول تقاضای ۵۰ درصدی داشته باشد برای آن محصول مشوقی تعیین میشود که با قیمت نهایی پایینتری به دست مصرفکننده برسد.
منطقی هدف از تدوین آییننامه را واردات خودروهای اقتصادی برای اقشار کمدرآمد جامعه دانست و افزود: محدودیتی برای واردات تعیین نشده و شاخصهای فنی مانند خدمات پس از فروش و قابلیتهای محصول در نظر گرفته شده است. همچنین واردکنندگان باید از کشورهایی که خودروهای بهروزی دارند، واردات را انجام دهند.
معاون صنایع حملونقل وزیر صمت، واردات خودرو را عامل ارتقای صنعت داخلی دانست و گفت: اجرایی شدن این آییننامه منوط به مصوبه هیات دولت است، ضمن اینکه بر اساس برنامهریزی صورت گرفته، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام میشود. وی در ادامه اظهار کرد: به دنبال تاکید رئیسجمهور بر تولید خودروی اقتصادی و همچنین تقاضای نیمی از خریداران خودرو برای این خودروهای کمهزینه، وزارت صمت تصمیم گرفت تا علاوه بر واردات خودروهای اقتصادی، خودروسازان داخلی هم برای تولید این خودروها برنامهریزی داشته باشند و از اویل مرداد ۱۴۰۱ نخستین خودروهای اقتصادی تولید داخل را رونمایی کنند.
وی ۳ مسیر را برای تأمین خودروی اقتصادی عنوان کرد و گفت: نخستین مسیر تولید خودروهای اقتصادی داخلی است که خودروسازان این امر را محقق میکنند؛ دومین راه پیشنهادی طراحی محصول اقتصادی از سوی خودروسازهای بزرگ خارجی است تا نمونه طراحی شده را در داخل کشور تولید کنیم و مسیر سوم واردات همراه با همکاری با سایر خودروسازهای جهانی است، ضمن اینکه ما از همه ظرفیتها برای تولید خودروهای اقتصادی استفاده میکنیم.
همچنین دیروز علی بهادریجهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه درباره آییننامه واردات خودرو عنوان کرد: این آییننامه خیلی پیش از این به دولت ارائه شده بود و در برخی مواد شائبه و برداشتی وجود داشت مبنی بر اینکه ممکن است منجر به انحصار شود و به همین دلیل زمان برد و چندین جلسه ادامه یافت. تأکید دولت جلوگیری از انحصار و تقویت کمی و کیفی تولید خودرو است، تا همزمان منابع ارزی هم وجود داشته باشد. این موضوع چند جلسه است که در دولت در دست بررسی است و معمولا اولویت با مصوباتی است که قید زمانی دارند، در نتیجه برخی موارد در صف قرار میگیرد.
* آزادسازی واردات یا ممنوعیت
ذکر این نکته ضروری است که به طور کلی ممنوعیت بلندمدت واردات یک کالا میتواند منجر به انحصار و به مرور زمان بیکیفیت شدن محصولات شرکتهای داخلی شود، این یک اصل کلی است که میتوان به تمام کالاها تعمیم داد. در حالی که ممنوعیت واردات هوشمند و کوتاهمدت برای ارتقای صنایع داخلی امری پیشرو است که میتواند بخشی از استراتژی صنعتی کشور باشد و اینگونه نیست که مساله واردات را به طور کلی بتوان تایید یا رد کرد و باید در قالب برنامه مشخص تجاری و صنعتی تعریف کرد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|