|
برافراشته شدن پرچم فلسطین در جامجهانی قطر
پرچم فلسطین توسط هواداران فوتبال در جامجهانی قطر به اهتزاز درآمد. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده نشان میدهد طرفداران فوتبال که در قطر حضور دارند، در زمان مراسمهایی که در آستانه آغاز جامجهانی برگزار شده است، پرچم فلسطین را برای حمایت از این کشور در مقابل رژیم موقت صهیونیستی در دست دارند. تصاویر منتشرشده نشان میدهد بر روی پیراهن یکی از هواداران فوتبال در قطر، تصویر «شیرین ابوعاقله» نقش بسته است؛ خبرنگار آمریکایی- فلسطینی شبکه الجزیره قطر که هنگام پوشش حملات ارتش رژیم صهیونیستی در شهر «جنین» به شهادت رسید.
ارسال به دوستان
امروز نخستین بازی ایران در جامجهانی 2022 مقابل تیم ملی فوتبال انگلیس
این تیم ایرانه
تیم ملی فوتبال کشورمان جامجهانی 2022 را با یک دیدار جذاب و حساس آغاز میکند. تیم ملی فوتبال ایران امروز یک تورنمنت پرامید را آغاز میکند و در بازی اول هر چند باید به مصاف حریفی قدرتمند برود اما این باور را پیدا کرده که میتواند دست به کارهای بزرگ بزند. تیم کشورمان پیش از این در 5 دوره جامجهانی حاضر شده بود. میتوان گفت بهترین شروع تیم ملی در دوره قبلی جامجهانی بود که باعث شد بهترین دوره از نظر امتیازگیری باشد و اگر کمی تیم کیروش خوششانس بود، چه بسا ایران میتوانست برای نخستینبار حضور در مرحله حذفی بزرگترین تورنمنت فوتبالی دنیا را تجربه کند.
تیم ملی انگلیس همواره به عنوان یکی از تیمهای سطح اول فوتبال دنیا مطرح بوده و ستارگان زیادی پیراهن این تیم را بر تن کردهاند اما واقعیت این است که جز یک قهرمانی جامجهانی پس از یک فینال پرحرف و حدیث در لندن (1966) و یک نایبقهرمانی در جام ملتهای اروپا (2020)، افتخار بینالمللی دیگری ندارد، اگرچه همیشه و پیش از هر تورنمنتی، نام انگلیس به عنوان یکی از مدعیان اصلی مطرح بوده است. تیم «گرت ساوتگیت» در 5 بازی قبلی خودش بردی را تجربه نکرده و حتی شکست سنگین خانگی 4 بر صفر مقابل مجارستان را نیز در کارنامه دارد. بهترین نتیجه این تیم در 5 بازی قبلی نیز تساوی 3-3 مقابل آلمان بوده که آخرین بازی سهشیر پیش از جامجهانی محسوب میشود. بر خلاف تصورات، ساوتگیت تحول قابل توجهی در سبک بازی انگلیس به وجود آورده است. بازی انگلیسی همیشه به ارسالهای بلند و مستقیم معروف بوده اما اکنون تیم ساوتگیت پاسهای نفوذی بویژه بین ۲ دفاع وسط حریف یا ارسالهای کوتاه و با ارتفاع کم را مورد توجه دارد. توجه به بازی زمینی بویژه بعد از حضور مربیانی چون کلوپ و گواردیولا در لیگ برتر جزیره پررنگتر شد. این نوع بازی پس از تلفیق با فوتبال سرعتی انگلیس، سبک جدیدی را در اختیار تیم کشورشان قرار داد و حالا شاید بیشتر از ارسالها و نبردهای هوایی، باید مراقب پاسهای زمینی و طولی بازیکنان انگلیس بود. با این حال انگلیس در مواجهه با تیمهایی که دفاعی فشرده دارند، به قدرت سرزنی بازیکنانی مانند «هری کین» نگاه ویژه دارد و مسلما اگر نتواند از لایههای دفاعی محکم تیم کیروش برآید، به روش سنتی خودش رجوع میکند تا با فشار بر قلب دفاع ایران، راهی به دروازه پیدا کند. بنابراین تیم کیروش در کنار دفاع تیمی باید تمرکز بالایی در مرکز محوطه جریمه داشته باشد. فوتبال انگلیس چه مدرن و چه سنتی، ویژگی سرعت را در ذات خودش دارد و این مساله قطعا کار را برای هر تیمی بسیار سخت میکند. از سویی تیم ملی کشورمان بر خلاف انگلیس، در 5 بازی قبلی خودش نتایج قابل قبولی را به ثبت رسانده است. ۲ پیروزی مقابل اروگوئه و نیکاراگوئه به همراه یک تساوی مقابل سنگال بخوبی روحیه تیمی را بالا برده و بازی با تیم سرعتی الجزایر هم تجربه خوبی به این تیم برای مقابله با جریان سریع بازی داده است. با این حساب میتوان گفت تیم کیروش آمادگی ذهنی بدی برای بازی با انگلیس ندارد. صحبتهای بازیکنان و سرمربی تیم کشورمان هم نشان میدهد آنها تنها برای ارائه یک نمایش آبرومند به قطر نرفتهاند و هدف صعود از گروه بخوبی به ذهن همگی اعضای تیم دیکته شده است. سوت پایانی «رافائل کلاوس» برزیلی در آخرین روز ماه آبان، اگر پیامآور کسب امتیاز برای تیم ملی ایران باشد، شروعی فوقالعاده خواهد بود. به این ترتیب شکی نیست که روحیه و اعتماد به نفس شاگردان کیروش برای بردن ولز کافی خواهد بود و این مسیر میتواند به امتیازگیری از آمریکا نیز ختم شود؛ اتفاقی که منجر به یک تاریخسازی خواهد شد و رویای قدیمی هواداران فوتبال در ایران به واقعیت تبدیل میشود.
کیروش: از تمام تخصص و تجربهام برای صعود استفاده میکنم
سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: من به گروه دایناسورها در جامجهانی تعلق دارم و به همین دلیل انتظاراتی از خودم دارم. کارلوس کیروش در مصاحبه با تلویزیون رسمی فیفا درباره بازیکنان تیم ملی کشورمان و تفاوت آنها با جامجهانی 2018 روسیه گفت: اگر 25 بازیکنی که در اینجا همراه من هستند را در نظر بگیریم، میتوان گفت تقریبا همان بازیکنان جامجهانی 2018 هستند. فقط یک بازیکن جوان به تیم اضافه شده است. وی ادامه داد: البته متاسفانه 4-3 روز قبل از اینکه به قطر بیاییم، یکی از مهمترین بازیکنانمان در خط میانی یعنی امید ابراهیمی را از دست دادیم. با این حال اکثریت تیم دقیقا همان بازیکنان جامجهانی 2018 هستند. سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان درباره تجربهاش در چهارمین حضور در جامجهانی گفت: امیدوارم به اندازه کافی یاد گرفته باشم تا بتوانم به بازیکنان و تیمم در این دوره کمک کنم. من میگویم به گروه دایناسورها در جامجهانی تعلق دارم. به همین دلیل انتظاراتی از خودم دارم. وی ادامه داد: میخواهم همه تخصص و تجربهام را به کار گیرم تا به بازیکنان و تیمم خدمت کنم. کیروش در رابطه با اینکه آیا تیم ملی ایران میتواند نسبت به جامجهانی 2018 بهتر کار کند و بیشتر از 4 امتیاز کسب کند، گفت: هدفمان همین است اما مواقعی در جامهای جهانی بوده که تیمها با حتی 3 امتیاز به مرحله بعد صعود کردهاند. به همین دلیل همانطور که شما گفتید، مجموع کارها اهمیت دارد و این مهم است که چگونه با این جامجهانی روبهرو شویم. وی اظهار داشت: برای ما ساده است. برای ما فقط یک بازی وجود دارد با 3 نیمه مختلف. نیمه اول با انگلیس، نیمه دوم با ولز و در نیمه سوم باید با آمریکا رقابت کنیم. باید در نهایت ببینیم میتوانیم امتیاز لازم را کسب کنیم و به مرحله بعد صعود کنیم یا خیر.
پیشبازی دیدار با انگیس
آیا تیم ملی میتواند از نبرد با یکی از مدعیان قهرمانی جامجهانی به سلامت عبور کند؟ نخستین بازی تیم ملی در جامجهانی قطر، امروز مقابل انگلیس برگزار خواهد شد؛ تیمی که روی کاغذ، یکی از مدعیان قهرمانی این تورنمنت محسوب میشود و امیدوار است بتواند جامجهانی 2022 را با برد شروع کند. طبق پیشبینی سایت theanalyst، شانس سهشیر برای برد در بازی 72.2 درصد است و این در حالی است که طبق اعلام این سایت، ایران فقط 9.7 درصد برای بردن نایب قهرمان یورو 2020 شانس دارد.
طلسم نبردن شکسته میشود؟
ایران با کارلوس کیروش، در جامجهانی قبلی، در بازی اولش شکست نخورد. از طرف دیگر، انگلیس هم در 6 بازی آخرش قبل از جامجهانی، رنگ برد را ندیده و به دنبال این است که این طلسم را جلوی ایران بشکند.
تقابل مهاجمان سرشناس
از هری کین و مهدی طارمی به عنوان مردان کلیدی انگلیس و ایران برای این بازی نام برده شده است. کاپیتان انگلیس امید اصلی گلزنی تیم گرت ساوتگیت در جامجهانی محسوب میشود و از طرف دیگر، طارمی هم به خاطر آمار فوقالعادهای که در پورتو داشته، خطرناکترین بازیکن ایران از دید رسانههای انگلیسی محسوب میشود.
ارسال به دوستان
عصبانیت رسانههای مدعی حقوق بشر از صحبتهای اینفانتینو
صدایشان درآمد
انتقادهای صریح رئیس فیفا در جریان کنفرانس خبری از مدعیان حقوق بشر، با واکنشهای انتقادی بسیاری در جهان مواجه شد. «جانی اینفانتینو» روز شنبه انتقادهای غربیها از نقض حقوق بشر و حقوق مهاجران در قطر را «دورویی» توصیف کرد و گفت: وقتی این انتقادات را از سوی اروپاییها دیدم تعجب کردم. من از خودم مثال میزنم. وقتی بچه بودم با خانوادهام به سوییس مهاجرت کردم. خیلی خوب فشار و ظلمی را که به خانوادهام به عنوان مهاجر وارد میشد، حس کردم. این اتفاقات تلخ برای خانوادهام در قطر نبود، بلکه در سوییس، در قلب اروپا رخ داد. اینفانتینو همچنین بشدت از اروپاییها انتقاد کرد و گفت: من اروپایی هستم و فکر میکنم به خاطر کاری که ما اروپاییها در ۳۰۰۰ سال گذشته در سراسر جهان انجام دادهایم، باید برای ۳۰۰۰ سال آینده، فقط عذرخواهی کنیم. در واکنش به این اظهارات، شبکه آمریکایی «سیانان» نوشته گروههای حقوقبشری، کنفرانس خبری یک ساعته اینفانتینو در آستانه جامجهانی را «احمقانه» و «اهانت» به کارگران مهاجر خواندهاند. «لیسه کلاونسن» رئیس فدراسیون فوتبال نروژ هم گفته فیفا این فرصت را داشت تا جامجهانی را آلوده به سیاست نکند اما اینفانتینو با سخنان خود، دقیقا همین کار را انجام داد. «مارک دریکفورد» وزیر اول ولز نیز که به قطر سفر کرده است، گفت اینفانتینو در یک چاه قرار گرفته و باید کندن آن را متوقف کند. روزنامه انگلیسی سان هم در انتقاد از اینفانتینو نوشته رئیس فیفا که نهاد تحت امرش غرق در فساد است، مانند بچه لوسی است که کشورهای اروپایی را برای انتقاد از قطر به دورویی متهم میکند. شبکه اسکاینیوز هم گفته اینفانتینو ۴ سال پیش بدون توجه به نگرانیهای فعالان حقوقبشر، چاپلوسی رئیسجمهور روسیه را میکرد و حالا هم با «اظهارات بیربط» خود، نخستین گل به خودی جامجهانی را زده است. روزنامه انگلیسی گاردین نیز لب به انتقاد از رئیس فیفا گشوده و نوشته اینفانتینو و فیفا با سرهمبندی آمادهسازی قطر برای جام جهانی، فوتبال را با شکست مواجه کردهاند. ارسال به دوستان
صحبتهای روزبهانی بعد از پناهنده شدن حسین ثوری، رئیس فدراسیون به بوکس ایران در اسپانیا
او خیانت کرد
قهرمان بوکس ایران با انتقاد از افرادی که از حسین ثوری حمایت کردند تا رئیس فدراسیون بوکس شود، گفت: حالا همه چهره واقعی او را دیدند که به بوکس کشور خیانت کرد. احسان روزبهانی در گفتوگو با مهر به بازنگشتن رئیس فدراسیون بوکس به ایران اشاره کرد و گفت: واقعا برای ثوری متاسفم که این طور به بوکس ایران لطمه زد. او ماهیت خود را به ورزش ایران نشان داد، این چهره واقعی ثوری است که حالا همه تماشا میکنیم! البته مقصر اصلی ماجرا استکی و مهدیپور هستند که حرف قهرمانان را گوش ندادند و برای او در مجمع رای جمع کردند. در تمام رسانهها به نفع او مصاحبه و او را قدیس معرفی کردند و حالا میبینیم چه فاجعهای رخ داده است. وی در ادامه افزود: ما درباره ثوری هر چه در رسانهها گفتیم مسؤولان ورزش اهمیت ندادند، گوش کسی بدهکار این حرفها نبود! هر چه گفتیم او به فکر بوکس ایران نیست کسی باورش نشد. او به بوکس ایران خیانت کرد و حالا حرفهای ما ثابت شد. آقای وزیر! لطفا با افرادی که برای گرفتن پست و جایگاه در فدراسیون، اعضای مجمع را گول زدند برخورد کنید و دست آنها را از بوکس برای همیشه کوتاه کنید. وی افزود: آقایانی که ثوری را حمایت کردند و چنین آبروریزیای به راه افتاده حالا به دنبال سرپرستی فدراسیون هم هستند! امیدوارم وزیر محترم ورزش اطرافیان ثوری را بهتر بشناسد. آنهایی که بوکس را با حمایتهای کورکورانه به این روز انداختهاند، به هیچ عنوان شایسته ادامه فعالیت در بوکس نیستند. آقایان چون بار فنی نداشتند، تنها راه ماندگاریشان در بوکس حمایت از ثوری بود. حمایت از کسی که پشت به کشورمان کرد. حالا همان نفرات باید جوابگو باشند. روزبهانی گفت: مبین کهرازه وقتی در اتریش پناهنده شد، باید فکر این روزها را میکردیم، او نیز از اقوام ثوری بود، ثوری او را فراری داد، حالا هم تیم را به اسپانیا برده و امیدواریم خواهرزادهاش که همراه تیم ملی راهی اسپانیا شده به ایران بازگردد. مسؤولان وزارت ورزش اگر قرار است همین نفراتی را که در بوکس هستند دوباره به عنوان سرپرست منصوب کنند، دیگر باید فاتحه بوکس را بخوانیم، چون همین نفرات با حمایت از ثوری بوکس را به این روز انداختند.
وی در پایان گفت: بوکس یک مدیر خوب میخواهد، اگر بوکس برای مسؤولان ورزش مهم است، این رشته را نجات بدهند. من بارها مصاحبه کردم و درباره همین مسائل انتقاد کردم اما کسی به حرف من و امثال من گوش نداد و حالا آسیب خوردیم. حالا امیدوارم صدایم را مسؤولان ورزش بشنوند و خون تازه به رگهای بوکس تزریق کنند.
ارسال به دوستان
«گیلدخت»؛ قصهگو و خوشآب و رنگ
داستان اهمیت امنیت و میهندوستی
شیدا اسلامی: دوران سلطنت شاهان قاجار بویژه عهد پادشاهی ناصرالدین و مظفرالدینشاه، از جمله برهههای تاریخی جذاب برای فیلمسازها و سریالسازهای ایرانی است. تعداد آثار ساختهشده با محوریت شاه و دربار یا در بستر تاریخی آن دوره نیز مؤید علاقهمندی نویسندگان و کارگردانان به خلق داستانهایی با رنگ و بوی زمانه قاجار است. تا پیش از «گیلدخت» که شبکه یک در جدول پخش شبهای پنجشنبه و جمعه خودش قرار داده، «جیران» تازهترین اثر از این سلسله بود که پس از «قبله عالم» ناکام در جذب مخاطب و ماجراهایی که برای «آهوی من مارال» رخ داد، انتشار قسمتهای جدید هفتگیاش همچنان ادامه دارد و جنگ قدرت و طرح و توطئههای درونحاکمیتی عصر ناصری را به تصویر میکشد.
«گیلدخت» اما در این میان از ویژگیهایی برخوردار است که آن را از قاطبه آثار مربوط به سلاطین قاجار متمایز میکند.
نزدیک به 90 درصد داستانی که «مجید آسودگان» نوشته و «مجید اسماعیلی» جلوی دوربین برده، در فضای یک عمارت خاننشین در روستایی در گیلان میگذرد. ترتیب دادن مناسبات و افت و خیز روابط آدمها و اتفاقاتی که برای اهل عمارت رخ میدهد در 60 قسمت یک سریال تلویزیونی کار سادهای نیست، نه در نگارش و نه در به تصویر کشیدنشان. به طور معمول، در سریالهای پرقسمت، یا خردهداستانهای گوناگون با ورود و خروج بازیگران میهمان به داستان اصلی و محیط ارتباطات شخصیتهای محوری، بار کششمندی سریال را به دوش میگیرند یا تعدد لوکیشنها به مدد نویسنده و کارگردان میآید. «گیلدخت» یک خط روایی مشخص دارد و همه چیز حول آن روایت میشود، بیآنکه داستان اصلی به حاشیه برود یا شخصیتهایش در محدودههای جغرافیایی متنوع و زمانهای پیشین و پسینی (بازگشت به گذشته و سفر به آینده) سیر داده شوند.
این ویژگی، کار کارگردان را هم به مراتب دشوار میکند. او باید برای پرهیز از نماهای تکراری، هر بار از زاویهای نو به لوکیشنهای مشابه وارد شود و نگذارد مخاطب از دیدن تکراری مکانهای ثابت، چه فضاهای بسته و چه فضاهای باز، دلزده شود. مجید اسماعیلی و تیم تصویربرداری سریال، البته تا حدود بسیار زیادی از عهده این کار برآمدهاند و نتیجه، رضایتبخشتر از میانگین موفقیت تولید چنین سریالهایی از آب درآمده است.
ارزش تلاش گروه تولید موقعی بیشتر دانسته میشود که به زمان ضبط این سریال و مصادف شدنش با دوران شیوع کرونا توجه شود که به سبب مشکلات دورههای اوجگیری شیوع و تعطیلی کار، گاه امکان تطابق زمان ضبط با زمان داستانی و سیر فصلهای گرم و سرد سال در روند فیلمنامه را سخت میکرده است.
از دیگر سو، «گیلدخت» نقطه ثقل داستانی خود را از «دارالحکومه» تهران به «دارالمرز» گیلان منتقل کرده است. با اینکه داستان عاشقانه گلنار، دختر تقیخان فومنی و اسماعیل، میرشکار خان، با هجوم هولناک توطئهگرانی از دل دربار مظفرالدینشاه، دستخوش توفان میشود، فیلمنامه بدون ورود به کاخ شاه و خانههای درباریان، سر پا میماند و جذابیت بصری سریال نیز با همان لوکیشنهای عمارت خان و روستا و جنگل و امامزاده و... حفظ میشود و از این ناحیه ضعف و نقصان نمیپذیرد.
در واقع، سازندگان این سریال و دستاندرکارانش در معاونت برونمرزی صداوسیما، 2 رویکرد تولید «هر چه تلویزیونیتر» از حیث بودجه و امکانات سریالسازی و تمرکززدایی از پایتخت و بردن داستان به شهرها و مناطق دیگر کشور را بخوبی دنبال کرده و سامان دادهاند. البته این ملاحظه را هم باید داشت که «گیلدخت» با وجود تکیه بر اصول سریالسازی تلویزیونی، در کنار طراحی صحنه و تصویربرداری خوب، بضاعتی تحسینبرانگیز از جنبه پربازیگر بودن دارد و چهرههای خوبی را کنار هم جمع کرده است.
ویژگی دیگر سریال، روایت داستانی تخیلی در بستر تاریخی واقعی است که 2 مزیت را برای «گیلدخت» به ارمغان آورده است. از یک طرف، از آنجا که نه «آصف» و «صفی» و «طاووسالملک» شخصیتهای واقعیاند و نه تاریخ قاجار، نشانی از شخصیتهایی چون «تقی» و «میرزارضا» و... دارد، سریال دچار چالشهای تطابق و عدم تطابق با مستندات تاریخی نمیشود و دست نویسنده و کارگردان را در روایت داستانشان باز میگذارد.
از طرف دیگر، قصه سریال در یک بستر تاریخی دارای مابهازای واقعی، یعنی سلطنت مظفرالدینشاه رخ میدهد و بازنمایی وضعیت اجتماعی و زندگی مردم ایران در این دوره، پشتپردههای معمول دربار و رقابت روس و انگلیس برای سیطره بر ارکان حکومت ایران و سیر تطور استقلالطلبی و میهندوستی مبتنی بر ریشههای مذهبی ایرانیان را در یک مقیاس کوچک روستایی اما گویا و رسا، در پیچوخم داستان اصلی ممکن میکند و از این جنبه، از غنای کافی بهرهمند است. مردم روستایی که در «گیلدخت» میبینیم، ظلم و اشغالگری را برنمیتابند، باورهای دینی استوار دارند، حریم خانه و خانواده را محترم میدانند و آقا زینالعابدین، روحانی روستا، جایگاه خاصی میانشان دارد.
یکی دیگر از ویژگیهای «گیلدخت»، قرار داشتن یک شخصیت زن در مرکز داستان آن است که از مؤلفههای جذابیت آثار نمایشی است و بخش مهمی از تعقیبکنندگان مجموعههای دنبالهدار داستانی را که با داستانهای زنانه ارتباط میگیرند، به صف تماشاگرانش اضافه میکند.
گلنار که آوازه زیبایی و کمالاتش در تهران و دربار غوغا به پا کرده، دختری است متکبر و ایرادگیر که هیچ چیز راضیاش نمیکند، حتی دستپخت میرزارضا، آشپز نابینای معروف دربار که به دلایلی مغضوب بارگاه شده و در عمارت تقیخانی به اداره مطبخ مشغول است. در واقع، عزیمت به گیلان، بعد از سالها اقامت در خانه اعیانی تهران، از گلنار آدمی ساخته که گاه با یک من عسل هم قابل تحمل نیست. تنها چیزی که دل گلنار را در ولایت پرباران گیلان گرم میکند، عشق اسماعیل میرشکار است که آن هم با بحران ایجادشده در داستان، پشت ابرهایی از ابهام و مخاطره به محاق میرود. سیر رویدادها دل نازک گلنار را بیش از پیش میرنجاند و روزگار، هر روز رویی ترشتر از قبل به او نشان میدهد و گذر گلنار را دقیقا به همان آدمها و موقعیتها و جاهایی میاندازد که روزی از تمامشان بیزار بوده و شأن و شؤونش را بالاتر از همنشینی و همراهی با آنها میدانسته است.
«گیلدخت» داستان دختر شکننده و سرکش تقیخان است که در کوره حوادث دامنگیر خودش و خانوادهاش، آنقدر میگدازد که به نماد قهرمانی و دفاع زن ایرانی از خانه و خانواده و سرزمین مادری تبدیل میشود و این مضمونی است که طرفداران زیادی دارد؛ بویژه که در دل داستانی از یکی از جذابترین دورههای تاریخی ایران روایت میشود و ادبیات کلامی زیبا و پرظرافت دوره قاجار شیرینترش هم میکند.
شخصیتپردازی باورپذیر و جذاب گلنار تنها یکی از نقاط قوت «گیلدخت» است و به موازات خودش، شخصیتپردازی آصفالدوله، شاهزاده قاجار را دارد که در کنار هم، 2 نقطه تمرکز اصلی نویسنده را میسازند و هر دو، در 2 قطب شخصیت مثبت و منفی، مخاطب را جذب میکنند. ریزهکاریهای نمایش شخصیت این دو را بازی خوب میترا رفیع و سعید چنگیزیان تکمیل میکند و علاوه بر آنکه میترا رفیع را در نخستین بازی در چنین جایگاهی، به عنوان بازیگری مستعد و آیندهدار معرفی میکند، بازی متفاوت و درخشانی از سعید چنگیزیان به نمایش میگذارد که به یقین فصلی نو در آینده کاری این بازیگر میگشاید.
البته «گیلدخت» که به دلایلی پیش از سریال «بیهمگان» پخش نشد تا نخستین حضور میترا رفیع را در نقش اول بنمایاند، فقط هم به معرفی میترا رفیع بسنده نمیکند و چند بازیگر جوان و خوشاستعداد دیگر هم به عرصه بازیگری سینما و تلویزیون معرفی میکند که میتوانند به غنای این هنر کمک کنند. این جنبه نیز از دیگر ویژگیهای سریال جدید معاونت برونمرزی صداوسیماست.
و اما نکتهای که بیش از همه باید به آن توجه شود، اهمیت امنیت و مفهوم دفاع از خانه و حریم خانواده است که در «گیلدخت» با بهره گرفتن از فیلمنامهای قصهگو و با روایتی خطی و عامهپسند بازنمایی شده و با گرههای داستانی متوالی، مخاطب را در پایان هر قسمت، کنجکاوانه تا قسمت بعدی با خود همراه میکند. تمام عناصر تولید در روند ساخت این اثر در یک هماهنگی مناسب عمل کردهاند؛ از دوربین که ثابت است و همه جا شاهد قصه و متناسب با ذات تاریخی داستان عمل میکند، تا طراحی لباس و صحنه چشمنواز و... و هر آنچه برای روایت داستانی متفاوت از عشق و میهندوستی لازم است.
تماشای «گیلدخت» در این روزها که میهن عزیزمان ایران، از هر سو محل طمعورزی دشمنان امنیت و استقلالش است، نه فقط خالی از لطف نیست که ارزش و جایگاه امنیت و عزت و استقلال را بیش از پیش به همگیمان گوشزد میکند.
ارسال به دوستان
اخبار
جامجهانی فوتبال با شکست میزبان شروع شد
تیم ملی فوتبال قطر میزبان جامجهانی ۲۰۲۲ در دیدار افتتاحیه این رقابتها برابر اکوادور شکست خورد. دیدار افتتاحیه جامجهانی ۲۰۲۲ یکشنبه بین تیمهای قطر و اکوادور برگزار شد که این مسابقه در نهایت با پیروزی ۲ بر صفر اکوادور به پایان رسید. در این مسابقه که از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه البیت و قضاوت «دنیله اورساتو» داور ایتالیایی آغاز شد، «انر والنسیا» (۱۶ - پنالتی و ۳۱) برای اکوادور گلزنی کرد تا میزبان جامجهانی، شروع ناامیدکنندهای در مقابل چشم هواداران خود داشته باشد.
گلمحمدی: تیمملی میتواند معادلات را به هم بزند
نمیخواهم از موضعگیریهایم برداشتهای دیگری شود
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس میگوید: من هم مثل بقیه و به عنوان یک بازیکن سابق تیمملی دوست دارم تیمملی نتیجه بگیرد و برای کادرفنی و ملیپوشان آرزوی موفقیت میکنم. یحیی گلمحمدی درباره ارزیابیاش از شرایط تیمملی و رقبایش در جامجهانی گفت: قطعا این بزرگترین رویداد فوتبالی است که هر بازیکنی دوست دارد برای کشورش در این تورنمنت بزرگ بازی کند و بهترین عملکردش را ارائه دهد. گروه آسانی نداریم و هر 3 تیم انگلیس، ولز و آمریکا نقاط قوت خاص خودشان را دارند. از طرفی بازی با انگلیس که سختترین بازی ما است، اهمیت بالایی دارد و بازیکنانمان باید با تمرکز و آمادگی بالا در این بازی حاضر شوند. من امیدوارم با پشتیبانی فدراسیون، درایت کادر فنی و همت ملیپوشان شاهد کسب نتایج خوب و آبرومندانهای باشیم. نسل و تیم خوبی داریم و میتوانیم معادلات را به هم بزنیم. سرمربی پرسپولیس درباره انتقاداتی که مطرح کرده بود نیز گفت: من هم مثل بقیه و به عنوان یک بازیکن سابق تیمملی دوست دارم تیمملی نتیجه بگیرد و برای کادرفنی و ملیپوشان آرزوی موفقیت میکنم. میدانم جامجهانی مهمترین اتفاق زندگی یک فوتبالیست است که در کارنامه آنها میماند و از سویی انتظاراتی وجود دارد. در این شرایط بازیکنان کار سختی دارند و امیدواریم بتوانند در این دوره کار بزرگی کنند تا به امید خدا برای نخستین بار از گروه صعود کنیم. ما اگر توقعاتی داریم که آنها نتیجه بگیرند، باید بستر را هم به لحاظ روحی - روانی فراهم کنیم. گلمحمدی گفت: همه ما وطنمان را دوست داریم. برای همه آرزوی آرامش و بهترینها را دارم و نمیخواهم از موضعگیریهایم برداشتهای دیگری شود. درباره تیمملی هم بگویم بسیاری از شاگردان فعلی و سابقم یا دوستانم در تیمملی هستند و چیزی جز موفقیتشان نمیخواهم. سربلندی و نتایج خوب تیمملی به نفع فوتبال کشور است و امیدوارم این جامجهانی برای ما از نظر نتیجهگیری خوشیمن باشد. ملی پوشان هم از جامعه فوتبال انتظار دارند در این برهه سخت و مشکلات موجود کمک حالشان باشند و این را به عنوان یکی از اهالی فوتبال، خوب درک میکنم. شخصا امیدوارم ملیپوشان بویژه شاگردانم بهترین عملکرد را داشته باشند و با دست پر به میهن بازگردند.
دعوت صداوسیما از فردوسیپور برای گزارش بازیهای جامجهانی کذب است
یک منبع آگاه ادعای منتشر شده مبنی بر اینکه فردوسیپور دعوت صداوسیما برای گزارش بازیهای جامجهانی را رد کرده، تکذیب کرد. یک منبع آگاه در شورای ورزش سازمان صداوسیما در گفتوگو با تسنیم گفت: گزارشگران بازیهای تیمملی فوتبال در جامجهانی از پیش مشخص شده بودند و هیچ برنامهای برای گزارشگر جدید نداشتیم. وی گفت: بر همین اساس، تا این لحظه هیچ دعوتی از آقای فردوسیپور برای گزارش بازیهای جامجهانی انجام نشده است و ایشان طبق روال قبلی به عنوان تهیهکننده برنامه ورزشی در شبکه ورزش به فعالیت خود ادامه میدهند.
حضور رئیسجمهور در قطر منتفی شد
وزیر ورزش و جوانان به نمایندگی از دولت در مراسم افتتاحیه بیست و دومین دوره رقابتهای فوتبال جامجهانی شرکت خواهد کرد. سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان به همراه برخی مدیران و معاونان وزارت ورزش و سایر بخشهای ورزش کشور بامداد دیروز راهی دوحه شدند تا ضمن تماشای مراسم افتتاحیه، دیدار تیمملی ایران برابر انگلیس را هم از نزدیک تماشا کنند. سجادی درباره حضور ابراهیم رئیسی در قطر گفت: رئیسجمهور به قطر دعوت شده بود اما به دلیل گرفتاری کاری قسمت نشد به این سفر تشریف بیاورد. با توجه به مکاتبه انجام شده از جانب وزارت امور خارجه، بنده مأمور شدم به نمایندگی از آقای رئیسی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران، در مراسم افتتاحیه شرکت کنم.
تلاوت قرآن کریم در مراسم افتتاحیه جام 22
مراسم افتتاحیه بیست و دومین دوره مسابقات جامجهانی با تلاوت آیاتی از کلامالله مجید آغاز شد. رسانه الرایه قطر در خبری به جزئیات برگزاری مراسم افتتاحیه جامجهانی ۲۰۲۲ در قطر پرداخت و تاکید کرد برای نخستینبار در تاریخ جامهای جهانی، مراسم افتتاحیه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. در ادامه مطلب این رسانه آمده است: «غانم المفتاح» سفیر حسننیت که معلول است در افتتاحیه جامجهانی آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد. بر اساس نوشته این رسانه این برای نخستینبار است که تورنمنت بزرگی مثل جامجهانی در منطقه عربی و خاورمیانه برگزار میشود و قطر نخستین کشور اسلامی میزبان این رویداد است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|