|
اخبار
شورای هنری سروقامتان تهران معرفی شد
ویژهبرنامه سروقامتان تهران از حضور و همراهی هنرمندان صاحبنام هنرهای تجسمی در ترکیب شورای هنری این رویداد بهرهمند شده است. به گزارش «وطن امروز»، استادان غلامعلی طاهری، مصطفی گودرزی و محمدرضا دوستمحمدی در ترکیب شورای هنری این برنامه میدانی حضور دارند تا ساماندهی امور هنری مرتبط با این پروژه شامل انتخاب و معرفی هنرمندان مدعو، انتخاب دیوارها، برنامههای نمایشگاهی و اجرای دیوارنگارهها با نظارت این شورا انجام شود. در این رویداد که با هدف پاسداشت مقام شهدا و زنده نگاهداشتن یاد و نام اسطورههای ایران اسلامی ساماندهی شده است، هر کدام از مناطق پایتخت با ابردیواری به نام شهدای منطقه مزین میشود. 22 هنرمند طراح و نقاش صاحبنام کشور در این رویداد دعوت شدهاند تا متناسب با رویکرد این پروژه میدانی طرحهای خود را آماده و ارائه کنند. طرحهای این هنرمندان پس از انتخاب دیوارها و جانمایی نام شهدای هر منطقه توسط گروههای اجرایی نقاشی دیواری روی دیوارهای منتخب پیادهسازی و بعد از امضای هنرمند صاحب اثر به عنوان اثر هنری به خانواده شهدا و مردم شریف همان منطقه تقدیم میشود. گفتنی است؛ ویژه برنامه سروقامتان تهران توسط سازمان زیباسازی شهر تهران و با همکاری مؤسسه فرهنگی - هنری نام به عنوان دبیرخانه هنری و اجرایی این رویداد میدانی به زودی در مناطق بیستودوگانه تهران برگزار خواهد شد.
***
نمایشگاه آثار حسن روحالامین در روسیه برپا میشود
نمایشگاهی متشکل از نقاشیهای حسن روحالامین روز ۱۵ بهمن همزمان با سالروز ولادت حضرت علی(ع) در شهر مسکو دایر خواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، نمایشگاهی متشکل از ۱۴ اثر نقاشی حسن روحالامین به دعوت موزه هنرهای شرقی وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه و رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، در روز ۱۵ بهمن مصادف با ولادت حضرت علیبن ابیطالب علیهالسلام در شهر مسکو برگزار خواهد شد. نمایشگاه آثار حسن روحالامین در شهر مسکو تا ۶ فروردین سال ۱۴۰۲ در معرض دید علاقهمندان خواهد بود. حسن روحالامین نیز در ۱۰ روز اول نمایشگاه حضور خواهد داشت. روحالامین همچنین در روز ولادت حضرت علی(ع) یک اثر مرتبط با ایشان خلق خواهد کرد.
***
اعلام زمان آغاز بلیتفروشی جشنواره فیلم فجر
بلیتفروشی فیلمهای جشنواره فجر ۱۴۰۱ به صورت آنلاین از دوشنبه ۱۰ بهمن آغاز میشود. به گزارش «وطن امروز»، طبق برنامهریزیهای صورت گرفته در کمیته امور نمایش جشنواره، فروش بلیت فیلمهای جشنواره برای مردم از ساعت ۱۰ روز دوشنبه مورخ ۱۰ بهمنماه ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.
امکان خرید بلیت فیلمهای جشنواره برای هر شماره تلفن همراه در هر سامانه فروش بلیت، تعداد ۴ قطعه بلیت از هر فیلم خواهد بود، البته لازم به یادآوری است، بلیتهای خریداری شده امکان ابطال یا تعویض ندارند، بنابراین تماشاگران باید با دقت نظر کافی در زمان خرید بلیت به انتخاب سینما، سالن و سانس نمایش اقدام کنند.
به منظور سهولت در خرید و امکان خدماتدهی مطلوب به تماشاگران عزیز، مرکز تماس سامانههای فروش بلیت (مندرج در سامانهها)، روزانه از ساعت ۹ الی ۲۳ پاسخگوی تماسهای تلفنی مخاطبان خواهند بود. بدیهی است زمان فروش بلیت فیلمهای جشنواره در استانها، متعاقباً اعلام خواهد شد. زمانبندی بلیتفروشی آثار بخش بینالملل جشنواره نیز متعاقبا اعلام میشود.
***
مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاعمقدس منصوب شد
با حکم رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمدحسین حیدری به سمت مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاعمقدس منصوب شد. به گزارش «وطن امروز»، محمدحسین حیدری با حکم سیدمحمد نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح بهعنوان مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاعمقدس منصوب شد.
در بخشی از این حکم آمده است:
نظر به تعهد، تخصص و تجربیات شما، به موجب این حکم جنابعالی را به سمت «مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس» منصوب مینمایم.
امید است با استعانت از خداوند متعال و نصبالعین قرار دادن تقوا و جهاد در راه خدا، در راستای تحقق آرمانهای مؤسس شجره طیبه بسیج و معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و راه نورانی شهدا، در پرتو عنایات خاصه حضرت ولیعصر(عج) و منویات ولی امر مسلمین و فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنهای عزیز (مدظلهالعالی) بتوانید با بهرهگیری از امکانات مادی و معنوی با همت و تلاش هر چه بیشتر در راستای پیشبرد اهداف والای بنیاد فرهنگی روایت فتح قدم بردارید.
موفقیت شما را از خداوند منان خواهانم. محمدحسین حیدری دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نشان عالی هنرهای تجسمی فجر است. همچنین چند عنوان کتاب عکس نفیس از جمله «عکاسان جنگ؛ محمدحسین حیدری» و «لا اله الا الله» (از حضور در 23 عملیات جنگ عراق علیه ایران) از او به انتشار رسیده است.
پیش از این مجتبی کوچکی 4 سال مدیریت انجمن را عهدهدار بود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با زهره یزدانپناه، نویسنده کتاب «اینجا سوریه است، صدای زنان راوی جنگ»
راوی صبوری
مهدیه سهرابی: طی مراسمی که در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر حکیم انقلاب اسلامی برگزار شد، با اهدای یک جلد قرآن کریم، چفیه و هدیهای دیگر از طرف حضرت آیتالله العظمی خامنهای از «زهره یزدانپناه» نویسنده کتاب «اینجا سوریه است؛ صدای زنان راوی جنگ» تقدیر شد. کتاب «اینجا سوریه است» که نخستین عنوان از مجموعه آثار انتشارات «راه یار» در رده «زنان مقاومت/ فتنه شام» به قلم زهره یزدانپناه است، به تعبیر نویسنده، تلاش دارد فصل جدیدی در چگونگی ثبت تاریخ شفاهی بگشاید؛ فصل جدیدی که میتواند «ثبت تاریخ شفاهی در موقعیت بحران» نامیده شود؛ هر چند به دلیل گسترده بودن دریای روایتها، بویژه روایتهای مقاومت در سوریه، این روایتها ناتمام است و روایتهای این کتاب تنها گوشهای از صدای زنان راوی جنگ در سوریه است.
«زهره یزدانپناه ضمن بهرهمندی از «علوم حوزوی»، کارشناس «تاریخ»، کارشناس ارشد «تاریخ و تمدن اسلامی» و کارشناس ارشد «پژوهش هنر» است و 18 عنوان کتاب مستقل دارد که 16 عنوان آن، چاپ شده و 2 عنوان آن هم در دست چاپ است. همچنین دارای 2 عنوان کتاب کار مشترک و 5 عنوان نیز کتاب در زمینه دفاعمقدس است که پژوهش آنها توسط وی انجام شده و توسط نویسندگان مختلف بازآفرینی شده است. کتابهای چاپ شده وی، در زمینه ادبیات داستانی، پژوهش و مستندنگاری و تاریخ شفاهی در حوزههای مختلف از جمله حوزه دفاعمقدس و مقاومت است و همچنین نامزدی و برگزیده شدن در جشنوارههای متعدد حوزه فیلم و ادبیات را در سوابق فعالیتهای خود دارد.
«وطن امروز» درباره این کتاب و چگونگی نگارش آن با زهره یزدانپناه گفتوگو کرد.
***
* چطور شد شما این سوژه را انتخاب کردید و سراغش رفتید؟
درباره ایده اولیه، سپس پرورش آن ایده و تبدیلش به یک طرح مفصل و اینکه حاصلش شد، در مقدمه کتاب اشاره کردهام که ترجیح میدهم مخاطبان خودشان به آن مقدمه رجوع کنند و با مطالعهاش در جریان قصه کاملش قرار بگیرند.
* چرا از دید زنان به جنگ سوریه نگاه کردید؟
نکته اول اینکه در هر درگیریای، بویژه جنگهای تحمیلی، معمولاً بیشترین آسیب به زنان و کودکان وارد میشود و آنها نخستین قربانیان این وضعیت و شرایط بحرانی هستند. نکته دوم هم موضوع تأثیر زنان بر جامعه و جریانساز بودنشان در جامعه و حتی در طول تاریخ است. بهترین نمونهاش، حضرت زینب(س) هستند که پیامبری عاشورا و نهضت کربلا را عهدهدار بودند و چنان تأثیری بر جامعه آن روز گذاشتند و همچنین باعث جریانسازی در طول تاریخ شدند که اثراتش در همه اعصار تاکنون باقی مانده است. به تعبیر دیگر، زنان به عنوان تربیتکنندگان نسلهای آینده، پیامبرانی هستند برای حفظ حافظه ملی تا نسلهای آینده از حقیقت وقایع و شناخت صحیح از دوست و دشمن غافل نباشند و دچار بیهویتی نشوند که موجب تسلط دوباره دشمنان بر خود و سرزمینشان میشود. نکته دیگر اینکه در شرایطی مانند بحران جنگ، نقش و حضور مردان در میدان رزم بخوبی دیده میشود؛ چه در رزم، چه مجروحیت و چه شهادت اما نقش زنان در این شرایط بحرانی بخوبی به چشم نمیآید؛ بویژه نقشی که زنان در هنگامه نبود همسرشان در خانه و خانواده دارند و ستون خانواده میشوند و حتی مخارج خانواده را هم به عهده میگیرند. از سوی دیگر وقتی کلمه زن به میان میآید، یعنی در کنارش، کلمه خانواده هم قرار میگیرد؛ خانواده هم به عنوان کوچکترین نهاد جامعه، در واقع یعنی کل جامعه.
* چه چیزی باعث شد سراغ ادیان مختلف بروید؟
حفظ کرامت انسان به عنوان خلیفه الله در زمین، مورد تأکید همه ادیان الهی و توحیدی است، چون همه این ادیان، از ساحت و ذات مقدس خداوند یکتا سرچشمه میگیرند. در راستای همین حفظ کرامت انسانی است که موضوع زیبندگی عدالت و مذموم بودن ظلم مطرح میشود؛ نهتنها ظلم در حق انسان- چه زن و چه مرد- مذوم است، بلکه ظلم در حق حیوان هم همینطور است. پس با چنین دیدگاهی که در ادیان الهی است، ظلم بد است، فرقی هم نمیکند که این در حق یک مسلمان باشد یا مسیحی یا یهودی، در حق یک شیعه باشد یا اهل سنت، یا حتی حق یک بودایی باشد، یا ایزدی. یعنی ظلمی که مثلاً بر یک زن مسیحی، یهودی، زرتشتی، علوی یا حتی ایزدی میرود، کمتر از زشتی و دردناکی ظلمی که بر یک زن مسلمان - چه شیعه و چه اهل سنت- میرود، نیست. فلسفه ظهور امام زمان(عج) هم، همین است دیگر؛ حفظ کرامت انسان، فارغ از همه ادیان و مذاهب.
* از سختیهای حضورتان در سوریه بگویید؟
طبیعی است که چنین سفرهایی سختیهای خاص خودش را دارد؛ تلخیها و شیرینیهای خاص خودش را هم دارد که من به عنوان چاشنی کتاب، سعی کردم به برخی از این موارد در لابهلای روایتهای کتاب اشاره کنم. علاوه بر کشوقوسهایی که در هر سفر، برای اعزامم پیش میآمد، موضوع سوریهای مسؤول حفظ امنیت که طی کارم با آنها مواجه میشدم هم بود که باید کلی تلاش و ترفند به کار میبردم تا دوست بودن خودم را ثابت کنم. مساله سرما و کمبود سوخت که مشکل بزرگ کل کشور سوریه بود و همینطور موضوع وجود دشمن که هنوز مردم سوریه به طور کامل از شر آنها رها نشده بودند هم بود. در کنار همه اینها، اتفاقات غیرقابل پیشبینی را هم به آنها اضافه کنید و خیلی موارد دیگر که واقعاً اگر نوشته شود، خودش یک کتاب میشود.
* تأثیر جنگ بر زنان و کودکان در سوریه چگونه بود؟
علاوه بر مشکلات و خسارتهای مادی جنگ از جمله ویرانی و از بین رفتن خانه و زندگی مردم و تألمات از دست دادن یک یا چند عضو خانواده به دلایل مختلف، وضعیت آوارگی و مهاجربودن و جنگزدگی، محاصرههای طولانی مدت بعضی مناطق مثل شهرکهای شیعهنشین فوعه و کفریا، همچنین نبل و الزهرا و در کنار اینها، نبودن شغل و بیکاری و پیامدهای ناشی از همین بیکاری، مردم را در سختیهای زیادی برای گذران زندگی قرار میداد. اما چیزی که خیلی مهم و قابل توجه است، جنگ، بویژه جنگ تحمیلی و سختیهای آن، مردم را قوی و مقاوم کرده و حتی باعث دشمنشناسی و دوستشناسی مردم میشود. زنانی، بعد از شهادت مردانشان، مسؤولیت خانه و زندگی و تربیت فرزندان خودشان را به عهده میگیرند، یا زنانی که با صرف وقت و حتی هزینه شخصی، برای خط مقدم جبهه غذای گرم آماده میکنند و میفرستند و در کنار این تلاشها، هنوز از پیروزی حتمی سوریه حرف میزنند، یعنی «خط مقاومت» در سوریه که یکی از کشورهای محور مقاومت است، هنوز زنده است و با چنین روحیهای، حتماً جبهه مقاومت و سوریه که جزئی از این جبهه است، پیروز خواهد بود. دشمن هم از همین میترسد؛ از بیداری اسلامی ملتهای مختلف عدالتخواه.
* به نظرتان نقش مدافعان حرم در ساماندهی بحران جنگ سوریه و تأثیرش بر مردم آن کشور چه بود؟
نکته اول اینکه اسم «مدافعان حرم» رویشان است ولی با توجه به نوع نگرش و اعتقادات مدافعان حرم، این حرم نهتنها میتواند به گستره کل کشور سوریه باشد، حتی میتواند به گستره همه سرزمینهایی باشد که ظلمی بر مردم مظلوم و بیگناه و بیپناه آنها - فارغ از هر گرایش دین و مذهب و زبان و قومیت- میرود. یادم هست همسر شهید مصطفی صدرزاده میگفت: کتاب «اینجا سوریه است» مرا یاد صحبتهایم با آقامصطفی میاندازد، چون وقتی با آقامصطفی صحبت میکردم، میگفت هر وقت در هرکجای دنیا، ظلم باشد، میروم. وقتی مدافع حرم اهل سنت، از شهرستان نیکشهر استان سیستانوبلوچستان ایران، برای آزادی نبل و الزهرای شیعهنشین میرود و در راه آزادی مردم مظلوم آنجا از محاصره به شهادت هم میرسد، نقش مدافعان حرم مشخص میشود. وقتی مدافعان حرم ایرانی در کنار مدافعان حرم سایر ملیتها مانند لشکر فاطمیون و مدافعان حرم زینبیون و حیدریون پاکستانی و مدافعان حرم حزبالله لبنان در کنار نیروهای نظامی و نیروهای مردمی سوریه، با دشمن مشترک میجنگند و در کنار هم به شهادت میرسند، نقش مدافعان حرم خودش را بهتر نشان میدهد. همه اینها حاضرند سر بدهند تا دیگر تن هیچ زن و کودک و پیر و جوان و مظلوم و بیپناهی، از هجوم شقیترین موجودات عالم نلرزد. اما اینکه مردم سوریه این قضیه و نقش ایران در دوران بحران جنگ سوریه و تنها نگذاشتن آنها در این جنگ تحمیلی و حتی تلاشهای فرمانده شجاع و سلشحوری مانند حاجقاسم برای ساماندهی اوضاع مردم سوریه و یاریرسانیهای مختلف به آنها را میبینند، یک قضیه است و کارهای فرهنگی که میتواند برای ترسیم مناسب این حقیقت و سایر حقایق در پیش روی مردم سوریه و حتی عراق و اذهان مردم دیگر کشورها، از همه استعداد و قوه و توان خود بخوبی استفاده کند، قضیهای دیگر.
ارسال به دوستان
«رجعت» منتشر شد
کرمانیها از حاجقاسم میگویند
کتاب «رجعت»؛ خاطرات مردم کرمان از ایام شهادت حاجقاسم سلیمانی روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطن امروز»، کتاب «رجعت»؛ خاطرات مردم کرمان از ایام شهادت حاجقاسم سلیمانی به قلم مرضیه ذاکری و با مشارکت بنیاد مکتب حاجقاسم از سوی انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.
در بخشی از مقدمه این کتاب، درباره ماجرای نگارش این اثر، به قلم نویسنده میخوانیم: وقتی خورشید روز جمعه سیزدهم دیماه ۱۳۹۸، در وسط آسمان قرار گرفت دیگر همه این خبر تلخ را شنیده بودیم: «سردار حاجقاسم سلیمانی به شهادت رسید!» احساس مشترک همه در آن روز، ترکیبی بود از غم و بهت و خشم. همه به دنبال جایی بودیم برای رها کردن فریادی که در گلو داشتیم و غمی که روی دلمان سنگینی میکرد و همه وجودمان را پر کرده بود. آن روز در خیلی از شهرهای ایران، تجمعها و راهپیماییهای خودجوش مردمی راه افتاد و چقدر تسلیبخش بود قرار گرفتن در میان جمعی که همدردمان بودند و دل به دلمان میدادند...
حالا بعد از گذشت ۳ سال از شهادت سردار، کتابهای زیادی با موضوع روایت مردم شهرهای مختلف ایران از روزهای بعد از شهادت سردار، چاپ شده است و اکنون نوبت رسیده به کرمان: زادگاه سردار. در میان این کتابها شاید روایت کرمان روایت متمایز و منحصر به فردتری باشد؛ نه فقط از این جهت که سردار متولد کرمان است، بلکه از این جهت که شخصیت سردار برای مردم کرمان آشناتر و ملموستر است، حتی قبل از آنکه دلاوریهایش در نبرد با داعش او را بر سر زبانها بیندازد. این همان دلیل اصلی اشتیاق من برای نوشتن این روایتها و خاطرات بود. تمام شناخت من از شهید سلیمانی این بود که او فرمانده سپاه قدس و قهرمان مبارزه با داعش بود و تنها تصویری که از او دیده بودم از قاب تلویزیون بود، خیلی رسمی و همیشه در نسبتش با عراق و سوریه اما با روایت مردم کرمان، تصویرهای دیگری از او برایم ترسیم شد. برای آنها سردار سلیمانی، همان حاجقاسم خودشان بود که بین مردم کوچه و بازار و توی روستای «قنات ملک» و روستاهای اطرافش دیده بودند. او را در حال خدمتگزاری در روضههای بیتالزهرا(س) دیده بودند، در جبهههای دفاعمقدس، در دیدارش با خانواده شهدا و در امنیتی که برای جنوب کرمان به ارمغان آورده بود. در نظر کرمانیها حضور حاجقاسم همیشه باعث عزت و آبروی شهرشان بوده است. چه زمانی که نقل قهرمانیهایش باعث افتخار بود و چه حالا که مزارش شهر کرمان، بیش از پیش، مرکز توجه همه قرار گرفته است. چقدر خوشبخت است شهر کرمان که چنین اسطورهای را در دل خودش جای داده است و چقدر خوشبختیم ما که با چنین قهرمانی هم عصر بودیم. کتاب «رجعت» که تحقیق آن برعهده هدی پادام بوده و تدوین آن توسط مرضیه ذاکری انجام شده است، در 120 صفحه، شمارگان 1000نسخه و قیمت 35 هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.
ارسال به دوستان
در تجلیل از سینمای مستقل
جشنواره ساندنس ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت
جشنواره ساندنس ۲۰۲۳ برندگان این دوره خود را معرفی کرد. به گزارش «وطن امروز»، سیوهشتمین دوره جشنواره ساندنس، «هزار و یک» ساخته «ای وی راکول» را جمعهشب به عنوان برنده جایزه بزرگ هیأت داوران ساندنس در بخش سینمای آمریکا انتخاب کرد.
فیلم بریتانیایی «اسکراپر» ساخته شارلوت رنگان هم جایزه بزرگ هیأت داوری را در بخش سینمای جهان برد. جایزه بزرگ هیأت داوران آمریکا در بخش مستند به جو بروتسر و میشل استنسون برای «رفتن به مریخ: پروژه نیکی جووانی» اهدا شد و «خاطره ابدی» ساخته میت آلبردی از شیلی جایزه بزرگ هیأت داوران سینمای جهان در بخش مستند را از آن خود کرد. جوآنا ویسنته، مدیرعامل موسسه ساندنس، انتخاب برندگان امسال را «احساس ضرورت و تعهد به برتری فیلم مستقل» خواند. جوایز منتخب تماشاگران به مریم کشاورز برای «نسخه ایرانی» در بخش رقابتی درام آمریکایی، مدلاین گوین با «پشت اتوپیا» در بخش مستند آمریکایی، مستیلاف چرونوف با «۲۰ روز در ماریوپول» در بخش مستند سینمای جهان و نورا نیاسری با «شیدا» در بخش درام سینمای جهان رسید. مریم کشاورز در بخش فیلمنامهنویسی درام آمریکایی نیز موفق به کسب جایزه شد.
جشنواره امسال ساندنس که از ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) آغاز شده بود امروز یکشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) به کار خود پایان میدهد. امسال در مجموع ۱۱۱ فیلم بلند و ۶۴ فیلم کوتاه از میان بیش از ۱۵ هزار فیلم ارسالشده به جشنواره در این رویداد به نمایش درآمدند و بیش از ۷۵ درصد آثار ارائهشده تا امروز در پلتفرم آنلاین جشنواره در دسترس خواهند بود. هیچ فیلمی از سینمای ایران امسال برای نمایش در این رویداد حضور نداشت.
ارسال به دوستان
طی بیانیهای مطرح شد
واکنش جشنواره فیلم مقاومت در پی اهانت به قرآن
دبیرخانه هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، در قامت رویدادی روشنگرانه و کفرستیز، در بیانیهای اهانت سخیف و سبعانه برخی کشورهای غربی به ساحت مقدس قرآن کریم را قویا و بشدت محکوم کرد. به گزارش «وطنامروز»، متن این بیانیه بدین شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم، بار دیگر داعیهداران دروغین آزادی بیان که ممهور به داغ توحش نظامات غیرانسانی غرب هستند، از تعفنگاه تاریخ جاهلی سر برآورده و در خیال خام خود، پنجه بر چهره خورشید کشیده و خاک به ساحت قدسی معجزه مانای آخرین پیغامبر الهی، پاشیدهاند. این دژخیمان ددمنش که آبشخور از زهدان چرکین ابلیس دارند، با توهین به آستانه شوکت آجین تحفه عرشی حضرت رحمهللعالمین، حضرت محمد رسولالله (ارواحناه فداه) ذات پلید و درونه کثیف خود را برای فطرتهای پاک و آزاداندیش، بیش از پیش مکشوف و هویدا ساختند. این درندگان بتر از تتر، در قامت دشمنان معنویت و قاتلان شرافت، زیر یوغ شنیعترین سناریوهای رسانههای غربی و عبری و وهابینشان و به جهت خوشرقصی برای اربابان جلادصفت خویش، به سیاق مزدورانی کاسهلیس، جسورانه به ساحت تعالیبخش عظیمالشأنترین کتاب آسمانی و کاملترین منشور جاودان الهی، اهانت میکنند. دبیرخانه هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به نمایندگی از تمام هنرمندان متعهد سینمای ملی و فیلمسازان آزاداندیش بینالمللی، ضمن ابراز انزجار از این سبعیت متهوع و ددمنشی سازماندهی شده، بر لزوم پایبندی و احترام و التزام به تعالیم نورانی ادیان و پیامبران الهی که همانا انسانیترین نقاط مشترک بشری هستند، تاکید مینماید.
ارسال به دوستان
سخنگوی هیأترئیسه مجلس در گفتوگو با «وطنامروز»؛
نمایش «آلا» خلاقیت و احساس را درهم آمیخته بود
سجاد رضایی: سخنگوی هیأترئیسه مجلس شورای اسلامی طی ۲ شب گذشته به تماشای نمایش «آلا» از مجموعه اجراهای جشنواره تئاتر فجر نشست. سیدنظامالدین موسوی درباره این نمایشگونه دفاع مقدس در گفتوگو با «وطنامروز» گفت: من واقعا از دیدن این نمایش تحت تاثیر قرار گرفتم. «آلا» از نظر من مخاطب عام تئاتر، نمایشی بدیع و دارای خلاقیت و نوآوری بود. از همان ابتدای نمایش گرهافکنیها و گرهگشاییهای متعدد، باعث جذابیت آن شده و دنبال کردن ماجرا و استمرار حدس و گمانهای روایت قصه و ترکیب آن با تصویرسازیهای دراماتیک و رسیدن به اصل موضوع، این نمایش را دیدنی کرده بود. وی افزود: نمایش «آلا» خلاقیت و احساس را درهم آمیخته بود. نخستین بار بود که تکنیک و سبکی جدید در تئاتر میدیدم که واقعا هم اثرگذار بود و توانمندی قابل ملاحظه بازیگر محترم نمایش، بار اصلی روایت را به دوش میکشید. احساس و برداشت من از این نمایش این بود که نگاهی پارادوکسیکال از سرگردانی و معلق بودن یک انسان را بیان میکند و به شیوهای نوین و فاخر و در شأن دفاع مقدس، به جوانبی از جنگ تحمیلی میپردازد. موسوی اظهار داشت: متن خوب درباره جنگ تحمیلی و بهدور از کلیشههای رایج در اینگونه نمایشنامهها خیلی خوب و هوشمندانه انتخاب شده بود و با کارگردانی هوشیارانه، هدایت درست بازیگر و میزانسنهای جاندار در این نمایش مواجه بودیم. ضمنا به نظرم از موسیقی بویژه سازی که برایم جالب بود با نام «هنگ درام» و کارایی این ساز در القا و کمک به تصویرسازی دراماتیک داستان بخوبی استفاده شده بود. عضو هیاترئیسه مجلس افزود: البته بعضی کاستیها از نظر من مخاطب عام در این نمایش برای نمونه در طراحی لباس و نریشن یا همان صدایی که به صورت موازی داستان را در برخی مواقع روایت میکرد وجود داشت و میتوانست بهتر باشد اما شاید هم دلایلی تخصصی برای آن وجود داشته باشد.
در خلاصه داستان نمایش «آلا» به کارگردانی محمد کاظمتبار آمده: آلا دختری عراقی که در ۱۵ سالگی به دنبال اختلافات شدید با پدرش که سرهنگ ارتش رژیم بعثی عراق است، به ایران میگریزد. در ایران در رشته پرستاری درس میخواند. عاشق جوانی ایرانی به نام آرش میشود و ازدواج میکنند. همزمان با جنگ تحمیلی در پی آرش به میدانهای جنگ میرود و در عملیاتی به اسارت عراقیها درمیآید. در زندانهای رژیم بعثی با او به عنوان یک خائن برخورد میشود و حتی پدرش از او برائت میجوید. آلا با وجود تلاش، از فرصت فرار به ایران و رسیدن به آرش بازمیماند و در نهایت کشته میشود و پس از مرگ و در عالم برزخ دوباره به وصال آرش میرسد و اینک آلا بعد از 40 سال در برزخ زندگی خود را روایت میکند و...
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|