|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی درباره حضور میلیونی مردم در مسجد جمکران به مناسبت نیمه شعبان
امید مؤمنانه
سالهاست رسانههای استعماری بر این گزاره تاکید میکنند که سطح دینداری و تقید مردم به مذهب و شریعت کاهش شدیدی یافته است و این حرف ناپخته را بسیاری از قلم به دستان و تریبونداران داخلی نیز تکرار میکنند اما به یکباره نیمه شعبان از راه میرسد و همگان، از سیل جمعیت در مسجد مقدس جمکران و راههای منتهی به آن شگفتزده میشوند. اینجاست که باید همه آن پیشفرضهای پوچ را کنار گذاشت و جور دیگر ارادت و علاقه عمیق مردم ایران به دین و اهل بیت را تحلیل کرد. از طرفی سالروز ولادت منجی عالم بشریت چنان امید به آینده روشن را در همگان تقویت میکند که همه نقشههای دشمنان دین و حکومت دینی مبنی بر گسترش یأس و ناامیدی در جامعه را نقش بر آب میکند. به منظور تحلیل بیشتر اجتماع ۳ میلیونی مردم در سالروز ولادت حضرت حجت(عج) در مسجد مقدس جمکران با حجتالاسلاموالمسلمین سیدحسین مومنی به گفتوگو نشستیم.
* جناب حاج آقای مومنی! روز نیمه شعبان شاهد حضور میلیونی مردم در مسجد مقدس جمکران بودیم. طبق اعلام رسمی مسؤولان استان قم بیش از 3 میلیون نفر در این مراسم شرکت کردهاند. به نظر شما چرا به رغم تبلیغات سنگین دشمنان اسلام و فشار رسانهای جریانهای ضددین، مردم اینچنین از آیینهای دینی و مهدوی استقبال میکنند؟
در روایات اسلامی به ما دستور داده شده است در همه گرفتاریها به وجود مقدس امام معصوم(ع) و بویژه امام زمان(عج) پناه ببریم، چرا که ایشان با مهربانی به همه شیعیان خود عنایت دارند.
در این زیارتنامه امام زمان به ایشان عرضه میداریم: «السلام علی ربیعالانام و نضره الایام». «ربیع الانام» به معنای بهار مردم و «نضره الایام» به معنای شادی روزگار است.
بنابراین وجود ولیعصرارواحنا فداه برای مردم هر روزگار بهارآفرین و برای ایام و روزها مایه شادی و نشاط است.
معتقدم در فتنه اخیر دشمن به این نتیجه رسید که جامعه ما در حال حرکت به سمت جامعه آرمانی مهدوی است و حتی مسائلی مثل کرونا و... مانع ارتباطگیری و توسل و ابراز علاقه مردم به اهلبیت عصمت و طهارت نشد، لذا با برنامهریزیهای دقیقی که انجام دادند فتنهای همچون فتنه اخیر را برنامهریزی و طراحی کردند. تمام تلاش دشمن در این فتنه گسترش یأس و ناامیدی در بین مردم بود و در این راه از همه وسایل استفاده کرد. شما شاهد بودید که از انواع رسانهها در سبکهای مختلف استفاده کردند تا مردم را نسبت به آینده ناامید کنند.
از طرفی اعتقاد به ظهور امام زمان(عج) امیدبخشترین مسالهای است که یک جامعه میتواند در گفتمان اندیشهای خود داشته باشد. طبیعتا دشمن از نزدیکی ایام نیمه شعبان که روزهای شادی و امید است بشدت هراس دارد و تمام تلاش خود را میکند که این ایام را در بین مردم منزوی کند به انحای مختلف تلاش کردند این مراسم یا برگزار نشود یا اگر هم برگزار میشود آن شکوه و عظمتی را که شما مشاهده کردید نداشته باشد.
دشمنان در این ایام نسبت به جریان مهدویت در این کشور حرکتهایی را انجام داده، نقشههای شومی را کشیدهاند که به فضل الهی و به نگاه حجت بن الحسن علیهالسلام زمینگیر و دسیسهشان نقش بر آب شد.
برای مثال عدهای گفتند که قم توانایی و ظرفیت پذیرایی از این جمعیت را ندارد و زیرساختها آماده نیست.
اما مردم قم آماده میزبانی از موکبها و پذیرایی از حاضران در مسجد جمکران بودند تا مسیر مهدویت را به سمت پایگاه مهدویت رهنمون ساخته و خاری در چشم دشمنان خدا باشند.
از طرفی دشمن میخواست با استفاده از مساله مسمومیتها در بعضی جاها این مراسم را به نحوی تحتالشعاع قرار دهد. در مراسم سالگرد حاج قاسم سلیمانی و 22 بهمن و مناسبتهای دیگر نتوانستند مانع حضور باشکوه مردم شوند لذا همه تلاششان را کردند بلکه بتوانند در این مراسم خللی ایجاد کنند و با عنایت خود حضرت حجت تمام نقشههای آنها نقش بر آب شد. این اتفاقات و این ناکامیهای دشمن نشان از بصیرت و ایمان بالای مردم نسبت به ارزشهای دینی و اهلبیت عصمت و طهارت دارد. مردم بصیر و مومن ایران در صراط مستقیم دین حرکت میکنند و همین تجمع میلیونی مردم در جمکران حاکی از این حقیقت است. ما شاهد این بودیم که حتی مردم قم و شهرهای دیگری که به دلایلی نتوانستند در این مراسم شرکت کنند با حضرت حجت ارتباط روحی و عاطفی برقرار کردند و همین توسلات سبب افزایش بسیار زیاد امید و نشاط در بین مردم ما میشود.
* در سالهای اخیر برخی جریانهای رسانهای در پی القای این نکته بودند که دینداری مردم نسبت به سالهای قبل کاهش پیدا کرده است. آیا حضور میلیونی مردم در این اجتماعات مذهبی میتواند حاکی از تدین بالای مردم باشد یا خیر؟
بله؛ صدرصد! یک نکته دیگر که هنگام مشاهده حضور میلیونی مردم در چنین مناسبتهای باید در نظر گرفت همین نکته است که بر خلاف تبلیغات سنگین دشمن مبنی بر کاهش دینداری در بین مردم، اتفاقا مردم بسیار متدین و مومن هستند. بدون شک و تردید مردم ایران اسلامی مردم معتقد و باورمندی هستند و بهرغم تمام هجمههای دشمن دست از اعتقادات مذهبی خود بر نمیدارند. در همین حضور میلیونی مردم در مسجد مقدس جمکران یا بلوار پیامبر اعظم که به مسجد جمکران منتهی میشود شاهد ابراز احساسات و عواطف زیاد مردم به ساحت مقدس امام زمان بودیم. حتی انسانهایی که شاید خیلی ظاهر دینی نداشته باشند در این تجمع بودند و به امام زمان ابراز علاقه میکردند. خانمهایی در این تجمع مقدس حضور داشتند که شاید حجاب شرعی را خیلی رعایت نمیکردند اما دل در گرو اعتقادات دینی و ائمه اطهار دارند. اینها همه از رشد دینداری در بین مردم ما حکایت میکند. رهبر انقلاب هم در این زمینه فرمودند: « مردم امروز گرایششان به انقلاب و به دین از روز اول انقلاب یقینا بیشتر است... شما در همین سرود(سلام فرمانده) که این روزها پخش شده، که اظهار ارادت به ولیعصر عجلالله تعالی فرجه الشریف و روحنا فداه و سلام به حضرت بقیهالله است، ببینید مردم چه کار میکنند. چه اظهار شوقی، چه همراهیای، چه اظهار ارادتی... این رویگردانی مردم از دین است؟ یا به عکس. ما اول انقلاب اینجور چیزها را نداشتیم. ما اول انقلاب هجوم دانشجویان جوان به سمت مراکز اعتکاف را نداشتیم. این اجتماعات عظیم مذهبی را نداشتیم. امروز اینها هست».
این مملکت، مملکت امام زمان(عج) است و قطعا این عزت، آرامش و امنیتی که در کشور داریم، در سایهسار نگاهها و دعاهای صاحبالزمان(عج) است. البته توفیقات مردم و نظام ما به معنای نبود ایراد و اشکال در کشور و نحوه دینداری مردم نیست.
* برای افزایش هرچه بیشتر ارتباط معنوی با امام زمان و نزدیک شدن به جامعه آرمانی مهدوی چگونه باید عمل کرد؟
مردم و بویژه جوانان باید هرچه میتوانند در زمینه ارتباط بیشتر با امام زمان و اصلاح اعمال خود تلاش کنند، چراکه اعمال ما بزرگترین حجاب میان ما و وجود نازنین صاحبالزمان(عج) است؛ گناهانی که ما انجام میدهیم، همچون تابلویی است که ندا میدهد؛ ورود حجت بن الحسن(عج) ممنوع! همواره باید توجه داشته باشیم که آیا اعمالمان را بهگونهای ترسیم کردهایم تا قابلعرضه خدمت صاحبالزمان(عج) باشد.
برای اینکه مورد عنایت خاص بقیهالله الاعظم(عج) قرار بگیریم، نباید تنها بر ادعا در دوستی توقف کنیم. باید به صداقت در دوستی عینیت ببخشیم، چراکه هیچ دوستی دل دوست خود را نمیآزارد و کاری انجام نمیدهد که دل دوستش بشکند.
آیات الهی تاکید دارند برای تقرب به درگاه الهی متوسل به وسیله شوید؛ در روایات اسلامی اهلبیت علیهمالسلام وسیله خلوص ارتباط با خداوند متعال و تقرب به درگاه ذات اقدس الهی شمرده شدهاند. امکان ندارد کسی با معرفت نسبت به حجت بن الحسن(عج) و خلوص در محبت امام(ع) را فرابخواند و پاسخی از سوی ایشان نشنود.
همانگونه که ابتدا عرض کردم در یکی از زیارات میخوانیم: «اَلسَّلامُ عَلی رَبیعِ الاْنامِ وَنَضْرَهِ الاَیّامِ» یعنی سلام بر بهار قلبها و شادی روزگاران.
کسانی که روزشان را با سلام به امام زمان(عج) و دعای عهد آغار میکنند اثرش را ملموس بر قلب و زندگی خود احساس میکنند.
باید توجه داشت چه ما به یاد امام زمان(ع) باشیم و چه نباشیم، حضرت حجت بنالحسن(عج) به یاد ما هستند و برای ما دعا و از امور زندگی مان گرهگشایی میکنند، چنان که در زیارت مخصوص حضرت حجت(عج) در مفاتیحالجنان میخوانیم: «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَالله الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ».
همین فراز کافی است تا بدانیم ارتباط با امام زمان(عج) چه برکاتی برای ما دارد و چه گرهگشاییهایی از زندگیمان میکند.
چنانکه زمزمه ذکر «یا صاحب الزمان أغثنی یا صاحبالزمان ادرکنی» سکینه و آرامش را بر قلب حاکم میکند.
ارسال به دوستان
بیانات رهبر انقلاب پیرامون معنای انتظار فرج
انتظار یعنی امید
در اسلام از ما خواسته شده است که انتظار داشته باشیم. انتظار، فراتر از نیازمندی است، فراتر از احساس نیاز است. گفتهاند منتظر باشید؛ انتظار یعنی امید، انتظار یعنی اعتقاد به اینکه یک آینده قطعیای وجود دارد؛ صرف نیاز نیست؛ انتظار، سازنده است، لذا در روایات ما، معارف ما، انتظار فرج جایگاه بسیار مهمی دارد که من حالا یک توضیحی درباره آن بعدا عرض میکنم. در توقیع شریف حضرت ولیعصر (ارواحنا فداه) به ابنبابویه - علیبنبابویه - از قول پیغمبر (صلیالله علیه و آله و سلم) نقل شده که فرمود: اَفضَلُ اَعمالِ اُمّتی انِتِظارُ الفَرَج؛ یعنی برترین اعمال امت من این است که منتظر فرج باشند؛ [یعنی] امید. در یک روایتی از موسیبنجعفر (علیه السلام) [آمده]: اَفضَلُ العِبادَهِ بَعدَ المَعرِفَهِ اِنتِظارُ الفَرَج. معرفت یعنی توحید و معرفتِ حقایق الهی، [برترین اعمال] بعد از آن، انتظار فرج است. از امیرالمومنین (علیهالسلام) [نقل شده]: اِنتَظِرُوا الفَرَجَ وَ لا تَیأَسوا مِن رَوحِ الله؛ انتظار فرج داشته باشید، از روح و رحمت و گشایش الهی مأیوس نشوید. پس در انتظار فرج امید هست، تحرک هست، اقدام وجود دارد که البته حالا درباره انتظار فرج گفته شده است و مسلم است که انتظار فرج، یعنی انتظار فرج حضرت ولیعصر؛ این یک مصداق از انتظار فرج است. اینکه پیغمبر میفرماید: اَفضَلُ اَعمالِ اُمَّتی اِنتِظارُ الفَرَج، ناظر به همه مشکلاتی است که برای زندگی انسان پیش میآید؛ مشکلات گوناگونی در زندگی پیش میآید، انسان در مواجهه با این مشکلات نبایستی مأیوس بشود؛ باید انتظار فرج داشته باشد؛ باید بداند که فرج خواهد آمد. خود انتظار فرج، یک نوع فرج است که این روایتی است از حضرت موسیبنجعفر: لَستَ تَعلَمُ اَنَّ اِنتِظارَ الفَرَجِ مِنَ الفَرَج؛ خود انتظار فرج و انتظار گشایش، یک گشایشی است برای انسان که او را از آن حالت یأس، از حال درماندگی که به کارهای عجیب و غریبی وادار میکند، نجات میدهد. خب! اینکه پیغمبر و ائمه این جور فرمودند، معنایش این است که امت محمدی صلیالله علیه و آله، در هیچ حادثهای از حوادث زندگی دچار یأس و ناامیدی نمیشوند و همیشه در همه حال انتظار فرج دارند.
خب! انتظار، به معنای نشستن و دست روی دست گذاشتن و چشم به در دوختن هم نیست؛ انتظار به معنای آماده شدن است، به معنای اقدام کردن است؛ به معنای این است که انسان احساس کند عاقبتی وجود دارد که میشود به آن دست یافت و برای رسیدن به آن عاقبت باید تلاش کند. ما که انتظار فرج داریم، انتظار ظهور حضرت بقیهالله (ارواحنا فداه) را داریم، باید در این راه تلاش کنیم؛ باید تلاش کنیم در راه ایجاد جامعه مهدوی؛ هم خودسازی کنیم، هم به قدر توانمان، به قدر امکانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازهای که در وسع و قدرت ما است، به جامعه مهدوی نزدیک کنیم که جامعه مهدوی، جامعه قسط است، جامعه معنویت است، جامعه معرفت است، جامعه برادری و اخوت است، جامعه علم است، جامعه عزت است.
یک نکته در باب انتظار فرج این است که انتظار فرج غیر از بیصبری و مدت معین کردن است که انسان یک زمانی را در نظر بگیرد که در فلان تاریخ مثلا باید این حادثه تمام شود یا این شدت به پایان برسد یا حضرت ظهور کنند که انسان بیصبری کند، پا به زمین بکوبد؛ انتظار فرج این نیست. انتظار فرج یعنی آمادهسازی خود؛ بیصبری کردن، عجله کردن، جزو چیزهایی است که ممنوع است. یک روایتی دارد که «اِنَّالله لایَعجَلُ لِعَجَلَهِ العِباد»؛ اگر شما عجله میکنی، شتابزدگی به خرج میدهی، معنایش این نیست که حالا خدا هم تابع عجله شما تصمیم بگیرد و عجله کند؛ نه، هر چیزی قراری دارد، وقت معینی دارد، حکمتی دارد، بر اساس آن حکمت انجام میگیرد.
این نکته دیگر را هم عرض کردیم که مراد از انتظار فرج، هم فرج نهایی است که ظهور حضرت است، هم فرج بعدالشده است؛ یعنی فرج بعد از حوادث دشوار و حوادث همهگیر، مثل همین حوادثی که امروز در دنیا وجود دارد که خیلیها را مأیوس میکند، خیلیها را وادار به خودکشی میکند، لکن وقتی که انتظار فرج وجود دارد، انسان میداند که این حادثه بلاشک تمام خواهد شد.
خب! یک نکته دیگر هم اینجا وجود دارد و اینکه این آرامش روانی ناشی از انتظار فرج، این اطمینان نفسی را که انسان دارد که نفس او و دل او تلاطم ندارد، میشود افزایش داد؛ به وسیله دعا، به وسیله استغاثه، به وسیله مناجات با پروردگار که «اَلا بِذِکرِالله تَطمَئِنُّ القُلوب». این دعاهایی که وارد شده است -حالا ما الان در ماه شریف شعبان هستیم، بعد هم در ماه رمضان- دعاهای فراوان، مناجاتهای گوناگون و تکلم با خدای متعال بدون واسطه خیلی مهم است؛ یا راز و نیاز کردن با ائمه هدی (علیهم السلام) که نزدیکترین آحاد عالم وجود به پروردگار متعال هستند، به انسان امکان اطمینان و آرامش میدهد. یاد خدای متعال گشایش به انسان میدهد، بهجت به انسان میدهد و رحمت الهی را هم جلب میکند که قطعا میلیونها دست به دعا برداشته شده، آثار و برکاتی خواهد داشت. دیشب میلیونها نفر موفق شدند دلهایشان را با خدا آشنا کنند، متصل کنند و دست به دعا بردارند و با خدا حرف بزنند؛ بلاشک این [کار] آثار خوب خودش را، هم در خود آنها و هم در کل جامعه نشان خواهد داد و برکات زیادی خواهد داد. این چند جملهای است که درباره مساله ظهور و فرج و قیام حضرت بقیهالله خواستیم عرض کنیم؛ البته حرف در این زمینهها خیلی زیاد است و من به همین مقدار بسنده میکنم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|