|
صعود 20 هزار واحدی شاخص کل بورس تهران
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۱۹ هزار و ۹۶۹ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار واحدی ایستاد. همچنین شاخص هموزن با ۱۲ هزار و ۷۴۶ واحد افزایش به ۷۶۵ هزار و ۱۸۷ واحد و شاخص قیمت با 7 هزار و ۴۸۷ واحد رشد به ۴۴۹ هزار و ۵۱۳ واحد رسید. دیروز در معاملات بورس تهران بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۳۰ میلیون سهم، حقتقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۹ هزار و ۵۰۶ میلیارد ریال معامله شد.
ارسال به دوستان
در حضور رئیسی و با تماس ویدئویی پوتین، بذرپاش و همتای روس وی توافقنامه احداث راهآهن رشت - آستارا را امضا کردند
ایران شاهراه جهان میشود
* مهرداد بذرپاش: کریدور شمال - جنوب میتواند سهم بالایی از حمل و نقل بینالمللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد/ * مسیر غربی کریدور شمال – جنوب از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد
گروه اقتصادی: وجود کریدورهای تجاری بینالمللی در راستای نقل و انتقال کالاها میان کشورها از ملزومات تجارت خارجی است که دسترسی به آنها برای کشورهایی که در معرض تحریم هستند از اهمیت دوچندانی برخوردار است. در این راستا در پی بیاثر کردن تحریمها در حوزههای ترانزیتی، ایران و روسیه مشترکا در حال ایجاد مسیری تجاری از اقیانوس هند تا اروپا هستند.
به گزارش «وطن امروز»، توافقنامه احداث راهآهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه دیروز پس از سخنرانی حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری فدراسیون روسیه توسط نمایندگان 2 کشور به امضا رسید.
مهرداد بذرپاش، وزیر راهوشهرسازی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و ویتالی ساولیف، وزیر حملونقل روسیه به نمایندگی از فدراسیون روسیه این توافقنامه را امضا کردند.
گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار میرود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعالسازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است به طوری که رؤسای جمهور ایران و روسیه در ماههای گذشته در تماسهای تلفنی و گفتوگوهای دوجانبه بر این موضوع تأکید داشتهاند.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل میشود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملا جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سنپترزبورگ و خلیجفارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.
بر اساس این توافقنامه، فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایهگذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.
وزیر راهوشهرسازی درباره راهآهن رشت - آستارا گفته است: کریدور بینالمللی شمال- جنوب میتواند در آینده سهم بالایی از حملونقل بینالمللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و در حال حاضر در شاخه شرقی از طریق مرزهای سرخس و اینچهبرون و در شاخه میانی از طریق بندر امیرآباد برقرار است.
مهرداد بذرپاش اضافه کرد: در شاخه غربی دریای خزر نیز حلقه مفقوده رشت – آستارا در داخل ایران به طول ۱۶۲ کیلومتر است که یکی از پروژههای اولویتدار ما بوده و فرآیند احداث آن آغاز شده و در حال نهایی کردن آن تا 3 سال آینده هستیم.
بذرپاش اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حملونقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد.
وی افزود: این مسیر ریلی در حقیقت آسانترین و سهلترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز افغانستان به آبهای آزاد جهانی از طریق بندر چابهار خواهد بود.
وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: در این راستا، راهآهن خاش – زاهدان به طول ۱۵۷ کیلومتر که بخشی از این پروژه است، افتتاح شد، کل مسیر ریلی چابهار - زاهدان بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است.
بذرپاش تاکید کرد: کریدورهای بینالمللی ریلی مختلفی از ایران عبور میکنند که از مهمترین آنها میتوان به کریدور ترانزیتی بینالمللی شمال - جنوب، کریدور ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران، کریدور ریلی اسلامآباد ـ تهران ـ استانبول، شاخه جنوبی راه ابریشم یعنی کریدور ریلی چین به ایران و ترکیه و اروپا، کریدور آلماتی ـ بندرعباس و آلماتی ـ تهران – استانبول اشاره کرد.
* رئیسجمهور: راهآهن رشت - آستارا گام راهبردی در روابط ایران و روسیه است
رئیسجمهور گفت: امضای توافقنامه راهآهن رشت - آستارا گامی مهم و راهبردی در جهت همکاریهای بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.
حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در مراسم امضای توافقنامه احداث راهآهن رشت -آستارا که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور روسای جمهور ایران و روسیه برگزار شد، با قدردانی از رئیسجمهور روسیه، دولت و مردم این کشور اظهار داشت: بدون تردید این توافق یک گام مهم راهبردی در جهت همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است. همکاریهای ایران و روسیه در حوزههای مختلف وجود دارد و این هم یکی از جلوههای همکاری است که امروز بین 2 کشور رقم میخورد.
رئیسجمهور امضای این توافقنامه را محدود به همکاری ایران و روسیه ندانست و با بیان اینکه کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال - جنوب قرار دارند، از آن سود میبرند، اظهار داشت: کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود؛ این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا، جلوهای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاریها بیش از گذشته برقرار خواهد شد.
* حذف تعرفه بین ایران، روسیه و کشورهای اوراسیا گام بلندی است
رئیسجمهور اظهار داشت: کشور دوست ما فدراسیون روسیه و کشورهای در مسیر همه میدانند مسیر ایران ارزانترین، باصرفهترین و نزدیکترین مسیر برای کارهای تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است، بر هیچ کس پوشیده نیست که امروز جایگاه و موقعیت ایران در منطقه به نحوی است که میتواند ظرفیتهای بسیاری را که در شرق آسیا وجود دارد به اروپا متصل کند و امروز با این توافقنامه مسیر شمال - جنوب مورد توجه قرار گرفته است.
رئیسی ادامه داد: گامی که حتما بزودی رقم خواهد خورد، حذف تعرفه بین 6 کشور است که میتواند گام بلندی بین ایران، روسیه و کشورهای اوراسیا باشد. وی گفت: در این کریدور ریلی 3 بخش مورد توجه است؛ بخش نخست، بخش شرقی این مسیر شامل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران است که امروز این مسیر با تلاشهایی که انجام شده، مورد بهرهبرداری قرار گرفته است؛ بخش مرکزی شامل دریای خزر است که در جهت تقویت بنادر و ناوگان باید کارهای جدی کنیم.
رئیسی به بخش غربی این مسیر هم اشاره کرد و گفت: در این بخش، نقصان ریل بین رشت و آستارا را داشتیم که با این توافقنامه این نقص برطرف میشود و میتواند کریدور شمال - جنوب به صورت همهجانبه مورد توجه قرار گیرد، زیرا یک مسیر بسیار باصرفه و ارزان و نزدیک است.
وی ابراز امیدواری کرد با این توافق و آغاز کار، همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند، از آن بهرهمند شوند.
* رونمایی از طرحهای دولت سیزدهم برای تقویت جایگاه ایران در اقتصاد منطقه
رئیسجمهور در ادامه با برشمردن برخی طرحهای دولت سیزدهم برای نقشآفرینی بیشتر ایران در اقتصاد منطقه اظهار داشت: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد منطقه و نظام بینالملل با اقداماتی که انجام شده و توافقنامه امروز یکی از آنهاست، در جهت تقویت قرار دارد.
رئیسی تقویت مسیر پاکستان - ایران - ترکیه، مسیر ریلی شلمچه - بصره و نیز راه آهن چابهار - زاهدان و ارتباط دریای عمان و خلیجفارس با اروپا را از جمله مسیرها و بستههای تعریف شده برای تقویت جایگاه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران نام برد که با قوت دنبال میشود.
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرحها سهم و جایگاه ایران در منطقه و نیز در روابط اقتصادی دوجانبه، چندجانبه و نیز نظام بینالملل احیا شود.
* پوتین: خط آهن رشت - آستارا فرصت تحول در حملونقل جهانی است
رئیسجمهور روسیه نیز در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا با اشاره به اهمیت این مسیر تصریح کرد: مسیر خط آهن رشت - آستارا به ما فرصتی میدهد که مسیرهای جهانی حملونقل را متحول و متنوع کنیم و سبب سیاست رقابتی برای تقویت ظرفیت بخش ترانزیت میشود.
ولادیمیر پوتین، در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا که با حضور رئیسجمهوری اسلامی ایران و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: این کریدور حملونقل سهم ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشورهای حوزه خلیجفارس دارد.
وی ابراز امیدواری کرد با راهاندازی این مسیر بتوان مواد غذایی و سایر محصولات دیگر را بین کشورهای حوزه خزر و حاشیه خلیجفارس مبادله کرد.
پوتین با بیان اینکه این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال - جنوب است، تصریح کرد: مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که بعدا توسعه پیدا خواهد کرد.
وی بیان کرد: ایجاد این مسیر مستقیم و بدون وقفه حملونقل بسیار مهم است که هدف آن اتصال بنادر روسی به بنادر ایرانی در حاشیه خلیجفارس و اقیانوس هند است. تصمیم اصولی درباره این کار مشترک ایران و روسیه طی مذاکرات در سطح عالی در جولای ۲۰۲۲ اتخاذ شده بود و امروز این ایده که سابقه ۲۰ ساله دارد، بین رشت و آستارا عملیاتی شده است و یک راهآهن با فاصله ۱۶۲ کیلومتر احداث خواهد شد. پوتین با تشکر از مقاممعظم رهبری خاطرنشان کرد: رهبر معظم جمهوری اسلامی همواره توجه دائمی نسبت به همکاری ایران و روسیه داشته است. وی بیان کرد: افتتاح این خط ریلی باعث جذابیت سرمایهگذاری و صادرات بین استانهای روسی و ایران میشود و به اشتغال هم کمک خواهد کرد. معتقدم احداث این مسیر مهم شمال به جنوب باید با سرعت انجام شود. کریدور ترانزیتی شمال - جنوب به ما امتیازات رقابتی در ترانزیت کالا را میدهد.
* اسناد اجرایی پروژه راهآهن رشت- آستارا بین ایران و روسیه نهایی شد
وزیر راهوشهرسازی شامگاه سهشنبه در دیدار با معاون نخستوزیر و وزیر حملونقل روسیه، اسناد اجرایی شروع پروژه راهآهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه را نهایی کرد. در دیدار جداگانه مهرداد بذرپاش با «الکساندر نواک» معاون نخستوزیر روسیه و «ویتالی ساولیف» وزیر حملونقل روسیه اسناد همکاری 2 کشور در ساخت راهآهن رشت - آستارا نهایی شد که این اسناد با حضور عالیترین مقامات اجرایی 2 کشور امضا شد. وزیر راهوشهرسازی کشورمان در این دیدارها افزایش همکاریها و استفاده از ظرفیت موجود را در حملونقل ترکیبی با استفاده از حملونقل دریایی و ریلی از طریق راه آهن کاسپین - رشت که بزودی تکمیل میشود، مورد تأکید قرار داد. وی ادامه داد: با تکمیل ۳۵ کیلومتر از مسیر ریلی رشت تا بندر کاسپین در آینده نزدیک، این بندر از طریق شبکه ریلی، به بنادر جنوبی ایران در خلیجفارس بویژه بندرعباس متصل میشود که تحول مهمی در حملونقل ترکیبی با بنادر روسیه در شمال دریای خزر خواهد بود. وزیر راهوشهرسازی با اشاره به میزبانی ایران از نخستین کشتی باری رو - رو روسیه، این ترددها را گام بزرگی در تجارت دریایی بین ایران و روسیه برشمرد و بیان کرد: تفاهم ایران و روسیه برای کشتیسازی در دریای خزر حائز اهمیت است و توسعه حملونقل ترکیبی با ورود نخستین محموله ترانزیتی روسیه در سال گذشته از مسیر کریدور بینالمللی شمال – جنوب میتواند نویدبخش همکاریهای حملونقلی موثرتری باشد.
بذرپاش اظهار کرد: گسترش ظرفیت ترانزیتی مسیر دریایی از طریق کریدورهای شمال - جنوب در امتداد غرب دریای خزر و شرق دریای خزر میتواند بر کاهش ترافیک زمینی سنگین قفقاز نیز موثر باشد.
ارسال به دوستان
رئیس کل بانک مرکزی:
صندوق تثبیت ارزی بزودی راهاندازی میشود
رئیس کل بانک مرکزی گفت: صندوق تثبیت ارزی برای اثبات بازار ارز در کشور راهاندازی میشود.
محمدرضا فرزین در نشست ماهانه با جمعی از اقتصاددانان با اشاره به نامگذاری سال جدید تحت عنوان «مهار تورم، رشد تولید» عنوان کرد: تحقق این 2 شرط در حوزه اقتصاد امر بسیار دشواری است، لذا سیاستگذاریها باید به گونهای باشد که در عین مهار تورم، منابع لازم را برای رشد اقتصادی و تولید فراهم کند. بر همین اساس از ابتدای سال جاری در بانک مرکزی بستهای را برای تحقق این امر طراحی کردیم و در این بسته تمرکز اصلی ما بر سیاستهای پولی، مالی، ارزی و تجاری است.
وی ادامه داد: اگر به دنبال کاهش نرخ تورم و هدایت این نرخ به کانالهای زیر ۴۰ درصد هستیم، یکی از مهمترین متغیرها در این باره نرخ ارز است، البته نرخ ارز بسیار متاثر از انتظارات، دیپلماسی اقتصادی و منابع ارزی ما در خارج از کشور است. بنابراین باید مجموعهای از سیاستها را محقق کنیم - که بخشی از آن در دولت و حاکمیت است - تا اینگونه بتوانیم انتظارات تورمی و همزمان نرخ تورم را کاهش دهیم. البته باید یادآوری کنم که تحقق کاهش نرخ تورم امر دشواری است، چرا که 4 سال است تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کردهایم.
رئیس کل بانک مرکزی درباره بسته طراحیشده تصریح کرد: بسته سیاستی مذکور، بستهای کامل در حوزههای مختلف است و تقریبا در آن برای تمام دستگاهها وظایفی تعیین شده است. به عنوان مثال برای وزارت امور خارجه نیز وظیفهای را در نظر گرفتیم، چرا که معتقدیم نقش آنها در حوزه ارز اهمیت دارد.
عالیترین مقام بانک مرکزی با بیان اینکه در حوزه سیاستهای ارزی همچنان تمرکز روی مرکز مبادله ارز و طلاست، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که از ابزارهای متفاوتی برای آرامش بازار ارز استفاده کنیم، لذا برای اینکه بتوانیم نیازهای ارزی کشور را تأمین کنیم، از ابتدای سال کمیتهای را تشکیل دادیم و برآورد دقیقی از منابع و مصارف ارزی انجام دادهایم و براساس آن اصرار داریم ثبت سفارشها و تخصیص ارز در بانک مرکزی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم تنها با نرخ نمیتوان ارز را کنترل کرد، بلکه باید از لحاظ سیاستهای مقداری، مقرراتگذاری و کنترل بازارهای مختلف به این موضوع ورود و فعالان مختلف در بازار ارز را رصد کرد.
رئیس کل بانک مرکزی درباره سایر برنامههای این بانک برای مدیریت بازار ارز عنوان کرد: باید بتوانیم در مرکز مبادله از ابزارهای مختلف بازار از جمله سلف و سوآپ استفاده کنیم البته در این بین بزودی صندوق تثبیت ارزی نیز راهاندازی میشود که در حال نگارش آییننامه آن هستیم تا در مواقع بحران به این واسطه منابع لازم را در اختیار داشته باشیم و از روشهای مختلف برای ثبات بازار ارز در کشور استفاده شود.
همچنین به گفته رئیس کل بانک مرکزی طرحی درباره ریال آف شور برای بازارهای افغانستان و عراق در دست بررسی است.
* رفع ناترازی بانکها تمرکز اصلی سیاست پولی در سال جاری است
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه مسأله اساسی نظام بانکی را ناترازی دانست و گفت: این مسأله مرتبط با ناترازی دولت و بانکهاست. به این معنا که دولت ناترازی و هزینههایی خود را به بانکها منتقل میکند؛ درست مانند آنچه درباره بانکهای دولتی از سمت دولت و انتقال هزینههایش به آنها رخ میدهد.
وی یادآور شد: البته برخی بانکهای ما سالهاست ناتراز هستند و البته ادامه فعالیت برای بانکها ممکن نیست، لذا سال جاری در حوزه سیاست پولی ابتدا تمرکزمان را روی رفع ناترازی بانکها قرار دادیم، چرا که معتقدیم اگر بانکی نتواند ناترازی خود را در قالب برنامه اصلاحی بانک مرکزی برطرف کند، مرحله بعدی آن «گزیر تعیین تکلیف» است.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به برنامه اصلاحی بانک مرکزی، گفت: در این باره به هر یک از بانکها برنامههای اصلاحی دادیم و برای آنها زمانبندیهایی را تعیین کردیم، البته همانطور که بارها اشاره کردهام بخشی از اقدامات اصلاحی هم مربوط به مجامع بانکها و سهامدار است. در هر صورت امیدواریم با حاکمیت انضباط پولی در کشور ناترازیها کاهش یابد.
ارسال به دوستان
اخبار
وزیر نفت: صادرات نفت ایران 2 برابر شد
وزیر نفت با اعلام 2 برابر شدن صادرات نفت ایران، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران بالاست و سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میشود و همین یکی از دلایل اتلاف انرژی است. جواد اوجی در افتتاحیه بیستوهفتمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی عنوان کرد: این نمایشگاه، یکی از بزرگترین نمایشگاههای خاورمیانه و دنیاست که با وجود تحریم هر سال پررونقتر میشود و امسال نیز بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور دنیا در آن حضور دارند.
وی عنوان کرد: در یک سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار پروژه نفتی را به بهرهبرداری رساندیم که مهمترین آن پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز، فاز ۲ پالایشگاه نفت آبادان با ۲۱۰ هزار بشکه نفت در روز و پالایشگاه گاز هویزه با ظرفیت جمعآوری ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه است.
اوجی گفت: در سال جاری نیز بیش از ۱۵ میلیارد دلار پروژه نفتی به بهرهبرداری خواهد رسید که مهمترین آن طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است که در ۲۰ سال گذشته هیچ عملیاتی در آن انجام نشده بود و در 3-2 ماه آینده به بهرهبرداری میرسد. همچنین فاز اول میدان نفتی آزادگان نیز بزودی تکمیل میشود.
وزیر نفت تاکید کرد: سال ۱۴۰۲، ۱۲ طرح پتروشیمی به بهرهبرداری میرسد و در صنعت پالایشی نیز 3 طرح ارتقای کیفی پالایشگاه اصفهان، احداث پالایشگاه آدیش جنوبی و کیفیسازی پالایشگاه شیراز افتتاح میشود.
***
دایر شدن دفتر نمایندگی دومین بانک بزرگ روسی در ایران
با شروع به کار رسمی بانک VTB روسیه در ایران، شرایط برای دسترسی کمهزینه و ایمن فعالان اقتصادی ایران به سیستم بانکی کشورهایی از اروپا، آفریقا و آسیا فراهم میشود و زمینه تامین بخش عمده نیاز کالاهای اساسی از طریق روسیه ایجاد خواهد شد.
بانک VTB روسیه که سال گذشته از ایجاد زیرساختهای لازم برای همکاری با بانکها و موسسات ایرانی خبر داده بود بتازگی دفتر نمایندگی خود را در ایران دایر کرده است تا از این طریق، مبادلات بانکی ایران و سایر کشورها با سرعت بیشتر و صرف هزینه کمتر انجام شود.
به گفته کارشناسان، حضور مستقیم این بانک در ایران به انتقال بخشی از درآمدهای ارزی ایران از شبکه تراستی به شبکه بانکی و شفافیت تجارت، کمک میکند.
هر چند این نخستین بار است که یک بانک بزرگ روسی دفتر نمایندگی خود را به صورت رسمی در ایران بازگشایی میکند اما به گفته مسؤولان اقتصادی کشور، زمینههای مراودات بانکی با برخی بانکهای بزرگ کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین و اروپا در گذشته ایجاد شده و افزایش مبادلات شفاف و کمهزینه از طریق این بانکها امکانپذیر است.
همچنین به گفته مدیران برخی بانکهای خصوصی ایرانی، با توجه به توافقات شکل گرفته، ظرفیت انجام مبادلات ارزی بانکهای ایرانی و بینالمللی به طور قابلتوجهی افزایش خواهد یافت و بانکها و موسسات ایرانی از این پس میتوانند با بهرهگیری از مسیرهای جدید ایجاد شده، هزینه و زمان مبادلات ارزی را کاهش دهند.
بر این اساس، رونمایی رسمی از دفتر نمایندگی دومین بانک بزرگ روسی که به عنوان یکی از شرکتهای مجموعه گروه مالی VTB شناخته میشود، مدت زمان مبادلات بانکی شرکتهای ایرانی را به کمتر از 24 ساعت کاهش میدهد و در قدم اول شرایط را برای دسترسی کمهزینه و ایمن فعالان اقتصادی ایران به سیستم بانکی کشورهایی از اروپا، آفریقا و آسیا فراهم میکند.
همچنین با توجه به فعالیت گسترده شرکتهای تابعه گروه مالی VTB در کشورهای آمریکای جنوبی، زمینه تنوعبخشی به مسیرهای مبادلاتی ایران با کشورهای هدف صادراتی در این قاره نیز ایجاد خواهد شد.
این بانک بتازگی فعالیتهای خود را در کشورهای چین، آفریقای جنوبی، ونزوئلا و کشورهای عضو اتحادیه عرب گسترش داده است که با توجه به ایجاد سرویس خدماتدهنده به بانکها و شرکتهای ایرانی، امکان دسترسی ایران به شبکه بانکی این کشورها تسهیل شده است.
موسسات زیرمجموعه این بانک روسی در کشورهای بلاروس، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و سوئد مشغول فعالیت هستند.
با شروع به کار رسمی بانک ویتیبی، ضمن تسهیل سرمایهگذاری شرکتهای روسی در صنعت نفت و زیرساختهای ریلی ایران، زمینه تامین بخش عمده نیاز کالاهای اساسی کشور از طریق روسیه ایجاد میشود؛ موضوعی که میتواند تقاضای ارزی برای واردات کالای اساسی را کاهش دهد و بخش قابلتوجهی از منابع ارزی ایران را برای تامین نیاز سایر بخشهای تولیدی و خدماتی آزاد کند. پیشبینی میشود کاهش فشار تقاضا بر منابع ارزی در ماههای آینده با افزایش عرضه ارز در بازارهای داخلی همراه شود و این موضوع کاهش بیشتر نرخ انواع ارز در سال جاری را به دنبال داشته باشد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|