|
ارسال به دوستان
اخبار
فیلمسازان جشنواره فیلم کوتاه:
نمیتوانیم نسبت به فجیعترین جنایات قرن بیتفاوت بمانیم
۵۴ فیلمساز منتخب حاضر در چهلمین جشنواره فیلمکوتاه تهران در قالب بیانیهای با تاکید بر لزوم بیتفاوت نبودن اهالی هنر نسبت به «قتل عام وحشیانه و تلخ بیش از هزار کودک بیگناه در غزه» تاکید کردند در کنار «وجدانهای بیدار» خواهند ماند.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسمالله الرحمنالرحیم
مگر میشود هنر و جامعه هنری نسبت به جهان پیرامون خود بیتفاوت باشد و هنرمند و سینماگر مرگ قریبالوقوع انسانیت و تضییع حداقلهای حقوق حیاتی انسانهای بیگناه را ببیند و بیصدا بماند؟
نمیتوانیم نسبت به یکی از فجیعترین جنایات قرن حاضر یعنی قتلعام وحشیانه و تلخِ بیش از هزار کودک بیگناه و چند هزار انسان بیپناه، بیتفاوت باشیم. دالان تاریخ آنقدر تاریک نیست که خونِ گرم هزاران قربانی، در آن گم شود و هیاهوی وحشیگریهای صهیونیستها و حامیانشان آنقدر بلند نیست که وجدانهای بیدار بشر، صدای ضجههای کودکان و زنان در خون غلتیده بیمارستان المعمدانی غزه را نشنود.
ضمن تسلیت به شهروندان غزه و خانوادههای داغدار هزاران شهید روزهای اخیر، همدلانه در کنار کسانی هستیم که وجدان بیدارشان فارغ از هر سیاسیکاری از مشاهده حوادث دلخراش این روزها، درد میکشد.
***
فروش 90 میلیاردی سینما در مهرماه
در نخستین ماه پاییز ۱۴۰۲، ۱۵ فیلم روی پرده سینماها بودند که در مجموع به فروش نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان رسیدند. به گزارش ایسنا، فیلمهای «هتل»، «بچه زرنگ»، «فسیل»، «شهر هرت» و «نارگیل ۲» ۵ فیلم اول فهرست فروش مهرماه هستند که وجود ۲ فیلم از سینمای کودک در این فهرست قابل توجه است. «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی با ۸۷۰ هزار نفر تماشاگر به فروش ۴۲ میلیارد تومانی رسیده است. انیمیشن «بچه زرنگ» هم با ۳۰۹ هزار نفر تماشاگر و ۱۲ میلیارد تومان فروش از دیگر آثار پرفروش سینما در نخستین ماه پاییز بوده است. گفتنی است در این ماه حدود ۲ میلیون نفر برای تماشای فیلمها به سینما رفتند.
***
کارگردان لبنانی - فرانسوی:
برای مردم غزه دعا میکنم
کارگردان لبنانی - فرانسوی گفت: به مردم غزه فکر و برای آنها دعا میکنم، آنها در محاصره موشکها هستند ولی به جنگیدن و مقاومت ادامه میدهند.
جشنواره بینالمللی فیلم مستند یاماگاتای ژاپن در حالی با فیلمسازان جهان خداحافظی کرد که کارگردان لبنانی - فرانسوی فیلم «قلب گمشده و دیگر رویاهای بیروت» در مراسم اختتامیه از مظلومیت مردم فلسطین برای حضار صحبت کرد. مایا عبدالمالک کارگردان «قلب گمشده و دیگر رویاهای بیروت» برنده جایزه بخش «جریانهای نو آسیا» در اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم مستند یاماگاتای ژاپن گفت: به مردم غزه فکر و برای آنها دعا میکنم، به مردمی که در این لحظات مورد حمله اسرائیل قرار گرفتهاند. وی در انتها افزود: این فیلم فقط برای لبنان و مردم سرزمینم نیست بلکه برای فلسطینی است که بیش از 70 سال با محاصره و تجاوز دست و پنجه نرم کرده است. مردم غزه در محاصره موشکها هستند ولی به جنگیدن و مقاومت ادامه میدهند.
***
رئیس رسانه ملی:
بیش از هزار و 100 ساعت برنامه درباره غزه تولید شد
رئیس صداوسیما ضمن حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس و ایراد گزارشی از فعالیت رسانه ملی طی ۲ هفته گذشته درباره تحولات فلسطین گفت: بیش از هزار و ۱۰۰ ساعت برنامه در طول ۲ هفته درباره حادثه غزه در شبکههای صداوسیما تولید و پخش شده است.
پیمان جبلی که در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافته بود، گفت: در این فرصت با اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره بحران غزه و واکنش وحشیانه رژیم صهیونیستی به عملیات پیروزمندانه توفان الاقصی صحبت کردیم. در این جلسه ابعاد مختلف این حادثه بویژه در حوزه افکار عمومی و واکنشهای رسانهای و نوع عملکرد رسانه ملی بررسی شد. وی در ادامه با اشاره به دیدگاه اعضای کمیسیون درباره نقش صداوسیما در برخورد با اینگونه بحرانها عنوان کرد: امیدواریم با احکامی که در برنامه لحاظ میشود، بتوانیم بنیه رسانه ملی را برای مواجهه با اتفاقات مهم همچون مسائل غزه تقویت کنیم. رئیس سازمان صداوسیما در این جلسه به بیش از هزار و ۱۰۰ ساعت برنامه در طول ۲ هفته درباره حادثه غزه که در شبکههای صداوسیما تولید و پخش شد، تصریح کرد: همچنین این گزارش، ۵۸۷ صفحه پیوست داشت که با جزئیات به برنامههای گوناگون در قالبهای مختلف از جمله مستند، گفتوگوهای تبیینی، میانبرنامه و پخش فیلم سینمایی پرداخته شده بود و مورد توجه نمایندگان قرار گرفت.
***
حضور علی رهبری در ارکستر سمفونیک چین
ششمین ارکستر سمفونیک چین از علی رهبری، رهبر ایرانی ارکستر برای حضور در رهبری ارکستر سمفونیک شنزن در فستیوال بینالمللی این شهر دعوت کرد.
علی رهبری تا به حال با چند ارکستر جوانان دیگر نیز در کشورهای مختلف همکاری داشته است و ۵ سال قبل از انقلاب هم در سنین جوانی ارکستر سمفونیک 100 نفری کنسرواتوار تهران را پایهگذاری کرد و قبل از ترک ایران (۳ سال قبل از انقلاب ) به مدت ۲ سال و ارکستر ژونس موزیکال (ارکستر جوانان) را به مدت ۳ سال در شهرهای مختلف ایران رهبری کرد و برنامههایی را هم در تالار وحدت روی صحنه برد که اکثر آن نوازندگان جوان آن زمان، اساتید امروز و پیشکسوتان موسیقی در ایران هستند.
ارسال به دوستان
از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه 18 خبرنگار به شهادت رسیدهاند
شلیگ با صدا خفهکن
اینستاگرام و ایکس همچنان صفحات حامیان فلسطین را مسدود یا محدود میکنند
گروه فرهنگ و هنر: باریکه کوچک غزه این روزها به پهنای تمام جغرافیای انسانیت مورد توجه افکار عمومی جهان قرار گرفته است. مردمی که سالهاست در وطن خود طعم اسارت را میچشند و ساکن بزرگترین زندان روباز جهانند، حالا در معرض جنایتکارانهترین حملات نظامی قرار دارند. باران بمب و موشک، نقطه به نقطه شهر را با خاک یکسان، کودکان را از زندگی جدا و انسانها را شریک غم یکدیگر میکند. با قطع آب روی اهالی غزه، ممانعت از ورود دارو، سوخت و غذا این روزهای غزه بیشتر از هر چیز به صحنه یک نسلکشی تمامعیار تبدیل شده است. رژیم غاصب و درندهخوی صهیونیستی با حمایت قدرتهای غربی میخواهد تمام رکوردهای جنایت علیه بشریت را در این تنگه باریک به نام خود ثبت کند. صهیونیستها حالا پس از شکستن رکورد کودککشی، به دنبال ثبت رکورد حمله به خبرنگاران هستند. تعداد بالای خبرنگارانی که در 2 هفته گذشته هدف بمباران ارتش اشغالگر قرار گرفتهاند، خود برش کوتاهی از شرح جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه است.
احتمالا سالهای بعد یکی از وجوهی که همه تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه را با آن به خاطر آورند، تعداد بالای خبرنگاران و عکاسانی است که در 2 هفته گذشته به شهادت رسیدهاند؛ شهادتی که شمایل یک تراژدی را نیز به خود گرفته است. حالا خبرنگاران نیز پا به پای مردمی که زنده ماندهاند هر کدام گزینه بالقوه بعدی برای قرار گرفتن در تیررس بمبارانهای صهیونیستها هستند؛ آنچنان که در روزهای اخیر توجه به آخرین قاب ثبت شده از سوی خبرنگارانی که به شهادت رسیدهاند در شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. خبرنگاران دیگر ناظرانی بیرون از میدان نیستند تا در حصاری امن به روایت جنگ بپردازند، بلکه خود تبدیل به بخشی از سوژه انسانی جنگ شدهاند. آنها همانند دیگر اهالی غزه با کمبود اقلام ضروری دست و پنجه نرم میکنند، هیچ مکانی را برای خود امن نمییابند و حتی در تصاویر منتشر شده مشخص میشود با چه مشقتی دوربین و موبایلهای خود را شارژ میکنند. از این منظر ژورنالیسم جنگی در غزه در حال ورق زدن برگی از تاریخ است که تاکنون هیچ بدیلی از آن تجربه نشده است. خبرنگاران با عبور از تمام حصارهایی که آنها را از سوژههایشان جدا میکند، خود تبدیل به بخشی از سوژه شدهاند. اگر اهالی غزه بیدفاع جان میدهند تا شاید به گواه تصاویر غرق در خونشان مظلومیت وطن خویش را ثابت کنند، خبرنگاران نیز جان خود را بر کف دست گرفتهاند تا با هر عددی که به تعداد شهدای اطلاعرسانی اضافه میشود، جهان را از آنچه بر اهالی غزه میگذرد آگاه کنند.
* تکرار روزانه تراژدی شیرین ابوعاقله
بر اساس اسامی منتشر شده تاکنون حداقل 18 خبرنگار و تصویربردار در تهاجم 2 هفته گذشته رژیم صهیونیستی به فلسطین جان باختهاند. محمد فایز ابومطر، سعید الطویل، محمد صبح، هشام النوجه، محمد الصالحی، محمد جرغون، احمد شهاب، حسام مبارک، محمد بلوشا، عصام بهار، سلام میما، اسعد شاملخ، ابراهیم محمد لافی، خلیل ابوعثره، سمیع النادی، عبدالهادی حبیب، یوسف ماهر دواس و رشدی السراج خبرنگاران شهید شدهاند. عصام عبدالله، فیلمبردار رویترز نیز هفته گذشته در جریان حمله توپخانهای صهیونیستها به جنوب لبنان جان باخت.
این آمار تکاندهنده در شرایطی است که هیچکدام از مجامع رسانهای فعال در غرب واکنش قاطعی نسبت به جنایت صهیونیستها از خود نشان نداده است.
رژیم اشغالگر قدس که هیچ خط قرمزی در جنایت و نسلکشی برای خود تعریف نکرده است، سال گذشته نیز «شیرین ابوعاقله» خبرنگار مشهور الجزیره را به ضرب گلوله به شهادت رساند.
میل زائدالوصف اشغالگران برای هدف قرار دادن خبرنگاران اما تا حدی قابل درک است؛ در شرایطی که رژیم صهیونیستی تمام مجاری ممکن برای ارتباط با غزه را مسدود کرده است، این خبرنگاران حاضر در میدان هستند که موفق شدهاند با مخابره اخبار و تصاویر جنایات صهیونیستها و وضعیت بغرنج بازماندگان، روایت ثابت رسانههای قدرتمند را بیاعتبار کنند. شبکههای خبری غربی در این 2 هفته تمام اهتمام خود را معطوف به ثبت این روایت کرده بودند که صهیونیستها قربانیان گروههای مقاومت هستند. با این حال آنچه بر غزه گذشت، باعث شد افکار عمومی جهان مقابل روایت پرتکرار این رسانهها قرار بگیرد و بیشتر شهرهای جهان به صحنه اعتراضات گسترده علیه نسلکشی اشغالگران تبدیل شود.
* باز هم استاندارد دوگانه شبکههای اجتماعی
به موازات ترور خبرنگاران از سوی رژیم صهیونیستی، شبکههای اجتماعی نیز با تحمیل انواع محدودیتها به صفحات و اشخاصی که مشغول مخابره کردن وضعیت فاجعهبار غزه بودند، بار دیگر استاندارد دوگانه غرب درباره آزادی رسانهها را به اثبات رساندند. در این 2 هفته شبکههای اجتماعی اینستاگرام و ایکس (توئیتر سابق) صفحات متعددی را به علت پوشش جنایت صهیونیستها مسدود یا محدود کردند؛ تا جایی که بعضی کاربران اینستاگرام در پی انتشار محتوایی با مضمون جنایات صهیونیستها با محدودیت بیسابقهای در نمایش مطالبشان مواجه شدند.
با تمام این محدودیتها اما صفحات خبرنگاران و تصویربرداران حاضر در غزه مهمترین مرجع رسانهای در انتشار واقعیات غزه به حساب میآید. برای نمونه صفحه «معتز عزایزه» را میتوان به عنوان یک آرشیو غنی و مستند از جنایات این روزهای ارتش رژیم صهیونیستی برای آیندگان بایگانی کرد. این عکاس، راوی رنجهایی است که این روزها بر مردم غزه بویژه کودکان مظلومش میرود. هیچ تضمینی وجود ندارد که هر قاب ثبت شده در صفحه «معتز عزایزه» را آخرین قاب ثبت شده از سوی این عکاس بدانیم. آنچنان که عکاسان زیادی در روزهای گذشته به فاصله چند ساعت پس از انتشار تصاویر جنایات صهیونیستها خود تبدیل به هدف بعدی این جانیان شدند.
ارسال به دوستان
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم رفع ابهامات فقهی در عرصه فرهنگ و رسانه:
سازهای موسیقی ما غنای لهوی ندارد
گروه فرهنگی: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز میتوان سریالهای جذاب ساخت و در عین حال ارزشهای اسلامی و اخلاقی را حفظ کرد. حتی در حوزه موسیقی نیز بسیاری از ابهامات وجود دارد که هنوز حل نشده است. به نظر بنده بسیاری از مباحات موسیقی را حرام کردهایم. هیچ یک از دستگاهها و سازهای موسیقی ما غنای لهوی ندارد. متاسفانه ما در حق برخی مباحث سینما، موسیقی، صنایع دستی و... اجحاف کردهایم.
حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمانهای تابعه و نهادهای وابسته با رویکرد تبیین منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ که در محل تالار رودکی تهران برگزار شد گفت: باید بدانیم جامعه ما تا چه حد از فرهنگهای بیگانه تاثیر میپذیرد. زمانی که از نظریه فرهنگ سخن میگوییم زمانی آن را فیلسوفانه و زمانی دیگر جامعهشناسانه بیان میکنیم. گاهی اینگونه عنوان میکنیم که فرهنگ جامعه عبارت از بینش مبتنی بر ایمان، منش مبتنی بر فضیلت و کنش مبتنی بر عقلانیت است که از این موضوع با عنوان فرهنگ بایسته یاد میکنیم که این مبحث نظریه فرهنگی فیلسوفانه است. وی اظهار کرد: گاهی اوقات به دنبال ارائه تعریف جامعهشناختی از فرهنگ هستیم. متأسفانه در برخی نوشتهها بسیاری از رذیلتها را به ایرانیان نسبت دادهاند.
خسروپناه با اشاره به اینکه نسبت دادن نگاه منفی به ایرانیان از سوی مستشرقان به زمان شاه عباس دوم بازمیگردد، گفت: این مساله اما در زمان پهلوی اول گستردهتر شد و کتابهای بعد از انقلابی که از سوی برخی ارائه شد نیز به این مساله دامن زد، البته قصد نداریم مجموعه فضائل را به ایرانیان نسبت دهیم و از مشکلات چیزی نگوییم اما بسیاری از تحقیقات و نوشتهها در این زمینه یکسویه است.
وی افزود: این نوشتهها را بویژه در 2 قرن اخیر آنچنان به ما القا کردهاند که ایرانیان نمیتوانند هیچگونه فعالیت و توسعهای داشته باشند، لذا زمانی که توسعهای در ایران رخ میدهد، دنیا تعجب میکند. آنچه برخی جامعهشناسان درباره فرهنگ ایرانیان دارند، فرهنگ ذلیلانه است اما ما اعتقاد داریم فرهنگ مردم ایران فرهنگ قدرتمندانه است. موضوعی که پس از نظریه فرهنگی ارائه میشود، نظریه حکمرانی فرهنگ است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه یادآور شد: در حکمرانی فرهنگی یعنی در سیاستگذاری و تنظیمگری، هر قدر مشارکت ذینفعان و نخبگان وجود داشته باشد، حکمرانی موفقتر خواهد بود. امروز تعاریف فراوانی بویژه از سوی غربیها در رابطه با حکمرانی وجود دارد. سبکهای حکمرانی که در غرب مطرح است، هرمی، بنگاهی و شبکهای است. حکمرانی هرمی حکمرانیای است که از سوی مسؤولان از بالا به پایین ارائه میشود. حکمرانی بنگاهی این است که قدرتمندانی که قدرت هنری در بخشهای مختلف دست آنهاست، مسائل را پیش ببرند. وی افزود: حکمرانی شبکهای نیز به معنای مشارکت همگانی در حوزههای مختلف فرهنگی است که این حکمرانی بهترین نوع حکمرانی است. نظریه اسلام در این زمینه حکمرانی ولایی است که در آن «ولی» محور و قطب جامعه است. محوریت یعنی ذینفعان، مردم و نخبگان دور ولی هستند که این حکمرانی به حکمرانی شبکهای نزدیکتر است. ما در حکمرانی فرهنگی باید مشارکت حداکثری ذینفعان و نخبگان را داشته باشیم. البته ممکن است اختلافاتی در این زمینه میان نخبگان و ... وجود داشته باشد که طبیعی است.
خسروپناه با بیان اینکه ما در حوزه اقتصاد نیز مردمسالاری داریم، گفت: باید کاری کنیم که مدل حکمرانی فرهنگی شبکهای ولایی شکل گیرد که این بهترین نوع حکمرانی است. اینکه تصمیمات ما در حوزه تصدیگری مبتنی بر مدل حکمرانی فرهنگی نباشد، نقص است. پس از تبیین نظریه فلسفی و جامعهشناختی و حکمرانی حوزه فرهنگ باید بدانیم که در حوزه فرهنگ باید مراقب باشیم تا گرفتار سیاستزدگی نشویم. حکمرانی فرهنگی سیاستگذاری لازم دارد اما زمانی که گرفتار سیاستبازی شد، فرهنگ آسیب خواهد دید. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مقام معظم رهبری مباحث کاملا علمی و آکادمیک در حوزه فرهنگ دارند. در حوزه فرهنگ گفتوگو بسیار مهم است و اصحاب هنر باید با یکدیگر در تمام رشتههای هنری گفتوگو کنند. برای مثال در عرصه سریالهای خانگی امروز ترویج مصرف دخانیات و مشروبات الکلی و قماربازی خانوادهها را تضعیف میکند که یکی از خطوط قرمز ما در فیلمها و سریالها، خانواده است. متاسفانه در اغلب سریالها به قتل و جنایت و... میپردازند. وی تصریح کرد، امروز میتوان سریالی جذاب ساخت و در عین حال ارزشهای اسلامی و اخلاقی را حفظ کرد. لذا به برپایی گعدههای گفتوگو در این زمینه نیازمندیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان درباره موسیقی نیز خاطرنشان کرد: در حوزه موسیقی نیز بسیاری از ابهامات وجود دارد که هنوز حل نشده است. به نظر بنده بسیاری از مباحات موسیقی را حرام کردهایم. هیچ یک از دستگاهها و سازهای موسیقی ما غنای لهوی ندارد. متاسفانه ما در حق برخی مباحث سینما، موسیقی، صنایع دستی و... اجحاف کردهایم. ایران نخستین کشور در دنیا در تنوع صنایع دستی است. متاسفانه این ظرفیت هنری تجسمی و صنایع دستی دارای پشتوانه حکمت را به دنیا نشان ندادهایم.
ارسال به دوستان
کاریکاتورهای سیدمسعود شجاعیطباطبایی با موضوع جنایات صهیونیستها
در پی حملات رژیم صهیونیستی به دنبال عملیات توفان الاقصی، بسیاری از هنرمندان به این جنایات واکنش نشان دادند و آثاری در این باره خلق کردند. سیدمسعود شجاعیطباطبایی، کاریکاتوریست و مدیر خانه کاریکاتور ایران از جمله این افراد است. وی پیش از این نیز نمایشگاهی از آثار کاریکاتوریستهای جهان درباره افسانه هولوکاست برپا کرده بود که بازتاب گستردهای داشت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|