|
ارسال به دوستان
اخبار
افتتاح نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین
آیین گشایش نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با حضور محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مسؤولان و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
نمایشگاه کارتون و کاریکاتور هنرمندان منطقه آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. این نمایشگاه تا ۲۸ آبان پذیرای حضور علاقهمندان خواهد بود.
***
«بچه زرنگ» پرفروشترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران شد
انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» از فیلمهای اکرانشده فصل پاییز است از ۵ مهر در سالنهای سینمایی سراسر کشور به نمایش عمومی درآمده. این فیلم تاکنون ۷۰۰ هزار مخاطب داشته است و طی ۵ هفته اکران به فروش ۲۴ میلیارد تومان رسیده که با رشدی صعودی در گیشه توانسته است به پرفروشترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران، همچنین پرفروشترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران بدل شود. انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیهکنندگی حامد جعفری در ۵ هفته پرفروشترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران شد. «بچه زرنگ» به تهیهکنندگی حامد جعفری از ابتدای اکران توانست با اقبال کودکان و خانوادههایشان مواجه شود و رکوردهای مختلفی را جابهجا کرد. این فیلم ابتدا توانست عنوان دومین فیلم پرفروش هفتگی و روزانه سینماها را در اختیار بگیرد و هر هفته با یک رشد صعودی، فروش بیشتری نسبت به هفته قبل داشته باشد. همچنین این فیلم توانست در چند هفته ابتدایی اکران به پرفروشترین فیلم کودک سال جاری تبدیل شود. انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» محصولی از گروه هنر پویا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به همت یک تیم ۲۵۰ نفره ساخته شده است و هومن حاجیعبداللهی، میرطاهری مظلومی و هدایت هاشمی از جمله صداپیشهها و سعید شیخزاده مدیر دوبلاژ این اثر هستند.
***
کتاب «بیست و هفت روز و یک لبخند» به چاپ سیونهم رسید
«بیست و هفت روز و یک لبخند»، روایتی از زندگی شهید مدافع حرم «بابک نوریهریس» به قلم فاطمه رهبر است و با اقبال مخاطبان نیز روبهرو بوده؛ آنقدر که اکنون انتشارات خط مقدم چاپ سیونهم این کتاب را منتشر کرده است.
روایت این کتاب تقریباً همه زندگی شهید را به تصویر کشیده است و مخاطب بخوبی با زندگی شهید همراه میشود. شهید بابک نوریهریس دانشجوی بسیجی که داوطلبانه به صفوف رزمندگان مدافع حرم در سوریه ملحق شد، در عملیات آزادسازی منطقه بوکمال در سن 25 سالگی به شهادت رسید.
***
تغییر مدیران ۴ شبکه تلویزیون
با حکم معاون سیما، مدیران شبکه تهران، شبکه مستند، شبکه نمایش و تماشا، روابط عمومی، رسانههای نوین، دبیر جشنواره جامجم سیما و مشاور معاون سیما منصوب شدند.
محسن برمهانی، معاون سیما در احکام جداگانهای محمدباقر اعلمی را به سمت مدیر شبکه تهران، حسین زارعزاده را به سمت مدیر شبکه مستند، محمدعلی غلامرضایی را به سمت مدیر شبکههای نمایش و تماشا، حامد فاتحیپولادی را به سمت مدیر روابط عمومی معاونت سیما، سیدمحمدرضا خوشرو را به سمت دبیر جشنواره جام جم و محمدرضا رضاپور را به سمت مشاور معاون سیما منصوب کرد. طی این انتصابات وظایف محتوایی و تولیدی مدیریت رسانههای نوین سیما به صورت سرپرستی به حامد فاتحیپولادی مدیر روابط عمومی سیما و وظایف فنی آن به سیدباقر حاجیسیدرضی رئیس مرکز تولید و فنی سیما محول شد.
***
دیوارنگاره میدان انقلاب رنگ کودکان غزه گرفت
تازهترین دیوارنگاره میدان انقلاب به یاد فرشتگان مظلوم غزه با شعار «عدو که خنجر خود میزند از پشت، نشد حریف پدر، کودکش را کشت» اکران شد. این سومین دیوارنگاره میدان انقلاب بعد از توفان الاقصی است. دیوارنگارهای با عنوان «توفان الاقصی» ۱۵ مهر و همزمان با آغاز حمله جبهه مقاومت به اسرائیل در میدان فلسطین تهران نصب شد. از ابتدای شروع توفان الاقصی دیوارنگارههای بسیاری در میدان انقلاب، میدان فلسطین و میدان ولیعصر (عج) تهران نصب شدهاند.
***
پیکر «اسلامی ندوشن» به ایران بازمیگردد
پیکر محمدعلی اسلامیندوشن که به گفته خانوادهاش به صورت امانی در تورنتوی کانادا به خاک سپرده شده بود، به ایران منتقل میشود.
ارسال به دوستان
نگاهی به برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»
شروع خوب از طبقه منفی 2
گروه فرهنگ و هنر: «به افق فلسطین» برنامهای است که این روزها برای بررسی تحولات فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی با میهمانهایی از جناحهای مختلف از شبکه افق به صورت زنده پخش میشود. برنامهای که استودیویش در طبقه منفی 2 شبکه افق است.
برنامهای که مجریانش المیرا شریفیمقدم و سیدحسین حسینی هستند و با گفتوگوی زنده حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه شروعی خوب در آنتن تلویزیون داشت. هرچند این برنامه هنوز جوان و نوپاست اما بریدههایش در رسانهها با بازتابهای گستردهای روبهرو میشود. این برنامه از همان ابتدا با این شعار کار خود را آغاز کرد که قصد دارد ناگفتهها را مطرح کند و در همین راستا هم در ساختار و هم در محتوا، خرق عادت کرده است.
در روزهایی که انتقادها به تلویزیون بیشتر از سالهای گذشته است و بسیاری از کارشناسان میگویند صداوسیما بموقع وارد حوادث و اتفاقات روز نمیشود، این بار اتفاقا از همان روز آغاز درگیریها در سرزمینهای اشغالی تلاش کرد اطلاعات و اخبار را در اختیار مخاطبان قرار دهد و در کنارش یک برنامه چالشی نیز را به شبکه افق آورد.
در برهههای حساسی همچون چند ماه اخیر که مساله فلسطین و جنایات عیان رژیم صهیونیستی، فراتر از میدان واقعیت، در فضای رسانهای سهمی قابل توجه را به خود اختصاص داده است، نمیتوان نسبت به اقدامات و رویکردهای انحرافی در راستای غبارآلود کردن فضا و تغییر جایگاه شهید و جلاد بیتفاوت بود. در این موقعیت، مرجعیت رسانهای اهمیتی دوچندان مییابد و مهم است که جامعه گسترده مخاطبان، از طیفهای مختلف، چگونه نسبت خود را با جریانهای رسانهها و منابع خبری تنظیم میکنند. تقابل اصلی میان رسانههای اصلی، رسیدن به اعتمادی است که آنها را به مرجع اصلی برای کسب اطلاع از سوی طیفهای مختلف مخاطبان تبدیل کند.
مرجع شدن نیز با 2 اصل به وقوع میپیوندد؛ نخستین اصل همان حضور بموقع است، یعنی باید نخستین روایت را ما از میدان داشته باشیم. حال اگر روایت اول را داشته باشیم، نصف راه مرجعیت را طی کردهایم و نیم دیگر هم بازمیگردد به نوع روایت و روایان. اگر قصهمان تکروایتکننده داشته باشد و یک طیف را پوشش دهد، مخاطبان بسیاری را از خود فراری میدهد اما اگر از نگاههای مختلف روایتی واحد را داشته باشیم، به مرجعیت رسانهای برای مخاطبان میرسیم.
آنچه طی هفتههای اخیر در برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» شاهد بودهایم، از جنس تجربههایی است که پیشتر و هنگامه مواجهه با بحرانهای داخلی، برنامههایی همچون «شیوه» توانستند در قاب تلویزیون رقم بزنند؛ تجربهای که مهمترین ویژگی و البته محصول آن، همراه کردن طیفهای متنوعتری از مخاطبان برای طرح موضوعات حساس و کلیدی از آنتن «رسانه ملی» است.
اگر بخواهیم ویژگیهایی را که منجر به تجربههایی از جنس «به افق فلسطین» میشود، فهرست کنیم، بیش از هر چیز باید به سیاستگذاری درست تلویزیون برای عبور از مرحله «تریبون» به «میز گفتوگو» اشاره کنیم. این رویکرد درست، بویژه در مقاطع حساس، به طور حتم مخاطبان علاقهمند به کشف واقعیت را با رسانه همراه میکند.
شاید یکی از ویژگیهای مهم «به افق فلسطین» که از همان قسمت نخست این برنامه را خیلی زود سر زبانها انداخت، دعوت از میهمانان ویژه بود. «به افق فلسطین» میزبان چهرههایی چون علی لاریجانی، محمدعلی ابطحی، سعید لیلاز، مجید انصاری و حسین شریعتمداری بود تا مشخص شود رویکرد این برنامه برای انعکاس دیدگاههای مختلف در حوزه فلسطین، اتفاقی نبوده و قرار بر استمرار آن دارد.
برنامهای که توانست در عین روایتی واحد از نگاههای مختلف و تبدیل آن به میزی برای گفتوگو میان صاحبنظران، مخاطبان بسیاری را در این شبها به پای تلویزیون بکشاند تا تازهترین روایتها را از زبان رسانه ملی بشنوند و مرجعیت خود را ترمیم کند.
مدتها مخاطبان در انتظار یک صندلی داغ یا ساخت برنامههای چالشی بودند؛ برنامههایی که بتواند مخاطب را پای گیرنده نگه دارد؛ به تعبیری دیگر همه سلایق و نظرات را با خودش همراه کند.
این موضوع از همان ابتدا با استقبال مهمانان ویژه مواجه شد. به عنوان نمونه حتی علی لاریجانی این نکته را مطرح کرد که تلویزیون به برنامه چالشی که بتواند همه سلایق را با خودش همراه کند نیاز دارد.
از دیگر نکات مهم در زمینه پارامترهای تأثیرگذار بر توفیق «به افق فلسطین» میتوان به نگاه درست عوامل این برنامه در ایجاد فضای بصری استاندارد و در عین حال غیرکلیشهای اشاره کرد. استفاده درست از ظرفیت ویدئووال، همچنین فضای باز در نظر گرفتهشده برای دکور، علاوه بر زیبایی فرمی، از نظر بصری هم چشم مخاطب را با خود همراه میکند؛ ظرفیتی که بدرستی در خدمت کارگردانی این برنامه تلویزیونی هم قرار گرفته است. البته نگاه ژورنالیستی از سوی مجریان برنامه، این فرصت را فراهم میآورد تا گفتوگو با نمایندگان گروههای فکری مختلف، از چاشنی چالش هم بیبهره نماند و این ویژگی، به صورت ناخودآگاه انگیزه مضاعفی را برای همراه شدن مخاطبان بالقوه چنین برنامههایی فراهم میآورد.
در مجموع فارغ از این ویژگیهای سختافرازی و فرمی، آنچه درباره برنامههایی از جنس «به افق فلسطین» حائز اهمیت ویژهتری است، تأثیر آنها در تحقق «مرجعیت رسانهای» رسانه ملی است. سیاستگذاری درست تلویزیون برای ورود به اندازه و به موقع، به میدانی حساس همچون جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، در قالب تجربههایی از این دست، تلویزیون را تبدیل به یکی از بازیگران اصلی در صحنه روایتپردازی حوادث اخیر کرده و این امتیاز ویژهای است که در بلندمدت منجر به افزایش اعتماد عمومی مخاطبان به رسانه ملی میشود.
«به افق فلسطین» تا به حال توانسته است خودش را به عنوان یک برنامه خاص و ویژه که در مقابل کلیشههای رایج برنامهسازی صداوسیما یک خرق عادت محسوب میشود، مطرح کند. واقعیت این است که موفقیت «به افق فلسطین» در جذب مخاطب و جلب توجه نخبگان به دلیل ساختار و محتوای مناسبی است که دارد و نه چیز دیگر. هر چند این برنامه با یک محتوا و موضوع خاص روی آنتن شبکه افق میرود ولی واکنش رسانهها، مخاطبان و کاربران فضای مجازی نسبت به محتوای ارائه شده توسط میهمانان آن و وایرال شدن ویدئوهای کوتاهی از قسمتهای مختلف این برنامه جملگی نشان میدهد در کانون توجه افکار عمومی و رسانهها قرار گرفته است. دلایل موفقیت «به افق فلسطین» نشان داد مشکل از اصل رسانه ملی نیست، بلکه مشکل از نوع نگاه به رسانه است. در واقع میتوان در همین صداوسیما هم برنامه خوب تولید کرد که از طیفهای مختلف در آن حضور یابند و نظراتشان را بدون سانسور و با صراحت کامل عنوان کنند.
بنابراین تلویزیون به برنامههایی از جنس «به افق فلسطین» و «شیوه» بیشتر نیاز دارد؛ برنامههایی که مخاطب را در گفتوگو به چالش بکشاند، نه اینکه فردی دعوت شود و سخنرانی کند و در پایان مجری برنامه تقدیر و تشکر کند یا بگوید 5 دقیقه وقت داریم! چنین برنامههایی میتوانند مخاطبان بسیاری را که از رسانه ملی روی برگرداندهاند، به سمت خود جذب کنند.
در تلویزیون تلاش زیادی میشود تا واقعیت فلسطین و رژیم صهیونیستی عیان شود. با این همه جای یک برنامه جامع، چندبعدی و اقناعی خالی بود. سال پیش همزمان با وقایع اجتماعی در کشور، برنامه «شیوه» روی آنتن شبکه 4 رفت و به دلیل استفاده از چهرههای خاص و باز بودن فضا برای طرح نظر و مباحثه، نتیجه داد. حالا شکل دیگری از این تجربه در قالب «به افق فلسطین» را شاهدیم و امید میرود با همین تنوع آرا تداوم داشته باشد.
ارسال به دوستان
نگاهی به کتاب «در کمین گل سرخ»
رهبر انقلاب: این کتاب را یکسره مطالعه کردم
کتاب «در کمین گل سرخ» نوشته محسن مؤمنیشریف بتازگی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ سیویکم رسید. این کتاب روایت داستانی زندگی امیر سپهبد شهید «علی صیادشیرازی» است که از نخستین روزهای حضور وی در ارتش تا شهادت را شامل میشود. نویسنده در این کتاب کوشیده است با استفاده از یادداشتها و مصاحبههای انجامشده با سپهبد صیادشیرازی و گفتوگو با بستگان، دوستان و همرزمان شهید، تحقیق و استفاده از منابع مکتوبی که فهرست بخشی از آنها در پایان کتاب ذکر شده، مجموعهای جذاب خلق کند.
تلاش این نویسنده و تحقیقات گسترده از منابع مختلف، از جمله اسناد لشکر ٢٧ محمد رسولالله، گفتوگوهای وی با دفتر ادبیات و هنر مقاومت و سازمان اسناد انقلاب اسلامی و... مطالب این کتاب ۳۸۰ صفحهای را تشکیل داده است. «در کمین گل سرخ» زندگینامه داستانی شهید سپهبد علی صیادشیرازی به قلم محسن مؤمنی است. روایت بخشهای پیش از انقلاب زندگی سپهبد از کتاب «خاطرات سپهبد شهید صیادشیرازی» و بخشهای مربوط به کردستان و سالهایی از جنگ، از کتاب «ناگفتههای جنگ» و بخشهای پایانی جنگ از کتاب «یادداشتهای ویژه شهید صیادشیرازی» انتخاب شده است. روایت نویسنده نیز علاوه بر منابع یادهشده، مبتنی است بر ساعتها گفتوگو و تحقیق و استفاده از منابع مکتوب. «علی آن شب همراه خواهر بزرگش که از درهگز آمده بود، به حرم رفت. اینکه در آن شب در آنجا چه گذشت و علی چه گفت و چه شنید، تنها خدا میداند و بس. اما همان شب در تهران، خیابان دیباجی، همسایگان او چند مورد رفتوآمد مشکوک دیده بودند. پیکانی در آن نیمهشب چند بار طول خیابان را پیموده بود. رفتگر شهرداری را دیده بودند که ناشیانه خیابان را جارو میکرده و حرکات و نگاههایش غیرعادی بوده و... اما در مشهد، علی هنگامی از حرم برگشت که آفتاب صبح جمعه تابیده بود. او سر راهش نان سنگک و پنیر و خامه گرفته بود. مانند همیشه خود بساط صبحانه را پهن کرده و بعد پدر و مادرش را دعوت به صبحانه کرده بود. بعد گویی که عجله داشته باشد، به سراغ بستگانش رفته بود و تا ظهر به خانه اغلب آنها سرکشیده بود. حتی آنها میگویند انگار از سرنوشت خود خبر داشته که آنها را نسبت به انجام فرایض دینی و وظایف فردی و اجتماعیشان سفارش میکرده است. سرانجام حدود ظهر به سوی تهران پرواز کرد».
همچنین در آیین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت که ۲۷ فروردین سال ۱۳۹۸ در آستانه روز ارتش در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران برگزار شد، از تقریظ حضرت آیتالله خامنهای بر کتاب «در کمین گل سرخ» رونمایی شد.
متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب -که روایتی از زندگی شهید سپهبد علی صیادشیرازی و به قلم آقای محسن مؤمنی است- بدین شرح است: «این نمونه جالب و بیسابقهای است از گزارش جنگ در ضمن داستان شیرین زندگی یکی از شخصیتهای آن. آن را یکسره مطالعه کردم. زیبا و هنرمندانه نوشته شده است. با بسیاری از حوادث آن کاملا آشنایم. البته بسیاری دیگر از حوادث آن دوران و نیز مطالب بسیاری از آنچه مربوط به این شهید عزیز است ناگفته مانده و این طبیعی است. البته برجستگیهای شخصیت شهید صیادشیرازی را در نوشته و کتاب به درستی نمیتوان نشان داد، او حقاً نمونهای از یک ارتشی مومن و شجاع و فداکار بود. رحمت خدا بر او».
ارسال به دوستان
«اختالرضا» با اکران سیار میلیاردی شد
فیلم «حضرت معصومه(س)» که این روزها به نام «اختالرضا» شناخته میشود، در جدول آمار فروش جایگاه مناسبی پیدا کرده و به فروش میلیاردی رسیده است.
فیلم سینمایی «اخت الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی از 22 مهر توسط پخش بهمن سبز در حال اکران در سینماهای سراسر کشور است و تاکنون مجموع فروش سینمایی و اکران سیار آن از یک میلیارد تومان گذشته است.
سیدمجتبی طباطبایی کارگردان، محمدصادق رمضانی مجری طرح و مدیرتصویربرداری، احمد کشکولی مدیر تولید، سیدحمید لاجوردی، مجید امیری و مرتضی جلالی از بازیگران این فیلماند. فیلم سینمایی «اختالرضا» که سفر بانوی کرامت حضرت معصومه(س) از مدینه به قم را روایت میکند، توسط سازمان سینمایی سوره تولید شده است.
این فیلم سینمایی با مشارکت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و مجموعه شبکههای کربلا (عتبه حسینی) ساخته شده است؛ ضمن اینکه پخش و تبلیغات فیلم سینمایی «اختالرضا» بر عهده موسسه فرهنگی - تبلیغاتی بهمن سبز است. این فیلم علاوه بر اکران سیار قرار است با تلاش دستاندرکاران و سازندگان آن در قالب سریالی هم راهی تلویزیون شود. زمان پخش آن مشخص نیست اما به تعبیر کارگردانش احتمالا به وفات حضرت معصومه(س) سال آینده برسد. آخرین آمار فروش «اخت الرضا» در روزهای گذشته نشان میدهد بیش از 10 هزار مخاطب را به سینما کشانده و بیش از یک میلیارد تومان فروش داشته است.
ارسال به دوستان
نوسرودهای برای این روزهای فلسطین؛ راویانند در این معرکه آوینیها
حجتالاسلام «محمدحسین انصارینژاد»، شاعر آیینی و انقلابی سروده جدیدی را درباره این روزهای فلسطین سروده و در آن تزویر و فریبکاری صهیونیستها را به نظم درآورده است.
و کلاغان سَرشان گرمِ خبرچینیها
سنگ در دست مبادا که فلسطینیها...
کاهنانند بر این رود اساطیری آی!
با دهانهای کفآلوده به کفبینیها
بنویسید هلا قصه فرهاد به سنگ
تیشه در دست از آن زخمه به شیرینیها
شاهدانند به تاراج دل و دین مشغول
زاهدنند پیامآور بیدینیها
سَر این قوم مبادا بخورد باز به سنگ
باز از سنگ لحد آن همه سنگینیها
عنکبوتند بر این دایره صهیونی چند
عنکبوتانی با دعوی شاهینیها...
از جهانبینی این قوم مزن لاف که هست
افق بینششان تا به نوک بینیها
تا نیفتد قلم از دست سمیح القاسم
راویانند در این معرکه آوینیها
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|