|
رشد حداقلی ۱۱۲ واحدی بورس
شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز متعادل شد و از وضعیت منفی به وضعیت مثبت تغییر جهت داد. شاخص کل بورس که در معاملات دیروز با ریزش ۹۰۰ واحدی مواجه شده بود، با صعود حداقلی ۱۲۲ به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد عدد ۵,۱۸۷ میلیارد تومان را به ثبت رساند که نسبت به میانگین هفتگی، ۲۱ درصد و نسبت به میانگین ماهانه ۱۱ درصد کاهش داشت.
ارسال به دوستان
پس از حدود 2 ماه ثبات، قیمت مرغ دوباره صعودی شد
مرغ 100
گروه اقتصادی: قیمت مرغ در خردهفروشیهای پایتخت به 100 هزار تومان رسیده است و بنا بر اظهارات فعالان صنفی، این افزایش قیمت از ناحیه مغازه داران یا آخرین زنجیره عرضه کالای مورد نظر نیست، بلکه ناظر به بالا رفتن قیمت مرغ در کشتارگاههاست. به گزارش «وطن امروز»، قیمت مصوب هر کیلو مرغ غیریخی 75 هزار تومان است اما حداقل در پایتخت به غیر از میادین میوه و تربار شهرداری در جای دیگری نمیتوانید مرغ را با این رقم پیدا کنید. خردهفروشیها به نسبت جایگاه مکانی هر کیلو مرغ را بین 90 تا 100 هزار تومان به فروش میرسانند. البته در 2 ماه گذشته قیمت این کالا به یک ثبات حداقلی رسیده بود. اواسط تابستان هم قیمت مرغ تا 100 هزار تومان پیشروی کرد که با عرضه انبوهی که در کنار واردات مرغ منجمد انجام شد قیمت آن کاهشی شد.
* نهاده، مرغ را گران کرد
در حال حاضر اغلب کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند افزایش قیمت نهاده و گران شدن زنجیره ارزش مرغ باعث افزایش قیمت آن شده است. در همین باره حبیب اسداللهنژاد، کارشناس صنعت طیور، «مشکلات توزیع و گرانی نهاده» را دلایل افزایش قیمت مرغ در چند روز گذشته عنوان کرد. وی در این زمینه گفت: قیمت مصوب هر کیلو سویا از ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان فصل تابستان به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان در روزهای اخیر رسیده، با این حال با همین قیمت هم به درستی عرضه نمیشود و مرغداران مجبورند از بازار آزاد با قیمت هر کیلو ۳۵ هزار تومان آن را خریداری کنند. به گفته وی، با وجود آنکه قیمت مصوب جوجه یک روزه ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است، مرغدار مجبور است به قیمتهای ۲۷ هزار تومان بخرد. نوسان قیمت مرغ در ماهها و سالهای گذشته وجود داشته و معمولا قیمتها رفت و برگشت دارد. آخرین بار قیمت مرغ در فصل بهار نزدیک به 100 هزار تومان شد و پس از مدتی با واردات به موقع نهاده به نرخ مصوب 75 هزار تومان برگشت. بنا بر این گزارش، سالانه حدود 15 میلیون تن خوراک دام که 75 درصد نیاز دام و طیور کشور است از واردات تامین میشود، 70 درصد هزینه تولید مرغ هم قیمت نهاده است.
* بالا رفتن قیمت مرغ در کشتارگاهها
افزایش عجیب قیمت مرغ اما منجر به اعتراض فعالان صنفی نیز شده است به طوری که معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران در واکنش به این اتفاق، نامهای به وزیر جهاد کشاورزی نوشته و ضمن تشریح شرایط، پیشنهاداتی برای مدیریت بازار داده است. بهنام نیکمنش در گفتوگو با یکی از رسانهها گفت: میانگین قیمت مرغ در تهران به ۹۵ هزار تومان و در کشور به ۸۸ هزار تومان افزایش یافته است. وی اظهار داشت: قیمت مرغ خیلی بالا رفته، بر همین اساس نامه به وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده است که اقدامات لازم برای تامین و فروش با نرخ مصوب در مرغداریها رعایت شود. وی افزود: بر اساس بررسیهای انجامشده قیمت هر کیلوگرم مرغ در سطح خردهفروشیهای تهران ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان و قیمت متوسط در کشور بین ۸۸ تا ۹۲ هزار تومان است. معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران ادامه داد: دلیل این افزایش قیمت در خردهفروشی کمبود عرضه مرغ در بازار و بالا رفتن قیمت مرغ در کشتارگاهها و مرغ زنده در مرغداری است. وی با بیان اینکه سود فروش مرغ در خردهفروشیها پایینتر از نرخ مجاز ۱۰ درصدی است، تصریح کرد: خردهفروشان در تهران هر کیلوگرم مرغ را به قیمت ۹۰ تا ۹۲ هزار تومان دریافت میکنند و در محدوده ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش میرسانند. بنا بر اظهارات این مقام صنفی، سود خردهفروشیها هم در شرایط کنونی کاهش قابل ملاحظهای داشته است و اساسا سناریوی دلالبازی یا هرگونه شیطنتی در آخرین مرحله زنجیره فروش کالا منتفی است و قیمت مرغ اساسا در کشتارگاه افزایش یافته است. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید از حلقه اول تامین مواد اولیه مرغ و دیگر نهادهای دامی اقدامات لازم را انجام دهد.
* تخممرغ دنبال مرغ
در روزهای اخیر اما قیمت تخممرغ نیز افزایش یافته است. در این رابطه نیز افزایش هزینههای تولید به عنوان عامل اصلی مطرح میشود. در عین حال رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران ضمن اشاره به اینکه کمبودی در تولید تخممرغ نداریم و حتی با مازاد نیز مواجه هستیم، درباره علت رشد قیمتها در روزهای گذشته توضیح داد: افزایش هزینههای تولید و اصلاح نشدن قیمت تخممرغ موجب نوساناتی در قیمتها شده است. ناصر نبیپور درباره وضعیت بازار تخممرغ و عوامل تاثیرگذار بر این بازار توضیح داد: قیمت مصوب هر کیلو تخممرغ در سال جاری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام و بنا شد طبق توافق اتحادیه مربوطه و وزارت جهاد کشاورزی، اگر قیمت نهادههای تولید ۷ درصد بالا رفت در قیمت تخممرغ تجدید نظر شود. وی افزود: از آن زمان تاکنون قیمت مولفههای تولید از جمله ریزمغذیها، سویا و کرایه حملونقل افزایش یافته و قیمت تمامشده تولید به ۵۷ هزار تومان رسیده اما هنوز قیمت تخممرغ اصلاح نشده است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران تصریح کرد: میانگین فروش تخممرغ به حدود ۴۱ هزار تومان رسیده و حتی کمتر از نرخ مصوب بوده و این موضوع تولیدکنندگان را دچار ضرر و زیان کرده است. نبیپور با بیان اینکه کمبودی در تولید تخممرغ نداریم و حتی با مازاد مواجه هستیم، اظهار کرد: تمایل خرید مردم نیز به دلیل مناسب بودن قیمت تخممرغ در مقایسه با سایر پروتئینهای دیگر افزایش یافته است. بر اساس مشاهدات میدانی از مغازههای سطح شهر تهران، قیمت هر شانه تخممرغ در این روزها با نوساناتی همراه بوده و حتی در میادین میوه و تربار نیز این نوسان به چشم میخورد.
ارسال به دوستان
سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد
ادامه پرداخت یارانههای نقدی در سال آینده
معاون سازمان برنامه و بودجه از ادامه پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و کالابرگ الکترونیک به گروههای مشمول و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، تداوم پرداخت یارانه دارو، شیر خشک و ملزومات مصرفی پزشکی و تداوم پرداخت یارانه نان و خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: سازوکارهای لازم برای تسریع و تسهیل سرمایهگذاری بخش خصوصی در توسعه شبکه فیبر نوری و اعمال معافیتهای مالیاتی برای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال و تشویق کسبوکارهای اینترنتی با استفاده از سکوهای داخلی پیشبینی شده است.
حمید امانیهمدانی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳، پرداخت مستقیم یارانههای نقدی و دارو به ذینفعان نهایی (سرپرستان خانوار و داروخانهها)، حمایت از تولید و اشتغال با کاهش حقوق گمرکی ماشینآلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطهای تولیدی به 2 درصد و کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی، دارو و ملزومات مصرفی پزشکی و شیر خشک اطفال به یک درصد در جهت کنترل تورم بویژه در اقلام موثر بر سفره مردم و سلامت مورد توجه دولت قرار گرفته است.
* اعمال معافیتهای مالیاتی برای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال
امانی افزود: در این لایحه، اولویتبخشی اعتبارات بخش فرهنگ به ساخت، خرید و تکمیل خوابگاههای دانشجویان متأهل، پیشبینی سازوکارهای لازم برای اعطای کارت رفاه دانشجویی جهت تمرکز تقویت ارائه تسهیلات و کمکهزینه به دانشجویان و معافیت واردات خودروی آمبولانس مورد نیاز نهادهای ذیربط و خیران بیمارستانساز از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی در صورت عدم امکان تأمین از محل تولید داخل نیز از سوی دولت دیده شده است.
* تسریع در تأمین اعتبار طرحهای عمرانی بویژه برای استانهای سردسیر
معاون هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به نکات مثبت و امیدآفرین بودجه ۱۴۰۳، گفت: استمرار رشد سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و ارتقا به رشد 7 درصدی در سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه، توجه به توسعه حملونقل عمومی و تأمین خدمت و سرویس دانشآموزان دارای معلولیت و دسترسپذیری سامانههای حملونقل عمومی برای دسترسی منطبق با استانداردهای بینالمللی افراد دارای معلولیت، پیشبینی سازوکارهای لازم بهمنظور تسریع در تامین اعتبار طرحهای تملک دارایی سرمایهای بویژه برای استانهای سردسیر از طریق اسناد اعتباری و اوراق مالی اسلامی دارای قابلیت تسویه مطالبات مالیاتی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی، پیشبینی ظرفیت قانونی تسویه و تهاتر بدهی دولت ناشی از اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای از طریق واگذاری اموال غیرمنقول، پیشبینی سازوکار رفع مشکلات ضمانتنامه صادرکنندگان خدمات مهندسی به جهت تسهیل در استفاده از منابع بینالمللی و پیشبینی سازوکارها و منابع مالی مورد نیاز لازم برای حمایت از اشغال پایدار و حمایت از مشاغل خرد خانگی در راستای ماده ۲ برنامه هفتم از جمله نکات مثبت و امیدآفرین لایحه بودجه ۱۴۰۳ هستند.
* افزایش شفافیت بودجه از طریق ایجاد حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی
امانی افزود: افزایش شفافیت بودجه از طریق ایجاد حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی برای دستگاههای اجرایی و حذف حسابهای فرعی نزد سایر بانکها (تبصره ۳)، پیشبینی سازوکارهای لازم برای افزایش پوشش بیمه و جبران خسارت ناشی از حوادث طبیعی به ساختمانهای مسکونی، توجه ویژه به بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاهها و توسعه زیرساختهای حملونقل و طرحهای آبرسانی، پیشبینی احکام مورد نیاز و ظرفیتهای قانونی لازم برای تسهیل و تسریع رسیدگی سازمان مالیاتی به پروندههای مالیاتی و وصول مالیات حقه دولت و جلوگیری از فرارهای مالیاتی و وصول بهموقع درآمدهای مالیاتی در کنار عدالت مالیاتی و عدم فشار مالیاتی بر اقشار حقوقبگیر و مشاغل خرد و کسبوکارهای اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم)های داخلی نیز از نکات امیدآفرین در لایحه بودجه ۱۴۰۳ است.
ارسال به دوستان
حمص مقصد دوم پالایشگاه فراسرزمینی
ظرفیت این پالایشگاه سوری ۱۲۰ هزار بشکه است
پس از تجربه تجهیز و ساخت پالایشگاه در ونزوئلا و بازسازی ۱۷ پالایشگاه، ایران در نظر دارد بازسازی پالایشگاه فراسرزمینی در منطقه حمص سوریه را آغاز کند. سرمایهگذاری و ساخت پالایشگاه در سایر کشورها یکی از راههای دور زدن تحریمها به شمار میآید، چرا که نفت کشور در این پالایشگاهها پالایش میشود و سپس فرآورده تولیدشده به فروش میرسد، به این طریق میتوان فرآوردههای نفتی را محصولات تحریمناپذیر قلمداد کرد.
شاید برای همین است که اکنون پس از تجربه تجهیز و ساخت پالایشگاه در ونزوئلا و بازسازی ۱۷ پالایشگاه دیگر، علی شاهوردی، مدیر هماهنگی تعمیرات پالایشگاههای فراسرزمینی از دومین پالایشگاهی که کار بازسازی آن در دست اقدام است خبر داده و گفته کارهای قرارداد پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکهای حمص سوریه مشابه پالایشگاه الپالیتو در حال تنظیم است. این مساله به معنای آن است که ایران به قدری در دانش فنی ارتقا یافته که امکان بازسازی پالایشگاه سایر کشورها را نیز دارد.
* کالای صنعتی ایران جایگزین تجهیزات و خدمات شرکتهای شل و بیپی
جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش روز گذشته گفت: در حوزه تجهیزات، زمانی همه تجهیزات و ساخت آنها با اتکا به خارج انجام میشد اما با حمایت مجموعه و ارتباط با فناوران، مجموعههای دانشگاهی، شرکتهای دانشپژوهی و پژوهشگاهها و بومیسازی و مهندسی معکوس، امروز در بسیاری از حوزهها موفق شدهایم. ما در پروژه فراسرزمینی ونزوئلا یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه داخلی را به کشوری صادر کردیم که تمام طرحهای پالایشی آن دست شرکتهای شل و بیپی بود و حاضر شد کالای ایرانی را به آنجا صادر کنیم و استانداردهای ما را پذیرفت که همه اینها با اراده و تصمیم دولت سیزدهم محقق شد و در بخشهای دیگر نیز به همین ترتیب حمایت شد.
به گفته مدیر هماهنگی تعمیرات پالایشگاههای فراسرزمینی، پالایشگاه الپالیتو در ونزوئلا، نخستین پالایشگاه فراسرزمینی بود که ایران در آن حضور یافت. مجموع ظرفیت پالایشی ونزوئلا 1.3 میلیون بشکه است و ایران در گام اول بازسازی و نوسازی پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکهای الپالیتو را بر عهده گرفت. پیشرفت فیزیکی این طرح حدود ۸۷ درصد است. همچنین ابتدای سال گذشته، به طور همزمان 2 قرارداد بازسازی پالایشگاه الپالیتو و صادرات نفت و میعانات گازی ایران به ونزوئلا امضا شد و به این ترتیب ماهانه ۲ الی ۳ میلیون بشکه نفت ایران به این کشور صادر میشود که هماکنون نیز در حال انجام است. در گام بعدی بازسازی پالایشگاه کاردون در ونزوئلا آغاز خواهد شد.
البته هدایتالله خادمی، نماینده پیشین مجلس در این زمینه گفته بود: اگر پالایشگاه فراسرزمینی در نهایت برای ما آورده داشته باشد، میتواند مثمر ثمر باشد، ضمن اینکه کشورهایی موفق میشوند که این پروژهها را به بخش خصوصی واگذار کنند، اینکه دولت در کشوری پالایشگاه و پتروشیمی احداث و کالاهای مورد نیاز را از یک کشور دیگر خریداری کند، نتیجهای برای ما ندارد.
این در حالی است که برخی کارشناسان این موضوع را یک فرصت میدانند و میگویند کشوری توسعهیافته است که بتواند در داخل سرمایهگذاری کند یا اینکه سازوکاری را برای جذب سرمایه خارجی به کار گیرد یا حتی در خارج سرمایهگذاری کند. اگر ایران بتواند در خارج از کشور سرمایهگذاری یا سرمایه جذب کند، هر دو مطلوب است و به طور کلی باید گفت سرمایهگذاری به هر شکلی مقبول است.
چندی پیش هادی بیگینژاد، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رابطه با این موضوع گفته بود: ایران جزو معدود کشورهایی است که قدرت پالایشگاهسازی دارد و امروز برای دیگر کشورها پالایشگاه میسازد یا آن پالایشگاه را احیا میکند. این سیاست سبب استحکام روابط با دیگر کشورها از جمله ونزوئلا میشود. به گفته بیگینژاد، میعانات گازی ایران در ونزوئلا پالایش میشود و به هر میزان بتوانیم بسترهای توسعه نفتی و گازی ایران را در سایر کشورها فراهم کنیم، به سود ایران و کشورهای مقصد است. ایران به هر میزان به کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا نفت بفروشد، مبالغ حاصله به کشور بازمیگردد و باید به افرادی که اقدامات مؤثر دولت در حوزه نفتی و گازی را تخریب میکنند گفت دستکم آزاده باشید.
البته نکاتی در رابطه با تعمیر و تجهیز پالایشگاههای فراسرزمینی از نگاه مدیر هماهنگی تعمیرات پالایشگاههای فراسرزمینی دور نمانده و در این زمینه توضیح داده است: باید دقت داشت این پالایشگاهها در کشورهای همسو با سیاستهای ایران واقع شده باشند نه آمریکا. حضور در پالایشگاههای فراسرزمینی علاوه بر فروش نفت خام، منجر به صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران نیز میشود. به بیان دیگر ایران با تعمیرات پالایشگاههای خارجی و احیای ظرفیت آنها، ابتدا تجهیزات و سپس نفت خود را به آن کشور میفروشد. ایران با فراهم شدن شرایطی، در سود پالایشی نفت نیز سهیم خواهد بود.
با تمام مقولات گفتهشده، به نظر میرسد سرمایهگذاری و مشارکت در ساخت پالایشگاههای فراسرزمینی چند دستاورد مهم برای کشور به دنبال دارد و میتواند راهی برای دور زدن تحریمها یا همان تحریمزدایی باشد و در کنار این مسائل، ایران در شرایطی که با مشکل ناترازی بنزین دست و پنجه نرم میکند، از واردکننده بنزین به صادرکننده آن تبدیل شود.
ارسال به دوستان
اخبار
۸۸ خودروی تمام برقی به تاکسیرانی تحویل شد
وزیر صمت در مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمامبرقی تولید داخل با پلاک ملی و تحویل تاکسیهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی کشور، ضمن تاکید بر اینکه در ابتدای مسیر برقیسازی صنعت خودروی کشور هستیم، گفت: یکی از مهمترین مزیتهای خودروهای برقی، تنوع استفاده از سوخت و همچنین استفاده از انرژیهای سبز در کنار مزیت کاهش مصرف سوخت و انرژی است.
ظهر دیروز یکی از شرکتهای خودروساز در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع حملونقل این وزارتخانه، رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، شهردار تهران و سایر مسؤولان، مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی تولید داخل با پلاک ملی را برگزار کرد. در این مراسم، ۸۸ دستگاه آریزو
۵ EV که نخستین سری تحویل این خودروهاست، به ناوگان حملونقل عمومی کشور و حوزه تاکسیرانی کشور اضافه شد. همچنین در این مراسم، تفاهمنامه همکاری میان این شرکت خودروساز، سازمان تاکسیرانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران امضا شد. عباس علیآبادی در مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی با پلاک ملی و تحویل ۸۸ دستگاه از آن به تاکسیرانی کشور، ضمن ابراز خرسندی از تحویل نخستین خودروهای تمام برقی به ناوگان تاکسیرانی کشور، این روز را روز مبارکی خواند و گفت: مراسم امروز و اینکه نخستین خودروهای برقی به تاکسیرانی کشور منتقل شده، بسیار اقدام خوبی است؛ ضمن اینکه اطلاع داریم سایر خودروسازان کشور نیز در این زمینه در تلاشند و بزودی تعداد خودروهای برقی بیشتری را در سبد محصولات خودروسازان خواهیم داشت. خودروسازان در تلاشند تا هر هفته، روند تزریق خودروهای برقی به ناوگان تاکسیرانی را شاهد باشیم. وی تصریح کرد: اما در حقیقت در مرحلهای هستیم که باید با فرهنگ استفاده از خودروهای برقی آشنا شویم و نیاز به آموزش در این حوزه از طریق مدارس، دانشگاهها و همکاری تمام نهادهای کشور ضروری است. باید تناسب با اقلیمها و در کل آموزش رفتار خودروی برقی در نقاط مختلف کشور و اقلیمهای آبوهوایی آموزش داده شود. این بررسی رفتار یک ضرورت ملی به لحاظ زیستمحیطی و البته اقتصادی است که باید اقدام اساسی برای آن شود. وزیر صمت تاکید کرد: مزیت خودروهای برقی تنها در کاهش مصرف سوخت و انرژی نیست؛ خودروی برقی امکان تنوع سوختی را فراهم میکند. همچنین تبدیل خودروها به خودروهای برقی، زمینه استفاده از انرژیهای خوب همچون خورشیدی، بادی، آبی و... را برای تولید برق فراهم میکنیم و به مرور به سمت استفاده از انرژیهای سبز به جای سوختهای فسیلی خواهیم رفت.
علیآبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مرحله آزمایش هستیم و همه این خودروها به صورت آزمایشی تولید و وارد چرخه حملونقل میشوند. کار با استان تهران آغاز شده تا اطلاعات مورد نیاز در این حوزه به تکامل برسد و بدانیم متناسب با کدام اقلیم و شرایط کشور، چه خودروهای برقی متناسب هستند؛ بنابراین با صبوری باید رفتار متفاوت خودروهای برقی را مورد بررسی قرار دهیم تا به اطلاعات دقیق و جامع در این حوزه دسترسی یابیم و بتوانیم خودروی برقی متناسب با فضا، شرایط، امکانات و... را تولید کنیم.
***
ریالی از بانک مرکزی بابت تنخواهگردان خزانه نگرفتیم
خرانهدار کل کشور گفت: در دولت سیزدهم ریالی از بانک مرکزی بابت تنخواهگردان خزانه نگرفتیم که این اقدام جلوی افزایش نقدینگی، خلق پول و نقشهای منفی گردش پول را میگیرد. رحمتالله اکرمی درباره حساب واحد خزانه اظهار کرد: حساب واحد خزانه یکی از مسائل بسیار مهم و تعیینکننده برای مدیریت نقدینگی است که در این سازوکار همه حسابهایی که در دستگاههای اجرایی وجود دارد را به صورت یکپارچه تجمیع میکنیم و بدون هیچ گونه دخالتی هر کسی کار خود را انجام میدهد، منتها ساز و کار آن از طریق بانک مرکزی و به منظور مدیریت نقدینگی تعیین میشود. خزانهدار کل کشور با بیان اینکه حساب واحد خزانه از رسوب پول جلوگیری میکند، گفت: در دولت سیزدهم تقریباً ریالی از بانک مرکزی بابت تنخواه گردان خزانه نگرفتیم، در صورتی که تنخواهگردان خزانه یک روال قانونی است و میتوان درصدی از بودجه عمومی را گرفت و خرج کرد اما ما از همان رسوب پول استفاده کردیم.
وی تاکید کرد: این اقدام جلوی افزایش نقدینگی، خلق پول و نقشهای منفی گردش پول در اقتصاد را میگیرد.
***
امضای ۶ سند همکاری بین ایران و سوریه
وزیر راه و شهرسازی از امضای یادداشتتفاهم و ۶ سند همکاری بین ایران و سوریه خبر داد. مهرداد بذرپاش، رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و سوریه در نشست با «حسین عرنوس» نخستوزیر سوریه، با ابزار خرسندی از نتایج مذاکرات انجام شده بین 2 طرف گفت: پانزدهمین نشست کمیته عالی مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور و حسین عرنوس، نخستوزیر سوریه برگزار شد و در حاشیه آن، یادداشتتفاهم نشست و ۶ سند همکاری به امضا مسؤولان عالی رتبه 2 کشور رسید. مهرداد بذرپاش تصریح کرد: در این اجلاس علاوه بر یادداشتتفاهم پانزدهمین اجلاس، اسناد دیگری در زمینههای «اصلاح موافقتنامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه»، «همکاریهای گردشگری»، «آثار باستانی و موزه» و «همکاریهای ورزشی» به امضای 2 طرف رسید. در سفر رئیسجمهور به سوریه ۱۶ سند همکاری میان 2 کشور به امضا رسید که سعی میشود این اسناد همکاری و توافقات فعلی با جدیت عملیاتی شود. در کمیته عالی مشترک همکاریهای 2 کشور مباحث و موضوعات متعددی در بخشهای مختلف نفت، گاز، برق، صنعت، تجارت آزاد، گردشگری، آموزش و مبارزه با گردوغبار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین در زمینه بازسازی کارخانههای آسیبدیده سوریه توسط شرکتهای ایرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی و همکاریهای بخش کشاورزی میان 2کشور توافقنامهای منعقد و 5 کمیته نیز برای پیگیری این موضوعات تعیین شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|