|
ارسال به دوستان
اخبار
نسخه قاچاق فیلم «بیمادر» را نبینید
عوامل فیلم سینمایی «بیمادر» در یادداشتی خطاب به مخاطبان که به جای تماشای نسخه قاچاق این فیلم، نسخه قانونی آن را تماشا کردند از آنها تشکر کردند.
فیلم سینمایی «بیمادر» که از شامگاه جمعه 17 آذر در فیلمنت اکران آنلاین شد، طی 48 ساعت توانست در آستانه 700 میلیون فروش قرار گیرد. این رقم به ازای فروش بلیت 60 هزار تومانی حاصل شده است.
فیلم «بیمادر» در حالی شامگاه جمعه اکران آنلاین خود را آغاز کرد که از شب قبل نسخه قاچاق آن در فضای مجازی منتشر شده بود و در همان ساعات پس از این اتفاق، عوامل فیلم از مخاطبان سینما درخواست کردند از تماشای نسخه قاچاق خودداری کرده و نسخه باکیفیت و رسمی اثر را به طور قانونی از فیلمنت تماشا کنند.
استقبال مردم از اکران آنلاین فیلم حاکی از آن است که مخاطبان جدی سینمای ایران به احترام حقوق مولفان اثر از دانلود غیرمجاز پرهیز کردهاند که به همین منظور عوامل فیلم «بیمادر» در یادداشتی از مخاطبان و اهالی فرهنگ و رسانه قدردانی کردند.
***
داوران رشته نگارگری جشنواره تجسمی فجر معرفی شدند
دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با صدور احکامی، داوران رشته نگارگری این رویداد هنری را معرفی کرد. امیر عبدالحسینی، دبیر جشنواره شانزدهم با صدور احکامی مجزا، اردشیر مجرد تاکستانی، حسین عصمتی و رامین مرآتی را به عنوان داوران رشته نگارگری این رویداد هنری معرفی کرد. استاد اردشیر مجرد تاکستانی متولد ۱۳۲۸، نقاش، محقق، نویسنده و مینیاتوریست شهیر عرصه هنرهای تجسمی است. او از شاگردان اساتید بزرگی چون ابوطالب مقیمی، عباس معیری و محمود فرشچیان است. یکی از مهمترین سوابق تاکستانی، سرپرستی کارگاه مرمت و صحافی سنتی نسخههای نفیس خطی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به مدت ۱۳ سال است که با خدمات و دستاوردهای ارزنده بسیاری همراه بود. نام این هنرمند پرآوازه در سال ۱۳۹۹ به همراه استاد فرشچیان و ۳ هنرمند نگارگر دیگر به عنوان گنجینههای زنده بشری در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است. حسین عصمتی متولد ۱۳۴۶، هنرمند و مدرس هنر نگارگری، دارای مدرک دکترای رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی از دانشگاه شاهد، همچنین درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. رامین مرآتی متولد ۱۳۵۱، هنرمند و مدرس هنر تذهیب است. او دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و تاکنون تجارب موفقی را در رویدادها و رقابتهای هنری متعدد به ثبت رسانده است که از جمله آنها میتوان به برگزیده پنجمین دوسالانه ملی نگارگری ایران اشاره کرد. شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیری امیر عبدالحسینی و با حضور چهرههای شاخص هنرهای تجسمی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی پایتخت و سایر استانها برگزار میشود.
***
در کنار ۲ نویسنده مشهور
رئیسجمهور سابق فرانسه صداپیشه «عصر حجر» شد
رئیسجمهور سابق فرانسه به صداپیشگان انیمیشن کمدی «سنگ چخماق و شهر» پیوست.
فرانسوا اولاند، رئیسجمهور سابق فرانسه جایگاه جدیدی پیدا کرده است. رهبر حزب سوسیالیست که قبل از امانوئل مکرون، رئیسجمهور کنونی فرانسه به عنوان رهبر فرانسه شناخته میشد، به صداپیشگان «سنگ چخماق و شهر»، یک فیلم بلند داستانی از دنیای مجموعه انیمیشنی محبوب به سبک سیمپسونها پیوست.
این فیلم بلند که اسپینآفی از یک سریال انیمیشن کوتاه موفق به همین نام است، درباره خانوادهای از عصر حجر است که با مشکلات بسیار مدرن روبهرو هستند.
اولاند، صداپیشه این فیلم جدید که در حال حاضر در مرحله تولید است، شده و به چهرههای مشهور فرانسوی از جمله برونو سولو بازیگر، ژولی گایه بازیگر، استفان برن مجری رادیو تلویزیون، لئا دراکر بازیگر، فردریک بگبدر نویسنده، گیوم گالین بازیگر و کارگردان، لئا سالمه روزنامهنگار لبنانی - فرانسوی و آملی نوتومب، نویسنده مشهور پیوسته است. «سنگ چخماق و شهر» درباره خانوادهای از عصر حجر است. شخصیتهای این انیمیشن شامل داتکام که سفری ماجراجویانه به آینده دارد، پدرش بلاگ، مادرش اسپم و خواهر و برادرهایش وب و یوآرال، برای مخاطبان فرانسوی آشنا هستند و سریالی در قالب فیلمهای کوتاه که بر اساس کمیکی به همین نام از «ژول» کاریکاتوریست فرانسوی ساخته شده، در بیش از ۱۸۰ قسمت ۳ دقیقهای در شبکه فرانسوی - آلمانی آرته نمایش داده شده و با اقبال زیادی روبهرو شده است.
ژول نویسندگی فیلم «سنگ چخماق و شهر» را بر عهده دارد و همراه ژان پل گیگ آن را کارگردانی میکند. این فیلم سینمایی ترکیبی از انیمیشن دوبعدی با سکانسهای زنده است. این فیلم محصول مشترک چند کمپانی فرانسوی و بلژیکی است که بخشهای انیمیشنی فیلم را میسازند و بخش زنده آن به تازگی در بروکسل فیلمبرداری شده است. انتظار میرود فیلم در بهار ۲۰۲۴ آماده اکران باشد. گفتنی است انیمیشن علمی - تخیلی «مارس اکسپرس» با صداپیشگی متیو آمالریک، لئا دراکر، دانیل نجو لوبه و ماری بووه در حال حاضر در سینماهای فرانسه در حال اکران است.
ارسال به دوستان
به بهانه پخش سریال کمال تبریزی از شبکه 3 و استقبال مخاطبان از این سریال
هویت در «سرزمین مادری»
معصومه معقولی: این روزها مجموعه «سرزمین مادری» توانسته مخاطبان زیادی جذب کند و خیلیها مشتری پر و پا قرص این مجموعه داستانی شدهاند؛ مجموعهای که کمال تبریزی آن را سالها پیش ساخت و حتی چند قسمت از آن نیز در همان سالها پخش شد اما به دلیل بروز بعضی انتقادات قومیتی به مجموعه، پخش این سریال متوقف شد. حالا اما بعد از گذشت چند سال و انجام اصلاحات لازم «سرزمین مادری» خوش درخشیده است. به بهانه پخش این مجموعه با یکی از کارشناسان برجسته حوزه فیلم و سریال به گفتوگو نشستیم؛ نظرات جبار آذین درباره این مجموعه خواندنی است.
مدرس و منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه «سرزمین مادری» سریالی هویتمحور و موضوع آن ایران است که رویدادهای تاریخ معاصر کشور را بخوبی به تصویر میکشد، گفت: به واقع یکی از امتیازهای ویژه این سریال نگاه پژوهشگرانه آن به تاریخ معاصر است.
جبار آذین در گفتوگو با «وطن امروز» درباره سریال سرزمین مادری که با وقفه 10 ساله روی آنتن تلویزیون رفته، گفت: در واقع این نخستین بار نیست که یک مجموعه تلویزیونی به دلایل مختلف از جمله نگاههای متفاوت به مضامین و محتوای سریالها و... در مرحله پخش متوقف میشود؛ پیشتر هم موارد اینگونه داشتهایم.
وی با بیان اینکه گاه در عدم پخش این سریالها نظرهای اعتراضی مردم هم دخیل بوده است، گفت: گاه به دلیل پرداخت ناقص یا ضعیف یک سریال به مسائل قومی و بومی و حتی آداب و سنتها و لهجه آن قوم، مردم آن شهر و دیار با پخش سریال دچار مشکل شدهاند که در نتیجه باعث شده است جلوی پخش سریال گرفته شود. این اتفاق بهنحوی دیگر در پخش سریال سرزمین مادری افتاد که 10 سال در پخش آن وقفه حاصل شد ولی اکنون به طور مستمر از شبکه 3 سیما پخش میشود.
مدرس و منتقد سینما و تلویزیون افزود: واقعیت این است آنچه در سریال سرزمین مادری به آن توجه شده، برگرفته از مضامین تاریخ معاصر ایران است و ساختار هنری سرزمین مادری به گونهای است که حتی گذر زمان هم نتوانسته به آن لطمه وارد کند. برای همین با استقبال عمده مخاطبان روبهرو شده است.
آذین با بیان اینکه این وقفه چند ساله نتوانسته به محتوا، مضمون و ساختار سرزمین مادری آسیب وارد کند، اظهار کرد: موضوعی که این سریال به آن میپردازد، یک سوژه تاریخی است که هیچگاه به لحاظ تاریخی جایگاه و موضوع آن تغییر نمیکند و در کنار جذابیتهای هنری اثر، توانسته علاقهمندان را با خود همراه کند.
وی ضرورت توجه به سلیقه و رویکرد مردم در سریالسازیها را مهم برشمرد و گفت: در تلویزیون شوراهایی وجود دارد که قبل از ساخت و پخش، باید فیلمنامه از فیلتر آنها عبور کند تا یک اثر هنری به مرحله پخش برسد. وجود یک روال بسیار قانونمند، شایسته و تخصصی پیش از تولید و حین تولید کمک میکند یک سریال و فیلم بعد از صرف وقت و هزینه و تلاش عوامل آن، در مرحله پخش متوقف نشود.
آذین در پاسخ به اینکه سیاست تلویزیون را در احیای سریالهای متوقف مانده چون سرزمین مادری چگونه ارزیابی میکنید، گفت: با توجه به اینکه ریاست تلویزیون در این 2 سال تغییر کرده و با آمدن آقای جبلی مسائلی مطرح شده که امیدوارکننده است؛ به این شکل که هویتمحوری و عدالتگستری در تلویزیون را که در اصل توصیه رهبر معظم انقلاب به اهالی هنر است، در دستورکار قرار داده و دنبال میکند، پخش این سریال نیز اقدامی مثبت ارزیابی میشود.
مدرس و منتقد سینما و تلویزیون افزود: سریالی مانند سرزمین مادری یک سریال هویتمحور و موضوع آن ایران است و رویدادهای تاریخ معاصر کشور را بخوبی به تصویر میکشد. این حرکت نشاندهنده این است که امروز توجه به معنا و محتوا و ساختار هنری نسبت به سابق در تلویزیون دگرگون شده است و به سمت تکامل پیش میرود و در همین چارچوب و با همین نگاه است که برخی از این سریالها مانند سرزمین مادری مجدد پخش میشود.
وی سیاست تلویزیون را در احیای سریالهای متوقف مانده، احترام به هنر و هنرمند عنوان کرد و گفت: این کار بسیار کار درست و ارزشمندی است، چرا که هزینه بیتالمال صرف ساخت آن شده و البته خود این آثار هم آثار ضعیف و بدی نیستند اما متأسفانه در برههای به گونهای مظلوم واقع شدهاند.
آذین درباره ستارگان زیادی که در این سریال بازی کردهاند و اکنون پس از گذشت 10 سال اغلب آنها در تلویزیون و رسانه ملی فعالیتی ندارند، گفت: در سالهای اخیر به علت یکسری مسائل اجتماعی و سیاسی، همکاری تلویزیون با تعدادی از این هنرمندان ادامه نیافت یا برخی از آنان خود تمایلی به ادامه کار با تلویزیون نداشتند.
پخش سریال «سرزمین مادری» که دهها هنرمند چهره در آن ایفای نقش داشتهاند و نیز بازپخش سریالهایی را که در آنها ستارگانی حضور داشتهاند که در حال حاضر به هر نحو در آثار تلویزیونی حضور ندارند، میتوان به معنای این دانست که تلویزیون به عنوان یک رسانه ملی و نه صرفا یک دستگاه و جریان گروهی و سیاسی، درهای خود را به روی تمام هنرمندان باز کرده است.
وی اضافه کرد: این حرکت نشاندهنده این است که تلویزیون با نگاه بسته به هنر و هنرمند نگاه نمیکند و از این کار میتوان به عنوان حرکت مثبت و گسترده شدن افق رسانه ملی نسبت به مدیریتهای پیشین یاد کرد.
آذین در رابطه با به تصویر کشیدن گروهها و قشرهای مختلف مردم در بستر تاریخ معاصر در سریال سرزمین مادری گفت: یکی از امتیازهای ویژه این سریال، نگاه پژوهشگرانه آن به تاریخ معاصر است. شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوران بخوبی در سرزمین مادری قابل مشاهده است. ما سریالهایی زیادی با موضوع تاریخ معاصر داشتهایم اما این سریال بسیار قوی به این مسائل توجه داشته است که ما تا قبل از این سریال به این شفافی شاهد گویشها و فرهنگها و مناسبات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و همینطور برخوردهای افراد مختلف و جریانهای فعالی که در داخل حکومت و در میان مردم وجود داشتهاند، نبودهایم.
مدرس و منتقد سینما و تلویزیون افزود: قبلتر به دلایلی چون سلیقه و دیدگاه تودهایهراسی یا چپهراسی ، سعی میشد به جریانهای دگراندیش و تفکر غیراسلامی پرداخته نشود یا اگر پرداخته میشد، سعی شده بود که آن را با نگاه منفی، بسیار منفور، تاریک و البته بسیار ضعیف مورد شماتت قرار دهند و میتوان گفت نگاه شفاف تاریخی و عالمانه به تاریخ نبود اما در این سریال ما شاهد فعالیتهای اجتماعی و سیاسی تودهایها در کنار ملیگراها و مذهبیون هستیم که نشاندهنده واقعیت آن دوران است که به نظر بسیار دقیق پرداخت شده و نشاندهنده این است که مخاطبان جوان امروز میتوانند درسهایی آموزنده از تاریخ معاصر را بدون تحمیل هیچگونه نظر و یکجانبهنگری دریافت کنند.
آذین آسیبی را که یک اثر ممکن است پس از سالها پخش نشدن برایش اتفاق بیفتد، به روز نبودن موضوع آن اثر برای مخاطب عنوان کرد و ادامه داد: به طور کلی ممکن است در مدتی که سریال دچار وقفه در تولید و پخش میشود، تحولاتی در جامعه شکل بگیرد که نیاز جامعه را به یکسری آثار جدیدتر نشان دهد، حتی ممکن است با تغییرات مدیریتی روبهرو بشویم که نگاه سلیقهای به آثار تولیدی را محتمل کند یا نیاز جامعه به سمتی برود که باید برای تولید سریال و فیلم به آن موضوعات روز پرداخته شود و مردم دیگر نتوانند با آن سریال که برای سالها پیش است و موضوعیتی با مسائل روز جامعه ندارد، ارتباط برقرار کنند.
وی در پایان به «وطن امروز» گفت: بازیگران و تمام عوامل تولید که زحمات زیادی برای ساخت اثر کشیدهاند و وقت، عمر و انرژی خودشان را برای آن کار گذاشتهاند، با توقف آن دچار دلسردی میشوند. پس نیاز است هنگام تولید و حتی پیش از آن، همکاری و تعامل شایستهای بین هنرمندان و مسؤولان شکل بگیرد تا پخش هیچ سریالی به دلایل مختلف متوقف نشود.
ارسال به دوستان
به بهانه نشست خبری دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت
حقیقتهای پنهان «حقیقت»
گروه فرهنگ و هنر: یکی از جشنوارههای مهم سینمایی که نقش چشمگیری در رشد و پرورش سینماگران متفکر و مولف دارد، جشنواره سینماحقیقت است؛ جشنوارهای که شاید بتوان آن را نقطه عطف جدا شدن سینمای بدنه از سینمای مولف دانست. آنها که در این جشنواره شرکت میکنند، عموما دارای گرایشات خاص سینمایی هستند و از رفتن در ورطه سینمای تجاری و فریفته گیشه شدن پرهیز دارند. دبیر این دوره جشنواره محمد حمیدیمقدم است؛ مدیری که سالها پیش در کسوت مجری، نوع تازهای از برنامهسازی را به صداوسیما آورد. او تهیهکننده و مجری برنامههایی مثل «سینما 2»، «سینما 4» و «سینما یک» بود که در هر یک از این برنامهها هر بار از زاویهای خاص به نقد و معرفی یک فیلم میپرداخت و سپس فیلم نمایش داده میشد.
حمیدیمقدم که در نیمه دهه ششم زندگی خود قرار دارد، از مدیرانی است که در دوره ریاستجمهوری حسن روحانی رشد کرد و بر مسند مدیرعاملی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نشست. او با آنکه نقشی کلیدی در پیشبرد سیاستهای سینمایی دولت قبل داشت و از مدیران اصلی«هنر و تجربه» بود، در نهایت توانست در دولت جدید هم پست مدیریتی خود را داشته باشد. حمیدیمقدم که این بار هم دبیر جشنواره سینماحقیقت است، در نشستی خبری که صبح یکشنبه ۱۹ آذر برگزار شد، به تشریح جزئیات هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران، سینماحقیقت که یک هفته دیگر در پردیس سینمایی چارسو برگزار میشود، پرداخت.
وی در این نشست از تدارک بخش ویژه «غزه» با نمایش فیلمهای جدید خارجی درباره غزه در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: امسال متفاوت بوده و شاهد رشد در فیلمسازی و استقبال از جشنواره بودیم، چون با توجه به مسائل اقتصادی و برخی وقایع تصور میکردیم فیلمسازی کمتر باشد ولی ۶۴۰ فیلم متقاضی جشنواره شدند که در 4 سال گذشته این رقم را نداشتیم.
البته مشخص نیست حمیدیمقدم چگونه به چنین مقایسهای رسیده است، در حالی که سال 98 با دبیری خود او بیش از 680 اثر متقاضی حضور بودند. از طرفی مروری بر آرشیو اخبار نشان میدهد ۱۳۰۰ اثر سال 93، ۸۰۰ اثر سالهای ۹۴ و ۹۵ و ۶۸۷ فیلم مستند نیز سال ۹۷ متقاضی حضور در جشنواره بودند، بنابراین کاملا مشخص است که در زمان حضور حمیدیمقدم استقبال از جشنواره سینماحقیقت در قیاس با ادوار گذشته حداقل در یک دهه گذشته روند نزولی داشته است.
حمیدیمقدم در ادامه نشست مذکور، با اشاره به آمار و ارقام آثار جشنواره و اینکه از ۲۰ استان در جشنواره شرکت کردهاند، گفت: ما از سال گذشته هیات انتخاب نداریم و گروههای مشاور در کنار دبیر حضور داشتند. در این بخش ۲۵ مشاور همراهی کردند و گوناگونی خوبی در ترکیب فیلمها حاصل شده است. ژانرهای اجتماعی، پرتره، مقاومت، جنگی، خانواده، تاریخی و محیط زیست از جمله گونههایی هستند که در آنها فیلم پذیرفته شده است.
وی درباره بخش بینالملل نیز گفت: امسال بخش ویژه غزه در نظر گرفته شده که بسیاری از فیلمهای مهم و جدید در این بخش بر اساس سینمای بحران نمایش داده میشوند. میهمانهایی از نقاط مختلف دنیا دعوت شدند و کارگاههایی برگزار میشود.
به گفته حمیدیمقدم، امسال 3 بزرگداشت و نکوداشت در نظر گرفته شده و با نمایش فیلم «تاراز» از فرهاد ورهرام و با یاد و نام فیلمبردار فقید مرتضی پورصمدی جشنواره افتتاح میشود. برای اصغر بختیاری و مهرداد زاهدیان نیز بزرگداشت بر پا خواهد شد.
در بخشی دیگر این نشست حمیدیمقدم درباره راهیابی فیلمهایی بر اساس وقایع سال گذشته کشور گفت: من اعتقاد بر شفافسازی اطلاعات دارم و تاکید میکنم بحث زیربنا برای جشنواره، انتخاب آثاری با فرم و محتوای مناسب است.
از ۶۴۰ فیلم، فقط یکی دو فیلم بر اساس حوادث سال قبل بود که از نظر کیفی رای جمع را کسب نکردند. این مطالبه ما هم هست که فیلمهایی منتقدانه با نگاه عادلانه و متعادل داشته باشیم ولی فکر میکنم شاید امسال زود بود و ممکن است سال آینده این نوع فیلمها به نتیجه برسند. ما فکر میکردیم آثار یا تولید نشده یا از آنها خبر نداریم ولی میخواهم به دوستان در حوزههای امنیتی و نظارتی بگویم کمی سعهصدر بیشتری برای برقراری گفتمان داشته باشند، چون ممکن است فیلمهایی حتی توسط ارگانها ساخته شده باشد و خوب است فرصت گفتمان و نمایش آنها فراهم شود.
به نظر میرسد با برگزاری این نشست و حرفهایی که در آن گفته شده، بخشهایی دیگر از حقیقت در حال رخ نمودن است.
اگرچه تلاش حمیدیمقدم در حوزه فیلمهای مستند قابل تقدیر است اما شاید بد نباشد رئیس سازمان سینمایی یک بار دیگر نگاهی به آمار فیلمهای چند سال گذشته که به آنها اشاره کردیم بیندازد و اهمیت این حوزه را دوباره به یاد بیاورد. آن وقت شاید با یک چرتکه انداختن نه چندان سخت بتواند کمی اوضاع حوزه مستند را سامان دهد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|