|
افت ۳ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی معاملات هفته
شاخص کل بورس دیروز چهارشنبه ۲۲ آذر با ۳ هزار و ۱۷۴ واحد کاهش به ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۹۲ واحد رسید. شاخص هموزن نیز با ۷ واحد کاهش به سطح ۷۵۲ هزار و ۱۱۱ واحد رسید. همچنین ارزش کل معاملات بازار به ۴ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومان رسید. شاخص کل فرابورس نیز دیروز ۱۰ واحد کاهش داشت و به محدوده ۲۶ هزار و ۲۵۵ واحد رسید.
ارسال به دوستان
مجلس و دولت متفقالقول برای عدم افزایش قیمت انرژی در سال 1403
نه به گرانی بنزین
رئیس سازمان برنامه و بودجه: 50 برنامه برای اصلاحات غیرقیمتی دیده شده که در چارچوب بهینهسازی مصرف انجام خواهد شد؛ اولویت با اصلاحات فرآیندی و غیرقیمتی است
گروه اقتصادی: روز سهشنبه کلیات لایحه بودجه 140۳ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی رد شد. نمایندگان مجلس در این فاصله در حال تشریح دلایل مخالفت خود هستند و دولتمردان معتقدند لایحه بودجه ویژگیهای مثبتی داشته که در 10 سال اخیر بیسابقه است. بامداد سهشنبه اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه مطالبه نمایندگان مجلس افزایش قیمت حاملهای انرژی برای پوشش دادن هزینههایی مانند همسانسازی حقوق کارگران است، باعث واکنش رئیس مجلس و نمایندگان شد، به طوری که در اظهارنظرهای مختلف اعلام کردند مجلس هیچ بنایی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم چند بار توضیح داد بهینهسازی با روشهای غیرقیمتی در دستور کار است و دولت تصمیمی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی نداشته و نخواهد داشت. به گزارش «وطن امروز»، چند ساعت پس از رد کلیات بودجه ۱۴۰۳، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در برنامه تلویزیونی گفت: «دولت فعلا برنامهای برای افزایش قیمت انرژی ندارد و منابع هدفمندی یارانهها صرفا براساس رشد مصرف دیده شده و این رشد مصرف بدون افزایش قیمت است». وی افزود: «بخشی از مصوبات مجلس در برنامه هفتم ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی دارد و شورای نگهبان در حال بررسی آن است. به شورای نگهبان نامه نوشتیم ۴۸ مورد که مجلس تصویب کرده بار مالی دارد که در مصوبات مجلس دیده نشده است، بنابراین قابل اجرا نیست». معاون رئیسجمهور ادامه داد: «این ۴۸ مورد ۱۱ هزار و ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بار مالی تحمیل میکند، یعنی سالانه بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان که معادل یک بودجه است. این را نمایندگان تصویب میکنند و از دولت میخواهند اجرا کند. از ابتدای سال آینده چه اتفاق جدیدی میخواهد بیفتد که بودجه ما باید ۲ برابر شود، پس این احکام قابل اجرا نیست. اینها را به شورای نگهبان گفتیم». معاون رئیسجمهوری در ادامه درباره افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه گفت: «کاملا درآمدهای مالیاتی واقعی دیده شده است. رشد درآمدهای مالیاتی سالهای قبل نشان میدهد که این اقدام از سال ۱۳۹۹ با ۱۸۹ همت شروع شده و سال ۱۴۰۰ به ۳۰۱ همت، سال ۱۴۰۱ به ۴۷۲ همت و در قانون بودجه امسال ۷۴۸ همت درآمد مالیاتی داشتیم، یعنی در تمام این سالها درآمد مالیاتی ۵۰ درصد رشد کرده است».
به گفته منظور، ظرفیت مالیاتی کشور ظرفیت بالایی است، زیرا وقتی رشد اقتصادی اتفاق میافتد و قیمتها بالا میرود، درآمدهای مالیاتی متناسب با قیمتها رشد میکند.
منظور تاکید کرد: «مجلس حکم مالیاتی جدیدی تصویب نکرده که دولت بخواهد فشار مالیاتی جدید به کسی وارد کند، بنابراین نرخها و پایه مالیاتی تغییر نکرده است و به مردم اطمینان میدهم سال آینده هیچگونه فشار مالیاتی جدیدی به کسی وارد نمیشود، البته دولت سراغ دانه درشتها میرود و ما مالیات حقه مردم را از باب عدالت اجتماعی از دانه درشتها میگیریم و به کوچکها معافیت میدهیم».
* دولت هیچ برنامهای برای افزایش قیمت بنزین ندارد
منظور درباره ناترازی انرژی گفت: «رفع ناترازی انرژی از نظر آقایان یعنی قیمت انرژی را افزایش دهیم، یعنی قیمت بنزین و برق را بالا ببریم تا مردم کم مصرف کنند اما دولت فعلا بنایی برای اینکه قیمت انرژی را اصلاح کند، ندارد و منابع هدفمندی صرفا براساس رشد مصرف دیده شده که بدون افزایش قیمت است». رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه معتقدیم ابتدا باید اصلاحات غیرقیمتی را انجام بدهیم، گفت: «۵۰ برنامه برای اصلاحات غیرقیمتی دیده شده که سال آینده در چارچوب برنامه و تکالیفی که در فصل بهینهسازی مصرف انرژی آمده، اجرا خواهیم کرد، بنابراین از نظر ما اولویت با اصلاحات فرآیندی و غیرقیمتی است، اگر لازم باشد جایی قیمت تغییر کند، حتما باید منافع آن به خود مردم بازگردد».
* هدف دولت در سال آینده کنترل تورم است
وی ادامه داد: «اعتقاد داریم آنچه در بخش هدفمندی لایحه بودجه آوردیم، ترازمند است و میتوانیم با این تراز هزینهها را متناسب با آن انجام میدهیم و نمیتوانیم درآمد واهی بتراشیم و بعد این را به قیمتها و افزایش قیمتها تبدیل کنیم. هدف ما در سال آینده کنترل تورم است و ما مکلف هستیم تا پایان برنامه تورم را تکرقمی کنیم. قطعا از هرگونه اقدام تورمی در دولت اجتناب میکنیم».
* راهکار بهینهسازی مصرف سوخت، افزایش قیمت سوخت نیست
صبح دیروز اما محمدباقر قالیباف تلویحا پاسخ اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه را داد و اعلام کرد مجلس هم موافق افزایش قیمت سوخت نیست. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهینهسازی در مصرف مسیر رسیدن به بهرهوری است و حملونقل نیازمند تحول از طریق هوشمندسازی است، گفت: راهکار بهینهسازی مصرف سوخت، افزایش قیمت سوخت نیست. وی با بیان اینکه مدتهاست در محافل دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی جمع میشویم اما بعد از ارائه پیشنهادها در سخنرانیها، مسائل مطرحشده را فراموش میکنیم، گفت: ما باید در ۳ قوه این پیشنهادها را دنبال و بر اساس آن پیش برویم و عملیاتی کنیم، البته معتقدم 4 قوه داریم که یک قوه آن بوروکراسی است که متاسفانه ۳ قوه دیگر بر اساس آن حرکت میکنند. وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مشکلات مطرحشده در حوزه حملونقل را در احکام لایحه برنامه هفتم آوردهایم اما مشخص نیست چه مقدار از آن اجرایی شود، یادآور شد: قانون هوای پاک را زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت میکردم به دولت وقت ارائه کردم، در حالی که این موضوع به تنهایی به ناجا ارتباطی نداشت. ما آن زمان روی مسائل متمرکز شدیم تا حل شود اما مسائل همچنان باقی ماند. در دولت بعد از آن هم که شهردار بودم موضوع را پیگیری کردم اما همچنان این مشکلات ادامه یافت.
وی افزود: در حوزه حملونقل سوخت با مبلغ بسیار اندک توزیع میشود، چنانچه گازوئیل لیتری 300 تومان است اما باز هم هزینه تمام شده حملونقل ما بسیار بالاست. نوشتن بهرهوری 2.8 برایمان بسیار سخت شده است. روزانه 3.5 میلیون بشکه نفت در کشور هدر میدهیم که اگر بشکهای 85 دلار محاسبه کنیم، سالانه بالای 100 میلیارد دلار میشود. چرا باید کیک اقتصاد خود را در شرایطی که تحت تحریمهای ظالمانه آمریکا قرار داریم، کوچک کنیم و چرا خودمان هم به خودمان ظلم کنیم. ثابت نگاه داشتن قیمتها قطعا اشکال ما است اما راه بهینهسازی مصرف سوخت نیز افزایش قیمت آن نیست، بلکه راههای دیگری هم وجود دارد. وقتی سرمایه در حال از بین رفتن است باید از سوی دولت، بخش خصوصی و مردم بهینه شود و اگر همه با هم از آن منفعت ببریم این 100 میلیارد دلار تبدیل به سرمایه ملی ما خواهد شد.
* مجلس به هیچوجه دنبال افزایش قیمت بنزین نیست
عضو هیاترئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نیز بر موضع رئیس مجلس تاکید کرد و گفت: مجلس به هیچوجه به دنبال افزایش قیمت حاملهای انرژی بویژه بنزین نبوده و همواره تاکید داشته که بودجه باید مجهز به منابع پایدار باشد تا با کسری مواجه نشود. جبار کوچکینژاد با اشاره به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اینکه مجلس در راستای تامین منابع بودجه به دنبال افزایش حاملهای انرژی بویژه بنزین است، گفت: مجلس به هیچ وجه به دنبال افزایش حاملهای انرژی بویژه بنزین نبوده و همواره تاکید داشته که بودجه باید مجهز به منابع پایدار باشد تا با کسری مواجه نشود. وی با بیان اینکه مجلس حتی در برنامه هفتم توسعه اجازه افزایش قیمت بنزین برای رفع ناترازی نداده است، چرا که متوجه آثار تورمی افزایش نرخ بنزین در کشور است، افزود: این قبیل اقدامات میتواند، تورم را چند برابر کند و مشکلات کشور را دوچندان کند. کوچکینژاد با بیان اینکه دولت در تبصره 14 و موضوع هدفمندی یارانهها هم با کسری مواجه بود، بیان کرد: حتما کسریهای ایجاد شده در بودجه به خودی خود یکی از عوامل ایجاد تورم است.
ارسال به دوستان
رئیس اتحادیه لوازم خانگی:
واردات لوازم خانگی آزاد نشده است
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: بخشنامهای که سهشنبه با عنوان آزادسازی واردات لوازم خانگی در رسانهها منتشر شد، به معنی آزادسازی واردات نیست و فقط مربوط به استاندارد کالاهایی است که در حال حاضر به کشور وارد میشود.
سهشنبه بخشنامهای از سوی محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور خطاب به وزارتخانههای نیرو، کشور، راه، صنعت، آموزش و پرورش و نفت و سازمان ملی استاندارد منتشر شد که بر اساس آن، تصویبنامه سال ۱۳۸۸ اصلاح شده و واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات و اجرای اجباری استاندارد معیار مصرف و برچسب انرژی، فقط با ۲ رتبه برتر انرژی و بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ملی معیار مصرف انرژی تجهیزات انرژیبر برقی خانگی و گازسوز مشمول مقررات اجرای اجباری، مجاز است و باید از واردات تجهیزات یادشده با رتبههای انرژی پایینتر جلوگیری شود.
در این میان با وجود ابهامات بسیار در این نامه، برخی رسانهها از آن استنباط کردهاند واردات لوازم برقی و گازسوز خانگی آزاد شده است اما رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در گفتوگو با ایسنا، لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی را رد کرد و گفت: بر اساس این بخشنامه واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات اجباری استاندارد و برچسب انرژی است.
به گفته اکبر پازوکی، در حال حاضر به طور قانونی کولر گازی، قطعه موتور، پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی و ظرفشویی، موتور خردکن و هواپز و... به کشور وارد میشود. حالا بر اساس این نامه ردههای C، D و E نباید وارد کشور شود و همه باید در گرید انرژی A باشند.
پازوکی افزود: این بخشنامه به معنی آزادسازی واردات نیست و فقط مربوط به استاندارد کالاهایی است که در حال حاضر به کشور وارد میشود.
واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع است و در حال حاضر عمده کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق هستند که با گارانتیهای تقلبی فروخته میشوند. طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران ۳ قوه در سال ۱۳۹۷ و تمدید آن، ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه داشت اما این تصمیم تاکنون به صورت سالانه تمدید شده است.
با این حال اخیرا وزیر صمت موافقت خود را با لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی اعلام کرده و گفته وقتی ناترازی در ابعاد کیفی، کمی و تنوع برطرف میشود، دلیلی برای محدودیت واردات وجود ندارد. عباس علیآبادی همچنین تاکید کرده است: محدودیت واردات معمولا برای فراهم کردن فرصت برای تولیدکنندگان داخلی اعمال میشود اما در حال حاضر نباید محدودیتی برای واردات لوازم خانگی وجود داشته باشد. البته این موضوع نیازمند زمینههایی است و باید به سمت بازارسازی و ایجاد بازارهای رقابت کامل حرکت کنیم. در بازار رقابتی کامل نیازی به اعمال محدودیتهای فیزیکی وجود
ندارد.
با این حال آنچه مشخص است، صحبتهای وزیر صمت درباره لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
ارسال به دوستان
هدفگذاری خرید واگن از محل تهاتر نفت
1000 واگن جدید در راه ایران
معاون مسافری راهآهن با بیان اینکه در توسعه واگنهای مسافری، اولویت استفاده از ظرفیت شرکتهای داخلی است، گفت: در فاز اول 1000 دستگاه واگن مسافری وارد شبکه ریلی خواهد شد که از محل ظرفیت داخل و واردات خواهد بود.
میرحسن موسوی، معاون مسافری راهآهن، دیروز چهارشنبه 22 آذر در نشست خبری اظهار داشت: در قانون ماده ۱۲ اشاره شده است طبق مصوبه هیات وزیران، کمکهزینه مالی پس از سرمایهگذاری جدید در ناوگان ریلی به دلیل صرفهجویی در مصرف سوخت انجام شود که به تازگی مجددا شیوهنامهها و موافقتنامههای آن امضا شده و در شرف پرداخت است.
وی بیان کرد: در دنیا به کل قطارهای حومهای و بینشهری یارانه تعلق میگیرد. در کشور ما هم یارانه از سوی دولت به صنعت مسافری تعلق میگیرد اما کافی نیست.
معاون مسافری راهآهن با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم آورده شده که دولت مکلف است زیان بخش مسافری ریلی را جبران کند، گفت: شرکتهای ریلی یک ریال حق دسترسی به شبکه ریلی پرداخت نمیکنند، البته موضوع هزینه خدمات ایستگاهی متفاوت است، مجموع پولی که پارسال بابت خدمات ایستگاهی در طول سال از محل بلیت دریافت شد ۸۰ میلیارد تومان بود اما مجموع پولی که از شرکتهای ریلی مسافری دریافت نمیکنیم از محل حق دسترسی مسافری به شبکه ریلی، ۶۰۰۰ میلیارد تومان است.
موسوی گفت: امروز پس از گذار از دوران کرونا در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، شرکتهای ریلی زیان به معنای ورشکستگی نداشتند، همه حقوقهایشان پرداخت شده و همه پرداختهایشان بهروز است اما با این نرخهای بلیت توانایی خرید ناوگان جدید هم ندارند.
وی با بیان اینکه مشوقهای سرمایهگذاری جدید نظیر ماده ۱۲ و تبصره ماده ۱۸بودجه هر سال در حال اجراست، گفت: تسهیلات از محل تبصره ۱۸ است که ۱۰۰ درصد پول اختصاص داده شده در ۱۴۰۲ به واگن و ناوگان مسافری اختصاص داده شد.
معاون مسافری راهآهن افزود: سیاست امروز راهآهن در ۲ بخش پیگیری میشود، یکی ارتقای کیفیت خدمات است تا در داخل ایستگاهها و نمازخانههای مسیر، سرویسی ارائه شود که مردم از کیفیت آن راضی باشند، همچنین در بخش ارتقای کیفیت و ایمنی، ۷۰۰ دستگاه واگن فرسوده بالای ۵۵ و ۴۵ سال از سال ۹۵ به بعد از رده خارج کردیم.
موسوی گفت: امروز واگن بدون تهویه نداریم، برخی واگنها هم به بازسازی سطح یک و دو رسید، طبق استاندارد بینالمللی بعد از ۳۰ سال از عمر قطارها بازسازی سطح یک با ۱۵ سال عمر اضافه و بازسازی سطح ۲ با ۱۰ سال عمر اضافه انجام میشود.
وی اضافه کرد: در شرکت راهآهن کنترل تاخیر قطارهای مسافری مداوم انجام میشود تا تاخیر حرکت از مبدا و مقصد کاهش یابد، در ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ تاخیر قطارها ۱۷ درصد کاهش یافت.
معاون مسافری راهآهن افزود: مکانیزه کرده ایستگاهها با آسانسور و پله برقی خصوصا در مسیر تهران - مشهد دنبال شد. در مناسبسازی ایستگاههای ریلی در ۹۵ درصد مسیر ۱۰۰ درصد مناسبسازی انجام شده است. حملونقل ریلی تنها مدل حملونقلی است که دستورالعمل جریمه کسر خدمات دارد. مثلا اگر تاخیر رخ دهد یا تهویه کوپه خراب شود، ۵۰ درصد پول بلیت عودت میشود، این موجب شده است ارتقای کیفیت خدمات افزایش یابد. حتی اگر تلویزیون قطار فعال نشود ۱۰ درصد قیمت بلیت عودت میشود.
موسوی ادامه داد: پارسال ۲۸۸ پروژه به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در ایستگاههای راهآهن اجرا شد، در بخش ارتقای کمیت ناوگان، پارسال ۲۹ میلیون و ۶۵۶ هزار نفر مسافر جابهجا کردیم که رکورد سال ۸۹ جابهجا شد و این مهم از محل بهینهسازی سالنهای مسافری رخ داد.
وی افزود: با چرخشی کردن قطارها، توقف قطارها را به نصف رساندیم تا بهرهوری استفاده از واگنهای مسافر رشد کند. به هر حال قیمت پایین قطارهای مسافری در کنار خدمات ایمن، موجب استقبال از ناوگان ریلی با ضریب اشغال ۹۵ درصد شد.
معاون مسافری راهآهن افزود: امسال تا امروز حدود ۲۳ میلیون مسافر با قطار جابهجا کردهایم که رشد ۱۰ درصدی نسبت به پارسال داشت. در قطارهای حومهای با استفاده بهینه ساعت حرکت متناسب با سلیقه مردم در ساعات پرترافیک قطارها افزایش یافت و ضریب اشغال صندلی به ۸۰ درصد رسید.
موسوی اظهار داشت: در سنوات گذشته به نسبت خطوطی که اضافه شده ناوگان اضافه نشده است، مدیرعامل راهآهن برنامه دارد امسال و ۱۴۰۳ تعداد ناوگان افزایش یابد، برنامهریزی شده است در فاز اول حدود ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری وارد ناوگان کنیم که اولویت راهآهن، استفاده از ظرفیت داخل است، بخشی هم وزارت راه برنامهریزی کرده است از محل تهاتر نفت و از خارج کشور وارد کند.
وی درباره تغییر قیمت بلیت راهآهن گفت: تغییر قیمت تابع تصمیمات ستاد تنظیم بازار است و ما در شرکت راهآهن تابع هستیم و فعلا برنامهای نیست، البته شرکتهای ریلی مسافری هماهنگی و همکاری مناسبی با راهآهن دارند و در بخش قیمتها، ارتقای کیفیت داخل قطارها و خدمات دهی و افزایش سیر قطارها همکاری داشتند.
معاون مسافری راهآهن افزود: دوره انتظار تهیه بلیت قطار افزایش یافته چون ناوگان هوایی و اتوبوسی کاهش یافته است، نرخ حملونقل ریلی برای مردم مناسب است و استقبال فراوان است، البته مدت انتظار تهیه بلیت شاید یک هفته بیشتر نباشد اما سلیقهها برای انتخاب نوع قطار متفاوت است.
ارسال به دوستان
اخبار
امروز مرحله اول سود سهام عدالت واریز میشود
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سود سهام عدالت مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ شرکتهای سرمایهپذیر، در ۲ مرحله به حساب دارندگان سهام عدالت واریز خواهد شد، افزود: پرداخت سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت از «پنجشنبه ۲۳ آذرماه» آغاز و به مدت ۴۸ ساعت به طول میانجامد. مجید عشقی ادامه داد: شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اطلاعات سهامداران سهام عدالت را سهشنبه به بانکهای عامل ارسال کرده تا فرآیند واریز سود هر چه سریعتر عملیاتی شود. وی با بیان اینکه مبلغ سود پرداختی در مرحله اول با توجه به میزان سبد سهام عدالت هر سهامدار متفاوت خواهد بود، گفت: دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: البته مبالغ فوق به صورت علیالحساب است و باقیمانده سود سهام عدالت پس از تکمیل واریزی شرکتهای سرمایهپذیر تا پایان سال به حساب سهامداران واریز خواهد شد.
***
۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن پرند دهه فجر امسال افتتاح میشود
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در این شهر جدید تشریح کرد و گفت: ۷۷ هزار نفر در شهر پرند متقاضی دریافت مسکن بودند که شرایط آنها مورد بررسی قرار گرفت. آرش صیادی ادامه داد: با تلاشهای فراوان در سال گذشته ۶۰۰ هکتار به شهر جدید پرند الحاق شد و هماینک ۳۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در اراضی تعیین شده جانمایی و فرآیند ساخت آنها آغاز شده است. وی با بیان اینکه با رفع موانع شهرسازی و الحاق اراضی به شهر پرند، پروژهها با پیشرفت فیزیکی متفاوت در حال اجراست، توضیح داد: میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای نهضت ملی مسکن پرند ۲۰ تا ۲۵ درصد است. صیادی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا نخستین نسل پروژههای نهضت ملی مسکن به تعداد ۲ هزار واحد در دهه فجر امسال تحویل متقاضیان شود. وی بر تامین آورده متقاضیان تاکید کرد و گفت: تامین آورده اعلامشده توسط متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن، عاملی موثر برای تکمیل و تحویل بهموقع واحدهاست. بنابراین متقاضیان برای تامین بهموقع آورده خود برای تحویل واحدهای مسکونی نهایت همکاری را داشته باشند.
***
شاخص بهرهوری در دولت سیزدهم به 3.7 درصد رسید
رئیس سازمان ملی بهرهوری ایران گفت شاخص بهرهوری در دولت سیزدهم با جهش بسیار خوبی به 3.7 درصد رسید. میرسامان پیشوایی روز گذشته در شورای اداری خراسان شمالی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه از ۸ درصد رشد اقتصادی باید ۲,۸ درصد رشد از محل بهرهوری تامین میشد اما دهه ۹۰ با یک انحراف قابل توجه، تلخترین وضعیت اقتصادی را شاهد بودیم. وی افزود: دهه ۹۰ از 2.8 درصد رشد پیشبینی شده از محل بهرهوری، متاسفانه تنها 0.04 درصد محقق شد. پیشوایی خاطرنشان کرد: اگر چه طی عملکرد ۲ ساله دولت شاهد جهش در حوزه بهرهوری بودیم اما حفظ شاخص ۳ درصدی بهرهوری نیازمند تحرکات جدی است. وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید ویژهای بر ارتقای بهرهوری دارند، گفت: سیاستهای کلی که شهریورماه سال گذشته توسط ایشان ابلاغ شد، رشد اقتصادی با تاکید بر ارتقای بهرهوری است. رئیس سازمان ملی بهرهوری ایران گفت: کمیته بهرهوری به ریاست استاندار در استانها دارای اختیارات خاصی هستند و این کمیته مستقل از دستگاه ملی میتواند برای بهرهوری تصمیمگیری کند و در این زمینه به خود استان تنفیذ اختیار شده است. وی عنوان کرد: در شهریور امسال نظامنامه چرخه مدیریت بهرهوری ابلاغ شده و این چرخه باید در ادارات استقرار یابد و موضوعات محوری در استان باید مسالهشناسی و ریشهیابی شوند تا از این طریق اقدام شود. پیشوایی ادامه داد: ماموریتمحور نبودن دانشگاهها از مصادیق اصلی نبود بهرهوری در کشور محسوب میشود و طرحی در این زمینه باید با نام دانشگاه معین کمیته بهرهوری در سطح استانها مشخص شود و این دانشگاه متعهد میشود تمام نیازهای این کمیته را برطرف کند. وی عنوان کرد: پیش از اینکه طرحی را در استانها آغاز کنیم باید طرحهای نیمهتمام را اجرایی کرد و این خود موجب بهرهوری میشود. بهرهوری به عنوان یکی از معیارهای سنجش فعالیتها با در نظر گرفتن هدف و مقصد مدنظر از ۲ زاویه مجزا قابل بررسی است. از یک سو، نقش مفید و موثر بودن فعالیت در دستیابی به هدف ترسیمی ارزیابی شده و از سوی دیگر بازده فعالیت مطرح میشود. رئیس سازمان ملی بهرهوری روز گذشته از اداره گاز خراسان شمالی به عنوان دستگاه موفق در بهرهوری بازدید کرد. همچنین بازدید از شرکت آب منطقهای و حضور در شورای اداری استان از دیگر برنامههای او در سفر به خراسان شمالی
بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|