|
اخبار
ملیپوش 93 کیلوگرم پاورلیفتینگ ایران قهرمان آسیا شد
در ادامه مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی آسیا 2023 مالزی، مهدی طهماسبی در دسته 93 کیلوگرم بزرگسالان به مصاف رقبای خود رفت. طهماسبی که سال گذشته هم طلای آسیا را کسب کرده بود، با آمادگی کامل برای دفاع از عنوان قهرمانی خود وارد میدان شد و با رکوردهای 295 کیلوگرم در اسکوآت، 195 کیلوگرم در پرس سینه و 317.5 کیلوگرم در ددلیفت در هر ۳ حرکت جایگاه نخست دسته 93 کیلوگرم را از آن خود کرد و به مدال طلا رسید.
***
برخورداری با مدال طلا به سهمیه المپیک رسید
نماینده وزن ۸۰- کیلوگرم ایران با کسب مدال طلای مرحله نهایی تکواندوی گرنداسلم چین، سهمیه المپیک پاریس را به دست آورد. در ادامه رقابتهای مرحله نهایی تکواندوی گرنداسلم چین به عنوان آخرین فرصت برای کسب سهمیه المپیک، مهران برخورداری، نماینده وزن ۸۰- کیلوگرم ایران در مبارزهای سرنوشتساز در فینال برای کسب سهمیه المپیک به مصاف جسوربک جایسانف ازبک رفت و در پایان با نتیجه ۲ بر یک حریفش را شکست داد تا سهمیه حضور در المپیک پاریس را کسب کند. برخورداری در راند نخست با نتیجه ۳ بر ۲ برابر حریفش تن به شکست داد ولی در راند دوم در شرایطی که از حریف عقب بود، در ثانیههای پایانی موفق شد از حریف ازبک امتیاز بگیرد و راند دوم را 5 بر 4 به سود خود به پایان برساند تا کار به راند سوم و پایانی کشیده شود. برخورداری در راند پایانی با نمایشی بینظیر با نتیجه ۶ بر ۲ به برتری رسید و با کسب مدال طلا صاحب سهمیه المپیک شد. برخورداری چند ماه پیش در دیدار نهایی مرحله نخست گرنداسلم برابر این تکواندوکار ازبک تن به شکست داده بود.
***
درخواست «شستا» از وزارت ورزش برای خرید باشگاه پرسپولیس
شرکت شستا در نامهای به وزارت ورزش و جوانان با طرح یک پرسش مهم خواهان خرید باشگاه پرسپولیس شد. به گزارش تسنیم، عارف نوروزی، مدیرعامل شرکت شستا در نامهای به وزارت ورزش و جوانان با مطرح کردن درخواست خرید باشگاه پرسپولیس خواستار تعیین تکلیف موضوع از سوی این وزارتخانه شد. مدیرعامل شستا در این نامه با اشاره به ماده 18 اساسنامه فدراسیون فوتبال و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اینکه «هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی همزمان نمیتوانند کنترل و هدایت بیش از یک باشگاه را برعهده داشته باشند در غیر این صورت، تمامیت یک مسابقه یا مسابقات را زیر سوال خواهند برد» این پرسش را مطرح کرده که با توجه به در اختیار داشتن 50 درصد سهام ذوبآهن، آیا میتوانند سهام باشگاه پرسپولیس را نیز داشته باشند یا خیر. تأمین اجتماعی و زیرمجموعه آن، شستا هماکنون بخشی از سهام ذوبآهن را در اختیار دارد و از این رو مدیرعامل این شرکت خواستار پاسخ به این موضوع شده که آیا برای خرید باشگاه پرسپولیس ممنوعیتی وجود دارد یا خیر. اکنون باید دید وزارت ورزش و جوانان چه پاسخی به این شرکت میدهد. مالکیت مشترک پرسپولیس و استقلال از جمله مواردی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا از آن ایراد گرفته و به گفته مسؤول صدور مجوز حرفهای فدراسیون فوتبال، باید این مشکل حل شود تا خطری ۲ باشگاه را برای حضور در مسابقات فصل آینده لیگ نخبگان آسیا تهدید نکند.
***
استعفای دستهجمعی کمیته فنی شطرنج پس از اعزام پرماجرا به امارات
تعدادی از اعضای کمیته فنی شطرنج به دلیل ابهامهای موجود بر سر اعزام تیم ملی شطرنج نوجوانان به مسابقات قهرمانی آسیا از سمتشان استعفا کردند. مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در رده نوجوانان در امارات در حال پیگیری است و در این میان تیم ملی شطرنج ایران با توجه به آنچه فدراسیون اعلام کرد به دلیل صادر نشدن ویزا از سوی میزبان با مشکلات زیادی مواجه شد. بعد از تاخیر در صدور ویزا برخی اعضای تیم ملی ایران مسابقات سریع و همچنین دور نخست بخش استاندارد را از دست دادند و برخی دیگر به همین دلیل از حضور در مسابقات انصراف دادند. در این بین روشا اکبری که به مسابقات اعزام شد، در بخش رپید زیر ۱۲ سال به مقام سوم رسید. بعد از این اعزام پرماجرا، برخی اعضای کادر فنی فدراسیون از حضور در کمیته فنی استعفا کردند. امیررضا پوررمضانعلی، استادبزرگ شطرنج ایران و مدرس فیده، یکی از افرادی بود که از کمیته فنی انصراف داد. امیررضا پوررمضانعلی در گفتوگو با ایسنا درباره این اتفاق اظهار کرد: به هر حال شرایط مسابقات آسیایی از ماهها قبل مشخص میشود و فدراسیونها میدانند مسابقات چه زمانی و در کدام کشور برگزار میشود. فدراسیون شطرنج هم قطعا از شرایط اطلاع داشته است. آنها اعلام کردند از یک ماه قبل برای ویزا اقدام کردهاند اما ویزا نرسیده که این موضوع برای ما هم نامشخص است. او افزود: من و چند نفر دیگر از اعضای کمیته فنی از رئیس کمیته فنی، مدیر تیمهای ملی که عضو کمیته هم هستند و آقای افشاری که سرپرست تیم و عضو کمیته فنیاند، پرسیدیم شرایط و دلایل را توضیح دهند اما کسی پاسخگو نبود. برای ما ابهام بود که دلیل آن واقعا چیست. به همین دلیل من و ۳ نفر دیگر یعنی امیرمحمد سوزنکار (استاد بینالمللی)، محمد نیکوکار (رئیس هیات استان ایلام) و فاطمه افشار (رئیس هیات استان قزوین) انصراف دادیم. استادبزرگ شطرنج ایران در ادامه افزود: مشکل ویزا نگرفتن یک طرف و هماهنگ نشدن شرایط اعزام طرف دیگر ماجرا بود. برخی بازیکنان در فرودگاه ساعتها منتظر شدند و کسی هم به آنها اطلاعرسانی نکرد که ویزا نیامده و باید بازگردند به خانه بروند یا برای آنها هتل فراهم شود. هیچ اطلاعرسانیای درباره این موضوع نشده بود. به هر حال این مسؤولیت قاعدتا بر عهده افرادی همچون سرپرست تیم، مدیر تیمهای ملی و دبیر فدراسیون باید باشد و نباید بازیکنان را اینگونه معطل نگه دارند. پوررمضانعلی افزود: ویزا روز قبل از دور اول استاندارد رسیده بود و اگر میخواستند، میتوانستند با هزینه بیشتر بازیکنان را بفرستند که این اتفاق هم نیفتاد. حداقل آنهایی را که شانس بیشتری برای کسب مدال داشتند میفرستادند.
ارسال به دوستان
مدال طلای روئینگ تکنفره به ایران رسید
بانوی ملیپوش روئینگ کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا به مدال طلا رسید. مسابقات قایقرانی روئینگ قهرمانی زیر ۲۳ سال و جوانان آسیا در پاتایای تایلند دنبال شد. در ادامه این رقابتها فاطمه مجلل در روئینگ تک نفره سنگینوزن زیر ۲۳ سال بانوان در فینال A با حریفانی از قزاقستان، هنگکنگ، ویتنام، فیلیپین و سریلانکا رقابت کرد و در پایان با زمان ۹:۰۷.۴۴۵ در جایگاه نخست ایستاد و صاحب مدال طلا شد. در این ماده نمایندگان هنگکنگ و فیلیپین به ترتیب دوم و سوم شدند.
ارسال به دوستان
درباره تغییراتی که استقلال با نکونام داشته و از این مجموعه تیم دیگری ساخته است
تیم جواد پا پس نمیکشد
باربد بهراد: استقلال با یکی از بیداستانترین اسکوادهای سالهای اخیر خود در لیگ برتر، به طرز غیرمنتظره و غیرقابل پیشبینیای صدرنشین لیگ ایران است و بیتردید جایگاه کنونی این تیم را باید حاصل تغییر رویکرد نکونام دانست. جایی که او از موضع انتقادی پیش از شروع فصل، با شروع لیگ عقب نشست و ترجیح داد با آنچه در اختیار دارد، بسازد؛ رویهای که بخوبی جواب داده و نکونام در چند هفته متوالی با استقلال امتیازاتی را جمع کرده که به این تیم شخصیت قهرمانی داده است. البته منظور از تیم، گروه کنونی بازیکنان حاضر در تیم است، چه اینکه باشگاهی با اسم و رسم استقلال در فوتبال ایران همیشه مدعی قهرمانی است و هر نتیجهای جز این برای هواداران آنها اگر ناکامی هم به حساب نیاید، جای خوشحالی ندارد.
جواد نکونام در سالهای اخیر، چه در نساجی و چه در فولاد، سبکی از بازی فشرده و درگیرشونده را به نمایش گذاشته که به نوعی امضای مربیگری او محسوب میشود و توانست با همین روش از کار تاکتیکی، نساجی را به لیگ برتر رسانده و با فولاد سهمیه آسیایی، صعود به مراحل حذفی لیگ قهرمانان و قهرمانی در حذفی و سوپرجام فوتبال ایران را تجربه کند.
او هر بار که با انتقاداتی درباره سبک بازی تیمش مواجه میشد، جمله مشخصی در جواب داشت :«در فوتبال ۲ تیم با هم بازی میکنند که ببرند؛ فلسفه من همین است. ۲ تیم بازی میکنند که ببرند و هر کدام بتوانند میبرند. هر طور هم که دلم بخواهد بازی میکنم».
این برشی از صحبتهای نکونام پس از بازی فصل گذشته فولاد و پرسپولیس در آزادی بود که کاپیتان سابق تیم ملی به راحتی آب خوردن در حضور 60 هزار تماشاگر پرسپولیسی، یک موقعیت گل هم به حریفش نداد و هفته بعد هم در فولادشهر با همین تدبیر و تاکتیک، سپاهان قدرتمند مورایس را یک بر صفر شکست داد.
اما برگردیم به بازی حساس داربی و جایی که نکونام مسابقه را از نشست خبری شروع کرد: «هیچ نگرانیای نداریم، ما از جنس خودشان هستیم».
بیپروایی جواد نکونام در پاسخ دادن به سوالات شاید هواداران پرسپولیس را ناراحت کند، آن هم درست ساعتی پس از آنکه سرمربی تیم آنها تمام تلاش خود را کرده بود با احترام به استقلال و تیمش، تا حد ممکن از تنش پیش از بازی جلوگیری کند اما نکونام انگار باکی از هیچ جنجالی ندارد؛ روحیهای که او در دوران بازی هم از آن برخوردار بود و نه جنگ تن به تنی را درون زمین و روی توپ واگذار میکرد، نه اجازه میداد بازیکنان حریف بخواهند داور مسابقه را تحت تاثیر قرار بدهند.
نکونامی که در ابتدای فصل با تحلیل و آنالیز کامل از داشتههای تیمش، سبک بازی استقلال سال گذشته ساپینتو را از یک بازی پرواکتیو و تمام هجومی تغییر داده، در دوران بازی هم استاد تطبیق با شرایط بود. نکونام هیچوقت بازیکن سرعتیای نبود اما هیچکس هم تصویری از او در جا ماندن از یک بازیکن در کورسهای سرعتی به خاطر ندارد چون در عوض سرعت نداشتن، هوش فوقالعادهای در بازیخوانی و پیشبینی حرکات بعدی بازیکنان داشت و با جاگیری و لحظهشناسی، اغلب در قطع ارتباط بازیکنان حریف به عنوان مهمترین وظیفه هافبک دفاعی، بینقص بود.
او همین هوش را در مربیگری هم دارد و شاید نتواند به واسطه ترکیبی که در اختیار دارد، هر نوعی از فوتبال تهاجمی را به نمایش بگذارد اما بخوبی از پس خنثیکردن هر نوع تاکتیک هجومی حریفانش برمیآید. بازی سپاهان - استقلال را اگر مرور کنید، احتمالا بیموقعیتترین سپاهان فصل را میبینید؛ اتفاقی که برای تراکتور هم افتاد و البته پرسپولیس هم بویژه در نیمه دوم، فرصت ایدهآلی برای گلزنی نداشت.
مهارت دیگر نکونام اما گذشته از مسائل فنی، به تبحر عجیب او در نفوذ فوقالعاده روی ذهن بازیکنانش برمیگردد. جایی که او چه در فولاد و چه حالا در استقلال، ذهن بازیکنان را دست خود میگیرد و کاملا آنها را شبیه خودش میکند؛ موضوعی که در داربی هم مشهود بود و 11 نکونام با کیفیتهای فردی مختلف در تیم استقلال میدیدید که شاید از نظر تواناییهای تکنیکی متفاوت بودند اما همه آنها از نظر جنگندگی همان چیزی بودند که نکونام در دوران بازی درون زمین و حالا در دوران مربیگری روی نیمکت دارد و البته این موضوع به فضای بعد از بازی هم کشیده شده و بازیکنان هم حالا دقیقا حرفهایی را مقابل خبرنگاران میزنند که سرمربی در نشست خبری میگوید!
او در لحظاتی از بازی برای نباختن دست به کار مرسومی زد که نمیتوان گفت نمونه آن در فوتبال ایران و اروپا دیده نشده اما گردن گرفتن آن کمتر دیده شده است. نکونام همانطور که خود در نشست خبری پس از بازی اذعان کرد، از دروازهبان تیمش خواست برای لحظاتی پس از گل استقلال خودش را روی زمین بیندازد تا او بتواند تغییر تاکتیک فوری متناسب با شرایط بازی را برای بازیکنانش تشریح کند.
کاری که البته شاید برای فوتبالدوستان اتو کشیده امری عجیب جلوه کند اما برای اهالی نزدیکتر به فوتبال امر پیش پا افتاده و رایجی است. جذابترین حرکت نکونام، خوشحالی عیان و بیمحابای او، نه پس از گلزنی که پس از اعلام پنالتی بود. جایی که او یک درصد هم به گل نشدن پنالتی فکر نمیکرد و آنچنان مطمئن دستها را یکی پس از دیگری بالا و پایین میبرد که انگار اپسیلونی شانس برای دستاویز تمسخر قرار گرفتن این شادی نزد هواداران پرسپولیس پس از خراب شدن احتمالی پنالتی قائل نبود و البته که پنالتی خلاف جهت گل شد تا مشخص شود «این خوشحالی به جواد میرسید!»
او موفق شده با وجود همه کمبودها، تیمش را به عنوان یک قهرمان در صدر نگه دارد. البته از یاد نبریم که اگر 4 امتیاز از سپاهان کم نمیشد شاید وضعیت متفاوت بود و از سوی دیگر با توجه به پرمهره بودن عجیب و غریب زردها، شاید آنها روزهای بسیار سختتری را برای سرخابیهای پایتخت رقم بزنند اما آنچه امروز اهمیت دارد، تغییراتی است که نکونام در استقلال رقم زده و شاید در همین سال اول حضورش در جمع آبیپوشان نتیجه شگرفی هم بگیرد.
***
سه ۹۰ دقیقه سخت آبیها
استقلال که با گرفتن یک امتیاز از داربی همچنان صدرنشین لیگ برتر است، برای اینکه بتواند این عنوان را تا پایان نیمفصل حفظ کند ۲ مانع بزرگ پیش رو دارد که یکی از آنها کسر امتیاز است. استقلال در آخرین بازی معوقه خود در لیگ برتر پنجشنبه ۲۳ آذر در ورزشگاه آزادی به مصاف پرسپولیس رفت و با نتیجه یک بر یک مقابل این تیم متوقف شد. هر چند آنها تا پایان هفته دوازدهم لیگ برتر با کسب ۲۵ امتیاز در صدر جدول قرار دارند اما جایگاه آنها تثبیتشده نیست و لغزش در بازیهای باقیمانده تا پایان نیمفصل اول میتواند این تیم را به ردههای پایین سوق دهد. در واقع استقلال تنها با ۳ برد در ۳ دیدار باقی مانده تا پایان نیمفصل میتواند صدرنشین بماند. آبیهای پایتخت در هفته سیزدهم سهشنبه ۲۸ آذر از ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه آزادی باید به مصاف نساجی مازندران بروند. مازندرانیها در جدول لیگ برتر شرایط خوبی ندارند و در رده پانزدهم ایستادهاند. با توجه به این شرایط شاگردان سیدمهدی رحمتی میتوانند برای استقلالیها دردسرساز باشند و آنها را دچار مشکل کرده و از رسیدن به هدفی که دارند دور کنند. استقلال در هفته چهاردهم یکشنبه ۳ دی از ساعت ۱۵ در کرمان میهمان گلگهر سیرجان خواهد بود. ۲ تیم در ۱۰ دیدار آخر خود که رو در روی هم قرار گرفتهاند به ۱۰ پیروزی دست یافتهاند که ۹ برد سهم آبیها و یک پیروزی هم سهم گلگهریها بوده است. هرچند آمار کلی به سمت استقلال سنگینی میکند اما گلگهر در دیدار هفته چهاردهم برای بهتر شدن شرایط خود در جدول نیاز به برد دارد، هر چند برای اینکه بتواند به پیروزی برسد کار سختی دارد. شاگردان نکونام هم در این دیدار کار سختی دارند، چرا که فوتبال نشان داده غیرقابل پیشبینی است. آبیهای پایتخت در هفته پایانی نیمفصل شنبه 9 دی از ساعت ۱۶:۳۰ در ورزشگاه آزادی باید مقابل پیکان صفآرایی کنند. استقلال و پیکان در ۱۰ دیدار پایانی برابر یکدیگر به ۴ پیروزی و ۶ مساوی دست پیدا کردهاند که هر ۴ پیروزی هم سهم استقلالیها بوده تا باز هم این آبیهای پایتخت باشند که مقابل حریف خود برتری داشته باشند. پیکان در نیمه راه فصل اول به دلیل نتایج ضعیف، سرمربی خود را تغییر داد تا رویه شکستهایش را تغییر دهد، همین تغییرات نیز باعث شده است در ۴ بازی اخیر خود شکستی را متحمل نشود. فارغ از این بازیها موضوعی که برای باشگاه استقلال مهم است، حکم کمیته انضباطی در پی شکایت چند باشگاه از آبیهای پایتخت به دلیل تخلف در سقف قراردادهاست. طبق شکایت چند باشگاه از استقلال به دلیل عبور این باشگاه از سقف قراردادها پرونده استقلال به کمیته انضباطی رفته است. اگر حکم کمیته انضباطی در روزهای آینده اعلام شود ۲ امتیاز از آبیهای پایتخت کسر خواهد شد و همین کسر امتیاز میتواند آنها را تا رده پنجم پایین بکشد. به نظر میرسد حکم کمیته انضباطی در این باره به گونهای خواهد بود که با توجه به عدالت در بین تیمهای لیگ برتری ۲ امتیاز از استقلال کسر شود و ۲ امتیاز به سپاهان که پیش از این ۴ امتیاز از آن کسر شده بود، بازگردد. در این صورت معادلات کل جدول لیگ برتر بههم خواهد خورد.
ارسال به دوستان
به بهانه شکایتهای پرتعداد و عجیب استقلال و پرسپولیس از یکدیگر
خارج از قاعده
عبدالله دارابی: همین چند وقت پیش بود که در پی صدور بیانیههای متقابل ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس علیه یکدیگر، وزیر ورزش و جوانان از رئیس فدراسیون فوتبال خواست به مدیران 2 باشگاه جهت توقف این رویه نهچندان درست تذکر دهد اما این روند نهتنها متوقف نشد، بلکه بلافاصله بعد از داربی با شدت و حدت بیشتری از سوی طرفین و با تعداد بیشتری از سوی یکی از آنها، در قالب بیانیه و شکایت ادامه یافت! این بار دامنه شکایتها از رقیب نیز فراتر رفته و شامل داور، رئیس کمیته داوران، گزارشگر بازی و... هم شده است!
هدف از این شکایتها چیست و چقدر منطبق بر واقعیت و ادله مستدل است؟ با توجه به غلبه احساسات هیجانی و رقیبستیزی بر عقل و منطق، رویه معمول ناشی از تفکر غلط حاکم نزد برخی مسؤولان 2 باشگاه در سالهای اخیر و شرایط آنها، هدف «اولی و اصلی» کوبیدن رقیب، برتری در فضای رسانهای و مجازی، ایجاد فشار برای امتیازگیری از ارکان فوتبال و بهرهبرداری مدنظر از حاشیهسازیهاست. لاجرم بیشتر موارد مطروحه در شکایتها چون مبتنی بر موارد ذکر شده است از حیث انطباق بر واقعیت و ادله مستدل، چندان قابل اعتنا نیست! نکته تعجبانگیز و خندهآور ماجرا این است که برخی مواردی که تحت عنوان توهین و زیر سوال بردن ارکان فوتبال توسط رقیب، مورد شکایت دیگری واقع شده، شاکی خود نیز مرتکب آن شده است و حتی یکی از شاکیان به صورت مبسوطتری نسبت به متشاکی!
در روزگاری که باشگاههای آسیایی برای دستیابی به پیشرفتها و افتخارات جدید، به دنبال فراهم کردن یا افزایش اسباب بزرگی کردن هستند، باشگاههای بزرگ ما نیز از طریق بیانیه و عریضهنویسی در جستوجوی پیشرفت و افتخارند؛ زهی خیال باطل!
وزارت ورزش به عنوان متولی و رئیس واقعی مجمع این ۲ باشگاه مطرح، نقش نظارهگر را نسبت به رفتارهای بچگانه و حاشیهدار آنان دارد و دریغ از برخوردی قاطع، اقدامی بایسته و حتی تذکری کارساز و جدی! سکوت خطرناکی که میدان را برای «به بیراهه بردن» 2 باشگاه پرطرفدار ایران توسط مسؤولانی که چند صباحی مستاجر این باشگاهها هستند فراختر ساخته و میسازد، چندان که لابد خود را مالک و باشگاه را ملک شخصی خود فرض کردهاند!
و پرسش مهم از مسؤولان بالادستی این است: چقدر دیگر جای تنزل و پسرفت برایشان قائلید که نظارهگری و سکوت در قبال افزایش رفتارهای بیثمر و حاشیهای مسؤولانشان به جای اقدامات سازنده را مجاز و بینیاز از برخورد موثر خود به عنوان متولی 2 باشگاه میدانید؟
ارسال به دوستان
شهید و میدان فرهنگی
محمدجواد محسنی: از کوچه پسکوچهها، خود را به زیر پل کالج میرسانم، اگر از اینجا هم عبور کنم، براحتی تا خود دانشگاه تهران میرسم، یک لحظه مقابل موتور یک مأمور را میبینم، محکم میگوید: «راه بسته است، کجا؟» میگویم: «تشییع شهدا!» و او با جدیت میخواهد که موتور را پارک کنم و پیاده ادامه مسیر دهم. با خود گفتم حتما میشود به بهانهای از مامور هم عبور کرد. احتمالا اگر بگویم، دفتر کارم در خیابان سعید است، میگذارد عبور کنم! از من میپرسد: «پس چرا پارک نمیکنی؟» به شوخی میگویم: «دنبال بهانه میگردم!» و او میگوید: «شهدا بهانه را از ما گرفتهاند». در خود فرومیریزم! چقدر این جمله دقیق است. شهدا بهانه را از ما گرفتهاند! نمیدانم مامور انتظامی چقدر به این جمله فکر کرده است، یا اینکه از کدام دانشگاه فارغالتحصیل شده که چنین ادبیات دقیقی به کار برده است اما حسابی این جمله حرف برای گفتن دارد.
همینطور که به جمله مامور انتظامی فکر میکنم، حوالی تئاتر شهر خود را وسط جمعیتی میبینم که یکدیگر را نمیشناسیم اما در مسیری مشخص به سمت هدفی واحد حرکت میکنیم. فضای خاصی بر جمعیت حاکم است، حضور ۱۱۰ شهید گمنام در شهر تهران حال و هوای شهر را عوض کرده است. تاثیر مراسم تشییع در چهره مردم شرکتکننده کاملا مشخص است. حتی خیابانهای بیحس و حال تهران هم از این تشییع متأثر شده است. جالب است، یکی از مشخصات ارتباط مدرن را گسست بین زمان و مکان میدانند اما «پدیده تشییع شهدا» این قدرت را دارد که در کانونیترین جلوه مدرنیته در ایران یعنی دانشگاه تهران، دوباره مکان و زمان را به هم پیوند دهد و به آن روحی جدید ببخشد.
اغلب زبان رسانه در توصیف شهید الکن است، زیرا گنجاندن یک سبک زندگی ارادهمند، نه کار سهلی است که از قلم حقیر برآید و نه واژگان این سطور کشش دارد اما از سویی پدیده تشییع شهید از آن دسته ظرفیتهای مغفول است که کمتر شخص یا جریانی به آن ورود میکند. حرکت هماهنگ یک گروه به سمت هدف مشخص را میتوان از منظرهای مختلف جامعهشناسی و مردمشناسی درک کرد؛ میتوان هم از منظر نظریه جنبشها به آن نگاه کرد و هم با ادبیات کنش و جامعهپذیری به آن نگریست و در ضعیفترین حالت به عنوان یک فرهنگ و باور به آن نگریست. هرچند معتقدم «تشییع شهید» ریشهای مستحکم در سنت دارد اما آن را پدیدهای مدرن میدانم که توانسته بحرانهای اجتماعی بسیاری را کنترل کند و پشتسر بگذارد ولی به راستی چرا توصیف جامعه ایرانی با این مشخصه از سوی نهاد جامعهشناسی و مردمشناسی مورد غفلت قرار میگیرد؟
اتنوگرافی(قومنگاری) که هم جامعهشناسی و هم مردمشناسی درباره آن پیشنهادات متعددی دارد، پس چه زمان قرار است سراغ پدیدههای ایرانی آید؟ یعنی جامعهشناسان ایرانی چه زمان قرار است از محیطهای آکادمیک خارجشده و پدیدههایی چون تشییع شهید را مورد بررسی قرار دهند؟ اتنوگرافی به کار میدانی (مشخصا مشاهده مشارکتی) اطلاق میشود که توسط یک پژوهشگر حاضر در میدان فرهنگی پیگیری میشود. پژوهشگر اطلاعات خود را پیرامون فرهنگ خاص، رسوم، عقاید و رفتار مردم ثبت و آنها را توصیف میکند. توصیف «پدیده تشییع شهید» از جهات مختلفی قابل بحث و بررسی است؛ گاه میتوان از منظر جمعیتشناسی به تیپولوژی افراد حاضر در تشییع پرداخت و گاه میتوان کنش افراد حاضر در این مراسم را تصویر کرد. اغلب این مراسمها نیز دارای ویژگیهای مشترک هستند. مثلا همواره مادرانی به همراه قاب عکس شهید در مراسم حاضر میشوند؛ تاکنون سؤال شده است چرا انرژی و انتظار یک مادر پایانی ندارد؟ اساسا این ویژگی در کدام نقطه جهان قابل مشاهده است؟ صبوری پدران نیز جالب توجه است. معمولا پدران در آخرین نقطه مراسم تشییع آرامآرام با جمعیت پیش میروند! نوجوانان اما پیشقدم هستند و معمولا تلاش میکنند در نزدیکترین نقطه به شهدا حرکت کنند و گاه فرصتی به دست آورند تا جملهای بر تابوت شهید بنویسند یا چفیه و شال خود را متبرک کنند. این جوانان که جنگ را ندیدهاند یا درکی از فضای جنگ ندارند چطور با یک شهید ارتباط پیدا میکنند؟ مگر «شکاف نسلی» که ما همواره از آن در مجلههای علوم انسانی میشنویم بر این جوانان اثر نگذاشته است؟ پس این جوانهای پرتعداد چه کسانی هستند و با کدام باور میآیند؟
به نظر میرسد علم جامعهشناسی در ایران امروز، انتزاعی شده و جامعهشناس در مسیر آپارتمان تا محل کار و تدریس خود گرفتار شده است. البته این عافیتطلبی ویژه جامعهشناس نیست، فیلمساز ما نیز همینگونه زمینگیر آپارتمان شده است، حتی سیاستگذار فرهنگی!
در پایان اینکه پدیدههای بسیاری در جامعه ایرانی چه به عمد و چه بر اثر غفلت از دید نهادهای تحلیلگر جامعه و اجتماع، پنهان مانده است. به نظر میرسد پدیدهای مانند تشییع شهید در کلانموضوع خود یا در سطح خرد قابل شناخت و کشف است. «مادری که هنوز قاب به دست میگردد»، «سربازی که به شرکتکنندگان در تشییع احترام نظامی میگذارد»، «موکبی که در خلوتی شب برپا میشود و در سکوت برچیده میشود»، «بغض نوجوانان» و... همه از موضوعاتی است که ادبیات علمی هنوز به سمت توصیف آنها نرفته است.
ارسال به دوستان
فاطمه(س) تمثال وارستگی
محمدامین علیدوست: اگر چه عمر ظاهری حضرت زهرا(س) کوتاه بود اما ایشان پس از شهادت حیات تازهای را در قلب و ذهن شیعیان آغاز کردند؛ حیاتی که نقش جهتدهی و هدایتگری را در تاریخ تشیع ایفا کرده است. یکی از مهمترین ویژگیهای حضرت زهرا(س) که الهامبخش جامعه شیعیان بود، زهد و وارستگی ایشان است که تاثیر چشمگیری در تاریخ عرفان و معنویت شیعی ایفا کرده است.
شهید مطهری درباره زهد و وارستگی حضرت زهرا میگوید: «بهترین علامت رستگی و وارستگی از غیر خدا، وابستگی به حق و اینکه اساسا برای آنها هیچ چیز غیر از خدا مطرح نبوده است ... شما میبینید تاریخ برایش (حضرت زهرا(س)) ۵ صفحه بیشتر باقی نگذاشته اما همان ۵ صفحهای که زندگی دیگران دارد. همین قضیه یک تاریخچهای در زندگی آنها بود. شما در نظر بگیرید که آنها بشرند، نه اینکه بشر نیستند، اگر بشر نبودند که برایشان فضیلت نبود. وقتی بشر هستند احساسات بشری دارند، اگر نمیداشتند که برایشان فضیلت نبود ولی به این احساسات بستگی ندارند، یعنی یک احساسات عالی دارند که نمیگذارد آنها بسته باشند.
خوشبختانه جزئیات جهاز حضرت زهرا(س) مشخص است. قرار میشود عروسی حضرت علی(ع) با حضرت زهرا(س) را بگیرند اما چیزی ندارد جز زرهش، میرود آن را به ۴۰۰ درهم میفروشد. بعد با یک یا 2 نفر دیگر مامور میشوند بروند یک جهیزیه تهیه کنند که قلم به قلمش مشخص است. یک پیراهن برای عروس تهیه میشود. پیراهن را میپوشد. خدای تعالی وقتی که میخواهد یک ارزش واقعی انسانیت را ظاهر کند چنین میکند. آن روزی که آدم را میخواست بیافریند فرشتگان گفتند: «أتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء؟». خدا جواب داد: من میدانم در انسان چیزی را که شما نمیدانید. آنچه خدا میخواست این جور چیزها بود.
یک زن فقیر برهنهای به عنوان یک سائل میآید و خطاب به اهل بیت میگوید: من عریانم و لباس ندارم. در آن گرفتاری کسی نبود که اصلا متوجه شود این زن هم آمده، غیر از حضرت زهرا(س). ایشان پیراهن اولی خودش را میپوشد و لباس عروسی خود را به این زن انفاق و ایثار میکند. بعد که زنها میآیند، میگویند پیراهن عروسی کجا رفت؟ میگوید: زنی به اینجا آمد و کسی به او رسیدگی نکرد، من به او انفاق کردم. بشر این است، تا این مقدار آزادگی و رهایی! انما نطعمکم لوجهالله لانرید منکم جزاء ولا شکورا. یعنی یک «متشکرم» هم از کسی توقع نداریم، فقط خدا و خدا».
همین زهد و وارستگی و جنبه باطنی حضرت زهرا موجب شد شخصیت معنوی ایشان به عنوان دستگیر سالکان جلوه کند. مرحوم آیتالله العظمی محمدعلی شاهآبادی معروف به «فیلسوف فطرت» از اساتید بارز عرفان و معنویت بودند. در صفحه 47 کتاب «آسمانی» (زندگینامه حضرت آیتالله العظمی محمدعلی شاهآبادی) مرحوم آیتالله نصرالله شاهآبادی از قول این عالم ربانی چنین نقل میکند: «سالک الیالله در صورتی میتواند به جایی برسد که در ضمن سیر، اول مرتبه اتکا به خانم حضرت صدیقه(س) داشته باشد و این محبت خانم حضرت صدیقه(س) است که انسان را به راهی که باید برود هدایت میکند و اگر نباشد اصلا سیری وجود نخواهد داشت. ایشان از ائمه علیهمالسلام روایت میکردند که شما هر وقت محتاج میشوید دست به دامن ما میشوید و ما هر وقت گرفتار میشویم دست به دامن مادرمان میشویم. گرفتاری و احتیاج ائمه علیهمالسلام همان مقامات قرب الهی است که حد یقف ندارد و لذا ایشان میفرمود محال است سالک سیر و سلوک کند و به جایی برسد مگر از طریق خانم حضرت زهرا(س) و البته منظور از اینکه به جایی برسد، نه این امور که مثلا افکار را بخواند یا هر چیز میخواهد برای او مهیا باشد؛ نه! آنها اصلاً ارزش ندارد. آن چیزی که ارزش دارد مقام قرب پروردگار است و این مقام محقق نمیشود؛ مگر از طریق خانم حضرت زهرا(س)».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|