|
ارسال به دوستان
اخبار
انتشار فراخوان بخش موسیقی تندیس حافظ
فراخوان بخش موسیقی مراسم تئاتر و موسیقی مرحوم علی معلم در قالب «تندیس حافظ» در قالب بخشهای مختلف منتشر شد.
پویا افشاری، مدیر بخش موسیقی دومین مراسم تئاتر و موسیقی علی معلم (تندیس حافظ) از انتشار فراخوان بخش موسیقی این مراسم خبر داد. وی اعلام کرد: در این دوره از مراسم آثار موسیقایی پاپ و ایرانی (سنتی) مورد داوری قرار خواهند گرفت و بخشهای جدیدی مانند انتخاب بهترین رهبر ارکستر ایرانی و تلفیقی و بهترین اجرای ایرانی و تلفیقی نیز به مراسم اضافه شده است. در بخش موسیقی این مراسم، آثاری که در بازه زمانی فروردین ۱۴۰۱ تا ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ به صورت رسمی منتشر شده باشد، مورد داوری قرار خواهد گرفت.
افشاری افزود: بهترین ترانه، بهترین آهنگ ژانر ایرانی، بهترین آهنگ ژانر پاپ، بهترین تنظیمکننده اثر ایرانی و پاپ، بهترین خواننده و بهترین آهنگساز از بخشهای مختلف دومین مراسم تئاتر و موسیقی علی معلم (نمایش حافظ) هستند. این مراسم همین ماه برگزار خواهد شد.
***
«سرگذشت اروپا» در کتابفروشیها
«سرگذشت اروپا» روایتی تازه از وقایع هزاره اخیر در 3 بخش آندلس، قرون وسطی و نهایتا دوران مدرنیته به نقل روایتهای تاریخی میپردازد. این کتاب نوشته محمدحسین زورق، تلخیص و گردآوری ابراهیم عسکریزاده است که در ۲۴۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه، در قطع رقعی، سال ۱۴۰۲ منتشر شد. این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده است. کتاب سرگذشت اروپا روایتی تازه از وقایع هزاره اخیر است که در ۳ بخش آندلس، قرون وسطی و نهایتا دوران مدرنیته به نقل روایتهای تاریخی میپردازد. این کتاب با نگاهی نو، به جریانشناسی هزاره دوم اروپا میپردازد؛ جریانی رازآلود که با فتح شبهجزیره ایبری توسط مسلمانان، وارد اروپا شد و با سیاست کینآفرینی به جنگهای صلیبی و قرون وسطی رسید و سپس با هدایت انقلابهای بزرگ سکولار در غرب، بهشت لذت مادی و دینزدایی را رقم زد. این کتاب توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
***
«چشم به راه» نیمه شعبان منتشر میشود
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار، تولید و روانه بازار خواهد شد. این خواننده در رابطه با چگونگی شکلگیری آن گفت: این قطعه نخستین اثر بنده است که قرار است طی چند روز آتی منتشر شود، این قطعه درباره حضرت مهدی (عج) و ظهور است که به مناسبت نیمه شعبان عرضه میشود.
وی افزود: با توجه به دغدغهها و نیتی که از قبل داشتم، به دنبال این بودم نخستین کارم را برای امام زمان (عج) منتشر کنم که خدا را شکر این اتفاق افتاد.
این هنرمند جوان اضافه کرد: این کار توسط من و تیمی حرفهای با توجه به ارادت قلبی که نسبت به حضرت ولیعصر (عج ) داشتیم تهیه شد تا ادای دینی هر چند ناقابل خدمت حضرت باشد و امیدوارم مورد قبول حضرت واقع شود.
وی درباره جزئیات گروه تولیدکننده این اثر هم عنوان کرد: زحمت ترانه کار را سیدجواد پرئی کشید که برای بنده همکاری با ایشان خیلی باعث افتخار بود، چرا که ایشان یکی از شعرای خوب آیینی کشور است که سالهاست در این حوزه فعالیت دارد و در این قطعه مثل یک مشاور کنار من بود. موسیقی و تنظیم کار هم توسط علی وانیار انجام شد.
طبق اعلام سازنده اثر، قطعه «چشم به راه» چهارشنبه ۲ اسفند از طریق سایتهای معتبر فضای مجازی و شبکه اجتماعی منتشر خواهد شد.
***
فیلمهای شعیبی و نعیمی منتخبان «ایران جوان» شدند
بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام از فیلمهای برگزیده بخش «ایران جوان» جشنواره بینالمللی فیلم فجر تقدیر کرد. حمیدرضا علیانزادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرد: فیلمهای برنده و برگزیده بخش «ایران جوان» چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر انتخاب شدند و مورد تقدیر بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) قرار گرفتند. علیانزادگان ادامه داد: بر این اساس، فیلم «دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی به عنوان بهترین اثر با موضوع جمعیت، لوح تقدیر، تندیس ایران جوان و جایزه نقدی دریافت کرد. مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد افزود: همچنین به فیلم «آغوش باز» بهروز شعیبی به عنوان بهترین اثر شایسته تقدیر در موضوع جمعیت، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا شد. وی با اشاره به ثبت بخش «ایران جوان» در جشنواره فیلم فجر گفت: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با توجه به توصیههای موکد و مکرر رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت جایگاه مباحث فرهنگی و رفع گرههای ذهنی در موضوع برونرفت از معضلات تحدید نسلی و تشویق جامعه به فرزندآوری و فرزندپروری و در راستای اقدامات متعدد خود در حوزههای جوانی جمعیت و خانواده، اقدام به ثبت و راهاندازی جایزه ملی «ایران جوان» در بخش تجلی ایران چهلودومین جشنواره فیلم فجر کرده است و از برترین فیلمهای حوزه جمعیت و خانواده حمایت مالی میکند.
علیانزادگان یادآور شد: بخش و جایزه «ایران جوان» قبل از جشنواره فیلم فجر در رویدادهای فرهنگی دیگر از جمله جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، جشنواره فیلمهای مردمی عمار و جشنواره سینماحقیقت نیز ثبت و راهاندازی شده است. مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد تصریح کرد: اهداف اصلی از اضافه شدن بخش ویژه «ایران جوان» به رویدادهای فرهنگی کشور، ارتقای کمی و کیفیت محصولات فرهنگی در حوزه جمعیت و خانواده و توجه بیشتر به موضوع فرزندآوری به عنوان یکی از دغدغههای کلان کشور است.
ارسال به دوستان
فعالان و خالقان عروسکهای تلویزیون و خانه تئاتر تفاهمنامه همکاری امضا کردند
تولد ستارههای عروسکی
گروه فرهنگ و هنر: از دیرباز عروسک نقش و سهم بسیار مهمی درحوزه تولیدات هنری برای سنین کودک و نوجوان داشته است. در دهههای 60 و 70 که موجی از شاهکارهای به یاد ماندنی در تولیدات سینمایی، تئاتری و تلویزیونی به وجود آمد، مبنا و پایه اصلیشان ظهور و بروز عروسکهای جذاب برای نسل نوجوان و کودک آن سالها بود. از مجموعههای تلویزیونی چون «صندوق پستی» که شخصیت معروف و مشهور کلاه قرمزی برای نخستین بار در چند قسمت پایانی آن متولد شد تا «آسمون و ریسمون»، «هادی و هدی»، «هاچین واچین»، «خونه مادربزرگه» و «چاق و لاغر» در مجموعههای تلویزیونی گرفته تا آثار سینمایی چون «دزد عروسکها»، «الو الو من جوجوام»، «گربه آوازخوان»، «گلنار» و بسیاری دیگر، همواره اقبال و استقبال خود را مدیون حضور عروسکهایی هستند که در این آثار متولد شدند. در این بین اما مجموعههایی هم بودند که تبدیل به نسخههای سینمایی و صدالبته پرمخاطب شدند؛ از مجموعه تلویزیونی «مدرسه موشها»که بعدها با نسخه سینمایی «شهر موشها» در ۲ نسخه سینماییاش 6میلیون مخاطب را به سینما کشاند، گرفته تا مجموعه کلاه قرمزی که طی سالیان مختلف با نسخههای سینمایی در مجموع 10 میلیون مخاطب به سینماها آورد را به جرأت میتوان دوره قدرتنمایی محض عروسکها در بطن و متن جامعه دانست. این روند رو به رشد اما رفتهرفته رو به افول نهاد و عملا کپیها دمدستی و بیکیفیت در مجموعههای تلویزیونی و آثار سینمایی، باعث شد اقبال مخاطبان از عروسکها در تولیدات هنری کم و کمتر شود؛ به نوعی کنار رفتن یا کنار گذاشته شدن عروسکهای قدیمی قدرتمند و عدم جایگزینی عروسکهای جدید در سطح و کیفیت آنها یکی از مهمترین دلایل افول حوزه نمایش عروسکی شد. صد البته که همچنان گرایش به نمایش عروسکی در دانشگاهها با استقبال علاقهمندان و هنرجویان روبهرو است اما خلأ موجود در عرصه حرفهای و در مدیومهای مختلف بسیار مشخص و محرز است. طی سالهای اخیر تلاشهای بسیاری از سوی متولیان و تصمیمگیران برای بازگرداندن عروسکهای قدیمی و مشهور انجام شده است که خود میتواند کورسوی امیدی برای بهتر شدن شرایط موجود باشد اما آنچه مهم است اینکه عروسکها اساسا برای نسل کودکان و نوجوانان سابق جذابیت داشته و معلوم نیست این شخصیتها مورد اقبال نسل جدید با دنیای جدید قرار بگیرد؛ از همین رو اهتمام ویژه برای تولید و ساخت شخصیتهای عروسکی جدید در کنار تلاش برای حضور دوباره آنها امری بسیار مهم است. با توجه به آنچه بیان شد خبر برپایی جشنواره عروسکی «عروسک خونه» با همراهی رسانه ملی و شبکه پویا و انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر را میتوان یکی از اقدامات موثر در احیای دنیای از دست رفته عروسکی دانست؛ اقدامی که قطعا رسانه ملی و تلویزیون به عنوان بازوی مهم و موثر در بطن و متن جامعه و انجمن نمایشگران عروسکی به عنوان نهاد صنفی فعالان و خالقان عروسکها در کنار یکدیگر میتوانند دوباره شکوفایی این حوزه را برای کودکان و نسل آیندهساز این سرزمین آن هم در شرایط ویژهای که بسیاری از کمپانیهای معتبر خارجی با تولیدات هدفمند و همسو با سیاستهای غربگرایانه خود در تلاشند تا نسل آینده را همزاد و همفکر خود کنند بسیار مهم و قابل تحسین است.
این همکاری در گام نخست خود روز گذشته با امضای تفاهمنامهای با حضور محمدصادق باطنی رئیس شبکه کودک، مقصود نعیمیذاکر مدیرعامل خانه تئاتر، هما جدیکار رئیس انجمن صنفی نمایشگران عروسکی و علی خواجه تهیهکننده برنامه تلویزیونی عروسکخونه انجام شد. در این جلسه باطنی مدیر شبکه کودک با اشاره به نقش موثر تلویزیون در معرفی و شناساندن عروسکها به کودکان و خانوادهها افزود: از دیرباز خانه عروسکها، تلویزیون بوده و در موقعیتهای مختلف عروسکها فرصت پیدا میکردند در دایره متکثر از مخاطبان خود قرار گیرند که میدان آن تلویزیون و صداوسیما بوده است و عروسکهایی که دهه به دهه آمدند، شاید بتوان گفت آجرهای اولیه هویتی و تربیتی ما را ساختند.
باطنی با اشاره به بازه انقطاع رسانه ملی از تولیدات نمایشی عروسکی، ادامه داد: در مقطعی فاصلهای بین تولیدات عروسکی و جهان کودکان افتاد. نظام دغدغههای قصههای نمایش عروسکی به گونهای شد که انگار آثار حوزه بیشتر از قالب لذت میبردند و با قصه آنچنان ارتباط نداشتند و در نهایت به نقطه انقطاع تولیدات عروسکی در آنتن رسانه ملی رسیدیم.
رئیس شبکه پویا اظهار کرد: دهه ۹۰ فاصله جدیای اتفاق افتاد؛ عروسکهای قدیمی رفتند و عروسکهای قدرتمند جدیدی نیز جایگزین نشدند و حوزه نمایش عروسکی آرام آرام از خاطره رشد و تربیتی کودکان کشور در حال پاک شدن بود. باطنی کرونا را یکی دیگر از عوامل افت تئاتر صحنهای عروسکی دانست و یادآور شد: از طرف دیگر کرونا منجر به افت تئاتر عروسکی شد و این پیکره شریف و نحیف تئاتر عروسکی با بحران جدی مواجه شد. وی با اشاره به آیه و«َمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ» گفت: حوزه نمایش عروسکی از دایره مصرف فرهنگی کودکان کشور در حال پاک شدن بود، در حالی که خداوند در سوره ابراهیم میفرماید هر پیامبری با زبان قومش تبیین میکرد و شاید بتوان عروسک را مصداق زبان کودک دانست. باطنی با اشاره به رویکرد جدید سازمان صداوسیما افزود: در سازمان این نگاه وجود دارد که در حوزه نمایش عروسکی رویکرد و نگاه جدیدی اتفاق بیفتند اما هما جدیکار، به عنوان رئیس انجمن صنفی نمایشگران عروسکی در ادامه این نشست با اظهار خشنودی از اهتمام ویژه سیما پیرامون احیای عروسکها در آثار و تولیدات نمایشی، گفت: خوشحالم که بالاخره صداوسیما عروسکها را جدی گرفت و روی خود را به سمت عروسکها بازگرداند. ظاهرا از مدل «یک عروسک و یک مجری» داریم به «نمایش عروسکی» میرسیم. امیدواریم گامهای اولیه رشد نمایش عروسکی در تصویر تلویزیون برداشته شود. نمایش عروسکی همراه و همراز کودکان است. بچههایی که در این عرصه خشم و ناامیدی و سختیها بزرگ میشوند، عروسک به زندگی آنها لطافت میبخشد که این عرصه را طی کند. باید بتوانیم تولیداتی داشته باشیم که بچهها با آن زندگی کنند و پلی بین واقعیت و دنیای پررمز و راز تخیلی بچهها باشد. رئیس انجمن صنفی نمایشگران عروسکی افزود: ما در کنار شما هستیم ولی صداقت را از نمایش عروسکی نباید بگیریم. اگر برنامهای صادقانه تولید شود، مخاطب با آن ارتباط میگیرد، زیرا کودکان باهوش هستند و دروغ و ریا را بهسرعت تشخیص میدهند. جدیکار با ذکر این نکته که کودکان، نسل بعد و آینده کشور هستند، گفت: امیدوارم این تفاهمنامه باعث رشد مسیر عروسکی و در نتیجه آینده بهتر کشور شود چون کودکان نسل بعدی کشور هستند. امیدوارم همکاری خوب و شروعی باشد برای حضور نمایش عروسکی نه لزوما فاخر، بلکه درست در تلویزیون.
مقصود نعیمیذاکر، مدیرعامل خانه تئاتر در قسمت پایانی نشست نیز با اشاره به تاثیرگذاری تلویزیون بر اثربخشی این فضا گفت: اثربخشی پیام در فضای تئاتر بیشتر شده است و تلویزیون باید به رشد آن کمک کند. دانستن پیام کافی نیست، بلکه هنر ارسال آن مهم است که تلویزیون میتواند این نقش را به عهده بگیرد. وی به این موضوع هم اشاره کرد که جشنواره عروسکخونه و این جلسه، از آن دست کارها و اتفاقات مهم و بزرگی است که میتواند برکات و تبعاد بسیار خوبی در آینده برای این حوزه نمایشی به همراه داشته باشد. نعیمیذاکر گفت: جشنواره عروسکخونه میتواند و باید با اتصال به نهادهای میدانی تئاتر عروسکی، صحنه تئاتر عروسکی کودک را نیز تقویت کند و باعث رشد و رونق آن شود، چرا که صحنهای که در آن هنرمند به صورت رودررو با مخاطب مواجه است، میتواند اثری عمیقتر از نمایش تلویزیونی داشته باشد.
در بخش آخر این مراسم نیز آرش مصطفایی به عنوان بازرس انجمن نمایشگران عروسکی با تشکر از برگزاری این جلسه و انجام تفاهم، ابراز امیدواری کرد با حمایت از نمایش عروسکی به عنوان محل تلاقی هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر، شاهد رشد هنر نمایش عروسکی در عرصههای مختلف باشیم. باطنی نیز در پایان نشست پس از امضای تفاهمنامه گفت: در صحنه و میدان باید همافزایی داشته باشیم تا اتفاقات خوبی را رقم بزنیم، همچون اتفاقهای خوبی که در حوزه انیمیشن رخ داد و در نتیجه فرهنگ رفتن به سینما به همراه کودک تقویت شد. ما آمادگی داریم که بتوانیم از پا گرفتن و رشد ظرفیتهای ویژه تئاترهای کودک حمایت کنیم تا باعث رونق بخشیدن به حوزه تئاتر عروسکی شویم.
ارسال به دوستان
آخرین بخش جشنواره فیلم نیز برگزیدگان خود را شناخت
ایستگاه پایانی مهمترین هماورد سینمایی کشور
گروه فرهنگ و هنر: آیین پایانی اعطای جوایز برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر عصر یکشنبه ۲۹ بهمن در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. در این مراسم مجتبی امینی، دبیر چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر با اشاره به برپایی باشکوه این دوره از جشنواره گفت: خدا را شاکریم که این دوره از جشنواره هم با شکوه و فضایی آرام و دلگرمکننده برای اهالی محترم سینما به لحظات آخر خودش نزدیک میشود و قطار چهلودومین جشنواره فجر وارد ایستگاه آخر شد و امشب در آیین اختتامیه تجلی اراده ملی هستیم که آخرین برنامه جشنواره 42 است. خوشحالیم در خدمت شما سروران هستیم. وی ادامه داد: از ۱۸ نهاد و مجموعه فرهنگی که در آیین تجلی اراده ملی امسال همراه بودند و از صاحبان آثار حمایت کردند، سپاسگزارم، چرا که موجب انگیزه و پشتکار بیشتری برای فیلمسازان است و امیدواریم این جنس فقط برای آیین اختتامیه فجر نباشد و در طول سال نهادهای مختلف همچنان حمایت کنند. با توجه به انتقادهایی که در رسانهها مطرح میشود، قطعا برای چرخه سینما نیازمند کمک نهادها و مجموعههای فرهنگی هستیم. امینی در بخش دیگر صحبتهای خود بیان کرد: امیدواریم سال آینده حمایت ویژهای از سوی نهادها شود و شاهد تولید آثار فاخر در سال پیش رو باشیم. از ۱۸ نهادی که در تجلی اراده ملی حمایت کردند و پای کار سینما ایستادند، قدردانی میکنم. دبیر چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر مطرح کرد: جا دارد از صاحبان ۱۰۶ اثری که متقاضی جشنواره بودند و آنهایی که وارد بخش رقابتی شدند و چه آنهایی که وارد نشدند، تشکر کنم زیرا ۱۰۶ اثر عدد زیادی است. واقعیت امر این است که فیلمسازی کار سادهای نیست و فشار زیادی دارد. سالهایی بود که خود ما فیلم میساختیم و پشت جشنواره فجر میماندیم و میگفتیم ایکاش در جشنواره بعدی باشیم. مهم است که اثری به جشنواره برسد و دیده شود اما شرایط سخت است و من از کسانی که راه پیدا نکردند نیز عذرخواهی میکنم. وی افزود: در همین جا از همه دستاندرکاران جشنواره فجر سپاسگزارم. 42 دوره جشنواره در کشور عزیزم ایران برگزار شده و این نشاندهنده ویژگی جشنواره است. این میراث فرهنگی کشور امانتی است که به ما رسیده و ما باید آن را به آیندگان بسپاریم. جشنواره برگزار کردن کار به شدت سخت و پیچیدهای است، اگرچه ممکن است به چشم نیاید. مجتبی امینی در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: از اسپانسرهای این دوره از جشنواره؛ از بانک ملی، بانک سینا، شهرداری تهران و حمایتهای صداوسیما و... سپاسگزارم و انشاءالله شاهد حضور آنان در دوره بعدی جشنواره باشیم تا با آثار فاخری که تولید میشود، تنور جشنواره پیش رو را هم گرم کنند. به امید دیدار همه شما عزیزان در برنامههای دیگر و جشنواره چهلوسوم فیلم فجر. با برپایی بخش تجلی اراده ملی به عنوان آخرین بخش از جشنواره فیلم فجر با مشارکت و همراهی 18 نهاد و برسی 33 فیلم حاضر و اهدای جوایز به آثار برگزیده، پرونده چهلودومین جشنواره فیلم نیز بسته شد.
ارسال به دوستان
ترافیک تقاضا برای اکران فیلم در عید نوروز
گروه فرهنگ و هنر: مخاطب همواره در تولیدات هنری نقش بسیار مهمی را ایفا میکند اما در این بین سینما به عنوان هنری فراگیر در مواجهه با مخاطب از نقش و سهم بیشتری برخوردار است، به همین جهت همواره سنجه مهم برای ارزیابی موفقیت یک فیلم در کنار فروش، میزان جذب مخاطب است. در حال حاضر «عقابها» با اکران بیش از 2 دههای به عنوان پرمخاطبترین فیلم سینمای ایران به شمار میرود اما با بررسی بازه زمانی اکران و میزان جذب مخاطب، بدون شک باید «فسیل» را با یک سال اکران و میزبانی از 8 میلیون مخاطب پرمخاطبترین فیلم از ابتدای انقلاب اسلامی دانست. در کنار این موضوع، مخاطبان سالانه سینما نیز نشاندهنده میزان اقبال و استقبال و صد البته موفقیت سینما طی یک سال است که با بررسی یک دهه گذشته سینما در سال 97 با 28 میلیون مخاطب رکورد منحصر به فردی را از خود به جا گذاشته اما با همهگیری کرونا و تعطیلی سالنهای سینما سال 1399 تنها با 700 هزار مخاطب و سال 1400 با 7 میلیون و سال 1401 با 14 میلیون مخاطب به بدترین و کممخاطبترین سالهای سینما بدل شدند در این میان با اهتمام ویژه سازمان سینمایی و اتخاذ سیاستهای ویژه در حالی آخرین ماه سال 1402 را آغاز کردیم که با توجه به آمار ارائهشده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما 26 میلیون مخاطب طی 11 ماه گذشته به سینما رفتهاند که سهم 2 فیلم کمدی «فسیل» و «هتل» از سایر فیلمهای اکرانشده به مراتب بیشتر است. فارغ از اینکه آیا امسال رکورد سال 97 شکسته میشود یا خیر نکته قابل تامل اینکه 3 سال پس از همهگیری کرونا و زمینگیر شدن سینما، امروز شاهد شکوفایی و رونق دوباره آن هستیم. سینمایی که سال 99 مانند جسم بیجانی بود که حتی خوشبینترین منتقدان و کارشناسان و هنرمندان نیز رونق گرفتنش را حداقل تا 5 سال آینده غیرممکن میدانستند، با سیاستگذاری دقیق و منحصر به فرد مدیران سازمان سینمایی در دولت سیزدهم امروز نهتنها از رکود روزهای کرونا خارج شده که به عددی بالاتر از سالهایی چون 92، 93، 94 و 95 نیز رسیده است. از همین رو بسیاری از مدیران و وابستگان به ظاهر سینمایی و هنری به دولت سابق فریاد وا اسفا سر میدهند و در دستاوردهای سینمایی دولت سیزدهم تشکیک میکنند؛ راه و روشی که سالیان سال است این جماعت در پی آنند. نمونه بارز و آشکار آن نیز یادداشت پر از تناقض رئیس اسبق سازمان سینمایی در رسانه اصلاحطلب است. وی جشنواره دوره خود را با جشنواره چهلودوم مقایسه کرده و از این رهگذر، دوران خود را دوران پر از شکوه(!) و جلال(!) دانسته، البته که ایشان نخواسته در یادداشتش به مواردی از جمله دخالت در داوریهای جشنواره و غیرهنری بودن جوایز اشاره کند که در فرصتی دیگر بدان پرداخته خواهد شد اما آنچه مشخص است اینکه سینمای ایران در کمتر از 3 سال دوباره به رونق و شکوفایی رسیده و این محصول تفکر جهادی و انقلابی است که در بدنه مدیریت و سیاستگذاری سازمان سینمایی ساری و جاری شده است. در این بین از نکات قابل توجه درخواستهای بیشمار تهیهکنندگان و کارگردانان سینما برای اکران عید است که میتوان امید داشت سال آینده نیز وضعیت سینما به مراتب بهتر و پرمخاطبتر خواهد بود. در همین باره روحالله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی با تاکید بر رقابت فیلمها برای حضور در سبد اکران نوروزی در گفتوگویی اظهار داشت: خوشبختانه امسال فیلمهای باکیفیت و مناسب اکران نوروزی جوابگوی ظرفیت تعریفشده برای این بازه زمانی هستند اما با توجه به تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان، حساسیت و پیچیدگی تنظیم جدول عادلانه و البته مناسب با سلایق و علایق مخاطبان نیز بیشتر از سالهای قبل است.
وی با اشاره به ظرفیت اکران نوروزی و تعداد فیلمهایی که در این بازه زمانی میتوانند روی پرده روند، افزود: اصولا 8 سرگروه سینمایی امکان تغییر فیلم خود را دارند و با توجه به شرایط اکران و ملاحظات مختلف، بین 6 تا 8 فیلم روی پرده خواهند رفت تا ضمن رعایت تنوع در سبد اکران، فیلمها موجب لطمه به یکدیگر نشوند. ضمن اینکه به دلیل نزدیکی عید نوروز و عیدسعید فطر، اکران دوم عید نوروز مطابق با آییننامه و منوط به افتادن کف فروش خواهد بود. سهرابی با اشاره به تعداد بالای فیلمهای متقاضی اکران و تعداد قابل توجه آثار پرمخاطب اجتماعی، کمدی، دفاع مقدس و کودک و نوجوان که آماده اکرانند، عنوان کرد: سال آینده کار شورای صنفی نمایش برای ایجاد عدالت در اکران، بسیار سخت خواهد بود، چرا که آثار پرمخاطبی در صف اکران حضور دارند، لذا بازگشت به آییننامه و تصمیمگیری و اقدام مطابق با مقررات و قوانین اعلام شده امری ضروری است و با همراهی و تعامل شورای صنفی براساس آییننامه اقدام خواهد شد.
وی با گلایه از آن دسته منتقدان که سازمان سینمایی را به حمایت بیچون و چرا از سینمای کمدی متهم کردهاند و ماهها این نقطه قوت و قله افتخار سازمان سینمایی دولت سیزدهم را وارونه جلوه داده و زیر سؤال بردهاند، اظهار کرد: حتی اگر این نقطهنظرات به ظاهر دلسوزانه باشد اما در رویکرد کلان و دوراندیشانه، نهتنها کمکی به سینما و اقتصاد آن نخواهد کرد، بلکه در تضاد با مصالح و پیشرفت و رشد سینما خواهد بود.
مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی به مخاطبان 26 میلیونی سینما طی کمتر از 11 ماه از سال که بالاترین تعداد مخاطب طی 25 سال گذشته است، اشاره کرد و گفت: اگر مخاطبان همه بخشها اعم از سینماهای اکران، سینماسیار و جشنوارهها را حساب کنیم به عددی بیش از 28 میلیون مخاطب طی 11 ماه خواهیم رسید و دستاندرکاران میدانند دستیابی به این آمار استثنایی کار سادهای نیست که اگر بود طی چند دهه اتفاق میافتاد اما متأسفانه برخی دوستان بدون در نظر گرفتن دستاوردها و بدون رعایت انصاف، صرفاً مسیر تخریب را در پیش گرفتهاند و لحن و بیان خود از ورشکستگی، رکود و فلاکت سینما در ماههای آغازین مدیریت جدید را با چرخشی نامحسوس به سمت و سوی ورشکستگی سینمای غیرکمدی بردند، حال آنکه پرفروشترین فیلمهای کودک و نوجوان و فیلمهای اجتماعی نیز مربوط به همین دوره است. البته در اینکه سینمای غیرکمدی نیز باید به فروشی قابل دفاع و منطقی برسد شکی نیست اما عقبماندگی چند 10 ساله در امر اقتصاد سینما را نمیتوان یکساله و 2 ساله جبران کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|