|
ارسال به دوستان
اخبار
«از تهران تا موریس» در شبکه مستند
مجموعه مستند «از تهران تا موریس» از روز پنجشنبه سوم اسفند روی آنتن رفت. این مجموعه مستند به تهیهکنندگی و کارگردانی حسین زارعزاده تولید شبکه مستند از پنجشنبه 3 اسفند ساعت 20:30 به مدت 8 شب روی آنتن میرود. «از تهران تا موریس» روایتی از حکومت پهلوی اول از کودتای انگلیسی رضا پهلوی و تشکیل حکومت در ایران تا تبعید وی به جزیره موریس را به تصویر میکشد.
***
«مسیح عصر» به خوانندگی حامد جلیلی منتشر شد
در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت ولیعصر(عج) نماهنگ «مسیح عصر» با شعری از غلامرضا کافی و خوانندگی حامد جلیلی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. این نماهنگ با شعری از غلامرضا کافی و خوانندگی حامد جلیلی در آستانه نیمه شعبان و برگزاری جشنواره «مسیح عصر» به تهیهکنندگی کانون مهدویت دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شد. حامد جلیلی آهنگساز، علی افسری تنظیمکننده و علیرضا پورمشیر گوینده دیگر عوامل اجرایی این پروژه موسیقایی را تشکیل میدهند. جشنواره شعر مهدوی «مسیح عصر»، نخستین جشنواره دانشگاهی است که در سطح استان فارس توسط کانون مهدویت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شده است.
***
برگزار ی سلسله نشستهای تخصصی «هنر انتخاب»
در آستانه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سازمان بسیج هنرمندان سلسله نشستهای تخصصی «هنر انتخاب» را در قالب 5 نشست در 2 روز به صورت حضوری در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی و به صورت برخط در سراسر کشور برگزار کرد.
این برنامه با حضور اساتیدی همچون ابوذر یاسری دبیر انجمن علمی بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع «مشارکت بیشتر، کارآمدی کمتر، آری یا خیر؟»، محمد لسانی کارشناس سواد رسانه با موضوع «رسانه و کنشگری هنرمندان»، عاطفه خادمی کارشناس حوزه زن و خانواده با موضوع «نسبت جامعه و هنر در آیینه نقد و نظر»، سهیل احمدی پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر با موضوع «تخاطب هنرمندان با مردم و کنش جمعی» و مینو اصلانی کارشناس حوزه زن و خانواده و استاد دانشگاه با موضوع «ولایت اجتماعی زنان با نگاه به اثرگذاری بانوان هنرمند» در روز چهارشنبه دوم و پنجشنبه سوم اسفند در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی به صورت حضوری برگزار شد.
***
نمایشگاه انفرادی نقاشی «هوژین» برگزار شد
آیین افتتاح نمایشگاه انفرادی «هوژین» شامل نقاشیهای سحر غیاثوند، روز گذشته در گالری زرنا برگزار شد. سحر غیاثوند متولد 1365 پیش از این با آثارش در نمایشگاه گروهی گالری زرنا، بخش نقاشی نمایشگاه قرآن و نمایشگاههایی در ترکیه و هلند شرکت داشته است.
این هنرمند درباره آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه انفرادی «هوژین» میگوید: «در جهانی هستیم بدون صلح و بدون عشق، بدون مهربانی و بدون دانش؛ تکهزمینهایی جدا با نام هوژین. تکدرختی روی این زمین وجود دارد که زمین را نجات خواهد داد، عشق در زمین از ریشههای درخت جاری میشود و هوژین از درخت زندگی میگیرد، هر درخت یک انسان است و هر انسان یک درخت». همچنین غیاثوند در استیتمنت نمایشگاه انفرادی خود نوشته است: «درختی که تولد و مرگ را بر اساس فلسفه میتواند به عنوان نمادی از چرخه زندگی و مرگ در نظر بگیرد. این فرآیند نشاندهنده تولد، رشد، رنج، پیری و مرگ است. در حالی که بذر درخت تولید شده است اما همچنین قادر به رشد و تبدیلشدن به چیزی بزرگتر است. با گذشت زمان، درخت پیر میشود و سپس به خاک بازمیگردد اما همچنان آثار آن در جامعه باقی خواهد ماند، بنابراین درخت به عنوان یک نماد از چرخه زندگی و نشاندهنده تولید، رشد، پیرشدن و میراث باقی مانده است». آثاری که در این نمایشگاه حضور دارد در 2 بخش به نمایش درمیآید. در بخش «هوژین» 13 تابلو و در بخش مجزای دیگر، ۲۰ تابلو نقاشی روی دیوار گالری میروند که همه آثار با تکنیک آبرنگ اجرا شدهاند.
***
محفل؛ پیشران معارف قرآنی در نسل نو
رئیس رسانه ملی برنامه تلویزیونی پرمخاطب «محفل» را پیشران معارف قرآنی برای یک حرکت گسترده بویژه در حوزه کودکان و نوجوانان دانست و گفت: این برنامه در ماه مبارک رمضان امسال با تنوع و شکوه بیشتری پخش خواهد شد. پیمان جبلی در بازدید از ضبط برنامه تلویزیونی «محفل» ویژه ماه مبارک رمضان که با همراهی محسن برمهانی معاون سیما و جمعی از مدیران رسانه ملی صورت پذیرفت با اشاره به میزان رضایتمندی و درصد بالای مخطب از این برنامه اظهارکرد: خوشبختانه برنامه معارفی وزین، پرمخاطب و مردمی محفل که مردم عزیز ما سال گذشته شاهد نخستین فصل آن بودند، در ماه مبارک رمضان امسال با تنوع و شکوه بیشتری پخش خواهد شد.
وی افزود: آنچه همکاران ما در گروه تولید این برنامه انجام میدهند فراتر از وظیفه برنامهسازی و عجینشده با اخلاص، اعتقاد، انگیزه و باور است. رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه برنامههایی که به معارف الهی متصل شوند حتما پرمخاطب، پربیننده و پرنشاط خواهند بود، زیرا با فطرت انسانها سروکار دارند عنوان کرد: ثمره بهکارگیری شیوه بدیع محفل را برای نزدیک شدن به معارف قرآنی شاهدیم؛ گروههای بسیاری اعلام آمادگی و ماهها تمرین کردهاند و امروز میتوان گفت این برنامه به پیشران معارف قرآنی برای یک حرکت گسترده بویژه در حوزه کودکان و نوجوانان تبدیل شده است. سیدمحمدحسین هاشمیگلپایگانی، تهیهکننده برنامه «محفل» نیز با بیان اینکه تیم تولید به منظور ضبط این برنامه 8 ماه است مستقر شده و ۳۰۰۰ سوژه را شناسایی و بررسی کرده است، گفت: در نهایت به ۱۲۰ شرکتکننده رسیدیم که از میان آنها ۳۰ نفر خارجی هستند.
ارسال به دوستان
سقوط برلیناله به «جشنواره سیاسی کمارزش»
ابتذال سیاست در سینما
محمدرضا پارسا: جشنواره بینالمللی فیلم برلین، یکی از قدیمیترین جشنوارههای سینمایی جهان و اروپاست که هر سال در ماه فوریه در شهر برلین آلمان برگزار میشود. در عین حال، این جشنواره در مقایسه با 2 فستیوال سینمایی کن و ونیز، بسیار سیاسی است. سال 2018 وقتی ریاست 18 ساله کاسلیک خاتمه یافت، خیلی از تهیهکنندگان و سینماگران آلمانی که 18 سال قبل از آن مدح و ثنای او را میگفتند، برخلاف رویه 18 سال گذشته، هیچ حمایتی از کاسلیک نکردند.
* دشمنی با نقاب صلح
کاسلیک مردی 66 ساله با چند چهره متفاوت بود که در آن زمان از نقاب خندان و گشادهرویش در مصاحبههای خبری استفاده میکرد و این ویژگی در کنار بذلهگویی و صراحت لهجه موجب شده بود اهالی سینما و حتی جمع زیادی از علاقهمندان سینما فریب چهره کاسلیک را بخورند و گمان کنند جشنواره برلین در ادامه مسیر قبل به یکی از معتبرترین جشنوارههای جهان تبدیل خواهد شد و گوی سبقت را از سایر جشنوارهها مثل کن و حتی اسکار خواهد ربود.
کاسلیک معمولا روی فرش قرمز برلیناله کلاهی بر سر و شال جشنواره را بر گردن داشت. او در گفتوگو با رسانههای خارجیزبان، انگلیسی را به طرز خاصی صحبت میکرد که حاکی از عدم تسلط کامل وی به این زبان بود؛ عدم تسلطی که تلاش میکرد آن را به یکی از عوامل جذابیت خود بدل و با شوخی و مزاح خود را به اهالی رسانه نزدیک کند.
اما رفتهرفته رویه کاسلیک و ریلگذاری جدید او برای برلیناله مشخص شد. او در مقابل بعضی کشورها از جمله ایران رویهای کاملا منتقدانه داشت و تلاش میکرد دوز سیاست را در این جشنواره بسیار بیشتر از سایر جشنوارهها بالا ببرد.
* روزی روزگاری برلیناله
برای مثال پیش از او فیلمهایی از سینمای ایران در برلینانه مورد توجه قرار میگرفت که ارزشهای سینمایی و زیباییشناختی خاصی در آنها وجود داشت. سال 53 وقتی سهراب شهیدثالث فیلم «طبیعت بیجان» را به برلین برد، نگاه داوران به شیوه ساخت و نوع روایت جذاب و قاببندیهای او جلب شد تا سیاهنمایی و رویکردهای سیاسی که اساسا در طبیعت بیجان چیزی از آن به چشم نمیخورد.
«گاو»، «پستچی»، «دایره مینا» و «بانو» 4 فیلم مهرجویی هم اگرچه رد نگاههای سیاسی در آنها وجود داشت اما این رویکرد چنان در پوشش فلسفه و نوع روایت پیچیده شده بود که میشد دوز سیاسی آنها را طبیعی دانست؛ دوزی که لابد در اغلب فیلمها تا حدودی باید وجود داشته باشد و نبودنش را میشود حتی نقطهضعف فیلم دانست.
«نرگس» ساخته رخشان بنیاعتماد و «بادکنک سفید» ساخته جعفر پناهی ۲ فیلم آخری بودند که با نگاه غیرسیاسی از سینمای ایران برگزیده شدند.
اما بعد از آمدن کاسلیک، یکباره خطمشی و ارزشها عوض شد. او از یک سو تلاش کرد با اتخاذ سیاستهایی خاص نظر سینمای آلمان را جلب و از سوی دیگر با کسب رضایت آنها تغییرات مورد نظرش را در سیاسی کردن جشنواره اعمال کند.
شمار فیلمهای آلمانی یا فیلمهایی که با همکاری آلمان ساخته شدهاند در بخش اصلی رقابتها فزونی گرفت و بخش ویژهای نیز با عنوان «پرسپکتیو سینمای آلمان» ایجاد شد.
* انتخاب فیلمهای سیاهنما
اما از دیگر سو یکباره انتخاب فیلمها از فیلمهای اجتماعی و سینمای هنری یا تجربی به سمت فیلمهایی مانند آفساید، ۳ زن، فوتبال سربسته (آیت نجفی)، بودا از شرم فرو ریخت (حنا مخملباف) و... تغییر یافت و این رویه تا جایی پیش رفت که سال 2011 بعد از محکومیت قضایی جعفر پناهی، برای او صندلی گذاشتند و بزرگداشت برپا کردند و.... سال 2013 شیرین نشاط، نقاش و فیلمساز ضدنظام به عضویت هیات داوران جشنواره برلین درآمد و بعد هم فیلم «پرده» از جعفر پناهی راهی برلین شد. بعد هم انتخاب فیلم «عصبانی نیستم» و فیلمهایی از این دست ادامه مسیری بود که کاسلیک اتخاذ کرده بود.
* زمان رفتن
سال 2018 بعد از یکی دو سال اعتراض جدی نسبت به سیاسی شدن شدید خطمشی جشنواره برلین، بالاخره زمان رفتن کاسلیک رسید. دلیلش هم این بود که آش دستپخت او به حدی شور شده بود که دیگر جایی برای دفاع باقی نگذاشته بود. او جشنوارهای را که ارزشگذاری آن بر مبنای اصول و قواعد علمی فیلمها و نگاههای غیرمغرضانه و اجتماعی - سیاسی بود، تبدیل به جشنوارهای کاملا سیاسی، مغرضانه و با گرایشات خاص کرده بود.
وقتی خبر برکناری دیتر کاسلیک، رئیس جشنواره مطرح شد، بسیاری از کارگردانان آلمانی در نامهای سرگشاده، خواستار نوآوری محتوایی در برلیناله شدند. آنها که زمان آمدن کاسلیک برایش سوت و کف میزدند و از اخلاق خوب و بذلهگویی او میگفتند، حالا حاضر نبودند کمترین حمایتی از او داشته باشند و کاسلیک را بیسروصدا راهی خانهاش کردند.
به این ترتیب جشن هفتادمین دوره برگزاری جشنواره جهانی فیلم برلین (برلیناله) سال 2018 با رویداد مهمی همراه بود: تغییر کادر مدیریت و پایان دادن به ۱۸ سال ریاست مطلقه دیتر کاسلیک. از آن سال کارلو چاتریان و ماریته ریسنبیک، مدیریت هنری و اجرایی برلیناله را به عهده گرفتند. چاتریان تجربه ۷ سال ریاست جشنواره لوکارنو و ریسنبیک سابقه همکاری طولانی در بخش بازاریابی «جرمن فیلم» را در کارنامه دارند.
اگرچه مدیر جشنواره بالاخره تغییر کرد و دیتر کاسلیک پس از 18 سال، جای خود را به کارلو چاتریان و ماریته ریسنبیک داد اما این تغییرات هم نتوانست در محتوای برلیناله تغییری محسوس ایجاد کند. چاتریان در کنفرانس مطبوعاتی ابتدای جشنواره برلین در همان سال نخست اعلام کرد در این دوره هم، در بر همان پاشنه گذشته میچرخد. او گفت ساختار و مدیریت جشنواره تغییر کرده اما انقلابی در این جشنواره ایجاد نشده است. روزنامهنگاران آلمانی بعدها حرفهای او را تفسیر کردند و گفتند منظور چاتریان این است که جشنواره همچنان فیلمهایی را دوست دارد و انتخاب خواهد کرد که نگاهی مغرضانه و کاملا سیاسی داشته باشند. دویچهوله حتی پس از پایان جشنواره نیز در گزارشی که از فیلمهای حاضر در جشنواره منتشر کرد، به صورت مفصل به رویکرد سیاسی جشنواره پرداخت. در گزارش این رسانه آلمانی آمده است: «اگرچه فیلمهای آن سال، نسبت به سالهای گذشته بیشتر جنبه هنری داشتند و به جای شعارهای مستقیم سیاسی، با نشان دادن تصاویر و نشانهها، پیام سیاسی خود را منتقل کردند اما هفتادوچهارمین دوره جشنواره فیلم برلین نیز همچنان با محتوایی سیاسی در حال برگزاری است و با این رویکرد بود که این بار حتی در بخش دگرباشان جنسی جایزه تدی به فیلم ایرانی «هجوم» ساخته شهرام مکری داده شد».
در ادامه مسیر سینمایی جشنواره، چاتریان به فیلمهایی مانند «شیطان وجود ندارد» به کارگردانی محمد رسولاف روی خوش نشان داد و مسیر غیر سینمایی او با راه ندادن تیمهای ایرانی به بهانه حمایت آنها از اوکراین شفاف شد. جشنواره فیلم برلین در هفتادوسومین دوره خود که از ۱۶ تا ۲۶ فوریه 2023 (۲۷ بهمن تا ۷ اسفند ۱۴۰۱) در حال برگزاری است، کمپانیها، رسانهها و خبرنگاران ایرانی را به برلین راه نداد.
* تغییر بیثمر
امسال هم چاتریان و گروهش کارشان با اعتراضهای زیاد جامعه سینمایی آلمان در حال اتمام است و تاتل جانشین چاتریان و ریسنبیک میشود که از سال ۲۰۲۰ مدیریت هنری و اجرایی برلیناله را به عهده داشتند. وی توسط کمیتهای 6 نفره شامل ادوار برگر، کارگردان اسکاری فیلم «در جبهه غرب خبری نیست»، رومن پائول تهیهکننده فیلم «اینک بهشت»، «ان لپین» مدیر اجرایی آکادمی فیلم آلمان ، «سارا فضیلت» تهیهکننده و بازیگر «کلودیا روث» کمیسر فرهنگی آلمان و «فلورین گراف» رئیس سنای برلین انتخاب شد.
تاتل به مدت 5 سال معاون جشنواره BFI لندن بود و پس از آن در دوره پنجساله دیگری مدیر این رویداد شد و در نهایت سال ۲۰۲۲ از این سمت کنارهگیری کرد. در دوران مدیریت تاتل، مخاطبان این جشنواره 2 برابر شدند. او به گسترش این جشنواره به خارج از لندن و سرتاسر بریتانیا کمک شایان ذکری کرد. سال ۲۰۲١ حدود 30 درصد برنامههای این جشنواره خارج از لندن برگزار شد.
«همیشه عاشق این موضوع بودم که [جشنواره] برلین مسحورکننده، سیاسی و برانگیزاننده است؛ مکانی بسیار مهم برای صنعت فیلم جهان»؛ این جمله را چندی پیش تاتل در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر برلین گفته بود.
حضور سینماگران ایرانی در برلیناله ۲۰۲۴ نشان میدهد همچنان همان روحیه کاملا سیاسی در مشی برلیناله پررنگ است. بنفشه هورمزدی، بازیگر ایرانی- آلمانی در هیات داوران بخش «نسل» جشنواره برلین حضور دارد. بهتاش صناعیها و مریم مقدم با فیلم «کیک محبوب من»، چهارمین فیلم بلندشان در مقام نویسنده و کارگردان، در بخش مسابقه اصلی برای کسب جایزه اول این رویداد سینمایی رقابت میکند (این فیلم محصول مشترک است با کشورهای فرانسه، سوئد و آلمان).
علییار راستی در بخش «برخوردها» با فیلم «خمیازه بزرگ تاریخ» حضور دارد و فرحناز شریفی با فیلم «سیاره دزدیدهشده من» (محصول مشترک با آلمان) به بخش «پانوراما» راه یافته است. در بخش نسلها هم 2 فیلمساز جوان ایرانی حضور دارند: هادی باباییفر با فیلم «گوسفند» و سروناز علمبیگی با فیلم «مائدهگل» (که محصول مشترک است با کشورهای فرانسه و آلمان). سارا رجایی هم تنها فیلمساز ایرانی بخش فیلمهای کوتاه است که البته با فیلم «شهر شاعران» City of Poets محصول هلند در این بخش رقابت میکند.
* سقوط بزرگ
فیلم «کیک محبوب من» توسط بهتاش صناعیها و مریم مقدم کارگردانی شده و در آن لیلی فرهادپور و اسماعیل محرابی نقشهای اصلی را بازی میکنند. آنطور که شنیده میشود، خلاصه داستان فیلم درباره یک زن سالخورده و تنهای ۷۰ ساله (مهین با بازی لیلی فرهادپور) است که پس از مرگ همسرش سالهای سال تنهاست و با هیچ مردی ارتباط ندارد. او تصمیم میگیرد دوباره زندگی تازهای را تجربه کند. پس پا پیش میگذارد و دنبال راننده تاکسی سالخوردهای (فرامرز با بازی اسماعیل محرابی) که در رستوران دیده میرود.
شاید دانستن این چند نکته خط مشی و روش رئیس جدید جشنواره را نشان دهد؛ روشی که هرچه بیشتر این جشنواره را از پرچمداری جشنوارههای معتبر دنیا به سوی یک جشنواره کاملا سیاسی و کمارزش (از نظر سینمایی) خواهد برد.
کارگردانان فیلم «ممنوعالخروج» هستند، بازیگران زن «کیک محبوب من» بدون حجاب در فیلم حاضر شدهاند و عکس 2 نفره کارگردانان فیلم مورد تشویق روسای جشنواره قرار گرفته است. با این مشی احتمالا فیلم بهتاش صناعیها به جمع فیلمهایی خواهد پیوست که در جشنواره برلین به دلایلی مانند سیاهنمایی، همسویی با سیاستهای غرب، ضدیت با دین، حمایت از دگرباشان جنسی و... مورد تقدیر قرار گرفتهاند.
ارسال به دوستان
همزمان با برپایی آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عنوان شد
حضور 22 هزار اثر در مهمترین هماورد تجسمی کشور
گروه فرهنگ و هنر: روز گذشته جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی به کار خود پایان داد که در این هماورد مهم هنرهای تجسمی که امسال دوره شانزدهم خود را سپری کرد، به گفته رئیس شورای سیاستگذاری آن، بیش از 22 هزار اثر در سراسر کشور حضور داشتند و از حیث آمار یکی از منحصربهفردترین ادوار را سپری کرد؛ جشنوارهای که با اهدای طوبای زرین به برگزیدگان، این دوره را به ماندگارترین دوره و صد البته تاثیرگذارترین هماورد حوزه هنرهای تجسمی کشور بدل کرد؛ رویدادی که از سال 87 با دبیری غلامعلی طاهری کار خود را آغاز کرد و امروز با گذشت 15 سال به جایگاه ویژه و موثری بین هنرمندان و هنرهای تجسمی در کشور دست یافته است.
ارسال 10076 اثر از 3429 هنرمند و گردآوری 8597 اثر در بخش نمایشگاههای استانی با عنوان تجسم هنر، تنها بخشی از ظرفیت گسترده هنرهای تجسمی کشور است که در این دوره به منصه ظهور رسید. از طرفی افزوده شدن بخشهای دیوارنگاری شهری با 40 اثر و معرفی بیش از 150عنوان کتاب در بخش انتشارات و شکلگیری بازار هنر شامل 112 اثر از 92 هنرمند، از نقاط عطف شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال برشمرده میشود. در بخش مفاخر هنرهای تجسمی نیز بیش از 80 اثر از 55 هنرمند و در بخش آینه در آینه، 97 اثر از 27 هنرمند به نمایش درآمد. آثار هنرمندانی چون حسین محجوبی، ابوالقاسم سعیدی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی رجبی، ناصر اویسی، یعقوب امدادیان، جلیل رسولی، کاظم چلیپا، حبیبالله صادقی، حبیبالله آیتاللهی، نصرالله افجهای، حسین خسروجردی، جلال شباهنگی، ابوالفضل عالی، حمید شریفیآلهاشم، مرتضی کاتوزیان، محمد خزایی، کوروش شیشهگران، بهزاد شیشهگران، اسماعیل شیشهگران، مصطفی گودرزی، علیرضا عمومی و... تنها بخشی از حضور و مشارکت هنرمندان در این دوره به شمار میرود. آنچه مشخص است اینکه امسال و برخلاف 15 دوره گذشته، اقبال و استقبال هنرمندان و علاقهمندان هنرهای تجسمی فجر بهمراتب بیشتر از ادوار گذشته بود و از همین رو باید دوره شانزدهم را همانطور که بیان شد یکی از ماندگارترین ادوار جشنواره هنرهای تجسمی فجر نامید.
آیین اختتامیه آخرین رویداد فجر انقلاب اسلامی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر، محمود سالاری معاون اموری هنری، محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی، امیر عبدالحسینی دبیرکل فجر شانزدهم، مسعود زندهروح کرمانی دبیر هنری جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.
امیر عبدالحسینی دبیرکل دوره شانزدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر در آیین اختتامیه این رویداد طی سخنانی با اشاره به استقبال هنرمندان از این دوره گفت: فراوانی و عیار هنری آثار فجر شانزدهم، در کنار مواردی از جمله درخشش استانها در بخش تجسم هنر، پیوند جامعه دانشگاهی و جامعه حرفهای، رویکرد کاربردی در دیوارنگاری شهری و طراحی فرهنگمحور، اهمیت حضور ناشران کتابهای تجسمی، توجه به جنبههای ترویجی این هنر با نمایش فیلمهای مستند تجسمی، معرفی آثار برتر از نگاه مخاطبان و فرازهای بسیار دیگری از این دست، فجر شانزدهم را به جوانی خلاق و پرانرژی بدل کرد که آرزوی درخشانی را برای روزگار 20 سالهاش در اندیشه دارد.
در ادامه محمد خراسانیزاده، مدیر کل هنرهای تجسمی و همچنین رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: جشنوارهای که گذشت، حرکت بزرگی بود، در حالی که ما به سمت آرمان مردم حرکت میکنیم. این جشنواره اثبات کرد حوزه هنرهای تجسمی به عنوان دارنده گستردهترین، نجیبترین، اصیلترین، خوشسابقهترین و همراهترین جامعه هنری کشور میتواند یکدل و همصدا دست به دست ما بدهد و برای جشن ملی وحدت ایرانیان چنین شکوهی بیافریند.
خراسانیزاده افزود: اگر بارها بگویم باز هم کم است، جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی فجر، اتفاق بزرگی بودکه با حضور یک دبیرکل، 22 دبیر ملی و بیش از 60 داور ملی، 32 دبیر هنری استانی، 10 هزار اثر در سطح ملی و بیش از 12 هزار اثر در سطح استانی و متفاوت با آنچه در پایتخت رقم میخورد، در شهرستانها رقم خورد. هر استان آن را برای هنرمندان خود با نمایشگاهگردان و کیوریتور خود و با فضای بومی، قومی، افتخارات و مفاخر خود برگزار کرد.
مدیرکل هنرهای تجسمی اظهار کرد: فجر شانزدهم در شرایطی که دشمنان ما همه آنچه در توان داشتند را به کار گرفتند تا این ملت را از هم جدا کنند، اثبات کرد هنرمندان عرصه تجسمی پشت به پشت و در کنار هم برای این مرز پرگهر محکم ایستادهاند. این جامعه نجیب که در سایه فضای رسانهای سایر هنرها کمتر دیده شده، دریایی از ظرفیت است. اجازه دهید این ظرفیت را در جزئیات جشنوارهای که گذشت و رویدادهای مفصلی که پیشتر برگزار شده تکرار نکنم اما از شما مدیران، هنرمندان و حضار و بینندگان بخواهم بیایید تا کمک کنیم این عرصه هنری پرافتخار بهتر دیده شود.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره شانزدهم در ادامه با یک درخواست از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جناب وزیر! کمک کنید تا پرچم ملی ایران را در جشنوارههای تجسمی که در کشورهای دیگر برگزار میشود همواره برافراشته نگه داریم. مردم ما عادت دارند اگر در یک المپیک پرچم ایران را نبینند و مدالی نیاوریم گلایه کنند اما کسی گلایه نمیکند که چرا در 128 سالی که از عمر دوسالانه ونیز گذشته و در طول این 60 سال، تنها 9 بار در ونیز حضور داشتهایم که 7 بار آن بعد از انقلاب اسلامی بوده است. ما باید هر سال در آنجا حضور داشته باشیم و چهره ایران را به شکل هنرمندانهای نشان دهیم.
در ادامه محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ نیز در یک پیام ویدویی با بیان اینکه امسال جشنواره هنرهای تجسمی فجر تجارب جدیدی را به تاریخ جشنواره اضافه کرد، افزود: در بخشهای مختلف رقابتی و غیررقابتی جشنواره، شاهد اتفاقاتی نو بودیم و حضور اساتید به این رویداد رونق بخشید و عمق کار را بیشتر کرد. بخش کاتبان سوره حمد و آینه در آینه که به وقایع تجسمی حوزه انقلاب اسلامی میپرداخت، از بخشهایی بود که به جذابیت جشنواره امسال افزود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|