|
ارسال به دوستان
اخبار
محمد دلاوری مجری برنامه افطار شبکه یک سیما شد
همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، ویژهبرنامه افطارگاهی «هلال» با اجرای محمد دلاوری، مجری تلویزیون، از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
برنامه «هلال» در گروه اجتماعی شبکه یک سیما تولید میشود و با حضور میهمانهایی از ملیتهای مختلف، دریچهای به سبک زندگی مسلمانان جهان اسلام در ماه امت باز میکند و پیوندهای مشترک امت اسلامی را از دل قصه و سرگذشت میهمانها به تصویر میکشد. ویژهبرنامه «هلال»، در روزهای ماه مبارک رمضان حوالی ساعت ۱۷ روی آنتن خواهد رفت.
***
رضا صادقی برای کودکان کار کنسرت رایگان برگزار میکند
رضا صادقی، خواننده موسیقی پاپ کشورمان با همراهی برج میلاد تهران، کنسرت رایگانی را با حضور کودکان کار و خیابانی برگزار میکند. این کنسرت تحت عنوان «شکوه محبت» برای اولینبار و به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری با حضور کودکان کار و خیابان در برج میلاد برگزار میشود.
کنسرت «شکوه محبت» با همراهی رضا صادقی و به همت شرکت برج میلاد و مشارکت گروه هنری لیما، دوشنبه ۱۴ اسفند در سالن اصلی مرکز همایشهای برج میلاد برگزار خواهد شد. بر اساس این خبر طبق هماهنگی با مجموعههای مردمی فعال در این حوزه، بیش از ۱۵۰۰ کودک کار از مناطق مختلف شهر تهران به این کنسرت دعوت شدهاند تا در کنار این هنرمند عزیز کشورمان، روز خوبی را در برج میلاد داشته باشند.
***
مستند «آخرالزمان باستانی» در شبکه 4
مستند «آخرالزمان باستانی» با گویندگی ۱۵ نفر از گویندگان گفتار فیلم، در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیما دوبله شد. این مستند در گونه مستند تاریخی محصول انگلیس در سال ۲۰۲۲، قرار است از شبکه 4 سیما پخش شود.
مدیر دوبله این مستند لادن سلطانپناه و صدابرداری آن بر عهده مهدی پاینده بوده است. آزاده اکبری، دانیال الیاسی، شهراد بانکی، محمد بهاریان، علی بیگمحمدی، محمد تنهایی، ارسلان جولایی، شیرین روستایی، ابوالفضل شاهبهرامی، علیرضا شایگان، محمد صادقیان، میلاد فتوحی، علیرضا ناصحی، نیما نکوییفرد و لادن سلطانپناه صداپیشههای این اثر بودهاند.
این مستند به اشتراکات مفاهیم دینی و آخرالزمانی اقوام مختلف میپردازد؛ مستندی جذاب و دیدنی با سوژهای که میتواند به طور بالقوه برای مخاطبان جذاب باشد، بویژه مخاطبانی که به تاریخ ادیان و مسائل تاریخی و باستانشناسی علاقه دارند.
واحد جستوجوی اداره کل تامین و رسانه بینالملل، مسؤولیت رصد این اثر را بر عهده داشته و پس از طی مراحل تایید و تخصیص، نسخه اصلی را تهیه و تأمین کرده و اکنون پس از طی شدن روندهای ترجمه، ویراستاری و سپس دوبله، قرار است پس از آمادهسازی از شبکه 4 سیما، برای مخاطبان پخش شود.
***
نکوداشتی برای علی نصیریان و رونمایی از کتاب زندگی و آثارش
آیین نکوداشت علی نصیریان و رونمایی از کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» در پردیس سینما گالری ملت برگزار میشود.
آیین نکوداشت علی نصیریان و رونمایی از کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» که توسط نگار حسینی نوشته شده و انتشارات فرهنگ معاصر در ۳۴۸ صفحه منتشر کرده است، پنجشنبه ۱۷ اسفند در پردیس سینما گالری ملت برگزار میشود. در این کتاب علاوه بر روایت زندگی شخصی و هنری نصیریان، رخدادهای هنری دهه 20 تا 90 هجری خورشیدی هم مرور میشود.
در بخشی از کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» آمده است: «خیلیها به من میگویند بیایید و تجربیات خود را در زمینه بازیگری و تئاتر منتقل کنید. خب چه چیزی را منتقل کنم؟ بیایم و به نسل جدید بگویم که در دوران دبیرستان برای تمرینات تئاتر گوشه پارک شهر که تازه داشتند درخت میکاشتند و حتی دیوار و نرده نداشت ما میرفتیم یک گوشه تمرین میکردیم؟
نسل جدید با پارامترهای امروزی میگوید خب شما دیوانه بودهاید! میخواهم بگویم که کسی نبود، جا نداشتیم یعنی نه ورکشاپی بود، نه جایی بود، نه اداره تئاتری بود، نه مرکز هنرهای نمایشی، نه تالار رودکی، نه فلان، نه سنگلج، هیچی هیچ جایی و ما در این شرایط تمرین و کار میکردیم».
***
هفته گرامیداشت حکیم نظامی برگزار میشود
هفته گرامیداشت حکیم نظامی با حضور استادان و پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار میشود. بنا بر اعلام دبیرخانه این همایش ملی و بینالمللی، قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنرانی جمعی از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی از جمله بخشهای این آیین است. همچنین برنامههای متنوع موسیقایی، نقالی و نظامیخوانی نیز در این رویداد از سوی هنرمندان عرصه موسیقی، شعر و هنرهای نمایشی برای حاضران اجرا خواهد شد.
ستاد ملی بزرگداشت حکیم نظامی در نظر دارد امسال به مناسبت سومین همایش بینالمللی بزرگداشت نظامی و در کنار برگزاری رویدادهای متنوع فرهنگی و هنری، برای نخستین بار جایزه ملی حکیم نظامی را با هدف بزرگداشت مقام و شخصیت این شاعر پارسی، همچنین در راستای ارتقای علمی و تشویق دانشجویان، به برترین پایاننامه و رساله دکترای کشور در حوزه نظامیپژوهی اعطا کند.
ارسال به دوستان
به بهانه هفدهمین سالروز درگذشت رسول ملاقلیپور
چهلچراغ سینما
محمد محمدی: رسول ملاقلیپور هنرمند 51 ساله در اوج و به ناگهان پر کشید؛ فیلمسازی که نه در بستر بیماری افتاد و نه با کارنامه رو به افول از دنیا رفت. او با یک شروع فوقالعاده و پایان مثالزدنی نام خود را در سپهر سینمای ایران به یادگار گذاشت؛ هنرمندی که از «سقای تشنه لب» آغاز کرد و با عاشورا پرونده فیلمسازی خود را برای همیشه بست و سینمای ایران را با یادگارهای ماندگارش تنها گذاشت.
ملاقلیپور 17 شهریور سال 1334 در تهران متولد شد. از سنین نوجوانی عکاسی را به صورت آماتور شروع کرد و سال 1354 بازیگری تئاتر را به خاطر فن بیان و از بین بردن لکنت زبان انتخاب کرد اما عکاسی را به شکل حرفهای ادامه داد. سال 59 با شروع جنگ به عنوان عکاس و خبرنگار از آخرین روزهای مقاومت در خرمشهر عکس و خبر تهیه میکرد. با آخرین نفرات مجبور به عقبنشینی به شرق خرمشهر شد، این در حالی بود که با دوربین سوپر 8 توانست برای بار دوم فیلمبرداری را همزمان با عکاسی تجربه کند.
او در خاطراتش درباره خرمشهر و آن روزها میگفت: خرمشهر در حال سقوط بود، فقط مسجد جامع باقی مانده بود. نه رزمندگان فشنگی داشتند و نه ما فیلم برای عکاسی داشتیم؛ دیدم بهروز مرادی روی دیوار مسجد جامع که پر از ترکش بود نقاشی میکند. گفتم بهروز چه کار میکنی؟ مسجد را دارند با تانک میزنند! بهروز گفت: رسول اینبار که آمدی، بیشتر با خودت فیلم بیاور! چون این جنگ تمام میشود و ما پیروز میشویم و همین عکسها، فیلمها و نقاشیها از آن باقی میماند. رسول پس از پایان جنگ بسیار تلاش کرد درباره خرمشهر فیلم بسازد ولی هرگز نتوانست! یکی از دلایلش بازسازیهای انجام شده بود، در حالی که او اصرار داشت در همان فضای جنگزده فیلمش را بسازد که هرگز نشد.
ملاقلیپور نخستینبار سال 1362 با دوربین 16 میلیمتری «نینوا» را ساخت. فیلم قصه رزمندهای نوجوان به نام ابوالفضل است که به عنوان آرپیجیزن در گردان خود مشغول خدمت است. او مأمور بازگرداندن یک مجروح به پشت جبهه میشود و در حالی که آشکارا از این موضوع ناراحت است، کارش را انجام میدهد. در مسیر بازگشت، موتور او خراب شده و ابوالفضل به ناچار پای پیاده به سمت نیروهای خودی حرکت میکند.
او 2 سال بعد از ساخت این فیلم در 1364 «بلمی به سوی ساحل» را ساخت. داستان این فیلم اواخر مهر 1359 هنگامی که خرمشهر در خطر سقوط قرار دارد رخ میدهد. یک گردان از پاسداران به فرماندهی مرتضی برای کمک به رزمندگان این شهر از تهران حرکت میکند و چون جادههای آن حوالی در دست عراقیهاست، آنان باید از بندر ماهشهر به وسیله هلیکوپتر خود را به خرمشهر برسانند.
یک سال پس از تولید فیلم «بلمی به سوی ساحل» و اقبالی که در سینماها کسب کرد، ملاقلیپور «پرواز در شب» را کارگردانی کرد که در پنجمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم شد. فرجالله سلحشور، جعفر دهقان، علی یعقوبزاده، تاجبخش فناییان، سیدجواد هاشمی، مصطفی لاجوردی، کامران نوروز، اکبر نیکرو و رضا مقیسه بازیگران فیلم بودند. داستان آن درباره یک گردان از نیروهای ایران است که در محاصره ارتش دشمن قرار گرفتهاند و ارتباطشان با قرارگاه مرکزی قطع میشود.
ملاقلیپور سال 1367 پس از به پایان رسیدن جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه، فیلم «افق» را ساخت و در پایان دهه 60 «مجنون» را با همراهی مسعود کرامتی و محمدرضا علیقلی تهیه کرد. «مجنون»، «خسوف» و «پناهنده» سهگانه ملاقلیپور پس از پایان جنگ تحمیلی به حساب میآیند که در آن نگاه فیلمساز به جامعه بیش از هر چیز نگاه رزمندهای است که پس از سالها از جنگ بازگشته و ناباورانه به جامعه خود مینگرد. «نجاتیافتگان»، «سفر به چذابه»، «کمکم کن»، «هیوا»، «نسل سوخته»، «قارچ سمی»، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» دیگر آثار این فیلمساز در دهههای 70 و 80 بود که همگی مورد استقبال اهالی سینما و منتقدان قرار گرفت.
برای رسول ملاقلیپور با گذشت 17 سال از درگذشتش بزرگداشتهای متعدد و مختلفی برگزار شده است اما این هنرمند را نه در اینگونه کارها و برنامهها بلکه باید در «نینوا»، «سفر به چذابه»، «پرواز در شب»، «افق»، «قارچ سمی»، «هیوا» و حتی در فریمهای «عکس خرمشهر» و «حمید و فاطمهاش» یافت. ملاقلیپور را باید در «مهدی» فرمانده گردان کمیل یافت که برای سینمای ایران به میدان جنگ رفت. او را باید در «سلیمان» و «قارچ سمی» دید که مجنونوار بعد از جنگ تحمیلی همچنان بوی خاکریز و سنگرهای جبهه را میداد. او را باید در «نصرت» افق دید که بینام و نشان، تنها و دلکنده از دنیای امروزی به خط میزد، رسول را باید در «حمید» هیوا دید که چشمانش پشت ویزور دوربین همیشه قرمز بود و کسی سفیدی آن را ندید. آری! رسول سینمای ایران همان «وحید» و «مراد چلچراغ» سفر به چذابه است. براستی او «چهلچراغ» سینمای ایران بود.
ارسال به دوستان
درباره آیین پایانی بیستمین جشن تصویر سال
این جشن فرهنگی بود یا سیاسی؟
گروه فرهنگ و هنر: بیستمین جشن تصویر سال در حالی با معرفی برگزیدگان و تجلیل از ابراهیم حقیقی کار خود را در خانه هنرمندان به پایان برد که در آیین اختتامیه از مدیرعامل خانه هنرمندان گرفته تا دبیر و حتی هنرمند مورد تجلیل، لب به انتقاد و شکوه گشودند؛ انتقادهایی که در نهایت مشخص نشد از چه چیزی و چه کسی است، بهگونهای که آیین پایانی یکی از باسابقهترین رویدادهای عکاسی کشور بدل به محفلی برای انتقاد از دشمن فرضی شد! سابقه و تجربه نشان داده است هر زمان افرادی چون عسگرپور بر مسند مدیریت و تصمیمگیری یک نهاد و مرکز قرار میگیرند، آنجا شائبههایی درباره اولویت گرفتن سیاست بر فرهنگ و هنر مطرح میشود. این در حالی است که از تیرماه سال گذشته و همزمان با روی کار آمدن عسگرپور، یکی از معتبرترین تماشاخانههای کشور از زیرمجموعه خانه هنرمندان جدا شد و هرگز به خانه خود بازنگشت. از طرفی خانه هنرمندان با آمدن عسگرپور دچار چنان بحرانی شده که حتی در پرداخت حقوق به کارمندانش نیز عاجز است.
عسگرپور در آیین اختتامیه جشن تصویر سال به عنوان نخستین سخنران با انتقاد از وضعیت موجود در حوزه فرهنگ و هنر، سالهای گذشته را روزهای خوب این حوزه نام برد و گفت: وقتی کلیپ تصویری مرور سالهای گذشته این جشن را میدیدم، حس میکردم همه چیز متفاوت شده و این اتفاقات هزار سال پیش رخ داده است، در حالی که همه آنها برای همین چند سال پیش بوده است. یعنی تا همین چند سال پیش ما شکل دیگری داشتیم و اکنون اساسا با چیز دیگری مواجهیم. گرمایی در بسیاری از فعالیتهای آن سالها وجود داشت که مقایسهاش با امروز، کمی ما را به افسردگی نزدیک میکند. برای اینکه امیدوار باشیم باید بگویم حس میکنم انگار ما در گودی نمودار هستیم. همین نشان میدهد نیاز به پوستاندازی در بسیاری از مسائل داریم تا حداقل دوباره به همان ظرفیت بسیار بالایی که در حوزههای مختلف داشتیم، بازگردیم.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه بیان کرد: در واقع اکنون در بسیاری از حوزهها در حال تلاش هستیم تا برگردیم به روزهای خوبی که قبلا داشتیم. الان خیلی بحث رشد مطرح نیست، بلکه بحث پیدا کردن دورههای خوبی است که قبلا تجربه کردیم تا بتوانیم دوباره به آنجا برسیم و بعد به این فکر کنیم که رو به جلو حرکت کنیم. درباره رسیدن به بیستمین دوره نیز باید بگویم گاهی ممکن است باری را در ذهن آدم ایجاد کند.
عسگرپور در ادامه صحبتهایش گفت: به خاطر دارم در دوره ۱۴ یا ۱۵ جشنواره کودک، دبیری آن را بر عهده داشتم. در آنجا با تطبیق این جشنواره با سن آدمها میگفتند این جشنواره به نوجوانی رسیده و حالا که جشن تصویر به 20 سالگی رسیده است، انگار جشنواره به جوانی رسیده است. واقعیت اما این است که برگزاری جشنواره و سختیهایی که اساسا برگزاری رویدادهای اینچنینی قبلا داشت، اکنون غیرقابل انجام شده است. به همین دلیل شاید نتوان با عدد سنی آدمیزاد آنها را سنجید. به صورتی که اگر اکنون جشنوارهای به سومین دوره برسد، میتوانید بگویید فیلمساز به بلوغ رسیده است.
او ادامه داد: البته گاهی اوقات هم برعکس است. ممکن است جشنوارههایی داشته باشیم که با وجود اینکه بیش از ۴۰ دوره آن برگزار شده است، هنوز کودک است. مانند جشنواره فجر و بسیاری از جشنوارههایی که سال گذشته برگزار شد، بنابراین بر مبنای تعدادی از پارامترهایی که بخشی از آنها را ما میتوانیم بفهمیم و بخشی دیگر را نمیتوانیم، سن رویدادهای اینچنینی را نمیتوان با سن آدمیزاد مقایسه کرد.
البته آقای عسگرپور دقیقا مشخص نکرد که منظورش از روزهای خوب آیا مربوط به دوران دولتهای یازدهم و دوازدهم است یا خیر اما نباید فراموش کرد که ایشان و دوستانشان برای رای آوردن دولتهای یازدهم و دوازدهم که منشأ و مبدأ بسیاری از گرفتاریها و افولهای اقتصادی و فرهنگی کشور بوده است از هیچ تلاشی دریغ نکردند و عملا هنرمندان و حوزه فرهنگ و هنر را وارد عرصه سیاست کردند و با تهییج هنرمندان، این قشر والا و فرهیخته را تا ابزار و وسیله تبلیغاتی تنزل دادند.
اما پس از سخنرانی پر از کنایه مدیرعامل خانه هنرمندان، ابراهیم حقیقی پس از دریافت تندیس بیستمین جشن تصویر سال و با توجه به تهییج حاضران در آیین اختتامیه، گفت: اگر شرایط ایدهآل بود، ۲۰ سالگی سال بلوغ است. در واقع اگر دختر یا پسر بود، زمان ازدواج او بود اما چون خیلی فقیر است، نه هیچکس برای خواستگاریاش میآید و نه میتوانیم زنش دهیم. اگرنه اگر این اتفاق رخ میداد، در سالهای آینده، تصویر سال باید دارای فرزندان دیگری میبود؛ فرزندانی که صمدیان در صحبتهای خود شمرد که به خاطر محدودیتها الان ندارد. مثل بخشهای بسیار روی زمین مانده مانند گرافیک که هیچ متولی در ایرانزمین ندارد یا نقاشی و تصویرسازی که نوع بسیار کوچک و حقیرانه آن در جاهای دیگری برگزار میشود.
حقیقی در ادامه بیان کرد: دلیل این اتفاق فقر است؛ خودمان را گول نزنیم، پولها جای دیگری است. اینجا زنده است، چون هنرمندان با یکدیگر زیر سقفی جمع میشوند و همنفس هستند و بدون درخواست پول و نقدینگی با دل و جانشان کار میکنند. امیدوارم عمر دراز این رویداد را فقط بتوانم با درخت مقایسه کنم.
ارسال به دوستان
کنسرت لیان به رهبری محسن شریفیان برگزار شد
یاد شهدای غواص در برج میلاد
گروه فرهنگ و هنر: کنسرت گروه موسیقی «لیان» بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان با یاد شهدای غواص و با درخواست اجرای برنامه در روز ملی خلیجفارس در برج میلاد روی صحنه رفت. کنسرت گروه موسیقی «لیان» بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان ابتدای هفته جاری در برج میلاد روی صحنه رفت. این کنسرت به شکلی غافلگیرکننده با ورود و اجرای سولوی نی انبان توسط لیانا شریفیان همراه بود؛ دختر محسن شریفیان که میراثدار پدر در ترویج موسیقی نواحی ایران است، از همان ابتدا فضای کنسرت را با شور و حال وصفناپذیری آغاز کرد.
محسن شریفیان در ادامه روی صحنه آمد و به نزدیکی بهار و نوروز اشاره کرد و اظهار داشت: امشب قرار است حال دلمان را خوب کنیم و به سبک ما جنوبیها، برای عید و خوشیهایمان ابراز دلتنگی و آرزو کنیم عید زودتر بیاید. قطعه «عید بیو» (عید بیا) با آواز آکا صفوی اثر بعدی بود که در سالن اجرا و با همراهی حضار همراه شد.
شریفیان در این بخش از برنامه گفت: من در همه کنسرتهایم قطعهای را به غواصان شهید تقدیم میکنم. زندگی همه ما در جنوب، چه در شادی و چه در غم به دریا گره خورده و این موضوع همیشه برای ما حائز اهمیت است. پس برای این قطعه همه با هم چشمهایمان را میبندیم و برج میلاد را به سمت خلیجفارس میبریم. سولوی عود، پخش تصاویری از کشتیها در خلیجفارس، تصاویری از لنجها و آواز حزنآمیز آکا صفوی، بخش ویژهای از کنسرت را تشکیل میداد.
در ادامه شریفیان ضمن تقدیر از مدیران ارشد برج میلاد گفت: تنها سالنی که حاضر شد میزبان ما باشد برج میلاد بود. تاسفآور است که در پایتخت، گروه «لیان» با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کند. از مدیران برج میلاد بویژه جناب عباس حیدری تشکر ویژه داریم که پای موسیقی ما ایستاد و این توجه و حمایت از موسیقی نواحی ایران از سوی او برای ما ارزشمند است.
سرپرست گروه موسیقی «لیان» با اشاره به برگزاری روز ملی خلیجفارس در 10 اردیبهشتماه هر سال گفت: تقاضای ما برگزاری کنسرت بزرگ گروه «لیان» در روز خلیجفارس در برج میلاد است و این کنسرت قرار است ادای دین مهمی به خلیج همیشه فارس و فرهنگ موسیقی جنوب ایران باشد.
ادامه کنسرت با خیامخوانی بود که بخش مهمی در کنسرتهای گروه «لیان» است. خیامخوانی از مفاهیم پرطرفدار در جنوب ایران است که همواره باعث شور و حال جالبی در سالن اجرا میشود. اجرای قطعهای از موسیقی کردی دیگر بخش کنسرت گروه «لیان» در برج میلاد بود که در تلاش است بخشی از موسیقی اقوام مختلف ایران را به مخاطبان عرضه کند.
شریفیان در بخش دیگری از صحبتهایش به حواشی ایجادشده در لغو فستیوال کوچه در بوشهر اشاره کرد و گفت: از مدیران فرهنگی کشور تقاضا دارم فستیوالهای مردمی موسیقی در ایران را حمایت کنند. من شخصا شاهد میزان تلاش دوستانم در برگزاری این فستیوال بودم. حواشی به وجود آمده از دید من قابل حل است و با درایت مدیران فرهنگی بیشک میتوان این فستیوال را به یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری در ایران تبدیل کرد. فستیوال کوچه متعلق به مردم است و باید حمایت شود.
مرتضی پالیزدان، محمود بردکنیا، حمید اکبری، حمزه مقدم، محمدرضا مقدم، محسن قدرتی، حسین کاوهخو، فرزاد خسروی و لیانا شریفیان اعضای گروه «لیان» در این کنسرت به سرپرستی محسن شریفیان و خوانندگی آکا صفوی بودند که به تهیهکنندگی علی حقشناس در برج میلاد روی صحنه رفت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|