|
ارسال به دوستان
اخبار
روایت فتح با 5 عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب
مسؤول انتشارات روایت فتح با اشاره به حضور این انتشارات در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: ۵ عنوان کتاب جدید از سوی انتشارات روایت فتح برای حضور در نمایشگاه به چاپ رسیده است. مهدی محمدخانی همچنین با اشاره به 250 کتابی که امسال در نمایشگاه عرضه خواهد شد، اظهار داشت: انتشارات روایت فتح طی 25 سال فعالیت بیوقفه بیش از 300 عنوان کتاب تولید کرده که از این تعداد حدود 250 عنوان کتاب در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران حضور دارد. این انتشارات باسابقه سال گذشته با 3 عنوان کتاب جدید در نمایشگاه حضور داشت.
***
طنزپرداز و شاهنامهپژوه برجسته بمی درگذشت
محمدعلی علومی نویسنده، پژوهشگر، اسطورهشناس، شاهنامهپژوه، طنزپرداز و از چهرههای برجسته ادبیات داستانی معاصر شامگاه یکشنبه در ۶۳ سالگی به علت بیماری در منزل شخصی خود در زادگاهش، شهرستان بم درگذشت. وی از دهه ۶۰ فعالیت روزنامهنگاری خود را در روزنامه اطلاعات آغاز کرد و از دهه ۷۰ نیز بهطور جدی وارد حوزه ادبیات داستانی و فرهنگ مردم شد. داستان کوتاه «بمانی»، رمان «آذرستان» و طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» از جمله آثار شاخص و مطرح این نویسنده بودند.
***
آغاز یک نمایش با حضور مسعود کیمیایی
نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی با حضور مسعود کیمیایی، مجید مظفری، جواد طوسی و حضور مخاطبان اجرای خود را در عمارت نوفل لوشاتو آغاز کرد. این نمایش شامل ۶ پرده است که با استفاده از کلید واژههای مهم زندگی به روایتِ برشهای دراماتیک در زمان حال، دهه 30 و 100 سال گذشته میپردازد. از نکات مورد توجه این اجرا، حضور پررنگ موسیقی است. بهنام شرفی، نیکی مظفری، گلناز عباسی، بهراد محمدی، روشنک رضاییمهر و بابک صحرایی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش میپردازند. همچنین محمدرضا عیوضی و مسعود امامی به عنوان خواننده - بازیگر در این اجرا حضور دارند.
***
اعلام اسامی راهیافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه
اسامی راهیافتگان به رویداد پیچینگ ملی تخصصی مستند کوتاه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار میشود، اعلام شد. در اطلاعیهای که از سوی انجمن سینمای جوانان اعلام شد، از 45 اثر متقاضی شرکت در پیچینگ ملی تخصصی مستند کوتاه که با هدف حمایت حرفهای و ارتقای سطح کیفی آثار کوتاه مستند برگزار میشود، تعداد ۵ اثر به مرحله نهایی راه یافتند. ریشه در کوهستان، بیمارستان درختان، باغ، صنوبر و روزی که محیطبان گریست 5 اثری است که به این رویداد راه یافتند.
***
دبیران اجرایی و هنری جشنواره تئاتر ایثار معرفی شدند
محمد کرماللهی، دبیر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار در احکامی جداگانه حمید ساروخانی و محمد لارتی را به ترتیب به سمت دبیر اجرایی و دبیر هنری این دوره از جشنواره تئاتر ایثار منصوب کرد. حمید ساروخانی و محمد لارتی از هنرمندان و فعالان عرصه هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی و از جمله مدیران با سابقه ادارهکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند. هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرماللهی در ۲ بخش صحنهای و خیابانی از روز سهشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مدت ۴ روز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار میشود.
***
کاپیتان «تایتانیک» از دنیا رفت
برنارد هیل، بازیگری که برای بازی در نقش شاه تئودن در سهگانه «ارباب حلقهها» و کاپیتان ادوارد اسمیت در «تایتانیک» شهرت داشت در 79 سالگی درگذشت. برنارد هیل متولد سال ۱۹۴۴ در منچستر بود و در طول دوران بازیگری خود که بیش از 5 دهه را در بر گرفت، در فیلمهای مهم دیگری چون «رویای یک شب نیمه تابستان» (۱۹۹۹)، «جنایت واقعی» (۱۹۹۹)، «شاه عقرب» (۲۰۰۲)، «والکری» (۲۰۰۸) و صداپیشگی در انیمیشن «پارا نورمن» (۲۰۱۲) حضور داشت.
***
اجرای هنرجویان هنرستان موسیقی در تالار رودکی
ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به رهبری احمد مقدسیزاده، امروز 18 اردیبهشت ساعت 19:30 در تالار رودکی روی صحنه میرود. در این برنامه، قطعات اوورتور کوریولان اثر لودویک فان بتهوون، موومان اول سمفونی شماره ۱۰۴ اثر فرانتس یوزف هایدن، موومان اول کنسرتو ویولن شماره ۳ از کامیل سن سانس، موومان اول کنسرتو پیانو شماره ۵ ساخته یوهان سباستین باخ، سمفونی کنسرتانت از کارل دیترس فان دیترسدورف و رقصهای مجار شماره ۵ و ۶ اثر یوهان برامس نواخته میشود.
***
پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر»
فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» به نویسندگی و تهیهکنندگی امیرحسین عنایتی و کارگردانی سوفیا موسویان که فروردین مقابل دوربین رفت، به پایان رسید و روی میز تدوین قرار گرفت. سوفیا موسویان، آرش شاهسنایی، حسن جویره، شیما اللهبیگی، نازنین همایونی، زینب ابراهیموند و... در این فیلم نقشآفرینی کردند. در خلاصه این فیلم سینمایی آمده است: «مهندس پریسا محتشم در جریان ساخت مجتمع مسکونی و مشکلات خانوادگی خود درگیر اتفاقی جنایی میشود. او که تقصیری در این ماجرا ندارد باید خود را از اتهامات رها کند اما داستان آن چیزی نیست که به نظر میرسد».
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با مهدیهسادات محور، تهیهکننده و کارگردان مستند «پا به ماه»
انتظار شیرین
گروه فرهنگ و هنر: مجموعه مستند «پا به ماه» به تهیهکنندگی و کارگردانی مهدیهسادات محور با موضوع «فرزندآوری» روایتهای شیرین و شنیدنی خانوادهها از روزهای انتظار برای این هدیه ارزشمند الهی را به نمایش میگذارد. این مجموعه مستند قصه روزهایی از زندگی آدمهاست که پر از انتظار، نگرانی، عشق، شور و شوق، ترس و صبر است و هر قسمت آن روایتگر یک خانواده در انتظار را بیان میکند. بر این اساس فصل دوم این مجموعه مستند که فصل نخست آن با اقبال مخاطبان روبهرو شد، ساخته و پخش شد. دغدغه پرداختن به حساسترین روزهای بارداری، یعنی روزهای پایانی که قرار است نوزاد به دنیا بیاید، زمانی برای مهدیهسادات محور، کارگردان و تهیهکننده مستندساز جذاب شد که با شنیدن قصهها و روایت مادران دارای فرزند تازه متولد، پی برد هر کدام با جزئیات، دارای قصههای جذاب و روایتهای متنوعی هستند. برای همین هم تصمیم میگیرد اتاق فکری را متشکل از پزشک زنان، روانشناس و جمعی از کارگردانها و تهیهکنندهها تشکیل دهد تا با پژوهش و همفکری به پروژه مستند «پا به ماه» برسد؛ مستندی که محصول سازمان هنری - رسانهای اوج است و در حال حاضر فصل دوم آن از تلویزیون در حال پخش است. به این بهانه با او به گفتوگو پرداختیم.
***
* خانم محور! در حال حاضر شاهد آن هستیم که در تلویزیون و دیگر رسانهها برنامههای متنوع آموزشی، تشویقی و... در زمینه فرزندآوری ساخته میشود. چطور شد شما نیز موضوع فرزندآوری برایتان جذابیت پیدا کرد و سراغ ساخت برنامهای در قالب مستند رفتید؟ اصلا ایده «پا به ماه» از کجا شکل گرفت و چه مراحلی را گذراند تا به پختگی فعلی برسد؟
در یک سفر دستهجمعی خانوادگی به تبریز رفته بودیم. در این سفر، 4 خانواده از جمله خود من فرزندان زیر یک سال داشتیم و یک شب به یادماندنی برای ما رخ داد و آن این بود که 4 مادر خانواده تا صبح از روز آخر بارداری، اتفاقاتی که برای آنها در آن روز رخ داد و روز تولد نوزاد با جزئیات و به صورت ثانیه به ثانیه تعریف کردند؛ اینکه در آن روزها چطور شد و دکترها چه کارهایی انجام دادند. تعریف کردن این خاطرات برای ما آنقدر هیجان داشت و قصهها دراماتیک و شنیدنی بود که در راه برگشت از این سفر به این نتیجه رسیدم چرا این قصهها را وقتی تا این حد برای ما جذاب بود در قاب تصویر تعریف نمیکنیم. با وجود آنکه میدانستیم فرزندان همه ما سالم هستند و به خوبی و خوشی پا به این دنیا گذاشتهاند اما همه میخکوب شده بودیم از اینکه مادرها روز آخر بارداری و روز تولد نوزادشان را چگونه تجربه کرده بودند و برای هر کدام چه اتفاقهای متنوعی رخ داده بود.
* آیا اتاق فکری برای ساخت و پرداخت این مستند وجود دارد؟ اگر بله، متشکل از چه کسانی است؟
این موضوع که دغدغه من بود، باعث به وجود آمدن یک ایده به صورت رئالتیشو شد؛ اینکه با خانوادههایی که روزهای پایانی بارداری را سپری میکنند تا لحظه تولد نوزاد همراهشان باشیم. اتاق فکر خیلی خوبی به وجود آوردیم که در میان آنها یک پزشک متخصص زنان و زایمان بود، یک روانشناس و 3-2 نفر از کارگردانها و تهیهکنندهها نیز حضور داشتند. از این رو این اتاق فکر، یک اتاق فکر کاربردی برای ما بود و چکشکاری بسیاری صورت گرفت تا ایده، فرم مناسب و امکانپذیری به خود گیرد. چون یکی از دلایل انتخاب فرم مستند در مقابل فرمهای دیگر این بود که ما با خانوادههایی در تعامل بودیم که مادران آن، بارِ شیشه داشتند و امکان آنکه در برنامه ما قرار بگیرند نبود و ما باید در برنامه آنها قرار میگرفتیم. این موضوع نکته بسیار مهمی بود و باید هماهنگ میکردیم تا مطمئن شویم خانوادهها آمادگی حضور تیم را دارند و سپس سراغ آنها میرفتیم.
* انتخاب و پرداختن به سوژهها به چه شکل پیش میرفت و تایید میشد؟
سختترین بخش «پا به ماه» که حتی سختتر از تولید بود، انتخاب و پرداختن به سوژهها بود. دغدغهمان این بود از شهر تهران فاصله بگیریم و حتی به سوژههایی برسیم که از فضای مجازی، رسانههای ارتباط جمعی و... دور باشند. مثلا عشایر یا روستاهایی بودند که در آنها فضای مجازی معنا نداشت و چهبسا آنها قصههای خیلی خوبی داشتند اما از طریق دسترسیهای اجتماعی قصههایشان تاکنون مطرح، دیده و شنیده نشده است. برای همین کار بسیار سختی بود. از طرف پزشکها، ماماها، مراکز بهداشت و افراد بومی روستاها، شهرستانها و عشایر به ما کمک زیادی شد تا اینکه سوژهها سینه به سینه به ما معرفی شدند.
* کارگردانها چطور و با چه فرآیندی انتخاب میشدند؟
بعد از یافتن سوژه به تناسب قومیت خود کارگردان، چون برای ما این موضوع ارزش افزوده زیادی ایجاد میکرد، کارگردان مورد نظر را انتخاب میکردیم. همزبانی و همفرهنگی سوژهها با کارگردان موضوع مهمی بود. همچنین سابقه کاری گذشته کارگردان و اینکه حس و حالش نسبت به موضوعات اجتماعی و خانوادگی چگونه است، در اولویت انتخاب کارگردان قرار میگرفت. سوژهها را به کارگردانها معرفی و گپوگفتهایی درباره نوع روایت انجام میشد. پس از پژوهشهای اولیهای که کارگردان انجام میداد به طرح و روایت قصه مکتوب دست مییافتیم و در نهایت وارد تولید
میشدیم.
* چالشهایی که برای ساخته شدن «پا به ماه» پیش روی شما قرار داشت چه مواردی بود و چگونه و با چه روشهایی از چالشها عبور کردید؟
چندین جنس چالش و سختی در تولید این پروژه وجود داشت. یکی از چالشها شرایط و مشکلاتی بود که برای خود سوژه پیش میآمد. به هر حال مادران این قصهها، خانمهای بارداری بودند که روزهای پایانی بارداریشان را طی میکردند و شرایط سختی به لحاظ روحی و روانی داشتند. از نظر جسمی هم برایشان جابهجایی سخت بود و استرسها و نگرانیهایی داشتند و این موضوع باعث میشد دستمان در هر روزی که میخواستیم برویم باز نباشد. بعضا جابهجایی بین شهر و روستا داشتند. مثلا خانه خودشان یک جا بود و برای تولد نوزاد باید از روستا یا شهر خود به خانه مادرشان میرفتند و ما برنامهریزی را برای روستای مبدا کرده بودیم. یکی از چالشهای بسیار مهم دیگر ما این بود که برای روز زایمان نمیتوانستیم برنامهریزی کنیم. اکثرشان زایمان طبیعی بود که در کنار حُسن بودن این موضوع؛ اما چند قسمت شده بود کار بخوبی پیش میرفت؛ اما شرایط مادر برای تولد آنقدر بحرانی شده بود که یا فراموش میکردند به ما بگویند یا به دلیل دوری و فاصله مسیر، نمیتوانستیم در لحظه زایمان به آنها برسیم. چالش بعدی بعد از تولد نوزاد بود. برای ما آن روزها و لحظات بسیار خاص و به تصویر کشیدنی بود ولی در بعضی خانوادهها به دلیل شرایط بعد از تولد و مشکلاتی که برای مادر و نوزاد پیش میآمد، باعث میشد بین ضبطها فاصله بیفتد یا شرایط مادر طوری بود که هر زمان میخواستیم نمیتوانستیم ضبط را ادامه دهیم. چالش جذاب دیگری که داشتیم برای خانوادههایی بود که تجربه فرزند اولشان نبود و تعامل با بچههای دیگر کار را کمی پیچیده میکرد. چون از یک طرف تمرکزمان روی تولد فرزند دنیا نیامده بود و از آن طرف هم باید مراقب میبودیم تا حس بدی پیدا نکنند؛ اگر این حس را پیدا میکردند مانع کار میشدند. در نتیجه یکی از همکارها مسؤولیت بازی و سرگرم کردن بچههای اول را بر عهده داشت.
* یکی از ویژگیهایی که در «پا به ماه» مشهود است این است که علاوه بر توجه به فرزندآوری به آداب و رسوم شهر و روستایی که سوژه در آنجا انتخاب شده نیز پرداخته شده است. کمی درباره این ویژگی توضیح میدهید که چطور آن را در دل «پا به ماه» گنجاندید؟
درباره موقعیتهای مختلف زندگی آدمها مانند ازدواج، فرزندآوری، عزا، شادی، فرهنگها و... قومیتهای مختلف و آداب و رسوم کاملا با یکدیگر فرق دارد و این موضوع برای ما ارزش افزوده بود و کار را بسیار دیدنی و شنیدنی میکرد. تولد نوزاد یکی از موقعیتهای خاص است که آداب و رسوم در آن جلوه میکند. اگرچه به فراخور مدرن شدن و شهری شدن آداب و رسوم کمرنگ شده اما تلاش کردیم آن سوژههایی را که توجه به آداب و رسوم دارند در اولویت قرار دهیم.
* «پا به ماه» برنامهای مبتنی بر دغدغههای سیاسی است؟
همواره دغدغه ما دغدغه اجتماعی بوده و دغدغه سیاسی نبود، بنابراین چه سیاستهای جمعیتی باشد چه نباشد ما کار را انجام میدادیم. همین نگاه، دیدگاه و اعتقاد ما باعث شد سوژههای فصل دوم «پا به ماه» بسیار متفاوتتر از فصل اول شوند و قصههای شنیدنیتری داشته باشند.
ارسال به دوستان
زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی بار دیگر روی پرده سینمای ایران
بساز بفروش سینمایی
گروه فرهنگ و هنر: فیلم کمدی «تگزاس ۳» با بازی پژمان جمشیدی، سام درخشانی و مهدی هاشمی به کارگردانی سیدمسعود اطیابی و تهیهکنندگی ابراهیم عامریان تا چند روز آینده در سینماهای کشور اکران میشود؛ فیلمی که قسمت نخست آن سال 1397 با بیش از یک میلیون و 700 هزار مخاطب در رتبه دوم سال و فروش 14 میلیارد تومان و قسمت دوم آن نیز سال 1398 با بیش از 2 میلیون و400 هزار مخاطب و رقمی معادل ۲۵ میلیارد باز هم در رتبه دوم سال قرار گرفت.
با توجه به اینکه در یکی دو سال اخیر فیلمهای کمدی در گیشه به موفقیت چشمگیری دست یافتهاند میتوان از هم اکنون پیشبینی کرد «تگزاس 3» نیز از فروش بالایی برخوردار شود.
اما نکته قابل توجه اینجاست که پژمان جمشیدی اواخر سال 99 در گفتوگویی اظهار کرد سریال «خوب، بد، جلف؛ رادیواکتیو» آخرین همکاری او و سام درخشانی خواهد بود و به دلیل قراردادهایی که بستهاند تا مدتی نمیتوانند کنار یکدیگر بازی کنند اما با اکران «تگزاس ۳» مشخص است همکاری کردن یا نکردن بازیگران نه ربطی به خودشان دارد و نه به خواست مردم است، بلکه میزان موفقیت و فروش در گیشه تعیینکننده است.
در رابطه با همکاری زوج جمشیدی و درخشانی، مهراب قاسمخانی، فیلمنامهنویس نیز در مصاحبه با روزنامه «هفت صبح» در اواخر سال ۱۳۹۹ گفته بود: «ما خودمان به این نتیجه رسیدهایم کار روی زوج سام و پژمان دیگر بس است و بهتر است دیگر ادامه نداشته باشد. برای مردم تاریخ مصرفی وجود دارد. ممکن است بازیگر کمدی باشی و با یک تیپ و بازی خاص بشدت جواب بگیری اما شاید بعدش سلیقه مردم عوض شود. ما در سریالهای تلویزیونی بازیگران زیادی داشتهایم که با یک تیپ جا افتادهاند و آن را بردهاند در سینما و چند سال خرج کردهاند اما یکمرتبه تمام شدند چون کاملا به ذائقه مخاطب بستگی دارد».
همچنین این نویسنده درباره حضور این زوج در 2 قسمت فیلم «تگزاس» گفته بود: «حضور در «تگزاس» انتخاب خودشان بود، ما که نمیتوانستیم دخالت کنیم ولی یادم هست در شروع «تگزاس» خیلی صحبت کردیم که با احتیاط این کار را انجام دهید تا اگر خواستیم «سریال پژمان» را ادامه دهیم ضربهای به کارمان نخورد. البته من هیچ وقت «تگزاس» را ندیدم و نمیدانم کارشان چطور بود اما احساس میکنم کمکم بسشان است. برنامهای برای ادامه «خوب، بد، جلف» نداریم. برای سریال هم برنامهای نداشتیم. اصرارها و فشارها باعث شد پیمان قاسمخانی ادامه دهد اما دیگر گفتیم بس است».
از لحن قاسمخانی میتوان اینطور استنباط کرد که به همراه برادرش، پیمان قاسمخانی و سروش صحت برای نخستینبار در سریال «پژمان» از جمشیدی به عنوان نقش اصلی در کنار سام درخشانی استفاده کردند و بعد نقشهای اصلی «خوب، بد، جلف» (پیمان قاسمخانی، ۱۳۹۴) را به این زوج سپردند، چندان رضایتی از حضور آنها در فیلمهای دیگر کارگردانان ندارند.
با رضایت یا بیرضایت قاسمخانی و دیگران، درخشانی و جمشیدی قرار است برای سومین بار در «تگزاس» روی پرده بروند و به نوعی در مقابل دوربین پولسازترین کارگردان حال حاضر سینمای ایران به ایفای نقش پرداختهاند که در ساخت کمدیهای شبیه هم تخصص ویژهای دارد.
جمشیدی این روزها حسابی روی دور است و در «شهر هرت» (کریم امینی) و «هتل» (مسعود اطیابی) که هر دو فروش بسیار بالایی دارند («هتل» دومین فیلم و «شهر هرت» چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران هستند) با انجام حرکات موزون و تکرار کلیشه مرد پرمدعا و قالتاق ولی در واقع دست و پاچلفتی و خوشقلب پول فراوانی راهی گیشه کرده است.
اما وضعیت درخشانی متفاوت است. سال ۱۴۰۰ فیلم «قدغن» در ژانر درام اجتماعی با بازی درخشانی در نقش اول شکست بدی در گیشه خورد و خیلی زود از اکران پایین آمد. درخشانی حتی در فیلمهای کمدی دیگری هم که بدون پژمان حضور داشته نتوانسته فروش بالایی برای آن فیلم رقم بزند. موفقیت درخشانی از قِبَل حضور در کنار جمشیدی است و خودش به تنهایی کاریزمای جذب مخاطب را ندارد.
«تگزاس ۳» با استفاده از یک فرمول تکراری اما موفق برای پول پارو کردن در حال آماده شدن است.
ارسال به دوستان
نشست خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد
نمایشگاهی با مشارکت 2600 ناشر
گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری سیوپنجمین نمایشگاه کتاب تهران در حالی برگزار شد که در این دوره با مشارکت 2هزار و 619 انتشاراتی علاوه بر ثبت رکورد بیشترین مشارکت، شاهد بزرگترین اجتماع فرهنگی کشور هستیم.
در این نشست که با حضور یاسر احمدوند و علی رمضانی، رئیس و قائممقام نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، احمدوند با اشاره به شعار سیوپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران یعنی «بخوانیم و بسازیم» گفت: نمایشگاه کتاب تهران به عنوان بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران، حول محور و موضوع دانش و آگاهی و کتاب شکل میگیرد که با اهتمام دستگاهها و نهادهای مختلف در سطح ملی و شهر تهران برگزار میشود. ناشران در ۲ بخش مجازی و فیزیکی در این رویداد حضور دارند. امیدواریم نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ به نقطه عطفی در ارتقای دانش و پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تبدیل شود. نمایشگاه بعد از ۳۵ دوره برگزاری به قوام رسیده و جایگاه ویژهای نیز در بین خانوادههای ایرانی دارد. از خانوادهها برای حضور در نمایشگاه و استفاده از آثار ناشران و برنامههای فرهنگی دعوت میکنم.
وی ادامه داد: تلاش شد واگذاری فضا به ناشرانی که متقاضی ساخت غرفه هستند، زودتر انجام شود. اغلب این غرفهها یا کامل شده یا در حال اجرا هستند. از امروز هم ناشران طبق اطلاعرسانی میتوانند غرفهها را دریافت کنند و اقلام خود را بیاورند.
رئیس سیوپنجمین نمایشگاه کتاب تهران به برنامههای فرهنگی نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: برنامههای ویژهای برای «غزه» و فلسطین با هدف پاسداشت مقاومت مردم غزه پیشبینی شده، همچنین برنامههای مختلفی هم با حضور چهرههای فرهنگی و اصحاب قلم برای تقدیر از نویسندگان و مترجمان حوزه فلسطین تدارک دیده شده است.
به مناسبت همزمانی دهه کرامت با نمایشگاه کتاب تهران نیز ویژهبرنامه «بزرگداشت مقام دختران ایران» برگزار خواهد شد.
احمدوند به حضور گسترده ناشران در ۲ بخش مجازی و فیزیکی نمایشگاه هم اشاره و بیان کرد: نمایشگاه در ۲ بخش حضوری و مجازی امسال هم استمرار دارد و تعداد قابل توجهی از ناشران علاوه بر بخش مجازی در بخش حضوری، کتابهای خود را عرضه میکنند. با توجه به هماهنگی با شرکت ملی پست، ارسال بستهها با شرایط مطلوبی انجام خواهد شد. حضور کتابفروشان با رفع نواقص نمایشگاه سال گذشته امسال ادامه دارد.
وی درباره استقبال مردم از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ گفت: پیشبینی میکنیم حجم مراجعه و استقبال از نمایشگاه نسبت به سال گذشته بیشتر باشد، بنابراین تقاضا داریم مردم حضور خود را در روزهای مختلف بویژه روزهای آغازین تقسیم کنند تا کمتر با تراکم روبهرو باشیم.
رئیس سیوپنجمین نمایشگاه کتاب تهران درباره بخش بینالملل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ نیز توضیح داد: حدود ۶۰ ناشر خارجی امسال در نمایشگاه کتاب تهران حاضر هستند، حدود ۵۰ هزار عنوان امسال عرضه خواهد شد و با توجه به حجم بار دریافتی پیشبینی میشود حجم کتابهای خارجی ۷۰ تن باشد.
احمدوند درباره ویژهبرنامه «رویداد نشر ایران» در نمایشگاه کتاب تهران افزود: میزبان برنامهای با عنوان «رویداد نشر ایران» در روزهای ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت در بخش خارجی خواهیم بود که با هدف معرفی ظرفیت نشر ایران به کارگزاران منطقهای است. ۲۰ کشور از ناشران و کارگزاران ادبی در این رویداد حضور دارند. این ناشران از مراکز چاپ و فروش کتاب و مراکز مختلف بازدید خواهند داشت که میتواند شروع ارتباط با نشر بینالملل باشد. در ادامه نشست و پس از صحبتهای معاون فرهنگی وزیر علی رمضانی، قائممقام نمایشگاه کتاب تهران نیز درباره استقبال ناشران از دوره سیوپنجم افزود: حضور ۲ هزار و ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ قطعی شده است؛ علاوه بر این حضور ۲۵۰ ناشر در بخش مجازی در مراحل قطعی شدن است. تلاش شده، طی 3-2 دوره گذشته حجم کمک دولت و بودجهای که از دولت بابت حمایت دریافت میشود، کاهش یابد. نمایشگاه سال گذشته ۷۰ درصد هزینهها را از محل درآمد اختصاصی خود تامین کرد و ۲۰ درصد بر عهده دولت و حوزه کتاب بود و امیدواریم امسال هم این روند ادامه داشته باشد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|