|
ارسال به دوستان
اخبار
از ابتدای فروردین اجراهای تئاتر شهر ۳ میلیارد فروخت
مطابق آمار ارائه شده از سوی اداره کل هنرهای نمایشی، مجموعه تئاتر شهر از ابتدای فروردینماه تا پایان روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، با فروشی معادل 3 میلیارد تومان میزبان 17 هزار مخاطب شده است.
بنا بر این گزارش، نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور با میزبانی از ۷ هزار و ۵۷۷ مخاطب به فروشی معادل یک میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان دست یافت، «روال عادی» به کارگردانی کیارش رست با میزبانی از یک هزار و ۳۰۷ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۸۱ میلیون و ۹۸ هزار تومان برسد. «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطاییفر با میزبانی از هزار و ۷۴۲ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۲۳۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان دست یابد.
نمایش «آن برد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز با میزبانی از ۲ هزار و ۲۹۹ مخاطب، فروشی معادل ۳۴۵ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان داشته است. «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی با میزبانی از ۲ هزار و ۱۹۴ مخاطب به فروشی معادل ۲۶۰ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان دست یافت. نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی با میزبانی از ۹۳۱ مخاطب توانست به فروشی معادل ۹۴ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان دست یابد. «کان لم یکن» به کارگردانی سیدعلی موسویان با میزبانی از ۸۷۱ مخاطب به فروشی معادل ۸۸ میلیون و ۲۵۴ هزار تومان دست یافت، همچنین نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی با میزبان از ۳۴۶ مخاطب به فروش ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.
***
با دبیری محسن یزدی، داوران جشنواره «صبح» مشخص شدند
هیات داوران دومین جشنواره بینالمللی رسانهای «صبح» در بخشهای خبر، محتوای مکتوب ویژه فلسطین، تصویرسازی، موشنگرافی و انیمیشن کوتاه، شبکههای اجتماعی، رادیو و پادکست و مستند اعلام شد.
حسن عابدینی، سیدمصطفی خوشچشم، محمدرضا دوستمحمدی، محمدحسین نیرومند، سرگی استروفسکی، هادی محمدیان، کریم دنیس، غلامرضا ابراهیمآبادی، شان مورای، ایگور لوپاتونوک و محسن برمهانی از جمله داوران بخشها و کمیتههای هشتگانه این رویداد هستند.
دومین جشنواره بینالمللی رسانهای «صبح» در ۳ بخش «اصلی»، «معاونت برونمرزی» و «ویژه فلسطین» با حضور فیلمسازان و برنامهسازان و تولیدکنندگان محتوا در عرصه بینالملل ۳۰ اردیبهشت تا یکم خرداد به دبیری محسن یزدی برگزار میشود.
***
با شروع پخش بینالمللی، «پروانهها» در اسپانیا اکران میشود
مستند کوتاه «پروانهها» به کارگردانی هادی شریعتی در هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه هنرهای متفاوت روی پرده میرود. جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه هنرهای متفاوت از ۱۸ تا ۲۵ خرداد در شهر «اکورونای» اسپانیا برگزار میشود. این جشنواره با شعار «تفاوت یکی از ثروتهای جامعه است» و «هنر جهانی است»، به نمایش فیلمهای کوتاه متفاوت از سراسر دنیا از لحاظ موضوع و سبک میپردازد. «پروانهها» مستندی با موضوع جنسیت، فرهنگ ایرانی و حضور زنان در ورزشگاههای فوتبال است. مستند «پروانهها» به تهیهکنندگی حامد وثوقیکیا و حمیده شریعتی ساخته شده و پخش بینالملل آن را لیلا حسینی بر عهده دارد.
***
با حضور بریجز، باتیستا و کرانستون بازیگران «گرندل» تکمیل شد
تیم بازیگران فیلم هیولایی لایو اکشن «گرندل» با حضور جف بریجز در نقش گرندل، دیو باتیستا در نقش بیولف و برایان کرانستون در نقش پادشاه هروتگار تکمیل شد. توماسین مککنزی، آیدان ترنر و تی بون برنت دیگر بازیگران این فیلم هستند.
فیلم «گرندل» بر اساس یکی از داستانهای جان گاردنر و با کارگردانی «رابرت دی. کرژیکوفسکی» تولید میشود. «گرندل» نخستین اثر جان گاردنر است. این کتاب داستان دیوی را که از دل تاریخ به دنیای امروز میآید و میبیند که انسان معاصر تنها، خشن و سرگردان است، روایت میکند.
***
با حضور فریدون جیرانی «آبادانیها» در موزه سینما نقد میشود
موزه سینما با همکاری فیلمخانه ملی ایران نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم سینمایی «آبادانیها» را نمایش میدهد. این فیلم ساعت ۱۷ امروز یکشنبه 23 اردیبهشتماه در سالن فردوس موزه سینما نمایش داده میشود و بعد از نمایش فیلم، جلسه نقد و بررسی اثر با حضور فریدون جیرانی، امید روحانی، دکتر رضا رضایی و دکتر امید رضایی برگزار میشود. آبادانیها داستان اتومبیل یک مهاجر جنگی مقیم تهران است که به سرقت برده میشود. او همراه پسرش جستوجویی ناامیدکننده را برای یافتن تنها داراییاش آغاز میکند. در این بین او با مردی آشنا میشود که به اقتضای حرفهاش میتواند وی را در ردیابی اتومبیل مسروقه کمک کند. طی این جستوجو «برنا» پسر مرد نیز در پی یافتن عینک گمشدهاش است. جستوجوی همزمان پدر و پسر مسائلی را پدید میآورد. مدیریت نشست بر عهده محمود گبرلو منتقد سینماست.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با سیده رقیه آذرنگ، نویسنده کتاب «عصمت»
نوعروس شهرمقاومت
محمدمحمدی: یکی از عرصههای مهم و محوری که زنان ایرانزمین نقش و سهم موثری در آن ایفا کردند، دفاعمقدس است. با شروع جنگ تحمیلی، زنان به عنوان بخش قابل توجهی از جمعیت کشور، برای حفظ میهن از تجاوز دشمن با توجه به شرایط موجود به ایفای نقش پرداختند.
درواقع زنان سربازان گمنامی بودند که بار سنگین تدارکات جبهه جنگ و برخی وظایف دیگر را بر دوش کشیدند. هجوم یک باره دشمن به مناطق مرزی، همچنین بمباران و موشکباران شهرها ایجاب میکرد زنان به صورت مستقیم در مناطق جنگی حضور یابند و به همین سبب تقدیم بیش از 6 هزار شهید زن در 8 سال دفاعمقدس، گواهی بر نقش و سهم انکار ناشدنی زنان در دفاع از مرز و بوم این کشور است.
این در حالی است که متاسفانه در حوزه انتشار و اشاعه روایتها و حکایتهای زنان در جنگ آنچنان که باید و شاید به تولیدات مطلوب نرسیدهایم. شاید در نگاه نخست چاپ و انتشار چند عنوان کتاب یا تولید تعداد محدودی فیلم و اثر نمایشی، گزاره عدم خروجی مطلوب را زیر سوال ببرد اما وقتی نگاهی آماری به حوزه تولیدات هنری با محوریت زنان در دفاعمقدس داشته باشیم، با سهمی زیر 3 درصد مواجه میشویم، آن هم در حالی که زنان و قصههای زنانه در دفاعمقدس به مثابه معدنی از سوژهها برای هنرمندان و خالقان آثار هنری به شمار میرود.
در این شرایط چاپ کتاب «عصمت» به قلم سیدهرقیه آذرنگ را که روایتی است از زندگی شهید «عصمت پورانوری» که سال 60 در حالی که تنها 66 روز از ازدواجش میگذشت، در پی حمله رژیم بعث عراق به شهر ذزفول به همراه تنی چند از اقوامش به درجه رفیع شهادت نائل آمد، باید یکی از ستارههای درخشان در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری در باب این موضوع دانست؛ شهیدی که نه تنها به عنوان چهره شاخص در سال 98 انتخاب شد بلکه کتاب زندگیاش نیز مورد تمجید رهبر انقلاب قرار گرفت. از همین رو به بهانه استقبال از این کتاب در سیوپنجمین نمایشگاه کتاب تهران با سرکار خانم رقیه آذرنگ به گفتوگو نشستیم.
***
* «عصمت» را باید یکی از منحصربهفردترین آثار در حوزه نشر دفاعمقدس نامید؛ با توجه به خصوصیات بارز و پرشمار شهید پورانوری لطفا بفرمایید کدامیک از ویژگیهایشان باعث شد به سمت این سوژه بروید؟
من در این باره به طور مفصل در کتاب نوشتهام اما به نظرم بهتر بود بپرسید چرا من برای نوشتن کتاب «عصمت» انتخاب شدم. در یک جمله بخواهم این انتخاب را بیان کنم، میگویم خود شهید مرا برای نوشتن کتابش انتخاب کرد و جالب است بدانید من تا قبل از نوشتن کتاب «عصمت» اصلا نویسنده نبودم و طی یک جریانی وارد مسیر شناخت این شهید و سپس نوشتن کتابش شدم.
اگر بخواهم عصمت را در یک واژه معرفی کنم که بیشترین بار معنایی را در چارچوب ویژگیهایش دارد، آن کلیدواژه حجاب و عفاف است و پافشاری او بر این مورد که حجاب جزو لاینفک زندگانیاش میشود؛ چه در دوران قبل از انقلاب که در مدرسه برای داشتن حجاب دچار مشکلاتی میشود و چه بعد از انقلاب و دوران جنگ تحمیلی که ایشان در شهر جبههای به نام دزفول زندگی میکند و چه در زمان شهادت که با حجاب کامل به بهشت پرواز میکند؛ عصمت، چادر و شهادت.
* درباره کتاب عصمت بفرمایید و اینکه چه زمانی شروع به نوشتن کتاب کردید؛ چقدر زمان صرف شد برای نگارش اثر و اینکه در مسیر نگارش با چه مشکلات و موانعی روبهرو بودید؟
نوشتن کتاب عصمت را ۱۹ ماه رمضان سال ۹۲ کلید زدم. ۳ سال زمان برد تا به شکل جزوه درآمد. چند جایی در شهر دزفول و حتی استان خوزستان برای چاپ کتاب مراجعه کردم که میگفتند ما برای چاپ این کتاب بودجهای در اختیار نداریم. واقعا مستاصل شدم. خیلی تلاش کردم و به هر دری میزدم بتوانم قصه عصمت را به دست دختران شهر و کشورم برسانم تا بدانند از ما تا عصمت فاصلهای نیست؛ پس میشود حجاب داشت و به بالاترین مقام قرب الهی رسید. پس میشود حجاب داشت و زندگی مشترک عاشقانهای را شروع کرد. پس میشود حجاب داشت و تحصیل کرد و خیلی از موارد دیگر.
بعد از اینکه نتوانستم کتاب «عصمت» را چاپ کنم، به زیارت مزار عصمت در گلزار شهدای شهیدآباد دزفول رفتم. از او خواستم حالا که خودش تصمیم گرفته کتابش را بنویسم و از این طریق پرده از گمنامی بیش از 30 ساله روایت ناشنیدهاش بردارم، خودش کمک و راهنمایم باشد. بعد از آن زیارت و تلفیق اشک، بغض و تکتک کلمات کتاب «عصمت» که جلوی چشمانم رژه میرفت، به واسطه یک دوست، کتاب به نشر صریر رسید و سازمان مشارکت زنان در دفاعمقدس چاپ آن را به عهده گرفت و این شد که سال ۹۵ کتاب «عصمت» منتشر شد.
* استقبال از کتاب چطور بود و اینکه امسال هم در نمایشگاه کتاب این اثر عرضه شده، آیا همچنان مورد اقبال و استقبال علاقهمندان قرار دارد؟
استقبال از کتاب از همان ابتدای چاپ هم خوب بود و قصه ناشنیده عصمت، دهان به دهان چرخید تا اینکه سال ۹۷ در حاشیه یک مراسم در حسینیه امام خمینی(ره) من بابت نوشتن این اثر با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتوگو کردم. از اینکه میدیدم حضرت آقا کتاب مرا با اسم میشناسند و فرمودند «کتاب عصمت، همان کتابی که روی میز من است»، تمام سختیهای قبل از چاپ کتاب را فراموش کردم و وارد دنیای جدیدی شدم. معجزه همراهی شهید عصمت پورانوری و رساندن کتابش به دستان مبارک رهبر معظم انقلاب را از حضور خود او میدانم که قدم به قدم همراهم بود و مرا تنها نگذاشت. این اثر امسال با ویراست و اضافات جدیدی چاپ شده و الحمدلله مورد استقبال مخاطبان در غرفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، نشر صریر قرار گرفته است.
* 30 اردیبهشت سالروز تولد این شهید است؛ آیا برنامه خاصی در نمایشگاه در این ارتباط تدارک دیده شده است و پیشنهاد خودتان چیست؟
تا الان که خیر! برنامهای در این زمینه از سوی ناشر کتاب تدارک دیده نشده اما به نظرم این ایده میتوانست اجرایی شود، چون شهید عصمت پورانوری بابت کتابش شهید شاخص جهان اسلام در سال ۱۳۹۸ معرفی شد.
بعد از دیدارم با مقام معظم رهبری، کتاب «عصمت» وارد خط ترجمه شد که در خبرها خواندم به ۱۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. کتاب عصمت به زبان ترکی آذری مورد استقبال بیشمار دختران شیعه آذربایجانی قرار گرفته که خبرش را شنیدهام و خدا را شکر میکنم روایت جذاب و ناشنیده عصمت، مخاطبانی خارج از مرزها دارد.
* با توجه به اینکه شما در حوزه زنان و دفاع مقدس دست به قلم هستید، لطفاً درباره جایگاه زنان چه از باب موضوع و سوژه و چه نویسندگان خانم فعال در حوزه نشر بفرمایید و اینکه اساساً جایگاه ادبیات پایداری و مقاومت در حوزه نشر کشور کجاست؟
الحمدلله در راستای نقش و حضور رزمندگان در ادبیات پایداری، آثار زیادی چاپ شده اما در حوزه زنان بویژه شهدای زن که تعدادشان بالای ۶۰۰۰ شهید است، کمکاری شده و تعداد خیلی محدودی شاید به اندازه انگشتان دست اثر چاپ شده باشد و آنطور که باید و شاید برای معرفی این شهدا در سطح ملی اقداماتی از سمت مسؤولان فرهنگی نشده است.
بارقههای امید البته در حال تابیدن است، چرا که خانمها در این حوزه وارد شدهاند و آثار مکتوبی را درباره حضور زنان نوشتهاند یا در حال نوشتن هستند که اکثر دوستان من در این زمینه فعالیت دارند و جزو نویسندگان سرآمد حوزه زنان در دفاع مقدس هستند.
* سیوپنجمین نمایشگاه کتاب تهران در حال برگزاری است؛ با توجه به حضورتان در ادوار گذشته، وضعیت نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی میکنید و اینکه درباره نقاط مثبت و منفی نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین اجتماع فرهنگی کشور چه نظری دارید؟
من تاکنون نتوانستهام در نمایشگاه کتاب حاضر شوم و توفیق حضور نداشتهام اما بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «این ایامی را که نمایشگاه کتاب در تهران برگزار میشود، به نظر بنده باید بهار کتاب نامید»، باید فرصت محدود بهار کتاب را درک کرد و نهایت استفاده را از این چند روز برد تا در سرزمین کلمه و دانایی، خود را به دانستن ناشنیدهها رساند.
* لطفاً درباره کارها و برنامههای پیش رو بگویید و اینکه آیا کتابی در دست نگارش دارید؟
من در حوزه کودک و نوجوان هم قلم میزنم. امسال کتاب «عروس آسمانی» را که یک داستان نوجوانانه است در عرفه نشر کتابک در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه دارم. در غرفه نشر ۲۷ بعثت هم کتاب «آغوش مادر» را دارم که برای نخستینبار به صورت کمیک تصویر ارائه شده و داستانی کودکانه از جنگ تحمیلی است. در واقع تلفیق داستان و تصویر است.
یک کتاب نوجوان دیگر از زندگی بانوی شهید خرمشهر نوشتهام که از سوی نشر کتابک در حال چاپ است و 2 کتاب هم در رده بزرگسال و در حوزه زن و دفاع مقدس در حال چاپ دارم که متعلق به حوزه هنری است.
* در پایان اگر صحبت و سخنی باقی مانده است میشنویم؟
به نظرم حالا که بحث حجاب در محافل داغ است و دختران نوجوان ما باید برای خود الگو داشته باشند، نهادهای فرهنگی باید برای معرفی اسوههایی چون عصمت تلاش کنند و این کتاب را به دست مخاطبان اصلیاش برسانند، چرا که راه سعادت ما از مسیر سبز و روشن شهدا میگذرد و عصمت چراغ راه حجاب است.
ارسال به دوستان
گزارش چهارمین روز از سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
ایستگاه تفکر
گروه فرهنگ و هنر: روز چهارم نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با خبر حضور رئیسجمهور شروع شد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جریان بازدید از تعدادی از غرفهها و برخی بخشهای سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، حمایت از نویسندگان، ناشران و کتابخوانان را زنجیرهای توصیف کرد که باید همه حلقههای آن بخوبی مورد توجه و حمایت قرار گیرد و تصریح کرد: دولت مردمی تلاش کرده در راستای تسهیل دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به کتاب، سیاست احداث کتابخانه و توزیع کتاب را بر اساس سند آمایش سرزمینی پیش ببرد و بر همین اساس در سفر استانی دولت به کردستان در دیداری که با اهالی فرهنگ داشتم از اقدامات دولت در این زمینه ابراز رضایت میکردند. رئیسی در جریان حضور در سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از غرفههای انتشارات آریانا قلم، چاپ و نشر عروج، انتشارات انقلاب اسلامی، انتشارات دارالکتب السلامیه، انتشارات سدید، انتشارات بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سلیمانی، انتشارات کتابستان معرفت، انتشارات بینالملل، انتشارات کتاب آبان، نشر آموت، انتشارات سایان، انتشارات حماسه یاران، انتشارات حوزه علمیه قم و غرفه کمیته مشترک دانشجویان فلسطینی در ایران، همچنین غرفه کاغذ ایرانی به عنوان متولی توزیع کاغذ داخلی میان ناشران بازدید کرد. این در حالی بود که دیروز جمعیت حاضر در نمایشگاه بسیار کمتر از روزهای گذشته به نظر میرسید که البته با توجه به اینکه روز اول هفته بود، طبیعی به نظر میرسید.
از سویی در روزهای گذشته اخباری مبنی بر سرقت از غرفههایی که در بخش بینالملل هستند به گوش رسید! بر اساس این اخبار مقداری پول که در کیف نماینده وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه بوده، قبل از بازگشایی درهای نمایشگاه به سرقت رفته است. همچنین شنیدهها حاکی از این است که حتی از غرفه ویتنام هم سرقتی رخ داده است.
برنامههای جنبی نمایشگاه دیروز به لحاظ کمی همانند سابق بود اما موضوعاتی که مطرح میشود چندان جذاب و به قولی عامهپسند نیست. در این میان ناشران هنوز در تلاش برای رساندن آثار زیرچاپ خود به نمایشگاه هستند تا کتاب منتشر شده داغ داغ به دست مخاطبان برسد.
از سویی دکور کوشک کتاب نیز امسال طوری طراحی شده که مخاطب در هر گوشهای که بایستد، میتواند برنامههای در حال اجرا را ببیند، این در حالی است که سال گذشته به دلیل دیوارههای اطراف این امکان میسر نبود.
از دیگر قابهایی که به چشم میآید اینکه در شبستان و در گوشه و کنار حیاط مصلی و بخش کودک، چرخهای خرید قرمز را مشاهده میکنید که خانوادهها کتابهای خریداری شده و لوازم خود را در آن گذاشته و به گشتزدن در نمایشگاه ادامه میدهند؛ چرخهای خرید یکی از ایدههای «نمایشگاه دوستداشتنی من» بود که به نظر ایده خوبی بوده است.
از دیگر بخشهای جنبی نمایشگاه، «ایستگاه تفکر» و «محفل دانایی» است؛ توقفگاههایی که مردم در آنها با هم صحبت و نظراتشان را بیان میکنند. موافقان و مخالفان حرفهایشان را میزنند تا شاید همدیگر را اقناع کنند اما در وهله اول برای همدیگر گوش شنوا هستند. در واقع در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور مردم در تعاملی جذاب، حرفهای همدیگر را میشنوند و نظرات خود را بیان میکنند. در این میان خواندن مطالب روی تختهها نیز میتواند به مدیران فرهنگی در ذائقهشناسی مخاطب بسیار کمک کند. نکته جالب اینکه تعداد آقایان در پای این تختهها بیشتر از خانمهاست؛ با اینکه موضوع اصلی ایستگاههای تفکر، حجاب است!
یکی دیگر از نکتههای جالب این دوره، ناشری است که فقط آثار یک جوان متولد 1366را عرضه میکند. این نویسنده 37 ساله در 3 سال گذشته نزدیک به 60 عنوان اثر نوشته است. این مرد جوان در همه موضوعات مثل تفسیر، مکتب فکری، شعر، داستان کوتاه، ترک سیگار و... اثر دارد و در مجموع نزدیک به 12 هزار صفحه نوشته است، یعنی به طور میانگین روزانه نزدیک به ۱۱ صفحه نوشته که کاری سخت است.
همچنین امسال برای فلسطین نیز غرفهای مجزا طراحی شده است تا صدای غزه و مردم مظلوم و مقاوم آن باشد، البته این غرفه روز سوم کامل شد و در روزهای ابتدایی ناقص بود.
ارسال به دوستان
جایزه بهترین فیلم از جشنواره بینالمللی فیلم فضایی روسیه به یک انیمیشن ایرانی رسید
مسافری از ایران
گروه فرهنگ وهنر: انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» از تولیدات مرکز انیمیشن سوره، به کارگردانی احمد علمدار و تهیهکنندگی محمدحسین علمدار عنوان بهترین انیمیشن پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فضایی (Tsiolkovsky ISFF) روسیه را از آن خود کرد. این فیلم در بخش رقابتی جشنواره بینالمللی فیلم فضایی روسیه که هر سال در شهر کالوگا برگزار میشود، به نمایش درآمده بود که بتازگی جوایز آن اعلام شد.
در جشنواره بینالمللی فیلم فضایی روسیه فیلمها و تولیداتی درباره فضا و ارتباط آن با علم، هنر و فرهنگ در اکرانهای رقابتی، غیررقابتی و گذشتهنگر به نمایش گذاشته میشوند و هدف آن علاوه بر ارائه فیلمهای جدید درباره فضا و فضانوردی، ترویج همه حوزههای علم و هنر، مرتبط با فضا و تقویت سنت گفتوگوی بینالمللی بین دانشمندان و فیلمسازان برای حل مشکلات جهانی است. از نکات قابل توجه در این جشنواره حضور هیات داوران علاوه بر فیلمسازان حرفهای، شامل فضانوردان، همچنین دانشمندان صنعت فضایی میشود.
«مسافری از گانوراما» داستان ۳ پسربچه با روحیات مختلف و حتی با قومیتها و گویشهای متفاوت است که در نهایت برای رسیدن به یک هدف دور هم جمع میشوند.
* موفقیت در قهرمانسازی
قهرمان اصلی داستان سهیل پسری معلول و ویلچرنشین است. انتخاب قهرمان اصلی با این ویژگی یکی از نکات تحسینبرانگیز و جسورانه فیلمساز است. بسیاری از مخاطبان کودک شاید برای نخستینبار با دیدن سهیل روی ویلچر با مفهوم معلولیت و محدودیتهای آن روبهرو میشوند؛ محدودیتهایی که با هوشیاری فیلمساز در روند داستان در نهایت مانعی برای رشد سهیل نیستند. سهیل همانند تمام بچهها خصوصیات خوب و بد را در کنار هم دارد، گاهی اشتباه میکند، گاه لجوج و غیر منطقی شده و دل اطرافیانش را میشکند و گاه صبورانه و شجاعانه در مقابل مشکلات میایستد. همین ویژگیها سبب میشود مخاطب کودک با او همزادپنداری کند. لهجه شیرین کردی سهیل و مادر و عمهاش و لباسهای خوشرنگ محلی که مادر مهربان و دلسوز سهیل بر تن دارد، در معرفی چهره دلنشین از کردها موفق عمل میکند.
از سوی دیگر فیلمساز با انتخاب ستار از خانوادهای افغان، درصدد است در میانه کلکلهای امید به عنوان پسر تهرانی متمول و البته شوخطبع با ستار، به کودک یاد دهد از قضاوت و تحقیر دوری کند و همه انسانها با هر قومیت و نژادی با یکدیگر برابرند. ستار بشدت به پدر خود احترام میگذارد؛ یادمان بیاید در میانه مبارزه با فضاییها جواب تلفن پدر را میدهد تا مبادا او اندکی نگران شود. دیالوگ معروف «جان پدر کجاستی» مخاطب را به یاد اتفاقات تلخ در این کشور و اجبار مهاجران برای مهاجرت میاندازد. وجه اشتراک سهیل و ستار، قربانی بودن آنها در جنگهای تحمیلی است؛ نکتهای که فیلمساز با چند فلشبک تاثیرگذار از کودکی ستار و حمله آمریکاییها به افغانستان از یکسو و بمباران شیمیایی مناطق کردنشین در جنگ تحمیلی توسط عراق از سوی دیگر، بخوبی و با زبانی ساده بیان میکند.
* پایان درخشان داستان
سازندگان این انیمیشن بخوبی داستان خود را پیش میبرند تا مخاطب را به نتیجه مورد نظر خود برسانند. سهیل که در و دیوار اتاقش پر از پوسترهای قهرمانان غربی مثل سوپرمن و... است، در پایان درمییابد برای قهرمان شدن و حل مشکلات نیازی به قدرتهای ماورایی ندارد. او با میل و اراده خود لباس فضایی که ساماندر به او داده از تن در میآورد، چرا که به این نتیجه میرسد قدرت زیاد و مافوق طبیعی روی مغز و ذهن انسان اثر گذاشته و او را به سمت کارهای خلاف اخلاق و انسانیت پیش میبرد؛ یادمان بیاید سکانسی که سهیل از روی انتقامجویی میخواست واروناها را نابود کند و امید مانع کار او شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|