|
دلار مبادلهای ثابت ماند
در معاملات دیروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر دلار آمریکا با ثبات به نرخ ۴۴ هزار و ۸۶۸ تومان و حواله دلار نیز ۴۱ هزار و ۸۹۴ تومان معامله شد. قیمت هر یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش به ۴۸ هزار و ۵۳۹ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۵ هزار و ۳۲۱ تومان رسید. از سوی دیگر، درهم امارات نیز با ثبات، ۱۲ هزار و ۲۱۷ تومان ارزشگذاری شد و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۴۰۷ تومان بود.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از اختیارات ویژهای که قانون «ساماندهی زمین، مسکن و اجارهبها» برای اولین بار به دولت میدهد
بازار مسکن سامان مییابد
مهرداد بذرپاش: این قانون دست دولت را برای مداخله در بازار باز میکند
گروه اقتصادی: اقتصاددانان به 2 جریان اصلی و غیراصلی تقسیم میشوند. گروه اول معتقدند بازارها در شرایط رقابتی باید فعالیت کنند و تا حد امکان دولتها نباید در آنها دخالت کنند و گروه دوم معتقدند دولتها به دلایل وظایف ذاتی که دارند باید نقش پررنگی در بازارهای مختلف داشته باشند.
هر دوی این جریانها البته معتقدند در شرایطی که عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب ندارد یا یک انحصارگر بزرگ در عرضه یا تقاضا ظهور کرده است، تنظیمگر برای بهبود وضعیت باید ایفای نقش کند و نقش این تنظیمگری هم با دولت است. به گواه آمارهای رسمی هماینک بازار مسکن ایران با یک عقبماندگی 8 میلیون واحدی روبهرو است و از سوی دیگر در پژوهشها و گزارشهای رسمی و غیررسمی بیان میشود بانکها و دیگر بازیگران قدرتمند اقتصادی نقشی جدی در بازار مسکن دارند تا حدی که قیمتگذاری برخی مناطق جغرافیایی در اختیار آنهاست.
رئیسجمهور در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجارهبها» را که در جلسه علنی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب شده و ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا به قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.
به گزارش «وطن امروز»، 16 اردیبهشت اعلام شد طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجارهبها که توسط مجلس و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تدوین و اصلاح شده بود، توسط شورای نگهبان تایید شد که با ابلاغ این طرح بخشی از مشکلاتی که هماکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع خواهد شد. تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداریها برای شناسایی خانههای خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافتهای فرسوده شهری و ساخت خانههای ارزانقیمت برای اشخاص بیبضاعت، الزام تمام دستگاههای اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات مورد نیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیشبینی ضمانتهای اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان، برخی ویژگیهای این طرح به شمار میرود. همچنین تقویت سامانه ملی املاک و اسکان جهت شناسایی خانههای خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها و ارائه راهکارهایی برای الزامآور شدن این راهکارها از دیگر مواردی است که در این طرح به آن توجه جدی شده است. بر اساس بندهایی از این طرح، تمام قراردادها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شود و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن میگذرد وجود دارد. بر اساس این طرح، همچنین رتبهبندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریان انجام خواهد شد.
* دولت برای نخستینبار میتواند سقف اجارهبها تعیین کند
وزیر راه و شهرسازی در دفاع از این قانون که با همکاری وزارت متبوعش تدوین شده، با اشاره به اینکه با ابلاغ قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجارهبها دولت برای نخستینبار میتواند سقف اجارهبها را تعیین کند، گفت: با اجرای این قانون میتوانیم شاهد بازار آرامتری برای مسکن اجارهای در سال جاری باشیم. مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران درباره موضوع ابلاغ قانون ساماندهی بازار مسکن و اجارهبها که روز گذشته از سوی رئیسجمهور ابلاغ شد، توضیحاتی ارائه کرد. بذرپاش با اشاره به اینکه برای اولینبار دولت میتواند سقف اجارهبها تعیین کند، اظهار کرد: اگر در استانی تورم بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای مسکن میتواند ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم نسبت به تعیین سقف اقدام کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این قانون جزئیات دیگری دارد که به مردم اعلام میشود. این قانون دست دولت را برای مداخله در بازار باز میکند که در پی آن میتوانیم شاهد بازار آرامتری برای مسکن اجارهای در سال جاری باشیم.
وی تصریح کرد: نظاممندتر کردن مداخلهگران بازار مسکن و اجاره هم در این زمینه انجام خواهد شد.
بذرپاش با بیان اینکه تاکنون چنین قانونی در دست نبود و در زمان کرونا فقط در یک مقطعی رشد ۲۵ درصدی مصوب شد، افزود: البته این قانون جزئیات مفصلتر دیگری دارد که انشاءالله همکاران بنده در رسانه ملی و سایر رسانهها حاضر خواهند شد و جزئیات قانون را در یک نشست مطبوعاتی به طور کامل اعلام میکنند. وی یادآور شد: قانون بسیار قانون خوبی است، جا دارد از مجلس شورای اسلامی که در روزهای پایانی این قانون را ابلاغ کرد قدردانی کنم، زیرا این قانون دست دولت را برای مداخله بیشتر در بازار باز میکند که بتوانیم امسال یک بازار آرامتری را شاهد باشیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش دیگر این قانون ساماندهی سکوهای مجازی برای مدیریت بازار است و بخش دیگر آن، نظاممندتر کردن مداخلهگران در بازار مسکن و اجاره است که امیدواریم بتوان این کار را انجام داد.
* تعیین سقف اجارهبها در شرایط کنونی بازار مسکن اقدام مناسبی است
حمید یاری، کارشناس اقتصاد مسکن درباره تصویب تعیین سقف اجاره مسکن اظهار کرد: تعیین سقف اجارهبها میتواند کمک خوبی باشد، بویژه در این شرایط که بازار اجاره مسکن به وضعیت بحرانی رسیده و بسیاری از مستأجران در مضیقه هستند. وی افزود: در شرایط عادی هیچ اقتصاددانی از تعیین دستوری قیمت اجاره مسکن حمایت نمیکند اما در این شرایط، این قانون میتواند به مستأجران کمک کند، به شرط اینکه سایر دستگاههای ذیربط خصوصاً دستگاه قضایی و شوراهای حل اختلاف نیز با دولت همکاری کرده و در صدور احکام تخلیه، با تأمل بیشتری اقدام کنند. وی تأکید کرد: اگرچه مداخله دولت به طور کلی در بازار اجاره مسکن اقدام بدی نیست و در بسیاری از کشورها نیز در شرایط غیر عادی اجرا میشود اما باید این را در نظر داشت که این اقدامات برای کوتاهمدت نتیجه میدهد و در بلندمدت باید اقداماتی چون اجارهداری حرفهای با مشوقهای مالیاتی ترویج شود. کارشناس اقتصاد مسکن یادآور شد: یکی دیگر از راهکارهای کنترل اجارهبها، راهاندازی صندوقهای املاک و مستغلات در بازار سرمایه (ریتها) است.
یاری گفت: در حال حاضر بسیاری از موجران و مستأجران نمیدانند قرار است سال بعد با چه نوع قراردادهایی مواجه شوند و اگر نرخ ثابتی در این خصوص وجود داشته باشد، راحتتر میتوانند درباره قراردادهای سالهای بعد تصمیمگیری یا پیشبینی قیمت کنند.
***
امتیازات ویژه برای صاحبخانههای خوب
ماده اول قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجارهبها تخفیف و مشوقهای ویژه برای صاحبخانههایی که شرایطی خاص را رعایت کنند تدارک دیده است. یکی از این معافیتها در رابطه با موجری است که واحد مسکونی را در اختیار خانوارهای دارای 3 فرزند و بیشتر، خانوار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی یا 3 دهک پایین قرار دهد که در این صورت از تخفیف صددرصدی مالیات بر درآمد اجاره برخوردار میشود. همچنین صاحبخانهای که قرارداد اجاره 3 سال یا بیشتر امضا کند نیز معاف از مالیات میشود، البته آییننامه این موضوع را وزارت راه و شهرسازی باید تدوین کند.
***
راهکار تشویقی شناسایی خانههای خالی
در ماده 2 این قانون راهکاری برای پای کار آمدن شهرداریها بهمنظور شناسایی خانههای خالی تدوین شده است، به طوری که شهرداریها موظف میشوند این واحدها را شناسایی کنند و گزارش آن را به وزارت راه و شهرسازی بدهند و در عوض صددرصد درآمد حاصل از مالیات بر خانههای خالی توسط شهرداریها به حساب شهرداری شهرهای محل اخذ مالیات در قالب بودجه سنواتی صرفا جهت احیای بافتهای فرسوده و اتخاذ تدابیر لازم برای ساخت خانههای ارزان قیمت برای اشخاص بیبضاعت واریز شود. این اقدام میتواند در بهبود فضای اجتماعی منطقه شهرداریای که خانههای بیشتری کشف کند موثر باشد.
***
تمام قراردادها باید ثبت شود
در این قانون قید شده است که تمام معاملات باید ثبت شود، حتی قراردادهایی که در بنگاههای مشاوران املاک ثبت میشوند باید در سامانههای مورد نظر وزارت راه و شهرسازی قید شوند و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد مصداق کتمان درآمد است و مشمول جریمه میشود.
***
تعیین تکلیف سکوهای مجازی انتشار آگهی
یکی از موارد دیگر مورد تاکید در این قانون در رابطه با سکوهاست که این روزها اخبار آن بسیار داغ بود. بر این اساس انتشار آگهی املاک به هر شیوهای منوط به تطابق مشخصات و شناسه (کد) پستی آگهی ملک با اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کشور، همچنین دریافت تایید ملک است. در صورت تخلف بابت هر آگهی این سکوها 100 هزار تومان جریمه میشوند (این جریمه با تورم افزایش مییابد).
***
سقفگذاری اجاره و تدوین تضمین اجرایی
ماده 7 قانون مدیریت بازار مسکن، مادهای حمایتی از مستاجران است. بر این اساس در استانهایی که نرخ تورم عمومی سالانه منتهی به اسفند بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، بیشتر از 30 درصد باشد، شورای عالی مسکن با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش درصد اجاره بها و قرضالحسنه مربوط به آن در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت و شهرهای جدید آن استان در هر یک از شهرهای مربوط به میزان 50 درصد تا 100 درصد تورم عمومی سالانه اقدام کند. در صورت عدم رعایت نرخ افزایش اجارهبهای سالانه اعلامی توسط موجر و شکایت مستاجر تا پس از 5 سال بعد از انعقاد قرارداد و احراز تخلف توسط مرجع صالح، موجر علاوه بر پرداخت مبالغ اضافه دریافتشده به عنوان جریمه به مستاجر، به پرداخت جریمهای معادل 3 برابر مبلغ غیرمجاز اجارهبهای یک ماهه محکوم میشود. مشاوران املاک هم موظف هستند این موارد را رعایت کنند.
***
وزارت راه و شهرسازی قیمتگذاری میکند
یکی از نکات مترقی این قانون تعیین محدوده قیمتی از سوی وزارت راه و شهرسازی است. ماده 8 این قانون، وزارت را مکلف کرده است با اولویت استفاده از هوش مصنوعی و ملاکهایی مانند موقعیت جغرافیایی، آموزشی، معاملات مشابه، مصالح ساختمانی و... اقدام به کشف بازه قیمت و اجارهبها به صورت منطقهای کند. این اطلاعات باید به صورت برخط و رایگان در اختیار عموم مردم قرار گیرد.
ارسال به دوستان
تخصیص اعتبار مالیاتی چگونه میتواند باعث تأمین مالی توسعه زنجیره ارزش بنگاههای اقتصادی شود؟
مشوق مالیاتی تولید
گروه اقتصادی: دانش فنی نقش مهمی در رشد و توسعه تحقیق (R&D) صنایع دارد. این موضوع شامل فرآیند ایجاد دانش جدید از طریق اکتشاف و آزمایش ایدهها و همچنین توسعه محصولات و خدمات جدید است. یکی از راههای کلیدیای که میتوان تحقیق و توسعه را تشویق کرد، استفاده از اعتبارات مالیاتی است که مشوقهای مالی را برای شرکتها در راستای سرمایهگذاری در فعالیتهای تحقیق و توسعه فراهم میکند.
* ورود فناوری، عامل تکمیل زنجیره ارزش
ورود فناوری به صنعت نیز عامل مهمی در جلوگیری از خامفروشی و تشویق صنایع به تکمیل زنجیره ارزش است. فناوری میتواند به شرکتها کمک کند هزینهها را کاهش دهند، کارایی را بهبود بخشند و بهرهوری را افزایش دهند و در نتیجه محصول نهایی آنها در بازار رقابتیتر شود.
در این راه مشوقهایی مانند اعتبارات مالیاتی میتواند به شرکتها کمک کند در فناوریها و فرآیندهای جدید سرمایهگذاری کنند که در نهایت میتواند منجر به افزایش سود و رشد شود.
سیاست تشویق با اعتبارات مالیاتی میتواند منجر به افزایش فرصتهای شغلی، دستمزدهای بالاتر و اقتصاد متنوعتر شود. علاوه بر این، شرکتهایی که دارای قابلیت تحقیق و توسعه و فناوری قویتر هستند، احتمال بیشتری دارد نوآور باشند که میتواند منجر به مزایای اقتصادی بیشتر در بلندمدت شود.
* فاصلهگرفتن از خامفروشی با ورود فناوری به صنعت
حمید بهزادیبخش، کارشناس اقتصادی درباره موضوع فاصلهگرفتن از خامفروشی با ورود فناوری به صنعت و همچنین سیاست اعتبار مالیاتی و عدم خلق ارزشافزوده در محصولات تولیدی به دلیل عدم توسعه زنجیره ارزش و عدم توجه به تحقیق و توسعه به «وطن امروز» اظهار کرد: قطعاً بخش بزرگی از خامفروشی به دلیل عدم توسعه زنجیره ارزش است. در موضوع ایجاد ارزشافزوده حداکثری باید دلیلی باشد تا زنجیره ارزش در هر رشته صنعتی برای انواع کالاها ایجاد شود.
وی ادامه داد: وقتی روی مواد معدنی، محصولات کشاورزی، پتروشیمی، نفت و... عملیاتی انجام نشده و به سایر کشورها فروخته میشود، نمیتوان انتظار ایجاد ارزشافزوده را داشت.
وی افزود: قاعدتاً ایجاد حداکثر ارزشافزوده با حداقل ماده و فروش به بالاترین قیمت آمالی است که میتوانیم به آن دست پیدا کنیم. لازمه چنین اتفاقی داشتن دانش و فناوری لازم است.
بهزادیبخش توضیح داد: بدون داشتن فناوری و دانش مورد نیاز برای این کار ناچاریم یا کالا را به صورت خام نگه داریم یا به صورت خام یا نیمساخته به کشورهایی بفروشیم که از نظر تکنولوژی، این توانایی را دارند و این کشورها هم کالا را با قیمت مواد خام خریداری میکنند و با ایجاد ارزشافزوده به سود حداکثری میرسند.
* تحقیق و توسعه (R&D) ابزاری حیاتی برای تقویت نوآوری
به گزارش «وطن امروز»، در طول سالها تحقیق و توسعه (R&D) به ابزاری حیاتی برای تقویت نوآوری و محرک رشد اقتصادی در سراسر جهان تبدیل شده است. امروز در جهان پذیرفته شده است که نوآوری نهتنها برای بهبود بهرهوری و ایجاد مشاغل جدید ضروری است، بلکه برای افزایش رقابت، کاهش فقر و افزایش استاندارد زندگی نیز ضرورت دارد. با این حال بسیاری از شرکتها به دلیل هزینههای زیاد از سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه اجتناب میکنند.
به همین دلیل است که دولت سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را معرفی کرده است. این سیاست با ارائه اعتبار مالیاتی برای هزینههای تحقیق و توسعه واجد شرایط، کسبوکارها را تشویق میکند تا در تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کنند، زیرا اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه میتواند بر رشد اقتصادی، ورود فناوری به صنعت، تأمین مالی اقتصادهای دانشبنیان و ایجاد بازار برای شرکتهای دانشبنیان مؤثر باشد.
طبق گزارش بنیاد ملی علوم، صنایعی که نسبت بیشتری از درآمد خود را در تحقیق و توسعه سرمایهگذاری میکنند، بهرهوری و رشد اقتصادی بیشتری را نسبت به صنایعی که کمتر در تحقیق و توسعه سرمایهگذاری میکنند، تجربه میکنند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده شرکتهایی که اعتبارات مالیاتی تحقیق و توسعه دریافت میکنند، عملکرد مالی بهتری دارند و به احتمال زیاد محصولات و فرآیندهای جدیدی را به بازار معرفی میکنند که رقابتپذیری آنها را افزایش میدهد و همین فعالیت مشاغل جدید را ایجاد میکند.
* اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه موجب ورود فناوری به صنعت میشود
یکی دیگر از تأثیرات سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، ورود فناوری به صنعت است. همانطور که شرکتها در تحقیق و توسعه سرمایهگذاری میکنند، فناوریهای جدیدی را توسعه میدهند که میتواند برای بهبود محصولات و خدمات آنها، کاهش هزینههای تولید و افزایش کارایی و بهرهوری مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری میتواند به سایر صنایع نیز منتقل شود و منجر به نوآوریها و رشد اقتصادی بیشتر شود. علاوه بر این، ورود فناوریهای جدید اغلب منجر به ایجاد فرصتهای شغلی جدید در زمینههایی مانند مهندسی، طراحی و تحقیقات میشود.
تأمین مالی اقتصادهای دانشبنیان از دیگر آثار سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است. اقتصادهای مبتنی بر دانش حول محور توسعه و استفاده از دانش و اطلاعات برای ایجاد و توزیع کالاها و خدمات ساخته میشوند. این اقتصادها برای پیشبرد رشد اقتصادی در قرن بیست و یکم ضروری هستند، زیرا نوآوری، بهرهوری و رقابت را ارتقا میدهند. سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، سرمایهگذاری در صنایع مبتنی بر دانش مانند بیوتکنولوژی، توسعه نرمافزار و تولید پیشرفته را تشویق میکند که نیاز به سرمایهگذاری قابل توجهی در تحقیق و توسعه دارد.
با تشویق به سرمایهگذاری در این زمینهها، این سیاست تضمین میکند که صنایع دانشبنیان از بودجه لازم برای توسعه محصولات و خدمات پیشرفته، ایجاد مشاغل پردرآمد و رشد اقتصادی برخوردار باشند.
* تسهیل سرمایهگذاری بخش خصوصی با تخصیص تحقیق و توسعه صنعتی
علاوه بر این، سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه موجب صرفهجویی اقتصادی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در تحقیق و توسعه میشود. تحقیق و توسعه میتواند یک کار گرانقیمت باشد و بسیاری از شرکتها به دلیل هزینههای بالا ترجیح میدهند در آن سرمایهگذاری نکنند.
با ارائه اعتبارات مالیاتی برای هزینههای تحقیق و توسعه واجد شرایط، شرکتها میتوانند صرفهجویی قابل توجهی در هزینهها داشته باشند که میتوانند به سمت پروژههای دیگر هدایت شود. این سرمایهگذاری همچنین میتواند در تحقیق و توسعه بیشتر سرمایهگذاری شود و منجر به نوآوریها و رشد اقتصادی بیشتر شود، بنابراین سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، نهتنها شرکتها را برای سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه تشویق میکند، بلکه انجام این کار را برای آنها آسانتر میکند.
سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، بازاری را برای شرکتهای دانشبنیان در این صنعت ایجاد میکند. همانطور که شرکتها در تحقیق و توسعه سرمایهگذاری میکنند، محصولات و خدمات جدیدی را توسعه میدهند که میتواند برای ایجاد درآمد فروخته شود.
این سیاست شرکتها را تشویق میکند با ارائه اعتبار مالیاتی برای هزینههای تحقیق و توسعه واجد شرایط به سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه ادامه دهند. این شرکتها اکنون میتوانند فعالیتهای خود را از طریق فروش این محصولات و خدمات تأمین مالی کنند که منجر به ایجاد فرصتهای شغلی جدید و رشد اقتصادی میشود.
ارسال به دوستان
اخبار
۳۵ همت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شد
مدیرکل دفتر پایش طرحهای نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه از ابتدای قانون جهش تولید مسکن، بانکها به ۴۵۳ هزار و ۶۸۵ متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت کردهاند، این رقم را که از محل اعتبارات نهضت ملی مسکن پرداخت شده، معادل ۳۵ هزار میلیارد تومان برشمرد. «سیداحمد خادمیان» با اشاره به اینکه تاکنون از سوی بانکها تسهیلات ودیعه مسکن به ۴۵۳ هزار و ۶۸۵ متقاضی پرداخت شده است، خواستار تسریع در روند ارائه تسهیلات ودیعه مسکن در سال جاری توسط بانکها شد. مدیرکل دفتر پایش طرحهای نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: از ابتدای قانون جهش تولید مسکن به تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ تاکنون یک میلیون و ۷۰۸ هزار و ۹۰۱ متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن در سامانه tem.mrud.ir نامنویسی کردند که از این میزان یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۵۱ نفر حائز شرایط شناخته شدند و از این میزان نیز یک میلیون و ۷۰ هزار و ۵۰۵ نفر به بانکها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند. وی در مقایسهای روند نامنویسی، پالایش و همچنین معرفی واجدان شرایط برای دریافت وام به بانکها را تشریح کرد و گفت: رقم ثبتنامیها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن در ابتدای فروردین امسال یک میلیون و ۵۲۴ هزار و ۱۸۶ نفر بوده که در همان تاریخ یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۶ نفر حائز شرایط شناخته شده و ۹۴۸ هزار و ۸۵۶ نفر به بانکها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند. رقم قرارداد منعقدشده برای پرداخت تسهیلات در آن تاریخ معادل ۴۲۸ هزار و ۱۵۹ نفر بود که انتظار میرود با توجه به نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات و افزایش میزان متقاضیان و نیاز متقاضیان به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، بانکها نسبت به پرداخت این تسهیلات اهتمام بیشتری داشته باشند.
***
امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط برای مؤدیان فراهم شد
چنانچه مؤدی مالیاتی بدهی نداشته باشد میتواند مالیات خود را در ۱۰ قسط پرداخت کند، هر مؤدی که از چک الکترونیک استفاده کند هم میتواند مالیات مقطوع خود را در ۱۵ قسط بپردازد. رئیسکل سازمان امور مالیاتی دیروز اعلام کرد: به منظور تسهیل تکالیف مشاغل خرد و تکریم مؤدیان، جهش تولید با مشارکت مردم و برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی همه صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۲ مبلغ 18 میلیارد تومان بوده مشمول استفاده از تسهیلات تبصره ماده «۱۰۰» هستند. سیدهادی سبحانیان گفت: صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم استفاده میکنند، ضمن اینکه مالیاتشان به صورت مقطوع تعیین میشود، از مزایایی چون عدم نیاز به تسلیم اظهارنامه مالیاتی، تکمیل جداول درآمد و هزینه و نگهداری اسناد و مدارک و عدم امکان ورود به پرونده توسط ادارات و رسیدگی توسط مأموران مالیاتی برخوردار میشوند. رئیسکل سازمان امور مالیاتی امکان تقسیط بلندمدت مالیات نسبت به دورههای گذشته و افزایش سقف بخشودگی جرایم مالیاتی نسبت به تسلیم اظهارنامه را از دیگر مزایای تبصره ماده ۱۰۰ دانست. وی افزود: چنانچه مؤدی بدهی نداشته باشد میتواند مالیات مقطوع یا ابرازی خود را در ۱۰ قسط به صورت مساوی پرداخت کند، همچنین هر مؤدی که از چک الکترونیک استفاده کند ( فارغ از اینکه بدهی داشته باشد یا نداشته باشد) میتواند مالیات مقطوع خود را در ۱۵ قسط بپردازد.
***
ایران و چین یادداشت تفاهم همکاری کشاورزی امضا کردند
ایران و چین در پکن یادداشت تفاهم همکاری کشاورزی در بخشهای باغبانی، زراعت، دامپروری، شیلات، مکانیزاسیون کشاورزی و سرمایهگذاری چین در برنامههای توسعه کشاورزی ایران امضا کردند. پنجمین نشست کمیته مشترک همکاریهای ایران و چین با حضور کاظم خاوازی، قائممقام وزیر جهاد کشاورزی، ماشیانگ معاون وزارت کشاورزی چین و بختیار سفیر ایران در چین برگزار و بر توسعه همکاریهای مشترک کشاورزی بین ۲ کشور تاکید شد. در این نشست، یادداشت تفاهم همکاری متقابل بخش کشاورزی بین ایران و چین به امضا رسید. این یادداشت تفاهم همکاری در زیربخشهای باغبانی، زراعت، دامپروری، شیلات، مکانیزاسیون کشاورزی و نیز سرمایهگذاری چین در برنامههای توسعه کشاورزی ایران است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|