|
اخبار
«اختالرضا» در سینماهای بغداد روی پرده میرود
فیلم سینمایی «اختالرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی و تهیهکنندگی سیدمجتبی طباطبایی و جعفر ادیب، پس از اکرانهای بینالمللی در لبنان، پاکستان و استرالیا، در جدیدترین حضور خود قرار است در سینماهای بغداد نیز به نمایش درآید.
به این ترتیب این فیلم که به داستان سفر حضرت فاطمه معصومه(س) از مدینه تا قم و حوادث تاریخی و توطئههای مأمون میپردازد، از ۱۶ ژوئن برابر با ۲۷ خرداد و همزمان با ۹ ذیالحجه که مصادف با شب عید قربان است، به مدت ۲۰ روز در مسرح الوطنی و سینما الرشید کشور عراق به نمایش درمیآید.
«اختالرضا» که محصول سازمان سینمایی سوره است و با مشارکت آستان حضرت معصومه(س) و عتبه حسینیه ساخته شده است، همچنین در شهر کربلا طی یک اکران خصوصی با حضور مسؤولان عتبات عالیات نمایش داده میشود.
***
کنسرت سامان احتشامی در رشت
سامان احتشامی، نوازنده پیانو پس از ۵ شب اجرا در تالار رودکی تهران، این بار تور کنسرتهایش را از شهر رشت آغاز میکند.
این هنرمند به همراه عمران فروزش، نوازنده تمبک ساعت ۲۱:۳۰ روز ۳۱ خردادماه در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه میروند. قطعات رپرتوار این کنسرتها ترکیبی از محبوبترین ساختههای همایون خرم و سامان احتشامی است و در کنار آن آثار دیگری متناسب با حال و هوای هر شهر نواخته خواهد شد. سامان احتشامی درباره این کنسرت توضیح داد: یکی از دلایلی که دلم میخواست در رشت کنسرت داشته باشم، این بود که نخستین هنرستان موسیقی کشور در این شهر افتتاح شده است و مردمانی با فرهنگ و اصیل دارد.
وی عنوان کرد: بزودی تاریخ و مکان اجراهای دیگر را نیز اعلام خواهم کرد. اولویتم این است کنسرتهای گوناگونی در استانهای مختلف کشور برای هموطنان عزیزم داشته باشم.
***
قسمت جدید «بازیهای گرسنگی» در راه سینما
پیشدرآمد جدید فیلم «بازیهای گرسنگی» در سال ۲۰۲۶ بر اساس رمان جدید نوشته «سوزان کالینز» راهی سینماها خواهد شد.
پس از اینکه قسمت جدید «بازیهای گرسنگی» با عنوان «تصنیف مرغهای آوازخوان و مارها» نوامبر سال گذشته به فروش ۳۳۷ میلیون دلار در گیشه جهانی رسید، کمپانی لاینزگیت عنوان کرد این فیلم میتواند آخرین قسمت از این مجموعه فیلم نباشد.
«آدام فوگلسون» رئیس گروه سینمایی استودیو لاینزگیت در آن زمان گفت: «این فیلم مجموعهای از احتمالات بیپایان را باز کرد و به همین منظور سوزان کالینز در حال نوشتن کتاب جدیدی به نام «طلوع خورشید در درو» است».
این فیلم اقتباسی ۲۰ نوامبر ۲۰۲۶ وارد سینماها خواهد شد. «فرانسیس لارنس» که تاکنون تمام قسمتهای «بازیهای گرسنگی» را کارگردانی کرده، در حال مذاکره برای کارگردانی این قسمت جدید نیز است.
***
«اصفهان، شهر کودکان لهستانی» به چاپ دوم رسید
کتاب «اصفهان، شهر کودکان لهستانی» که مجموعه خاطرات کودکان لهستانی مهاجری است که از اردوگاههای کار اجباری سیبری به ایران آمدند، به تازگی توسط انتشارات نگارستان اندیشه به چاپ دوم رسیده است.
در جریان جنگ دوم جهانی و در اصفهان، با حمایت نهادها و شهروندان حدود 20 مدرسه و خوابگاه برای این کودکان افتتاح شده بود و عمارتهای خصوصی، صومعهها و مدارس به یتیمخانه و بیمارستان و مدرسه تبدیل و ۳ هزار کودک لهستانی در اصفهان ساکن شدند. زندگی در اصفهان برای کودکان لهستانی به گفته خودشان تجربهای واقعا بهشتی بوده است.
این کتاب دارای عنوان بهترین کتاب لهستانی چاپشده در خارج از لهستان و برنده جایزه اتحادیه نویسندگان لهستانی خارج از کشور است و در انجمن دانشآموزان سابق مدارس لهستانی اصفهان و لبنان و لندن تهیه شده که با ترجمه هانیه مهرمطلق توسط موسسه نگارستان اندیشه در ۱۶۹ صفحه چاپ شده است.
***
فراخوان جشنواره ملی رسانههای ایران منتشر شد
فراخوان بیستودومین جشنواره ملی رسانههای ایران با شعار «فردا خبریست!» منتشر شد. پس از استقبال اهالی رسانه از بیستویکمین جشنواره ملی رسانههای ایران که سال گذشته پس از وقفه 10 ساله برگزار شد، بیستودومین دوره این جشنواره با رویکرد محوری «توجه ویژه به تحولات نوین رسانهای» برگزار خواهد شد.
در فراخوان این دوره از جشنواره ملی رسانههای ایران چنین آمده است: «ضمن گرامیداشت یاد سید شهیدان خدمت، آیتالله سیدابراهیم رئیسی و همراهان شهیدشان، معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ارج نهادن به تلاشها و فعالیتهای اصحاب رسانه، ایجاد رقابت سالم و ارتقای استانداردهای رسانهنگاری در کشور، بیستودومین جشنواره ملی رسانههای ایران را برگزار میکند.
از تمام اصحاب فرهیخته رسانه دعوت میشود آثار تولیدی منتشر شده خود در مطبوعات، خبرگزاریها، پایگاههای خبری و شبکههای اجتماعی را در قالبها، بخشها و موضوعات اعلامی از طریق سامانه rasaneh.pressfestival.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند».
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با تهیهکننده انیمیشن مسافری از گانورا
انیمیشنهای ایرانی در تراز جهانی
گروه فرهنگ و هنر: از سال 94 با اکران موفق انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» به کارگردانی هادی محمدیان و استقبال شگفتانگیز مخاطبان از این اثر دینی، تحولی در صنعت سینمای ایران کلید خورد که بعد از گذشت 9 سال شاهد اثرات آن هستیم. گروههای خصوصی زیادی به تأسی از گروه هنرپویا در سراسر کشور از مشهد و تهران گرفته تا کرمان و کاشان پدید آمدند که هدفشان تولید انیمیشنهای سینمایی سه بعدی ایرانی برای مخاطبان کودک و نوجوان بود؛ گروههایی که در شرایط سخت و بدون داشتن حمایت از سمت دولت تصمیم گرفتند با حداقلیترین امکانات، آثاری تولید کنند که میتوانند با انیمیشنهای چند ده میلیون دلاری خارجی رقابت کنند و دیده شوند. حالا پس از گذشت حدود 10 سال از شروع این موج و درخشش انیمیشنهای «شاهزاده روم»، «فیلشاه»، «بنیامین»، «پسر دلفینی»، «لوپتو»، «بچه زرنگ» و «مسافری از گانورا» در گیشه سینماها، هنوز هم این آثار بدون داشتن حمایت ویژهای از جانب دولت و اختصاص طرحهای ویژه توسعه با حداقلیترین امکانات توسط بخش خصوصی در حال پیشروی هستند. در حالی که خبر ساخت انیمیشن سینمایی داستان اسباببازیهای 5 توسط هالیوود منتشر میشود، هنوز مسؤولان فرهنگی کشور به اهمیت استراتژیک این محصولات دانشبنیان که مخاطبان هدفشان کودکان و نوجوانان هستند پی نبردهاند و این آثار حتی در مهمترین جشنواره سینمایی کشور -فجر- نیز مورد بیتوجهی قرار میگیرند. به بهانه اکران آنلاین انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» با سیدمحمدحسین عملدار، تهیهکننده این اثر به گفتوگو پیرامون وضعیت صنعت انیمیشن در سینمای ایران پرداختیم.
***
* لطفا کمی درباره وضعیت انیمیشن در سینمای ایران بفرمایید و اینکه چه شد سراغ تولید و ساخت فیلم سینمایی در حوزه انیمیشن رفتید؟
نمایش انیمیشنها در سالنهای سینمایی به طور جدی از یک دهه گذشته شروع شده، بنابراین چندان دیرپا نیست. با این وجود در همین مدت کوتاه پیشرفت قابل توجهی داشته و میتوان گفت «صنعت سینمای انیمیشن» در ایران شکل گرفته و رو به رشد است. گمان میکنم در دهه جاری هر سال حداقل 2 تا 3 فیلم پویانمایی روی پرده اکران خواهد شد.
اما درباره قسمت دوم سوال باید عرض کنم انیمیشن سینمایی از حیث مضمون و تکنیک یک چالش بزرگ برای هر انیمیشنسازی است. من و همکارانم در موسسه «تصویر هنر پاسارگاد شرق» مدتی طولانی در حوزه انیمیشن در قالبهای سریال و مجموعه به صورت تخصصی فعال بوده و از چندین سال قبل طرحهایی برای تولید سینمایی مدنظر داشتیم، لیکن از آنجایی که گروه ما در شهرستان مستقر بوده و دسترسی به افراد متبحر نسبت به پایتخت مشکلتر است، لازم بود تا سطح تکنیکی و هنری افراد گروه به حدی برسد که امکان ساخت انیمیشن سینمایی با توجه به ظرایف آن امکانپذیر باشد.
* با توجه به نمونههای مشابه و در سطح عالی انیمیشنهای جهان و اینکه این روزها مردم بهراحتی به تماشای این فیلمهای مینشینند، تولید انیمیشن در ایران یک ریسک به شمار میرود، شما با علم به چنین دسترسیها و بالطبع قضاوتها چگونه تصمیم به تولید این فیلم گرفتید؟
همانطور که اشاره کردید مخاطبان داخل کشور به تماشای رایگان آثار چند صد میلیون دلاری عادت کردهاند که توسط بهترین هنرمندان و تکنیسینهای جهان ساخته شدهاند. نخستین سوالی که برای آنها مطرح میشود این است که چرا باید برای یک اثر با کیفیت پایینتر هزینه کنند. یک طرف مساله باز میگردد به این موضوع که لازم است در سیاستگذاریهای فرهنگی توجه ویژهای به تولیدات داخلی معطوف شود. تلاشهای چند سال اخیر فعالان حوزه انیمیشن هم بیشتر در این راستا بوده است؛ برخلاف گذشته که تهیهکنندگان بیشتر به دنبال جذب بودجه برای تولید آثار سفارشی بودند، لذا لازم است حتما در این زمینه قوانینی تدوین و اجرایی شود.
مثال مناسب تبیین موضع فوق اکران آنلاین «انیمیشن مسافری از گانورا» توسط پلتفرم «فیلم نت» است. شاید برای مجموعه فیلم نت بهتر باشد یک انیمیشن یا انیمه درجه یک بینالمللی دانلود و با هزینه کم دوبله شده و به دست مصرفکننده برسد تا اینکه بودجه سنگینی صرف خرید حق پخش یک انیمیشن داخلی شود. لیکن مسؤولان این «وی او دی» تصمیم گرفتند با صرف هزینه بیشتر از یک اثر داخلی حمایت کرده و این خطر را بپذیرند و ما از این بابت سپاسگزاریم و امیدوارم این دست حمایتها هر چه بیشتر به کمک تولیدکنندگان بیاید. مساله دوم این است که انیمیشنسازان تلاش کنند هر چه بیشتر استاندارد کار خود را بالا ببرند تا اقبال مخاطب به تولیدات داخلی افزونتر شود.
* درباره اقبال مخاطبان بفرمایید و اینکه در اکران مردمی چقدر مورد استقبال قرار گرفته و پیشبینی شما از اکران آنلاین چگونه است؟
ما در برهه اکران، بودجه تبلیغاتی زیادی نداشتیم و موسسه بهمن سبز که پخش اثر را بر عهده داشت با کمترین بودجه کمپین تبلیغاتی موثری برای این اثر سازماندهی کرد. شروع اکران این اثر مصادف بود با فصل امتحانات بچهها و در ادامه جشنواره فجر و فرارسیدن اسفندماه که یک رکود نسبی در اکران سینماها حکمفرماست و طبیعتا این بازه زمانی در میزان فروش فیلم تاثیرگذار است. از نظر من زمان مناسب برای اکران فیلمهای کودک و نوجوان اوایل پاییز است که متاسفانه موفق به اکران فیلم در این بازه نشدیم و از این زاویه فیلم آنطور که باید و شاید نتواست به فروش مورد نظر دست یابد. همچنین با تصمیم سازمان سینمایی، فیلمهای روی پرده در انتهای سال 1402 بدون توجه به اینکه چقدر مخاطب دارند یا اینکه در چه زمانی روی پرده آمدهاند در پایان سال از نمایش بازماندند که البته فیلمهای اکرانشده در ماههای آخر سال که هنوز امکان فروش داشتند در این بین بیشتر ضربه خوردند.
با این تفاسیر در همین اکران 3 ماهه، فیلم «مسافری از گانورا» موفق به جذب بیش از 420 هزار مخاطب و فروشی معادل 14 میلیارد تومان شد که با توجه به بودجه ناچیز ساخت آن میتوان گفت فیلم از نظر اقتصادی سودآور بود. امیدواریم در اکران آنلاین فیلم مخاطب بیشتری را جذب کند و با عنایت به طرحهایی که برای ادامه ساخت این اثر تدارک دیده شده در برندسازی موفق باشد.
* لطفا درباره وضعیت جشنواره فیلم فجر و مواجهه مهمترین رویداد سینمایی کشور با آثار انیمیشن بفرمایید، به نظر شما چرا انیمیشن در جشنواره آنچنان که باید دیده نشده و پیشنهادتان برای دوره چهلوسوم چیست؟
در این چند سال که انیمیشنها راه خود را به جشنواره فجر باز کردهاند، همواره نارضایتی و گلهگذاری بین فیلمسازان انیمیشن با برگزارکنندگان جشنواره وجود داشته است. از طرفی مدیران جشنواره معتقدند تولیدات انیمیشنی از نظر کمی و کیفی در حدی نیست که سالانه بخش جداگانهای برای آن در نظر گرفته شود، همچنین با توجه به تفاوت ساختاری بین انیمیشن و فیلمهای زنده، امکان رقابت بین این آثار نیز وجود ندارد، از جانب دیگر انیمیشنسازان هم دوست دارند در این رویداد بزرگ در متن قرار گرفته و در حاشیه نباشند.
با همه این حرف و حدیثها شخصا امکان شرکت آثار انیمیشنی در جشنواره با همین شکل فعلی را مثبت تلقی میکنم. به عقیده من نمایش آثار انیمیشن برای منتقدان و همچنین مخاطبان عام در سالنهای سینمایی حداقل این خاصیت را دارد که فیلمساز دیدگاه روشنی نسبت به نقاط ضعف و قوت اثرش پیدا کند.
در این زمینه میتوانم از تجربه خودم استفاده کنم. من و همکارانم سالهای زیادی به ساخت مجموعه و سریال انیمیشن مشغول بودیم که مدیوم پخش آن اکثرا شبکههای صداوسیما بود و از آنجا که مخاطب آن گروه کودک و نوجوان بود و امکان نظرسنجی مستقیم برای ما به عنوان تولیدکننده اثر وجود نداشت نمیتوانستیم برآورد صحیحی از میزان رضایت مخاطب داشته باشیم.
نخستین بار در جشنواره سیوچهارم فیلم فجر با حمایت دبیر جشنواره امکان حضور گسترده فیلمهای انیمیشن در این رویداد فراهم شد، در آن دوره 8 فیلم انیمیشن در جشنواره شرکت داشتند که یکی از این فیلمها تولید گروه ما بود. شرکت در این رویداد بهرغم وجود کشمکشها و بحث و جدلها، تجربیات ارزندهای برای ما به همراه داشت. به نظرم زمانی که فیلمساز با مخاطب در سالن سینمایی به تماشای اثر خود مینشیند از اتمسفر حاکم بر فضا حتی در بازخورد خاموش مخاطب بخوبی میتواند نسبت به اثرش قضاوت صحیحی پیدا کند. در کل قرار گرفتن در این فضا برای فیلمساز اثرات مثبتی به همراه خواهد داشت به شرط اینکه انتقادپذیر بوده و به جای بهانهجویی و فرافکنی از این موقعیت به نحو احسن استفاده کند.
فارغ از جشنواره فجر، جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز میتواند از رویدادهای مهم سینمای انیمیشن باشد که البته لازم است در نقشه راه آن به انیمیشن اهمیت مضاعفی داده شود تا حداقل در مقابل فیلمهای زنده به محاق نرود. در این صورت جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان قابلیت آن را دارد که پایگاه اصلی حمایت تولیدات سینمای انیمیشن ایران در فضای جشنوارهای باشد.
* به نظر شما وضعیت اکران برای فیلمهای انیمشین آیا باید همانند فیلمهای سینمایی باشد؟ و اینکه پیشنهاد شما برای اکرانهای خاص و ویژه برای آثار انیمیشن که تولیدشان رو به افزایش است، چیست؟
فیلمهای کودک معمولا در اکرانهای بعد از غروب سانسی برای نمایش ندارند و بیشتر در ساعات روز (اصطلاحا سانسهای مرده) که مخاطب کمتری به سالنها مراجعه میکند، فرصت نمایش پیدا میکنند. به این دلیل که سانسهای شبانه در اختیار فیلمهای بزرگسالان بویژه فیلمهای کمدی پرمشتری قرار میگیرد و مبرهن است سینمادار حاضر نیست این زمان طلایی را در اختیار فیلمهای کم بینندهتر قرار دهد.
این وضعیت اگر چه شرایط را برای فیلمهای کودک سخت میکند اما از طرفی فرصتی است هم برای انیمیشنسازان و هم سالنهای سینما که به منفعتی دو طرفه دست یابند. از آنجایی که مخاطب هدف این آثار معمولا گروه سنی کودک و نوجوان است، وجود یک مکانیسم حمایتی از جانب آموزشوپرورش در قالب برگزاری اردوهای سینمایی در ساعات کم مخاطب میتواند در بازگشت سرمایه و سوددهی این فیلمها تاثیر بهسزایی داشته باشد و از طرف دیگر خاطره خوشی را برای بچهها رقم بزند.
ارسال به دوستان
مستند «عشق و تلاش» روی آنتن شبکه 4 سیما میرود
روایتی از زندگی و سلو محمدجواد حجتیکرمانی
گروه فرهنگ و هنر: مستند«عشق و تلاش» از مجموعه مستندهای «آیینه عمر»؛ پرترهای درباره محمدجواد حجتیکرمانی، نویسنده، محقق و از پیشکسوتان انقلاب اسلامی، امروز (پنجشنبه 24 خرداد امروز) ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه 4 سیما میرود.
مستند«عشق و تلاش» هفدهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 سیما به تهیهکنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی پیشروی مخاطبان این شبکه تلویزیونی خواهد بود.
رضا عباسی با اشاره به گوشهای از زندگینامه حجتیکرمانی گفت: محمدجواد حجتیکرمانی سال ۱۳۱۱ شمسی در یکی از محلات قدیمی شهر کرمان در خانوادهای روحانی متولد شد، او نخستین فرزند حجتالاسلام حاج میرزا عبدالحسین حجتیکرمانی بود که جدیدالاسلام محسوب میشد. استاد خود در فیلم روایت میکند: «من زرتشتیزاده هستم. پدرم در ۱۲ سالگی مسلمان میشود و بعد میرود حوزه و روحانی میشود. الان پسرعموهای من زرتشتی هستند. کتابی هم درباره روند مسلمان شدن پدرم با عنوان «از آتشکده تا مسجد» نوشتم که خیلی خواندنی
است».
عباسی اضافه کرد: حجتی بخش قابل توجهی از عمر خود را در زندانهای رژیم ستمشاهی گذرانده اما در این ایام سخت و طاقتفرسا نیز از تدریس، تحقیق، ترجمه و نگارش کتاب و مقالات تخصصی فاصله نگرفته است. پس از پیروزی انقلاب، ایشان به عنوان نخستین امام جمعه کرمان منصوب شد. همچنین سال ۱۳۵۸ به عنوان نماینده مردم کرمان به مجلس خبرگان قانون اساسی و سال ۱۳۵۹ از طرف مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت و سال ۱۳۶۹ نیز از سوی مردم کرمان به عنوان نماینده مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد.
کارگردان مستند «عشق و تلاش» تأکید کرد: حجتالاسلام حجتیکرمانی از نویسندگان توانایی است که همواره مسائل روز کشور از جمله مشکلات فرهنگی، اجتماعی و دینی را با بیانی ساده و قلمی شیوا در مطبوعات مختلف از جمله روزنامه اطلاعات به رشته تحریر درآورده است. از جمله مقالات مطبوعاتی او میتوان به سلسله مقالاتی با عنوان «همراه با محرمان خلوت انس» اشاره کرد.
وی علاوه بر این مقالات، آثار دیگری نیز به صورت کتاب، تألیف یا ترجمه کرده است که از آن جمله میتوان به کتابهای «جلوه مسیح»، «روابط اجتماعی در اسلام»، «اسرار سقیفه»، «مرزهای ایدئولوژیک»، «از آتشکده تا مسجد» (این مجموعه را درباره پدر مرحومشان حاج شیخ عبدالحسین حجتیکرمانی و موضوع گرویدن ایشان از آیین زرتشتی به اسلام و تشیع به رشته تحریر درآورده است)، «حسین بن علی علیهالسلام حماسه تاریخ»، «از خرداد تا خرداد (ارتش 20 میلیونی چه گفت؟)» و ترجمه 3 جلد از تفسیر المیزان علامه طباطبایی(ره) اشاره کرد.
عباسی در پایان گفت: در این مستند ضمن آنکه مخاطبان شاهد روایت جذاب و شنیدنی استاد حجتیکرمانی از زندگی و سلوک فرهنگی، دینی و اجتماعیشان هستند، چهرههایی چون عبدالمجید معادیخواه رئیس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، سیدمحمد اصغری استاد دانشگاه تهران و وزیر سابق دادگستری و اصغر قریشی از اعضای حزب ملل اسلامی نیز گفتارهایی شنیدنی درباره این عالم و محقق فرزانه بیان کردهاند.
«آیینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.
مجموعه مستند «آیینه عمر» پنجشنبهها ساعت ۱۹پخش و جمعهها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|