|
قیمت سکه ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
دیروز قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهارآزادی طرح جدید نیز ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. همچنین نیمسکه بهار آزادی ۲۳ میلیون تومان، ربعسکه بهار آزادی ۱۵ میلیون تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته شد. هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی ۲۳۷۳ دلار بود.
ارسال به دوستان
اخبار
حضور اسنپ و تپسی و پیشفروش بلیت اتوبوس برای اربعین
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور آخرین خبرها درباره جابهجایی زائران اربعین را اعلام کرد و گفت: ۲۰ روز قبل از اربعین پیشفروش بلیت اربعین آغاز میشود، همچنین امسال تپسی و اسنپ نیز در بحث جابهجایی مسافران اربعین حضور خواهند داشت. داریوش امانی در نشست خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از ماموریتهای اصلی سازمان راهداری و حملونقل جادهای نگهداشت ۲۳۰ هزار کیلومتر راههای اصلی شریانی و روستایی است، اظهار کرد: بر اساس برآورد کارشناسی، ارزش راههای کشور حدود ۷۰۰۰ همت است که اگر هزینه نگهداری راههای کشور را ۳ درصد ارزش آن در نظر بگیریم ۲۰۰ همت برای نگهداری راهها نیاز است. وی افزود: ۸۷۸ نقطه پرحادثه در ابتدای دولت سیزدهم شناسایی شد که سال گذشته ۴۲۱ نقطه رفع شد و متعهد شدیم مابقی را تا پایان امسال رفع کنیم. معاون وزیر راه شهرسازی در ادامه به برگزاری مراسم اربعین نیز اشاره کرد و گفت: کمبود ۶۰۰۰ اتوبوس برای اربعین داریم ولی امسال قرار است از سایر ظرفیتهای موجود در کشور در ایام اربعین استفاده شود. وی با بیان اینکه در بودجههای سنواتی ۲ سال گذشته واردات اتوبوسهای با کارکرد کمتر از 5 سال اجازه داده شد با تلاشهای انجامشده گرههای کار باز شد، عنوان کرد: ثبت سفارش این اتوبوسها آغاز شده است و امیدواریم برای اربعین سال بعد این اتوبوسها به ناوگان افزوده شود. امانی همچنین به استفاده ناوگان طرف عراقی در ایام اربعین نیز اشاره کرد. امانی همچنین با اشاره به برنامهریزی انجامشده برای نوسازی ۸۵ هزار دستگاه اتوبوس، مینیبوس و کامیون در کشور گفت: مقرر شد این نوسازی در مدت 5 سال و از محل تولید داخل باشد. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار کرد: مشکل اصلی در موضوع نوسازی ناوگان، مشخص شدن محل تخصیص ارز از بانک مرکزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در نهایت مقرر شد وزارت صمت از محل ارزهای خود آن را بپردازد. امانی درباره قیمت بلیت اتوبوس اربعین گفت: قیمت بلیت در ستاد اربعین مشخص میشود. همچنین ۲۰ روز قبل از اربعین پیشفروش بلیت اربعین آغاز میشود اما مرز مهران پیشفروش نخواهند داشت. وی عنوان کرد: امسال تپسی و اسنپ نیز در بحث جابهجایی مسافران اربعین حضور خواهند داشت.
***
آغاز دور جدید ثبتنام خودروهای وارداتی
رئیس سازمان توسعه تجارت از آغاز دور جدید ثبتنام خودروهای وارداتی از روز گذشته برای متقاضیان خبر داد.
مهدی ضیغمی در نشست خبری اظهار کرد: متقاضیان تا ۲۱ تیرماه فرصت دارند با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود اقدام به ثبتنام کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: امروز متقاضیان میتوانند به نظام بانکی و شعبههای حسابهای وکالتی در بانکها مراجعه و اقدام به ثبتنام کنند. به گفته وی، وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی برای همه متقاضیان ضروری است و به عنوان پیشنیاز در اختصاص خودروهای وارداتی است. ضیغمی با اشاره به اینکه از ۱۹ تیرماه ثبتنام در سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای وارداتی آغاز میشود، گفت: افراد پس از وکالتی کردن حساب میتوانند ثبتنام کنند.
***
نخستین محموله خطآهن بندر کاسپین روانه بازارهای صادراتی شد
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در راستای فعالیت چندوجهی گروه کشتیرانی در حمل بار صادراتی به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر، نخستین محموله صادراتی با استفاده از واگنهای شرکت حملونقل ترکیبی گروه کشتیرانی با برنامهریزی و هدایت کشتیرانی دریای خزر، از بندر کاسپین به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر حمل شد. با حمل این محموله سیمان صادراتی، خطآهن بندر کاسپین به بهرهبرداری کامل رسید و برای نخستین بار در این بندر، ریل به دریا رسید. بر این اساس مقرر شده پس از افتتاح خطآهن رشت - بندر کاسپین، سالانه ۴۰۰ هزار تن سیمان تولیدی کشور از این مسیر به این کشورها صادر شود. گفتنی است مسیر ریلی - دریایی یادشده با قابلیت بهرهبرداری در زمینههای صادرات، واردات و ترانزیت از هماکنون مورد توجه صاحبان کالا قرار گرفته است و به زودی محمولههای ترانزیتی و وارداتی با استفاده از خط ریلی متصل به بندر کاسپین به مقاصد صادراتی ارسال خواهند شد.
***
۸۲۰ کیلومتر بزرگراه امسال به راههای کشور افزوده میشود
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه به بهرهبرداری میرسد، گفت: درباره خطآهن رشت - آستارا مذاکرات با روسها در حال انجام و اقدامات فنی دنبالشده است تا توافقات در حوزه ژئوتکنیک را انجام دهیم.
خیرالله خادمی گفت: پارسال ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه در کشور به بهرهبرداری رسید، امسال نیز ۸۲۰ کیلومتر در حال ساخت است که تا پایان سال تکمیل و تحویل میشود. به گفته خادمی، اولویت وزارت راه و شهرسازی در تکمیل بزرگراهها، تکمیل کریدورهای اصلی بزرگراهی و نیاز اصلی استانهاست. وی درباره همکاری با طرف روس در موضوع ساخت راهآهن رشت - آستارا بیان کرد: در این باره مذاکرات با روسها در حال انجام بوده و اقدامات فنی دنبال شده است تا توافقات در حوزه ژئوتکنیک را انجام دهیم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: انعقاد قرارداد تجاری با روسها در این خطآهن منوط به تکمیل قیمت قرارداد است و در این باره لازم است مطالعات ژئوتکنیک انجام شود که زمان میبرد. به گفته خادمی، طرف روس درخواست کرده است مناطق بیشتری را برای مطالعات ژئوتکنیک در اختیارش قرار دهیم که طی توافق، ۱۲۰ نقطه دیگر را به شرکت روسی معرفی کردهایم، درباره مسیر این خطآهن هم نتیجه مطالعات 2 طرف این بود که طبق مسیر مصوب کار انجام شود. مدیرعامل شرکت ساخت درباره شیوه تأمین مالی این خطآهن گفت: در این باره میتوان هم از وام روسها استفاده کرد، هم از استجازه رهبر انقلاب برای تأمین مالی از محل تهاتر نفت استفاده کرد اما اولویت وام روسی است.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از بایدها و نبایدهای دولت چهاردهم در قبال ناترازی انرژی گزارش میدهد
چراغها روشن میمانند؟
گروه اقتصادی: در سالهای اخیر، ناترازی بزرگترین چالش صنایع کشور بوده است، به طوری که دولت سیزدهم برای اینکه بتواند چراغ خانهها را روشن نگه دارد، برق صنایع را سهمیهبندی میکرد، آن هم در شرایطی که موضوع تولید و صادرات صنایع برای تأمین نیاز ارزی کشور حیاتی بود. حتی در زمستان هم برای جلوگیری از مصرف مازوت توسط نیروگاهها، گاز مصرفی را سهمیهبندی کرد، زیرا سلامت مردم را در اولویت میدانست.
با وجود اینکه در دولت شهید رئیسی سیاست اصلاح مدیریت مصرف برق در دستور کار قرار گرفت و صنعت برق با تغییر ساعات کاری ادارات و اعمال محدودیت بر صنایع تا حدودی ناترازی را برطرف کرده است اما از آنجا که وضعیت تولید در سالهای اخیر بهبود پیدا کرده، میزان تقاضا برای مصرف برق نیز افزایش یافته است.
بر اساس سیاست مدیریت مصرف، در یک سال اخیر از مجموع مشترکان تهرانی دارای تعرفه خانگی یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک از ابتدای خردادماه مشمول پاداش کاهش مصرف شدند. همچنین برای ۵۸۰ هزار قبض با احتساب پاداش تخصیصی، رقم صفر ریال صادر شده است.
بالغ بر ١٥ درصد مصرف برق پایتخت متعلق به بخش اداری است. ۱۲۰ مگاوات در حوزه مصرف برق ادارات از طریق اجرای برنامههای مدیریت بار صرفهجویی شد. انتظار میرود با مدیریت مصرف برق بخش اداری شاهد دستیابی به عدد ۱۸۰ مگاوات صرفهجویی در این حوزه به صورت تدریجی تا مردادماه باشیم. حالا باید دید دولت چهاردهم چه سیاستی را برای رفع ناترازی برق بهکار میگیرد که در آن نه تنها زندگی مردم تحت تأثیر قرار نگیرد، بلکه پاداش خوشمصرفی نیز دریافت کنند.
* ساخت ۹۱۴۷ مگاوات نیروگاههای حرارتی
دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود با ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی روبهرو بود. این در حالی است که طی ۳ سال ظرفیت تولید برق کشور به ۹۳ هزار مگاوات رسیده است. از این میزان ۸۲ درصد هم نیروگاههای حرارتی (گازی، بخاری و سیکل ترکیبی) است. نیروگاههای حرارتی شامل ۲ بخش خصوصی با سهم ۶۸ درصدی و دولتی با سهم ۳۱ درصدی است که در بخشهای بخاری، گازی و سیکل ترکیبی نسبت به تولید برق اقدام میکنند.
نیروگاههای بخار بخش دولتی شامل ۱۴ نیروگاه با ظرفیت ۱۱ هزار و ۲۴۱ مگاوات برق تولید میکنند و بخش خصوصی هم با داشتن ۱۱ نیروگاه بخار ۴ هزار و ۵۸۸ مگاوات ظرفیت تولید برق دارد که مجموع ظرفیت نیروگاههای بخش بخار را به ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاوات میرساند.
از ابتدای دولت سیزدهم ۹۱۴۷ مگاوات نیروگاه حرارتی در مدار قرار گرفت. این اقدام از طریق سنکرون ۴۷ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۶ هزار و ۷۶۷ مگاوات، رفع محدودیت نیروگاههای بخاری و افزایش توان عملی نیروگاههای گازی موجود به ظرفیت ۲ هزار مگاوات و ۳۸۰ مگاوات محقق شده است.
* شرط جلوگیری از خاموشی
در حال حاضر نیاز مصرف برق در روز مشابه سال گذشته ۷۱۴۸۶ مگاوات است. مشخصا این میزان دیروز با ۷۶ هزار و ۷۶۷ مگاوات نسبت به روز مشابه سال گذشته افزایش ۵۲۰۰ مگاواتی را ثبت کرد. مصرف برق تابستان سال جاری باید ۱۵ درصد کاهش یابد تا خاموشی گسترده اتفاق نیفتد. وزارت نیروی دولت سیزدهم پویش «با انرژی» را برای تحقق این هدف راهاندازی کرده و میلیونها جوایز ارزنده نیز برای آن تخصیص داده است.
برای تامین برق مصرفی شهر تهران در ساعات اوج بار نیاز به ۳۰۰ تا ۳۵۰ مگاوات انرژی مازاد است. تامین این میزان انرژی برای ساعاتی محدود از طریق احداث نیروگاه فاقد توجیه فنی و اقتصادی است.
برنامههای مدیریت مصرف در بخش صنایع و اداری و مشوقهای بخش خانگی موجب شد دولت سیزدهم در زمان فعالیت خود گرفتار خاموشی نشود اما نمیتوان منکر آسیب در بخش صنعت و تغییر در برنامه زندگی کارکنان اداری شد.
* ضرورت افزایش راندمان نیروگاههای کشور
اگر سیاست «با انرژی» برای تامین برق بدون خاموشی پاسخگو باشد، دولت چهاردهم کار سنگینی برای حل چالش ناترازی صنعت برق نخواهد داشت اما با توجه به افزایش مصرف باید برنامه جامعی برای افزایش تولید و توان نیروگاهها، توسعه بهرهوری و راندمان، خارج کردن نیروگاههای فرسوده و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر داشته باشد. در حال حاضر راندمان نیروگاههای کشور 39.26 درصد است. با توجه به اینکه ظرفیت ایجاد بهرهوری در فعالیت نیروگاهها وجود دارد، دولت چهاردهم باید به دنبال از رده خارج کردن نیروگاههای قدیمی و سرمایهگذاری برای ساخت نیروگاههای جدید باشد. تمام ادارات شهر تهران مجهز به کنتورهای هوشمند و مصرف برق آنان به صورت لحظهای در حال رصد و پایش است. این موضوع رصد مصرف برق را برای دولت راحتتر کرده است اما تنها با جریمه و قطعی برق نمیتوان ناترازی برق را جبران کرد. به طور قطع دولت چهاردهم باید به دنبال جذب سرمایهگذاری جدید در صنعت برق باشد. در حال حاضر بسیاری از سرمایهگذاران بخش خصوصی نرخ تعرفههای برق را برای سرمایهگذاری توجیهپذیر نمیدانند.
از طرف دیگر کشش افزایش تعرفه برق بیشتر از نرخهای کنونی وجود ندارد، بنابراین دولت چهاردهم نباید برای جبران ناترازی و جذب سرمایه دست به افزایش نرخ برق بزند.
***
سلامتی مردم خرج ناترازی گاز نشود
یکی دیگر از چالشهای اقتصاد کشور در سالهای گذشته موضوع تأمین سوخت در زمستان بوده است. در دولت روحانی با افزایش مصرف گاز، نیروگاهها مازوت مصرف میکردند. تبعات این مساله آلودگی زیستمحیطی و آسیب به سلامت جامعه بود اما در دولت سیزدهم، اورهال کردن نیروگاهها در اولویت قرار گرفت تا میزان آلودگی ناشی از تجهیزات مستهلک کاهش یابد.
در روزهای سرد زمستان به بیش از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز برای پوشش مصرف خانگی، تجاری، اداری، صنایع، نیروگاهها، پتروشیمیها و کشاورزی نیاز است، در حالی که در بیشترین میزان تولید، امکان تأمین ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز برای مصارف داخلی وجود دارد. از این رو با ۳۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی روزانه گاز در زمستان مواجهیم. یکی از اقداماتی که دولت چهاردهم میتواند برای جبران این میزان ناترازی انجام دهد، آن است که فرآوردههای نفتی را به جای قطع گاز به پتروشیمیها و صنایع تخصیص دهد اما این مساله تبعات زیادی برای جامعه دارد، بنابراین دولت چهاردهم باید سرمایهگذاری به منظور افزایش تولید و همچنین بهینهسازی مصرف گاز را در دستور کار قرار دهد.
بنابراین اگر در زمستان ۱۴۰۳ سرمایی فراگیرتر و شدیدتر نسبت به زمستان ۱۴۰۲ بر کشور حاکم شود، با تشدید تقاضای مصرف گاز در بخش خانگی، امکان افزایش ناترازی تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز نیز وجود دارد که این به معنای افزایش محدودیت در تأمین گاز بخش مولد کشور است.
* افزایش تأمین گاز از میدان پارس جنوبی
بیشترین میزان تأمین گاز از میدان پارس جنوبی است. سهم این میدان مشترک در تأمین نیاز گازی کشور به ۷۰درصد میرسد. زمستان سال گذشته برنامهریزیها برای تولید روزانه ۷۳۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی انجام شد. به دلیل عدم تحقق کامل برنامهها، بیشترین میزان تولید روزانه گاز از این میدان به ۷۰۷ میلیون مترمکعب رسیده است. بنابراین ظرفیت فعلی تولید این میدان در حدود ۷۱۰ میلیون مترمکعب در روز است.
اگر میزان تولید گاز از فاز ۱۱ افزایش یابد، با بهرهبرداری از چند حلقه چاه فاز ۱۱، تعدادی از چاههای سکوی ۱۳A و خط لوله جدید فاز ۱۶، امکان افزایش روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز تا زمستان از پارس جنوبی وجود دارد. همچنین حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز نیز از دیگر میادین کشور از جمله میادین نفت مرکزی تولید میشود. در مجموع با احتساب تولیدات پارس جنوبی، حدود یک میلیارد مترمکعب گاز ترش تولیدی روزانه کشور، پس از شیرینسازی به حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین قابل استفاده تبدیل و به شبکه سراسری تزریق میشود. علاوه بر این، امکان تأمین روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز از مخازن ذخیرهسازی شده وجود دارد.
* سوآپ گاز ایران و روسیه اجرایی شود
اگر قرارداد سوآپ سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعبی گاز ترکمنستان به عراق تا پیش از زمستان اجرایی شود و شاهد تبدیل توافق ایران و روسیه برای انتقال گاز روسیه به ایران (واردات یا سوآپ) تا پیش از زمستان به قرارداد باشیم، امکان جبران بخشی از ناترازی گاز با استفاده از این 2 قرارداد وجود دارد.
علاوه بر تمام این راهکارها، اجرای طرحهای بهینهسازی مصرف گاز از جمله جایگزینی بخاریهای پرمصرف و بهینهسازی موتورخانهها که شروع آن در دولت سیزدهم کلید خورد، به طور قطع در صورتی که در دولت چهاردهم ادامه یابد، میتواند جبرانکننده بخشی از ناترازی زمستانه گاز با بهینهسازی مصرف در بخش خانگی باشد.
* جذب سرمایهگذار و توسعه تکنولوژی
یکی از موضوعاتی که در برنامه هفتم پیشرفت مورد توجه قرار گرفته، بحث تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه است؛ موضوعی که با توجه به ظرفیتهای ایران دور از ذهن نیست اما تحقق این موضوع نیازمند 2 رکن مهم جذب سرمایهگذار و توسعه تکنولوژی در کشور برای افزایش تولید و صادرات است.
* هدف تبدیل شدن ایران به هاب انرژی فراموش نشود
تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه موضوعی غیر قابل دسترس نیست و تأکید برنامه هفتم توسعه روی این مساله نیز حکایت از امکان تحقق این مهم دارد اما باید توجه داشت که عملیاتی شدن این موضوع نیازمند توجه کشور به 2 مؤلفه مهم است.
اگر به دنبال ایجاد ظرفیتسازی در کشور هستیم، باید تولید در بخشهای مختلف صنعت همچون، نفت، گاز، فرآوردههای نفتی و پتروشیمی افزایش یابد و ایران حرفی برای گفتن داشته باشد. علاوه بر این باید برای تولید انجام شده، بازار صادراتی ایجاد کنیم و با بازاریابیای که میشود در منطقه و فرامنطقه اثرگذاری داشته باشیم.
بیشک تأثیر بازار در فرامنطقه میتواند در تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه اثرگذار باشد. برای این موضوع لازم است ارزیابیای از سوی اوپک و GECF شود، زیرا هرچه جایگاه ایران افزایش پیدا کند مانند عربستان که در تولید و صادرات اول است، میتوان نقش بیشتری را در منطقه ایفا کرد.
به طور کلی باید گفت ایران برای اینکه بتواند هاب انرژی منطقه شود، باید به دنبال افزایش تولید و صادرات باشد و برای اینکه صادرات را افزایش دهیم و در بازار نقش بیشتری ایفا کنیم، نباید دردسر صادرات را داشته باشیم؛ موضوعی که امروز با آن مواجه هستیم.
هرچند در این مدت توانستیم با دور زدن تحریم شرایط مناسبی را ایجاد کنیم اما کشوری که بخواهد هاب انرژی منطقه شود، نباید شرایط تخفیفی برای صادرات داشته باشد؛ در شرایط فعلی باید همت را روی تولید بیشتر بگذاریم.
* تولید هر بشکه نفت به سرمایهگذاری ۲۰ هزاردلاری نیاز دارد
به ازای هر بشکه نفت که اضافه شود باید حدود ۲۰ هزار دلار سرمایهگذاری شود. اگر قرار باشد یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید اضافه شود، باید ۲۰ میلیارد سرمایهگذاری شود که این سرمایه نیز اکنون وجود ندارد، لذا باید به این مشکلات توجه شود. قطعا در شرایط حال نیازمند سرمایهگذاری خارجی و تکنولوژیهای جدید هستیم. در بخش نفت، میدانهای در حال توسعه مانند اهواز، مارون و آقاجاری در سرازیری قرار دارند که باید با تکنولوژیهای مدرن به سمت افزایش ضریب بازیافت آنها پیش برویم. برخی از تکنولوژیها ساده است و براحتی میتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم اما در برخی تکنولوژیها نیازمند کشورهای دیگر هستیم، بنابراین حرکت برای رسیدن به برنامه هفتم توسعه باید در راستای افزایش سرمایهگذاری و تکنولوژی باشد.
* انتقال گاز روسیه از مسیر ایران پیگیری شود
ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارد، همچنین از لحاظ جغرافیایی در منطقهای قرار گرفته که به چندین کشور مختلف راه دارد؛ به همین جهت همواره بر سر این موضوع بحث بوده که ایران بتواند گاز را از کشورهایی نظیر ترکمنستان که گاز دارند دریافت کند و به ترکیه، هند و... بدهد که به دلیل تحریمها امکانپذیر نبوده است.
اخیرا نیز تفاهمنامهای با روسیه به امضا رسید که ایران را چند قدم به هاب انرژی منطقه نزدیک کرد، زیرا روسیه در پی جنگ با اوکراین و تحریم اروپا با مازاد ۱۰۰ میلیارد مترمکعبی گاز روبهرو است. از این رو این کشور برای فروش گاز خود به جنوب آسیا باید از مسیر ایران عبور کند.
اگر توافق راهبردی با روسها در این حوزه شکل بگیرد، ایران میتواند نقش زیادی را در منطقه ایفا کند، لذا با توجه به پتانسیلها و ظرفیتهای موجود برای تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه لازم است تدابیر لازم در نظر گرفته شود.
در این راستا دولت چهاردهم نیازمند فکر و مدیریتی است که به این موضوعات واقف باشد. انتظار میرود رئیسجمهور منتخب با انتخاب یک وزیر آشنا به صنعت و اهل تفکر، جذب تکنولوژی و سرمایه خارجی و به طور کلی توسعه صنعت نفت را رقم بزند.
ارسال به دوستان
۱۴ همت سرمایه برای تکمیل ۶۴۹ پروژه شهرهای جدید
بخشی از عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید در ۳۳ ماه گذشته شامل تکمیل ۶۴۹ پروژه روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید با 13.9 همت سرمایهگذاری، اتمام مطالعات طرح جامع سکونتگاههای ساحلی ۶ شهر جدید و یک شهرک، پیگیری و اجرای ۳ قطار حومهای در شهرهای جدید و تملک ۷۸۶ هکتار اراضی شهرهای جدید توسط وزارت راه در مجموعه نشستهای عملکرد وزارت راه و شهرسازی تشریح شد.
معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گزارشی عملکرد ۳۳ ماهه شرکت عمران شهرهای جدید را در بخش توسعه و طراحی شهرها و شهرکها، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی، حملونقل و ترافیک، مسکن حمایتی، حمایت از جوانی جمعیت، پیمانی و سرمایهگذاری، توسعه فرهنگی، اجتماعی و مدیریت املاک اعلام کرد.
* ۱۱۱ پروژه مطالعاتی در بخش طراحی شهرها و شهرکها به اتمام رسیده است
در بخش توسعه و طراحی شهرها و شهرکها، شرکت عمران شهرهای جدید پیشبرد ۶۲۱ پروژه مطالعاتی مختلف و اتمام ۱۱۱ مورد آنها را با هزینهکرد نزدیک به 1.4 همت انجام داد.
همچنین توسعه اراضی در قالب شهرهای جدید و شهرکهای مسکونی دولتی به میزان ۹۰ هزار و ۱۹۷ هکتار در قالب تصویب ایجاد شهرهای جدید، الحاق اراضی به محدوده شهرها، صدور پروانه تاسیس و بهرهبرداری شهرکهای مسکونی شامل صدور پروانه تاسیس ۳ شهرک، پروانه بهرهبرداری یک شهرک و ۱۳ پروانه مدیریت زمین ۱۳ شهرک مسکونی دولتی انجام شده است.
* اتمام مطالعات طرح جامع سکونتگاههای ساحلی ۶ شهر جدید و یک شهرک
توسعه سکونتگاههای جدید ساحلی با رویکرد مولدسازی در سواحل جنوبی کشور از دیگر اقدامات در این بخش است. این سیاست با انجام مطالعات امکانسنجی و مکانیابی ۲۷ سکونتگاه ساحلی و تصویب آن، اجماعسازی عمومی در کشور بین جوامع دانشگاهی، استانی، محلی، ملی و بخش خصوصی، آغاز مطالعات ساختاری - فضایی سکونتگاههای ساحلی، تهیه و طراحی مدلهای حکمرانی، مدیریت و تامین مالی، انجام مطالعات طرح جامع سکونتگاه در قالب ۶ شهر جدید و یک شهرک انجام شده است.
* تکمیل ۶۴۹ پروژه روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید با 13.9 همت سرمایهگذاری
در بخش تامین خدمات روبنایی و زیربنایی نیز ۶۴۹ پروژه روبنایی و زیربنایی با هزینهکرد ۱۳,۹ همت در شهرهای جدید تکمیل شد. این پروژهها دارای کاربریهای آموزشی، پژوهش و فناوری، بوستان و فضای سبز، گردشگری و تفریحی، تاسیسات شهری شامل شبکه و خطوط انتقال آب، فاضلاب، برق، گاز، مخابرات، همچنین تجهیزات شهری، تجاری - خدماتی، صنعتی - کارگاهی، بهداشتی - درمانی - امدادی، فرهنگی - هنری، مذهبی، ورزشی، اداری، انتظامی و نظامی، حملونقل، انبارها و معابر است.
* پیگیری و اجرای ۳ قطار حومهای در شهرهای جدید
در بخش حملونقل و ترافیک نیز احداث مسیر قطار حومهای برای ۳ شهر جدید پیگیری و دنبال شد. پروژه احداث قطار حومهای گلشهر به شهر جدید مهستان (هشتگرد) با راهاندازی ایستگاه ماموت و سیستم سیگنالینگ پروژه به طول ۵۲ کیلومتر، احداث قطار حومهای اصفهان به شهر جدید بهارستان که این قطار در بخش عملیات زیرسازی و ابنیه فنی ۹۷ درصد پیشرفت و در بخش روسازی و ریلگذاری ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سازه ایستگاه بهارستان نیز تکمیل شده است، همچنین احداث قطار حومهای مشهد به شهر جدید گلبهار نیز در دولت سیزدهم پیگیری شد. این قطار حومهای در بخش عملیات زیرسازی و ابنیه فنی ۹۷ درصد و در بخش روزمینی و حفاری تونل ۲۵ درصد و ایستگاه گلبهار ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
* واگذاری ۳۰۱۰ قطعه زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت در شهرهای جدید
شرکت عمران شهرهای جدید در بخش مسکن حمایتی نیز مجموعه اقداماتی را به انجام رساند که شامل تحویل ۳۲ هزار و ۲۴ واحد، صدور دفترچه اقساط ۵۶ هزار و ۵۳۷ واحد مسکن مهر و شروع عملیات اجرایی ۱۴۸ هزار و ۱۸۵ واحد مسکن حمایتی است، همچنین در بخش حمایت از جوانی جمعیت نیز تخصیص ۳ هزار و ۱۰ قطعه زمین به خانوارها به منظور قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده انجام شد.
* جذب ۲۱ هزار میلیارد تومان سرمایه در پروژههای مشارکتی مسکن شهرهای جدید
در بخش پیمان و سرمایهگذاری نیز جذب بیش از ۲۱ همت از سرمایهگذاران در پروژههای مشارکتی، انعقاد ۵۷۶ قرارداد غیرمسکونی به مبلغ بیش از 2.9 همت جهت پیشبرد امور اختصاصی و عمومی انجام شد. اجرای ۹۸۹ اقدام فرهنگی و اجتماعی در سطح شهرهای جدید از دیگر فعالیتهایی است که شرکت عمران شهرهای جدید در ۳۳ ماه خدمت دولت سیزدهم به انجام رساند.
* ۷۸۶ هکتار اراضی شهرهای جدید تملک شد
در بخش مدیریت املاک نیز تملک ۷۸۶ هکتار از اراضی شهرهای جدید، تامین حدود ۸ هزار و ۳۳۰ هکتار زمین با ظرفیت بیش از ۳۴۱ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن و واگذاری بیش از یک هزار و ۲۵۲ هکتار زمین برای پیشبرد امور توسعه شهری و درآمدزایی انجام شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|