|
ارسال به دوستان
اخبار
«شبیه آنتیگونه» به مرکز تئاتر مولوی میآید
«شبیه آنتیگونه» اقتباسی به قلم عنایتالله خادمبشیری از نمایشنامه مشهور آنتیگونه، اثر تراژدینویس یونانی «سوفوکل» است که در ایران و جهان بارها به شیوههای متفاوت روی صحنه رفته است. اجرای «شبیه آنتیگونه» پیشتر در فرانسه و یونان روی صحنه رفته که با استقبال تماشاگران اروپایی مواجه شده و حالا برای نخستینبار در ایران اجرا میشود. در این نمایش نسیم ادبی و ندا شاهرخی با استفاده از الگوی تعزیه ایرانی، اجرایی معاصر از نمایشنامه مشهور «آنتیگونه» را کارگردانی میکنند. از ندا شاهرخی در سالهای قبل نمایشهای بسیاری از جمله «اینجا پنجرهای باز مانده است»، «بعد از این»، «آدم، آدم است» و «مار و پله» و... در ایران، فرانسه و یونان روی صحنه رفته است که هر کدام در بین منتقدان و عموم تماشاگران اجراهای موفق و پرواکنشی بوده است.
***
نمایش مستندهای مربوط به ماه محرم در «اکران حقیقت»
۶ مستند مربوط به ماه محرم ۳۱ تیر و اول مرداد در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اکران میشود. در ادامه طرح «اکران حقیقت»، 3 مستند «انقلاب زینبی» به کارگردانی مهدی نعمتاللهی، «مجانینالحسین» به کارگردانی حمید عبداللهزاده و «فرشتگان سینجار» به کارگردانی هانا پولاک روز یکشنبه ۳۱ تیر در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به نمایش گذاشته میشوند، همچنین دوشنبه اول مرداد مستندهای «مغناطیس» به کارگردانی عبدالله مقیم، «نواهای ماندگار سلیم موذنزاده» به کارگردانی حسن قهرمانی و «دیدن پلنگ برفی» به کارگردانی آنا گانشینا اکران میشوند. تماشای مستندهای «اکران حقیقت» فیلمهای محرم و بینالملل برای علاقهمندان آزاد و رایگان است.
***
«تنهاتر از مسیح» روی صحنه میرود
نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» برای پنجمین سال متوالی از پنجشنبه (۲۸ تیر) در بوستان ولایت پایتخت روی صحنه خواهد رفت. این نمایش به کارگردانی حسن بزرا و تهیهکنندگی امیرحسین طهرانی در بوستان ولایت تهران اجرا میشود. «تنهاتر از مسیح» در پنجمین سال اجرا با موضوعی متفاوت از فصلهای گذشته به نمایش نقش یهود در واقعه عاشورا میپردازد و از پنجشنبه (۲۸ تیر) در 2 سانس اجرای خود را آغاز میکند. این نمایش اثری از سازمان هنری - رسانهای اوج است که به همت موسسه هنری - رسانهای سیمای ققنوس در ۵۰ شب اجرا میشود و هر شب میزبان ۶ هزار نفر خواهد بود.
***
پیوند اهالی کتاب و محرم در «سفیر حسین»
برنامه ترکیبی – تولیدی «حوالی کتاب» با هدف برگزاری پویش «سفیر حسین» با اجرای مرتضی پرنیان در دهه اول ماه محرم هر روز ساعت ۱۰ صبح میهمان خانه مخاطبان میشود. این ویژهبرنامه با محوریت پیوند کتاب در بین اهالی هنر و هیاتهای عزاداری در ۷ قسمت ۵۰ دقیقهای تهیه و تولید شده است. برنامه «حوالی کتاب» در هر قسمت میزبان یک نویسنده و شاعر خواهد بود که آثار آنها با موضوع ماه محرم، عبرتهای عاشورا، واقعه کربلا و... خواندنی میشود و در این برنامه گپوگفتی صمیمانه پیرامون این آثار شکل میگیرد. همچنین در بخش دیگر برنامه «حوالی کتاب» گفتوگوی برخط با مسؤولان میز کتاب هیاتهای معروف استان تهران انجام میشود و گزارش تصویری تقدیم نگاه مخاطبان خواهد شد. پنجمین دوره پویش ملی میز کتاب «سفیر حسین(ع)» با هدف ترویج فرهنگ کتاب، کتابخوانی و توزیع کتاب در مساجد، هیئات، مدارس و دانشگاههای سراسر کشور همزمان با شروع دهه اول ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبداللهالحسین(ع) برگزار میشود. برنامه «حوالی کتاب» کاری از شبکه اینترنتی کتاب و انجمن کتابفروشان خوشه است که در ایام ماه محرم از شبکه پایتخت تماشایی میشود.
***
«ققنوس» در جشنواره «مذهب امروز»
انیمیشن کوتاه «ققنوس» به کارگردانی مونا شمس (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) به بخش مسابقه بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم «مذهب امروز» در ایتالیا راه یافت. «ققنوس» به موضوع مهاجرت، احساس تعلق به وطن و دلتنگی برای میهن میپردازد. این جشنواره که سال 1997 به عنوان نخستین جشنواره سینمای معنوی و گفتوگوی بین ادیان ایتالیا تاسیس شده است، سال 2024 بیستوهفتمین سالگرد خود را جشن میگیرد. در این دوره علاوه بر بخش مسابقه، کارگاههای آموزشی برای تبادل ایده و فرهنگهای مختلف برگزار میشود. سال گذشته، آندره مورگان مدیر جشنواره «مذهب امروز» به عنوان داور بخش بینالملل چهلودومین جشنواره فیلم فجر در ایران حضور داشت. جشنواره «مذهب امروز» از 28 شهریور تا 4 مهرماه 1403 برگزار میشود. پخش «ققنوس» با بخش بینالملل مرکز گسترش است.
***
فراخوان ششمین کنگره شعر اربعین منتشر شد
فراخوان ششمین کنگره شعر اربعین با رویکرد یادگار ماندگار شهید دکتر محسن فخریزاده منتشر شده است.
موضوعات فراخوان شعر اربعین شامل تأثیر اربعین در تقویت نهاد خانواده، نقش اربعین در ترویج فرهنگ عاشورا، نقش اربعین در ترویج فرهنگ انتظار و زمینهسازی برای ظهور، نقش اربعین در تثبیت فرهنگ مقاومت و همراهی با محور مقاومت، تاثیر اربعین در ایجاد بصیرت سیاسی و اجتماعی، پیادهروی اربعین نماد وحدت امت اسلام و نقش زنان در اربعین است. شاعران میتوانند حداکثر تا 10 مرداد آثار خود را (هر شاعر حداکثر 3 شعر) از طریق پیامرسانهای ایتا، بله و سروش به دبیرخانه مرکزی کنگره به آدرس 1000@mut یا به شماره ٠٩٠٥٧٣١٦٠٣٥ ارسال کنند. همچنین به نفرات برگزیده کنگره جوایز نفیسی اهدا و آثار برگزیده در کتابی منتشر خواهد شد. آیین پایانی ششمین کنگره شعر اربعین اواخر مرداد با حضور مقامات کشوری و لشکری توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار میشود.
ارسال به دوستان
«تعزیه» از صفویه تا امروز چه مسیری را پیموده است
صحنه تعزیت
گروه فرهنگ و هنر: بعد از ورود اسلام به ایران و سپس تحکیم تشیع در دوره صفویه، مبانی و اصول تشیع نیز گسترش یافت. از آنجا که حادثه جانگداز کربلا و شهادت امام حسین(ع) برای جهان تشیع در همه ادوار داغی تازه است، شیعیان همیشه سعی در زنده نگه داشتن این مصیبت بزرگ داشتهاند. یکی از تلاشها برای نشان دادن فاجعه عظیم کربلا نمایشی مذهبی به نام «تعزیه» است. از دوره صفویه همواره در ایام محرم تعزیه اجرا شده است، هرچند در گذر زمان تغییراتی در نسخ خطی ایجاد شد و گاهی تعزیه رنگ تشریفاتی به خود گرفت اما همیشه یادآوری حادثه کربلا کم یا زیاد، ساده یا با تکلف بوده و هست و ادامه داشته است.
برای نخستینبار معزالدوله دیلمی (احمد پسر بویه) شاهنشاه دیلمی ایران پس از تسلط بر بغداد، مرکز خلافت عباسی، به رغم احساسات مذهبی خلیفه و فقهای اهل سنت، دستور داد در آن شهر مجالس تعزیه سیدالشهدا در دهه اول محرم برپا شود. بازارها بسته شد و مردم به علامت عزا لباس سیاه پوشیدند و از آن پس، این مراسم در اغلب شهرستانهای ایران مخصوصا شهرهای ساحلی دریای خزر و آذربایجان معمول شد.
نمایشی مذهبی که نتیجه آن غمانگیز یا به اصطلاح فن تئاتر از نوع تراژدی است که به وسیله دستههای مخصوص در ماه محرم و صفر و گاهی در روزهای آخر ذیالحجه در روستاها و شهرها اجرا میشد. بازیگران عموما مرد بودند و نقش حضرت زینب(ع) نیز در این نمایش توسط بازیگران مرد اجرا میشد. کارگردانان نمایش سعی داشتند برای اجرای نقش زنان حتیالامکان از مردانی که صدای نازک داشتند استفاده کنند.
محل نمایش غالبا در یکی از میدانهای شهر یا روستا بود و گفتارها منظوم همراه با آهنگ و گاهی بدون آهنگ و به صورت گفتوگوی معمولی، البته در گذر زمان تعزیهنامهها دچار تغییراتی شد، از جمله کاهش آوازها و کلام یک نفر و کاسته شدن از گفتوگوهای طولانی و ملالآور.
موضوعات و مضامین تعزیه با گسترش تعزیهخوانی دچار دگرگونی بسیار شد و موضوع کربلا و شهادت امام حسین(ع) نقش محوری یافت.
همان طور که در ابتدای این یادداشت به آن اشاره شد، تعزیهخوانی از دوره آلبویه آغاز شد و این مراسم مذهبی به مرور زمان از صورت ساده و بیتکلفی اولیه بیرون آمد. پس از حمله مغول و ترکتازی تیمور، با استقرار حکومت صفویه در ایران، تعزیه رونق و جلوه خاصی یافت و در دوره قاجاریه علاوه بر اجرای تعزیه، مجالس روضهخوانی و سینهزنی همراه با نمایشهای مذهبی معمول شد. سرودن نخستین اشعار تعزیه ظاهرا با اجرای نخستین تعزیه در ایران همزمان بوده است.
بسیاری از مردم بر این باورند تعزیه ریشه در باورهای مذهبی پیش از اسلام داشته است که در دوران صفویه دارای حیات شده است. از نوشته جهانگردانی که در دوره صفویه از ایران دیدن کردهاند میتوان دریافت حکومت صفویه در ایجاد و تحول تعزیه نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. تعزیهخوانی و اجرای آن پس از دولت صفویه در دوره زندیه به حد تکامل میرسد و ظاهرا کهنترین تعزیهنامه که در حال حاضر موجود است، مربوط به عصر کریمخان زند است.
اما دوره اوج تعزیه و اهمیت و ارج نهادن آن دوران قاجاریه است. در آن دوره بزرگان حکومتی و رجال درباری به برپایی تعزیه به نحوی باشکوه میپرداختند و از فراهم آوردن امکانات برای این نمایش مذهبی جهان اسلام کوتاهی نمیکردند.
تعزیهخوانی در آغاز دوره سلطنت قاجارها به صورت یک نمایش آیینی - مذهبی جلوهگر شد و روند تحول و تکامل را پیمود. فتحعلیشاه مردی مذهبی - یا به ظاهر مذهبی - بود که به تعزیه و تعزیهخوانی علاقه نشان میداد و در همگانی کردن این سنت مذهبی در میان مردم و جامعه کمابیش نقش مهم و موثری داشت. او سرپرستی و نظارت بر امور مربوط به مراسم عزاداری و تعزیهخوانی دربار و دولت را در ماه محرم به بزرگان و رجال دربار خود میسپرد و در بعضی مجالس تعزیه، بویژه مجالس روز تاسوعا و عاشورا که کارگزاران دربار برپا میکردند، حاضر میشد.
رجال دربار و اعیان و بزرگان به علت تعصبات مذهبی به سنت آبا و اجدادی خود تمام تلاششان را برای برگزاری این مراسم به نحو احسن میکردند و هریک به نوبه خود در دهه اول محرم در تکیهها یا حیاطهای بزرگ خانههایشان، مجالس سوگ و تعزیهخوانی برپا میکردند.
در دوره سلطنت ناصرالدین شاه، نمایش مذهبی یا شبیهخوانی وسیله اظهار تجمل، شکوه و جلال سلطنتی شد و نقارخانه دولتی نیز در کار نمایش وارد شد و در اواخر عهد ناصری تجمل و تفریح نمایش مذهبی بیش از جنبه عزاداری و سوگواری آن شد. حتی قصهها و داستانهایی مانند: داستان دره الصدف، تعزیه امیرتیمور، تعزیه حضرت یوسف و عروسی دختر قریش که هیچ ارتباطی با فاجعه کربلا نداشت به این هنر نمایشی وارد شد و بدین ترتیب، نمایش مذهبی به صورت یک هنر - صنعت خاص درآمد.
تعزیهخوانی هرچند در دوره قاجار جنبه مذهبی و سوگواری داشت اما موجب حفظ نغمات ملی و ردیفها و گوشههای دستگاههای موسیقی ایرانی شد. چون خواننده خوشصدا بهتر میتوانست در دل تماشاچیان تعزیه و عزاداران رخنه کند، کارگردانان، تعزیهخوانانی را که صدای گرم و خوشآهنگی داشتند برای نقشها انتخاب میکردند و این جوانان مدتی نزد استادان تعزیهخوانی که به موسیقی ایرانی کاملا آشنا بودند، طرز صحیح خواندن را فرا میگرفتند و تمرین میکردند و به این ترتیب مکتب تعزیه و شبیهخوانی، خوانندگانی را پرورش داد که در فن آواز به تبحر و در مقام موسیقی ایرانی به مقام هنری رسیدند.
استاد هنرمند روحالله خالقی سعی فراوانی برای جمعآوری نام خوانندگان هنریای که در دوره قاجار در مکتب شبیهخوانی پرورش یافتند به کار برده و نام عدهای را در تالیف نفیس خود آورده است. از جمله این هنرمندان یکی سیداحمدخان است که در تعزیه نقش «حضرتعباس(ع)» و «حربن یزید ریاحی» را ایفا میکرد و نخستین خوانندهای بود که آوازش در صفحات موسیقی مخصوص گرامافون ضبط شد. «قلیخان شاهی» هم به علت داشتن صدای نازک، نقش حضرت زینب(ع) را بازی میکرد و آواز دشتی را بسیار خوب میخواند و علاوه بر شرکت در تعزیه، خواننده مجلسی هم بود و آهنگهای ضربی و تصنیف میخواند که چند صفحه از کارهای وی باقی مانده است.
دوره پهلوی، دوره افول تعزیه است. تعزیه رو به زوال میگذارد و انگیزهای برای گروههای تعزیهخوانی باقی نمیماند که به این کار مداومت ورزند.
در دوره پهلوی دیگر از تکیه دولت - یادگار دوران شکوه تعزیه در دوره قاجار - خبری نبود. درواقع تعزیه رو به زوال گذاشت و دستههای بازیگران برای تأمین معاش مجذوب ارزش تجاری شدند. دستهها برای به دست آوردن بهترین جاها برای نمایش با هم در نزاع بودند. افرادی که هزینههای تعزیه را متقبل میشدند، کم و کمتر شدند، بنابراین هنگام اجرای تعزیه بازیگران به جمعآوری پول از تماشاچیان میپرداختند و در حساسترین موقع، تعزیه قطع میشد. چشم و همچشمی میان دستههای حرفهای یا نسبتا تجاری و کارهای آنان از جمله دزدیدن نسخ خطی از یکدیگر و افزوده شدن تعزیهخوانان غیرمتخصص، بر تعزیه تاثیر بدی گذاشت.
با روی کار آمدن رضا پهلوی، اجرای تعزیه و مراسم سوگواری مشابه آن ممنوع شد و از سال 1312 هجری شمسی بر اثر جلوگیری از تعزیهخوانی، دستاندرکاران این نوع نمایش، شهرها را رها کرده و روانه روستاها و نقاط دورافتاده کشور شدند و به کارهایی مانند دست بردن در نسخههای اصیل، دگرگون کردن متن تعزیهها و ایجاد تحریف در برخی صحنهها به منظور تأمین اهداف خوانین و حکمرانان محلی پرداختند.
اگرچه تعزیه از شهرها دور شد و از فرهنگ شاهی و سنتهای درباری مصون ماند ولی در روستاها گرفتار مطالب موهوم و فرهنگهای عامیانه شد. پس از سقوط رضاخان در سال 1320 و روی کار آمدن محمدرضا، تعزیه با قوت بیشتر و تجدید حیات گذشته و جلوههای هنری بازمانده از دهههای قبل، حضور خود را در برخی محافل شهری نشان داد ولی به دوران اوج خود یعنی عهد ناصری بازنگشت.
درواقع به صورت موروثی و عادات مذهبی با شیوههای ابتدایی و با امکانات ساده اجرا میشد و اثری از نضج مجدد، تنوع و بازسازی متون نسخ در آن مشاهده نمیشد. در آن دوره (پهلوی) با به اجرا درآمدن مجلس تعزیه عبدالله عفیف در سال 1344 در تهران و نیز برگزاری چند تعزیه در شیراز، تعزیه در شهرهای بزرگ دیگر هم متداول شد اما هرگز به رونقی که شایسته باشد، دست نیافت.
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و بر اثر تأکیدهای مکرر حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اجرای عزاداری سنتی باشکوه، تعزیهخوانی رواج رو به رشدی یافت اما در نهایت تاسف شاهد هستیم که در معدود مواردی همچنان شاهد متون غیر اصیل و بعضا مخدوش در نسخ این هنر با اصالت هستیم که امیدواریم این ضعف نیز در دوران رونق و شکوه تعزیه با همت دستگاهها و مسئولان مربوطه برطرف شود.
ارسال به دوستان
رونمایی پوستر هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند
مستندسازان شهرستان پشت درهای رسانه ملی نمیمانند
گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند به همراه رونمایی پوستر جشنواره روز گذشته با حضور حسین زارعزاده، دبیر این جشنواره و مدیر شبکه مستند و یاسر فریادرس، قائممقام شبکه برگزار شد.
زارعزاده در ابتدای سخنانش به حوادث اخیر در غزه و حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر رئیسجمهور اشاره و بیان کرد: هر کدام از این موضوعات میتواند زمینه ساخت مستندهای بسیاری باشد، کما اینکه از یک ماه و نیم گذشته به صورت ویژه به این اتفاقات پراهمیت پرداختیم.
وی اضافه کرد: دغدغه تلویزیون همیشه توجه به آحاد مختلف جامعه بوده و در سند تحول سازمان صداوسیما به عدالت و عدالتگستری توجه ویژهای شده است. ما افتخار میکنیم که به دغدغههای مخاطبانمان در راستای بهبود کیفیت زندگی آنها بپردازیم. بین دوره دوم تا هفتم جشنواره از ۳۶ جایزه ۲۶ جایزه به هنرمندان شهرستان تعلق گرفت و این توجه ویژه جشنواره را به هنرمندان شهرستانی میرساند.
* مستندسازان شهرستان پشت درهای رسانه ملی نخواهند ماند
مدیر شبکه مستند تصریح کرد: اگر به فیلمها هم نگاه کنیم نوعی پراکندگی جغرافیایی در سراسر کشور دارد و نشان میدهد مستندسازان شهرستان پشت درهای رسانه ملی نخواهند ماند.
وی افزود: توجه دیگر جشنواره توجه به نظم در پخش در بحث کنداکتور است. جدول زمانبندی منظم برای دسترسی راحت و رایگان فیلمها باعث شده است مخاطبان زیادی با ما همراه شوند.
دبیر این دوره از جشنواره یادآور شد: طی برگزاری جشنواره در دورههای قبل چندصد هزار پیامک داشتیم؛ هم نقد و نظر نسبت به مستندهایی که پخش شده است و هم نقد درباره داوریها و دیگر نکات بوده است. همچنین بازخوردی که از مستندسازان در مواجهه با مردم داشتهایم همیشه جذاب بودهاند. عدالت فرهنگی هدف اصلی و دلیل پایهگذاری جشنواره تلویزیونی مستند بوده است. از دوره دوم جشنواره از ۳۹۱۰ اثر رسیده ۲۳۱۷ اثر مربوط به شهرستانها بوده است.
زارعزاده بیان کرد: جشنواره مستند تنها جشنوارهای است که در همه زمینهها بخشهایی دارد و در مقایسه با جشنوارههای ملی بینظیر است. امسال جشنواره بخش تازهای دارد که بخش بینالملل است و با موضوع فلسطین برگزار میشود.
* مهلت ارسال آثار؛ ۲۵ مرداد
وی با اشاره به زمانبندی جشنواره گفت: مهلت ارسال آثار تا ۲۵ مرداد است و پخش و داوری مستندها در آبانماه ادامه مییابد. اختتامیه به آذرماه موکول شده است اما شهر آن هنوز انتخاب نشده است. تلاش کردیم امسال مثل سالهای گذشته کمبودها را جبران کنیم.
به فیلمهایی که به جشنواره راه مییابند مبلغی به عنوان ورودی اثر اعطا میشود که بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون است، برای عکسها در بخش تک عکس ۲ میلیون و بخش مجموعه عکس ۳ میلیون تومان داده میشود. جوایز مردمی جشنواره به میزان جوایز دیگر بخشهای جشنواره است و امیدواریم امسال مشارکت بیشتر شود.
مدیر شبکه مستند بیان کرد: امسال ۲ بخش از سالهای گذشته متفاوت شده است. یکی بخش پیچینگ یا ارائه طرح مستند است که تلاش داریم اهالی بخشهای صنعت و تجارت را به جامعه مستندسازان پیوند دهیم تا در نهایت منجر به تولید یک یا چند اثر شود. همچنین تلاش داریم در طول جشنواره کارگاههایی درباره سینمای مستند، عکاسی مستند و... داشته باشیم.
وی با اشاره به همکاری و تعامل با نهادها در طول برگزاری جشنواره یادآور شد: از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و همه نهادها کمک میگیریم، همچنین دست یاری به سوی متخصصان دراز میکنیم. از خبرنگاران هم انتظار داریم در بخش مستندنگاری جشنواره حضور یابند.
* آمار مخاطبان ما از ۲ شبکه اصلی بیشتر است
زارعزاده درباره آمار مخاطبان شبکه مستند عنوان کرد: آمار مخاطبان ما از ۲ شبکه اصلی سراسری بالاتر است و حتی در رقابت با یکی از شبکههای اصلی است. جشنواره تلویزیونی مستند در ایامی که پخش میشود طی ۲ ماه مخاطب بالایی دارد.
در این زمینه همچنین فریادرس، قائممقام شبکه درباره همکاری با مستندسازان مختلف بیان کرد: معمولا مستندسازانی که آثارشان پخش شده از نحوه پخش اثرشان رضایت داشتهاند و در 90 درصد موارد کارشان به همان صورت پخش شده که ارائه شده است و به همین دلیل میبینیم دایره گستردهای از مستندسازان با شبکه همکاری دارند.
زارعزاده نیز گفت: ما به خودمان اجازه نمیدهیم درباره اصلاحات فنی هم در مستند ورود کنیم بلکه به تهیهکننده گفته میشود و اگر اجازه دادند و زمان نبود ما اصلاحات را انجام میدهیم اگرنه همان موارد را هم میخواهیم خودشان اصلاح کنند.
دبیر جشنواره درباره بینالمللی شدن این جشنواره و بخش ویژه غزه گفت: ما هنوز مدعی نیستیم که بینالمللی شدهایم چون در زمانبندی موجود امکان تبلیغ نمیدیدیم و نمیتوانستیم تبلیغات گسترده کنیم و فراخوان دهیم اما همکاریهایی با شبکههای ترکیه، چین و راشاتودی روسیه داریم و در حال صحبت درباره بخش غزه هستیم.
وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره مستندهایی که در جشنواره مستند حقیقت مورد توجه قرار میگیرند اما در این جشنواره تلویزیونی امکان پخش ندارند، توضیح داد: دوستانی که در جشنواره مستند حقیقت آثارشان ارائه میشود برای حق پخش یک بار مستند به طور مثال یک میلیارد تومان میخواهند در صورتی که حق پخش در تلویزیون قوانینی دارد.
حق پخش در همه جای دنیا تعریفی دارد اما این دوستان گاهی مبلغشان برای یک بار پخش از حق خرید هم بیشتر است!
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|