|
اخبار
بازگشت «اوشین» به تلویزیون ایران
مجموعه «سالهای دور از خانه (اوشین)» از روز گذشته جمعه ۲۹ تیرماه ساعت ۲۰:۳۰ جایگزین سریال «جواهری در قصر» شد.
شبکه تماشا برای جایگزین جدول پخش سریالهای شرقی، هفته گذشته نظرسنجیای را برای مخاطبان تدارک دید و براساس این نظرسنجی مخاطبان از بین گزینههای «سالهای دور از خانه(اوشین)»، «تاجر پوسان»، «امپراتور دریا» و «اوک نیو»، مجموعه «سالهای دور از خانه (اوشین)» را با ۲۷ درصد آرا انتخاب کردند.
سالهای دور از خانه که به خاطر وجود شخصیت محوری آن به اوشین معروف است، مجموعهای ژاپنی است که سال ۱۹۸۳ شبکه اناچکی آن را تولید کرد و دهه ۱۳۶۰ در ایران پخش شد.
این مجموعه، روایت زندگی دختربچه فقیری است که روزی صاحب و مالک بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای ژاپن میشود و مشکلات و سختیهای ژاپن را در زمان جنگ دوم جهانی به تصویر میکشد.
این مجموعه به نویسندگی هاشیدا سوگاکو و ۸ کارگردان در ۲۹۷ قسمت ۱۵ دقیقهای از چهارم آوریل ۱۹۸۳ تا ۳۱ مارس ۱۹۸۴ ساخته شد.
***
نمایش «مرد نمکی» در موزه سینما
در ادامه نمایشهای ویژه فیلمهای مستند در موزه سینما تحت عنوان «شبهای مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند، فیلم «مرد نمکی» روی پرده سالن فردوس موزه سینما میرود.
در نشست شبهای مستند که دوشنبه اول مرداد ساعت ۱۷ برگزار میشود، مرتضی شاملی سازنده اثر و «اُرُد عطارپور» مستندساز شناختهشده درباره فیلم صحبت خواهند کرد. مرد نمکی درباره کشف ناگهانی جسدی مومیاییشده متعلق به قبل از اسلام است که سال ۷۲ در معدن نمکی در زنجان پیدا شد.
مرتضی شاملی آثاری دیگری چون کیش و مات، میهمانانی از جنگ، در جستوجوی مفقودان جنگ، سفر شاسی، شاه دژ قلعهای درباد و خواب، همچنین فیلم سینمایی نصف جهان را در کارنامه خود دارد.
***
رقابت «جانور» در ۲ جشنواره خارجی
فیلم کوتاه «جانور» ساخته محمدرضا یاریکیا در جدیدترین حضور بینالمللی خود به جمع نامزدهای بخش رقابتی فیلم کوتاه سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی تور ایتالیا راه یافت. این فیلم کوتاه همچنین در بخش رقابتی پنجمین دوره جشنواره فیلم کاتوناه حضور پیدا خواهد کرد. جشنواره فیلم تور ایتالیا که از دوم تا ششم اکتبر (۱۱ تا ۱۵ مهرماه) در شهر رم ایتالیا برگزار میشود، به فیلمهای فرهنگمحور از کشورهای مختلف جهان توجه بسیاری دارد. جشنواره فیلم کاتوناه کلاسیک استیج در شهر بدفورد نیویورک در تاریخ دهم آگوست (۲۰ مرداد) برگزار میشود. این جشنواره فیلمهای کوتاه در ژانرهای مختلف از سراسر جهان را به نمایش میگذارد.
در خلاصه داستان فیلم کوتاه «جانور» آمده است: زن و شوهری به جنگل میروند تا حیوانی را برای اجنه قربانی کنند تا فرزندشان سالم به دنیا بیاید. زن این کار را خرافات میداند تا زمانی که او نیز باور میکند.
***
اعلام فراخوان جشنواره مشترک نقاشان ایران و روسیه
جشنواره مشترک نقاشان ایران و روسیه، یادمان هنرمند نقاش، سرگی آندریاکا با عنوان «نقش دوستی» برگزار میشود. این جشنواره بینالمللی هنری با هدف گسترش روابط فرهنگی - هنری میان ۲ کشور روسیه و ایران و با مشارکت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پلی بین ۲ فرهنگ غنی و کهن برقرار میکند و فرصتی بینظیر برای هنرمندان هر ۲ کشور فراهم میآورد تا دیدگاهها و تفسیرهای خود را از فرهنگ و تمدن یکدیگر از طریق زبان جهانی هنر به اشتراک بگذارند. هنرمندان پس از انتخاب موضوعات مشخصشده در بخش جزئیات نمایشگاه، تصویر آثار خود را در سایت بارگذاری میکنند. آثار دریافتی در ۲ بخش استعدادیابی و حرفهای توسط هیات داوران بررسی و پس از آن، ۱۰۰ اثر از هنرمندان ایران و ۱۰۰ اثر از هنرمندان روسیه انتخاب خواهد شد. این آثار منتخب در قالب نمایشگاه در ۲ کشور ایران و روسیه برگزار میشود. جشنواره «نقش دوستی» به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و با همکاری آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای سرگئی آندریاکا برگزار میشود و امور اجرایی دبیرخانه آن را در روسیه «گالری هنری ساره» و در ایران گالری آرتیبیشن برعهده دارد.
***
فیلم جدید مهران مدیری از چهارشنبه اکران میشود
فیلم سینمایی «ساعت ۶ صبح» دومین فیلم سینمایی مهران مدیری پس از «ساعت ۵ عصر» است که طبق تایید دستاندکارانش از روز چهارشنبه (۳ مرداد) روی پرده سینماها میرود. قرارداد نمایش این فیلم به تهیهکنندگی علی اوجی روز ۱۲ تیر در شورای صنفی نمایش ثبت شد. «ساعت ۶ صبح» که از آن به عنوان یک اثر ملتهب اجتماعی یاد شده است، سال قبل متقاضی شرکت در جشنواره فجر بود ولی مجوز نمایش نگرفت و به فهرست هیات انتخاب جشنواره راه نیافت.
سمیرا حسنپور، مهرداد صدیقیان، مونا فرجاد، مهران مدیری، تینو صالحی، سعید زارعی، منصور نصیری، خیام وقار کاشانی، وحید منتظری، محمد حیدری، مهرو نونهالی، رضا کیانینژاد، ساقی عطایی، رزا ماندنی، نورآرش چارلی، آزاده سیفی، ساغر رجبی، روژان ایرجی، مهسان خداکرمی، میلادرفاقتی، پوریا اصلان، بابک کمانگیر، مریم مشهور، علیرضا اسلامپناه، رکسانا محمدرضا، سارا مری، سیما سرمد، سحرآربین، محمد برجلو، سمیرا خلیلی، علیرضا بیات، ایمان صدیق، حسام صلاحینژاد، سپیده بیگلری، آرش محمدالیگودرزی، محمد قشمی، نیما نافع و سرور ابراهیمی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
به بهانه ساخت فیلم سینمایی 24 از سوی کمپانی قرن بیستم
ژانر حساس، سینمای جذاب
گروه فرهنگ و هنر: کمپانی فاکس قرن بیستم روز گذشته خبری را مبنی بر آغاز پیشتولید فیلم سینمایی برگرفته از سریال 24 منتشر کرد؛ سریالی که فصل نخست آن سال 2001 آغاز و پس از 9 فصل در ماه مه 2014 پایان یافت. این سریال که در سراسر دنیا با استقبال مخاطبان روبهرو شد، به کارگردانی جول سارنو و رابرت کاکرین، داستان مامور اطلاعاتی با نام جک باوئر است که طی 24 ساعت یک عملیات ضدتروریستی را خنثی میکند.
جک باوئر ابرمردی است که در هر فصل از سریال یک فاجعه تروریستی را کنترل و خنثی میکند. باوئر خشن تروریستها را بیمحابا شکنجه میدهد و گاه مجبور است همین برخورد را با افرادی که به نظر بیگناه هم میرسند انجام دهد، حتی همکاران نزدیک خود را میکشد و همه اینها برای مخاطب در فیلم توجیه میشود، چرا که باوئر مجبور است برای هدف والایی که نجات هموطنانش است، این کارها را انجام دهد، اگر چه این اعمال با قوانین جاری ایالات متحده هم همخوانی نداشته باشد. هم رئیسجمهور و هم بیننده سریال، حق را به باوئر میدهند.
سریال 24 قرار بود به آمریکاییها و مردم دیگر ملتها بگوید دولت آمریکا بدون اینکه چندان مقصر باشد، مورد تهاجم عدهای تروریست قرار گرفته که به مردم عادی و بیگناه بیمحابا حمله میکنند و حالا مجبور است برای نجات مردم آمریکا و جهان با آنها برخورد کند و این برخورد میتواند حتی خیلی خشن باشد.
اما نکته قابل توجه در این سریال و نمونههای مشابه اینکه اساسا کمتر مخاطبی پیدا میشود که از تماشای آثار مربوط به این ژانر با المانهای هیجان، ترس، درام، زندگی مخفیانه و... لذت نبرد یا دستکم سرگرم نشود اما آنچه مهم است اینکه موج تولیدات مشابه با توجه به المانهای جذاب برای مخاطبان، متولیان امر را مجاب کرده است در بستههای تبلیغاتی، سیاستهای کلی و اهداف اصلیشان را به مخاطبان سراسر دنیا القا کنند؛ ظرفیتی که میتوانست برای ما هم قابل استفاده باشد اما با مروری بر فیلمها و سریالهای امنیتی تولید داخل بسادگی مشاهده میشود متاسفانه هر چه در آن سوی مرزها بویژه در ایالات متحده بهرغم داستانهای غیرواقعی و تخیلی در سطح و کیفیت بسیار بالا و عالی تولید میشود، در داخل با وجود پروندهها و داستانهای واقعی، آثار بسیار بیکیفیت و نهچندان جذاب تولید میشود.
از فیلمهای چندقسمتی مثل «جیمز باند» و «ماموریت غیرممکن» تا تکفیلمهایی مانند «مرد سوم» و «مونیخ» همه سرشار از تعلیق، آدرنالین و ضرباهنگ بالا هستند اما از این سو آثاری چون «سقوط»، «ماتادور» و «آسمان من» حتی در زمان پخششان نیز چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفتند، چه برسد به ماندگاری و تاثیرگذاریشان اما در مدیوم سینما نیز بهرغم کیفیت بالاتر نسبت به قاب سیما باز هم آنچنان که باید و شاید انتظارات برآورده نشده است. شاید یکی از مهمترین دلایل آن این است که سازندگان بیش از آنکه مرکزیت قصه و داستان را حول ماجرای امنیتی جلو ببرند، سعی کردهاند این موضوع را در حاشیه یک داستان بعضا احساسی و عاشقانه تولید کنند؛ مانند «هناس»، «سیانور» و «به رنگ ارغوان» که همگی بیش از مطرح شدن مباحث امنیتی، قصه عاشقانه و احساسی را پرداخت و در حاشیه آن به سوژه و موضوع مورد بحث اشاره کردند. آنچه مشخص است در سینمای جهان با انبوهی از آثار ماندگار و تاثیرگذار در این ژانر مواجه هستیم؛ آثاری که تا سالیان سال از زمان پخششان همچنان با استقبال مخاطبان روبهرو هستند. از همین رو نیمنگاهی به بهترین و پرمخاطبترین فیلمها و مجموعههای جاسوسی تاریخ انداختهایم.
فارغ از همه نقدهای ریز و درشت بر این آثار، باید گفت دیپلماسی عمومی آمریکا اقلا در حوزه هنرهای نمایشی و به صورت محدودتر در حیطه سریالسازی توانسته است با خلق شخصیتهایی شبیه سوپرمن قرن بیستم و تعریف بدمنهایی به نام تروریست، الگوی مورد نظرش را به سراسر جهان صادر کند و این در حالی است که نهادهای رسانهای داخل کشور به رغم اعتقاد به نگاه جهانی، متاسفانه در این حوزه بشدت ضعیف و ناتوان ظاهر شدهاند. همانطور که پیشتر اشاره شد، اغلب آثار تولیدی به دلیل تصنع در بیان و ضعف در پرداخت نه تنها ماندگار نشدهاند، بلکه به نوعی به ضدتبلیغ نیز دچار شدهاند. از همین رو وقتی خبری چون تولید ورژن سینمایی سریال 24 از سوی کمپانی فاکس قرن 20 اعلام میشود، تمام رسانهها و خبرگزاریهای معتبر جهان با اشتیاق از آن سخن میگویند اما در داخل کشور تولید فصل دوم و مجموعههای امنیتی به دلیل عدم جذابیت و ماندگاری، مورد استقبال اهالی رسانه و فرهنگ کشور قرار نمیگیرد، چه رسد به خارج از مرزها.
***
شمال از شمال غرب (1959)کارگردان: آلفرد هیچکاک
آلفرد هیچکاک حداقل با ۵ فیلم میتواند در این فهرست حضور داشته باشد که یکی از آنها همین «شمال از شمال غرب» است؛ فیلمی که الهامبخش آثار جاسوسی متعددی شد و درباره مرد بیگناهی است که میکوشد از اتهامهای اشتباه و نیروهای اهریمنی جان سالم به در برد. کری گرانت نقش یک تبلیغاتچی را بازی کرده که هویتش اشتباه گرفته میشود و برای همین سفری در سراسر ایالات متحده را از سر میگذراند تا در نهایت به آغوش شخصیت اوا مری سنت برسد. پیرنگ حول یک مکگافین هیچکاکی کلاسیک جریان دارد: حلقهای میکروفیلم که بخوبی نشان میدهد داستانهای جاسوسی چطور اغلب درباره هر چیزی هستند جز آنچه همه به دنبال آن هستند. «بدنام» (Notorious) محصول ۱۹۴۶، «۳۹ پله» (The 39 Steps) محصول ۱۹۳۵ و «خانم ناپدید میشود» (The Lady Vanishes) محصول ۱۹۳۸ از دیگر آثار هیچکاک هستند که میتوان در چنین فهرستی به آنها پرداخت.
***
مکالمه (1974) کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
شخصیت اسمایلی لوکاره بیشک میتواند گفتوگویی طولانی و معنادار در باب هزینههای شخصی جاسوسی با هری کال (جین هاکمن) پروتاگونیست «مکالمه» داشته باشد؛ کسی که متخصص جاسوسی است و بویژه در زمینه شنود مهارت دارد. او چالش ضبط مکالمههای زوجی را در فضای باز میپذیرد اما خیلی زود متوجه میشود موفقیتش عواقبی دارد که دامنگیر خودش میشود و به واسطه آنچه ضبط میکند، ترس زیر نظر بودن، وجودش را تسخیر میکند. کاپولا «مکالمه» را در وقفهای ساخت که میان تولید قسمت اول و دوم سهگانه «پدرخوانده» افتاد و ظاهرا دورانی بود که او هیچ حرکت اشتباهی نمیکرد و فقط آثار بزرگ و فراموشنشدنی خلق میکرد و یکی از برجستهترین ویژگیهای «مکالمه» هم این است که شباهت چندانی به شاهکارهای گنگستری کاپولا ندارد، با اینکه آسیبی را بررسی میکند که به یک مرد وارد میشود؛ مردی که در جریان جاسوسی در زندگی دیگران به عمق تنهایی خود پی میبرد.
***
«کازینو رویال» (2006) کارگردان: مارتین کمبل
جیمز باند که با عنوان «مامور ۰۰۷» هم شناخته میشود، با نوع معرفی کردن نمادینش به صورت «باند، جیمز باند» خودش را به عنوان یکی از مشهورترین جاسوسان تاریخ سینما تثبیت کرده است. او از زمان نخستین حضورش در «دکتر نو» (Dr. No) محصول ۱۹۶۲ در ۲۵ فیلم ظاهر شده است؛ فیلمهایی که این مامور مخفی انگلیسی را در ماموریتهای مختلف و مقابل آدمبدهای مخوف قرار میدهد. «کازینو رویال» بیستویکمین فیلم در این طولانیترین مجموعه فیلم تاریخ سینماست که دنیل کریگ را به عنوان جیمز باند جدید معرفی کرد. باند در این داستان از یک سو مامور نابودی آدمبدی به نام لو شیفرِه (با بازی تحسینبرانگیز مَس میکِلسِن) و از سوی دیگر، دلباخته مامور دیگری، وِسپِر لیند (اِوا گرین)، میشود. «کازینو رویال» به خاطر تصویرش از باندی آسیبپذیرتر و ابعاد احساسی پیچیدهترش تحسین میشود. به طور طبیعی خیلی از دیگر فیلمهای جیمز باند و شاید همهشان را میتوان در این فهرست جای داد که «کازینو رویال» از نگاه خیلی از منتقدان داخلی و خارجی بهترین فیلم این مجموعه است.
***
«مأموریت غیرممکن» (2023) کارگردان: کریستوفر مککوری
برایان دیپالما نخستین قسمت از این مجموعه فیلمهای اکشن جاسوسی را کارگردانی کرد که اقتباسی از یک سریال محبوب دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است. در این فیلمها تام کروز نقش ایتن هانت را بازی میکند که مامور «نیروی ماموریتهای غیرممکن» (IMF) است. «روزشمار مرگ – قسمت اول» هفتمین فیلم مجموعه است که سال گذشته اکران شد و این بار مامور هانت را با هوش مصنوعی قدرتمندی با نام اِنتیتی سرشاخ کرده است. روزشمار مرگ با بودجه ۲۹۱ میلیون دلاریاش به عنوان گرانترین فیلم مجموعه – که دنباله مستقیم آن امسال اکران خواهد شد – با تحسین منتقدان هم روبهرو شد.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با محراب محمدزاده به بهانه پخش «آشنای ناآشنا؛ پرتره استاد حسین انصاریان»
آیینه عمر شیخ حسین
گروه فرهنگ و هنر: مستند پرتره «آشنای ناآشنا» روایتی متفاوت از زندگی و سلوک علمی استاد حسین انصاریان است که قسمت اول آن روز پنجشنبه روی آنتن شبکه 4 سیما رفت. این مستند، بیستویکمین فیلم از مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 سیما به تهیهکنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی محراب محمدزاده از قاب شبکه 4 تلویزیون طی 4 قسمت پخش خواهد شد. در این فیلم چهرههایی چون احمد واعظی، محمد اسفندیاری، محمدعلی مهدویراد، منوچهر صدوقیسها، محمد انصاریان، امیر انصاریان و سیدضیاءالدین پورمحمودیان درباره جایگاه و اهمیت استاد انصاریان در سپهر حکمی، عرفانی و قرآنپژوهی در ایران و جهان اسلام سخن گفتهاند.
محراب محمدزاده، کارگردان مستند «آشنای ناآشنا؛پرتره استاد حسین انصاریان» در گفتوگو با «وطن امروز» درباره این اثر گفت: تاریخ شفاهی فرآیندی است که به مفهوم و درک تاریخی مردم برای شناخت گذشته کمک میکند و راهی برای درک بهتر تاریخ و فهم انتقادی از معنای آن است و عموم مردم را برای آفریدن تاریخشان درگیر میکند. بنده پیش از این هم دغدغه جدی در عرصه تاریخ شفاهی ایران داشتهام و از آنجا که تاریخ شفاهی فرآیندی چندوجهی است، این فرصت در مجموعه مستند «آیینه عمر» برای بنده پیش آمد تا در 23 قسمت به عنوان مجری طرح و در 4 قسمت به عنوان کارگردان به دنبال تصویر کردن گفتارهایی آگاهانه درباره گذشته و حال باشم.
وی تصریح کرد: اطلاعات، خاطرات و اندیشههای شخصی و جمعی بخش اصلی این مجموعه مستند را در بر میگیرد. تولید این اثر که نزدیک به ۲ سال به طول انجامید، براساس دادههای پژوهشی انجام شده و اقدامی است برای درگیرکردن تمام افراد جامعه در ساختن تاریخ خودشان و درک صحیح از گذشته و آیندهای که در عرصه اندیشه و تفکر در پیش دارند.
محمدزاده با بیان اینکه مجموعه مستند «آیینه عمر» تلاشی صادقانه برای ارائه تصویری تازه و متفاوت از مفاخر ایران است، گفت: در 27 قسمت این مجموعه تلاش کردیم با توجه به شرایط زمانگذاری هر سوژه و ظرفیتهای مالی خیلی دقیق و موشکافانه و با حضور جمعی از افراد نزدیک به هر سوژه روایتگر این اساتید بزرگ باشیم تا کاری در خور و ماندگار باقی بماند.
همچنین کارگردان این فیلم با اشاره به سلوک علمی حسین انصاریان گفت: استاد حسین انصاریان بر اساس احساس تکلیف و نیاز جامعه، رسالت خود را بر دفاع از دین و ارزشهاى مکتب در جایگاه وعظ و خطابه ترسیم کرد؛ از این رو همواره مورد تشویق مراجع تقلید و بزرگان دین قرار گرفت و هرگز در محافل پژوهشى و آموزشى به معرفى خود و آثار گوناگون قلمیاش نپرداخت.
او اضافه کرد: استاد انصاریان مباحث حکمت را از محضر اساتید بزرگ معقول و فلسفه آموخت. او مباحث ابتدایی فلسفه و مباحث معقول را در محضر آیتالله مهدی الهیقمشهای و سپس مباحث تخصصی فلسفه و حکمت را از محضر اساتید بزرگی چون آیتالله انصاریشیرازی و آیتالله سیدضیاءالدین اشکوری فراگرفت.
محمدزاده اظهار کرد: استاد انصاریان مباحث عرفان نظری را نیز از محضر آیات علیمحمد بروجردی و سیدهادی میلانی فراگرفت. وی پس از مهاجرت از شهر مقدس قم به تهران، سلسله مباحث معقول را در بحثهای مشترکی با مرحوم علامه محمدتقی جعفری پیگیری کرد.
کارگردان فیلم «آشنای ناآشنا» تصریح کرد: ثمره سالها درس و بحث استاد انصاریان در حوزه قم در اجازهنامههاى علمى و روایى از محضر بزرگانى چون آیات عظام میلانى، ملاعلى معصومىهمدانى، سیداحمد خوانسارى، امام خمینى، گلپایگانى، مرعشىنجفى، فاضللنکرانى و میرزا خلیلکمرهاى خود را نشان مىدهد. وی تاکید کرد: به اعتراف بسیارى از آگاهان در حوزههاى مختلف علمى، دینى و اجتماعى، یکى از شخصیتهایى که طی نیم قرن اخیر با بیان و قلم خود در تربیت نسل فعلى کشور عزیزمان سهم بسزایى داشته، استاد حسین انصاریان است.
محمدزاده در پایان گفت: در این فیلم تلاش کردهایم در کنار توجه به خدمات استاد انصاریان در عرصه تبلیغ و خطابه، به مدد روایت شیرین و شنیدنی ایشان و گفتارهای جمعی از استادان برجسته حوزه و دانشگاه، نگاه دقیق و جامعی به میراث مکتوب استاد انصاریان که دربردارنده فهرست بلندبالایی از تألیفات حکمی، عرفانی، تفسیری و ترجمه متون مهم اسلامی - شیعی است، داشته باشیم.
«آیینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 سیماست که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.
مجموعه مستند «آیینه عمر» پنجشنبهها ساعت ۱۹ پخش و جمعهها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|