|
اخبار
قالیباف: غزه پایتخت قلبهای مسلمانان است
رئیس مجلس شورای اسلامی بر اهمیت وحدت مسلمانان در حمایت از مساله فلسطین تأکید کرد و غزه را «پایتخت قلبهای مسلمانان» خواند.
محمدباقر قالیباف، در نطق پیش از دستور خود در روز گذشته (یکشنبه)، فرارسیدن ماه ربیعالاول و آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) را به ملت ایران تبریک گفت. وی همچنین بر اهمیت وحدت مسلمانان در حمایت از مساله فلسطین تأکید کرد و غزه را «پایتخت قلبهای مسلمانان» خواند.
قالیباف با اشاره به نسلکشی 80 ساله مردم فلسطین توسط صهیونیستها، هفته وحدت امسال را به عنوان هفتهای برای همبستگی مسلمانان بر سر آرمان آزادی قدس شریف معرفی کرد. وی در ادامه تصریح کرد نمایندگان مجلس موفقیت دولت را موفقیت نظام و مردم میدانند و در راستای کمک به دولت برای حل مسائل مردم، بر رعایت اصول قانونی تأکید کردند. قالیباف خواستار انتصابات ردههای میانی هیات دولت در چارچوب وفاق ذکرشده از سوی رئیسجمهور شد و بر نظارت مجلس بر حسن اجرای قوانین تأکید کرد. رئیس مجلس همچنین به ضرورت حکمرانی قانونمند در فضای مجازی اشاره کرد و از شورای عالی فضای مجازی و هیات دولت خواست قوانین لازم را تدوین کنند و به مجلس ارائه دهند. قالیباف در پایان درباره اتهامات کشورهای غربی علیه ایران گفت: تکرار ادعاهای کذب رژیمی که به دروغگو بودن شهرت دارد با درخواست دیپلماسی سازگار نیست. وی افزود: تا زمانی که کشورهای غربی به این ادعاها ادامه دهند، هیچ گفتوگوی موثری شکل نخواهد گرفت.
***
جلسه معاونان اول ۳ قوه در ساختمان دولت برگزار شد
در جلسه مشورتی معاونان اول ۳ قوه که به میزبانی معاون اول رئیسجمهور برگزار شد، 3 طرف بر توسعه تعاملات در مسیر تحقق برنامه هفتم توسعه و رفع مشکلات جاری کشور تاکید کردند.
محمدرضا عارف در نخستین نشست هماهنگی بین معاونان اول ۳ قوه، با اشاره به تجربیات گذشته درباره تعامل بین قوا و نتیجه این همفکریها در حل مسائل کلان کشور و دستاوردهای آن، بر برگزاری این جلسات همفکری و بهرهگیری از تجربیات گذشته جهت استمرار و توسعه هماهنگیها و تعاملات پیوسته بین قوای سهگانه تاکید کرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: با تعامل مثبت میان معاونان اول قوا، میتوان بسیاری از مسیرهای طولانی انجام کار را کوتاهتر و تشریفات زائد و هزینهبر را از میان برداشت که این امر در مسیر خدمت به مردم و حل مشکلات آنها حیاتی است. رشد ۸ درصدی و هموار کردن مسیر اجرای برنامه هفتم توسعه یقینا نیاز به همفکری ۳ قوه و همه دستگاهها دارد که در این مسیر نقش معاونان اول بسیار پررنگ است.
در این جلسه حاجی بابایی، نایبرئیس اول مجلس شورای اسلامی و حجتالاسلاموالمسلمین خلیلی، معاون اول قوهقضائیه با استقبال از راهبرد مشورتی و توأم با همفکری دولت وفاق ملی ابراز امیدواری کردند آثار و نتایج مثبت اینگونه تعاملها که مبتنی بر اصل وحدت و انقلاب اسلامی و مشی امام خمینی(ره) است، مسیر افزایش مفاهمه بیندستگاهی و خدمت به ملت را هموار خواهد کرد. همچنین در این جلسه اعضا آخرین تحولات بازار و شرایط اقتصادی کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و محورهای مهمی چون ناترازی انرژی، تحقق بودجه و شفافسازی آن، خصوصیسازی، مولدسازی، نظام مالیاتی و... را به شور گذاشتند.
***
دیدار معاون وزیر دفاع روسیه با دریادار سیاری در چین
در ادامه حضور دریادار سیاری در کشور چین، معاون وزیر دفاع فدراسیون روسیه با رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. امیر دریادار حبیبالله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگکننده ارتش جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس امنیتی شیانگشان پکن به عنوان نماینده کشورمان به کشور چین سفر کرده است، در دیدار «الکساندر فومین» معاون وزیر دفاع فدراسیون روسیه با بیان اینکه دریای خزر دریای صلح و دوستی است، بر ضرورت اهتمام کشورهای حاشیه دریای خزر برای مشارکت در تامین امنیت جمعی این دریا بدون نیاز به حضور بیگانگان تأکید کرد. بر اساس این گزارش، توسعه همکاری در حوزه دریایی (در شمال و جنوب) نظیر گشت دریایی مشترک و برگزاری رزمایشهای تخصصی مرکب از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار بود.
همچنین در این دیدار ۲ طرف بر ارتقای تعاملات در موضوعات آموزشی از جمله تبادل استاد و دانشجو تأکید کردند. ضرورت تقویت راههای گسترش همکاری و حفظ منافع راهبردی ۲ کشور در بهرهبرداری از کریدور شمال - جنوب از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار بود.
***
امیر صباحیفرد: آسمان خلیجفارس تحت رصد دائمی پدافند هوایی است
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در بازدید از منطقه پدافند هوایی جنوب شرق ارتش گفت: آسمان پرتردد خلیج همیشه فارس تحت رصد دائم پدافند هوایی است.
امیر سرتیپ علیرضا صباحیفرد با حضور در منطقه پدافند هوایی جنوب شرق کشور میزان آمادگی رزمی و توان عملیاتی این یگان را ارزیابی کرد.
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در جمع کارکنان منطقه پدافند هوایی جنوب شرق گفت: آسمان پرتردد خلیج همیشه فارس تحت رصد دائم پدافند هوایی است و استفاده از سامانههای بومی عامل برترساز دفاع هوایی کشور است.
وی اظهار کرد: آمادگی منطقه پدافند هوایی جنوب شرق با توجه به تعدد پروازها در آسمان خلیجفارس اهمیت دوچندان دارد و امروز به یاری خدا این منطقه یک یگان هوشیار و چابک است.
ارسال به دوستان
کنعانی: جنایات در فلسطین وصله ننگی بر پیشانی غرب است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جنایات جنگی صهیونیستها در فلسطین، وصله ننگ و عار بر پیشانی مدعیان دروغین حقوق بشر در غرب است. ناصر کنعانی در ایکس نوشت: آدمکشهایی که برای تفریح آدم میکشند! شهادت ۲ غیرنظامی فلسطینی در رفح در حمله پهپادی وحشیانه رژیم جنایتکار اسرائیل. جنایات جنگی صهیونیستها در فلسطین، وصله ننگ و عار بر پیشانی مدعیان دروغین حقوق بشر در غرب است.
ارسال به دوستان
اعتراف اپوزیسیون به شکست در دومین سالگرد اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱
شکست ابتذال
گروه سیاسی: دومین سالمرگ مهسا امینی دیروز در حالی پشتسر گذاشته شد که تنها صدای شنیدهشده از اپوزیسیون و ضدانقلاب خارجنشین، اعتراف آنها به شکستشان در پروژه «زن، زندگی، آزادی» بود. ۲ سال پیش که خبر مرگ مهسا امینی بهانه آشوبهای چند ماهه را در ایران فراهم آورد، گروهها و رسانههای معاند درصدد القای توهم شکست سریع نظام اسلامی بودند اما حالا متوهمان براندازی خود در منجلاب فروپاشی از درون قرار گرفتهاند!
حسین باستانی، تحلیلگر بیبیسی فارسی ضمن اعتراف به شکست پروژه براندازی اپوزیسیون، در این باره میگوید: «سال 1401 ظاهرا بخشهای مختلفی از اپوزیسیون گرد هم جمع شده بودند اما رفتهرفته که مشخص شد هدف براندازی دیگر پیش نمیرود، در ادامه دیدیم که چطور برخی از همین گروههای اپوزیسیون به مقابله با یکدیگر پرداختند و به جای مقابله با نظام اسلامی کار سادهتر یعنی مبارزه با هم را در پیش گرفتند. این مبارزه رفتهرفته پررنگتر هم شد. خطر این بخش از اپوزیسیون آنقدر زیاد است که حتی از خطر خود حکومت هم بالاتر است. پس اگر ما روی مبارزات داخلی اپوزیسیون متمرکز بشویم انگار حتی از مبارزه با خود حکومت هم اهمیت بیشتری دارد».
در روزهای منتهی به دومین سالمرگ مهسا امینی، رسانههای معاند سعی کردند با تبلیغات و جوسازی، فضای داخل کشور بویژه مناطق کردنشین را متشنج جلوه دهند. بیبیسی فارسی در این باره روز 24 شهریورماه نوشت: «در آستانه دومین سالگرد مهسا (ژینا) امینی، رسانههای حقوق بشری و فعالان از تشدید فشارهای امنیتی، بویژه در کردستان و در سقز، زادگاه مهسا امینی خبر میدهند. مسیرهای اطراف گورستان آیچی تحت کنترل شدید است و یکی از مسیرها هم با باز کردن آب از دسترسی خارج شده است. یک فایل صوتی به بیبیسی فارسی رسیده است که حاکی از تجمع اعتراضی در بند زنان زندان اوین است...».
در حالی که بیبیسی به دنبال کشف وقایع رخداده و احتمالا بروز اعتراض در داخل زندان اوین بود، بیرون از دیوارهای این زندان و در خیابانهای تهران، کردستان و دیگر شهرهای کشورمان خبری از هیچ تجمعی نبود. در واقع همین جریان عادی زندگی روزمره مردم بود که بیبیسی را بر آن داشت تا به دنبال کشف اعتراضات در داخل محیط حفاظتشدهای چون یک زندان باشد.
آنچه از تجمعات بیرون از مرزهای جغرافیایی کشورمان مخابره شد نیز چیزی نبود که بتواند حتی خوشبینترین اعضای گروهکهای اپوزیسیون را دلخوش کند. در برخی از شهرهای کشورهای غربی نظیر لندن، بروکسل و تورنتو که معمولا پاتوق ضدانقلاب و گروههای اپوزیسیون است، تجمعهای کمرمقی برگزار شد که تعداد معترضان اجارهای حاضر در آنها به قدری کم بود که حتی دوربین شبکه معاندی چون اینترنشنال نیز نتوانست با دستکاری در زاویه لنز دوربینهایش، سرپوشی بر تعداد اندک تجمعکنندگان بگذارد.
جالب آنکه همین رسانه اینترنشنال که معمولا تندترین حملات را به نظام اسلامی دارد، در میزگرد تلویزیونی با جمعی از فعالان اپوزیسیون خارجنشین، به جمعبندی رسیده بود که پروژه «زن، زندگی، آزادی» توان خود را از دست داده و موضوع براندازی اگر همچنان در کار باشد، از این پروژه دیگر در این باره کاری ساخته نیست.
اما مروری به روندی که پروژه «زن، زندگی، آزادی» طی کرد تا به نقطه فروپاشی برسد، نشان میدهد این پروژه حتی در نخستین ماههای تولد خود نیز علائم متعددی از شکست را بروز داده بود. پس از گذشت چند ماه از آغاز ماجرا، ائتلاف اپوزیسیون علیه جمهوری اسلامی به رونمایی از منشور همبستگی منجر شد. ائتلافی که خیلی زود با بروز اختلافات گسترده در میان اعضای آن از هم پاشید.
در عرصه بینالمللی نیز کشورهای اروپایی و آمریکا که در زمان وقوع فتنه نیمه دوم سال 1401 به پشتیبانی از اغتشاشاگران پرداخته بودند، با مشاهده وضعیت عادی در ایران، مجددا برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی را از سر گرفتند و با تماسهای مکرر و مذاکرات فراوان به امضای تفاهمنامههای متعددی با ایران رسیدند که از جمله این تفاهمنامهها میتوان به ازسرگیری ارتباط عربستان با ایران و آزادسازی آمریکاییهای زندانی اشاره کرد.
عضویت ایران در سازمان شانگهای و بریکس و سفر چند باره رئیسجمهور شهید سیدابراهیم رئیسی به کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا نیز رویای اپوزیسیون برای منزوی شدن ایران را نقش بر آب کرد و هیچ چارهای برای این جماعت جز وعده دادن به شروع دوباره خیزش به اصطلاح انقلابی در سالمرگ مهسا امینی باقی نگذاشت.
در پایان سال 1401 مشخص شده بود پروژه «زن، زندگی، آزادی» در عرصه عمل از بین رفته و وعده شروع مجدد اعتراضات در سالمرگ مهسا امینی، حربهای است که رسانههای معاند فارسیزبان از آن برای دمیدن روح به کالبد مرده این پروژه شکستخورده از آن بهره میبردند اما بهرغم تبلیغات وسیعی که در این باره انجام شده بود، نخستین سالمرگ مهسا امینی نیز هیچ دستاوردی برای آنها نداشت.
شهریور سال گذشته (1402) اپوزیسیون سعی کرد تا با فراخوانهای متعدد، فضای داخلی کشور را متشنج کند اما وقتی روزهای گرم تابستان 1402 جای خود را به خنکای پاییز آن سال داد، حسین باستانی که پیشتر نقل قولی از او آوردیم، در همین باره اعتراف کرد اپوزیسیون حالا در نقطهای عقبتر از آشوبهای سال گذشته قرار دارد.
به هر روی پشتسر گذاشتن آرام و بیسر و صدای دومین سالمرگ مهسا امینی به خوبی نشان میدهد اسم رمز «زن، زندگی، آزادی» دیگر وجود خارجی ندارد و همانطور که چهرههای متعدد اپوزیسیون نیز اقرار کردهاند، گویی باید وقایع سال 1401 رخ میداد تا میزان توهم برخی گروههای اپوزیسیون و همینطور عیار و توان آنها در مواجهه با نظام اسلامی مشخص شود.
بهترین تعریف از حال و اوضاع این روزهای اپوزیسیونی که آخرین امیدهای خود به پروژه براندازانه «زن، زندگی، آزادی» را بر باد میبینند اعترافهای ایرج مصداقی عضو گروهک تروریست منافقین و از فعالان سیاسی اپوزیسیون خارج از کشور است که اخیرا در این رابطه گفته است: عدهای میخواستند از این نمد برای خودشان کلاهی بدوزند ولی اساسا به هیچ وجه این جنبش «زن، زندگی، آزادی» بهاندازهای نیست که بخواهد رژیم را سرنگون یا با بحران سرنگونی مواجه کند. یا کسی مثل گلشیفته فراهانی که هیچ موقع مسالهاش ایران نبود، حامد اسماعیلیون و مسیح علینژاد در جامعه ایران جایی ندارند. شما فکر کنید این وسط یکهو آقای عبدالله مهتدی از کجا پیدا میشود؟ اصلا سازمانی که او آن را نمایندگی میکرد محلی در جامعه ایران دارد؟ اصلا در جامعه کرد دارد لزوما؟ او به دنبال اهداف تجزیهطلبی خود بود. آدمهای بیریشهای آمده بودند... من به هیچ وجه شانسی برای این جنبش قائل نبودم...».
ارسال به دوستان
نگاهی به نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم
سفر عراق و نشانههای سیاست خارجی دولت پزشکیان
رضا رحمتی*: سفر رئیسجمهور به عراق، بهعنوان نخستین سفر خارجی او، درآمدی است برای توجه به رویکرد خارجی دولت وفاق. یکی از مسائلی که درباره ایران در دوره پزشکیان باید مورد توجه قرار گیرد، حتما سیاست خارجی او است. اگرچه صحبت از گفتمان سیاست خارجی دولت پزشکیان بسیار زود است و همچنین نویسنده نیز ادعایی درباره اینکه عبارات، گفتارها و رفتارهای پزشکیان و تیم سیاست خارجیاش یک گفتمان است، ندارد، با این حال با توجه به نشانههای پیشین و موجود، میتوان درکهایی را از سیاست خارجی پیش روی دولت پزشکیان استنباط کرد.
* 3 درک اولیه از پزشکیان
استنباطم را ابتدا با 3 درکی که از دولت پزشکیان دارم بیان میکنم.
1- پزشکیان، پزشکیان است
نخست، پزشکیان را ادامه هیچ دولتی در جمهوری اسلامی نمیبینم و معتقدم سیاست خارجی پزشکیان نیز متاثر از سیاست داخلی پزشکیان، «ادامه دولت دیگری نیست»؛ نه ادامه خاتمی، نه روحانی و نه رئیسی. شاید تصور شود اینک برای این ادعا زود است، حتما زود است اما صحبت از نشانههاست.
2- سیاست خارجی، در زمان پزشکیان هم طفیلی نیست
دوم برخلاف بیشتر کسانی که نگاه بدبینانهای به سیاست خارجی ایران دارند، من قائل نیستم که دستگاه سیاست خارجی در دولتها نقش طفیلی را دارد، اتفاقا معتقدم سیاست خارجی در دولتها ساخته و پرداخته میشود. هم از این حیث معتقدم سفارتخانهها تحت اختیار و با مسؤولیت مستقیم دولتها پیش میروند؛ کنسولگریها، مناسبات ایران در سازمانهای بینالمللی، سفرهای خارجی با وزارت خارجه است، همچنین بررسی روابط با سایر کشورها، تنظیم قراردادهای دو و چندجانبه، عضویت در نهادهای بینالمللی و... از وظایف دستگاه سیاست خارجی دولتهاست. بنابراین دولتها بهطور کلی دستوپا بسته نیستند و در روابط خارجی کشور موثرند، یعنی نقش و نفوذ دارند و مهم و اساسی هستند.
3- سیاست خارجی پزشکیان نیز حامل دالهای گفتمانی خواهد شد
سوم برخلاف کسانی که معتقدند پزشکیان حامل فهم معنادار در سیاست خارجی نیست، معتقدم خردهگفتمان پزشکیان در سیاست خارجی نیز شکل خواهد گرفت و این خردهگفتمان، متفاوت با سایر دولتها خواهد بود. البته میدانیم که اگرچه همه دولتها در چارچوب گفتمان کلی نظام سیاسی رفتار میکنند اما خردهگفتمانهای دولتها با هم متفاوت است. اساسا تفاوت خردهگفتمانهای دولتها در کشور است که تفاوت دولتها را به یک مساله معنادار تبدیل میکند؛ برخی دولتها گفتمان گفتوگومحوری را در سیاست خارجی دنبال میکنند و برخی دولتها گفتمان ظلمستیزی را. برخی اولویت را به محیط بینالمللی میدهند و برخی هم اولویت را به مناطق نفوذ یا شریک. برخی ترجیح میدهند روابط بینالملل را اروپاگرایانه ببینند و برخی تلاش میکنند روابط بینالملل را جنوبگرایانه پیکربندی کنند. برخی تلاش میکنند اختلافات ایران با قدرتهای بزرگ را به کمترین میزان برسانند و برخی تلاش میکنند با تکیه بر عنصر اعتماد به نفس ملی، مسائل سیاست خارجی را تحلیل کنند. برخی دولتها واقعگرایانه رفتار میکنند و برخی دولتها آرمانگرایانه.
* اَمارهها و نشانههایی برای درک سیاست خارجی پزشکیان
اظهارات سیاست خارجی پزشکیان، چندان زیاد نیست و بخشی از آن طبیعی است اما از برخی دلالتها و امارهها میتوان ریختبندی سیاست خارجی پزشکیان را تا حدی نشان داد و بر اساس آن تصویر، سیاست خارجیاش را روشنتر کرد.
1- نقش عباس عراقچی در سیاست خارجی
به برداشت من مهمترین اماره برای شناخت سیاست خارجی پزشکیان، انتخاب وزیر امور خارجه است که اتفاقا بیارتباط با سایر دلالتها مثل نطقهای رئیسجمهور درباره سیاست خارجی یا حتی یادداشت منتشر شده ایشان در تهران تایمز نیست.
الف - سیدعباس عراقچی را برخلاف محمدجواد ظریف نمیتوان وابسته به گفتمان اصلاحطلبی خالص دانست.
ب - عراقچی برخلاف محمدجواد ظریف که در بدو وزارتش با بروکراسی وزارت خارجه آشنایی کاملی نداشت، به تعبیری در وزارت امور خارجه بزرگ شده است. او بروکراسی وزارت خارجه را میشناسد و به تواناییهای کارشناسی وزارت خارجه تسلط دارد و به سبب همین تسلط، شناخت و دسترسی به نخبگان سیاست خارجی (برای انتخاب سفرا) دارد.
ج - عراقچی فردی میانهرو، مرضیالطرفین و البته در محیط داخلی تنشزداست و برخلاف تلاشهای یک روایت خاص سیاسی در کشور برای بدنام نشان دادن تمام نخبگان وابسته به وزارت خارجه ظریف، دست بر قضا عباس عراقچی شخصیتی شناختهشده در وزارت امور خارجه است.
د- عراقچی برخلاف دوره سکانداری ظریف در سیاست خارجی، معتقد به کنش خارجی متوازن است و سیاست خارجی را مثل جنین ناقصالخلقه نمیبیند که بدنی نحیف و دستوپایی بزرگ دارد.
ه - زاویه دید عراقچی به سیاست خارجی با رویکرد منطقهگرایانه بیشتر نزدیکی دارد تا رویکرد بینالمللگرایانه.
2- ساختهای ذهنی پزشکیان
برای فهم ساخت ذهنی پزشکیان باید ابتدا تصویری که وی در این چند ماه ساخته است را با هم ببینیم. از هرگونه برداشت و عینک عاری شویم و ببینیم پزشکیان کجای سیاست ایستاده است. بعد از فهم نسبت به ساخت ذهنی پزشکیان از سیاست، میتوانیم ذهنیتش در سیاست خارجی را هم درک کنیم.
الف - میزان فهم و درک پزشکیان از سیاست: برخلاف برداشتهای عوامانه نسبت به شخصیت پزشکیان، من تصور میکنم پزشکیان سیاست را هم میفهمد و هم رفتار میکند. چرا این استدلال را مطرح میکنم؟ نزدیک به سه ماه است پزشکیان در تله رادیکالهای 2 سر طیف سیاسی ایران نیفتاده است؛ نه رادیکالهای اصلاحطلب و نه اصولگرا. همین درک سیاست به او کمک کرده تا با نظامیان، سیاستمداران، نخبگان، هنرمندان، مردم عادی، روشنفکران، دانشگاهیان، زنان، مذهبیها، مذاهب، قومیتها و ... ارتباط برقرار کند. خب! پس فهم سیاست و رفتار سیاسی چیست که پزشکیان آن را انجام نداده است؟ فعلا در ظاهر قدرت تفاهمسازی داشته است.
ب - فهم و درک پزشکیان از سیاست خارجی: بهخاطر دارم زمانی که پزشکیان گفته بود دوست دارد برای زیارت امام علی(ع) به عراق سفر کند، بسیاری از کسانی که او را نقد میکردند با این نقطهنظر نقد میکردند که او تشریفات را رعایت نکرده و باید میگفته به دلیل همسایگی به عراق سفر میکند. در حالی که همین جمله مؤید درک و رفتار سیاست خارجی او بود. پزشکیان سیاست خارجی را «فرهنگی» میبیند.
پ- سیاست خارجی فرهنگی و نه سیاسی: در نخستین گام پزشکیان به ما مخابره میکند که عراق را فرهنگی میبیند. در یک اقدام کاملا غیرمتعارف و از نظر تشریفات دیپلماتیک، بیپاسخ، پزشکیان در پاسخ به سوال فارسی خبرنگار شبکه کردی رودوا، در حالی که باید فارسی پاسخ میداد، به کردی پاسخ میدهد.
ت- سیاست خارجی همسایگی: برای فهم سیاست خارجی هر دولت باید مقدورات و محظوراتش را بدانیم. دولت پزشکیان امکان بازیگری بینالمللی را شبیه به دوره روحانی برای مذاکرات بینالمللی ندارد. شرایط نظام بینالملل، شرایط سالهای 2012 به بعد نیست، البته مشخص نیست تا چه میزان این شرایط پابرجاست، طبیعتا انتخابات ریاستجمهوری ۵ نوامبر آمریکا در تغییر رادیکال این شرایط تاثیرگذار است اما آنچه اینک از صحنه بینالمللی میبینیم، شرایط مذاکرات بینالمللی مناسب نیست. بنابراین مذاکره جزو مقدورات سیاست خارجی پزشکیان نیست، به همین دلیل است که سیاست منطقهای و همسایگی برای پزشکیان اهمیت پیدا کرده است. پزشکیان میداند باید مشکلات ارزی حل شود و جز با افزایش تجارت و صادرات ممکن نخواهد شد، بنابراین رویکرد همسایگی گزینه روی میز پزشکیان برای دوری جستن از آسیبهای تحریم به اقتصاد ایران است.
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلیسینا *
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|