|
ارسال به دوستان
اخبار
معرفی داوران جشنواره هنرهای نمایشی کانون
نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان کانون در بخشهای نمایش (صحنه، عروسکی، زنده - عروسکی)، نمایش خلاق (نمایش کتابخانهای، بازی نمایش) و نمایشنامهنویسی برگزار میشود. بر اساس این خبر زهرا صبری نویسنده و کارگردان تئاتر، حسن دادشکر پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان، امیرسلطان احمدی نویسنده و کارگردان، مجید قناد هنرمند و تهیهکننده محبوب و نامآشنای حوزه کودک و نوجوان و امیر مشهدیعباس نویسنده و کارگردان تئاتر به عنوان داوران بخش نمایش صحنه معرفی شدند. نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون واقع در بوستان لاله و مرکز آفرینشهای فرهنگی - هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار میشود.
***
مستند «حبیب آقا» رونمایی میشود
فیلم مستند «حبیب آقا» به کارگردانی حمید رضا بنایی، همزمان با هفته دفاع مقدس رونمایی میشود. این مستند که در ۳۳ دقیقه از سوی معاونت فرهنگی و هنری بسیج دانشجویی تولید شده است، به بررسی شخصیت علمی، فرهنگی و سیاسی حبیبالله افتخاریان، دانشجوی شهید اهل بهشهر و همچنین مساله مهاجرت میپردازد. این فیلم روایتی از مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور است که با بازگشت حبیب آقا، رنگ و بوی متفاوتی به خود میگیرد. این مستند، به بررسی زندگی حبیب آقا، دانشجوی ایرانی میپردازد که در سالهای منتهی به انقلاب اسلامی، برای تحصیل در رشته دندانپزشکی به آلمان میرود و بعد از چند سال درس را نیمهکاره رها کرده و به کشور بازمیگردد.
***
بررسی سنتهای نقالی و نمایش مستند «نقل زندگی»
مستند «نقل زندگی» به کارگردانی آرتا تاری روز چهارشنبه ۲۸ شهریور در سالن نظام پزشکی کرج نمایش داده میشود و پس از آن میهمانان این برنامه لاله تقیان، داوود فتحعلیبیگی، محمدحسین ناصربخت و پریسا سیمینمهر با حضور کارگردان به گفتوگو درباره فیلم و بررسی سبکهای نقالی میپردازند. «نقل زندگی» فیلم مستندی درباره شادروان سیدمصطفی سعیدی، نقال معروف ایرانی است. وی سالها در کار نقل شاهنامه بود و کتاب شاهنامه را به نثر ساده درآورده بود. سیدمصطفی سعیدی مهمترین نماینده سبکی از نقالی در ایران است که به دور از حرکات نمایشی مبتنی بر سحر کلام بود. سعیدی همزادپنداری خاصی با وقایع شاهنامه داشت و در آن فضای حماسی زندگی میکرد. این برنامه به همت انجمن مستندسازان سینمای ایران و انجمن اشا با همکاری سازمان نظام پزشکی کرج برگزار میشود.
***
برگزاری نشستی با موضوع «طراحی صحنه و لباس در تئاتر ایران»
نشست «طراحی صحنه و لباس در تئاتر ایران و نسبت آن با وضعیت جهانی» توسط تماشاخانه ایرانشهر و با حضور رضا مهدیزاده، سهیل دانشاشراقی و گلناز گلشن شنبه ۳۱ شهریور ساعت ۱۹ در سالن ناظرزادهکرمانی این تماشاخانه برگزار میشود. علاقهمندان میتوانند برای تهیه رایگان بلیتهای این نشست به سایت تیوال مراجعه کنند. پیش از این نیز رویداد «۱۷ دقیقه صحنه خالی»، نشستهای «شبیهخوانی الگویی برای پرفورمنسهای معاصر»، «نمایشهای ایرانی و معاصر بودن»، «تجربه مواجهه با نمایش تاری»، «دراماتورژی متن و مواجهه با عناصر اجرا» و «تئاتر و آموزش؛ با محوریت تجربه اجرا» در برنامه شنبههای تماشاخانه ایرانشهر برگزار شده است.
***
انتشار «نوستالژی جای دیگر»
کتاب «نوستالژی جای دیگر»؛ سهراب شهیدثالث: (گفتهها، نامهها، یادداشتها) نوشته رضا حائری، بهتازگی توسط نشر گمان منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب گفتهها، یادداشتها و نامههای سهراب شهیدثالث همراه با مقالاتی از نشریات آلمانیزبان و مطالبی از همکاران را شامل میشود. کتاب حاضر دربردارنده گفتوگوهای نگارنده آن با دوستان و نزدیکان شهیدثالث از زمان اقامت تا درگذشتش در آمریکا است. در توضیح کتاب «نوستالژی جای دیگر» آمده است: «شاید بد نباشد که این کتاب را «فیلم مستند» مکتوب در نظر بگیرید، فیلمی که سازنده آن میخواسته تا هر چه را در مسیر جستوجو از هنرمندی رادیکال و سازشناپذیر و با شخصیتی بسیار پیچیده یافته و به این شیوه تا حدی مستقل از هم و بیطرفانه و بدون دخالت و دستکاری در اختیار مخاطب بگذارد. شاید به اینگونه تصویر معترض، گاه متناقض، ناسازگار و در عینِ حال پر از شفقت و انساندوستی شهیدثالث وفادارانهتر به مخاطب و علاقهمندان آثارش منتقل شود».
***
بازدید رایگان از موزه انقلاب و دفاع مقدس
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس گفت: بازدید از این موزه در هفته دفاعمقدس از ۳۱ شهریور تا ۷ مهر رایگان است. علیرضا عسگری گفت: همه ساله به مناسبت هفته دفاعمقدس بازدید از این مجموعه رایگان بوده است و امسال نیز در جهت تکریم و گرامیداشت هفته دفاع مقدس بازدید از موزه از ۳۱ شهریور تا ۷ مهرماه برای عموم به صورت رایگان خواهد بود. وی با استقبال از ارگانها و نهادها برای بازدید از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: مراکز آموزشی، سازمانها و اداراتی که خواهان بازدید گروهی از این مجموعه هستند باید درخواست خود را در سایت موزه به ثبت برسانند. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واقع در میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبهروی پارک طالقانی روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ و در روزهای جمعه و ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۷ پذیرای علاقهمندان است.
ارسال به دوستان
پرونده نخستین دوره جشنواره سرود فجر بسته شد
هر خانواده سرود
گروه فرهنگ و هنر: مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی سرود فجر عصر روز دوشنبه بیستوششم شهریور با معرفی گروههای برگزیده این دوره در تالار وحدت تهران برگزار شد.
حامد جلیلی، مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر نخستین جشنواره ملی سرود فجر در ابتدای این برنامه صمن ارائه توضیحاتی از روند برگزاری این رویداد گفت: دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک سال پس از روی کار آمدن دولت مردمی رئیسجمهور شهید به لطف وزیر سابق جناب آقای اسماعیلی و همت آقایان سالاری و اللهیاری در معاونت هنری این وزارتخانه تاسیس شد. رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر بارها و به انحای مختلف بر ارتقا، پیشرفت و استفاده از ظرفیت سرود تاکید داشتند و در واقع تاسیس این دفتر نیز در راستای عمل به منویات ایشان بوده است.
* قدردانی از خدمات فرهنگی دولت رئیسجمهور شهید
وی افزود: بنده از بدو تاسیس تا امروز در این جایگاه فرهنگی - هنری خدمتگزار مردم و اهالی موسیقی و سرود هستم. ما ماموریت خود را در دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تغییر و ارتقای سطح ذائقه شنیداری عمومی به سمت سرود قرار دادیم به طوری که سرود به عنوان یک عنصر موثر در سبد فرهنگی - موسیقایی خانوادههای ایرانی (از کودک تا بزرگسال) قرار بگیرد، چرا که در این صورت میتوان ادعا کرد سرود به مثابه هوای تازه در دل جامعه نقش اصلی خود یعنی جریانسازی و امیدآفرینی را ایفا کرده است.
جلیلی ادامه داد: ما در دفتر سرود سعی کردیم ضمن حمایت از برخی آثار تاثیرگذار مثل «سلام فرمانده»، به جوانب دیگر ارتقای سرود نیز بپردازیم، از جمله ارتقای کیفی سرود از طریق طراحی دورههای مربیگری سرود به صورت مجازی با حضور اساتید مطرح کشوری به صورتی که براحتی در اختیار تمام مربیان گروههای سرود کشور باشد. ما معتقدیم اگر مربی سرود تخصص خودش را ارتقا دهد و با روشهای بهروز و درست موسیقی و آواز، گروه سرود خود را راهبری کند، سطح کیفی سرودهای کشور چندین درجه بالاتر میرود. از سوی دیگر تلاش کردیم در برخی از استانهایی که زیرساخت لازم را دارند، دفاتر سرود تاسیس کنیم تا بتوانند حامی گروههای سرود و به نوعی تسهیلگر فعالیتهای گروهها باشند.
دبیر نخستین جشنواره ملی سرود فجر در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: موضوع دیگری که متاسفانه این سالها نسبت به آن غفلت شده است، حل برخی دغدغههای مربیان سرود است. متاسفانه اهالی سرود در تمام این سالها خالصانه و بدون هیچ چشمداشتی تلاش کردند و برخی از دوستان نه تنها هیچ حمایتی نشدند، بلکه خیلی از مواقع به صورت شخصی هزینه کردند. ما در تلاشیم و رایزنیهای خوبی هم انجام دادیم تا انشاءالله اهالی سرود و مربیان بتوانند مانند دیگر هنرمندان از مزیتهای صندوق اعتباری هنر استفاده کنند.
* چرا جشنواره ملی سرود فجر را برگزار کردیم؟
وی با طرح نکاتی درباره جشنواره سرود فجر اظهار کرد: همانطور که میدانیم، جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۶۴ برای نخستینبار با عنوان جشنواره سراسری سرود و آهنگهای انقلابی فعالیت خودش را آغاز کرد و بعد از 4 دوره برگزاری با همین عنوان، نام و نشان و آرم جدید طراحی شد و از دوره پنجم با عنوان فعلی یعنی جشنواره موسیقی فجر به فعالیت خود ادامه داد. متاسفانه در همه این سالها با سیاستهای اتخاذ شده رفته رفته نه تنها برای سرود، بلکه برای گروههای کر نیز عرصه حضور در جشنواره موسیقی تنگ شد و بشدت حضور آنها کمرنگ و حتی کاملا حذف شد.
از سال ۱۴۰۱ که نخستین سال تاسیس این دفتر بود، ما با وجود موانع زیرساختی و مالی تلاش کردیم سرود مجدد به صحنه جشنواره موسیقی فجر بازگردد و چندین شب، اجرای گروههای سرود را با استقبال خوب مخاطبان روی صحنه جشنواره موسیقی فجر داشتیم، حتی در شب اختتامیه جشنواره نیز از اجرای گروههای سرود بیبهره نماندیم اما به زعم ما همچنان این جایگاه در شأن سرود نبود، به همین دلیل در مهر ۱۴۰۲ دبیرخانه نخستین جشنواره ملی سرود فجر را دایر کردیم.
جلیلی با ارائه گزارش آماری جشنواره از ابتدا تاکنون گفت: این جشنواره در ۴ مرحله برگزار شد؛ مرحله نخست با ثبتنام بیش از ۸۰۰ گروه برگزار شد و در نهایت با ۸۰ گروه وارد مرحله اجرایی منطقهای شدیم. در مرحله منطقهای نیز در ۴ گروه از شهرهای اصفهان، مشهد، میناب و تهران از سرتاسر حضور یافتند و به صورت زنده در مقابل داوران اجرا کردند، ۲۸ گروه منتخب این مرحله حدود ۵ ماه تحت راهبری دبیرخانه جشنواره آثار ویژه خود را برای جشنواره ملی سرود فجر تولید کردند، چون طبق اصول، اختتامیه جشنواره قرار بود اوایل تیر برگزار شود که به دلیل شرایط کشور و انتخابات ریاستجمهوری به اواخر شهریور و اکنون انتقال یافت.
نکته قابل توجه این است که برای نخستینبار در جشنوارههای کشور، گروههای سرود موظفند همراه با ارکستر و موسیقی زنده، اجرا داشته باشند. مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با تمام سختیها و کاستیهای مالی با همراهی و کمک دوستان یک گروه ارکستر کاملا حرفهای برای همراهی با تمام گروهها تشکیل شد به طوری که این گروه موسیقی بر تمام آثار مسلط شدند و حتی چند روز قبل از اجرای اصلی نیز به صورت واقعی هر گروه سرود، با گروه ارکستر تمریناتی داشتند. به لطف خدا طی ۳ روز ۲۳، ۲۴، ۲۵ شهریور مرحله پایانی جشنواره با حضور داوران عزیز برگزار شد.
* تلاش برای جهانی شدن سرود ایران
جلیلی در ادامه عنوان کرد: امیدواریم این جشنواره آغازی باشد بر نگرش حرفهای و تخصصی به سرود به عنوان یکی از زمینههای حرفهای موسیقی، آنگونه که در خور این هنر جریانساز و امیدآفرین است. با توجه به سخنان ارزشمند رهبر گرانقدر ایران، سرودی جریانساز است که بتواند بر زبان مخاطب جاری شود، مخاطب را با خود همراه کند و به قدری ذهن و ذوق هنری وی را درگیر کند که فرد را به زمزمه سرود وادارد! البته ما معتقد به حذف سبکهای دیگر موسیقی نیستیم، بلکه معتقدیم ضروری است که جمعخوانی اعم از سرود را در کنار باقی عرصههای موسیقی داشته باشیم، به همین دلیل با وجود جشنواره سرود، همچنان سال گذشته در جشنواره موسیقی حضور گروههای سرود را شاهد بودیم. وی تصریح کرد: ما به همین میزان بسنده نمیکنیم، بلکه به دنبال برگزاری جشنوارههای سرود بینالمللی هستیم و حتی رایزنیهایی هم انجام دادیم. دفتر سرود معتقد است ظرفیت سرود را حتی میتوان به عنوان یک عنصر فرهنگی در دل خانواده دید، از این رو در آینده به دنبال برگزاری پویشها و رویدادهای هنری مرتبط با خانواده و سرود، با شعار «هر خانواده یک سرود» هستیم.
* نقش مهم سرود در جامعه اسلامی - ایرانی و یک اقدام جدی
محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبتهایی با تشکر از همکاران دفتر سرود و موسیقی گفت: دورههای قبل جشنواره سرود را دوستان ما برگزار کردند اما حقیقتا سالها جای این جشنواره در معاونت هنری خالی بود. باید به این مسیر برویم، هر چند ابتدای راه اشکالاتی در میزبانی و برنامهریزی بود که امیدوارم به من ببخشید. وی با بیان اینکه سرود یعنی جامعه اسلامی عنوان کرد: هیچ گروهی نیست که اعضای آن برای کارخرابی تلاش کند، اگر کسی ضعیفتر است، بقیه او را خراب نمیکنند.
دستاوردهای سرود این است که تربیتی باشد و وحدت و همدلی ایجاد کند. سالاری اظهار کرد: انشاءالله برسیم به اینجا که گروههای سرود ما جامعه آرمانی شوند، این کارکرد تربیتی سرود است. قطعا وقتی رهبری که هنرشناس و فرهنگشناس هستند، آنقدر بر سرود تاکید دارند، علتی دارد. من در تحقیقاتم ندیدم کشوری سرود ملیاش تکخوانی باشد. سرود ملی جمعخوانی است تا همدلی، نشاط، وحدت و استتار و پوشیدگی خطا را در خود داشته
باشد.
* تجلیل از هنرمند پیشکسوت آکاپلا در یک رویداد ملی
تجلیل از هادی آرزم، هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی و تولیدات آکاپلا بخش دیگری از مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی سرود فجر بود. سالاری در این بخش گفت: استاد آرزم استاد ادب و معنویت و تواضع است. او مدیر هنرستان صداوسیما بود و تربیت نسلی را برعهده داشت که امروز به آنها افتخار میکنیم.
هادی آرزم هم ضمن قدردانی از دستاندرکاران برگزاری جشنواره سرود فجر بیان کرد: من خودم را در این حد نمیدانم که در برابر این گروهها جایزه بدهم، لطف شماست. انشاءالله این جشنواره آخری نباشد و شاید به پشتیبانی مسؤولان دومین را هم داشته باشیم.
ارسال به دوستان
در دومین روز نمایشگاه رصتا اتفاق شد
از برپایی کارگاه تا افتتاح باشگاه تهیهکنندگان
گروه فرهنگ و هنر: در دومین روز نمایشگاه ملی «رصتا»، باشگاه کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری با حضور سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، حمیدرضا نوابی دبیر نمایشگاه «رصتا»، مهدی فرجی رئیس هیاتمدیره و مسلم آقاجانزاده مدیر کانون افتتاح شد.
سعید مقیسه، رئیس ساترا در این مراسم با رونمایی از پوستر باشگاه، برای کانون در پیشبرد اهداف جدید خود در این تشکل، آرزوی توفیق کرد.
به گفته حسین سبطی، موسس این باشگاه، رویکرد این تشکل، ارائه خدمات رفاهی به اعضای کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری خواهد بود.
در این مراسم، رضا زمانیان، مدیرکل توسعه کسبوکار و تسهیلگری ساترا، فرشاد صادقی، نخستین مدیرعامل کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری و جمعی از مدیران کانون نیز حضور داشتند.
مهدی فرجی، رئیس هیاتمدیره کانون در حاشیه این مراسم، در گفتوگو با ستاد خبری نمایشگاه «رصتا» گفت: باشگاه کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری که امروز از آن در نمایشگاه «رصتا» رونمایی شد، برای اعضای کانون تدارک دیده شده است تا به آنها در معیشت و رفاه کمک کند و بودجه این باشگاه توسط اسپانسر و حمایتگر مالی تامین میشود.
کانون تهیهکنندگان بیش از ۵۰۰ عضو دارد. از سراسر کشور تهیهکنندگان جوان و پیشکسوت در کنار هم کار میکنند و انتقال تجربه شکل میگیرد و با سیستمهای نوین تولید و برنامهسازی آشناتر میشوند.
وی افزود: طبیعی است که ظرفیتهای زیادی وجود دارد و برنامهسازان میتوانند مراجعه کنند و با راهکارهای تولید و شیوههای تولید و ارزانسازی تولید و معرفی چهرههای نخبه و پیشکسوت آشنا شوند و این میتواند به حوزه برنامهسازی کمک کند. در واقع کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری پایگاه و مرجعی برای معرفی تهیهکنندگان به عرصه تولید است و سرمایه سرمایهگذاران را تضمین میکند.
دومین نشست تخصصی کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری صبح دیروز در حاشیه سومین نمایشگاه رصتا میزبان پیمان عباسی، فیلمنامهنویس سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بود. عباسی در نشست تخصصی غرفه کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری واقع در سومین نمایشگاه «رصتا» درباره کارنامه هنری خود عنوان کرد: شاید شما مرا با کارهایی نظیر «قلب یخی»، «شبآهنگی»، «ملاقات با جادوگر» و «توفیق اجباری» بشناسید.
وی ضمن بیان اینکه فیلمنامه اثری را که حسین سهیلیزاده در حال تولید آن است نوشته، گفت: داستان پلتفرمها برای من یک داستان قدیمی و خاص است؛ قدیمها که ما کار میکردیم، شبکه نمایش خانگی وجود نداشت و یکسری ویاودی مانند تصویر دنیای هنر بودند که کار میکردند. برخی تلهفیلمها در این ویاودیها تماشا میشد و از سوی مخاطبان تقاضا میشد قسمت دوم آن را بسازیم؛ همان زمان ایده سریالسازی در پلتفرم را مطرح کردم که نطفه اولیه این کار بود و حتی خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پلتفرم را نمیشناخت.
این فیلمنامهنویس تصریح کرد: حتی معاونت سینمایی وقت هم میگفت برای چنین چیزی صدور پروانه ساخت نداریم و سرانجام تلاشهایمان موجب شد بر اساس همان پرپوزال، جلسههای متعددی را برگزار کنیم و به این ترتیب نخستین سریال پلتفرمی با نام «قلب یخی» کلید خورد.
عباسی ادامه داد: در همان مقطع هم آقای مهران مدیری چند سریال را کار کردند و بازخوردهای خوبی ایجاد شد. در واقع منطق پلتفرمسازی را راه انداختیم و به فضایی وارد شدیم که انسانها در آن حق انتخاب دارند؛ دقیقا برعکس کاری که امروز تلویزیون دارد انجام میدهد و فقط با استانداردهای تعریف شده خودش کار میکند، در حالی که ما برای ارتباط سالمتر و مستقیمتر نیاز به کارهایی از جنس سلیقه روز مردم داریم. وی در این نشست گفت: امروز خوشحالم که رویایمان محقق شده و سریالهای خوب در پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی ساخته میشود. ما باید به جنبه سرگرمسازی آثار اهمیت بدهیم، به سلایق احترام بگذاریم و تولیدات را به روزتر کنیم. پیمان عباسی در ادامه، یک کارگاه فیلمنامهنویسی تعاملی با حضور مخاطبان برگزار و با آنها فرآیند دیالوگنویسی و طراحی شخصیت را تمرین کرد.
سومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برپاست.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|