|
ملاقات با «ببعی قهرمان» در باغ کتاب
مراسم افتتاحیه انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیهکنندگی محمدمهدی مشکوری، امروز پنجشنبه ۵ مهر ساعت ۱۶ با حضور عروسکهای تلویزیونی و چهرههای آشنای حوزه کودک برگزار و پس از آیین افتتاح این انیمیشن، اکران آن ساعت ۱۸ در پردیس سینمایی باغ کتاب آغاز میشود. این انیمیشن سینمایی که پیش از این نسخه سریال آن پخش شده بود، سعی دارد مخاطب خود را به باور مفهوم «خواستن، توانستن است» برساند. «ببعی قهرمان» که با تکنیک سهبعدی طراحی و ساخته شده است، از روز گذشته در سینماهای کشور اکران سراسری شد. این انیمیشن سینمایی محصول سازمان هنری - رسانهای اوج است که با مشارکت موسسه «قاب رؤیا» و همکاری شرکت رایمون مدیا تولید شده است.
علاقهمندان برای حضور در مراسم افتتاحیه و تماشای انیمیشن «ببعی قهرمان» در باغ کتاب میتوانند از سامانههای بلیتفروشی، بلیت خود را تهیه کنند.
نمایشگاه آثار هنری مهندسان در فرهنگسرای نیاوران
نمایشگاه آثار هنری مهندسان با هدف ترویج هنر مجسمهسازی و معرق و ایجاد وفاق و همدلی در جامعه مهندسی، جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ در این مجموعه افتتاح میشود. سهیلا مرکزی، راحیل شهرویی و هامون اعتمادی از معماران هنرمندی هستند که آثار مجسمه و معرق خود را با استفاده از تکنیک گچ و چوب، به معرض نمایش میگذارند. به گفته این هنرمندان، تمام آثار از چوب و گچ و بدون استفاده از هر گونه وسیله صنعتی خلق شده و نمونه مشابهی از آنها نیز وجود ندارد.
نمایشگاه آثار هنری مهندسان معمار، از ۶ تا ۱۳ مهر، در نگارخانه شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. علاقهمندان میتوانند از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در روزهای هفته و از ساعت ۱۴ تا ۱۹ در روزهای تعطیل، از این نمایشگاه بازدید کنند.
نامگذاری ۲ سالن سینمای باغ کتاب به نام ملاقلیپور و شهید آوینی
در ادامه نامگذاری سالنهای پردیس سینمایی باغ کتاب به نام سینماگرانی که سابقه تالیف کتاب نیز داشتند، ۲ سالن این سینما همزمان با هفته دفاعمقدس به نام شهید سیدمرتضی آوینی و رسول ملاقلیپور نامگذاری شد.
شهید مرتضی آوینی که به سید شهیدان اهل قلم معروف است، علاوه بر فعالیت در زمینه سینما و فیلم مستند، آثار مکتوبی را هم در زمینههای مختلف از خود به جا گذاشته است. وی بیش از ۸۰ فیلم درباره 8 سال دفاعمقدس ساخت. مشهورترین اثر آوینی مجموعه مستند «روایت فتح» است که در طول جنگ ایران و عراق فیلمبرداری شد. رسول ملاقلیپور نیز یکی از سینماگران مولف در سینمای ایران بود که در حوزه دفاعمقدس کار میکرد، ابداعات و خلاقیتهایی را در این حوزه داشت و در واقع تأثیرگذار و آغازگر بسیاری از فیلمهای سینمای دفاعمقدس شد که از شاخصترین آنها میتوان به «نینوا»، «بلمی به سوی ساحل»، «پرواز در شب»، «افق»، «مجنون»، «نجاتیافتگان»، «سفر به چزابه»، «هیوا»، «قارچ سمی»، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» اشاره کرد. پیش از این نیز همزمان با روز ملی سینما، سالن اصلی پردیس سینمایی باغ کتاب به نام علی حاتمی نامگذاری شده بود.
رضا اسماعیلی نشان درجه یک هنری گرفت
شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور در جلسه ۵۶۹ خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رضا اسماعیلی شاعر، منتقد و پژوهشگر ادبی، نشان «درجه یک هنری» اعطا کرد.
رضا اسماعیلی متولد ۲۴ مرداد ۱۳۳۹ در محله هفتچنار تهران، شاعر، منتقد و پژوهشگر ایرانی است. وی دانشآموخته رشته زبان و ادبیات فارسی است. به خاطر ۳ دهه حضور فعال و تاثیرگذار در عرصه ادبیات انقلاب اسلامی، دفاعمقدس و ادب آیینی، در آبانماه ۱۳۹۱ نخستین برنامه «شب شاعر» که توسط موسسه فرهنگی - رسانهای «اوج» برگزار شد، به «نکوداشت» این شاعر معاصر اختصاص یافت. ریاست شورای عالی شعر سازمان بسیج هنرمندان، دبیری جشنوارههای دانشجویی شعر و داستان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، داوری جشنواره کتاب سال رضوی، عضویت در شورای سیاستگذاری و کمیته علمی کنگره شعر مقاومت بینالملل اسلامی، دبیری سرویس ادبی ماهنامه تخصصی «اقلیم نقد»، سردبیری مجله «امید اسلام» و دبیری بخش شعر جشنواره ملی سرو (40 سالگی انقلاب) از دیگر فعالیتهای او در سالهای بعد از انقلاب بوده است.
نشست ماهانه «عصر شعر و ترانه» برگزار میشود
نشست ماهانه مشترک شاعران و ترانهسرایان با اهالی موسیقی با عنوان «عصر شعر و ترانه» امروز با حضور جمعی از چهرههای هنری- ادبی و علاقهمندان به شعر و ترانه و موسیقی با مشارکت موسسه فرهنگی - هنری پیشگامان شعر نوین ایرانیان در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود. عبدالجبار کاکایی اجرای این برنامه ادبی را بر عهده دارد و علیرضا بدیع به عنوان کارشناس شعر کلاسیک، حسین غیاثی به عنوان کارشناس ترانه و صابر ساده به عنوان کارشناس شعر آزاد، در نشست عصر شعر و ترانه حضور دارند. حضور در این برنامه برای عموم آزاد و رایگان است و علاقهمندان برای شعرخوانی در این محفل میتوانند با مراجعه به سایت چراغک به نشانی cheraghak.com/event/ ثبتنام کنند. این برنامه امروز پنجشنبه ۵ مهر از ساعت ۱۵:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا برگزار میشود.
ارسال به دوستان
درخواست از خانواده جهانگیر خسروشاهی
کتاب آخر جهانگیر خسروشاهی را منتشر کنید
گروه فرهنگ و هنر: مراسم رونمایی از کتاب «جهانگیر؛ یادنامه استاد جهانگیر خسروشاهی»، نویسنده و فعال حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و عضو انجمن قلم ایران با حضور خانواده، دوستان، همکاران و جمعی از اعضای انجمن قلم و مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.
راضیه تجار، داستاننویس و رئیس هیاتمدیره انجمن قلم ایران ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: انجمن قلم توسط ۲ نفر از نویسندگان ایران با محوریت محمدرضا سرشار در سال ۱۳۷۸ شروع به کار کرد و افراد صاحبنام بسیاری از جمله حمید سبزواری، عباسعلی براتیپور، مشفق کاشانی، امیرعلی مصدق، طاهره صفارزاده و جهانگیر خسروشاهی از اعضای آن بودند. در هیاتمدیره قبلی، به دبیری دکتر محسن پرویز مصوب شد یادنامهای برای مرحوم جهانگیر خسروشاهی تهیه و منتشر شود. او نویسندهای افتاده و دردکشیده و متخلق بود و ژست روشنفکرانه نداشت و ساده و بیتکلف بود. کتاب جهانگیر، به شکل شکیلی حاوی تراوشات قلبی نزدیکان مرحوم خسروشاهی و آشنایان با آثار او است. از آقای مهدی رمضانی و کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی کشور و خانواده خسروشاهی و کسانی که در ستایش او قلم زدند تشکر میکنم. یقینا گام دیگر پس از این آن است که نهاد کتابخانههای عمومی کشور، کتابهای مرحوم خسروشاهی را در کتابخانههای کشور توزیع کند تا همگان با آثار او آشنا شوند.
در ادامه، محمدرضا سرشار، نویسنده و مؤسس انجمن قلم با بیان اینکه اولینبار سال ۶۸ به واسطه سیدمحمد آوینی و مجله سوره با نام و آثار جهانگیر خسروشاهی آشنا شده است، ادامه داد: او مردی خوشصورت و خوشسیرت و گشادهرو و کسی بود که حضورش به آدم آرامش میداد. خسروشاهی در اکثر اوقات در محضر خدا بود. مراقبتی که او در گفتار و رفتارش داشت مشخص میکرد چقدر گفتار و نفسش را با معیارهای الهی میسنجد. خدا را در زندگیاش حاضر میدید و زبان نوازشگری داشت. در جلسهای که در خانهاش با او داشتم دیدم که چقدر عاشقانه با دختر کوچکش رفتار میکند و خلقی پیامبرگونه داشت.
او افزود: خسروشاهی اهل تفکر بود و در عرصه ادبیات اگر صحبت میکرد یا قلم میزد، با آگاهی بود. ایشان فقه ادبیات را کامل میشناخت و گاهی سختگیرانه با آن برخورد میکرد و یک تفکر فلسفی اشراقی و شهودی داشت و با همین تکنیک به ادبیات نگاه میکرد. جهانگیر خسروشاهی گریزان از تظاهر خود و آثار خود بود. او حتی فکر میکرد چه تخیلی را در داستانش به کار ببرد که اشکال شرعی نداشته باشد و حتی از دفتر امام(ره) استفتاء میکرد. من فقط از آثار او، کتاب «زخمدار» را سالهای پیش خواندهام و آن را یکی از نمونههای آثار اسلامی داستانی میدانم. با این حال ۱۶ جلد کتاب دارد که 6،5 جلد آن مجموعه داستان و ۲ داستان بلند است و چند دوره جشنوارههای فیلم دفاعمقدس را هم داوری کرده است و این همه فعالیت برای سن او خیلی مطلوب است ولی از او تنها ۵ مقاله در نشریات عمدتا گمنام چاپ شده است. جهانگیر، نخستین کتاب یادنامهای است که انجمن قلم برای یکی از اعضای مرحوم خود تولید میکند.
سرشار همچنین پیشنهاد داد برای جلوگیری از روایتگری دشمن از بزرگان ما و ادبیاتمان، «ویکی ادبیات» تأسیس شود و از کامل بودن پشتیبانی همهجانبه مادی و معنوی آن خبر داد.
اصغر بختیاری، از مستندسازان و اعضای اولیه گروه روایت فتح نیز در سخنانی با اشاره به نخستین آشنایی با خسروشاهی در دهه ۷۰، گفتههای سرشار درباره او را تایید و تصریح کرد: جهانگیر خسروشاهی اهل مراقبه و محاسبه و رعایت حقالله و حقالناس بود. او برای من مثل برادر بود و من به او لقب خسرو خوبان داده بودم. هفتهای یک مرتبه به روایت فتح میآمد و مشاوره فیلم میداد. او واقعا اهل مراقبه بود.
سپس مهدی کاموس، مؤلف و گردآورنده کتاب جهانگیر با اشاره به خوابی که او از مرحوم خسروشاهی دیده بود، اذعان کرد: چند روز بعد از آن واقعه بود که با من تماس گرفتند که این یادنامه را تهیه کنم با اینکه من اصلا عضو انجمن قلم هم نیستم. یادنامه درآوردن از سنتهایی خوبی است که برای یادبود بزرگان انجام میشود. برای جهانگیر خسروشاهی فیلم و برنامههای مستند هم ساخته شده اما این کتاب ماندگار خواهد بود. کار کردن درباره خسروشاهی دشوار است، چون از او مطلب و عکس به سختی پیدا میشد و فقط کتب و مقالاتش در دسترس بود. اگر محمدحسین کریمپور نبود شاید این کتاب منتشر نمیشد. در ۱7- ۱6 سالی که با مرحوم خسروشاهی آشنایی داشتم، او را همواره در محضر خدا و مصداق آیه «الم یعلم بانالله یری» دیدم. او اصلا اهل جلوهفروشی و تظاهر نبود. خسروشاهی یکی از بزرگترین رمانهای دفاعمقدس را نوشته است. کتابهای زخمدار و مغازله با خاک او، نشانگر مکاشفاتش است. آثار جهانگیر خسروشاهی ابعاد مختلفی دارد و در حوزه سینما، گفتار متن فیلم احمد و فیلمهای شهید پازوکی و شهید سلیمانی که نوشته، بینظیر است. تسلط ادبیاش بر سینماییها و تسلط سینماییاش بر اهالی ادبیات مغفول ماند. در ادامه، نصرتالله محمودزاده، مستندساز با اهدای لوحتقدیری به خانواده جهانگیر خسروشاهی، از زحمات او قدردانی کرد و یادش را گرامی داشت.
احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی هم ضمن تشکر از انجمن قلم و مهدی کاموس برای تهیه کتاب جهانگیر افزود: نکتهای که میتواند برای ما و چنین جلساتی و آثاری مهم باشد، چگونگی امتداد اهمیت به سرمایههای ادبی ما است. کسانی که طی این سالها دست به قلم بردند و سرمایه شدند، نتیجه یک اتفاقاتی همچون انقلاباسلامی و دفاعمقدس بودند. مراد از امتداد راه آنها این است که برای ادامه راه الگویی داشته باشیم. جهانگیر خسروشاهی در خود نیازی برای خودنمایی نمیدید. او از معدود کسانی بود که عمق فکری او بسیار بیشتر از کلامش بود. توصیف این قبیل اشخاص سختتر از دیگران است. وی ادامه داد: اگر میخواهیم شخصیتها را قدر بدانیم، باید قدر آثار آنها را بشناسیم ولی متأسفانه نه قدر آثار تولیدشده را و نه نویسندگان را نمیدانیم. این را که پس از چهرههای ادبی امروز چه توصیف و تفسیری از راه و قلمشان میشود نمیدانیم ولی باید با جریان نقد ادبی، گوهر ادبی آنها استخراج و شناخته شود. مرحوم خسروشاهی در بطنی تولد یافت و تربیت شد که از ۲ جهت دارای ویژگی خاص بود؛ یکی در علوم حوزوی که او عرفان و فقه را میدانست و مسلط به این علوم بود و دیگری در زیست با رزمندگان دفاعمقدس که به یک سلوک ادبی رسید. وی تصریح کرد: ادبیات داستانی ما به نقطهای رسیده که ورود طلاب علوم دینی به ادبیات داستانی از ۴ دهه پیش بیشتر شده ولی آثار و افرادی مثل جهانگیر خسروشاهی که ذهن حساس و و دغدغهمند دارند، انگشتشمار است. خسروشاهی خودساخته و عالم و عامل به علوم حوزوی بود. او اهل چاپ کتابهایش نبود، بنابراین از خانوادهاش میخواهم رمان آخر او را که درباره حضرت عباس علیهالسلام(ع) است منتشر کنند. سپس فرزندان مرحوم استاد خسروشاهی با سخنانی، یاد پدر را گرامی داشتند و از دستاندرکاران و استادان حاضر در مراسم تشکر کردند. دختر جهانگیر خسروشاهی اظهار کرد: ایشان علاوه بر اینکه پدر بود، استاد هم بود و ما از محضر ایشان تلمذ میکردیم. ایشان به زبان عربی و عرفان اسلامی تسلط داشت و فصوصالحکم ابنعربی و آثار امام خمینی(ره) را بخوبی میشناخت. او مثل آب، جاری و مثل چشمه، زلال بود.
محمدجواد خسروشاهی هم طی سخنانی گفت: پدر برای ما در زندگی، تجسمی از دین بود که ما رفتارمان را با ایشان تنظیم میکردیم. رفتار و کردار و و تواضع ایشان نمود اسلام بود. ایشان خودشان را همواره متهم میکردند و نسبت به بقیه حسنظن داشتند. پدر نوشتههایش را زندگی میکرد و هنر را ضمیمه خود میدانست.
همچنین مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور در سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از ناشران، خانواده، همکاران و دوستان استاد جهانگیر خسروشاهی تصریح کرد: خداوند میفرماید اگر قدردان نعماتی که دادیم نباشید، به عذاب مبتلا میشوید. ما قدر بزرگانمان را میدانیم و وقتی هستند باید قدرشان را بدانیم و این روند را ادامه خواهیم داد و امیدوارم روح مرحوم خسروشاهی از این جلسه که نامی از سیدالشهدا علیهالسلام و انقلاب برده شد، بهرهمند شده باشد. در پایان مراسم، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور از خانواده مرحوم استاد جهانگیر خسروشاهی تقدیر کرد و با حضور حاضران در جلسه، از کتاب «جهانگیر» رونمایی شد.
ارسال به دوستان
برپایی نمایشگاه عکس «رد پای ماندگار» در خانه هنرمندان
عکسهایی که هیچ وقت کهنه نمیشوند
گروه فرهنگ و هنر: 13 سال پیش در حالی که نمایشگاه «10 روز با عکاسان خانه سینما» در گالریهای خانه هنرمندان در حال برگزاری بود، گالری پاییز به عنوان یکی از 4 گالری بزرگ خانه هنرمندان طی 10 روز برپایی نمایشگاه، از استقبال بازدیدکنندگان بسیاری به نسبت سایر گالریها روبهرو شد و دلیل آن حضور عکسهای فیلم سینمای محمد رسولالله در این نمایشگاه بود. عکاس این فیلم محمد فوقانی از عکاسان باسابقه سینماست که دریافت سیمرغ را نیز در کارنامه خود دارد. اما اکنون با گذشت بیش از یک دهه، دوباره فوقانی نمایشگاه عکس فیلم محمد رسولالله را با عنوان «رد پای ماندگار» از یکم تا 20 مهر در خانه هنرمندان برپا کرده و همچنان نیز با استقبال مخاطبان روبهرو شده است. فوقانی درباره دغدغه برپایی این نمایشگاه که دربرگیرنده عکسهای برگزیده زیبا و خاطرهانگیزی از فیلم سینمایی محمد(ص) ساخته مجید مجیدی است و پیشتر در سال ۱۳۹۵ در خانه هنرمندان ایران نمایشگاه کاملی از آن برگزار شده توضیح داد: هیچ وقت، این فیلم و عکسها کهنه نمیشوند و سالها برای مخاطب تازگی، بوی طراوت و شادابی را به ارمغان میآورند. نوع تفکر و نگاه در قاببندیها و کمپوزیسیون انتخابی برای عکسها، مخاطب را جذب میکند. این آثار در ۱۳ سال گذشته و با بیش از برپایی ۲۰ نمایشگاه مجزا از عکسهای این فیلم، نهتنها در تهران، بلکه در سراسر ایران از طرف حوزههای مختلف هنری استانها با استقبال پرشور هنرمندان و مشتاقان هنر عکاسی بویژه عکاسی سینما مواجه شده است. او در ادامه افزود: سال ۱۳۹۵ در تقویم 10 روز با عکاسان ایران و به همت انجمن عکاسان سینمای ایران در خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه عظیمی از عکسهای این فیلم به اجرا درآمد و عکسها در قطعهای بزرگ و متری با نظارت خود بنده چاپ شدند که بسیار مورد توجه جوانان و عاشقان هنر این سرزمین قرار گرفتند. حتی خاطرم هست اکثر دوستان عکاس در حوزههای دیگر عکاسی که در آن دوره شرکت کرده بودند و سالنی در اختیار داشتند، برای گفتوگوهای خبری و تلویزیونی به سالن ما میآمدند و در کنار عکسهای این فیلم، خبر را پوشش میدادند. همکاری در فیلم محمد(ص) برایم همانند دانشگاه بزرگی با استادان مهم بینالمللی و داخلی کاربلد و حرفهای بود. در سال ۱۳۹۰وقتی دعوت به کار شدم از سابقه عکاسی نخستین فیلم من ۲۰ سال میگذشت و دارای چندین سیمرغ بلورین و جوایز مختلف داخلی و خارجی همراه با کولهباری تجربه در زندگی حرفهای سینمایی بودم و همه تجاربی را که در سینما و کار کسب کرده بودم در فیلم محمد(ص) به اجرا درآوردم و در کنار همان استادان کامل کردم که نتیجهاش همین عکسها و فریمهای ماندگار شد که بعد از گذشت سالها برای مخاطب جذابیت دارند.
رئیس انجمن عکاسان ایران در ادامه بیان کرد: نوع نگاه، عواطف، احساسات، قلم، دکوپاژ، سناریو و ارادت مجید مجیدی به عنوان کارگردان در ساختار فیلم موج میزند و پلان به پلان فیلم، مخاطب را به سوی باورهای ایشان سوق میدهد. در واقع صداقت و شریف بودن فیلم مخاطب را درگیر میکند. همچنین انتخاب درست و بجای «ویتوریو استرارو» به عنوان مدیر فیلمبرداری پروژه و یکی شدن نگاه و دید ایشان با کارگردان، مهر تاییدی بر کیفیت بالا و استاندارد این فیلم است. جناب استرارو دارنده جایزه ۳ اسکار بوده و در دنیا به پروفسور نور معروف است. بزرگترین اتفاق برای من دریافت دیپلم افتخار از ایشان بود که تاثیرات زیادی در زندگی هنریام ایفا کرد. افتخار میکنم به ورقی از کتاب این فیلم که استاد مجیدی درباره بنده قلم زد و خستگی تمام این سالها را از جان و روانم زدود. فوقانی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره مخاطبان هدف این نمایشگاه و بازخوردهایی که تاکنون از آن گرفته است، گفت: بافت این فیلم برای مخاطب هیچگاه از طراوت و تازگی نمیافتد و سیر نزولی ندارد. این موضوع تنها به اعتقاد و باورهای مخاطب مربوط نمیشود. همه مردم زیبایی را میپسندند و از آن لذت میبرند. در دنیای امروز مردم با ادبیات بصری آشنا هستند. رنگ، نور، بازیها، حرکات دوربین، نزدیک شدن به آن هنر و سمت سینمای تجاری نرفتن را بخوبی میشناسند. به همین دلیل فیلمها را در بسیاری از موارد نقد میکنند. میتوان از پس این نقدها آموخت و به تهیهکنندهها و کارگردانها انتقال داد. خدا در همه نمایشگاههای عکس این فیلم که در طول این سالها برگزار کردهام، چه در سالنهای نمایشگاهی و چه در این دوره که در نمایشگاه محیطی هستیم، علاوه بر مخاطبان عام و خاص، برای من به عنوان عکاس این فیلم جذاب بوده است. او ادامه داد: یکی از محاسن نمایشگاه محیطی ساعت بازدید نداشتن آن است، بنابراین باید بگویم حتی نیمهشب شما به دیدن عکسهای این نمایشگاه دعوتید. در روز اول نمایشگاه که من حضور داشتم استقبال خوبی از عکسها شد و حتی رهگذرانی که عکسها را میدیدند، برای اثبات لذت بصری خود با من و تابلوها عکس سلفی گرفته و این شوق و لذت را با بنده به اشتراک میگذاشتند. در هر کار هنری، صداقت و شفاف بودن هنرمند در خلق اثرش کاملا رویت میشود که این مهم را مخاطب بخوبی میشناسد و با آن ارتباط میگیرد و تشویق به دیدن میشود. نمایشگاه «رد پای ماندگار» تا ۲۰ مهر برپاست و علاقهمندان به تماشای این آثار میتوانند همهروزه به گالری محیطی خانه هنرمندان ایران واقع در ضلع جنوب غربی بوستان هنرمندان در تقاطع خیابانهای ایرانشهر و برفروشان، مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با آرزو خانی، کارگردان نمایش لباسی برای میهمانی که این روزها در تئاتر شهر میزبان مخاطبان است
روایتی از پریشانیهای ذهن
گروه فرهنگ و هنر: نمایشنامه «لباسی برای میهمانی» را باید یکی از تأثیرگذارترین متون نمایشی در ابتدای دهه 70 در تئاتر دانست؛ نمایشنامهای که در همان سالها در تالار مولوی برای نخستین بار با استقبال مخاطبان روی صحنه رفت و پس از آن با گذشت 3 دهه همچنان در صحنههای مختلف میزبان مخاطبان و علاقهمندان بسیاری است.
قصه این نمایشنامه با یک مکالمه تلفنی توسط دختری در سالهای پس از 30 سالگی آغاز میشود. او دعوت دوستش برای بیرون رفتن را قبول نمیکند، چرا که از مدتی پیش به جایی دعوت شده است. درهمریختگی و ژولیدگی دختر از صحنه آشفته نمایش با لباسها و کفشهایی که اینسو و آن سو ریخته شده، همچنین از گفتارش نمایان است. اشاره دوستش به کسالت دختر در کنار طرح رابطه نامزدی شکستخورده او با فردی به نام رامین، میتواند بیننده باهوش را از غافلگیری در زمان چرخش نمایش بازدارد. دوستش هر چه میخواهد از میهمانیای که دختر به آن دعوت است، اطلاعاتی بگیرد، به نتیجه نمیرسد. بعد از پایان مکالمه تلفنی، پرسوناژ دوم نمایش به نام آسیه که ظاهرا خدمتکار خانه است، وارد صحنه میشود. دختر در غیاب مادرش از آسیه برای حاضر شدن کمک میطلبد و در اینجا صحنههایی دیگر از این نمایش زنانه رقم میخورد. مکالمه با یک دوست (سوسن) برای قرض گرفتن کفشی نو و تحویل کفشها توسط برادر سوسن به آسیه و مطرح کردن ادعای خاطرخواهی برادر سوسن از جانب دختر که میتواند گویای وضعیت توهمآمیز او باشد، استحمام دختر، مکالمه با آرایشگری به نام مژگان برای آرایش که البته با توجه به گرفتاری کاری او، محقق نمیشود و دست آخر استفاده از کلاهگیس بهجای مرتب کردن موها و انتخاب لباس، بخشهایی دیگر از این نمایش هستند تا در نهایت دختر برای میهمانی آماده شود. اینک دختر به سمت در میرود تا خارج شود... .
از جمله ویژگیهای این قصه ورود به دنیای زنان، دختران و روانکاوی شخصیت آنهاست که باعث زنده ماندن و استمرار این متن پس از 3 دهه شده است اما اکنون این اثر برای چندمین بار در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر توسط یک گروه جوان روی صحنه رفته است. آرزو خانی به عنوان کارگردان و زهره محمودی و یاسمن گرکانی به عنوان بازیگران این نمایش این شبها ساعت 19 جان دوبارهای به این متن تأثیرگذار دادهاند و نام خود را به فهرست اجراکنندگان نمایشنامه «لباسی برای میهمانی» ثبت کردند.
آرزو خانی که خود فارغالتحصیل رشته ادبیات است، در گفتوگو با «وطن امروز» درباره علت انتخاب نمایشنامه «لباسی برای میهمانی» برای اجرا گفت: یکی از مهمترین دلایل انتخاب این نمایشنامه برای من جذابیت فضای زنانه و چالشهای آن بود که چگونه عوامل بیرونی و اجتماعی باعث چالشها و کشمکشهای درونی یک زن میشود. وی درباره مشکلات و مشقتهای پیرامون اجرای این نمایش گفت: به عنوان نخستین تجربه کارگردانی، ۲ پرسوناژ بودن این کار سختیهای زیادی را به همراه داشت ولی چالش جذابی برای نخستین تجربه هم بود. زمان زیادی را صرف این کار کردیم اما در فرصت کوتاهی این نمایش توسط آقای مهدی قربانی دراماتورژی شد که جا دارد همین جا از ایشان برای کمکهای بیدریغشان تشکر کنم.
کارگردان درباره پیام و محتوای نمایش نیز گفت: رابطهای که آدمها با خودشان دارند پیچیدهترین رابطه است، چون هیچ راهی ندارد که از آن فرار کنند و در عین حال هر آدمی نباید فراموش کند برای نجات پیدا کردن از افکار مسموم اول به خودش نیاز دارد.
کارگردان نمایش «لباسی برای میهمانی» درباره حمایتهای انجام شده برای به صحنه رسیدن این نمایش نیز گفت: بزرگترین حمایت اعتماد و فرصتی بود که توسط مدیریت تئاتر شهر در اختیار من قرار داده شد تا بتوانم نخستین کار حرفهایایم را در کارگاه نمایش با قدمت 5 دههاش اجرا کنم، قدردان زحمات آنها هستم و کمال تشکر را از دوستان دارم. وی بزرگترین تجربه برای خود در مورد اجرا در یک مجموعه حرفهای را آموختن دانست و گفت: البته که هنوز باید بیاموزیم و این راه هر چند گاهی هموار و گاهی توأم با چالشهای فراوان است اما نیاز به آموختن هرروزه دارد.
خانی درباره نمایشهایی که در کارگاه نمایش اجرا میشوند و به خاطر فضای فیزیکال محدودی که در این سالن وجود دارد و استقبال مخاطبان از آن نیز اظهار داشت: تمام تلاش ما این بود بتوانیم به فضای مدنظر خود دست پیدا کنیم که به لطف خدا و تلاشهای بیوقفه گروه تا حدود زیادی این امر حاصل شد ولی چقدر این اجرا توانسته حرف و پیامش را منتقل کند به نظر مخاطب بستگی دارد.
وی درباره دغدغه زنانه و قصه این نمایشنامه نیز اظهار کرد: ما در این اجرا به هیچ وجه قصد جداسازی زن و مرد و تفکیک جنسیتی را نداشتیم و فارغ از جنسیت هر آدمی که ممکن است با اینگونه دغدغهها مواجه شود، این نمایش را برای اجرا انتخاب کردیم.
خانی در پایان با انتقاد از وضعیت فعلی تئاتر و حضور نیافتن مردم در سالنهای نمایشی نیز گفت: تئاتر هماکنون در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و به همین دلیل کمتر در سبد خانوادگی مردم قرار میگیرد. این مساله برگزاری تئاتر را به امری بسیار دشوار بدل کرده است، از همین رو برای انتخاب نمایشنامه باید زمان و وسواس بیشتری خرج شود و به این دلیل شاید به این زودیها نمایشی را اجرا نکنم.
نمایش «لباسی برای میهمانی» به کارگردانی آرزو خانی که از 27 شهریور در مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته است تا 13 مهر همهروزه ساعت 19 در کارگاه نمایش میزبان علاقهمندان و مخاطبان خواهد بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|