|
اخبار
تهیهکننده «سرهنگ ثریا» درگذشت
جلیل شعبانی، تهیهکننده سینما که چندی پیش به دلیل عارضه مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، پنجشنبه 12 مهر دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع این هنرمند فردا یکشنبه ۱۵ مهر ساعت ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار میشود. جلیل شعبانی آبان سال گذشته تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت و از ۲ سال قبل درگیر بیماری و درمان بود. «سرهنگ ثریا»، «قسم»، «منصور» و «سوءتفاهم» از جمله آثاری است که شعبانی تهیهکننده آن بوده است.
***
«چوب» به ایتالیا میرود
مستند کوتاه «چوب» به کارگردانی مرتضی پایهشناس به بخش مسابقه چهارمین جشنواره فیلم MAX3MIN - Very Short Film Festival ایتالیا راه یافت. این جشنواره که به نمایش آثار کوتاه و بسیار کوتاه با مدت زمان حداکثر ۳ دقیقه میپردازد پنجرهای رو به زندگی امروز است و با استفاده از زبان تصویری نوین، سفری هیجانانگیز در زمان و مکان را برای مخاطبان فراهم میکند. هدف جشنواره MAX3MIN (حداکثر ۳ دقیقه) این است که ویترینی برای فیلمهای کوتاه و بسیار کوتاه و بلندگویی برای همه فیلمسازانی باشد که داستانهای خود را از جهان و از طریق تصاویر و یک زبان جدید تعریف میکنند. این جشنواره از ۱۳ تا ۲۰ مهر در شهر میلان ایتالیا برگزار میشود. پخش بینالملل مستند «چوب» بر عهده واحد بینالملل سازمان سینمایی سوره است.
***
نمایش سریال «غربت» از سر گرفته شد
پخش سریال غربت که به دلیل برخی سوءتفاهمهای پیشآمده، مدتی متوقف شده بود، با مساعدت دادستانی و مجموعه ساترا آغاز شد. در این سریال آناهیتا درگاهی، مهدی حسینینیا، بهاره کیانافشار، حسین مهری، ترلان پروانه، سوسن پرور، مهدی میامی، لادن ژافهوند، حسین مسافرآستانه و فرید قبادی به ایفای نقش پرداختهاند. سریال «غربت» به نویسندگی و کارگردانی امیر پورکیان ساخته شده، تهیهکننده آن صادق یاری و مجری طرح و تهیهکننده اجرایی آن مهدی یاری است. این سریال از این هفته طبق روال، هر جمعه ساعت ۸ صبح از پلتفرم نماوا به طور اختصاصی پخش میشود. سریال «غربت» بعد از «ممنوعه» دومین تجربه سریالسازی امیر پورکیان است. نخستین قسمت از مجموعه «غربت»، از جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ پخش شد. در خلاصه این داستان آمده است: تعدادی از زنان یک کارتل مواد مخدر تصمیم به فرار و مهاجرت میگیرند و در این مسیر برای فرار از جبر صاحب کارشان باید از سد او گذر کنند.
***
تاریخ شفاهی دوبله چاپ دومی شد
کتاب «نرمتر از بانگ پرها (تاریخ شفاهی دوبله)» نوشته صادق وفایی به تازگی توسط انتشارات نگاه به چاپ دوم رسیده است. چاپ اول این کتاب سال ۱۳۹۹ روانه بازار نشر شده بود. این کتاب دربرگیرنده ۱۶ مصاحبه با گویندگان و مدیران دوبلاژ کشور است که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ انجام شده است. «نرمتر از بانگ پرها» علاوه بر مصاحبههایش، دربرگیرنده پیشگفتاری درباره چگونگی شروع بهکار دوبله در ایران، دوبله ایران در ایتالیا، استودیوها و گویندگان، چهرههای تأثیرگذار و گمنام، سالهای طلایی دهه ۴۰، اعتصابهای دهه ۵۰، روبیکهای دوبلاژ ایران، آنونسگویی در دوبله و... است. نویسنده کتاب درباره انتخاب نام این اثر هم گفته این توصیف را از شعر «شب در کشتزاران» نادر نادرپور انتخاب کرده و آن را در حکم استعارهای از صداهای زیبا و ماندگار دوبلاژ ایران گرفته است. گفتوگوهای مندرج در این کتاب به ترتیب عبارتند از: گفتوگو با هوشنگ لطیفپور، منوچهر والیزاده، بهرام زند، پرویز بهرام، تورج نصر، خسرو خسروشاهی، جلال مقامی، نصرالله مدقالچی، ژرژ پطروسی، کوروش فهیمی، سعید مظفری، حمید منوچهری، پرویز ربیعی، گفتوگو با شهروز ملکآرایی، مینو غزنوی و کوروش فهیمی.
***
اولین دوره آموزشی MPA برگزار میشود
اولین دوره آموزشی MPA با رویکرد حکمرانی مردمی توسط مجموعه شیپا (شبکه پیشرفت) با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه، دانشگاه دولتی قم، شبکه نمایش خانگی عماریار، اندیشکده قصد، گروه فحوا و موسسه فرهنگی فکرت برگزار میشود. هدف از برگزاری این دوره آشنایی با نظام مسائل کشور و پاسخهای مبتنی بر نگاه متمایز انقلاب اسلامی است. دورههای MPA (Master of Public Administration) در دنیا به صورت آزاد یا آکادمیک برای تربیت مدیران و حکمرانان کشورها برگزار میشود. برگزاری دوره آموزشی MPA از نیمه مهر به مدت ۶ ماه در روزهای پنجشنبه ساعت ۱۳ تا ۱۸ در مجموعه فرهنگی سرچشمه (واقع در میدان بهارستان تهران) به صورت حضوری است. همچنین این دوره به صورت مجازی در بستر آنلاین و آفلاین هم برگزار میشود. از جمله اساتید این دوره میتوان به حجتالاسلام محسن قنبریان، حمیدرضا مقصودی، روحالله ایزدخواه، حجتالاسلام سیدعلی موسوی، میلاد گودرزی، احسان دادخواه، رقیه فاضل و بسیاری دیگر اشاره کرد.
***
ایران و قطر ۲ سند همکاری فعالیتهای فرهنگی امضا کردند
۲ تفاهمنامه «برنامه اجرایی مبادلات موافقتنامه همکاریهای فرهنگی و هنری بین ۲ کشور» و «تفاهمنامه همکاری فرهنگی بین وزارت فرهنگ ۲ کشور» در حضور مسعود پزشکیان رئیسجمهوری کشورمان و امیر قطر امضا و تبادل شد. این اسناد همکاری پیش از این سفر، توسط علی بختیاری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر و حمید مصطفوی، مدیرکل مبادلات فرهنگی و سازمانهای بینالمللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ۲ نوبت و ۲ روز متوالی، در جلسات مذاکرات دوجانبه با مدیران وزارت فرهنگ قطر در محل وزارت خارجه قطر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از نهایی شدن توسط مقامات عالیرتبه ۲ کشور تایید و امضا شد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
مروری بر فیلمهایی که با موضوع ترور و خرابکاری در سینمای ایران روی پرده رفتهاند
از بمبگذاری تا ترور
گروه فرهنگ و هنر: مرور زندگی شخصیتهای واقعی درگیر ترور، چگونگی سازماندهی یک ترور، مطالعه روانشناختی تروریست، نحوه به دام انداختن عوامل یک ترور و هر موضوعی که به نوعی با ترور در ارتباط است، بارها در فیلمهای سینمایی بازتاب یافته است. از درامهای سیاسی تا تریلرهای جاسوسی، سراغ موضوع ترور رفتهاند و فیلمهایی جذاب و دیدنی در جهان با این موضوع ساخته شده است. ایران نیز طی 5 دهه گذشته بارها شاهد حملات تروریستی بوده و خون بیگناهان بسیاری در نتیجه این اعمال غیرانسانی به زمین ریخته است. در این میان سینمای ایران نیز از دهه 60 بسیاری از این اتفاقات را به تصویر کشیده است؛ هر چند هر کدام از آن اتفاقات میتواند دستمایه دهها اثر سینمایی دیگر شود و آثار تصویری فراوانی از آنها ساخته شود.
از همین رو همزمان با شهادت سیدالشهدای مقاومت و جمعی از یاران و همراهان ایشان نگاهی داشتهایم به آثاری که در این سالها با دستمایه ترور ساخته شدهاند. ترتیب پرداختن به فیلمها بر اساس سال ساختشان است و در ضمن این گزارش تنها شامل فیلمهایی است که به شکلی خاص به موضوع ترور و تروریسم پرداختهاند، نه آثاری که تم امنیتی - جاسوسی داشتهاند.
* تعقیب سایهها: علی شاهحاتمی، بمبگذاری در شهر، 1369
تعقیب سایهها را علی شاهحاتمی سال 69 بر اساس فیلمنامهای از رضا متقیان ساخت. این فیلم در دهه پرالتهاب 60 ساخته شد؛ روزگاری که ایران آماج ترورهایی بود که با سردستگی سازمان منحوس منافقین اتفاق میافتاد. کارگردان همین ماجرا را دستمایه اثر خود قرار داده بود؛ انفجار خودرویی که موجب مجروح شدن عده زیادی از مردم عادی میشود. عامل ترور «تیمور ایدهلو» بود؛ مردی که قبلتر به خاطر مواد مخدر بازداشت شده بود و در مرخصی خود دست به این ترور میزند.. شاهحاتمی در «تعقیب سایهها» داستانی پر از تعقیب و گریز را با شمار زیادی از بازیگران (بیش از 40 نفر) به تصویر کشید که نشان از مهارت او داشت. حال که به این فیلم نگاه میکنیم، شاید فیلم چندان قویای به نظر نرسد اما کارگردان درباره موضوعی سخن گفته که در آن زمان دغدغه بسیاری از مردم بود. این فیلم در آن سالها در گیشه فروشی متوسط داشت و جزو کارهای شاخص کارگردان به شمار نمیرود اما همچنان یکی از مهمترین فیلمهای ساخته شده با موضوع ترور است.
* روز شیطان: بهروز افخمی، انفجار اتمی در تهران، 1373
بهروز افخمی فیلمنامه «روز شیطان» را از رمان پروتکل چهارم (1984) نوشته فردریک فورسایت (نویسنده روز شغال) اقتباس کرد و توانست آن را بخوبی ایرانیزه کند. در این فیلم آتیلا پسیانی به عنوان مامور خارجی که از کمک صاحبان قدرت در آمریکا برخوردار است، میخواهد به شکل تدریجی قطعات یک بمب اتم کوچک را وارد ایران کند تا یک هفته قبل از بازدید نمایندگان آژانس بینالمللی انرژی هستهای از تأسیسات اتمی ایران، آن را جنب استادیوم 100 هزار نفری آزادی منفجر کند؛ عملیاتی که در نهایت توسط ماموران وزارت اطلاعات با فرماندهی ماموری به نام «میرمحمد» با بازی علی دهکردی خنثی میشود. این فیلم در گیشه موفقیت چندانی به دست نیاورد و این نکتهای است که افخمی خود از ابتدا به آن واقف بود. او آن زمان به محمد بهشتی گفته بود: «شما هزینههایی را که معمولا بابت پیشخرید حقوق تلویزیونی و پخش ویدئویی و فیلمخانه میدهید که چیزی حدودا 50 درصد بودجه فیلم میشود پرداخت کنید و بقیه را خودمان از جیب میگذاریم».
* بادیگارد: ابراهیم حاتمیکیا، ترور دانشمندان هستهای، 1394
«بادیگارد» ابراهیم حاتمیکیا را باید در ادامه روند فیلمسازی او دانست که تمام مؤلفههای فیلمهای قبلیاش چون جبهه، جنگ، درگیری، شهادت، شهدا و خانواده بازماندگان را داراست اما این آرمانگرایی است که در این فیلم حرف اول را میزند و این هدف را در قالب کلماتی ساده بیان میکند. حاتمیکیا در این فیلم درباره 2 گروه شغلی محافظان شخصیتها و دانشمندان هستهای حرف میزند و چالش نگاه بدبینانه به ماموران حفاظت و مشکلات شخصی و عقیدتی دانشمندان هستهای را به تصویر میکشد و در جایی از فیلم به صراحت میگوید: «بادیگارد مزدور است، اعتقاد پشت سرش نیست، چرا که اعتقاد مربوط به دهه 60 است». در این فیلم نامزد دانشمند هستهای به صراحت به او میگوید چرا در جایی چون سازمان انرژی اتمی کار میکنی که هزاران نفر به دنبال کشتن تو هستند و کار به جایی خواهد رسید که حتی در اتاق خوابت هم دوربین خواهند گذاشت، تلفنهایت را کنترل میکنند و مشکل خروج از کشور پیدا خواهی کرد و ایران جز قفسی برای تو نخواهد شد. میخواهد او را به مهاجرت و پناهندگی سوق دهد و با صراحت به این نکته اشاره دارد که یکی از پیچ و مهرههای قدرت خواهی شد. بادیگارد به عنوان فیلمی روان و تاثیرگذار یکی از بهترین آثار حاتمیکیا به شمار میرود و البته یکی از مهمترین نقاط قوت آن بازی درخشان پرویز پرستویی است. «بادیگارد» در اجرا بینقص است. صحنههای اکشن و تعقیب و گریز بخوبی درآمدهاند و واضح است فیلمساز در اجرا خود را به آثار اکشن سینمای آمریکا نزدیک کرده است، هر چند در این اثر نیز میتوان رجعت فیلمساز به آثار قبلیاش را مشاهده کرد؛ باز هم قهرمان خود را از دل جامعه بیرون میکشد و با رویکردی ظاهرا متفاوت اما آرمانها و باورهایی ثابت، به زندگی خود در این جامعه ناآشنا و گنگ ادامه میدهد.
* ماجرای نیمروز: محمدحسین مهدویان، ترورهای سازمان مجاهدین خلق، 1395
محمدحسین مهدویان بعد از تجربه درخشان فیلم اولش «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز» را ساخت. داستان فیلم از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ با خواندن بیانیه منافقین شروع میشود که خواستار حضور در ساختار قدرت هستند و تهدید به حملات مسلحانه میکنند. این فیلم از نظر قصهپردازی و ساختار، یک درام جاسوسی است و ماموران امنیتی تهران قرار است یکی از مهمترین افراد سازمان مجاهدین را پیگیری کنند. در این فیلم با شخصیتهای کشمیری و لاجوردی و موسی خیابانی همراه میشویم. نکته قابل تأمل در این فیلم، آن است که مهدویان نگرشهای متفاوت درباره ماموران امنیتی را به تصویر میکشد؛ یکی معتقد به حمله است و آن یکی طرفدار مدارا. یکی مشکوک به همه است و آن یکی مومن به همه نیروهای اطرافش، اگرچه تمام این افراد یک هدف مشترک دارند و آن خنثی کردن حملههای منافقین است که در بیانیهای تهدید کردهاند با ترورهای سازماندهی شده، دولت را تا تاریخ مشخصی سرنگون خواهند کرد. «ماجرای نیمروز» درباره تضاد بین ایدئولوژیهاست. در این فیلم کشمکش و تضاد، بین 2 فرد نیست، بلکه 2 عقیده در برابر هم قرار گرفتهاند و همین ماجرا را چنان پیچیده میکند که یک خواهر میتواند با بستن بمب به خود، خواهر دیگرش را به قتل برساند.
* روز صفر: سعید ملکان، بمبگذاری در نقاط مختلف کشور، 1398
«روز صفر» ماجرای تعقیب و گریز نفسگیر یک مامور امنیتی (با نقشآفرینی امیر جدیدی) از اروپا تا پاکستان و از افغانستان تا ایران برای به دام انداختن عبدالمالک ریگی است. این اثر نخستین فیلم سعید ملکان در مقام کارگردان است و او توانسته یک فیلم جاسوسی با تم جنایی را با تریلری نفسگیر به تصویر بکشد. فیلم با فیلمنامهای که خود ملکان به همراه بهرام توکلی نگاشته، توانسته ریتم مناسبی را به تصویر بکشد. این تریلر سیاسی که پس از «شبی که ماه کامل شد» دومین فیلم درباره شرور معدوم عبدالمالک ریگی است، از همان دقایق نخست فیلمی قابل دفاع به شمار میرود. فیلم روایتی است از ماجرای دستگیری ریگی و خنثیسازی عملیات تروریستی او با اسم رمز «روز صفر» که قرار بود به شکل همزمان در چند نقطه استراتژیک شهرهای بزرگ انفجارهای مهیبی رخ دهد.
* ضد: امیرعباس رفیعی، ماجرای تروریستی هفتم تیر، 1400
«ضد» یکی از متفاوتترین فیلمهای سیاسی سینمای ایران است. قصه این فیلم سینمایی از اسفند 1359 آغاز میشود و تا اواخر سال 1360 ادامه دارد. «ضد» درباره واقعه تروریستی هفت تیر است و داستان محمدرضا کلاهی را روایت میکند؛ مردی که تا امروز مظنون اصلی این واقعه بوده و گفته میشود پس از انجام آن به هلند گریخت. کلاهی چند سال پیش در هلند هلاک شد و تا امروز دقیقا قاتلان وی مشخص نیستند. وقایع فیلم «ضد» بر اساس دهها مصاحبهای که با شاهدان انجام شده پیش میرود اما لزوما نمیتواند بر اساس واقعیت باشد و کارگردان هم اصراری بر اینکه قصه فیلم تریلر - سیاسیاش واقعی است ندارد. ضدقهرمان فیلم یک مجاهد است و ما با دیدن آن به دل سازمان مجاهدین خلق میرویم؛ کلاهی که جاسوس مجاهدین در حزب جمهوری اسلامی است، از کارهایی که کرده پشیمان نیست و کارگردان در طول فیلم است که شخصیت او را لایه به لایه را برای مخاطب آشکار و جنون او را هویدا میکند. کارگردان در این فیلم نشان میدهد چه افرادی قربانی این گروه شدهاند و شستوشوی مغزی که مجاهدین به افراد خود میدهند، سبب میشود تا آنها جزو نیروهای وفادار سازمان شوند. «ضد» سعی کرده فقط یک تریلر سیاسی نباشد و یک روایت عاشقانه را نیز به تصویر بکشد اما این پایان فیلم است که باعث غافلگیری است و آن وقتی است که کارگردان این هشدار را میدهد که شخصیتهایی مثل «کلاهی» قرار نیست از بین بروند.
* هناس: حسین دارابی، ترور دانشمند هستهای، 1401
«هناس» برداشتی آزاد از زندگی یک دانشمند هستهای است و به داستان ترور او میپردازد. قصه از زاویه دید همسر او روایت میشود و زمانی که زندگیاش را در آستانه فروپاشی میبیند، تمام تلاشش را برای حفظ آن میکند. این فیلم یک تریلر سیاسی با رگههای عاشقانه است و بازی خوب «مریلا زارعی» را به همراه دارد. او در نقش یک همسر وفادار و نگران به نام شهره بخوبی شخصیتپردازی شده است. فیلم موضوعی ملیگرایانه دارد و دارابی تلاش کرده ماجرای ترور یک دانشمند هستهای را از زاویهای ملی روایت کند، بیآنکه در دام شعارزدگی بیفتد. این فیلم را میتوان روایتی زنانه از دلنگرانیها و اضطرابهای یک زن دانست و خود کارگردان نیز به این نکته اشاره دارد که هدفش ترسیم تشویش درون زن چنین همسری بوده و به این ترتیب یک فیلم بیوگرافیک عاشقانه شکل گرفته است.
ارسال به دوستان
ناشران حامی فلسطین از 50 کشور خواهان قطع رابطه با اسرائیل شدند
تنها انتشارات از ایران به پویش حمایت از فلسطین پیوست
گروه فرهنگ و هنر: چند هفته مانده به آغاز نمایشگاه کتاب فرانکفورت، ائتلافی از ناشران حامی فلسطین از 50 کشور، از برگزارکنندگان این نمایشگاه خواستهاند روابط خود با اسرائیل را برای حمایت از مردم فلسطین قطع کنند؛ «شرکت چاپ و نشر بینالملل» نخستین انتشارات ایرانی محسوب میشود که به این ائتلاف پیوسته است.
هفتادوششمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت 16 تا 20 اکتبر 2024 (برابر با 25 تا 29 مهر 1403) در حالی در آلمان برگزار خواهد شد که جهان همچنان خشمگین از جنایات و کودککشی صهیونیستها در غزه است. مدتی پیش ائتلافی بینالمللی با عنوان «ناشران برای فلسطین»، متشکل از بیش از ۵۰۰ ناشر طی نامهای سرگشادهای از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواست روابط خود را با اسرائیل قطع کنند. در این نامه خطاب به مسؤولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت آمده است: «رژیم نسلکش اسرائیل و آپارتاید استعماری علیه مردم فلسطین را به طور علنی محکوم میکنیم و از نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز همین درخواست را داریم».
برای پیوستن به این ائتلاف کافی است ناشران حامی مردم فلسطین در سایتی اینترنتی اطلاعاتی ساده را وارد کنند، با این حال از میان ناشران ایرانی تنها «شرکت چاپ و نشر بینالملل»، از خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی به این ائتلاف پیوسته است که آمار قابل قبولی نیست. اسماعیل سلطانی، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بینالملل در این باره گفت: «پس از آنکه بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی متن انگلیسی بیانیه ائتلاف بینالمللی «ناشران برای فلسطین» را ترجمه و منتشر کرد، ما بلافاصله در همان نشانی اینترنتی اعلامشده ثبتنام کردیم. اطمینان داریم اکثر ناشران جبهه فرهنگی انقلاب، همسو و در حمایت از این بیانیه وارد عرصه خواهند شد».
* حاشیههای سال گذشته فرانکفورت
سال گذشته نمایشگاه کتاب فرانکفورت تنها چند هفته پس از توفان الاقصی برگزار شد و یورگن بوس، مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت در آستانه برگزاری این نمایشگاه در بیانیهای اعلام کرد: «نمایشگاه فرانکفورت حامی اسرائیل است و قصد دارد صدای اسرائیل را در جهان برجسته کند و برنامههای ویژهای نیز در حمایت از اسرائیل تدارک دیده است».
برگزارکنندگان نمایشگاه سال گذشته فرانکفورت، حتی پا را فراتر گذاشتند و مراسم اهدای یک جایزه ادبی به عدنیه شبلی، نویسنده فلسطینی را لغو کردند، چون معتقد بودند کتاب او به نام «یک موضوع جزئی» یهودستیزانه است. در این کتاب که به جنگهای سال 1948 اعراب و اسرائیل میپردازد، سربازان متجاوز اسرائیلی یک دختر فلسطینی را به قتل میرسانند.
اکنون با آشکار شدن جنایتهای رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان، همچنین بمباران مناطق مسکونی و امدادی در غزه، ائتلاف ناشران از نمایشگاه فرانکفورت خواسته نهتنها رویه سال گذشته را ادامه ندهد، بلکه این جنایتها را نیز محکوم کند.
سلطانی با اشاره به اینکه حوزه نشر نسبت مستقیمی با آزادی بیان دارد و یادآوری آنکه زندگی و زنده ماندن، حق مسلم تمام مردم جهان است اما سردمداران متوحش رژیم صهیونیستی مانع این حق زندگی مردم فلسطین و لبنان میشوند، اظهار داشت: «هنگامی که ناشران به عنوان فعالان آزادی بیان که از قدرت کلام مکتوب نیز برخوردارند، دغدغه فلسطین داشته باشند، بیشک چنین دغدغهای در اکوسیستم فرهنگ دنیا نیز اثرگذار خواهد بود و موجب مانایی مساله فلسطین میشود، به گونهای که دشمن دیگر نمیتواند به کمک جریان رسانهای خود، جای ظالم و مظلوم را عوض کند».
سلطانی که از ناشران ایرانی خواست تا هرچه زودتر بیانیه حمایت از مردم مظلوم فلسطین را امضا کنند، حمایت از فلسطین را در نشر بینالملل مسبوق به سابقه دانست و گفت: «در سال 1398 و در نخستین جلسه هیاتمدیره، برای تطابق با دغدغههای مقام معظم رهبری بویژه در حوزه کتاب به گزارهای با عنوان «مقاومت» رسیدیم و در این چند سال همواره برای این موضوع، کتاب تولید کردهایم. ما معتقدیم مقاومت دارای قلههایی است که رهبران مقاومت در شمار این قلهها محسوب میشوند و نخستین کتابی که چاپ و نشر بینالملل در دوره جدید چاپ کرد، کتاب «زبور مقاومت» بود. این کتاب سیری در زندگانی، مواضع و دیدگاههای شهید بزرگوار سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزبالله لبنان، با نگاهی ویژه به جنگ ۳۳ روزه و مجاهدتهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است».
سلطانی همچنین با اشاره به یکی از آخرین کتابهای چاپ شده در نشر بینالملل با نام «ارض موعود» که یک رمان فلسطینی است، از تمام موسسات و نهادهای فرهنگی کشور بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست همچون موسسات تابعه سازمان تبلیغات اسلامی، بحث مقاومت و حمایت از آثار ادبی با موضوع غزه و فلسطین را در برنامهها و جشنوارههای بینالمللی خود پررنگتر کنند تا مساله فلسطین برای مردم مسلمان جهان و مخاطبان جوان آنها به مساله اول جهان اسلام تبدیل شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|