|
ارسال به دوستان
اخبار
دیدار معاون هنری ارشاد با بانوی خوشنویس همدانی
نادره رضایی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه حضور در بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان با سوسن شیخ، دارنده گواهینامه فوق ممتاز خوشنویسی در استان همدان دیدار کرد.
رضایی دیدار با هنرمندان پیشکسوت و ادای احترام به آنها در سراسر کشور را از جمله برنامههای معاونت هنری دانست و گفت: خوشحالم که در سفر به شهر همدان برای حضور در اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان فرصتی دست داد تا با خانم سوسن شیخ، هنرمند خوشنویس دیدار کنم.
وی ادامه داد: این دیدارها به مرور در تهران و سفرهای استانی انجام خواهد شد و ادامه خواهد داشت. در این دیدار مسعود ویژه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و خسرو نجومی رئیس انجمن خوشنویسان این استان، معاون هنری ارشاد را همراهی کردند.
***
میزبانی ملکالشعرای بهار از «پاییز ایرانی»
«پاییز ایرانی» با هدف ترویج هنر و معرفی هنرمندان نقاش معاصر ایران با ۵۰ اثر از ۲۳ هنرمند با تکنیک رنگ روغن، اکرولیک، کلاژ، مدادرنگی، گواش و در ۲ سبک انتزاعی و رئال، آذین دیوارهای نگارخانه ملکالشعرای بهار قصر شد.
در این نمایشگاه آثار متنوعی از هنرمندان شناختهشده و نوظهور ایرانی به نمایش گذاشته خواهد شد که هر یک داستانی منحصر به فرد از فرهنگ، طبیعت و روحیات ایرانی را روایت میکنند.
علاقهمندان به هنر و فرهنگ میتوانند از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در آیین افتتاحیه نمایشگاه نقاشی «پاییز ایرانی» حضور یابند و از نزدیک با آثار هنری آن آشنا شوند.
نمایشگاه «پاییز ایرانی» تا ۲۷ آبان ادامه خواهد داشت و بازدیدکنندگان میتوانند هر روز ساعت ۱۰ تا ۱۸ از این فرصت بهرهمند شوند. نگارخانه ملکالشعرای بهار در دل مجموعه تاریخی باغ موزه قصر در انتهای خیابان مطهری، خیابان شهدای ناجا، میدان پلیس واقع شده است.
***
آیینهای ایرانی شاهنامه در موزه آبگینه بررسی میشود
رویداد بررسی آیینهای ایرانی در شاهنامه فردوسی روز یکشنبه ۲۰ آبان در محل موزه آبگینه برگزار میشود.
نوید صالحوند، مدیر موزه آبگینه و سفالینههای ایران گفت: رویداد بررسی آیینهای ایرانی در شاهنامه فردوسی روز یکشنبه ۲۰ آبان در محل موزه آبگینه برگزار میشود.
وی با اشاره به برگزاری رویداد بررسی آیینهای ایرانی در شاهنامه فردوسی در محل موزه آبگینه، افزود: آیینهای ایرانی، از مولفههای مهم حفظ هویت ایرانی - اسلامی بوده و این آیینها معمولا همراه با حکمت و دلیل است. مهمترین کتابی که گویای این آیینهای ایرانی بوده و آنها را منعکس و بازگو میکند، کتاب شاهنامه حکیم فردوسی است. این باستانشناس در ادامه گفت: در همین راستا موزه آبگینه با برگزاری سلسله برنامههایی، در پی پرداختن به آیینهای ایرانی از کتاب شاهنامه است که تاریخ و هویت ایرانیان است.
صالحوند گفت: رویداد پیش رو «بررسی آیینهای ایرانی در شاهنامه فردوسی» با سخنرانی محمد رسولی، شاهنامهشناس همراه خواهد بود که سالهای متمادی به صورت تخصصی روی کتاب شاهنامه پژوهش داشته و تألیفات متعدد و متنوعی از وی درباره شاهنامه ارائه شده است.
***
کمک مردمی با پویش «ایران همدل به توان هیات»
هیاتهای مذهبی میتوانند از طریق سامانه جمعآوری مشارکتهای نقدی هموطنان عزیز برای کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان اقدام کنند.
قرار است در این طرح هیاتهای سراسر کشور با ساماندهی کمکهای نقدی جهت واریز به این پویش عمل کنند و فضای یکدست و همدل از کمک مردم مذهبی و هیأتی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان ایجاد کنند.
همچنین سایر اقشار جامعه نیز میتوانند از طریق این سامانه کمکهای خود را واریز کنند.
در جهت اطمینانبخشی نیز نمایندگان تشکلهای دینی به مناطق جنگزده لبنان و سوریه جهت نظارت بر حسن توزیع اقلام اعزام و نیز ماهانه 3 نفر از بانیان به مناطق لبنان و سوریه به قید قرعه اعزام خواهند شد.
تمام مبالغ جمعآوری شده تحت نظر ستاد مرکزی لبنان هزینه خواهد شد.
***
وزیر میراث فرهنگی از آثار تاریخی میمند فارس دیدن کرد
سیدرضا صالحیامیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه سفر به فارس از مسجد جامع که به ثبت ملی رسیده و متعلق به دوره قاجار است، امامزاده اسماعیل(ع)، حمام تاریخی و موزه مردمشناسی و... شهر میمند واقع در شهرستان فیروزآباد بازدید کرد. همچنین مقرر شد با ارائه طرحی این حمام تاریخی که موزه مردمشناسی است مرمت شود و چینش حمام نیز به طور اصولی به انجام برسد. وزیر میراثفرهنگی در این سفر از کارگاه شیشهگری در میمند هم بازدید کرد و تولید گل و گلاب در این شهر را ظرفیت مطلوبی در گردشگری دانست.
تولیدکنندگان گل و گلاب در این شهر درخواستها و پیشنهادهای خود را در زمینه سرمایهگذاری در صنعت گل و گلاب ارائه کردند.
شهر میمند در شهرستان فیروزآباد حدود ۹۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است، شهر گل و گلاب استان فارس است و یک مرکز گردشگری شاخص در این استان به شمار میرود.
ارسال به دوستان
نگاهی به ماندگارترین نقشهای پرستار در سینمای ایران به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب(س)
سینما فرشته
گروه فرهنگ و هنر: در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، سالروز میلاد حضرت زینب(س) به عنوان روز پرستار ثبت شده است.
درواقع میلاد حضرت زینب(س) بزرگ پرستار دشت کربلا نمادینترین روز برای نامگذاری به عنوان روز پرستار بوده است تا بهانهای باشد برای قدردانی از رشادتها و از خودگذشتگیهای پرستاران. در این میان سینمای ایران نیز در طول این سالها سعی کرده ادای دینی به این قشر داشته باشد، هرچند به عنوان یک تریبون مهم و فراگیر نتوانسته آنگونه که باید در به تصویر کشیدن از خودگذشتگیهای قشر پرستار موفق عمل کند. با اینکه در سینمای دفاعمقدس نقشهایی را داشتهایم که چهره پرستاران زحمتکش را تصویر کردهاند اما به نسلهای بعد از دوران جنگ که میرسیم، نقش پرستاران در فیلمها را کمتر از قبل مییابیم؛ نقشهایی که به عنوان یک شغل پرزحمت در کنار پزشکان بخوبی دیده نشدهاند. این فقدان پس از پاندمی کرونا کمتر هم شد. در حالی که از جانگذشتگی پرستاران و پزشکان در روزهای تیره و تار کرونا میتوانست سوژه بسیاری از فیلمها با محورهای مختلف باشد اما تاکنون سازندگان به آسانی از آن گذر کردهاند!
با همه این اوصاف، نمیتوان هم مدعی شد در دراماتیزه کردن زندگی قشر پرستار در سینمای ایران با قحطی روبهرو بودهایم. همانطور که اشاره کردیم تصویر پرستاران پرتلاش در سینمای جنگ همواره تصویری قابل تامل و بهیادماندنی بوده است.
با این مقدمه در ادامه به چند نقش ماندگار پرستار در سینمای ایران میپردازیم.
* گلچهره سجادیه؛ «سرزمین خورشید»
فیلم سینمایی «سرزمین خورشید» توسط احمدرضا درویش سال ۱۳۷۵ ساخته شد. این فیلم ژانر دفاعمقدس، مربوط به روزهایی است که خرمشهر کمکم به تصرف نیروهای دشمن درمیآید و مردم چارهای جز ترک شهر ندارند. «هانیه» شخصیت فیلم (با بازی گلچهره سجادیه) هم به همراه ۲ فرزندش قصد رفتن دارد اما برحسب وظیفه میماند و به مداوای زخمیها میپردازد. او امدادگری در قامت پرستار است و تا جایی که میتواند به مجروحان کمکرسانی میکند. فیلم «سرزمین خورشید» ادای دینی است به همه پرستاران و امدادگرانی که جانشان را کف دست گرفته بودند و به رزمندگان خدمت میکردند. گلچهره سجادیه به خاطر این نقش برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره پانزدهم فیلم فجر و برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن از نخستین جشن خانه سینما شد. این بازیگر به خاطر ایفای این نقش همچنان مورد تحسین است. آنچه شخصیت هانیه را ماندگار کرده، صلابت و عطوفتی است که به عنوان ۲ ویژگی در گلچهره سجادیه گنجانده شده که او را در قامت یک زن محکم و با اراده خوزستانی ترسیم کرده است.
در دوران دفاعمقدس و نیز سقوط و آزادسازی خرمشهر، زنان همپای مردان حضور داشتند؛ گاهی در لباس رزم و گاه در قامت امدادگر و احمدرضا درویش حواسش بوده که نقش زنان را نادیده نگیرد.
* عاطفه رضوی؛ «نجاتیافتگان»
نجاتیافتگان فیلمی به کارگردانی و نویسندگی رسول ملاقلیپور سال ۱۳۷۴ تولید شد. «مریم قندی» با بازی عاطفه رضوی، امدادگر جنگ است که در حین فعالیت، در یک درمانگاه صحرایی مورد حمله قرار میگیرد. او میخواهد با استفاده از برانکارد، یک مجروح قطع نخاعی را از مهلکه نجات دهد ولی کارش خیلی سخت است. فیلم «نجاتیافتگان» آینهای است که در آن میتوان بخشهایی از ایثار و جانفشانی پرستاران را دید؛ کسانی که تا پای جان در حرفهشان تلاش میکنند.
عاطفه رضوی به خاطر نقش مریم قندی از دومین جشن خانه سینما تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.
متفاوتترین تصویر حضور زنان در سینمای دفاع مقدس به نام عاطفه رضوی در فیلم «نجاتیافتگان» ثبت شده است. زندهیاد رسول ملاقلیپور در این فیلم امدادگر را نه در پشت خاکریز که در دل جنگ قرار داده است. مریم برای نجات یک رزمنده قطع نخاع، پا در مسیری سخت میگذارد. برای انتقال این سختی تنها دیالوگ کافی نیست، بازیگر باید از چهره و حرکات فیزیکال بهره ببرد تا مخاطب با او همراه شود. عاطفه رضوی همه توانش را به خدمت میگیرد و چنان به کاراکتر مریم جان میدهد که گویی در حال تماشای سرنوشت یک امدادگر واقعی در بحبوحه جنگ هستیم.
* لیلا حاتمی؛ «شیدا»
فیلم سینمایی «شیدا» به کارگردانی کمال تبریزی سال ۱۳۷۷ تولید شد. داستان فیلم در دوران دفاع مقدس روایت میشود؛ جایی که «فرهاد» (پارسا پیروزفر) در جنگ مجروح شده و موقتا بیناییاش را از دست داده است. او را به بیمارستانی صحرایی منتقل میکنند که در آن پرستاری به نام شیدا مشغول به کار است. رفتار فرهاد در تحمل درد، توجه شیدا را به خود جلب میکند. او بتدریج میفهمد که میتواند با تلاوت قرآن، التیامبخش فرهاد باشد. مراقبت شیدا از فرهاد، به مرور پیوندی عاطفی بین آنها ایجاد میکند. فیلم «شیدا» در عین شرح این دلدادگی، روایتگر تلاش و ایثار پرستاران در دوران دفاع مقدس هم هست. شیدا یکی از بازیهای تحسینشده کارنامه لیلا حاتمی است. او تلاش یک پرستار و شرم یک زن را باورپذیر به نمایش گذاشته است. فیلم «شیدا» از معدود فیلمهایی است که در آن عشق در خاکریز شکل میگیرد. این فیلم بعد از نزدیک به 2 دهه، به عنوان یکی از آثار ممتاز سینمای دفاعمقدس محبوبیت دارد.
* سحر دولتشاهی؛ «طلا و مس»
فیلم سینمایی «طلا و مس» به کارگردانی همایون اسعدیان سال ۱۳۸۸ تولید شد. این فیلم داستان کاراکتری به نام «رضا» است که همسرش بیمار میشود. این طلبه در تهران کسی را ندارد و در بیمارستان با پرستاری به نام «سپیده» مواجه میشود. سپیده نمایندهای از تفکری است که نقد بر رفتار روحانیت دارند. به مرور اما سپیده پی به برداشت نادرست خود میبرد و حالا که بیپرده با یک طلبه مواجه شده، تصویری کامل از این قشر به دست میآورد. در طول فیلم گوشههایی از نگاه انسانی پرستاران عیان است و در میانه فیلم به اوج میرسد؛ جایی که سپیده نزد همسر طلبه میرود و خود را در قبال خانواده او مسؤول میداند.
سحر دولتشاهی درک درستی از موقعیت نقش خود در این فیلم دارد. به اندازه و به حد کافی درونیات شخصیت را میشکافد. سحر دولتشاهی در مصاحبهای درباره این فیلم و نقش خود عنوان کرده بود: «به نظرم سپیده بیش از اینکه تحت تأثیر سیدرضا قرار بگیرد، تحت تأثیر عشق بین زهراسادات و همسرش (سیدرضا) قرار میگیرد و یک بعد جدیدی از شخصیت سیدرضا را مشاهده میکند. به نظرم جذابترین بعد شخصیت سپیده آن قضاوتهایی است که ابتدا درباره سیدرضا میکند و در پایان متوجه میشود بیشتر این قضاوتها و پیشداوریها اشتباه بوده است».
* شبنم مقدمی؛ «امروز»
فیلم سینمایی «امروز» ساخته سیدرضا میرکریمی سال ۱۳۹۲ تولید شد. این فیلم، روی وجه انسانی حرفه پرستاری دست گذاشته است. سیدرضا میرکریمی داستان یک راننده تاکسی به نام یونس (پرویز پرستویی) را محور درام قرار داده است که در یک روز با زنی باردار مواجه میشود. او را به بیمارستان میبرد و اینجاست که نقش دراماتیک پرستاران برجسته میشود.
شخصیت اصلی برعهده شبنم مقدمی است؛ او را در موقعیتی میبینیم که خودش صاحب زندگی شخصی است اما زندگی حرفهایاش را به همان اندازه مهم میداند. به همین خاطر است که وقتی با یک زن باردار تنها مواجه میشود، برخوردش فراتر از یک پرستار است و به واقع در قامت یک فرشته ظاهر میشود.
شبنم مقدمی در این فیلم برای نمایش شخصیت یک پرستار، اقتدار و مهربانی را در هم میآمیزد. بازی او در این نقش سیمرغ مکمل جشنواره سیودوم فجر را برایش به همراه داشت.
ارسال به دوستان
نگاهی به دبیران مهمترین رویداد سینمایی کشور به بهانه انتخاب دبیر چهلوسومین جشنواره فیلم فجر
از وخشوری تا شاهسواری
گروه فرهنگ و هنر: با نزدیکشدن به روز ثبتنام متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم فجر، لزوم انتخاب دبیر برای این رویداد سینمایی اهمیت بیشتری پیدا میکند. پیش از این محمد خزاعی، رئیس پیشین سازمان سینمایی برای دبیری چهلوسومین دوره این جشنواره منصوب شده بود اما پس از تغییر ریاست این سازمان، بالطبع باید تغییراتی در دبیری جشنواره فیلم فجر و شیوه برگزاری این رویداد اتفاق میافتاد.
جشنواره فیلم فجر در ۴۲ دوره گذشته ۱۵ دبیر داشته است. در نخستین دوره حسین وخشوری دبیر این رویداد سینمایی بود.
وخشوری همزمان با دبیری در وزارت ارشاد، مسؤولیت اداره کل تحقیقات و روابط سینمایی را بر عهده داشت. پس از او در تمام ادوار، دبیران جشنواره فیلم فجر یا رئیس وقت سازمان سینمایی بودند یا مدیر بنیاد سینمایی فارابی. در این بین دبیرانی نیز بودند که فعالیتهای اجرایی داشتند یا در سازمانهایی چون صدا و سیما، مرکز گسترش سینمای مستند و... سمت داشتند.
پس از وخشوری، سیدمحمد بهشتی این مسؤولیت را عهدهدار شد. بهشتی ۱۰ سال دبیر جشنواره فیلم فجر بود و پایه و اساس جشنواره فجر را با تمام مختصات فعلی بنا نهاد. بهشتی از آن دست دبیرانی بود که همزمان، رئیس بنیاد فارابی نیز بود. در 10 سال مدیریت بهشتی بر جشنواره فجر و فارابی، سمتوسوی تولیدات سینمای ایران به ساختار فعلی رسید. «مهاجر»، «پرواز در شب»، «در مسیر تندباد» و... در زمان ریاست او در جشنواره فیلم فجر جایزه گرفتند. بهشتی خودش سینماگر نبود و بیشتر سوابق اجرایی داشت اما دورانی مهم را برای جشنواره فیلم فجر رقم زد.
پس از بهشتی، در دوره سیزدهم، مهدی فریدزاده به عنوان دبیر این رویداد انتخاب شد. فریدزاده نخستین دبیری بود که رئیس وقت سازمان سینمایی نیز بود و دبیری یک ساله او به دیده شدن اثر مهمی چون «روز واقعه» انجامید.
دورههای چهاردهم و پانزدهم فجر به دبیری سیدعزتالله ضرغامی برگزار شد. او نیز همچون فریدزاده رئیس وقت سازمان سینمایی بود و «بچههای آسمان» مهمترین اثری بود که در زمان دبیری او در جشنواره فیلم فجر اکران شد. آخرین دبیری که رئیس وقت سازمان سینمایی بود، مرحوم سیفالله داد بود که دورههای شانزدهم تا نوزدهم بر جایگاه دبیری این رویداد تکیه زد. «آژانس شیشهای» و «رنگ خدا» آثار مهمی بودند که در زمان ریاست داد بر سازمان سینمایی تولید شدند.
با شروع دهه ۸۰، دبیران جشنواره فیلم فجر از ریاست سازمان سینمایی به ریاست بنیاد سینمایی فارابی تغییر کردند و تا نیمه این دهه یعنی از دوره بیستم تا بیستوپنجم ۲ رئیس از فارابی بر مسند دبیری جشنواره فیلم فجر نشستند. محمدمهدی عسگرپور و علیرضا رضاداد بیشتر سوابق تلویزیونی و اجرایی داشتند تا سینمایی. «مهمان مامان» و «بوتیک» 2 اثر ماندگاری بودند که در دوره ریاست این دو به تاریخ سینمای ایران اضافه شدند.
2 دوره بعدی یعنی دورههای بیستوششم و بیستوهفتم که درست پیش از سال ۸۸ بود، به دبیری یکی دیگر از مدیران فارابی یعنی مجید شاهحسینی برگزار شد. دستاورد مهم دوران دبیری او، اکران فیلم جنجالی «درباره الی» در جشنواره بود که واکنشهای متعدد و متفاوتی به همراه داشت.
از سال ۸۸، موج انتخاب دبیران برای جشنواره فیلم فجر تغییر کرد و روسای سازمانها در حاشیه انتصاب برای این سمت قرار گرفتند. مهدی مسعودشاهی دبیری دورههای ۲۸ و ۲۹ را در سالهای ۸۸ و ۸۹ در حالی بر عهده داشت که جشنواره بیستوهشتم به واسطه شرایط کشور، جزو متفاوتترین جشنوارههای برگزارشده بود. در این 2 سال «به رنگ ارغوان» جزو فیلمهای مهم اکران شده در جشنواره فیلم فجر بود. در دوره سیام در آستانه شروع چهارمین دهه برگزاری، محمد خزاعی دبیری جشنواره را عهدهدار شد. اکران «قلادههای طلا» در این دوره، موج واکنشها را برای او به عنوان دبیر به همراه داشت. در دهه چهارم، جشنواره متنوعترین دبیران را به خود دید. محمدرضا عباسیان دبیر دوره سیویکم بود که بیشتر مستند ساخته بود. رضاداد که البته دیگر بر مسند ریاست فارابی نبود، دورههای سیودوم و سیوسوم عهدهدار دبیری جشنواره بود.
محمد حیدری دبیری دورههای سیوچهارم و سیوپنجم را در حالی بر عهده داشت که ریاست مجموعه تئاتر شهر را در پیشینه خود داشت. دورههای سیوششم تا سیوهشتم میزبان ابراهیم داروغهزاده بود که تحصیلات پزشکی داشت و در تلویزیون نیز مدیر بود. سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد دوره سیونهم و مسعود نقاشزاده نیز دوره چهلم جشنواره فجر را دبیری کردند.
علاوه بر خزاعی که پیشینه تهیهکنندگی داشت، مجتبی امینی دبیر دیگری بود که سابقه تهیه فیلمهای «آفریقا» و «چراغهای ناتمام» و مدیریت تولید فیلم مهمی چون «دهلیز» را در کارنامه داشت. امینی دورههای چهلویکم و چهلودوم را دبیری کرد و بیشترین حواشی که در پی دبیری او ایجاد شد، تهیهکنندگی مجموعه «گاندو» بود.
حالا پس از امینی و خزاعی که تنها چند ماه نام دبیر را بر پیشانی داشت و فرصت نشد مدیریت این رویداد سینمایی را برای دومینبار تجربه کند، منوچهر شاهسواری، تهیهکننده دیگر سینماست که سکان دبیری جشنواره فیلم فجر را عهدهدار خواهد شد. هر چند او از سال ۹۳ تاکنون جز سریال «سلام آقای مدیر» اثری تهیه نکرده اما پیشینه تهیهکنندگی دارد و مجری طرح و مدیر تولید نیز بوده است. شاهسواری از قائممقامی خانه سینما تا مدیرعاملی آن و ریاست شورای صنفی نمایش را در کارنامه دارد. به علاوه آثاری چون «مزارشریف» و فصل «بارانهای موسمی» و «یک گزارش واقعی» را در سینما و سریال ماندگار «در پناه تو» را در تلویزیون تهیه کرده است. با این پیشینه باید دید شاهسواری که سابقه نسبتا خوبی در تهیهکنندگی دارد، چگونه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر را مدیریت خواهد کرد.
ارسال به دوستان
یادداشت روز
شیخ حسین مردم
امیرحسین ثمالی: در یک قانون نانوشته در حوزههای علمیه، به کسی که خیلی اهل درس و بحث نیست میگویند «روضهخوان» و شاید برخی اهل علم نیز چندان خوش نداشته باشند به این صفت شناخته شوند اما جالب است بدانید طلبهای که ادبیات عرب و معالمالاصول را به صورت خصوصی نزد آیتالله میرزاعلی فلسفی خوانده، سطوح عالی فقه و اصول را محضر فقهایى چون مرحوم آیتالله سیدمحمد محققداماد، مرحوم آیتالله حاجشیخ ابوالفضل نجفىخوانسارى و مرحوم آیتاللهالعظمی حاج میرزاهاشم آملى رحمتاللهعلیهم گذرانده و تقریرات میرزاهاشم را به رشته تحریر درآورده، تا امروز حدود 120 جلد کتاب را (در موضوعات گوناگون تفسیری، عرفانی، حدیثی، تاریخی و...) تألیف کرده که برخی از آنها به 5 زبان دنیا ترجمه شدهاند و از چند تن از مراجع بزرگ شیعه یعنی آیات عظام میلانى، آخوند همدانى، کمرهاى، گلپایگانى، سیداحمد خوانسارى، مرعشى نجفى و حضرت امام خمینى صاحب اجازات علمیه و روائیه است، خودش اصرار دارد او را به عنوان «روضهخوان» بشناسند! او خود را یک «روضهخوان» میخواند تا از یک طرف ارتباط وثیق و جداناشدنی خود با دستگاه سیدالشهدا علیهالسلام را نشان دهد و از طرف دیگر ارتباطش با عموم جامعه هر چه بهتر حفظ شود و مردم احساس نکنند برای دسترسی به این عالم وارسته نیاز به حضور در کلاسهای تخصصی فقه و اصول و فلسفه دارند. هر اندازه از حلاوت و ملاحت این استاد اخلاق بگوییم، نمیتوانیم آن را بخوبی توصیف کنیم و هر آن که فقط یکبار پای منبر او حاضر شده باشد، بخوبی این خصایص را درک کرده و وابسته به این همه خوبی و حسنه میشود. روز پنجشنبه به پاس 6 دهه فعالیت تبلیغی، دینی و اخلاقی استاد حسین انصاریان در تالار وحدت برای او بزرگداشتی برگزار شد که از روسای قوا تا طلاب و مردم کوچه و بازار به تکریم استاد آمدند. به همین مناسبت خالی از لطف نیست چند ویژگی مهم شیخ حسین را به مرور بنشینیم.
* زبان ساده و روان
نخستین ویژگی هر مبلغ و خطیب توانمند و خلاقی، سادهسازی - و نه ابتذال - معارف عمیق و حساس دینی است. چنانکه روزگاری مرحوم آیتالله محمدتقی فلسفی توانست با انباشته عظیم علمی خود، ذهن و فکر جوانان عصر پهلوی را مشغول خود سازد و متفکر شهید استاد مطهری نیز با بازخوانی و روانسازی منظومه فکری اسلام، توجه روشنفکران و دانشگاهیان را به خود جلب کند، شیخ حسین انصاریان نیز بخوبی از این خصیصه برخوردار است که بتواند معارف و علوم آموخته خود در زمینههای تاریخی، تفسیری، حدیثی، ادبیات عرب، فقه و... را برای مخاطبان به صورت شیوا و روان بیان کند و راه جدیدی را برای آنها بگشاید.
* توجه به نیازهای مردم در حوزه دین
جامعه امروز ما که از رهگذر مدرنیته، عوارض رشد بیقاعده شهرنشینی، نابسامانیهای اقتصادی، آسیبهای اجتماعی و... در معرض مخاطرات اخلاقی قرار دارد، بشدت تشنه اخلاق ناب اسلامی است که قرنها با آن زندگی کرده و خو گرفته و استاد انصاریان با درکی دقیق از این نیاز، بخش مهمی از منابر و فعالیت خود را در این حوزه متمرکز ساخته است. نگاهی به فعالیتهای اجتماعی استاد انصاریان از سالهای پیش از پیروزی انقلاب تا امروز بخوبی گواهی بر این مدعاست، او دهههاست با تبدیل مسجد و کتابخانه هدایت به یک مرکز دینی، بخوبی در متن جامعه قرار گرفته و از کودک و نوجوان تا افراد کهنسال در این مرکز دینی در آمد و شد هستند.
استاد انصاریان همان کسی بود که در گرماگرم روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، در حالی که بخش مهمی از متدینان دغدغه تخریب محله شهرنو را داشتند، از طرف آیتالله شهید قدوسی مأمور ساماندهی اوضاع شد و به اخلاقیترین و روامدارانهترین شکل ممکن ورود کرد و ضمن دعوت کردن زنان روسپی به توبه نصوح، اجازه تندی و برخورد خشن با آنها را نداد و در سکوتی دلنشین، بسیاری از زنان بازمانده را به اسلام و آموزههای اخلاقی آن دعوت کرد و پس از خرید تمام خانههای آن محله از صاحبان، دستور تخریب خانهها صادر شد. منابر وی آکنده از نکات اخلاقی در حوزههای مختلف آداب فردی، ارتباطات اجتماعی، حقوق افراد جامعه نسبت به یکدیگر، حقوق خانواده، اخلاق در سیاست، توصیه به سیاستمداران، توصیه به کسبه و بازاریان و... است که جملگی نشان از تمرکز استاد در این زمینه دارد. شاید بتوان دعاهای خاص استاد در شبهای قدر در حق اقشاری که کمتر کسی آنها را به یاد دارد (خلبانها، ملوانان، رفتگرها، پرستاران، پزشکان، رانندگان کامیون، گناهکاران، کسانی که حتی علاقهای به حضور در مجالس اهلبیت ندارند و...) را نیز جلوهای مهم از اخلاقمداری و اقدامات ترویجی ایشان در جامعه دانست.
او مانند طبیبی دوار در طول سال در شهرها و شهرستانها حاضر میشود و به رغم کهولت سن و بیماری، خود را به اقصی نقاط کشور میرساند تا حضور خود در متن جامعه را حفظ کرده و همگان را از این معارف بهرهمند کند.
* تبیین مفهوم دقیق اسلام
هر آنچه سیاستمداران در ایران و سایر کشورهای اسلامی - بویژه ترکیه - از مفهوم اعتدال در اسلام سوءاستفاده کردند، استاد حسن انصاریان به صورت صحیح از تساهل، تسامح و اعتدال و میانهروی در آموزههای اخلاقی و دینی سخن گفت و مفهوم تعادل بین خوف و رجا را بدرستی برای عموم مردم ترجمه کرد و اینچنین توضیح داد: «خوف و رجا یا بیم و امید در آیات و روایات ۲ صفت از صفات خوب مؤمنان راستین است. اهل ایمان نه از غضب و عذاب خداوند ایمن میشوند و نه از رحمتش مأیوس و ناامید.
توازن این بیم و امید که ضامن تکامل و پیشروی آنها در راه خداست، همواره در وجودشان حکمفرماست... منظور از اجتماع خوف و رجا بهرهمندی آدمی از این ۲ ویژگی درونی است به طوری که تعادل درونی خود را به طور مداوم حفظ کند و هرگاه غرور و غفلت دامنگیر او شد، خوف و ترس سراسر وجودش را فراگیرد و هرگاه ناامیدی و افسردگی دامنگیر او شد، رجا و امید به رحمت، دل او را لبریز کند».
* حلقه وصل سیاست و اجتماع
اما ویژگی جالب - و تا حدودی منحصربهفرد - استاد انصاریان، حضور وی در متن حوادث سیاسی و عدم آلودگی به آسیبهای سیاست است. او که دارای سوابق مبارزاتی در دوران پهلوی است، پس از پیروزی انقلاب نیز همچنان در متن بسیاری از حوادث مهم از جمله جنگ تحمیلی و حضور در جبههها بود و در عین حال در سالیان متمادی نسبت به کلانمسائلی چون لزوم مقابله با استکبار، جنگ نرم و جنگ فرهنگی و بسیاری دیگر از مسائل که صبغه سیاسی دارند، کاملا آگاه بوده و نسبت به آن هشدار داده است. به نظر میرسد حتی فراتر از این موارد، میتوان از استاد انصاریان به عنوان حلقه وصل اجتماع و سیاست نام برد که در بزنگاههای مهم و گسستهای اجتماعی بخوبی نقشآفرینی میکند. همگان به خاطر دارند پس از اغتشاشات پاییز 1401 و بحران مرگ مهسا امینی، سخنان استاد انصاریان در شبهای قدر خطاب به دختران و زنان جامعه که اقدام به هنجارشکنی میکنند، چه تاثیر گستردهای داشت و در شبهای بعد قدر چه موجی از دختران و زنان نه چندان محجبه را به مجلس اهل بیت کشاند.
آری! استاد شیخ حسین انصاریان در طول 6 دهه فعالیت تبلیغی ـ دینی خود با چنین خصیصههای مهمی و همچنین با تعمقی شگرف در آموزههای دینی، در جامعه ایران نقشآفرینی کرده و میراث گرانبهایی را از خود به جا گذاشته که به نظرم «حضور در اجتماع» توسط یک عالم دین، مهمترین این یادگارهاست.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|