|
ارسال به دوستان
اخبار
۶ فیلمنامه پروانه ساخت گرفتند
شورای پروانه فیلمسازی در نخستین جلسه دوره جدید با ساخت ۶ فیلمنامه موافقت کرد.
بر این اساس فیلمنامههای «موسیو کمال» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی حسین قاسمیجامی؛ «ناتور دشت» به تهیهکنندگی مهدی فرجی برزگر، کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان سعدی و نویسندگی حمید اکبریخامنهسر؛ «باد وحشی» به تهیهکنندگی سیدابراهیم عامریان، کارگردانی داود خیام و نویسندگی داوود خیام و علی زرنگار؛ «فاصله بین دو شلیک» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی محمدرضا عرب؛ «ذوق مرگ» به تهیهکنندگی ساجده سرائی، کارگردانی سیدداوود اطیابی و نویسندگی سیدحسام فرهمندجو و لقمان خالدی و «ناپلئون در باغ زردآلو» به تهیهکنندگی احسان ظلیپور، کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی روزبهانی موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی را اخذ کردند.
***
پیمان معادی بهترین بازیگر مرد جشنواره هانوی شد
در مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره بینالمللی هانوی، جایزه بزرگ جشنواره برای بهترین فیلم و همچنین جایزه بهترین کارگردانی به مجیدرضا مصطفوی و جایزه بهترین بازیگر مرد به پیمان معادی رسید.
پیمان معادی که از میهمانان این جشنواره بود، به دلیل تداخل زمانی برگزاری جشنواره با فیلمبرداری پروژه جدید سینماییاش در آمریکا، نتوانست در جشنواره حضور داشته باشد. این فیلم در تمام ۴ رشته اصلی جشنواره از جمله بهترین بازیگر زن (هانیه توسلی و فرشته حسینی) نیز کاندیدا بود که جایزه این بخش به تینا تاورایت برای بازی در فیلم «هشت تصویر از دریاچه بیوا» (نماینده سینمای استونی در اسکار ٢٠٢٥) رسید. این جشنواره ٧ تا ١١ نوامبر (١٧ تا ٢١ آبان) در شهر هانوی ویتنام برگزار شد.
فیلم سینمایی «بیسر و صدا» با نام بینالمللی Hard Shell به کارگردانی و تهیهکنندگی مجیدرضا مصطفوی و با سرمایهگذاری صنایع غذایی و دانشبنیان دوماس، پیش از این نیز در چهلوهشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم سائوپائولو برزیل برای نخستین بار به نمایش درآمد. عرضه و پخش بینالمللی فیلم «بی سر و صدا» بر عهده محمد اطبایی است.
***
روایتی از آمریکا به روایت برنی سندرز
کتاب «ثروتمندترین کشور دنیا هستیم» به تازگی با ترجمه امیر پرویز علیآبادی و مونا حجیجو توسط انتشارات راه یار منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب روایتی از ایالات متحده آمریکا از زبان «برنی سندرز» نامزد انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ آمریکا است.
«مایکل مور» مستندساز آمریکایی، 4 ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده، با وجود اینکه بر اساس پیشبینی اغلب نظرسنجیها، هیلاری کلینتون پیروز انتخابات بود، در یادداشتی ترامپ را برنده انتخابات ریاستجمهوری متحده در سال ۲۰۱۶ دانست. برنی سندرز سناتور ایالت «ورمانت» در سنای ایالات متحده، در رقابتهای درونحزبی انتخاب نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، رقیب جدی هیلاری کلینتون بود. در روزهای اول رقابتها، در نظرسنجیها تنها ۳ درصد رای داشت. کسی او را نمیشناخت و تا مدتها از سوی رسانههای رسمی در بایکوت کامل قرار داشت. به او و حرفهایش پرداخته نمیشد.
این کتاب با ۳۱۲ صفحه، شمارگان 1000 جلد و قیمت ۱۸۵ هزار تومان عرضه شده است.
***
اعلام اسامی فیلمهای دوره چهارم گروه سینمای فرهنگ
گروه سینمایی فرهنگ کار خود را از اواسط تیرماه آغاز کرد و تاکنون از ۱۵ فیلم با تعریف آثار سینمایی فرهنگی حمایت کرده است. حال با اتمام ۳ دوره اکران، ۵ فیلم «شهسوار»، «آغوش باز»، «استاد»، «شهر گربهها ۲» و «نفرین آرتا» به عنوان فیلمهای مورد حمایت گروه سینمایی فرهنگ در دوره چهارم اعلام شدهاند.
گروه سینمایی فرهنگ با هدف حمایت از آثار سینمایی فرهنگی که امکان باقی ماندن بر پرده سینما را به صورت طولانیمدت ندارند و ممانعت از تسخیر گیشه توسط فیلمهای تجاری و مهجور ماندن دیگر فیلمها تشکیل شده است. لازم به ذکر است فیلمهای جامعه هدف این گروه آثاری است که از کف فروش افتاده و دیگر سرگروه ندارند. بنابراین با قرار گرفتن در گروه سینمایی فرهنگ جان تازهای به آنها داده میشود و امکان ادامه اکران به مدت ۵ هفته و ۵ سانس در هر روز را خواهند داشت.
***
پیدا شدن جسد یک بازیگر کرهای در خانهاش
منابع پلیس کرهجنوبی اعلام کردند جسد «سونگ جه لیم» بازیگر ۳۹ ساله حوالی ظهر، توسط یکی از دوستانش که قرار ناهار با او داشت، در منزل این بازیگر واقع در سئول کشف شد. علت مرگ این بازیگر اعلام نشده است اما بر اساس اطلاعاتی که توسط منابع منتشر شده است، هیچ شواهد واضحی از خشونت در محل وجود ندارد و یک یادداشت در محل کشف جسد پیدا شده است.
سونگ (که نامش سونگ جه ریم نیز نوشته شده است) سال ۲۰۰۹ در فیلم «بازیگران زن» نقشآفرینی کرد. محبوبیت او با بازی در نقش یک جنگجوی وفادار به پادشاه در درام «ماه در آغوش خورشید» (۲۰۱۲) که در ۲۰ قسمت آن حضور داشت، افزایش یافت. او بعدا با حضور در ۳۸ قسمت از رئالیتی شو «ما ازدواج کردیم» (۲۰۱۴) محبوبیت بیشتری به دست آورد.
از آخرین حضورهای «سونگ» به نقش اصلی فیلم اکشن کمدی «پولدار شوید» به کارگردانی «یانگ ته جین» میتوان اشاره کرد.
ارسال به دوستان
احسان محمدحسنی، مؤسس سازمان هنری رسانهای اوج روز گذشته با این نهاد هنری خداحافظی کرد
۱۵ سال در اوج
گروه فرهنگ و هنر: روز گذشته در حالی احسان محمدحسنی پس از 15 سال سازمان هنری رسانهای اوج را ترک کرد که طی این مدت به گواه بسیاری از منتقدان و کارشناسان، اوج به یکی از تاثیرگذارترین و جریانسازترین نهادهای فرهنگی و هنری کشور بدل شد؛ مجموعهای که از سال 88 توسط احسان محمدحسنی به همراه گروهی از اهالی هنر و کارشناسان مدیریت فرهنگی، طرح مطالعاتی، نیازسنجی و پژوهشیاش کلید زده شد و در نهایت سال 1390 به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.
تاسیس خانه مستند و پویانمایی انقلاب اسلامی، خانه فیلم و فیلمنامهنویسی انقلاب اسلامی، خانه طرح و گرافیک انقلاب اسلامی، مأوا و همچنین شبکه افق از جمله اقدامات سازمان اوج است.
تولید سالانه دهها مستند در خانه مستند، طراحی و اکران دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) که بعدها توسط سایر دستگاهها در دیگر میادین شهر تهران گسترش یافت، تولید آثار نمایشی پرمخاطبی چون «هفت خان اسفندیار»، «رستم و سهراب» و «تنهاتر از مسیح» که سال گذشته با بیش از 3میلیون مخاطب که شامل نیمی از کل مخاطبان تئاتر کشور است اجرا شد و اکران مستمر بینالمللی آثار جبهه مقاومت چون فیلم «به وقت شام» تنها بخشی از فعالیتهای این سازمان به شمار میرود.
اما در کنار این تولیدات باید برگ برنده اوج را در تولیدات سینماییاش دانست؛ آثاری که از اغلب آنها به عنوان فیلمهای ماندگار سینمای ایران یاد میشود. از همین رو فرصت را مغتنم شمردیم و به شاخصترین تولیدات سینمایی اوج طی 15 سال گذشته نگاهی انداختیم.
نخستین فیلم سینمایی که با سرمایهگذاری اوج روی پرده رفت، فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا در سال 91 بود؛ فیلمی که در گام نخست با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی با محوریت شهید دکتر چمران تولید شد. این فیلم در حالی سال 93 اکران خود را آغاز کرد که جزو 10 فیلم پرمخاطب سال قرار گرفت؛ سالی که در آن فیلمهایی چون «شهر موشها»، «طبقه حساس»، «آتشبس۲»، «معراجیها» و «خط ویژه» اکران شدند و قرار گرفتن یک فیلم دفاع مقدسی در بین تعداد زیادی از آثار طنز، کودک و نوجوان آن هم در شرایط ویژه اجتماعی و تغییرات دولت به معنای واقعی یک موفقیت چشمگیر در گام نخست اوج به شمار میرفت.
از لحاظ کیفی نیز «چ» یکی از آثار شاخص و منحصربهفرد سینمای دفاع مقدس از آب در آمد، تا جایی که بسیاری از منتقدان پیرامون آن نقدهای مثبت بسیاری نوشتند، از جمله میتوان به نقد مسعود فراستی اشاره کرد که در آن سال بازتاب بسیاری یافت. فراستی درباره «چ» نوشت: «فیلمی تحقیق شده و کار شده [است]، نه سرهمبندی شده. مفهومزده هم نیست. خوشبختانه مساله دارد. مساله دیروز و مهمتر مساله امروز. فیلم کهنه و دیروزی هم نیست. فیلم سخت و آبرومند و سرپایی است که نه ملودرام سطحی میشود، نه جنگی «دِمُده». فیلمی است که میتواند مخاطب امروز را جلب کند حتی مخاطب ناآشنا با چمران و بیگانه با پاوه آن زمان. فیلم جنگزده نیست و جنگطلب و قهرمانساز دروغین. صلحطلب است اما نه تسلیمطلب. آسیبشناسانه است و تا حدی تحلیلگر. ملی است و نگاهش نیز خیلی خصوصی نیست».
«بادیگارد»، «هیهات» و «ایستاده در غبار» 3 فیلمی بودند که سال 94 پس از تجربه موفق «چ» توسط اوج ساخته شدند.
«بادیگارد» در اکران سال 95 با بیش از یک میلیون مخاطب پس از 3 فیلم طنز «من سالوادور نیستم»، «50 کیلو آلبالو» و «بارکد» و 2 فیلم اجتماعی «فروشنده» و «ابد و یک روز» رتبه ششم را کسب کرد.
اما اکران «بادیگارد» نیز خالی از حواشی نبود تا جایی که یکی از روزنامهها در وصف حواشی به وجود آمده چنین نوشت: «وقتی «بادیگارد» ساخته شد، با یکی از بزرگترین موجهای تاریخ رسانهای ایران علیه یک فیلم سینمایی مواجه شد. ابراهیم حاتمیکیا برای اینکه به دست چنین افرادی بهانه نداده باشد، فیلمش را با عالیترین کیفیتهای بصری و جذابترین روایت داستانی ساخت. این قضیه آنها را مجبور کرد صریحتر باشند و مستقیما بگویند با مضمون کار مشکل دارند».
«ایستاده در غبار» فیلمی بود که سال 95 روی پرده رفت که با بیش از 400 هزار مخاطب در بین آثار اکرانشده در سینمای دفاع مقدس طی 15 سال اخیر از جایگاه قابل قبولی برخوردار است.
امیر قادری، منتقد سینما در آن سال با اشاره به منحصربهفرد بودن این فیلم گفت: «ایستاده در غبار» جزئیاتی از شخصیت فیلم را برای مخاطب طراحی میکند که ما در سینمای ایران، کمتر شاهد آن هستیم. من تاکنون ایده این فیلم را در جایی ندیدهام و نخستینبار است این قالب از فیلم که هم مستند باشد و هم داستانی در سینمای ایران مطرح شده است. «ایستاده در غبار» میتواند قابلیت بیانی سینما را گسترش دهد و باعث ایجاد تجربههای تازهتری در هنر سینما شود. ضمن اینکه فیلم به دلیل قهرمانسازیاش، توانسته یکی از کمبودهای سینمای ایران را جبران کند.
اما «به وقت شام» را باید دیگر فیلم شاخص اوج دانست؛ فیلمی که سال 97 روی پرده رفت و با یک میلیون و 800 هزار مخاطب پس از 2 فیلم طنز «هزار پا»، «تگزاس» و فیلم اجتماعی «لاتاری» رتبه 4 پرمخاطبترین فیلم سینمای ایران را کسب کرد. حواشی فیلم در نشست خبری بسیار پر سر و صدا شد تا یکی از خاصترین نشستهای خبری 36 سال جشنواره به نام فیلم «به وقت شام» شود.
«تنگه ابوقریب» دیگر فیلم این مجموعه بود که در سیوششمین جشنواره فیلم فجر با 4 سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین بازیگر و بهترین جلوههای ویژه میدانی عنوان موفقترین فیلم دفاع مقدس در مهمترین رویداد سینمایی ایران را به خود اختصاص داد.
پوریا ذوالفقاری، منتقد سینما درباره این فیلم در نشستی گفت: «موقعیت ملودرام فیلم «تنگه ابوقریب» جوانان متفاوتی با فرهنگهای مختلف است که وارد نبردی در تنگه ابوقریب میشوند؛ نبردی که ابتدا نمیدانند تا چه حد سخت و نفسگیر است اما وقتی با حجم بالای مجروحان و شهدای برگشتی از تنگه روبهرو میشوند، متوجه حجم وسیع و نفسگیری آن میشوند».
«منصور»، «غریب»، «مجنون»، «فهرست مقدس»، «سوءتفاهم»، «23 نفر»، «روز بلوا»، «خروج»، «لباس شخصی» و «آبادان 1160» از دیگر آثار مطرح و شاخص اوج هستند که سخن پیرامون آنها بسیار و مجال برای توضیح بسیار اندک است.
به هر حال آنچه مشخص است و همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، در کنار تولیدات مهم و قابل تحسین طی 15 سال، اوج نشان داد میتواند با برنامهریزی صحیح و حضور کارشناسان و مدیران متخصص در این حوزه جریانسازی کند و آثار مهم و ماندگاری را در سینمای ایران به یادگار بگذارد.
ارسال به دوستان
نگاهی به مستند «می مات» که امروز از شبکه ۲ میهمان خانهها میشود
قصه ایستادگی زن قهرمان بلوچ
گروه فرهنگ و هنر: مستند «می مات» به کارگردانی محمدعلی رخشانی ساعت 17:30 امروز پنجشنبه ۲۴ آبان از شبکه ۲ پخش میشود. این مستند محصول سازمان هنری- رسانهای اوج است که نخستین بار سال گذشته در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد و مورد تحسین قرار گرفت. به بهانه پخش تلویزیونی «می مات» نگاهی داریم به این مستند.
ما از سیستانوبلوچستان چه میدانیم؟ سرزمینی پهناور در جنوب شرق ایران که هنوز هم بعد از سالها حتی در عصر رسانههای دیجیتال و هوش مصنوعی هم بکر و ناشناخته است. از تاریخ و جغرافیا تا آداب و آیینهای سنتی و مردمانش، هرکدام قصه و داستانی دارند که میتواند سوژه و موضوعی شنیدنی و دیدنی باشد و در قاب تصویر رخنمایی کند. سینمای مستند یکی از دریچههایی است که مخاطب را به قلب این سرزمین دوستداشتنی میبرد و مستند «می مات» یکی از همین مستندهایی است که درباره این دیار ساخته شده.
«می مات» داستان مبارزه و ایستادگی گروهی از مردمان بلوچ با محوریت شخصیت زنی به نام گل بیبی در برابر استعمارگران انگلیسی در خلال جنگ اول جهانی است. این مستند 50 دقیقهای را محمدعلی رخشانی که خود اهل سیستانوبلوچستان است نویسندگی و کارگردانی کرده است.
رخشانی در این مستند سراغ روایت قصه گل بیبی که از زنان نامدار اما کمتر شناخته شده بلوچستان برای ایرانیان است، میرود؛ زنی که سال 1269 در سرحد بلوچستان به دنیا آمد و علاوه بر خوشنامی در منطقه، در طبابت و سوارکاری و تیراندازی مهارت داشته است. اما اصل قصه گل بیبی در سال 1916 میلادی و در بحبوحه جنگ اول جهانی اتفاق میافتد، جایی که همراه با تعدادی از غیورمردان منطقه در مقابل تجاوزگری انگلیسیها و دست درازیشان به سرزمین بلوچستان میایستند و آنها را ناچار به عقبنشینی میکنند. رخشانی در «می مات» این قصه را در روایتی چندگانه یعنی با صدای زنی بلوچ به جای گل بیبی، نریشن اول شخص و از زبان مصاحبهشوندگان به تصویر کشیده است.
یکی از نقاط قوت و مثبت این مستند، تصویربرداری آن است، بویژه تصویربرداری هوایی و استفاده از قابهایی طبیعی و بکر از سرزمین و سبک زندگی مردم بلوچ که اجرای آن را بازیگر نقش گل بیبی برعهده دارد. استفاده از انیمت در قسمتهایی از مستند، فضایی فانتزی به آن داده است که علاوه بر جذاببت تصویری باعث میشود بیننده از دیدن تصاویر یکنواخت خسته نشود. علاوه بر اینکه استفاده از هوش مصنوعی و تصویرسازی ژنرال انگلیسی با استفاده از جلوههای تصویری هم از نکات جالب توجه این مستند محسوب میشود؛ جایی که تصویر ژنرال انگلیسی «رجینالد دایر» سخن میگوید و بخشی از قصه، بویژه رویارویی نظامیاش با گل بیبی را روایت میکند.
استفاده از موسیقی بلوچ در زمینه تصاویر و نریشنها هم به تاثیرگذاری بیشتر روایتها کمک کرده است. علاوه بر این، راویان بلوچ حال و هوایی جذاب برای بیننده تداعی میکنند و کنجکاوی بیننده را برای دنبال کردن قصه گل بیبی در گذر تاریخ برمیانگیزند.
مستند «می مات» کارکردی دووجهی هم دارد. یعنی علاوه بر اینکه گل بیبی را از گمنامی نجات میدهد، مخاطب را با تاریخ و جغرافیای بخشی از سرزمین پهناور ایرانزمین یعنی بلوچستان آشنا میکند و تاریخ استعمارگری انگلیس در سرزمینهای همسایه و ایران را به کمک تصاویر و فیلمهای آرشیوی بازگو میکند. مستند «می مات» در جشنواره بینالمللی کوثر جایزه بهترین تحقیق و پژوهش را از آن خود کرده است و همین پشتوانه خوبی است تا بتوان به اطلاعات فیلم اعتماد مضاعف کرد.
ارسال به دوستان
افتتاح نمایشگاه نقاشی و تصویرسازی به مناسبت چهلمین روز شهادت دبیرکل حزبالله لبنان
ققنوس قدس در حوزه هنری به پرواز درآمد
گروه فرهنگ و هنر: نمایشگاه نقاشی و تصویرسازی ققنوس قدس به مناسبت چهلمین روز شهادت دبیرکل حزبالله لبنان، سیدحسن نصرالله، با 28 اثر از هنرمندانی چون علی بحرینی، ناصر سیفی، حسین عصمتی، عبدالحمید قدیریان و سیدعلی میرفتاح در نگارخانه عالی حوزه هنری افتتاح شد.
آیین گشایش نمایشگاه نقاشی و تصویرسازی ققنوس قدس به مناسبت چهلمین روز شهادت دبیرکل حزبالله لبنان، سیدحسن نصرالله و گرامیداشت مقام شهدای مقاومت، در نگارخانه عالی حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری با همراهی هنرمندانی چون عبدالحمید قدیریان، سیدعلی میرفتاح، محمد زرویی نصرآباد، کامیار صادقی، مهدی فرخی، ناصر سیفی و جمعی از هنرمندان عرصه تجسمی از نمایشگاه بازدید کرد.
* تجلی شفافیت روح سیدحسن نصرالله در اثر قدیریان
عبدالحمید قدیریان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، اظهار داشت: نمایشگاهها همیشه میتوانند تاثیرات زیادی بر مخاطبانشان ایجاد کنند، البته این موضوع به نوع نگرش تولید آثار و نیاز مخاطب به بحثی مطرح شده در آثار بستگی دارد.
وی ادامه داد: وقتی چنین نمایشگاهی درباره سیدحسن نصرالله که نماد مقاومت و ایمان است برگزار میشود، باید تا آنجا که ممکن است هنرمندانی که تولید اثر میکنند به موضوع متعهد باشند و این صفت و صفتهایی در این فضا را به تصویر بکشند.
قدیریان که با یک اثر در نمایشگاه ققنوس قدس شرکت کرده، درباره خلق این اثر گفت: وقتی قرار شد تابلویی درباره سیدحسن نصرالله بکشم، آن هم در اوج دلتنگی از شهادت و فراق وی (فراق به این جهت که اگر چه شهادت لیاقت مسلم ایشان بود ولی دوست نداشتیم به این زودیها از میان ما برود). وقت شروع به کار چون به این موضوع فکر میکردم صفاتی چون امید و حرکت و شادابی در ذهنم تجلی و نمود داشت و تلاش کردم با فرمی بسیار ساده و کمترین ادای تکنیک خاصی این مفاهیم را نشان دهم تا مخاطب با دیدن اثر به شفافیت و بشاشیت روح سیدحسن نصرالله پی ببرد و عنصر حرکت و امید در آن زنده شود.
* انعکاس پیروزی خون بر شمشیر در اثر فرخی
مهدی فرخی، هنرمند عرصه تجسمی نیز که با یک اثر در این نمایشگاه شرکت کرده است، درباره اثرش گفت: این تابلو درباره شهادت مردم غزه و روایت پیروزی خون بر شمشیر و انعکاس وضعیت جاری فلسطین بویژه غزه است. در واقع آنچه تصویر کردم نشاندهنده ظلم زیاد به این کشور و سرزمین مقدس است.
فرخی درباره انعکاس این نوع آثار که در مواجهه با جنایات رژیم صهیونیستی خلق میشود، اظهار داشت: هنرمند کار میکند اما بعد از آن تبلیغات و برد رسانهای است که تعیینکننده است که چگونه آن منعکس شود و به دست مخاطب برسد و این موضوع فراملی است، بنابراین میتوان روی انعکاس آن در سطحی گستردهتر تمرکز کرد.
* نمود انفجار 8 تنی در اثر بانوی هنرمند
در ادامه این بازدید، صدیقه سلمان دیگر هنرمند که با یک اثر در نمایشگاه ققنوس قدس حاضر شده، درباره خلق آن بیان داشت: در اثنای بحثهای غزه من خیلی تلاش داشتم سهگانهای در این باره خلق کنم اما در همان حین ماجرای انفجار 8 تن مواد منفجره و شهادت سیدحسن نصرالله اتفاق افتاد که حقیقتا تکاندهنده بود.
وی ادامه داد: با توجه به ضرورتی که حس کردم، موقتا بحث سهگانه را کنار گذاشتم و ۲ تابلوی دیگر را با مضمون مقاومت و حزبالله در لبنان دست گرفتم که یکی از آنها به نتیجه رسیده است و اکنون آن را بر دیوار این نمایشگاه میبینید.
* نگاه نگران سید مقاومت به لبنان، آن هم بعد از شهادت!
ناصر سیفی، دیگر هنرمند دارای اثر در این نمایشگاه، درباره تابلویی که خلق کرده است، گفت: بعد از شهادت سیدحسن نصرالله شروع به خلق این اثر کردم. من در این تابلو چشم ناظر رهبر مقاومت، سیدحسن نصرالله را که از افق با نگرانی و دلسوزی به ویرانههای لبنان نگاه میکند به تصویر کشیدم.
وی در پایان تاکید کرد: در حقیقت این اثر یک نوع عرض ارادت به محضر مبارک شهدای مقاومت بویژه رهبر حکیم و ولایتمدار حزبالله لبنان، سیدحسن نصرالله است.
* ارائه آثار ققنوس قدس در ابعاد بینالملل
در پایان این بازدید نیز محمد زرویینصرآباد در جمع خبرنگاران در راستای برگزاری نمایشگاه ققنوس قدس اظهار داشت: بعضی اوقات، واکنش برخی هنرمندان در مواجهه با وقایع از مسؤولان فرهنگی سریعتر است.
وی در ادامه توضیح داد: بعضی اوقات که اتفاقی چون وقایع غزه، شهادت سیدحسن نصرالله رخ میدهد، فردا صبح میبینیم تعدادی از هنرمندان شروع به خلق اثر کردهاند، در صورتی که نه ما به آنها سفارشی دادهایم و نه درخواستی وجود داشته است.
در مقابل ما فقط میتوانیم از این میزان حس مسؤولیت این هنرمندان تشکر کرده و فضایی چون نمایشگاه ققنوس قدس را برای نمایش آثارشان فراهم کنیم یا در حد وسع خود ابزار و فضایی برای تولید و ارائه اثر در اختیار آنها قرار دهیم.
وی در شرح حمایت از آثار نیز اظهار داشت: اگر بتوانیم خرید اثر برای نگه داشتن آن در گنجینه حوزه هنری را انجام میدهیم، کما اینکه تاکنون نیز برخی آثار برای گنجینه خریداری شده است.
زرویینصرآباد درباره نمایش این آثار در ابعادی گسترده نیز گفت: همزمان با برگزاری این نمایش، ما در بخش بینالملل با مسؤولیت آقای سیدامیر جاوید، با گروههای مختلف مثل حزبالله لبنان و حماس در کشورهای مختلف که فضایی برای ارائه دارند، کار را پیش میبریم.
در این نمایشگاه، 28 اثر از هنرمندانی چون علی بحرینی، محمدرضا دوستمحمدی، صدیقه سلمان، ناصر سیفی، حسین عصمتی، مهدی فرخی، عبدالحمید قدیریان، سیدعلی میرفتاح، سیدمحمدرضا میری و محمدعلی نادری به نمایش گذاشته میشود.
این آثار، شامل 16 اثر تصویرسازی و 12 اثر نقاشی با تکنیک رنگ روغن و اکریلیک است که به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|