|
اخبار
تراز تجاری تهران و مسکو ۲ برابر میشود
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، آمار تبادلات تجاری بین ایران و روسیه را در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد کرد و افزود: با امضای تفاهمنامه همکاری میان ۲ شرکت بازرسی ایران و روسیه، تراز تجاری در سال پیش رو حداقل به ۲ برابر افزایش مییابد. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و شرکت ROSTEST به عنوان نمایندگان صنعت تست و بازرسی از کشورهای ایران و روسیه با نظارت سازمان ملی استاندارد ایران INSO و آژانس قانونگذاری فنی و اندازهشناسی روسیه، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. مراسم انعقاد این قرارداد مشترک با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بخش خصوصی به صورت ویدئوکنفرانس در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد. مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این مراسم اهمیت گسترش همکاری ۲ کشور را در سطح بینالمللی دانست و گفت: افق راهبردی این تعامل تقویت توان اقتصادی شرکای استراتژیک است که مورد تأکید رهبران ۲ کشور است.
***
ثبت سفارش آیفون با رویه مسافری آغاز شد
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در مکاتبه با رئیس مرکز فناوری داده و اطلاعات این سازمان اعلام کرد قرار است برای ثبت گوشیهای تلفن همراه برند اپل که قبل از تاریخ مصوبه هیات وزیران، در شبکه تلفن همراه فعال شدهاند، رویه دیگری در نظر گرفته شود و تا اطلاع ثانوی از ثبت این مدل گوشیها در رویه مسافری خودداری شود.
نرگس باقریزمردی در این نامه با اشاره به مجوز هیات وزیران مبنی بر مجاز بودن واردات هر نوع تلفن هوشمند با نشان تجاری اپل، درخواست کرده امکان ثبت تمام مدلهای تلفن همراه با این نشان تجاری در رویه مسافری فراهم شود.
وی در ادامه این نامه تأکید کرده با توجه به اینکه مقرر شده برای ثبت گوشیهای تلفن همراه برند اپل که قبل از تاریخ مصوبه هیات وزیران، در شبکه تلفن همراه فعال شدهاند، رویه دیگری در نظر گرفته شود، تا اطلاع ثانوی از ثبت این مدل گوشیها در رویه مسافری خودداری میشود.
***
بلیت قطارهای ۵ ستاره ۳۰ درصد گران شد
در پیشفروش بلیت قطارهای مسافری آذر امسال با مجوز راهآهن جمهوری اسلامی ایران، قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
پیشفروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی اول تا ۳۰ آذرماه (برگشت اول دیماه ۱۴۰۳) شنبه گذشته ۲۶ آبانماه شروع شد. معاون مسافری راهآهن در این باره با ابراز اینکه «یکی از اهداف راهآهن جمهوری اسلامی ایران ارتقای خدماترسانی به هموطنان است» به تسنیم گفته بود: در این راستا تلاش میکنیم برای برنامهریزی سفر هموطنان پیشفروش بلیت قطارهای مسافری را زودتر آغاز کنیم.
وی افزود: با توجه به اینکه پیشفروش بلیت قطارهای مسافری به صورت یکپارچه از طرف شرکتها انجام میشود، لذا با هماهنگی انجام شده با حدود ۱۰ شرکت ریلی آنها برای پیشفروش بلیت اعلام آمادگی کردند.
بررسی بلیتهای عرضهشده در بخش ۵ ستاره طی ماههای آبان و آذرماه امسال نشان میدهد قیمتها حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
***
جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۴ بزودی برگزار میشود
وزیر کار اعلام کرد جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۴ کارگران بزودی برگزار میشود.
احمد میدری درباره برگزاری جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۴ گفت: تلاش میکنیم چانهزنی برای تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۴ جامعه کارگری زودتر از سالهای گذشته آغاز شود.
وی افزود: سالهای پیش شورای عالی با دستور جلسه تعیین حداقل دستمزد اسفندماه آغاز میشد اما امسال خیلی زودتر خواهد بود.
***
فلسفه بسیج کشاورزی پر کردن فاصله سیاستگذاری تا عمل است
معاون هماهنگکننده سپاه گفت: یکی از ضعفهای حوزه کشاورزی این است که بین سیاستگذاری تا اجرا فاصله زیادی وجود دارد و فلسفه وجودی بسیج کشاورزی پر کردن این فاصله است.
سردار محمدرضا نقدی گفت: حیاتیترین حق جامعه غذاست و امروز آمریکا و صهیونیسم در افراطیترین رفتار، مردم غزه را از این حق محروم کردهاند. این ماهیت و شقاوت این رژیمها را نشان میدهد.
وی افزود: کسانی که چنین ماهیتی دارند از انجام چنین کارهای بیرحمانهای ابایی ندارد.
سردار نقدی ادامه داد: این رژیمها همین رفتار را در تمام عرصههای بشریت پیاده میکنند. مثلا مگس مدیترانه از کجا آمده که بلای جان کشاورزی شده است. معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت خوداتکایی در تأمین مواد غذایی اظهار کرد: زمانی کشور تخممرغ و پرتقال را از اسرائیل و مرغ را از فرانسه وارد میکرد. امروز در بخش زیادی به خودکفایی رسیدهایم اما باید بیشتر باشد.
سردار نقدی یکی از اشکالات در حوزه کشاورزی را فاصله بین تصمیمگیری تا اجرا اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سالها از الگوی کشت میگذرد اما چند درصد اجرایی شده است. بنابراین ضروری است در تبدیل سیاستها به عمل عزم جدی داشته باشیم تا این فاصله پر شود.
ارسال به دوستان
مصوبه دولت، قیمت خودرو را در یک روز ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان افزایش داد
سواری دولت به خودروسازان
ابطال ابلاغیه افزایش قیمت خودرو در مجلس دنبال میشود
گروه اقتصادی: اعتمادسازی و شفافیت در تصمیمگیریهای اقتصادی در شرایط کنونی کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت باید با ارائه اطلاعات دقیق و شفاف به مردم، اعتماد عمومی را جلب کند و نشان دهد تصمیمات اقتصادی به نفع مردم و در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.
در روزهای اخیر و در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی بیشتری دستوپنجه نرم میکنند، تصمیم دولت به افزایش دوباره قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا بار دیگر افکار عمومی را شوکه کرد. این تصمیم در حالی گرفته شده که هماکنون سود خودروسازان از خودروهای بیکیفیتی که ارائه میکنند بسیار بالاتر از نرمها و متوسطهای جهانی است و خودروساز مونتاژکاری که به عنوان نمونه یک مدل خاص از یک خودروی چینی را در کشور مونتاژ میکند چند برابر همان شرکت در کشور چین از این روند سود میبرد؛ حال اینکه مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، پیشتر با انتقاد شدید از وضعیت بازار خودرو، وعده اصلاح این شرایط را داده بود.
* وعدههای انتخاباتی و واکنشهای مردم
با تصمیم دولت پزشکیان به افزایش دوباره قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا، طی روزهای اخیر شاهد بازپخش بسیار زیاد اظهارات وی در دوره انتخابات میان مردم هستیم. اکنون افکار عمومی آن اظهارات رئیسجمهور را صرفا انتخاباتی و در راستای جمع کردن رأی از مردم میبینند. عدم تحقق قولهای انتخاباتی وی و عمل برعکس وعدهها، باعث شده مردم این اقدامات را ناشایست ببینند و ویدئویی را که همان روزها وی درباره استعفای خود منتشر کرده بود به دنبال ویدئوی قبلی بازنشر کنند.
تصمیم به افزایش قیمت خودرو در شرایطی گرفته شده که این روزها مردم با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه هستند. این افزایش قیمتها فشار بیشتری بر دوش مردم میگذارد و باعث نارضایتی عمومی شده است. در حالی که رئیسجمهور پیشتر وعده داده بود وضعیت بازار خودرو را بهبود میبخشد، این تصمیم باعث شده تا مردم به وعدههای انتخاباتی وی شک کنند.
افزایش قیمت محصولات خودروسازان در حالی خبری شد که در ماههای اخیر، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا به یکی از اخبار مهم برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه و صنعت خودرو تبدیل شده بود. به نظر میرسد این روزها در مراحل گذار برای اعلام رأی نهایی درباره عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا باشیم؛ طرحی که یک بار قبلا ثابت کرده به زیان مصرفکننده بوده و موجب موجی از گرانی مجدد در این کالا شده است.
* هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمیشود
در یک طرف این موضوع، بازار سرمایه و سازمان بورس قرار دارند و در طرف دیگر آن وزارت صمت و بخشهای زیرمجموعه مربوط به صنعت خودرو. وزارت صمت معتقد است در هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمیشود. با وجود اینکه سیستم فعلی عرضه خودرو در کشور ناکارآمد است ولی راهکار عرضه خودرو در بورس مثل قبل نهتنها مشکلی را حل نمیکند، بلکه قیمت را دوباره افزایش خواهد داد و با وجود اینکه برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای واقعی نیازمند برخی اصلاحات در روش عرضه خودرو هستیم به طور قطع پاسخ، عرضه در بورس نیست، زیرا کالاهایی در بورسهای جهان ارائه میشوند که مزایای رقابتی دارند و کالایی به نام خودرو در کشور ما که هیچ یک از نمادهای کالای رقابتی را ندارد با ورود به بورس رانتیتر خواهد شد.
میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با نوع سیستم عرضه خودرو در کشور گفت: «در آخرین ثبتنام برای پیشفروش خودرو نزدیک به 3 میلیون نفر ثبتنام کردند، حال آنکه به طور واقعی 3 میلیون تقاضا در بازار خودرو نداریم؛ این اتفاق نشان میدهد بخش زیادی از این تقاضا، کاذب و ناشی از فاصله قیمتی بین قیمت عرضه و نرخ بازار آزاد است که نتیجه این تقاضای کاذب، باعث ایجاد اثرات منفی در بازار میشود».
* پیامدهای اعلام افزایش قیمت خودرو بر بازار
اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تهران نیز درباره اثر تورمی افزایش قیمت خودروهای داخلی که در روزهای اخیر خبرساز شده است به «وطن امروز» اظهار کرد: وضعیت فعلی ارز و نوسانات سیاسی و اقتصادی، پیشبینی بازار خودرو را دشوار کرده و مردم را در حالت بلاتکلیفی قرار داده است. این عوامل باعث شده تا بازار خودرو با نوسانات شدید مواجه شود و قیمتها به طور مداوم تغییر کنند.
وی ادامه داد: «تصویب افزایش قیمت خودروهای داخلی باعث گرانی ۱۵ تا ۵۰ میلیونی خودروها در بازار شده است. بازار به هم ریخته و خودروهای داخلی با این 35 درصد افزایش قیمت از مبدأ دچار مشکل شدهاند و خودروهای خارجی هم به تبع آن افزایش قیمت داشتهاند. یک ۲۰۷ با قیمت ۷۵۰ میلیون تومان از مبدأ و فروش یک میلیاردی در بازار باعث شده خودروساز به این فکر بیفتد که این سود را خودش به جیب بزند. وقتی قیمت کارخانه به بازار آزاد نزدیک شود، دلالها کنار میروند و بازار هم آنقدر گنجایش ندارد که دلال بخواهد پس از حذف این فاصله باز هم قیمت بیشتری اعمال کند».
وی درباره نتیجه اعمال افزایش قیمت خودروها بیان کرد: «وزارت صمت رأسا افزایش قیمت را اعلام کرده و هنوز در حد صحبت است. اگر این طرح ابلاغ شود بازار به کلی به هم میریزد. فقط با خبر افزایش قیمت خودروسازها، بازار قفل شده و دیگر بازار آزاد معنی خود را از دست داده است. مردم توان خرید ماشین خارجی را هم ندارند و خودروسازها بار مشکلات مالی خود را گردن مردم میاندازند. وزارت صمت و خودروساز هر تصمیمی میگیرند باعث بههم ریختگی بازار میشود».
* پیشبینی بازار شب عید خودرو
کرمی درباره بازار شب عید خودرو گفت: «برآورد ما این است که بازار شب عید خودبهخود ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش قیمت را به همراه دارد. با وضعیت فعلی ارز و نوسانات سیاسی و اقتصادی، بازار پیشبینیناپذیر شده و مردم دچار سردرگمی شدهاند. الان بیشتر شاهین، ۲۰۶ و تارا در بازار فروش میرود و در دیگر خودروها بازار به کلی درگیر رکود است. قیمت این 3 ماشین نیز به نزدیک یک میلیارد تومان رسیده است».
پیگیریهای «وطن امروز» از آخرین قیمتهای اعلام شده در بازار خودرو نشان میدهد شوک واردشده بر اثر اخبار افزایش قیمت خودرو موجب شده تا فروشندگان نسبت به روز قبل قیمت خودروهای خود را افزایش دهند، به طوری که تقریبا در همه خودروهای بازار آزاد افزایش قیمت چشمگیر دیده میشود که برخی از آنها در جدول زیر آمده است.
* ابلاغیه افزایش قیمت خودرو باید ابطال شود
در همین حال عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای داخلی، اظهار داشت: خودروسازان داخلی هر چند وقت یک بار به بهانه نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار، خودرو را گران میکنند اما شکاف قیمتی همچنان پابرجاست. وی تأکید کرد: 2 شرکت خودروسازی باید از این تجربه شکستخورده دست برداشته و بهای تمامشده تولید را مدیریت کنند.
علی خضریان افزود: «چگونه است که دستمزد کارگران و اهم هزینههای خودروسازان داخلی ریالی پرداخت میشود اما زمانی که به قیمت فروش محصولات میرسد دلاری محاسبه میشود؟»
وی با تأکید بر اینکه مبنای فعالیت او به عنوان یکی از نمایندگان مردم، موضوعات کارشناسی است، ادامه داد: «در دولت سیزدهم به دلیل بحث گرانی اجاره مسکن، طراح قانون ساماندهی بازار اجارهبها بودم و طرحی را در این حوزه در مجلس تدوین و مصوب کردیم. همچنین در حوزه خودرو برای تلنگر به خودروسازان داخلی، قوانینی برای واردات خودروی نو و کارکرده تصویب و حتی وزیر صمت نیز استیضاح شد».
عضو کمیسیون اصل 90 قانون اساسی با انتقاد از رهاشدگی قیمت خودروهای داخلی، گفت: «در بازارهای جهانی خودرو، سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد رسیده است. این موضوع نشان میدهد خودروسازان بزرگ در کشور ما قطعات را گرانتر از نرخ واقعی خریداری میکنند و هر چقدر هم قیمت خودروهای داخلی بالا میرود، باز هم ۸۵ درصد از قیمت به زنجیره تأمین قطعات اختصاص مییابد».
* برخی از تعارض منافع در خودرو سودهای کلان میبرند
وی ادامه داد: «این گرانفروشی قطعات، ریشههای متفاوتی دارد و اگر بخواهم در یک جمله بیان کنم باید بگویم برخی قطعهسازان با نفوذ در هیات مدیره خودروسازیهای بزرگ باعث تعارض منافع شدهاند. این وضعیت اسفناک برای این قطعهسازان سود بالایی را فراهم کرده است».
خضریان با بیان اینکه از بعد نظارتی موضوع ممانعت از گرانیهای پیدرپی خودرو را در مجلس پیگیری میکنیم، گفت: «ابلاغیه افزایش قیمت خودرو باید ابطال شود». وی افزود: «یقینا خودروسازان بهجای اصلاح عملکرد، مجددا طی چند ماه آینده به بهانههای دیگر خودرو را گرانتر میکنند. باید در مجلس با استفاده از ابزارهای تقنینی و نظارتی مانع افزایش فشار بر مردم شویم».
نماینده مجلس با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه نمیتوانیم به قیمتها دستور دهیم ثابت بمانند، گفت: «مردم هم میگویند چگونه دولت میتواند حقوقها را ثابت نگه دارند؟ ولی نمیتواند همان نسخه را برای قیمتها بپیچد؟ اکنون که چنین نمیکنید با کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس، این رقابت ناعادلانه را به نفع مردم تغییر خواهیم داد».
خضریان افزود: «برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی(پیامکهای خودروسازان) عنوان کردهاند اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ۱۴۰۳ بودهاند اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است. گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری میکنند».
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، در پایان گفت: «باید دولت و وزارت صمت پیگیری کنند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ۱۴۰۳ بودهاند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند».
ارسال به دوستان
«وطن امروز» ضعف مدیریت در زنجیره صنعت نان را بررسی کرد
اعتراف به گرانفروشی نان
وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد نان در نانواییهای مناطق مختلف بر اساس نرخ مصوب فروخته نمیشود
گروه اقتصادی: غلامرضا نوریقزلجه، وزیر جهاد کشاورزی درباره گرانفروشی نان با وجود افزایش قیمت جدید این محصول و اختصاص یارانه پخت نان به نانوایان گفت: «طبق قانون از چرخه نان تا بخش تولید آرد به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده که در این زمینه مسؤولیت داریم. در صورتی که آرد خلاف قیمت مصوب در نانواییها توزیع شود ما مسؤولیت رسیدگی به این موضوع را داریم اما بعد از آن بر عهده این وزارتخانه نیست. عرضه نان در برخی شهرها و مناطق با انواع بهانهها و افزودنیهای مختلف، با قیمت متفاوت از آرد یارانهای که به آنها تحویل داده شده، به فروش میرسد و قیمتها با نرخ مصوب فاصله دارد. رقم سنگین یارانهای که دولت برای نان در نظر گرفته به دست بخشی از مصرفکنندگان نمیرسد. البته مشکل فاصله قیمت آرد یارانهای اختصاصی به نانوایان، با نان عرضه شده برای مردم در همه شهرها و مناطق وجود ندارد. این مشکل این روزها در دستور کار جلسات کمیسیونهای مختلف در دولت است و منتظر نتایج آن هستیم».
تخلفات در بازار نان در حالی است که سامانه نان موسوم به طرح هوشمندسازی نان طراحی و از سالها قبل اجرا شده ولی هنوز نتوانسته اشکال اساسی بازار نان را برطرف سازد. از طرف دیگر هیچ کس در سامانه نان جواب منطقی نمیدهد! استانداری و فرمانداری و سازمان غله و جهاد کشاورزی پاسخگو نیستند. نانواییها نیز برای جبران تغییر سهمیهها از حربههای مختلف استفاده میکنند تا بتوانند سود بیشتری ببرند. وزیر جهاد کشاورزی در حالی که از تخلف برخی نانواییها اطلاع دارد اما هیچ اقدامی نمیکند.
در واقع نمایندگان مجلس و رئیسجمهور هم از این پشت پردهها بیخبرند. اجرای این طرح برای کشور بدون رعایت جغرافیای انسانی و بیتوجه به فرمان ۹ مادهای رهبری معظم انقلاب درباره نان به چالشی تبدیل شده که اثر آن روی سفره مردم نمایان است.
تغییر عرضه به نام سامانه نان هم تغذیه مشتری را با اختلال ایجاد کرده و هم اقتصاد نانوا را به سمت تخلف برده متأسفانه این سامانه باعث نابسامانی نان شده است. برخی ارزیابیها برای سهمیهبندی آرد تحت تأثیر این مساله است که تعداد چانه یک کیسه آرد بالای سقف استاندارد و نرخ نان زیر سقف استاندارد در نظر گرفته شده است. لذا با این سامانه نان، نانوایان نه از نرخ نان سود میبرند، نه از افزایش پخت و جلب مشتری. کیفیت گندم در سطح بالایی نیست ولی در سامانه کیفیت گندم را در سقف محاسبه و تعداد چانهدهی یک کیسه آرد را زیادتر از عدد حقیقی در نظر گرفتهاند. همین مساله باعث شده نانوا از روشهای دیگر برای گرانفروشی استفاده کند یا تلاش کند کمتر نان پخت کند.
از سوی دیگر سامانه نان دنبال ثابت نگه داشتن نرخ نان با سبکسازی چانه به جای ابلاغ نرخ سالانه است. باید توجه داشت کاهش سهمیه آرد نانوا به اسم صرفهجویی نوعی دامن زدن به تخلفات حوزه نان است.
در حال حاضر برخی مسؤولان حوزه نان میگویند این سامانه باعث شده رول کاغذی از کارتخوان نانوایی حذف شود و به رئیسجمهور گزارش کردهاند ۵۰۰ میلیارد تومان صرفهجویی شده است. هرچند کمی عجیب به نظر میرسد. اما شاید بهتر بود این هزینه صرفهجویی در راستای ارتقای صنعت نان به کار گرفته شود، زیرا وقتی برق میرود نانوا پخت نمیکند؛ هم مردم بینان میمانند و هم اگر خمیرش پخت نشود زیان خواهد دید و تلاش میکند از روشهای دیگر این زیان را جبران کند. در این وضعیت هر اقدامی که نانوا انجام دهد تا خسارت وارد شده از طریق خاموشی را جبران کند، به مصرفکننده بازمیگردد.
به همین دلیل درباره صنعت نان وقتی از مصرفکننده گزارش تهیه میشود، نارضایتی در آن موج میزند و وقتی از تولیدکننده پرسش میشود همواره از دولت و وضعیت درآمدی انتقاد میکند. بنابراین ریشه این ۲ مشکل به خود دولت بازمیگردد، چرا که سیاستهایش باعث شده نانوا از وضعیت راضی نباشد و همواره تلاش کند از شگردهایی استفاده کند تا سود بیشتری ببرد. بخشی از اقدامات نانوا شامل کاهش کیفیت یا اندازه نان است، بنابراین مصرفکننده نیز وارد یک چرخه نارضایتی میشود.
البته دولت همواره توجیه میکند که در بخش نان هدررفت زیاد داریم یا اینکه نمیشود در این شرایط اقتصادی قیمت نان را خیلی بالا برد. به طور قطع هیچکس با هدررفت نان و فشار به دهکهای پایین جامعه برای تهیه نان موافق نیست اما این موضوع راهکارهایی دارد؛ دولت میتواند به جای اینکه یارانه را به نانوا به شکل آرد ارزان بدهد، به مصرفکننده بدهد، در این شرایط به طور قطع مشکل استفاده مهاجران غیرقانونی از یارانه نان نیز برطرف میشود.
در واقع هم اکنون دولت با سهمیهبندی، کمتر آرد ارزان به نانوا میدهد برای اینکه از نظر تأمین منابع با مشکل مواجه نشود. نانوا میگوید با این میزان پخت درآمد کافی ندارم پس توجیه برای تخلف پیدا کرده است. از طرف دیگر مصرفکننده در گرداب تخلفات نانوایان افتاده است. در این شرایط مهاجران غیرقانونی که دولت همواره از هزینه آنها گلایه میکند نان ارزان میخرند اما تدبیری برای چالش مصرف یارانه توسط مهاجران غیرقانونی نمیاندیشد. در واقع اگر یارانه نان به مصرفکننده داده شود و مهاجران غیرقانونی مجبور شوند با نرخ آزاد نان بخرند، نانوا به روش درست سود میبرد و برای رقابتپذیری روی کیفیت نان کار میکند و مصرفکنندگان ایرانی نیز راضی میشوند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|