|
اخبار
بقایی: تخلیه سفارت ایران در دمشق صحت ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: خبر مربوط به تخلیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق صحت ندارد و سفارت جمهوری اسلامی ایران همچنان به فعالیتهای خود ادامه میدهد.
به گزارش مهر، اسماعیل بقایی در واکنش به برخی گزارشهای رسانهای درباره تخلیه سفارت ایران در دمشق، تاکید کرد: خبر مربوط به تخلیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق صحت ندارد و سفارت جمهوری اسلامی ایران همچنان به فعالیتهای خود ادامه میدهد.
***
شیء نورانی در آسمان مربوط به آزمایش میدانی سپاه بود
تصاویری که صبح دیروز از یک شیء نورانی در آسمان برخی شهرها منتشر شد مربوط به یک آزمایش میدانی و عادی سپاه پاسداران بود.
به گزارش فارس، صبح دیروز تصاویری از یک شیء نورانی در آسمان برخی شهرها از جمله تهران، کرج و... مشاهده و منتشر شد.
طبق پیگیریهای به عمل آمده، مشخص شد این شیء نورانی مربوط به یک آزمایش میدانی و عادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.
***
فرمانده مرزبانی فراجا:
طرح انسداد مرزی در کردستان شروع شده است
فرمانده مرزبانی فراجا گفت: طرح انسداد مرزی از جنوب شرق کشور شروع شده و اکنون در مرز ههنگهژال بانه نیز در حال انجام است.
طرح هوشمندسازی و انسداد مرزی از استانهای سیستانوبلوچستان و خراسان رضوی شروع شده و با سرعت ادامه دارد؛ ضمن اینکه در چند کیلومتر از مرز ههنگهژال بانه هم آغاز شده است.
وی افزود: طبق برنامهریزی انجام شده انسداد مرزهای کشور طی 3 تا ۵ سال با 3 میلیارد یورو انجام خواهد شد.
فرمانده مرزبانی فراجا اضافه کرد: یکی از وظایف مرزبانان، استیفای حقوق دولت و مرزنشینان است، مردمی که همیشه پشتیبان نظام و انقلاب بودهاند.
سردار گودرزی ادامه داد: البته قوانین و مقررات باید رعایت شود، چرا که مرز بهمثابه ناموس کشور است و باید با قدرت از آن حفاظت کرد.
وی به تصویب قانون ساماندهی مبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: برای بازگشایی معابر و بازارچههای مرزی استان کردستان باید با دولت عراق و اقلیم کردستان هماهنگیهای لازم انجام شود.
فرمانده مرزبانی فراجا یادآور شد: باید طرف عراقی را مجاب کنیم گذرگاههای مرزی باز و ساعت و مکان مشخصی برای وارد کردن کالا از مرز تعیین شود.
سردار گودرزی بر لزوم شناسایی افراد بومی و محلی برای وارد کردن کالا از گذرگاهها با هماهنگی فرمانداران و استانداران تاکید کرد و افزود: تلاش میکنیم همانند مرزهای شرق کشور، این کار را در معابر مرزی استان کردستان هم انجام دهیم تا تحت نظارت مرزبانان، اقلام مورد نیاز وارد شود و مرزنشینان از این طریق ارتزاق کنند.
وی یادآور شد: باید مقدمات و شرایط لازم را برای این کار فراهم کنیم و این اتفاق در حال انجام است.
فرمانده مرزبانی فراجا همچنین به کولبران توصیه کرد مراقب باشند اقلام غیرقانونی را وارد کشور نکنند، چرا که بارها پیش آمده کولبران بدون اطلاع از محتویات بار، سلاح و مهمات وارد کردهاند.
سردار گودرزی گفت: وظیفه ذاتی مرزبانان، حفظ حدود و ثغور کشور است و مردم هم به طور قطع راضی به آسیب به امنیت کشور نیستند.
***
ادامه بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه ۱۴۰۴ در صحن علنی مجلس
یازدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور روز گذشته برگزار شد.
به گزارش ایرنا، عصر دیروز یازدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ به ریاست حمیدرضا حاجیبابایی نایبرئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
بررسی جزئیات گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۴ از یکشنبه ۱۱ آذر در 3 شیفت آغاز شده است و نمایندگان طی روزهای گذشته بخشهای درآمدی این لایحه را بررسی کردند.
موضوعات مربوط به عوارض و مالیات، تامین مالی داخلی و خارجی، نفت و روابط مالی آن با دولت و هدفمندسازی یارانهها، موضوعات مربوط به شرکتهای دولتی، آب، کشاورزی، محیط زیست، آموزش و پرورش، فرهنگ و سلامت از جمله مواردی بوده که توسط نمایندگان تاکنون در بخش درآمدی لایحه بودجه بررسی شده است.
بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه نیز صبح دیروز در مجلس آغاز شد و نمایندگان در 3 شیفت بررسی این بخش را در دستور کار داشتند.
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور یکم آبانماه بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را که شامل احکام بودجه است برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه کرد که ۷ آبانماه کلیات آن در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید.
سپس نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۸ آبان، با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ موافقت کردند و بررسی آن در کمیسیون تلفیق از ۲۲ آبان آغاز شد و ۶ آذر به پایان رسید.
ارسال به دوستان
آیا مذاکرات روند آستانه میان ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات سوریه به نتیجه میرسد؟
در دوحه چه گذشت؟
عراقچی: گفتوگوهای سیاسی بین دولت وگروههای معارض مشروع آغاز شود
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنیها پیرامون تحولات سوریه، دیروز در نشست بینالمللی دوحه (دوحه فروم) حضور یافت تا در حاشیه این همایش، رایزنیها درباره سوریه را دنبال کند.
سیدعباس عراقچی گفت که در نشست وزرای خارجه روند آستانه در دوحه بر این موضوع تاکید شد که «گفتوگوهای سیاسی بین دولت سوریه و گروههای معارض مشروع آغاز شود».
به گزارش «وطن امروز»، بیش از 10 روز است سوریه در مرکز تحولات خاورمیانه قرار دارد. دقیقا ساعاتی پس از برقراری آتشبس بین لبنان و رژیم صهیونیستی، گروههای تروریستی حملات گستردهای را به نقاطی از سوریه انجام دادند و پس از سیر تحولاتی عجیب و البته سریع در این کشور که همه را شگفتزده کرد، دستگاه سیاست خارجی کشورمان سعی کرد راهحلی سیاسی برای این بحران بیابد.
عراقچی چند روز بعد از شعلهور شدن جنگ در سوریه، به این کشور سفر کرد. او قبل، حین و بعد از سفرش به سوریه و حتی دیروز که در قطر حضور داشت، بر حمایت تهران از دمشق تاکید کرده است. عراقچی بعد از سوریه به ترکیه رفت تا نشان دهد از نظر تهران، تحولات سوریه تا چه میزان به همسایه شمالی آن یعنی ترکیه مربوط میشود!
سفر بعد عراقچی به بغداد بود. جایی که جمعه 16 آذر به همراه همتای سوری و عراقی خود، نشستی سهجانبه برگزار کردند و در بیانیهای که تا حدی میشد از پیش آن را پیشبینی کرد، بر مبارزه با تروریسم و حمایت کشورهای منطقه از سوریه و مبارزه با گروههای تروریستی تاکید کردند. شاید شاهبیت حضور عراقچی در بغداد این بود که او در نشست با همتایان عراقی و سوری خود، به صراحت گفت ایران هر آنچه سوریه بخواهد و درخواست کند را در اختیارش قرار خواهد داد.
در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان در جمعبندی نشست سهجانبه بغداد، 3 پیام مهم این نشست را به این قرار معرفی کرد: اول آنکه گروههای تروریستی تکفیری در یک توطئه آمریکایی - صهیونیستی این حملات را انجام میدهند و جمهوری اسلامی ایران همیشه از سوریه حمایت کرده و همچنان با تمام قوا حمایت خواهد کرد. دوم، با بازگشت داعش و دیگر گروههای تروریستی، تهدید آنها تنها به سوریه و کشورهای همسایه محدود نخواهد شد و به کشورهای دیگر تسری پیدا خواهد کرد. پیام سوم هم اینکه تروریست خوب و بد نداریم و با همه تروریستها باید مقابله شود. لیست تروریسم توسط سازمان ملل مشخص شده و کشورهایی که در برابر این حرکت وسیع گروههای تروریستی در سوریه ساکت مانده و حتی حمایت میکنند مسؤول هستند و باید پاسخگو باشند.
* گفتوگوی صریح با فیدان
در گام بعدی، رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان از بغداد به دوحه رفت. او که شام را در بغداد حضور داشت، بامداد دیروز (17 آذر) به دوحه سفر کرد تا صبحانه را در قطر باشد. دوحه روزهای 17 و 18 آذر میزبان اجلاسی بینالمللی است؛ اجلاسی که عراقچی پیشتر درباره آن گفته بود: «قصد شرکت در اجلاس دوحه را نداشتم اما تحولات سوریه باعث شد در این اجلاس شرکت کنم». در واقع حضور وزرای خارجه کشورهای روسیه و ترکیه در اجلاس دوحه، بهترین فرصت بود تا نشست وزرای خارجه روند آستانه در دوحه برگزار شود و روی موضوع سوریه با طرفهای ترک و روس بحث و تبادل نظر شود.
اولین برنامه وزیر امور خارجه کشورمان در دوحه، حضور در نشست «دوحه فروم» بود. پس از آن دیداری با هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در حاشیه این همایش داشت و پس از ساعتی گفتوگو با فیدان، عراقچی در جمع خبرنگاران حضور یافت و از این دیدار با عنوان «گفتوگوی صریح» یاد کرد. او گفت: بعد از جلسه (همایش دوحه) گفتوگوی صریح و مستقیمی را با وزیر خارجه ترکیه داشتم و بعد یک گفتوگوی نسبتا مبسوط با امیر قطر داشتم. هر 2 دیدار متمرکز بر سوریه بود و اینکه چه مسیری را باید در حمایت از مردم سوریه، تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از تبعات هرگونه تحولی بر منطقه و حوزه پیرامونی اتخاذ کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا درباره سوریه به نتیجهای رسیدهاید یا خیر، گفت: اکنون در مرحلهای هستیم که همه در حال تبادل نظر و مشورت هستند و زود است تصمیم بگیریم. تحولات میدانی بسیار سریع اتفاق میافتد. وضعیت بسیار سیال است و طبیعی است که کماکان به حمایت خودمان از مردم و دولت سوریه ادامه دهیم. اکنون یک کارزار سیاسی است که باید در آن ایفای نقش کنیم و مشغول رایزنی هستیم. عراقچی همچنین درباره نشست روند آستانه در دوحه گفت: روند آستانه با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه برگزار خواهد شد و جلسه دیگری هم توسط روند آستانه با حضور تعداد دیگری از وزرای خارجه منطقه برای امشب طراحی شده است که احتمالا قطعی خواهد شد.
وزیر امور خارجه درباره نشست سهجانبه با عراق و سوریه در بغداد گفت: در بغداد هم جلسه سهجانبه ایران، عراق و سوریه برگزار شد. ابتکار جدیدی بود و در آنجا بر لزوم حمایت از دولت و مردم سوریه و تمامیت ارضی سوریه و تبدیل نشدن سوریه به مامنی برای تروریستها تاکید شد. بین کشورهای منطقه نگرانی مشترک نسبت به سوریه وجود دارد.
* نشست روند آستانه در دوحه
سیدعباس عراقچی بعدازظهر دیروز پس از پایان نشست وزرای خارجه روند آستانه در دوحه قطر که با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد، بر پایان فوری درگیریها در سوریه تاکید کرد. عراقچی طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفت: امروز جلسه بسیار خوب روند آستانه را با حضور وزیران خارجه ترکیه و روسیه داشتیم و در انتهای جلسه نیز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به ما ملحق شد.
او با بیان اینکه «در این جلسه مسائل روز و جاری سوریه مورد مذاکره قرار گرفت»، تصریح کرد: در این جلسه بر این موضوع تاکید شد که درگیریها در سوریه باید فورا خاتمه پیدا کند، تمامیت و حاکمیت ارضی سوریه محترم شناخته شود و در این زمینه به قطعنامه سازمان ملل در این باره مراجعه شود و گفتوگوهای سیاسی بین دولت سوریه و گروههای معارض مشروع سوریه شروع شود.
دیپلمات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: قرار شد با دولت سوریه در این زمینه صحبت کنیم، من مشورتهای خود را با دمشق خواهم داشت و روسیه نیز با مقامات سوریه رایزنی و گفتوگو خواهد داشت و انشاءالله با رایزنی با دولتهای دیگر کار را پیش میبریم.
* دیدار عراقچی و رئیس شورای سیاسی حماس در قطر
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود در قطر با رئیس شورای سیاسی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) دیدار کرد.
عراقچی بعدازظهر دیروز با «محمداسماعیل درویش»، رئیس شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و تعدادی از اعضای شورای رهبری و دفتر سیاسی این جنبش در دوحه دیدار و گفتوگو کرد.
عراقچی که به منظور شرکت در نشست دوحه و نشست آستانه به دوحه سفر کرده، با حمدبنآلثانی، امیر قطر و هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز دیدار و رایزنی کرده بود.
***
نشست غیرعلنی مجلس درباره تحولات سوریه
عضو هیاترئیسه مجلس با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس گفت: در این نشست تاکید شد بدون شک همه کشورهای منطقه باید نسبت به تحولات سوریه هوشیار باشند، چرا که اگر تروریسم در سوریه جان بگیرد، آرامش همه منطقه حتی آرامش حامیان تروریستها را بر هم خواهد زد. حجتالاسلام علیرضا سلیمی در گفتوگویی درباره نشست غیرعلنی صبح دیروز مجلس گفت: جلسه غیرعلنی عمدتا درباره بحث توطئه عبری - عربی بود که هم اکنون در سوریه در حال وقوع است و آقای قالیباف توضیحاتی را به نمایندگان مجلس در این رابطه ارائه کرد. وی افزود: همچنین در این نشست تاکید شد بدون شک همه کشورهای منطقه باید نسبت به تحولات سوریه هوشیار باشند، چرا که اگر تروریسم در سوریه جان بگیرد، آرامش همه منطقه حتی آرامش حامیان تروریستها را بر هم خواهد زد. سلیمی گفت: علاوه بر این تاکید شد آمریکاییها قطعا پشت این توطئه قرار دارند و متاسفانه برخی کشورهای منطقه بدون در نظر گرفتن این واقعیت در دام این توطئه منطقهای افتادهاند و تصور میکنند ناامنی در سوریه از نظر سیاسی به نفع آنها خواهد بود.
ارسال به دوستان
نگاه
تأملی در جایگاه زیارت در جبهه مقاومت
محمدرضا قائمینیک: 1- با آغاز جنگ سرد و طرح کلان بلوک غرب برای کشورهای جهانسوم مبنی بر اجرای آمرانه برنامههای توسعه سرمایهداری (از جمله برنامههای عمرانی در ایران)، «توریسم» و انواع آن، از توریسم ورزشی تا توریسم طبیعت و توریسم جنسی و حتی توریسم مذهبی، تبدیل به یکی از مهمترین ابزارهای بسط سرمایهداری شد. توریسم، یکی از بهترین ابزارهای سرمایهداری بویژه در نیمه دوم قرن بیستم برای بازگرداندن سرمایه در گردش نظام سرمایهداری بوده است. همانطور که میدانیم، سرمایهداری، بویژه در روایت آمریکایی پس از جنگ دوم جهانی، عمده درآمدهای خود را صرف تبلیغات و تشویق مخاطبان برای مصرف کالاهای تودهای سرمایهداری میکند تا از خلال این مصرف، گردش سرمایه رقم بخورد و بازار دچار رکود نشود. در این شکل از سرمایهداری، همانطور که مکتب فرانکفورتیها درباره سرمایهداری آمریکا به آن اشاره دارد، «صنعت فرهنگسازی» با «فریب تودهای»، مانع شکلگیری قیامهای رهاییبخش کارگران میشود و با اعطای اشکال مهیجی از آزادیهای مدنی به مردم از سوی دولت، بویژه در قلمرو امور جنسی، اعتراضات نسبت به نابرابری، تبعیض و نظایر آنها را کنترل میکند. از این جهت، توریسم، بهمثابه یک کلانصنعت میتواند مقدمات جهانی شدن سرمایهداری را نیز با منطق حاکم بر صنعت فرهنگسازی فراهم آورد. سرمایهداری اروپایی قرن نوزدهم، پس از شکلگیری اتحاد جماهیر شوروی، ناگزیر از جهانیسازی سرمایهداری بود تا بتواند مانع گسترش ایدههای انقلابی کمونیسم شوروی در کشورهای جهان سوم شود. از این جهت، توسعه سرمایهداری و توریسم، میتوانست ابزار بسیار مفیدی برای جهانیسازی سرمایهداری بویژه از طریق بسط و گسترش صنعت فرهنگسازی باشد. به همین دلیل، گسترهای از صنایع فرهنگی وابسته به سرمایهداری از جمله سینما و بویژه سینمای هالیوود، سبکهای زندگی غربی در تغذیه و سفر و گردش و حتی مسابقات ورزشی جهانی و نظایر آنها، بر مرکب توریسم جهانی غربی نشست تا با بسط فرهنگ سرمایهداری غربی، آنچه در اروپا و آمریکا موجب فریب تودهای میشد، اینبار در کشورهای جهان سوم به ایفای نقش بپردازد.
2- توریسمهای مختلف، ماهیت برساخته دارند. اساسا صنعت توریسم پیوندی ناگسستنی با تخیل انسانی دارد. گردشگر یا توریست، به دنبال پرسه زدن در محیطی است که ساختهها و سازههای آن، محصول تخیل انسانی است.
توریسم ورزشی، گردش در محیطی است که انسان، ساخته است؛ حتی توریسم طبیعت هم دیگر گردشگری در محیط طبیعی و فارغ از دخالت انسان نیست، بلکه محیطی است که انسان در آن، طبیعت دریا یا جنگل یا کویر را دستخوش تغییرات اساسی کرده است. به همین جهت، توریسم اساسا محیطی فارغ از زندگی روزمره است. به تعبیر ارنست بلوخ، محیط توریسم، هستی «هنوز - نه» است که انسان بهواسطه تخیل، در فضایی اتوپیایی، هتروتوپیایی یا میکروتوپیایی، برای فرار و گسست از زندگی روزمره میسازد. این محیط، از کاباره، ورزشگاه، کویر و دریا تا مسجد و معبد را در برمیگیرد. آنچه مهم است حضور فعال Imagination بشری در محیط توریستی است که حالتی از خلسه یا فراغت برای انسان مدرن فراهم میکند. بیجهت نیست که توریسم، با تصویر و عکسبرداری و فیلم گرفتن، گره خورده است. آنچه در توریسم، محو میشود یا به حداقل میرسد، حضور عوامل طبیعی یا مابعدالطبیعی است که مرز میان محیط توریسم و زندگی را بر هم میزند.
3- فرآیند سکولاریزاسیون که ریشه در تحولات اواخر قرون وسطی و آغاز رنسانس در غرب دارد، همزمان با تبدیل زیارت به توریسم است. همانطور که جان تیلمان در مقاله زائران قرون وسطی و ریشههای توریسم نشان داده است، سرآغاز توریسم در غرب، از خلال سکولار شدن زیارت کلیسا و کاهش مرجعیت آن در جهان مسیحی شکل گرفته است. از این منظر، در جهان قرون وسطی، برخلاف دوره معاصر، گردشگری یکی از اقسام زیارت محسوب میشده است اما با سکولار شدن جهان مسیحی، این نسبت تغییر میکند و میان گردشگری و زیارت، تفاوت و تمایزی جدی ایجاد میشود. با این حال در تحولات یک قرن اخیر اروپا، با غلبه منطق گردشگری، زیارت تبدیل به یکی از انواع گردشگری مذهبی و نسبت میان این دو، کاملا برخلاف قرون وسطی شده است. این تحول، در جهان اسلام نیز بهواسطه گسترش فرآیندهای سکولاریسم غربی در کشورهای منطقه، بویژه گردشگریهای مختلف ورزشی، طبیعت، سلامت و گردشگری جنسی، در حال تکرار است؛ هر چند بسط آن در این کشورها، تابع میزان مقاومت یا تن دادن به عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی و منطق سکولار حاکم بر آن است.
4- عربستان سعودی در یک دهه اخیر بویژه بعد از قدرت گرفتن بنسلمان، برای توسعه خویش، مسیری را پیش گرفته که شاید ایران، در دوره پهلوی دوم، بسیار جلوتر از عربستان فعلی درگیر آن بود. همانطور که میدانیم آنچه در جشن هنر شیراز یا دیگر مراسم یا مکانهای توریستی در دوره پهلوی دوم -که رابطه بسیار تنگاتنگی با بلوک غرب بویژه آمریکا داشت- رخ میداد، با تکنولوژیهای پیشرفتهتر امروز در کشورهای عربی از قطر، امارات و کویت تا عربستان سعودی در حال شکلگیری است. جشنهایی که نمود ظاهری آن، بروزات ناهنجار رفتار جنسی یا مراسم رقص و نظایر آنهاست، بخشی از طرح قرن بیستمی نظام سرمایهداری در چارچوب صنعت فرهنگسازی است که معمولا در ذیل اجرای برنامههای توسعه یا همان برنامههای وابستهسازی کشورهای جهان سوم به غرب، برگزار میشود. این جشنها عملا هرگونه انگیزه انقلابیگری یا قیام علیه ظلم آشکار یا پنهان سرمایهداری را از میان میبرد و علقه رهاییبخش را میسوزاند. همین سوزاندان علقه رهاییبخشی است که باعث میشود عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی، همزمان و توأمان با در پیش گرفتن سیاستهای توسعهگرایانه غربی و اجرای نمایشهای اینچنینی که اخیرا با حضور جنیفر لوپز و همکاران، به اوج خود رسید، نسبت به کرور کرور شهدای کودک و زن و مرد مظلوم لبنانی و فلسطینی، بیواکنش باقی بمانند و به عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی راغب باشند. در تمام کشورهای منطقه، روندی یکسان قابل مشاهده است: عادیسازی بیشتر روابط با رژیم صهیونیستی، اجرای بیشتر سیاستهای توسعه سرمایهداری و کاهش حساسیت از سنتهای دینی و اسلامی.
5- در مقابل، در کشورهای محور مقاومت، بیش از یک دهه است زیارت اربعین، همراه با پیادهروی چندملیتی، تبدیل به میعادی برای شیعیان، مسلمین و حتی پیروان دیگر ادیان شده است. فارغ از اینکه این زیارت، در طول تاریخ و حتی در نقطه آغاز و تکوینش، با مقاومت علیه ظلم گره خورده است اما حداقل در دوره معاصر میتوان به طور قاطع گفت بویژه در زمان قدرت داشتن حزب بعث عراق و دوره صدام، تبدیل به محوری برای مقاومت شیعیان عراق شده بود. از این جهت، این زیارت و پیادهروی، پیوند وثیقی میان زیارت و مقاومت رقم زده است. چگالی عظیم و قوی پیادهروی اربعین، باعث شده است بسیاری از مسائل حلناشدنی جهان گذشته اسلامی و جهان معاصر، البته به شکلی اسرارآمیز حل و فصل شود. تجربه بسیاری از زائران پیادهروی اربعین، گویای سر و رازی در این زیارت جمعی است که گویی انسان میتواند برای مدتی ولو کوتاه، تجربهای از جمع میان جهان سنتی دینی و جهان معاصر، به محوریت اسلام و تشیع رقم بزند. پذیرش تکثری از دولت - ملتها که خود پدیدهای مدرن محسوب میشود و تکثری از اقوام و ملل و ادیان و مذاهب، در ذیل پرچم و محبت سیدالشهدا (حبالحسین یجمعنا) منجر به پیدایش پدیده بسیار پیچیدهای شده است. با این حال این تکثرها، چه سنتی و چه مدرن، چه مسلمان و چه مسیحی و یهودی و اهل سنت و شیعه، همگی بر محور مقاومت علیه ظلم شکل میگیرد. در تجربه پیادهروی اربعین، مقاومت، تمرین میشود. زیارت، تمرین مقاومت است و به همین دلیل، در زیارت اربعین، خبری از توده فریبخورده صنعت و فرهنگ سرمایهداری نمیتوان یافت. در زیارت اربعین، به لحاظ اقتصادی، همه امکانات در خدمت زائر است و زائر، طبقاتی نیست. استاد دانشگاه و کارخانهدار و مغازهدار خرد و کارگر، همه در موکب، کنار هم میخوابند و مینوشند و میخورند و زندگی میکنند. این زیارت، گسسته از زندگی روزمره میزبانان هم نیست. میزبانی زیارت اربعین، نه در هتلها و در جایی گسسته از مکان زندگی، بلکه در موکبها و خانهها است که محل امن زندگی است. میزبانان، آموزشدیدههای کلاسهای گردشگری و هتلداری نیستند که به میزبانی بهمثابه شغل بنگرند، بلکه با میزبانی، زندگی میکنند. اگر تجربه چندروزه پیادهروی اربعین را با تجربه زندگی در فضای مدرن مقایسه کنیم، شاید بدمان نیاید تجربه پیادهروی اربعین، میهمان شدن در خانههای عراقیها و نظایر آنها را بیشتر نزدیک به زندگی بدانیم. ما در تجربه پیادهروی اربعین، احساس رهاییبخشی داریم؛ رهایی از تمام قیدوبندهای دست و پاگیرِ زندگی شهری یا زندگی مدرن و از تمام پروتکلهای سیاسی و اجتماعی. در زیارت اربعین، اگر کسی به دنبال رخنمایی باشد، خیلی زود و سریع، نخنما میشود. هیچ عنصری از استکبار نفس نیست که در این تجربه، آشکار نشود و مورد طعن قرار نگیرد. خلاصه آنکه در زیارت و پیادهروی اربعین، تجربه شیرین مقاومت و زندگی، در هم میآمیزد.
6- با گسترده شدنِ زیارت و پیادهروی اربعین، زیارت در دیگر مکانها بویژه در شهرهای زیارتی بزرگ نظیر مشهد، قم و شیراز در ایران، تبدیل به مسالهای مهم شده است. با این حال زیارت، در جهان معاصر، همواره در آستانه تبدیل شدن به گردشگری است. گردشگری، با پشتوانهای بسیار قوی در نظام سرمایهداری قدیم و جدید، همواره میتواند بستر تبدیل و دگردیسی زیارت را فراهم آورد. از این منظر، زیارت، زائران، مجاوران و از همه مهمتر، سیاستگذاران و نهادهای درگیر امر زیارت، در جهان معاصر، در آستانه آزمونی دشوار قرار دارند تا این ظرفیت مقاومت در جهان اسلام را تعمیق بخشیده و به گسترش فرهنگ مقاومت اسلامی یاری رسانند یا تن به دگردیسی آن در ذیل گردشگری دهند و این ظرفیت عظیم را فدای منفعتهای کوتاهمدت کنند. از این منظر، سیاستگذاریهای فرهنگی و اقتصادی عربستان سعودی برای تبدیل مهمترین زیارت مسلمین، یعنی حج به یک مراسم گردشگرانه مذهبی در کنار گردشگریهای طبیعت، ورزشی یا حتی جنسی، تناسب زیادی با سیاستهای این کشور در مقاومتزدایی از منطقه دارد. یکی از عرصههای متاثر از سیاست مقاومتزدایی که همان عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی است، تبدیل زیارت به عنوان عنصری از مقاومت در برابر استکبار و ظلم به یک مراسم گردشگری مذهبی سازگار با گردشگریهای دیگر از جمله گردشگری جنسی است. در حالی که بخشی از جهان اسلام یا حتی جهان عرب، درگیر مقاومت تام و تمام با نظام سلطه سرمایهداری غربی است، عربستان سعودی که به جهت موطن وحی اسلام، سردمدار اعراب محسوب میشود، میزبان سکولارترین شکل گردشگری، یعنی گردشگری جنسی است. در حالی که جوانان فلسطینی و لبنانی و سوری و ایرانی و نظایر آنها، آرزوی زیارت بیتالمقدس را در سر میپرورانند، جوانان نشسته بر ثروت نفت عربستان سعودی، در ریاض، شیفته جنیفر لوپز و گردشگری جنسی او شدهاند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|