|
پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد
برگزیدگان روایت در شب حقیقت
پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت پنجشنبه گذشته برگزیدگان خود را معرفی کرد. به گزارش «وطنامروز»، اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شامگاه پنجشنبه ۲۵ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد. محمد حمیدیمقدم، دبیر پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت در ابتدای این مراسم گفت: شرایط سخت ۲ سال گذشته مستند را نحیف و مستندسازان را ناگزیر کرد با دستان خالی دست به تولید بزنند؛ اینجاست که حمایتها میتواند راهگشا باشد. وقتی از مستند حرف میزنیم از یک خانواده گسترده در سراسر ایران و از مخاطبانی به وسعت دنیا حرف میزنیم. راههای نرفته زیادی برای ایجاد ارتباط مؤثر با مخاطبان جهانی پیش روی ما است اما مستندهای ما هنوز تأثیرگذاری کافی در منطقه ندارند و عدم ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همزبان ایراد بزرگی است که باید برای رفع آن تلاش کنیم. برای بیان حرفهای ملی خود با دستور زبان بینالمللی نیازمند مهارت و تجربه بیشتری هستیم تا بتوانیم فرهنگ ارزشمند خودمان را به شکل برجسته در حوزه بینالملل بیان کنیم. در فرهنگ ما همیشه سختکوشی و صبر تشویق و یأس و ناامیدی تقبیح میشود. حمیدیمقدم به ظرفیتهایی که در سالهای اخیر برای مسائل اجتماعی در سینمای مستند ایجاد شده اشاره کرد و گفت: سنگین شدن کفه ترازو به سمت فیلمهای اجتماعی یکی از دلایلی است که چنین فیلمهایی حضور خود را بیشتر به رخ میکشند. باید با تفکر راهبردی سرمایهگذاری در حوزه گونههای دیگر تقویت شود. وی افزود: جایزه «سرباز وطن» با نگاه عمق بخشیدن به نگاه حاجقاسم طراحی شده است؛ مفاهیم ارزشمندی که جامعه ما و دنیای معاصر نیازمند آن است. ما کوشیدیم با تمام توان جشنواره را پیش ببریم. مستند به حمایتهای جدید در همه حوزهها نیاز دارد تا به عنوان یک سند ملی مورد حمایت قرار بگیرد و آثار بیشتری تولید شود و چشمانداز روشنی از ظرفیتهای کشور نمایان شود. وقتی از مستند حرف میزنیم از زندگی با تمام وسعت خود حرف میزنیم. در ادامه محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم درباره برنامههایش درحوزه سینمای مستند گفت: در جلساتی که با مستندسازان داشتیم بحث عرضه و اکران فیلمها بود، مستندسازان به اکران، پخش تلویزیونی و... توجه داشتند. از آقای حمیدیمقدم میخواهم با صنوف برنامهای داشته باشند تا ببینیم چگونه میتوانیم به راهکاری برسیم که سینمای مستند در کشور بهتر دیده شود و منحصر به عرضه و تقاضا در جشنوارهها نباشد. برنامهریزی در این موضوع خواهیم داشت، چرا که این دغدغه مستندسازان است و باید برطرف شود. بحث دیگر بودجه است، با حمایت خوبی که وزیر دارد این نوید را میدهم که سال بعد سال جهش تولید باشد و در بودجه تولید مستند جهش چشمگیری داشته باشیم.
همچنین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از برنامه اختتامیه با اشاره به طرح مسائل اجتماعی در سینمای مستند گفت: یکی از حسرتهای من این است که نتوانستم فیلمهای جشنواره را ببینم اما تلاش میکنم ببینم و آنها را در جاهای مهم نظام به نمایش بگذارم. حتما کاری که درباره آسیبهای اجتماعی ساخته شده باید در هیات دولت به نمایش گذاشته شود، باید تصمیمگیران ما در بخشهای مختلف این فیلمها را ببینند، این فیلمها آیینه کاملی است از آنچه وجود دارد، در این فیلمها اغراق، بزرگنمایی و... صورت نگرفته و هر آنچه اتفاق افتاده، به تصویر کشیده شده است. اگر شورای اجتماعی کشور تشکیل میشود و میخواهد برای ناهنجاریها تصمیم بگیرد نباید این موضوعات را در پشت درهای بسته ببیند. این فیلمها فرصتی است که بتوانیم از واقعیتها باخبر شویم.
* معرفی برگزیدگان سینما حقیقت
در بخش مستند کوتاه و نیمهبلند مسابقه بینالملل، جایزه بهترین مستند کوتاه بینالملل به فیلم «یک سال در تبعید» از کشور ترکیه اهدا شد. در این بخش جایزه بهترین مستند نیمهبلند بینالملل هم به مستند «یک تصویر، دو برداشت» به کارگردانی ساناز سهرابی از کشور کانادا اهدا شد. جایزه ویژه هیأت داوران در این بخش به فیلم «در جریان کلمات» از کشور هلند اهدا شد. جایزه بهترین فیلم بلند مسابقه بینالملل این دوره از جشنواره سینماحقیقت نیز به صورت مشترک به ۲ مستند «بچههای اعجوبه» به کارگردانی احمد نکترکوپور از کشور فرانسه و مستند «چهرهپرداز» ساخته جعفر نجفی از ایران اهدا شد. در ادامه جایزه ویژه هیأت داوران در بخش مستندهای بلند مسابقه بینالملل هم به مستند «استخوانهای شکسته» به کارگردانی علیرضا معماریانی از ایران اهدا شد. جایزه ویژه بهترین فیلم مستند از نگاه داوران ناجی هنر در بخش ملی جشنواره به فیلم «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلامزاده اهدا شد. اسلامزاده پس از دریافت جایزهاش گفت: ما خواستیم تلاشهای خانم علیزاده، سوژه این فیلم را به تصویر بکشیم. آسیبهایی که در شهر تهران وجود دارد و غیرقابل کتمان است اما تلاش کردیم یک نگاه راهبردی داشته باشیم. یک نگرانی بزرگ وجود دارد و آن این است که مرکزی که ما از آن فیلم ساختیم در حال تعطیل شدن است و میخواهند این مرکز را با بهانه و تهدیدهایی از خانم علیزاده بگیرند. حال منطقه شوش و هرندی خوب نیست و با شعار دادن درست نمیشود. کارتنخوابها وجود دارند و نیازمند افرادی مثل خانم علیزاده هستند. خانم علیزاده در حال کوچ به کرج است و این یک نقطه سیاه در فعالیتهای اجتماعی در تهران است. خواهش میکنم هر کسی که کاری از دستش برمیآید، فکری برای این قضیه کند. در ادامه با حضور محسن یزدی، مدیر شبکه مستند سیما، مستند «تفنگ برادرم» به کارگردانی کامران جاهدی به عنوان مستند برگزیده هیأت داوران این شبکه معرفی شد.
در ادامه مراسم با حضور هیأت داوران، برگزیدگان بخش مسابقه ملی معرفی شدند. جایزه بهترین صدا به میثم حسنلو و بامداد افشار برای مستند «بیبیجان» اهدا شد. در بخش بهترین موسیقی، جایزه به صورت مشترک به مهدی محمودخانی برای مستند «تکیه دولت» و یونس اسکندری برای مستند «ماجرای سال آخر» اهدا شد. در بخش بهترین فیلمبرداری، جایزه اصلی به فرشاد و فرزاد فداییان برای مستند «قلعه برقرار» اهدا شد. جایزه بهترین پژوهشگر به برهان احمدی برای مستند «زندگی در آرشیو» اهدا شد. جایزه بهترین نویسنده و گفتار متن مستند به حسن نقاشی و هادی اسفندیاری برای مستند «دبستان پارسی» تعلق گرفت. در بخش بهترین تدوین، جایزه به حجت طاهری و عبدالخالق طاهری برای مستند «احتضار» اهدا شد. همچنین جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه به حمید جعفری برای مستند «برگ» اهدا شد. جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمهبلند به فرشاد فداییان برای مستند «قلعه برقرار» اهدا شد. در ادامه جایزه ویژه هیأت داوران به مستند «خروج ممنوع» ساخته علی همراز و مستند «آن شب» ساخته مینا قاسمی زواره اهدا شد. در ادامه مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، زینب سلیمانی رئیس بنیاد مکتب شهید سلیمانی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و محمد حمیدیمقدم دبیر جشنواره برای اهدای جایزه «سرباز وطن» یادبود شهید حاجقاسم سلیمانی روی سن حاضر شدند. در این بخش جایزه «سرباز وطن» به حسن وزیرزاده برای مستند «آورتین» اهدا شد. در دومین بخش برگزیدگان مسابقه ملی جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند به حسن نقاشی برای مستند «دبستان پارسی» اهدا شد. همچنین جایزه بهترین مستند جشنواره برای مستند «قلعه برقرار» به تهیهکنندگی فرشاد فداییان و الهه نوبخت اهدا شد. جایزه ویژه دبیر جشنواره در بخش مسابقه ملی به محمد صیاد، عکاس پیشکسوت و سوژه مستند «آقای صیاد را ول کنید» اهدا شد. دومین جایزه ویژه دبیر در این بخش به کارگردان مستند «بوی مادر، بوی دریا» اهدا شد. در بخش پایانی این مراسم با حضور منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، جایزه مستند برگزیده مخاطبان جشنواره به نرگس جودکی و آقای پاکنهاد تهیهکنندگان مستند «بیبیجان» اهدا شد.
***
تندیس طلایی جایزه شهید آوینی به «سرباز شماره صفر» رسید
برای معرفی برگزیدگان بخش شهید آوینی جشنواره پانزدهم سینما حقیقت، هیأت داوران بخش شهید آوینی و محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی روی سن آمدند. در این بخش تندیس برنزی بخش شهید آوینی به فیلم «تفنگ برادرم» ساخته کامران جاهدی اهدا شد. جاهدی در این بخش گفت: این مستند ۲ سال از عمر من را گرفت و شاید برای اولینبار دوربین را به غرب کشور بردیم و از دفاعمقدس گفتیم. این جایزه را به مردم غیور غرب کشور اهدا میکنم. همچنین تندیس نقرهای بخش شهید آوینی به مستند «روزهای ناتمام» ساخته مهدی قربانی اهدا شد. قربانی در این بخش ضمن اشاره به مهاجرت برخی فیلمسازان و مستندسازان به خارج از کشور، از مسؤولان خواست جلوی این جریان را بگیرند. در ادامه مراسم تندیس طلایی جایزه شهید آوینی به محمد سلیمیراد برای مستند «سرباز شماره صفر» اهدا شد. سلیمیراد پس از دریافت جایزهاش گفت: من اینجا میخواهم از هوشنگ میرزایی یاد کنم، کسی که این فیلم را با جان و دل برای من تدوین کرد و متاسفانه 8 ماه پیش ایشان را از دست دادیم. همچنین از دوست نازنینم محمدجواد سعیدی تشکر میکنم. این هدیه را تقدیم میکنم به کسی که به بهانه ایشان این مستند را ساختم. پدرم که همرزم جهانگیر بود، سوژه مستند من بود. با اجازه آقا جهانگیر عزیز که اگر نبود این مستند ساخته نمیشد، این جایزه را تقدیم میکنم به پدرم؛ به کسی که هیچ وقت ندیدمش. کسی که 5 ماه بعد از شهادتش من متولد شدم. در ادامه جایزه ویژه دبیر جشنواره در بخش آوینی به مهدی حجتپناه، کارگردان مستند «آن مرد» اهدا شد. دومین جایزه ویژه دبیر جشنواره در این بخش به احمد ابراهیمی برای کارگردانی مستند «راکال» تعلق گرفت.
***
همه از شرایط موجود ناراضیاند
محمد خزاعی در بخشی از سخنانش در اختتامیه جشنواره بینالمللی سینماحقیقت به نگرانی جامعه سینمایی از وضعیت تولید و عرضه در سینما اشاره کرد و گفت: در ۶۰ روز اخیر با حدود ۵۰۰ نفر ملاقات داشتهام. همه از شرایط موجود ناراضی بودند، یک نفر نبود که بگوید مشکلی وجود ندارد، همه گلایه داشتند، بررسی اجمالی کردم تا ببینم چرا به این شکل است و چرا همه نگران هستند. به این رسیدم که در سالهای گذشته تساهل و تسامحی بوده که باعث شده دغدغههای جدی شکل بگیرد اما ما برنامهریزی جدی بویژه در تولید و عرضه خواهیم داشت. سینمای ایران متعلق به 10 هزار نفر است. نمیتوانیم بگوییم همه تجهیزات و فرآیندها در اختیار 30-20 نفر باشد. امروز دوران پدرخواندگی سینمای ایران تمام شده و احتیاج به پدری داریم که خوب بشنود، بیندیشد و خوب عمل کند. این چیزی است که سینماگران از ما میخواهند. سینما متعلق به همه است و قرار نیست منافع عدهای خاص را تأمین کند. دوستان به طور واضح میگفتند مشکل ما با یک تلفن در سازمان سینمایی حل میشد. خدمت دوستان باید بگویم امروز قوانین حکمفرماست و تا زمانی که من در سازمان سینمایی باشیم سفارشها و تلفنها جایی ندارد. بر اساس قانون عمل میکنیم. قول توسعه عدالت فرهنگی در همه جای کشور را میدهم و از همه تفکرات و اندیشهها در جهت توسعه استفاده خواهم کرد. در سازمان سینمایی به روی همه شما با هر گرایش و اندیشه باز است، منتظر شما هستیم؛ این مأموریت دولت به ما است. کمی نگرانم؛ نگران چشمان منتظر فیلمسازان دارای استعداد در شهرستانها، نگران فیلمسازان مستقل و مستعدی که ناامید از ادامه حضور خود هستند، نگران هنرمندانی که درهای مختلف را به روی خود بسته میبیند، نگران کسانی که به سختی روزگار میگذرانند. من به عنوان یک عضو کوچک، بسیاری از این مسائل را میدانم و دغدغه دارم. با این حال به آینده مطمئنم که سال آینده سال شکوفایی و تولید و اتفاقات خوب حداقل در بین مستندسازان، فیلمسازان کوتاه و حرفهایها خواهد بود، این قول را به شما میدهم. امیدوارم با همراهی شما و ایستادن در کنار هم و دور شدن از حواشیای که در اختیار چند نفر از اهالی سینماست روزهای بسیار خوبی را برای سینمای ایران رقم بزنیم.
ارسال به دوستان
تشکریهاشمی در گفتوگو با «وطنامروز»: به مساعدت این دولت برای توسعه ناوگان مترو و اتوبوسرانی امید داریم
حال بد حمل و نقل عمومی پایتخت
بیتوجهی دولت قبل، شرایط امروز را سخت و پیچیده کرده است
گروه اجتماعی: سفر با مترو و اتوبوسهای شهری در فشار جمعیت و انتظار طولانی در ایستگاههای شلوغ برای رسیدن قطار و اتوبوس، آن هم در شرایطی که خطر ابتلا به کرونا شهروندان را تهدید میکند، تبدیل به یکی از مشکلات اساسی شده است که تحمل آن، در برنامه روزانه مردم قرار دارد. این در حالی است که دولت قبل قرار بود ۸ سال پیش 17هزار دستگاه اتوبوس به شهرداریها بدهد اما حتی یک دستگاه هم تحویل نداد!
به گزارش «وطنامروز»، باز هم روز حملونقل از راه رسید بدون آنکه 365 روز گذشته، دستاورد خاصی برای حملونقل عمومی پایتخت داشته باشد. از سال 1392 تاکنون، روز حملونقل را در میان انبوه پیامهای تبریک، مصاحبهها و یادداشتهای مقامات حوزه حملونقل عمومی، در شرایطی پشت سر گذاشتیم که حتی یک دستگاه اتوبوس از سوی دولت به شهرداری تهران تحویل نشده است. این در حالی است که سال به سال بر جمعیت متقاضی استفاده از وسایل حملونقل عمومی برای سفرهای درونشهری افزوده شده اما شاهد توجه مدیران دولتی به توسعه ناوگان نبودهایم.
* دولت قبل حتی یک دستگاه اتوبوس نداد
بنا به اعلام سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، دولت قبل در ابتدای فعالیت خود وعده داد ۱۷هزار دستگاه اتوبوس به شهرداریها میدهد اما حتی یک دستگاه اتوبوس هم تحویل نشد. این در حالی است که با شیوع کرونا و نگرانیها درباره وضعیت حملونقل عمومی باز هم وعده داد ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداریها بدهد که از این تعداد نیز تاکنون یک دستگاه تحویل نشده است. وی به ایسنا میگوید: این نشاندهنده یک بیتوجهی مفرط به نیازهای اساسی مردم است و در بخش واگنسازی هم نگرانی جدی داریم؛ ۴۰۰ واگن نیازمند اورهال است که باید این مهم هم مورد توجه جدی قرار گیرد. تشکریهاشمی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت اتوبوسرانی اصلا خوب نیست و به اندازه کافی ناوگان در اختیار نداریم، میافزاید: خیلی از خطوط شهر تهران اتوبوسی برای جابهجایی مسافر ندارند. اینکه حال مترو، اتوبوس و حتی تاکسی بد است، بر کسی پوشیده نیست و این نتیجه عقبافتادگی و حتی رهاشدگیای است که در ۴ سال اخیر در شهرداری تهران و در ۱۰ سال گذشته از سوی دولت شاهد بودهایم.
* آغاز جلسات مدیران شهری با مقامات دولت سیزدهم
به رغم بیتوجهی دولتهای قبل به توسعه توان و امکانات شهری در حوزه حملونقل عمومی، امیدها به بهبود شرایط در دولت سیزدهم افزایش یافته است. رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به امیدواری برای مساعدت این دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت در این باره به «وطنامروز» میگوید: انتظار ما این است که دولت کنونی برخلاف دولتهای پیشین، برای حل واقعی مشکلات و گرفتاریهای شهر تهران در بخش حملونقل عمومی وارد میدان عمل و اقدام شود تا به مرور زمان و گامبهگام بتوانیم در مسیر بهبود شرایط پیش برویم. تشکریهاشمی ادامه میدهد: با توجه به اینکه به واسطه بیتوجهی سالهای اخیر، اکنون در وضعیت نگرانکنندهای قرار گرفتهایم، رایزنی و مذاکره مدیریت شهری تهران با مقامات دولتی در دستور کار قرار گرفته است تا سهم دولت برای ارتقا و بهبود کمی و کیفی حوزه حملونقل عمومی افزایش یابد. رئیس شورای شهر تهران نیز جلساتی را با مسؤولان دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه آغاز کرده است و ما امیدوار به نتیجهبخش بودن این رایزنیها و جلسات هستیم.
* شهرداری تهران هم باید تلاش کند
عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ آنطور که باید، به حملونقل عمومی توجه نشده است و به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در کمیسیون تلفیق، تامین منابع برای توسعه و نگهداشت حملونقل عمومی را به سرانجام برسانیم. هر چند به هر میزان که منابع دولتی محقق شود، رافع مسؤولیت ما نیست و شهرداری نیز باید با همت بلند، گامهای اساسی برای بهبود وضعیت حملونقل عمومی بردارد.
* فعالیتهای دیگر را به نفع حملونقل عمومی محدود میکنیم
وی با تاکید بر اینکه در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران، ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، واگن و قطعات مترو اختصاص دادهایم، میافزاید: اقدامات اساسیتر در سال آینده و در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران انجام خواهد شد، به گونهای که نوسازی و بازسازی حملونقل عمومی جزو اولویتهای درجه یک است و باید منابع لازم را برای تحقق آن اختصاص داد، البته اگر لازم باشد، برخی فعالیتها را محدود میکنیم تا بخش حملونقل عمومی دوباره احیا شود.
رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران میگوید: تمام تلاشمان را به کار میگیریم تا با برگزاری جلسات متعدد با اعضای کمیسیون عمران و تلفیق مجلس بتوانیم نگاه ویژه آنها به وضعیت پایتخت را جلب کنیم، چرا که وضعیت حملونقل عمومی در سالهای گذشته رها شده و اگر این روزها وضعیت آلودگی هوا به این شرایط نگرانکننده رسیده است و مردم ناراحت هستند، نشاندهنده کاستیها در سنوات گذشته است و باید جبران شود.
* چمران: حال حملونقل پایتخت خراب است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران میگوید: روز حملونقل امسال را با هر شرایط و وضعیتی که نتیجه اشتباهات و بیتوجهیهای سالیان اخیر است پشت سر گذاشتیم اما انتظار شهروندان این است که سال آینده و در روز حملونقل، شاهد عملکرد مطلوب یکساله دولت و شهرداری باشند. مهدی چمران گفت: روز حملونقل را پشت سر گذاشتیم اما نهتنها در تهران بلکه در بسیاری از شهرهای کشور و ناوگان بینشهری نیز مشکل حملونقل داریم و باید این موضوع حل شود. وی ضمن ابراز امیدواری درباره توجه دولت سیزدهم به بخش حملونقل اظهار داشت: امیدواریم بودجهای که برای حملونقل عمومی در بودجه ۱۴۰۰ دولت سال جاری پیشبینی شده بود و به صورت کامل محقق نشده، در سال ۱۴۰۱ حتما افزایش یابد، چرا که بدون این افزایشها برای حملونقل تهران نمیتوان کاری کرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه وضع حملونقل شهر تهران خراب است، افزود: اگر هم کاری شود، همین ۱۶۵ اتوبوسی است که خریداری میشود و در مقایسه با چند هزار اتوبوسی که در ۴ سال گذشته از رده خارج شده قابل مقایسه نیست. چمران با اشاره به بیتوجهی مقامات دولتی در دورههای گذشته گفت: زمانی قرار شد از هزینه سوخت به حملونقل کمک شود و مابهالتفاوت آن به شهرداری داده شود. وزیر سابق نفت در همین شورا قول داد اما عملی نکرد. امیدواریم در مجلس بودجه به خوبی بررسی شود و نتیجه خوبی از آن بگیریم تا در برابر این همه ناراحتی مردم، عرق شرم فقط بر پیشانی ما ننشیند.
ارسال به دوستان
وزیر بهداشت خبر داد
اجرای تعرفهگذاری خدمات پرستاری تا پایان امسال
تعرفهگذاری خدمات پرستاری در کوتاهمدت به صورت موقت تا پایان سال اجرایی میشود و برای سال آینده برنامهریزی بلندمدت و نهایی در این باره انجام خواهد شد.
به گزارش «وطنامروز»، پس از تاکیدات رهبر انقلاب در روز پرستار امسال و سال گذشته برای تعرفهگذاری خدمات پرستاری، کارشناسان و رسانهها ضمن انتقاد از دولت سابق به خاطر اجرایی نشدن این تعرفهگذاری، ابراز امیدواری کردند این موضوع مهم هرچه زودتر در دولت سیزدهم به سرانجام برسد. در همین باره وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای کوتاهمدت تعرفهگذاری خدمات پرستاری به صورت موقت تا پایان سال جاری خبر داد و البته اعلام کرد دولت هرچه زودتر برنامه بلندمدت خود را در این زمینه تدوین و اجرایی خواهد کرد. در این باره بهرام عیناللهی گفت: با برگزاری جلسه و جمعبندی نهایی در «کوتاهمدت» با همراهی و همیاری مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان، سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان نظام پرستاری، تعرفهگذاری خدمات پرستاری را به صورت «موقت» تا پایان سال اجرایی میکنیم. وی افزود: در برنامه بلندمدت نیز برای سال آینده، پس از شناسایی و احصای خدمات، لازم است که شورای عالی بیمه مصوبه را نهایی کند تا از طریق آن بستههای خدمتی تعریف و پرداخت کارانه نظام پرستاری بر اساس تعرفههای خاص خود انجام شود.
* تحقق تاکیدات رهبری، افتخار این دولت است
وزیر بهداشت با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در زمینه تعرفهگذاری خدمات پرستاری یادآور شد: یکی از تاکیدهای معظمله در دیدار سال گذشته و امسال با پرستاران، عملیاتی کردن تعرفهگذاری بوده است که افتخار داریم این مهم در این دولت عملیاتی میشود و اهتمام اینجانب و همکاران عزیزم در وزارت بهداشت در اجرای هرچه دقیقتر، سریعتر و منطقی آن است. عیناللهی تاکید کرد: امیدوارم با توجه به تاکید معظمله، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱، تمهیدات لازم را در واکاوی و دقت نظر به نیازهای مالی وزارت بهداشت، در حمایت از پرستاران و کادر بهداشت و درمان مورد توجه قرار دهند تا توجه ویژهای به مطالبات مدافعان سلامت، بویژه جامعه پرستاری شود. وی یادآور شد: نکته مهم در تعرفهگذاری خدمات پرستاری، موضوع «ارزشگذاری به خدمات ارائهشده» از طریق جامعه پرستاری و مشخص شدن میزان تلاشهای شبانهروزی آنها است و از منظر نظام بیمهای نیز باید مورد توجه و مداقه قرار گیرد.
* شناسایی خدمات پرستاری و تعیین ارزش ریالی
عیناللهی ادامه داد: موضوع اصلی دیگر در این قانون «شناخت بستههای خدمتی»، «شناسایی وظایف و خدمات جامعه پرستاری» و «تعیین ارزش ریالی» آن برای پرداخت است که از طریق نظام بیمهای قابل اجرا خواهد بود. وزیر بهداشت تاکید کرد: به نظر میرسد مهمتر از موضوع «پرداختهای پرستاری»، «هویتبخشی» به خدماتی است که ضرورت مداخله پزشک در آن وجود ندارد و باید به استناد شواهد و مستندهای قانونی در شورای عالی بیمه، تصویب شود. وی با بیان اینکه به یقین موضوع تعرفهگذاری پرستاری را با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکیدهای رئیس جمهوری، تا پایان سال اجرایی خواهیم کرد، اظهار داشت: جمعبندی وزارت بهداشت تا به امروز، این است که این طرح به صورت «پایلوت» اجرا نشود و با هماهنگیای که انجام شد برای عملیاتی شدن و پرداخت مابهالتفاوت آن به صورت هماهنگ، قرار است برای همه پرستاران کشور انجام شود.وی در این زمینه یادآور شد: یکی از موضوعهای مورد تاکید که در وزارت بهداشت و همچنین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان شد، این است که تمهیداتی اندیشیده شود تا تعرفهگذاری برای پرستاران شاغل در سازمانهای دولتی و بخش خصوصی نیز به عنوان یک جزء مداخلهای سلامت مورد توجه قرار گرفته و نسبت به ارزشگذاری آن با استفاده از سنجههای مناسب اقدام شود.
ارسال به دوستان
سازمان هواشناسی پیشبینی کرد
بارش باران در ۱۴ استان کشور از امروز
با آنکه سازمان هواشناسی پیشبینی کرده است از امروز شنبه بارشها در کشور شروع میشود اما نزولات جوی از دیروز در برخی استانها به صورت برف و باران شروع شده طوری که این بارشها موجب مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی بویژه در ارتفاعات شد. بنا به این گزارش، بارش برف و باران طی دیروز علاوه بر محورهای استانهای آذربایجان شرقی و زنجان و همچنین در استانهای اردبیل و کردستان، محورهای شریانی شهداد- نهبندان و خرمآباد- پلدختر را مسدود کرد. رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به بارشهای پراکنده در ۱۴ استان کشور، از ادامه شرایط آلودگی هوا طی روزهای آینده در شهرهای صنعتی خبر داد. صادق ضیاییان گفت: شنبه (۲۷ آذرماه) در غرب، جنوب غرب، برخی نقاط مرکز، دامنهها و ارتفاعات زاگرس و همچنین استانهای واقع در دامنههای جنوبی البرز شامل زنجان، قزوین، البرز و تهران بارشها ادامه دارد و برای گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال بوشهر و جنوب استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل نیز بارش پراکنده پیشبینی میشود. رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به تداوم بارندگیها در طول هفته، ادامه داد: یکشنبه 28 آذرماه نیز در استانهای واقع در جنوب غرب و ارتفاعات و دامنههای زاگرس مرکزی بارش باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیشبینی میشود. همچنین در بخشهایی از مرکز، شرق و شمال شرق نیز شاهد بارشهای پراکنده خواهیم بود. دوشنبه در نیمه غربی کشور و سهشنبه علاوه بر نیمه غربی در شمال شرق شاهد بارش باران گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید خواهیم بود. صادق ضیاییان در ادامه ضمن اشاره به مواج بودن خلیجفارس طی روزهای آینده و آلودگی هوا در برخی شهرهای صنعتی به ایسنا گفت: طی این چند روز بارش در مناطق سردسیر و کوهستانی به صورت برف خواهد بود و با توجه به وزش باد شدید، احتمال کولاک برف وجود دارد. همچنین آلودگی هوا در برخی شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور ادامه خواهد داشت. رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تشریح وضعیت جوی تهران طی ۲ روز آینده افزود: آسمان تهران شنبه ۲۷ آذرماه ابری همراه با بارش باران با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۹ درجه سانتیگراد و طی یکشنبه (۲۸ آذرماه) نیمهابری تا ابری و گاهی همراه با وزش باد و بارش پراکنده با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۱۲ درجه سانتیگراد پیشبینی میشود. ارسال به دوستان
«وطن امروز» از استقلال لایحه بودجه ۱۴۰۱ از تکانههای بینالمللی گزارش میدهد
بودجه مستقل از مذاکره
پیام اقتدار برای وین
گروه اقتصادی: بدون تعارف باید بپذیریم نخستین بودجه قرن به معنای واقعی کلمه انقباضی اما بر مبنای درآمدهای پاک بسته شده است. دولت در این سند مالی سعی کرده تا جای ممکن از هزینههای خود در زمینه یارانه ارزی تامین کالاهای اساسی و حقوق و دستمزد کارمندان و حتی هزینههای تشریفاتی بکاهد و از سوی دیگر تمام توان خود را معطوف به دست آوردن درآمدهای پایدار مانند مالیات و مولدسازی داراییها کرده است.
به گزارش «وطنامروز»، نخستین بودجه دولت سیدابراهیم رئیسی و مردان اقتصادیاش در حالی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که میتوان آن را یکی از متفاوتترین بودجههای ۲ دهه اخیر دانست. در تکتک مواد و جداول راهبردیترین سند اقتصادی سال آینده کشور میتوان شرایط جنگ اقتصادی را مشاهده کرد.
نویسندگان بودجه سال 1401 پذیرفتهاند کشور ذیل شدیدترین تحریمهای اقتصادی تاریخ قرار دارد؛ فهمی که بودجهنویسان در دهه 90 به آن نرسیده بودند. در کنار این دولت بودجه را واقعبینانه و فارغ از خوشبینیهای سیاسی و دیپلماتیک تنظیم کرده است؛ این خوشبینیها در سالهای گذشته باعث بیشبرآورد درآمدها و در میانه سال باعث استقراض از بانک مرکزی و افزایش تورم ناشی از خلق پول بیضابطه توسط دولت و بانک مرکزی میشد؛ اتفاقی که میتوان به کرات نمونههای آن را در سالهای 97 تا 1400 مشاهده کرد؛ چرخه معیوب کسری بودجه- تورم که توأمان با رشد قیمت ارز باعث پدید آمدن رکوردهای دهشتناک تورم میشدند.
به زبان ساده، دولت سیزدهم درآمدهای محدود خود را پذیرفته و سعی بر آن داشته بهترین استفاده را از آنها کند و تا جای ممکن در این بودجه از ریختوپاش جلوگیری شده است. البته دولت برای مقابله با رکود، بودجه عمرانی کشور را 50 درصد افزایش داده است. در یک کلمه بودجه سال 1401، بودجه مستقل از هر گونه مذاکره و توافق بینالمللی است؛ رویکردی که میتواند باعث خلق تصمیمهایی در راستای خنثیسازی تحریمها شود.
در لایحه بودجه سال آینده، بودجه عمومی نسبت به سال جاری تنها 4/7 درصد رشد کرده است. از سوی دیگر درآمدهای دولت ۴۶ درصد رشد داشته اما هزینههای جاری دولت صرفا ۵ درصد افزایش یافته است.
* برداشتن بار ارزی یارانه تأمین کالاهای اساسی
بررسیها نشان میدهد یکی از اصلیترین بارهای ارزی در بودجه کشور ظرف ۳ سال اخیر، موضوع تامین ارز ترجیحی بوده است به طوری که این ارز به صورت ریالی بیش از 200 هزار میلیارد تومان و به صورت دلاری بیش از 10 میلیارد دلار هزینه برای دولت به بار میآورد. دولت در بودجه سال آینده تصمیم گرفته است این هزینه را آنچنان که به 5 دهک کمدرآمد کشور فشاری وارد نشود، حذف کند. ارز 4200 تومانی اصلیترین پاشنه آشیل وابستگی کشور به دلار است. در پی سیاست ارز ترجیحی، ایران میپذیرد تمام نقل و انتقالات مالی وابسته به تامین کالاهای اساسی را در شبکه ضربهپذیر از تحریمهای اقتصادی ایالات متحده انجام دهد. این ضربهپذیر کردن چرخه تامین کالاهای اساسی موجب میشود در صورت کوچکترین فشاری از سوی کشورهای دیگر، ایران مجبور شود محدودیتها را بپذیرد. از سوی دیگر حل مشکلات اقتصادی معطل کشورهایی مانند آمریکا میماند. در دولت گذشته هر گاه قیمت کالاهای پرمصرف و اساسی مانند مرغ، گوشت، برنج و... در کشور افزایش یافت، مسؤولان دولت دوازدهم دلیل را تحریمهای مالی و ایضا راهحل آن را توافقی جدید یا پیوستن به برخی معاهدات بینالمللی میدانستند. اساسا وابسته کردن معیشت مردم به آنچه باید خارج از مرزها انجام شود، اشتباهی استراتژیک در شرایط تحریمی است. مسلما حذف یارانه غیرمستقیم ارز ترجیحی در کوتاهمدت و تا زمانی که تولیدکنندگان داخلی به تولید کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد میشدند ترغیب شوند، میتواند باعث شوک به بازار شود که این شوک را میتوان با پرداخت یارانه نقدی رفع کرد. در بدترین سناریو برای پرداخت یارانه نقدی، دولت مجبور میشود به دلیل نبود منابع، از بانک مرکزی استقراض کند اما در هر حالتی که کشور نتواند منابع ارزی خود را از فروش نفت حصول کند و در تامین ارز ترجیحی ناکام بماند، آنگاه مجبور است یا کرنش سیاسی کند یا اقدام به هاراگیری ارزی در داخل کشور کرده و نیاز خود را از بازار آزاد تامین کند که میتواند باعث افزایش افسارگسیخته قیمت ارز شود. اساسا نارسایی ریالی قابل حل اما نارسایی و بحران ارزی غیرقابل حل است.
از این رو با توجه به اینکه در حال مذاکرات جدید با طرفهای خارجی هستیم، باید هر چه زودتر این پاشنه آشیل بزرگ برطرف شود. این نکته را هم نباید از یاد برد که ذینفعان ارز ترجیحی هماکنون شبکهای عظیم در اقتصاد کشورمان به وجود آوردهاند که راههای دور زدن دلار را عملا غیرممکن کردهاند. برای مثال فرصت استثنایی تامین کالاهای اساسی در ازای تهاتر نفت بدون اینکه باعث وابستگی به ارز شود، میتواند اجرایی شود اما مادامی که موضوع ارز ترجیحی وجود داشته باشد، عملا غیرممکن است.
حدف ارز ترجیحی میتواند پیامی نیز برای کشورهای مقابل ایران در میز مذاکرات داشته باشد؛ اینکه ایران پذیرفته است نیازهای اساسی خود را با کمترین وابستگی به ارز تامین کند و آزاد شدن یا نشدن ارزهای بلوکه حکم مرگ و زندگی را برای اقتصاد کشورمان ندارد.
* درآمدهای پایدار مالیاتی
درآمدهای عمومی دولت باید از تکانههای بینالمللی مستقل باشد. ایجاد درآمد پایدار برای دولت موجب میشود بتواند برنامهریزی مشخصی را برای دخلوخرج خود در سال آینده انجام دهد. یکی از اقدامات مثبت در لایحه بودجه 1401 افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه عمومی است.
مالیات یک درآمد پاک است که هر میزان سیاستگذار کلان اقتصادی بتواند سهم آن را از درآمدهای بودجه افزایش دهد، میتواند ادعا کند در راستای عدالت اقتصادی گام برداشته است. فارغ از خاصیت بازتوزیع ثروت، مالیات در شرایط کنونی کشورمان میتواند یک مانع جدی برای متوقف کردن چرخه معیوب کسری بودجه- تورم باشد. این یعنی در اصل غیر از اینکه مالیات یک ابزار عدالتگستر است، در شرایط کسری بودجه ادامهدار ناشی از بیشبرآورد درآمدهای نفتی که این بیشبرآورد منتهی به استقراض از بانک مرکزی و در نهایت تورم میشد؛ تورمی که به عقیده برخی کارشناسان، مالیات پنهان از فقراست، میتواند جبرانکننده بخشی از این کسری بودجه باشد.
دولت سیزدهم برای بودجه عمومی کشور شامل منابع (درآمدهای نفتی، مالیات و...) و مصارف (هزینههای جاری، بودجه عمرانی و...) یکهزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. این رقم در مقایسه با قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود یکهزار میلیارد تومان بیشتر است. سال گذشته میزان بودجه عمومی دولت یکهزار و ۲۷۷ هزار میلیارد تومان بسته شده بود.
از نظر میزان درآمدها، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۶۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته که نزدیک به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از امسال است. از آنجا که عمده درآمدهای دولت را مالیات تشکیل میدهد، به نظر میرسد دولت سیزدهم حساب بیشتری روی این نوع درآمدهای پایدار باز کرده است.
اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان میدهد میزان درآمدهای مالیاتی حدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این میزان درآمد بیانگر رشد قابل توجه نسبت به قانون بودجه امسال است. درآمدهای مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بنابراین میزان درآمدهای مالیاتی دولت سیزدهم در سال آینده نسبت به امسال حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت.
البته به این نکته هم باید اشاره کرد که با توجه به دوسقفی بودن بودجه ۱۴۰۰ و بر اساس اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، رشد درآمدهای مالیاتی بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴۵ درصد خواهد بود. ۴۵ درصد رشد، عدد قابل توجهی است.
* عبور از چرخه «کسری بودجه- تورم» با افزایش منطقی حقوق و دستمزد
در سالهای گذشته یکی از نقاط ضعف بودجه کشور افزایش خارج از چارچوب حقوق و دستمزد بود، چرا که منبع قابل اتکایی برای این افزایش وجود نداشت و دولت برای تامین این افزایش حقوق، مجبور به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول میشد؛ امری که در ادامه باعث بروز تورم، کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه فشار به جامعه میشد. در واقع افزایش حقوق و دستمزد اگرچه در نگاه اول به نفع مردم بود اما به واسطه ایجاد چرخه معیوب کسری بودجه- تورم در نهایت به ضرر مردم میشد.
یکی از نکات مثبت در لایحه بودجه 1401 افزایش منطقی حقوقهاست. طبق لایحه بودجه حقوقها به صورت پلکانی افزایش پیدا میکند؛ به این شکل که حقوقهای در حدود 5/8 میلیون 10 درصد افزایش پیدا میکند، حقوقهای کمتر از این میزان بیش از 10 درصد و حقوقهای بیش از این میزان کمتر از 10 درصد افزایش مییابد تا جایی که حتی حقوقهای بیش از 25 میلیون تومان کاهش هم مییابد. اگرچه شاید این افزایش در نگاه اول کمتر از تورم و به ضرر مردم باشد اما این افزایش منطقی با جلوگیری از کسری بودجه و تورم، در بلندمدت به سود جامعه خواهد بود. همچنین این افزایش منطقی حقوقها باعث میشود بودجهای مستقل از برجام داشته باشیم؛ اگر به امید به نتیجه رسیدن مذاکرات حقوقها را بیش از حد افزایش میدادیم، در صورت شکست مذاکرات، بحران بزرگی پیش میآمد اما در لایحه بودجه 1401 حتی در صورت عدم حصول توافق نیز مشکلی برای بودجه پیش نخواهد آمد.
******
پیام اقتدار برای وین
گروه سیاسی: آغاز دور جدید گفتوگوهای ایران و 1+4 در وین حالا تبدیل به یکی از سرخطهای ثابت خبری و موضوع مباحثات سیاسی در داخل و خارج از کشور شده است؛ مذاکراتی که از 8 آذرماه در هتل کوبورگ در پایتخت اتریش با تیم جدیدی از مذاکرهکنندگان از سر گرفته شده و کماکان نمیتوان سرنوشت محتومی را برای آن در نظر گرفت. هرچند در این میان رسانهها و چهرههای همسو با دولت سابق از حالا و پس از پایان هر دور از گفتوگوها خبر از شکست راهبرد دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی میدهند و سعی میکنند همسو با روایتهای غربی از مذاکرات وین لزوم پذیرش زیادهخواهیهای آمریکا به عنوان طرف خاطی و خارج شده از برجام را تئوریزه کنند اما واقعیت آن است که افکار عمومی این بار بیش از هر زمان دیگری نتایج سیاست خارجی را در وضعیت عمومی کشور مشاهده میکند.
به گزارش «وطنامروز»، حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی که از زمان حضور در میدان انتخابات ریاستجمهوری یکی از وعدههای اصلی خود را چرخش سیاست خارجی کشور به سمت رویکردی مقتدرانه طرح کرده بود حالا نیز متناسب با وعده انتخاباتیاش مورد قضاوت قرار میگیرد. در این میان اما یقینا میز مذاکره را باید صحنه نهایی تغییرات در سیاست خارجی دانست. تجربه روحانی در تضعیف موضع خارجی کشور از طریق پیامهای ضعفی که از مدیریت داخلی کشور ارسال میکرد باعث شده تا رد تغییر ریل سیاست خارجی را تا حد زیادی در سیاست داخلی دولت و در راس آنها مساله اقتصاد جستوجو کنیم.
* از اقتصاد مقاومتی تا اقتصاد شرطی
با نزدیک شدن به دهه90 و عیان شدن سرمایهگذاری آمریکا برای آسیب وارد کردن به کشورمان از طریق اقتصاد، عمده مطالبات رهبر حکیم انقلاب نیز به سمت سامان بخشیدن و تقویت بازدارندگی اقتصاد ایران متمایل شد. از همین رو ایشان مدتها پیش از شدت گرفتن و مشهود شدن تحریمهای غرب در آغاز دهه90 بر کلیدواژه «اقتصاد مقاومتی» به عنوان یک سیاست کلان برای کاهش تاثیرپذیری اقتصاد کشور از فشارهای خارجی و قوی نگه داشتن موضع جهانی جمهوری اسلامی تاکید کردند. با این حال در سایه جدی گرفته نشدن این هشدارها شروع دهه90 با افزایش فشار تحریمهای خارجی همراه شد و سرانجام مقدمه روی کار آمدن دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی را فراهم کرد. اما انتخابات هیچگاه برای روحانی به پایان نرسید، او که به قدرت رسیدن خود را مرهون مشکلات اقتصادی پس از تحریمهای غرب میدانست حتی پس از کسب قدرت نیز تمام تمرکز خود را بر برجستهسازی متغیر تحریمها در عرصههای مختلف گذاشت و حتی حل شدن مشکل آب آشامیدنی مردم را نیز به توافق با غرب گره زد. در چنین فضایی هرقدر که او بیشتر از سیاست خارجی برای موقعیت داخلی خود وام میگرفت موضع کشورمان بیشتر تضعیف میشد؛ بهگونهای که دولت سابق شعار ضدملی «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» را در میانه مذاکرات مطرح کرد. در این میان توافق میان ایران و 1+5 در تیرماه سال94 فارغ از ضعف ساختاری و عدم توازنش پیشاپیش همه سیاستمداران آمریکایی را برای عهدشکنی تشویق کرد و در نهایت اردیبهشت97 با خروج یکطرفه آمریکا تبدیل به توافقی جوانمرگ و بیثمر شد. دولت روحانی نیز که هیچ ایدهای برای اداره کشور در شرایط تحریمی نداشت ایستاده به تماشای آب رفتن توان اقتصادی مردم پرداخت. در این میان مهمترین گره دولت وقت گرهی بود که با دستان روحانی بسته شده بود و او هیچگاه قادر به باز کردنش نبود. پیوند زدن تمام امور به فرجام برجام باعث شد کنترل اقتصاد در دوران پسابرجام عملا برای دولت ناممکن شود. طرف مقابل نیز که بخوبی نسبت به این شرایط و عدم تمایل دولت مستقر به واکنش درخور آگاهی داشت با فشار مداوم به دنبال آن بود که از موضع تضعیف شده دولت بیشترین بهره را ببرد. خیاط درون کوزه افتاده بود و ایران قربانی استراتژی روحانی شده بود. در این میان رهبر حکیم انقلاب نیز سال 98 در دیدار فعالان اقتصادی از فقدان ابتکار عمل اقتصاد کشور گلایه کرده و اظهار داشتند: «نباید حل مسائل اقتصادی را به این کارها (نتایج تحولات خارجی) گره زد و افکار عمومی را شرطی کرد».
حالا «اقتصاد شرطی» و آگاهی غرب از این مساله پاشنهآشیل ایران در مواجهه با فشارها و زیادهخواهی آمریکا شده بود. تا جایی که امکان فشار داخلی و اعتراضات خیابانی نیز میتوانست تبدیل به گزینه وسوسهکنندهای برای آمریکا و اروپا در جهت پیگیری استراتژی مهار ایران شود.
* دیپلماسی از هدف تا وسیله
تبدیل شدن گزینه دیپلماسی به هدف دولتهای یازدهم و دوازدهم و پیگیری استراتژی «گفتوگو برای گفتوگو» به جای «گفتوگو برای تقویت منافع ملی»، ایران را در سال پایانی ریاستجمهوری روحانی به شکنندهترین موقعیت تجربه شده در دهههای اخیر رساند. هرچند روحانی تا پایان از خود دفاع میکرد و حتی آدرس کاخ سفید را برای ارسال شکایتها به مردم اعلام کرد اما آنچه عیان بود نشان از ویرانگر بودن استراتژی سیاست خارجی دولت وقت بود.
انتخابات 1400 و پیروزی سیدابراهیم رئیسی به عنوان مبدأ تحولات و گذار از دولتداری روحانی تا حدی امید به اصلاح و تغییر شرایط را در جامعه ایران زنده کرد. او که سابقه رقابت با حسن روحانی را در انتخابات سال96 در کارنامه خود داشت تغییر سیاست خارجی ایران و پیگیری منافع مردم از طریق سیاست خارجی مقتدرانه را به عنوان یکی از وعدههای انتخاباتی خود مطرح کرد. هرچند رقبا سعی داشتند از مخالفت او با روحانی معنای مخالفت با مذاکره خارجی را استخراج کنند اما رئیسی همه جا از باز بودن امکان مذاکره به شرط تامین منافع ملی سخن گفت و خبر از تغییر دادن دیپلماسی از هدف دولت به یکی از وسایل و امکانهای پیگیری منافع ایران داد.
* عبور از اقتصاد شرطی و تقویت سیاست خارجی مبتکر
آغاز دور جدید گفتوگوهای ایران و 1+4 یقینا دشوارترین آزمون دیپلماسی رئیسی در مدت کوتاه شروع ریاستش بر قوه مجریه بود. دشواری این آزمون اما بیش از هر چیز به این علت بود که دولت جدید باید موضع تهران را در میانه مذاکراتی که از پیش از آغاز به کار دولت آغاز شده بود و امتدادی از دیپلماسی دولت سابق بود، ارتقا میبخشید.
تجربه عبرتآموز روحانی بخوبی نشان داده بود موضع خارجی هر کشور را میزان تسلط بر شرایط داخلی و امکانهایی که در مواجهه با زیادهخواهی طرف مقابل دارد، تعیین میکند. اگر روحانی تکرار هر روزه این گزاره را که عدم توافق مساوی با پایان دنیاست، شرط پیروزی دیپلماسی میدانست، این بار ایران در موضعی دیگر باید به تکرار و اثبات این گزاره میپرداخت که به رغم تمایل به توافق، عدم توافق پایان گزینههای ایران نیست. رسیدن به این مهم اما نیازمند برنامهریزی داخلی و داشتن نقشه راهی برای شرایط پابرجایی تحریمها بود. به عبارت سادهتر دولت این بار تهدیدزدایی تحریمها را در گرو داشتن برنامه برای مواجهه با پابرجا ماندن تحریمها میدانست و معتقد بود زمانی میتوان به خط خوردن تحریم به عنوان یک ابزار فشار خارجی امید داشت که طرف مقابل و بویژه آمریکا از امکانهای ایران برای «بیاثر کردن تحریمها» آگاهی پیدا کند. اگر در فاصله 92 تا 1400 سیاست داخلی ایران بیشترین تاثیر را از سیاست خارجی گرفت، حالا زمان آن شده است سیاست خارجی از امتیازهای سیاست داخلی بهره گرفته و ابتکار عمل را به دست بگیرد. از همین رو از یک سو اولویتبخشی به همسایهگرایی و ارتباط با شرق و از سوی دیگر برنامهریزی برای قوام بخشیدن به اقتصاد در این شرایط به عنوان بخشی از نقشه راه سیاست خارجی دولت سیزدهم در مواجهه با تحریمهای غرب پی گرفته شد.
* تحریمشکنی با پادتن تحریم
همزمانی آغاز مذاکرات ایران و 1+4 در وین با تدوین بودجه 1401 در تهران یکی از فرصتهای جدی دولت سیزدهم برای نشان دادن عزمش برای مواجهه جدید با فشارهای غرب بود. این بار همزمان با استقبال دستگاه سیاست خارجی از رسیدن به یک توافق خوب که به رفع واقعی تحریمها منجر شود، تیم اقتصادی دولت نقشه راه خود را برای اقتصاد 1401 مستقل از نتیجه مذاکرات و با فرض گرفتن باقی ماندن تحریمها تدوین کرد.
در این میان البته فشار رسانهای جریان غربگرا به دولت و شانتاژ منفی علیه بودجه 1401بار دیگر نیاز دولت سیزدهم به اقناع عمومی برای پیگیری سیاستهای مبتکرانه را به دولتمردان و شخص رئیسجمهور یادآوری کرد. عبور از اقتصاد شرطی و تغییر ریل سیاست خارجی کشور بدون همراه کردن مردم ناممکن خواهد بود. با این حال دولت به درستی دریافته که شکستن تحریمها با وارد شدن به دومینوی پایانناپذیر عقبنشینی و اهدای امتیازات جدید امکانپذیر نیست و تنها زمانی میتوان به این مهم دست یافت که ابتکار عمل داخلی، قدرت چانهزنی خارجی را افزایش دهد. از همین رو تدوین بودجه مستقل از برجام و تکثر بخشیدن به نقشه راههای سیاست خارجی از جمله تقویت مناسبات منطقهای را میتوان پیامی روشن و سازنده و البته قدرتآفرین دانست.
ارسال به دوستان
منابع غربی به نقل از دیپلماتهای اروپایی از احتمال ادامه مذاکرات از ششم دی خبر دادند
تنفس 10 روزه مذاکرات
نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأتهای مذاکرهکننده ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپایی به منظور رفع تحریمها در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد. «علی باقری» مذاکرهکننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگکننده کمیسیون مشترک برجام و معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ریاست این نشست را بر عهده داشتند. به گزارش «وطنامروز»، این نشست به منظور ارزیابی مذاکرات اخیر در وین و هماهنگیها برای ادامه گفتوگوها برگزار شد. نشست جدید در شرایطی برگزار شد که روز پنجشنبه، یک منبع مطلع نزدیک به مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین درباره آخرین وضعیت مذاکرات به خبرگزاری فارس گفت: در حالی که اروپاییها در ابتدا با عدم پذیرش پیشنویسهای ایران درباره تحریمها و اقدامات هستهای، تنها پیشنویسهای حاصل از ۶ دور مذاکره قبلی را مبنای ادامه مذاکره میدانستند، در نهایت پذیرفتند متن سومی مبنا قرار بگیرد. این منبع مطلع افزود: متن جدید، از ترکیب متن اول و اضافه شدن پیشنهادات ایران تهیه و بر روی آن کار میشود. تاکنون 2 «non paper» از سوی آمریکاییها درباره پیشنویسهای تحریم و هستهای به ایران ارائه شده که پاسخها در ۱۲ صفحه از سوی هیات ایرانی تهیه و با واسطه به آنها داده شده است. در همین حال «باراک راوید» خبرنگار وبگاه صهیونیستی «واللا» و وبگاه آمریکایی «آکسیوس» در توئیتی به نقل از دیپلماتهای اروپایی ۳ کشور عضو برجام از احتمال ادامه مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی) خبر داد. وی همچنین به نقل از دیپلماتهای مذکور مدعی شد با سرعت فعلی پیش رفتن گفتوگوها، «ممکن است ۶ ماه طول بکشد تا توافقی به دست آید». در همین حال مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره دوربینهایی که قرار است در تأسیسات کرج نصب شوند توضیحاتی ارائه کرد. «رافائل گروسی» درباره نحوه دسترسی به تصاویر ضبطشده مدعی شد: «این بخشی از مذاکرات بود که بتوانیم اطلاعات را در دوربینها ثبت کنیم و موضع ما این بود که باشد، اطلاعات میتوانند در ایران بمانند اما همچنان دوربینها مهروموم آژانس را خواهند داشت. یعنی دوربینها متعلق به ما هستند اما نمیتوانیم [فیلم] آنها را ببینیم. گروسی در ادامه گفت: «در حالت ایدهآل و با احیای برجام، مهر و موم دوربینها را باز میکنیم و به اطلاعات آن دست پیدا میکنیم».او در پاسخ به سوالی درباره تقدم رفع تحریمها بر دسترسی آژانس به محتوای دوربینها و ادعای خبرنگار درباره «ناراضی بودن آمریکا از توافق ایران و آژانس» گفت: «اطلاعات زمانی با ما به اشتراک گذاشته میشود که توافق حاصل شود و این توافق زمانی حاصل میشود که تحریمها رفع شوند. یک چیز را فراموش نکنید. هنگامی که ما با ایرانیها به توافق برسیم، به اطلاعات دوربینها دسترسی خواهیم داشت اما توافق [احیای برجام] را طرفهای دیگری قرار است انجام دهند».او درباره فاصله زمانی پیشآمده درباره فیلمبرداری دوربینهای کرج گفت: «من در همه گزارشهایم گفتهام از این بابت واقعا نگران هستم. به همین دلیل از زمان سفرم در ماه سپتامبر [به ایران] که توافق کردیم تمام تجهیزات را جایگزین کنیم و این اتفاق برای کرج نیفتاد، در این باره ابراز نگرانی کردم. نگرانی من این بود که این خطر به وجود بیاید که بخشی مهم از اطلاعات دوربینها را از دست بدهیم و این نگرانی هنوز وجود دارد». ارسال به دوستان
رئیسجمهور در دوازدهمین سفر استانی خود به یزد رفت
تأکید بر فعالسازی تولید
گروه سیاسی: رئیسجمهور در دوازدهمین سفر استانی خود وارد استان یزد شد. بازدید از پروژههای استان، دیدار با نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از مهمترین برنامههای سفر رئیسی به استان یزد بود. به گزارش «وطنامروز»، رئیسجمهور با اشاره به اینکه باید ظرفیتهای استان را با توجه به برنامهریزیهایی که استاندار و مدیران استان و همچنین همکاران ما انجام دادهاند بیش از پیش احیا کنیم، اظهار داشت: امروز کارهای خوبی در استان انجام میشود اما نسبت به آنچه باید انجام شود هنوز تفاوت وجود دارد و باید تلاش کنیم این تفاوت هر چه بیشتر کاسته شده و وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب نزدیکتر کنیم. رئیسجمهور با بیان اینکه باید در جریان برنامههای این سفر خدمت مردم در جایجای استان میرسیدیم اما شرایط کرونا اجازه این کار را نمیدهد و از همین تریبون از مردم پوزش میطلبم، تصریح کرد: با این وجود در اجتماع مدیران و نمایندگان اقشار مختلف مردم حضور خواهیم یافت و از دیدگاهها و نظرات ایشان مطلع شده و پیشنهادات و راهکارهایی را که برای رفع مشکلات مطرح میشود، خواهیم شنید و آنها را پیگیری میکنیم. رئیسی در جریان این سفر از کارخانه ریسندگی خوشریس که به مدت ۸ سال تعطیل شده است بازدید کرد. وی با انتقاد از تعطیلی این واحد تولیدی گفت: هر چه زودتر این کارخانه با همت و پیگیری فعال شود. رئیسجمهور با بیان اینکه تعطیلی چنین واحدهای تولیدی انسان را رنج میدهد، چرا که متاسفانه این ثروت معطل مانده است، خاطرنشان کرد: بانکها اگر جایی را تملک میکنند باید یا خودشان آنجا را راهاندازی کنند یا سریعا به افراد توانمند واگذار کنند. رئیسی تاکید کرد: هیچ بانکی حق ندارد واحد تولیدی را تعطیل کند. اقدامی که درباره این واحد تولیدی شده است تعطیل کردن تولید و اشتغال در کشور است، چه کسی پاسخگوی ۸ سال بیکاری کارگران این واحد تولیدی خواهد بود؟ رئیسجمهور به منظور احیای مجدد این واحد تولیدی و راهاندازی آن دستورات لازم را صادر کرد.
رئیسی همچنین در این سفر استانی از کارخانه الکترو کویر یزد بازدید کرد. بر این اساس رئیسجمهور اظهار داشت: این کارخانه نمونهای است از خنثی کردن تحریمها و معلوم میشود که در مقابل تحریمهایی که میخواهند از دستیابی ما به تکنولوژی جلوگیری کنند، توانسته با همت و تلاش تابلوهای برق با کیفیت برتر ارائه دهد. رئیسی در ادامه برنامههای سفر خود به استان یزد با حضور در نیروگاه خورشیدی فهرج از نزدیک در جریان طرح تولید برق از انرژی خورشیدی قرار گرفت. رئیسجمهور با تاکید بر حمایت دولت از توسعه انرژی پاک در کشور اظهار داشت: باید با افزایش و توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را از این راه تامین کرد. حجتالاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: استان یزد به دلیل نور کافی، منطقه مناسبی برای توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی است. رئیسجمهور همچنین با دستور به وزیر نیرو و استاندار یزد تاکید کرد: این کار موفق را توسعه دهید تا نیاز کشور به انرژی از این طریق جبران شود. رئیسی همچنین بر حمایت از ساخت پنلهای خورشیدی در استان یزد تاکید کرد. حجتالاسلام رئیسی در بازدید از یکی از کارگاههای احیای بناهای تاریخی این شهر نیز اظهار کرد: بهترین روش برای احیای بافتهای سنتی و فرسوده روش احیا به کمک خود مردم است که به جای زحمت برای آنها خودشان این کار را انجام دهند. رئیسجمهور افزود: این مجموعه سالها پیش یک کارخانه تولیدی بوده که با انتقال تجهیزات این واحد به شهرک صنعتی یزد بنای آن در حال تخریب بود که با سرمایهگذاری بخش خصوصی قرار است به هتل سنتی ۵ ستاره تبدیل شود.
ارسال به دوستان
حلقه وصل حوزه و دانشگاه
سیدامین علیدوست: امروز سالروز شهادت آیتالله شهید دکتر محمد مفتح است که در تقویم رسمی کشور به نام «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری شده است. دکتر مفتح عرفان و دروس خارج فقه و اصول را در عالیترین سطح نزد رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی فراگرفت. پیوند عاطفی او با امام به گونهای بود که با وجود آن اختناق خطرناک رژیم ستمشاهی چه در برنامههای علمی و پژوهشی و چه جلسات سخنرانی و تلاشهای تبلیغی، اصرار و ابرام داشت که نام امام خمینی قدس سره مطرح شود و در مسجد قبای تهران صریحا و بدون هیچگونه واهمهای در سالهای قبل از انقلاب، نام آن بزرگوار را بر زبان جاری میکرد. مرحوم مصطفی زمانی نوشته است: نه تنها مفتح خود چنین روشی را به کار میبست، بلکه در انجمن اسلامشناسی، اعضا را تقویت میکرد تا به کمال شهامت نه تنها مقاصد امام را تقویت کنند، بلکه نامش را هم در کتابها بیاورند.
شهید مفتح برای فعالیتهای علمی و فرهنگی خود محدود به محیط حوزه نماند و همیشه در تلاش بود افقهای جدید و محیطهای جدیدی را به روی تبلیغ معارف اسلامی بگشاید.
حکمت الهی چنین مقدر کرده بود که شهید مطهری و دکتر مفتح که از شخصیتهای برجسته حوزه علمیه بودند، به دانشگاه رفته و در دلها، انگیزهها و هدفهای 2 قشر دانشگاهی و روحانی، وحدت ایجاد کرده و یکی از بلندترین آرزوهای امام یعنی پیوند این 2 قشر را عملی کنند. شهید مفتح اقدام عملی در راه رسیدن به چنین وحدتی را تغییر نظام آموزشی دانشگاه میدانست و عقیده داشت دانشگاهی که هدف آن پرورش انسانهای دانشمند، دیندار، متعهد و نیکوکار است، باید علم و تخصص خود را در راه اعتلای کشور و تامین سعادت مردم به کار گیرد و در طریق استقلال، عزت و عظمت کشور از خود اهتمامی توأم با صداقت و جدیت به خرج دهد. در برنامه چنین دانشگاهی باید عرصه بحث و تحقیق، علم و عمل توأم با اخلاص مهیا شود و به عقیده وی انس حوزه و دانشگاه با یکدیگر در رسیدن به چنین حالتی تاثیر بسزایی دارد. شهید مفتح ضمن پیگیری به وجود آوردن تحول در دانشگاه، از نظر خط فکری در زمینه مسائل عقیدتی با خطوط التقاطی، سخت مخالفت کرد و در برابر احزاب و گروهکهایی که تفکر انحرافی داشتند، لحظهای آرام نمیگرفت و در مواردی با آنان درگیر میشد و به سبب همین موضعگیری صریح بود که به ترور وی اقدام کردند. سرانجام صبح روز ۲۷ آذر ۱۳۵۸ در مقابل دانشگاه الهیات تهران، مارقین انقلاب یعنی گروهک منحرف و منافق فرقان، آن متفکر وارسته را هدف چندین گلوله قرار دادند و به شهادت رساندند.
ارسال به دوستان
پایان آسمانهای باز
گروه بینالملل: کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیتی و کنترل تسلیحات در وین دیروز اعلام کرد روسیه فردا (امروز شنبه) از پیمان آسمانهای باز خارج میشود. گاوریلوف دیروز (جمعه) در مصاحبه با روزنامه روسی «ایزوستیا» با بیان اینکه روسیه ماهوارههایی دارد که میتوانند نقل و انتقالات نیروهای نظامی در خاک آمریکا و کشورهای اروپایی را رصد کنند و این ابزار میتواند جایگزین پیمان آسمانهای باز شود، افزود: بنابراین دیگر نیازی به ماندن در این پیمان نیست و فردا (شنبه ۱۸ دسامبر) از آن خارج میشویم. خروج روسیه از این پیمان واکنشی به خروج پیشدستانه آمریکا از این پیمان است. دولت آمریکا (در زمان ترامپ) به عنوان یکی از اعضای اصلی این پیمان، نوامبر سال 2020 از این پیمان کنترل تسلیحاتی خارج شد. در مقابل، ۱۵ ژانویه 2021 وزارت خارجه روسیه از اعلام آمادگی مقدماتی مسکو برای خروج از این پیماننامه به تأسی از آمریکا خبر داد. 5 ماه بعد، کمیته روابط بینالملل شورای فدراسیون یا همان سنای روسیه 31 مه 2021 رای دومای دولتی (مجلس عمومی) به خروج از معاهده آسمانهای باز را تایید کرد؛ تصمیمی که سرانجام با فرمان اجرایی پوتین عملی شد. ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه 7 ژوئن امسال به دنبال روند 6 ماهه آمادگی مسکو برای بررسی تبعات ماندن در این معاهده، «قانون خروج از معاهده آسمانهای باز را امضا کرد».
* تأثیر خروج روسیه و آمریکا از پیمانآسمانهای باز بر امنیت جهانی
از آنجا که هدف از انعقاد این معاهده، ایجاد درک متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده درباره همه تحرکات و فعالیتهای نظامی به وجودآورنده نگرانی میان آنها بوده است، با خروج ۲ قدرت قاهر مثل روسیه و آمریکا، دیگر تضمینی برای پابرجا ماندن اهداف معاهده وجود ندارد. به این ترتیب خروج روسیه و آمریکا از معاهده آسمانهای باز، عملا به مرگ این پیماننامه 30 ساله انجامیده و باعث میشود فضای جنگ سرد جدید بویژه بر اروپا مستولی شود.
آمریکا با خروج از معاهده «آسمانهای باز» روابط خود با رقبا و حتی متحدانش را هر چه بیشتر تیره و تار کرد و همزمان معاهدات بینالمللی موجود بویژه در زمینه موازنه قوا و بازدارندگی از برخوردهای نظامی را بیاثرتر کرد. این خروج اما شوک شدیدی به شرکای اروپایی ایالات متحده در ناتو وارد کرده است. رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیتی و کنترل تسلیحات در وین خاطرنشان کرد سرنوشت این پیمان در دست کشورهای باقیمانده در آن است اما پس از خروج آمریکا و سپس روسیه از آن، محدودهای که پیمان آن را دربرمیگیرد چند برابر کاهش مییابد. به گفته گاوریلوف، خروج ۲ کشور از پیمان آسمانهای باز، به نفع امنیت اروپا نیست.
این پیمان که سال 1992 متعاقب فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بین کشورهای سابق بلوک شرق و غرب منعقد شد و از سال 2002 با مشارکت 34 کشور اجرایی شد، به کشورهای عضو اجازه پروازهای شناسایی و تجسسی در حریم هوایی یکدیگر را جهت ایجاد درکی متقابل درباره تحرکات و فعالیتهای نظامیشان داد. بدین ترتیب از امروز وسیعترین کشور دنیا به هیچ یک از 32 کشور باقیمانده در پیمان از جمله کشورهای اروپایی عضو ناتو اجازه نخواهد داد حتی با اطلاع قبلی، بر فراز خاکش پروازهای غیرمسلح شناسایی مجهز به حسگرهای خاص به منظور گردآوری اطلاعات درباره نیروها و تجهیزات مهم نظامی این کشور همچون توپخانه، هواپیماهای جنگنده و خودروهای زرهپوش رزمی انجام دهند. با وجود مخالفت ظاهری دولت جو بایدن با بسیاری از تصمیمات دولت ترامپ بویژه در زمینه خروج آمریکا از معاهدات بینالمللی، دولت دموکرات واشنگتن نیز تلاشی برای بازگشت به این پیمان نکرد.
* انتشار پیشنویس توافقنامه «تضمینهای امنیتی» روسیه با ناتو
همزمان با موعد خروج روسیه از پیمان آسمانهای باز، وزارت خارجه روسیه پیشنویس توافقنامه این کشور با ناتو درباره «تضمینهای امنیتی» را منتشر کرد. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه درباره زمان آغاز مذاکرات مربوط به تضمینهای امنیتی اعلام کرد مسکو اراده سیاسی لازم را دارد، منتظر واکنش آمریکا و ناتو هستیم. معاون وزیر خارجه روسیه افزود: احتمال تحریک مقامات اوکراین توسط غرب به اقدامات نسنجیده و خطرناک منتفی نیست.
به گزارش اسپوتنیک، در پیشنویس این توافقنامه آمده است: جهت رسیدگی و حل مشکلات موجود، طرفین باید از مکانیسم مشاوره فوری «دوجانبه» یا «چندجانبه» از جمله «شورای ناتو- روسیه» استفاده کنند. بنا به این پیشنویس، ناتو باید متعهد شود به سمت شرق گسترش نمییابد و اوکراین نباید به این ائتلاف بپیوندد. در پیشنویس این توافقنامه ذکر شده است: طرفینی که عضو ناتو هستند باید از انجام هرگونه فعالیت نظامی در خاک اوکراین، همچنین سایر کشورهای اروپای شرقی، قفقاز جنوبی و آسیای میانه خودداری کنند.
در این پیشنویس آمده است: «فدراسیون روسیه» و تمام طرفینی که از تاریخ ۲۷ مه ۱۹۹۷ عضو ناتو بودهاند، نباید نیروهای ارتش و تسلیحات خود را در قلمرو سایر کشورها مستقر کنند. با توافق طرفین، هرگونه استقرار تسلیحات نظامی و تسلیحات جدید در اروپا فقط در موارد «استثنایی» جهت از بین بردن «تهدید امنیتی یک یا چند طرف» مجاز است. همچنین، آمریکا باید متعهد شود از گسترش ناتو به سمت شرق جلوگیری خواهد کرد. طرفین باید از پرواز بمبافکنهای سنگین مجهز به تسلیحات هستهای یا غیرهستهای در مناطق خارج از حریم هوایی یا استقرار کشتیهای جنگی سطحی از هر نوع در آبهای ملی خودداری کنند.
طرفین باید متعهد شوند «موشکهای میان برد» و «کوتاه برد» زمین پرتاب را در خارج از قلمرو ملی خود و همچنین در مناطقی از خاک خود که از آنجا چنین سلاحهایی میتوانند به قلمرو طرف دیگر حمله کنند، مستقر نکنند. طرفین باید تمام زیرساختهای موجود برای استقرار تسلیحات هستهای در خارج از خاک خود را از بین ببرند. طرفین باید مذاکرات و گفتوگوها را حفظ کرده و برای بهبود مکانیسمها جهت جلوگیری از فعالیتهای نظامی «خطرناک» در دریای آزاد و بر فراز آن، از جمله توافق درباره حداکثر فاصله نزدیک بین کشتیهای جنگی و هواپیما، همکاری کنند. بر اساس این پیشنویس، روسیه به ایالات متحده پیشنهاد میکند در شرایط برابر امنیتی تعامل داشته باشند، نه اینکه امنیت یکدیگر را تحت تأثیر قرار دهند.
در این پیشنویس آمده است: طرفین نباید از سرزمینهای سایر کشورها برای آمادهسازی یا انجام حمله مسلحانه علیه طرف دیگر یا سایر اقداماتی که بر منافع امنیتی طرف دیگر تاثیر میگذارد، استفاده کنند. طرفین باید از استقرار نیروهای مسلح و تسلیحات در جایی که تهدیدی برای امنیت طرف دیگر ایجاد میکند، خودداری کنند. آمریکا نباید در قلمرو کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق که عضو ناتو نیستند، پایگاه نظامی ایجاد کند؛ همچنین نباید از زیرساختهای آنها برای هرگونه فعالیت نظامی استفاده کند یا همکاری نظامی دوجانبه را با آنها توسعه دهد.
روسیه همچنین از آمریکا دعوت کرد متعهد شود به افراد «نظامی و غیرنظامی» کشورهایی که از سلاح هستهای استفاده نمیکنند، هیچگونه آموزشی جهت استفاده از سلاح اتمی ندهد. این پیشنویس افزوده است طرفین نباید آموزش یا رزمایشی را درباره استفاده از سلاحهای هستهای انجام دهند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|