|
ارسال به دوستان
قتل شوکهکننده داریوش مهرجویی و همسرش
قتل آنلاین
محمد رشوند: بگذارید با سکانس معروف فیلم پری شروع کنیم. خسرو شکیبایی در تاکسی نشسته است، شروع به گریه میکند و ناگهان سایر سرنشینان بغض میکنند و هم آوایش در اشک ریختن میشوند، کات. به زمان حال بر میگردیم؛ یکشنبه 23 مهر 1402 یک خبر شوکهکننده ناگهان خواب را از چشم مردم ایران میرباید؛ داریوش مهرجویی کارگردان و فیلمساز مشهور ایران به همراه همسهرش وحیده محمدیفر در منطقه فردیس کرج به قتل میرسند؛ با ضربات متعدد چاقو. این پایان التهابآور مردی از سینمای ما است که در قاب آثارش جز شعر و نوای زندگی چیزی نشنیدیم. داریوش مهرجویی و این پایان جنایی غریبترین احتمالی بود که هر بینندهای میتوانست حدسش را بزند. احتمالا بسیاری از اهالی جامعه هنردوست و حتی غیرسینمایی ما که فقط یکی از آثار سینمایی او را دیده باشند، بسان همان سرنشینان تاکسی، اشک میریزند. خیلیها بیآنکه جزئیات را بدانند اما برایشان این پایان تراژیک قابل هضم نیست. مرگ حق است و پایان همه ما اما قتل آن هم به این شکل، هرگز.
اگر داریوش مهرجویی پس از ساخت فیلم «گاو»، در همان ابتدای راه از دنیای سینما خداحافظی میکرد باز هم به بزرگی همین امروزش بود که میشناسیم. گاو کافی بود بیآنکه در «دایره مینا» دوری بزند و از فاجعه «خون کثیف» در قبل از انقلاب در جامعه وقت بگوید، ساکن خانه پرحکایت «اجارهنشینها» شود، با حمید «هامون» به دنیای عرفان سرک بکشد و بعد از عبور از خانه پر داستان بانو سهگانه پردرد سارا، پری و لیلا را به تصویر بکشد. داریوش مهرجویی با همان چند اثر نخستش تا ابد بر تارک سینمای ایران میدرخشید بیآنکه در «درخت گلابی» از عشق کهنه حرف بزند و در «سنتوری» و «میهمان مامان» ما را با سینمای دیگری آشنا کند. بامداد یکشنبه 23 مهر 1402 خون پرحجمی از سینما و فرهنگ ایران در دل یک ویلای بکر و خلوت ریخته شد و چه پایانی تلختر از این برای ما؟
هیچ کارگردانی در تاریخ سینمای ایران به اندازه مهرجویی برای موضوع صدا و و موسیقی در دل سینما ارزش قائل نشد و باید هم بعد از قتل شوکهکنندهاش اینچنین سکوت وحشتآور بر اهالی فرهنگ و هنر حاکم میشد. اگرچه به اقتضای سن و طبیعت غیرقابل گریز گذر زمان، او کم کم همانند هر قهرمانی از روزهای اوجش فاصله گرفت اما همین که بود و نفس میکشید، شاید مایه فخر سینمای ما بود. او رفته و اینک شاهد سناریوهای متعددی درباره قتل او و همسرش هستیم اما بازگردیم به همه آنچه رخ داد و شائبههایی که در کمتر از 24 ساعت به وجود آورد.
* جزئیات قتل داریوش مهرجویی
فرمانده انتظامی البرز جزئیات حادثه قتل داریوش مهرجویی و همسرش را تشریح کرد. سردار حمید هداوند، فرمانده انتظامی استان البرز دیروز در تشریح جزئیات قتل داریوش مهرجویی و همسرش اظهار داشت: شب گذشته - شامگاه شنبه- خبر قتل داریوش مهرجویی (کارگردان سینما و تلویزیون) و همسرش در ویلای شخصی واقع در زیبادشت مشکیندشت توسط دخترشان به پلیس گزارش شد. وی گفت: با حضور پلیس در صحنه مشخص شد قتل بر اثر جراحت ناشی از ضربات سلاح سرد از ناحیه گردن و اعضای بدن به علت نامعلوم توسط فرد یا افراد ناشناس رخ داده است.
* پلیس: آثار ورود جبری در صحنه جرم دیده نمیشود
رئیس پلیس آگاهی کشور میگوید آثار ورود جبری در صحنه قتل خانواده مهرجویی دیده نمیشود و تخریبی در درها رخ نداده است. سردار محمد قنبری با حضور در منزل داریوش مهرجویی صحنه قتل را از نزدیک بررسی کرد. فرمانده پلیس آگاهی کشور گفت: با بررسی صحنه جرم، آثاری در صحنه قتل پیدا شده است که ما احتمال میدهیم مربوط به قاتل باشد. آثار ورود جبری در صحنه جرم دیده نمیشود و تخریبی در درها انجام نشده است. سردار محمد قنبری افزود: نگهبانی شهرک تا منزل مقتول یک کیلومتر فاصله دارد و تمام مسیرهای ورود و خروج در منطقه در حال بررسی است. در این تحقیقات برای نخستینبار از سگهای ردیاب نیز استفاده شده است تا در اطراف منزل به ردیابی بپردازند. وی با اشاره به تلاش ماموران برای پیدا کردن انگیزه قتل گفت: تحقیقات تا رسیدن به قاتل یا قاتلان ادامه خواهد یافت.
* حضور مدیران سینمایی در محل حادثه
در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش برای رسیدگی جدیتر، مدیران سینمایی با حضور در محل حادثه با مقامات قضایی و انتظامی گفتوگو کردند. به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، در پی حادثه ناگوار قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش، معاونان و مدیران سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل واقعه با مقامات قضایی و انتظامی استان البرز دیدار و گفتوگو کردند. بر پایه این خبر، پس از اطلاع از حادثه، حبیب ایلبیگی معاون نظارت و ارزشیابی، مجید زینالعابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن حضور در محل وقوع حادثه و تشکیل جلسه، پیگیر ابعاد این جنایت شدند. مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در گفتوگو با رئیس کل دادگستری استان، فرماندهی کل انتظامی استان البرز، همچنین مقامات قضایی و انتظامی حاضر در محل خواستار پیگیری همهجانبه این حادثه تا روشن شدن کامل ابعاد آن شدند.
* ماجرای مفقود شدن اشیای خانه مهرجویی پیش از قتل
وکیل خانوادگی مرحوم مهرجویی میگوید: چند ماه قبل و پیش از آنکه خانواده مهرجویی به فرانسه سفر کنند، یکی از بستگانش از آنان میخواهد به دلیل مشکل خانوادگیای که برایش به وجود آمده، در ویلای شخصی مهرجویی در شهرک زیبادشت ساکن باشد. آنها نیز قبول میکنند. وی میافزاید: ۴ ماه پیش، پس آنکه خانواده مهرجویی از سفر فرانسه به ایران بازگشتند، داریوش به من گفت ۲ سنتوری که برای ساخت فیلم علی سنتوری تهیه کرده بوده است، از خانهاش ناپدید شده است. فرد دیگری که با خانواده مهرجویی آشناست و از ساکنان شهرک است نیز اشارهای به جابهجا شدن کتابهای نفیس استاد میکند. وی میگوید: بعد از سفر استاد چندین بار به من گفت ترتیب کتابهایی که داشتهام به هم ریخته است و در این میان برخی از کتابهای نفیسی که داشتم نیز اکنون پیدا نمیکنم. وکیل خانواده مهرجویی این را هم میگوید که «من خواستم سرقت سنتورها را پیگیری کنم که مرحوم مهرجویی اجازه نداد، حتی همین نکتهای را که هم مرحوم محمدیفر در پستش اشاره کرده نیز خواستم پیگیری کنم، باز هم ممانعت کردند و اجازه طرح شکایت از این موضوع را به من ندادند». به گزارش فارس، تاکنون ۴ مظنون در جریان تحقیقات و رسیدگی به پرونده قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش بازداشت شدهاند که هیچیک از افراد بازداشتشده از اتباع بیگانه نبودهاند.
***
معمای تاریخ پست بیتاریخ
نخستین واکنش تلخی که پس از خبر قتل بهتآور داریوش مهرجویی و همسرش در فضای مجازی حاکم شد، موج عجیبی بود که در راستای پروژه افغانهراسی به راه افتاد. ۲ پست اینستاگرامی و یک مصاحبه با مرحوم محمدیفر مربوط به شماره روز گذشته روزنامه اعتماد و سایت اینترنتی فراز، نکات مبهم ماجرا بود. در این میان یک پست بیتاریخ منتسب به صفحه شخصی همسر مهرجویی شاید کلید ماجرا باشد. در این پست که متاسفانه در اسکرینشات آن تاریخ وجود ندارد و در صفحه اینستاگرام مقتوله نیز دیگر نیست، نوشته شده است: «امشب فاجعه بود؛ ساعت ۸ داشتم به زندگی میرسیدم و اینکه شام چی بذارم. همسرم خواب بود. مونا بیرون خانه. در سکوت یهو دیدم سگمون، چیلی بد داره پارس میکنه. احساس خطر کردم، در آشپزخانه رو فورا قفل کردم. بعد دیدم چیلی رفته جلوی در ورودی خونه و بد عصبانی است... رفتم دیدم در پشت شیشههای مات پنجره از پشت یک نفر چسبیده به در... اول فکر کردم شوخی است... گفتم کی هستی؟... هیچی نگفت، هی گفتم تو کی هستی؟ حرف زشتی زد و ناگهان چاقویی از پشت سایه روشن مات پنجره به من نشان داد... گفتم الان زنگ میزنم 110. گفت بزن ولی حسابتون رو میرسم. لهجه ایرانی نداشت. فورا به نگهبانی شهرک زنگ زدم... رسیدن ولی طرف فرار کرده بود اما من رو با چاقو تهدید کرد. این چند وقت مورد دستبرد هم قرار گرفتیم... از گوشی بگیر تا لپتاپ و البته ۲ سنتور با اسم و عکس داریوش مهرجویی و بهرام رادان برای چند سال پیش پروژه سنتوری. اینجا اعلام میکنم خرید و فروش این ۲ سنتور غیرقانونی و دزدی است». این پست بیتاریخ مشخص نیست دقیقا برای چه زمانی است و حتی در صفحه اینستاگرام همسر مهرجویی نیز وجود ندارد. اما عدهای عنوان میکنند ناظر به پست دیگری که در آن تاریخ مندرج شده، برای 8 بهمن 1401 است و عدهای دیگر میگویند برای 15 مهر 1402. با جستوجو در فضای مجازی میبینیم اولین بار سایت سینما اعتماد 17 مهر این پست را منتشر کرده است. سایت اعتماد آنلاین نیز روز 18 مهر به این پست اشاره کرده است اما ماجرا وقتی عجیبتر میشود که سایت اینترنتی فراز روز شنبه 22 مهر این اسکرینشات را مجددا منتشر میکند، بیآنکه به تاریخش اشاره کند. این سایت ۲ ساعت قبل از قتل مهرجویی و همسرش این اسکرینشات مجهول را بازنشر کرد. جالب اینکه این سایت اینترنتی روز گذشته خبر خود را از روی سایت حذف کرد! روزنامه اعتماد هم در شماره دیروز خود ادعا کرده با همسر مهرجویی مصاحبه اختصاصی کرده است اما در این مصاحبه که دیروز منتشر شد، هیچ حرف تازهای به نقل از مرحوم محمدیفر دیده نمیشود و تنها همان بازخوانی محتوای آن پست بیتاریخ است. به عبارتی مصاحبه اعتماد با همسر مهرجویی (به فرض صحت) احتمالا در همان ساعتی که مهرجویی و همسرش به قتل رسیدند در صفحه این روزنامه جایگذاری شده بود. اگر فرض کنیم حقیقتا این پست بیتاریخ و پاک شده برای 15 مهر 1402 است، چرا باید در تاریخ 22 مهر و با گذشت یک هفته از ماجرا، ناگهان ۲ رسانه اصلاحطلب به موضوع تقریبا بیات شده در یک روز بپردازند و تنها چند ساعت بعد از این موضوع، ناگهان آن قتل هولناک رخ دهد؟ طبیعتا این موضوعی است که فراجا به آن خواهد پرداخت و مشخص میکند اولا تاریخ واقعی پست مورد بحث درباره تهدید فرد چاقو به دست برای چه زمانی است، ثانیا چه علتی داشته است با وجود فرض انتشار در تاریخ 15 مهر 1402، یک هفته بعد ۲ رسانه همزمان بعد از 7 روز آن را بازخوانی کنند تا بعد از این قتل حیرت انگیز، اذهان عمومی به سمت و سوی پروژه افغانهراسی برود و البته مهمتر از همه اینها مشخص میکند آیا اساسا این پست ادعایی صحت دارد یا خیر. چون هیچ مدرکی درباره انتساب آن به همسر مهرجویی وجود ندارد. بدون شک اینها همه کلیدهای ماجراست و مهمتر از همه اینها شاید پیگیری ادعای روزنامه اعتماد مبنی بر مصاحبه با همسر مهرجویی و صحتسنجی این ماجرا بتواند در یافتن سرنخهای قتل کمک کند. در صورت انجام مصاحبه و وجود فایل صوتی، شاید بتوان به مستندات مهمی درباره قتل و یافتن قاتل یا قاتلان دست یافت. در غیر این صورت، باز یک معمای پیچیده دیگر ایجاد میشود.
ارسال به دوستان
اخبار
اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره ملی سرود فجر معرفی شدند
اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره ملی سرود فجر با صدور احکامی جداگانه معرفی شدند. محمد اللهیاری، حامد جلیلی، هادی آرزم، شهروز حقی، حسین صیامی، امین صافیزاده، احسان غلامنژاد، احسان خداپرست و مهدی جاور به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره ملی سرود فجر معرفی شدند. به زودی فراخوان و پوستر این جشنواره منتشر میشود و گروههای کر، آکاپلا و گروههای سرود میتوانند به صورت حرفهای در این جشنواره شرکت کنند. ایجاد تعامل بین گروهها و ارتقای سطح شنیداری اهالی سرود و مخاطبانِ سرود یکی از اهداف برگزاری جشنواره ملی سرود فجر است. اهالی سرود میتوانند پس از انتشار فراخوان و براساس قواعدی که در فراخوان جشنواره ذکر خواهد شد، آثارشان را برای شرکت در جشنواره ملی سرود فجر ارسال کنند. همه اقشار جامعه با هر طیف فکری و مذهبی میتوانند در جشنواره شرکت داشته باشند.
***
آهنگ جدید تار و تاریخ با عنوان «به دست نایی» منتشر شد
میدیا فرجنژاد آهنگساز موسیقی ایرانی، تازهترین اثر از پروژه «تار و تاریخ» را با عنوان «به دست نایی» منتشر کرد.
«تار و تاریخ»، قطعه «به دست نایی» در قلعه دختر استان کرمان ضبط شده و تازهترین گام از پروژه «تار و تاریخ» است. این اثر با آهنگساز و نوازندگیِ تار میدیا فرجنژاد و آواز بهمن جهانسوز اجرا شده و شعر آن از سرودههای خواجوی کرمانی است. ویدئوی این قطعه به کارگردانی مرتضی حاجمحمدی ضبط شده و میکس و مسترینگ آن را پویا پایور برعهده داشته و انتشار بینالمللی آن از سوی موسسه فرهنگی - هنری نغمهسازان دلنشین انجام شده است. چندی پیش بود که پروژه «تار و تاریخ» در مسابقات جهانی گلوبال موزیک اواردز، ۲ جایزه جهانی را برای بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر به خود اختصاص داد.
***
رونمایی از سردیس هوشنگ ابتهاج و سیدحسن حسینی
آیین رونمایی از سردیس هوشنگ ابتهاج و سید حسن حسینی و آغاز پویش «شهر شعر» در پایتخت به مناسبت روز حافظ و هفته شعر و ادب فارسی در خانه نیما برگزار شد. رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی در آیین رونمایی از ۲ سردیس شعرای کشور هوشنگ ابتهاج و سیدحسن حسینی و آغاز اکران پویش «شهرشعر» در خانه نیما با قرائت ابیاتی از استاد سعید بیابانکی به نام عشق گفت: ایده اینکه در و دیوار شهر با شعر سخن بگوید به مدتها قبل باز میگردد که با تمام جذابیتهایش چالشهای بسیاری به همراه داشت و خوشبختانه با همکاری همکارانم در بخش فرهنگی سازمان و کمک شعرا مجموعهای از آثار 100 شاعر فارسیزبان دوره معاصر انتخاب شده است و طی چند روز آینده با اجرای این پویش در فصل پاییز شهر رنگ شعر خواهد گرفت.
***
برگزاری اختتامیه سومین دوره انتخاب آثار برتر جبهه مقاومت
سردار «علیمحمد نائینی» مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس دیروز با تبریک حماسه بزرگ جبهه مقاومت در فلسطین و شکست مفتضحانه رژیم غاصب صهیونیستی، از برگزاری اختتامیه «جایزه سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» خبر داد و اظهار داشت: سومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم و جبهه مقاومت با حضور جمعی از مسؤولان کشوری و لشکری، خانواده معظم شهدا، همچنین نویسندگان و ناشران فعال در عرصه جبهه مقاومت و مدافعان حرم سهشنبه، بیستوپنجم مهرماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاعمقدس برگزار خواهد شد.وی با اشاره به اینکه در این دوره آثار منتشرشده بازه زمانی 1400 تا 1401 مورد داوری قرار گرفته است، گفت: با اعلام فراخوان در داخل کشور، همچنین در سطح بینالملل، 518 اثر به دبیرخانه ارسال شد و این آثار در 8 گروه شامل داستان و رمان، مستند و پژوهش، زندگینامه و خاطرات خودنوشت، شعر و کودک و نوجوان، خاطرات و ۲ گروه جدید ویراستاری و بخش طراحی و گرافیک، توسط داوران مورد ارزیابی واقع شدند که در هر گروه آثار برگزیده و آثار شایسته تقدیر معرفی خواهند شد. وی با اشاره به اینکه تکریم خانواده معزز شهدا از بخشهای مهم این دوسالانه است، تصریح کرد: در این مراسم قرار است از تعدادی از خانواده شهدای مدافع حرم که طی ۲ سال گذشته به درجه رفیع شهادت نائل آمدهاند، تجلیل میشود.
ارسال به دوستان
در دومین نشست رسانهای چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران مطرح شد
حضور پررنگ شهرستانیها در جشنواره فیلم کوتاه
گروه فرهنگ و هنر: دومین نشست رسانهای چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره و جمعی از معاونان و مدیران انجمن و جشنواره، صبح دیروز در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
آذرپندار در ابتدای این نشست گفت: پیش از هر چیزی مایلم مراتب تاسف عمیق خودم را بابت قتل زندهیاد مهرجویی و همسرشان اعلام کنم. میدانم شرایط مناسبی نیست و همه ما دل و دماغ مناسبی نداریم تا درباره موضوع دیگری صحبت کنیم. امیدوارم در اسرع وقت به این ماجرا رسیدگی شود و عاملان به مجازات برسند. روح هر 2 نفر شاد باشد و یادشان گرامی. زمان زیادی به برگزاری جشنواره چهلم نمانده و پنجشنبه افتتاحیه را خواهیم داشت. از آن جهت که در نشست اول نکاتی را گفته بودم به نظرم باید امروز گزارشی را ارائه بدهم. تعداد پذیرفتهشدگان این دوره شاید نسبت به دورههای دیگر کمتر باشد اما ما تلاش کردیم بر کیفیت تاکید داشته باشیم، به همین علت ممکن است تعداد آثار بخش ملی کم باشد.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران مطرح کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از سختترین ورودیها را نسبت به جشنوارههای دیگر جهان دارد. از هر هزار فیلم ۸ فیلم برای حضور در جشنواره انتخاب میشوند. شعار این دوره جشنواره «آیینه تمامنمای ایران» است و تمام سعی ما بر این بود که بتوانیم از تمام ایران آثاری با حفظ کیفیت رویداد بپذیریم. قرار نبود کیفیت فدای رویکرد و محتوا شود. این برای نخستینبار در سالهای اخیر است که این اتفاق رخ میدهد و معادل ۵۵ درصد آثار پذیرش شده از شهرستانها است. نسبت به دوره گذشته هم در این زمینه رشد داشتهایم که برای ما خوشحالکننده است. از استانی مثل گلستان 3 فیلم داریم که در دورههای گذشته چندان حضور نداشتند. ما از شهرهای کوچک استانها هم فیلم داشتیم که مایه خوشحالی است. شاید مهمترین دستاورد ما این باشد که به فیلمسازان شهرستانی توجه شده و البته آثار آنها از کیفیت خوبی برخوردار است. ضمن اینکه هیات انتخاب اصلا به شهر تولیدکننده توجه نداشتند.
دبیر این رویداد مطرح کرد: در بخش مسابقه هم البته تعداد زیادی فیلم اولی داریم. یک بخش دیگر هم داریم که چند سالی است در جشنواره وجود دارد و بخش ویژه «کتاب و سینما» است. در این بخش ۱۶ اثر به جشنواره راه یافتهاند و نسبت به سال گذشته کیفیت این آثار خیلی خوب است.
وی در بخش دیگری گفت: بخش جنبی دیگر جشنواره «ایران جوان» نام دارد که ۹ اثر به این بخش راه یافتهاند و موضوع آن درباره جمعیت و فرزندآوری است، این بخش با همکاری بنیاد بینالمللی ۱۵ خرداد برگزار میشود و غرفهای هم در جشنواره خواهد داشت. بخش ویژه «بر بال خاطرات» را هم داریم که مروری بر برگزیدگان 4 دوره جشنواره طی آن انجام میشود. در ۱۰ سانس ۵۹ فیلم به نمایش درمیآید و نامهای متنوع و جذابی در این بخش خواهید دید. یک بخش جنبی دیگر «شاخه زیتون» با محوریت فلسطین و به جهت پاسداشت مقاومت مردم فلسطین است. به جهت مسائل اخیر سعی کردیم این باکس ویژه را در جشنواره چهلم داشته باشیم. بزرگداشت امسال هم مربوط به داریوش یاری از هنرمندان عرصه فیلم کوتاه است. از ایشان به پاس زحماتی که در این سالها برای انجمن و فیلم کوتاه داشته، تجلیل میشود.
وی درباره هزینه جشنواره چهلم هم گفت: در برنامه سازمان سینمایی ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است که با توجه به مهمانان خارجی و مهمانان داخلی، تبلیغات و... این هزینه معقول است. ما از کمکهای شهرداری، خانه کتاب و... نیز استفاده میکنیم اما عمده هزینههای ما همان مبلغی است که سازمان سینمایی در نظر گرفته است. امسال بلیتفروشی برای جشنواره از طریق سایت آیتیکت انجام میشود و تخفیفاتی هم برای دانشجویان و هنرجویان سینما و برخی گروهها در نظر گرفتهایم. قیمت بلیت هر باکس هم ۳۰ هزار تومان است که البته مشمول تخفیف هم میشود.
در ادامه نازنین پیرکاری، مدیرعامل موسسه تصویر شهر روی سن رفت و همراه با مهدی آذرپندار، دبیر جشنواره و دانیل رحیمیکاشانی از پوستر دوره چهلم جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی کردند. چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود.
ارسال به دوستان
«بزرگ شدن در سپیدان» منتشر شد
داستانی درباره کودکان محاصرهشده «فوعه و کفریا» سوریه
کتاب «بزرگ شدن در سپیدان»؛ داستانی کودکانه براساس محاصره شیعیان «فوعه و کفریا» سوریه به نویسندگی زینب ایمانطلب از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شد.
زینب ایمانطلب، در توضیحی کوتاه درباره علت نگارش این کتاب چنین آورده است: «خبرها از چه راهی به ما میرسند؟ چرا ما از بعضی چیزها بیخبر میمانیم و بعضی خبرها روزی چند بار تکرار میشوند؟ این سوالها را بعد از دیدن نقاشیهای کودکان سوری از خودم پرسیدم. دوستم نقاشیها را فرستاد و گفت اینها را بچههای «فوعه و کفریا» در اردوگاه آوارگان جنگی کشیدهاند.
سراغ اینترنت رفتم. عبارت «محاصره فوعه و کفریا» را جستوجو کردم و متوجه شدم چه اتفاقات ناگواری برای مردم این شهر در سوریه افتاده است. راجع به محاصره فوعه و کفریا جستوجو کردم، کتاب خواندم، مستند دیدم و پرسیدم چطور من از این فاجعه انسانی خبر نداشتم، آن هم در کشوری که خیلی به ما نزدیک است. «فوعه و کفریا» نزدیک ۳ سال محاصره بود. نقاشیها را که نگاه کردم، داستانی که به ذهنم رسید...»
«فوعه و کفریا» شهرکهای شیعهنشین در استان ادلب سوریه هستند که ساکنان آن ۳ سال به صورت مداوم، در محاصره کامل با حملات، نفوذها، خمپارهاندازیها و تیراندازیهای مستمر گروههای تروریستی بویژه جبهه النصره و احرارالشام مبارزه کردند و در مجموع 1923 نفر به شهادت رسیدند و 3868 نفر هم زخمی شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند ولی باز هم سر تسلیم فرود نیاوردند.
در نهایت، پس از انجام توافقاتی، تیر 1397، آخرین ساکنان باقیمانده فوعه و کفریا توسط ۱۲۱ دستگاه اتوبوس به سمت مرکز اسکان موقت در جبرین راهی شدند و سرزمین خود را در حالی ترک کردند که خاطره ۳ سال ایستادگی و مقاومت جانانه در برابر گروههای تروریستی تکفیری در سختترین شرایط اقتصادی و انسانی و تهدیدهای مکرر هیچگاه از یادشان نخواهد رفت.
کتاب «بزرگ شدن در سپیدان»؛ داستانی به قلم زینب ایمانطلب و تصویرگری اسمعیل چشرخ، در 136صفحه رنگی، شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 120 هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است. علاقهمندان میتوانند این کتاب را علاوه بر کتابفروشیها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|