|
اخبار
نمایش فیلمتئاتر «روز رستاخیز» در خانه هنرمندان
فیلمتئاتر «روز رستاخیز» به کارگردانی فرهاد مهندسپور در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید.
سیوچهارمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلمتئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران، به نمایش فیلمتئاتر «روز رستاخیز» اختصاص دارد. فیلمتئاتر «روز رستاخیز» (از گروه تئاتر آفتاب در سال ۱۳۸۱) به کارگردانی فرهاد مهندسپور چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید. پس از نمایش این فیلمتئاتر، نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و رامتین شهبازی (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
در بخشی از نمایشنامه «روز رستاخیز» که بازخوانی محمد چرمشیر و فرهاد مهندسپور از رمان محشر صغرا (تادنوش کونویتسکی) به شمار میرود، آمده است: «اینک پایان جهان فرا میرسد!... میآید، نزدیکتر میشود و من در واپسین قدمهای جلجتایم در انتظارم؛ در انتظار این پایان. من که هیولایی کوچکم؛ ایستاده بر دو پای خویش. من که یکی از شمایم، یکی از شما هیولاهای کوچک ایستاده بر 2 پای خویش؛ در آخرین دور این جهان و در این آخرین دور، چه کسی میداند باید به کدامین سو چرخید؟»
اکران «مدیترانه» در سوریه
فیلم سینمایی ایرانی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند و تهیهکنندگی رشید حاجتمند روز پنجشنبه - ۸ آذر ۱۴۰۳ - در سالن مقاومت مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه سوریه و با زیرنویس عربی به نمایش درآمد. نمایش این فیلم سینمایی ایرانی با استقبال گسترده مردم سوریه در لاذقیه مواجه شد؛ تعداد زیادی از فراگیران زبان فارسی به همراه خانوادههای خود و همچنین تعداد زیادی از علاقهمندان به تماشای این فیلم سینمایی ایرانی نشستند. در مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه پنجشنبه اول هر ماه، یک فیلم سینمایی ایرانی، برای علاقهمندان، به نمایش در میآید. داستان فیلم مربوط به یکی از قصههای مدافعان حرم است و در آن یک مهندس ایرانی، برای انجام یک پروژه آب، به سوریه میرود اما با حوادثی در سوریه مواجه شده و همسر وی نیز، همزمان در ایران، دچار حاشیههایی ناخواسته میشود.
انتشار شماره جدید «سینما رسانه»
سری جدید مجله فرهنگی - هنری «سینما رسانه» منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی - هنری اندیشه شهید آوینی، شماره ۴۷۱ مجله فرهنگی - هنری «سینما رسانه» منتشر شد؛ این مجله فرهنگی - هنری در ۶ فصل اندیشه، سینما، پویانمایی، سریال، رویداد، مستند، پلتفرم و مقاومت تدوین شده است.
«سینما رسانه» در فصل سینما به موضوعاتی چون بررسی فیلم «جوکر۲» و مساله خشونت و اعتراضات اجتماعی، بازنمایی خانواده در سینمای ایران با محوریت فیلم «در آغوش درخت» و بررسی فیلمهای «ددپول و ولورین» و «جنگجوی صحرا» پرداخته است. در فصل پویانمایی، در پروندهای مفصل انیمیشنهای «درون و بیرون»، «سامورایی چشمآبی» و «شیطانکش» مورد بررسی انسانشناسانه قرار گرفتهاند. همچنین این فصلنامه، رویدادها و سریالهای روز جهان همچون سریال «شوگون» و رکوردشکنی آن در جشنواره امی، جشنواره فیلم ونیز، مستند «سرطان اجتماع»، بحث سینمای استراتژیک و همچنین سیر تحولی تولیدات شبکه نمایش خانگی را مورد بررسی قرار داده است. مجله فرهنگی - هنری «سینما رسانه» توسط موسسه فرهنگی و هنری اندیشه شهید آوینی تهیه و منتشر میشود.
حضور ایران در ششمین نمایشگاه کتاب سلیمانیه
ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب سلیمانیه پنجشنبه هشتم آذر با حضور جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.
در این نمایشگاه بیش از ۱۵۰ ناشر از اقلیم کردستان عراق و کشورهایی چون عراق، مصر، ترکیه، عربستان، کویت، سودان، عمان، امارات، لبنان، آمریکا، انگلیس و... شرکت کردهاند.
خانه کتاب و ادبیات ایران در غرفهای به مساحت ۱۸ متر مربع با ۳۰۰ عنوان کتاب از ۵۰ ناشر فعال کشور در موضوعات مختلف ادبیات پایداری و دفاعمقدس، ایرانشناسی، ادبیات کهن و معاصر، کودک و نوجوان و آموزش زبان فارسی در این نمایشگاه حضور دارد.
معرفی آخرین دستاوردهای صنعت نشر کشور، معرفی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، معرفی طرحهای حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جوایز ادبی از برنامههای غرفه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه است.
ارسال به دوستان
چرا سنوار به جای مانیفست، رمان «خار و میخک» را نوشت؟
زندگینامهای برای مقاومت
مهدی افراز: 40 روز از شهادت بزرگمرد تاریخ انسانیت، یحیی سنوار گذشت. سنوار آن حقیقتی را که موفق شد با حیات پربار و حماسی خود در وجود تمام فلسطینیان نشأ کند، تلاش کرده در رمان خود نیز انشا کند. «خار و میخک»، یادگاری بین نسلی است که سندی بر جهت و محتوای تاریخ مبارزه فلسطین است.
سنوار برخلاف سایر رهبران مبارز برای چریکها یا سمپاتیزانهای خود مانیفست یا پروتکل نمینویسد. او مکتوبهای را به جا میگذارد که با طرح کلان آن برای مبارزه همخوان و در یک مستوی است و آن رمان است.
چرا سنوار رمان مینویسد؟ رمان مصرف فرهنگی انسانی است که مشغول زندگی است، پس اگر او با دغدغه انتقال فرهنگ و تاریخ مقاومت به جای نوشتن مانیفست یا پروتکل، برای مبارزان آینده، رمان مینویسد حتماً طرح مبارزاتی او زندگی است. او باور دارد که با تجربهای که ملت فلسطین از ناکامی ایدههای چپگرا و ملیگرا به دست آورده باید بر پارادایم اسلامی تکیه داشته باشد و در این چارچوب فکری - زیستی، مقاومت محورش با زندگی است. او در همین داستان و در خلال رفت و برگشتها با برادر بزرگترش محمود که نماینده گفتمان چپگرا و ملیگراست، بر این فهم خود نیز تکیه میکند.
رمان از روایت حال و هوای اردوگاههای ساحل غزه در زمستان 1967 آغاز و در سپتامبر 2004 در زندانهای بئر سبع پایان مییابد؛ سنوار در سطر به سطر و فصل به فصل این رساله تلاش میکند تا ضمن مرور تاریخ تطور مبارزه، امکان آینده را در درون خود از طریق درهمتنیدگی مقاومت و زندگی بارور کند. در فصول سیگانه این داستان، تناسب میان مقاومت و زندگی در 5 سویه مختلف جلوهگر شده است.
سویه اول: مقاومت با زندگی، زندگی به مثابه سبک مقاومت
سنوار در سراسر رمان تلاش میکند بگوید تنها راهحل برای مبارزه واقعی و مؤثر با اشغالگران، تغییر سبک مقاومت از یک وضعیت فوقالعاده و ویژه به وضعیتی است که نام آن زندگی است. آنچه توسط اشغالگران، اشغال شده است زندگی روزمره فلسطینیان است و اگر بناست فلسطین از غصب خارج شود باید زندگی در جریان باشد. به بیان دیگر جریان دادن مستمر به زندگی توسط مردم فلسطین، بهترین راه مقابله با آرزوهای صهیونیستی است و قدم به قدم هم برای فراخ شدن و گستردهتر شدن دایره این زندگی با محدودکنندگان آن به ضرب سلاحهای سرد و گرم، سبک و سنگین مقابله میکنیم.
«ام العبد زبالهها را تمیز میکرد و از لابهلایشان چیزهایی مثل بطریها را به زن دیگری میفروخت که جلوی درمانگاه بساط میکرد. لبنیاتی را که دیگران نمیخواستند، میخرید و از آنها ماست درست میکرد و میفروخت. از این راهها پول بخور و نمیری درمیآورد تا نیازهای بچههایش را رفع کند. شاکر بود و بچههای همسر شهیدش را به دندان میگرفت و بزرگ میکرد».
سویه دوم: مقاومت برای زندگی، زندگی بهمثابه غایت مقاومت
سنوار با یک درک عمیق اسلامی و ولایی دریافته است تا زمانی که تمام ابعاد حیاتی انسان از ظل ولایت طاغوت خارج نباشد، مسلمانی محقق نخواهد شد. شرط اول برای ورود به جهان عبودیت، رهایی شؤون عادی زندگی از ارادههای تحمیلی استکباری است. از این جهت مقدسترین و الهیترین آرمان یک انسان موحد، ساختن زندگی است. هر چه غیر از زندگی ساخته شود، ناتمام و حداقلی است. همه وجود انسان در کره خاکی باید همسو با اراده حق تدبیر شود و ظرفی که همه وجود انسان در آن تعین مییابد، زندگی است. پس یک مبارز مسلمان، همه توان و قابلیتهای خود از جمله مقاومت را مصروف حرکت در یک مسیر قدسی به نام حیات طیبه میکند. تمدن هم که بزرگترین دورنمای مأموریتی انبیا تلقی میشود در همین افق زندگیسازی است که تجلی تام و تمام یک زندگی عاری از انگارهها و ساختارهای غیرالهی و شیطانی است. سنوار در «خار و میخک» با همین فطانت پیامبرانه، خوب میداند که برای مبارز فلسطینی هم باید همین هدف حداکثری منزل و مقصود باشد، لذا در جایجای داستانش و به بهانههای مختلف در دل گفتوگوها، آزاد شدن تمام ابعاد زندگی را حدی راضیکننده برای مقاومت میداند.
«تا جایی که من میدانم، انقلابیها هم عاشقاند و هم ادیب! خندید و گفت: «درسته... اما نه برای ما، نه برای مردم فلسطین. شاید برای مبارزان ویتنام، کوبا، چین و...! شاید سرنوشت ما اینه که فقط یه عشق داشته باشیم و بس، عشق این سرزمین! عشق به این زمین، به مقدساتش، خاکش، هواش، پرتقالهاش! انگار که این سرزمین اجازه نمیدهد عشق معشوق دیگهای توی سینه عاشقش آشیونه کنه. عشق این خاک، رقیبی رو برنمیتابه!» با خنده گفتم، تو هر سهتاشی، مبارز، عاشق و شاعر! گفت: «حرامزادههای این سرزمین چیزی برای حلالزادهها باقی نذاشتن...! اشغال همه چیز رو آلوده کرده. خاکمون، آرامشمون، دریا و خیابانهامون و حتی نفسهامون رو...».
سویه سوم: مقاومت در زندگی، مقاومت به مثابه سبک زندگی
تصویر سنوار از زندگی روزمره فلسطینیان درگیر بودن همهجانبه آنها با مقاومت است، در تمام زوایای پنهان و پیدای زندگی یک فلسطینی دارد مقاومت به عنوان ابزار کوبنده در برابر اشغالگران خود را بروز میدهد. سبک زندگی این مردم برخلاف بدیلهای غربی و شرقی، در گونهای جدید از تربیت، سلامت، معاشرت، معیشت، مراودات اقتصادی و مراحل تحصیلی و آموزشی، مشحون از مقاومت شده است.
«ناگهان زمین زیرپایمان لرزید و صدای زنجیر تانک به گوش رسید که مانند هیولایی که چنگالهایش را بر زمین بکشد، پیش میآمد و تلاش میکرد در پشتی دانشگاه را از جا بکند. لحظهای نگذشت که یکی از دانشجویان با بلندگو فریاد زد: «تانک از در پشتی وارد دانشگاه شده!» و ناگهان بیش از 700 دانشجو به سمت تانک برگشتند، با نگاههایی مصمم، دلیر و بادپا. به جای فرار، به سمت آن دویدند. منظره جنونانگیزی در حال خلق شدن بود. برای راننده تانک و کسانی که با آنها بودند، روشن بود که زیر زنجیرهای آن دهها نفر را به خاک و خون خواهند کشید اما از سوی دیگر میدانستند که اگر دست همین دانشجویان به آنها برسد، اگر از تانک بالا بروند، گوشت به استخوانشان نخواهند گذاشت. تانک با عقبگردی بزدلانه دانشگاه را ترک کرد».
«در کوچه پسکوچههای محلهها و روستاها و اردوگاهها، در گوشه و کنار شهرها و خرابههای کرانه باختری، گروهها و هستههای جدیدی شکل میگرفتند. جوانان به دل درههای عمیق و پشت کوههای بلند میرفتند تا از سلاحهایی که بهتازگی به دست آورده بودند، سردربیاورند یا با تفنگهای اجدادی که سالها پیش پدران و پدربزرگهایشان مخفی کرده بودند، سروکله بزنند و طرز کارشان را یاد بگیرند. آنها برای آغاز نبردهای پیش رو آماده میشدند و مشتاق نخستین فرصت رویارویی با دشمن بودند. سلاحها را هر چند که کم بودند و ساده، در دستهای بیتجربهشان میفشردند و در سینههایشان چیزی به جوش میآمد».
سویه چهارم: مقاومت، معنای زندگی
زندگی یک فلسطینی همانند سایر انسانها نیازمند معنا و فلسفه است. در دنیای سنوار غیر از مقاومت هیچ عنصر انسجامبخش و ضرورتبخش دیگری غیر از مقاومت و مبارزه وجود ندارد، آنچه حیات را برای یک غزاوی هدفمند میکند، تلاش برای غلبه بر وضعیتی است که اشغال و سلطه بر آن تحمیل کرده است. بدون مقاومت، زندگی برایش پوچ میشود. در «خار و میخک»، شیخ احمد یاسین، آن عنصر محوری است که به عنوان مبدأیی برای این معنابخشی ظهور میکند.
«در طول شب، گروهی از مردان به رهبری شیخ احمد با هم ملاقات کردند و تصمیم به ادامه راهپیمایی و تشدید تنش داشتند، شیخ احمد امیدواری داشت که این حالت قیام و انتفاضه به یک دولت دائمی و به عادت مردم فلسطین و معنای زندگی روزمره آنها تبدیل شود و محور اصلی زندگی ما باشد و هر چیز دیگری با این محور اصلی منطبق و سازگار شود و خود را به مقتضیاتش، تحصیل، کار، بهداشت و تمام امور زندگی تا رسیدن به اهدافمان در شکست اشغال و آزادسازی سرزمینها تداوم دهد و گفت: «به برکت خدا پس سالها کار خالصانه در آموزش و پرورش، برای آماده شدن برای چنین مرحلهای بوده پس نباید توقف کنیم و نباید عقبنشینی کنیم، پیشروی میکنیم و سطح کار خود را بالا میبریم و مرحله به مرحله پیشرفت میکنیم تا رسیدن به اهداف، مردم ما ثابت خواهند کرد که در حد وظیفه هستند و مشمول عنایات الهی خواهند بود».
سویه پنجم: مقاومت امکان زندگی
در اندیشه سنوار تنها زمانی که برای شهادت آماده و مشتاق هستید، امکان مییابید در همین زندگی موفقیتهایی کسب کنید. تنها کسی که برای مرگ آماده است، میتواند بر زندگی خود تسلط داشته باشد. به همین جهت بخشهایی از «خار و میخک» به گزارش تحلیلهای مردمی میگذرد که آرام آرام فهم و جمعبندیشان این میشود که برای داشتن زندگی، چارهای جز مقاومت وجود ندارد و مقاومت تنها مسیر ممکن برای تداوم زندگی است.
«در گوشهای، چند نفر از همسایگانمان نشسته بودند چای مینوشیدند، بعضیها سیگار میکشیدند و از دلمشغولیها و نگرانیهایشان میگفتند. آنها از عزت و کرامتی که نیروهای مقاومت از زیر لگد اشغالگران بیرونش کشیده بودند، احساس افتخار میکردند و از فرداهای نامعلوم میترسیدند. آیا وضعیت به همین شکل باقی میماند؟! آیا نیروهای اشغالگر حملههای سنگینتری به اردوگاه نمیکنند؟ حرفها متفاوت بود اما نظر غالب بر این بود که باید به میدان آمد و هر کسی به نوعی میگفت دیگر چه چیزی برای از دست دادن داریم؟ فقط خانهای، آن هم زیر ساطور دشمن، پس چرا باید بترسیم؟!»
ارسال به دوستان
ادامه موج جهانی حمایت از غزه
دستگیری ۲۱ حامی فلسطین در نیویور
گروه فرهنگ و هنر: در نمایشهای خیابانی روز شکرگزاری در نیویورک، ۲۱ حامی فلسطین دستگیر شدند.
به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، گروهی از حامیان فلسطین که از نمایشهای خیابانی در نیویورک استفاده کردند تا صدای مردم فلسطین و غزه را به گوش دیگران برسانند، دستگیر شدند. این گروه که پرچمها و بنرهای فلسطین را حمل میکردند، شعار میدادند: فلسطین آزاد، آزاد! در پی این اتفاق پلیس شهر نیویورک اعلام کرد ۲۱ نفر را که برای مدت کوتاهی این رویداد سالانه را در منهتن مختل کردند، دستگیر کرده است.
حامیان فلسطین حدود ساعت ۹:۳۰ صبح (به وقت محلی) پنجشنبه وارد رژه نمایشهای خیابانی در روز شکرگزاری شدند و راه یک بالن را مسدود کردند. این گروه با حمل پرچمها و بنرهای فلسطینی در مسیر رژه نشستند و اقدام به سر دادن شعار «فلسطین آزاد، آزاد!» کردند. روی یکی از بنرها نوشته شده بود: «نسلکشی را جشن نگیرید! تحریم تسلیحاتی در حال حاضر ضروری است». این دومین سال متوالی است که مردم معترض به جنگ اسرائیل در غزه، از این رژه استفاده میکنند. سال پیش در مجموع ۳۴ معترض حامی فلسطین بازداشت شدند.
معترضان هر ۲ بار راه بالن رونالد مکدونالد را مسدود کردند. برخی رسانهها حدس میزنند که مکدونالد ممکن است برای حمایت از اسرائیل در جنگ هدف اعتراض قرار گرفته باشد. این امر منجر به تحریم فستفودهای زنجیرهای مک دونالد شد و این شرکت اوایل امسال پس از کاهش فروش، تمام رستورانهای خود را در اسرائیل بست.
ارسال به دوستان
با حضور جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران در جوار مزار شهید سلیمانی انجام شد
افتتاح نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت
گروه فرهنگ و هنر: مراسم افتتاحیه نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت صبح پنجشنبه 8 آذر با حضور معاون هماهنگکننده سازمان بسیج و تعدادی دیگر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جوار مزار شهید سپهبد حاجقاسم سلیمانی و شهدای گرانقدر کرمان برگزار شد.
به گزارش هنرآنلاین، سردار محمدعلی نظری، فرمانده سپاه ثارالله کرمان در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و دفاعمقدس، شهدای کرمان، شهدای هنرمند و شهدای محور مقاومت گفت: عصاره همه این شهدای گرانقدر نام مبارک حاجقاسم عزیز است. پس به این برکت به همه شهدای جبهه مقاومت و شهدای خدمت درود میفرستم. وی افزود: جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت امروز (پنجشنبه ۸ آذر) در این جایگاه عزیز افتتاح میشود و امیدوارم این رویداد هنری بتواند نشاندهنده روح بزرگ جریان مقاومت به مخاطبان باشد؛ شرایطی که میتواند دربرگیرنده اتفاقات بسیار ارزشمندی در حوزه تئاتر باشد.
محمدکاظم تبار، دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت نیز در ادامه این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاعمقدس و محور مقاومت بویژه شهید سپهبد حاجقاسم سلیمانی و تمام سرداران شهید جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: ما امروز سعادتمندیم که آیین افتتاحیه جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت را در کنار مزار حاج قاسم برگزار میکنیم. وی افزود: جشنواره تئاتر مقاومت تبلور تحولات اخیر محور مقاومت است و ما تلاش کردیم در این دوره از جشنواره، جریانات اخیر محور مقاومت را در صحنه تئاتر پیش روی مخاطبان قرار دهیم.
ارسال به دوستان
سر افعی تروریست را باید زد
محسن فرجامی: خبر غافلگیرکننده بود؛ تروریستهای موسوم به «تحریرالشام» از 36 ساعت قبل عملیاتی را در غرب حلب از ادلب آغاز کردند و به ادعای برخی رسانههای عربی و نزدیک به تروریستها چندین شهر و روستای کوچک در غرب استان حلب را تصرف کردند. مناطقی که طبق توافق سال 2020 آستانه که توسط ترکیه، روسیه و دولت سوریه به امضا رسید، باید منطقه آتشبس اعلام میشد اما تروریستها با امکانات غربی و منطقهای عملیاتی را برای تصرف این مناطق آغاز کردند.
چه گروههای عملیات را آغاز کردند؟
جبهه فتحالشام: این گروه همان جبهه النصره سابق به سرکردگی «محمد جولانی» تروریست درجه یک بینالمللی است که در ادلب سوریه حضور دارد و اداره این شهر را با حضور تروریستهای دیگر در اختیار داشته است. این گروه تکفیری تروریستی با حمایت برخی کشورهای منطقه (عربستان و ترکیه) و برخی کشورهای فرامنطقهای (آمریکا) تجهیز شده است. بعد از اینکه این گروه در لیست سیاه تروریستی سازمان ملل و کشورهای جهان قرار گرفت نام خود را به جیشالفتح تغییر داد. جنبش نورالدین زنکی: گروه موسوم به حرکه نورالدین زنکی از جمله گروههای تروریستی در سوریه است که اواخر سال ۲۰۱۱ شکل گرفت؛ تروریستهای این گروه از ملیتهای مختلف هستند البته بیشتر آنها را چچنیها تشکیل میدهند که خشنترین گروه تروریستی حاضر سوریه است. ارتش آزاد سوریه: این گروه پیاده نظام ترکیه در سوریه است که از سالها قبل توسط آنکارا حمایت و پشتیبانی میشود. ترکیه با دادن تسلیحات، مهمات، پول و همچنین آموزش از شماری از گروهها حمایت میکرد و 3 سال پیش در عملیاتی برای تسلط بر شرق فرات از آنها بهره برد. گروههای تروریستی دیگر حاضر در این اتاق عملیات در حمله به غرب حلب عبارتند از: هیات تحریرالشام، القوه المشترکه، الجبههالشامیه، جیشالعزه، صقورالشمال، انصارالتوحید، حزب الترکستان، المجلس الثوری لأهلالشام و احرارالشام.
رابطه جبهه النصره با اسرائیل چگونه است؟
اسمدار پری، روزنامهنگار اسرائیلی که روابط نزدیکی با منابع اطلاعاتی اسرائیل دارد، در گزارشی فاش کرد تلآویو با نیروهای وابسته به القاعده یعنی همان جبهه النصره که سالها شاخه القاعده در سوریه بود ارتباط دارد. حتی برای این موضوع اسرائیل یک اردوگاه مرزی برای خانوادههای جنگجویان سوری دارد. همچنین برخی دیگر، از دیدارهای پرسنل نظامی اسرائیل و فرماندهان النصره در گذرگاه قنیطره، خط آتشبس که اراضی تحت کنترل سوریه را از اراضی اشغالی اسرائیل در بلندیهای جولان جدا میکند، عکس گرفتهاند.
این موارد را باید در کنار تصاویری از بنیامین نتانیاهو گذاشت که به بیمار تروریست سوری در حال درمان در بیمارستان صحرایی ارتش اسرائیل سر میزند که از نیروهای جبهه النصره بود. در این رابطه وال استریت ژورنال نوشته بود اسرائیل مرزهای خود را با سوریه باز کرده بود تا به تروریستهای جبهه النصره و القاعده که در جریان جنگ داخلی مجروح شدهاند، خدمات درمانی ارائه کند.
رابطه تروریستها با ترکیه و عربستان چیست؟
اردوغان، رئیسجمهور ترکیه بارها تأکید کرده این کشور به دولت سوریه اجازه نمیدهد کنترل اراضی در ادلب (مقر تروریستها) را در دست بگیرد. روزنامه «الاهرام» مصر در سالهای قبل نوشته بود سعودیها و قطریها ۴۰ درصد بودجه ائتلاف جیشالفتح را تامین میکنند که این عدد بسیار بیسابقه است. حتی ارتش ترکیه به صورت علنی از تروریستهای سوری استفاده میکند. چهارم اکتبر (دوازدهم مهر) 2 سال قبل، یعنی 5 روز پیش از نخستین حمله ترکیه به شمال شرق سوریه، ارتش ملی سوریه با جبهه آزادیبخش یا همان تروریستهای تحریرالشام در ادلب متحد و ارتش ملی تشکیل شد و با کمک ترکیه به نیروهای کرد حمله کردند.
چند سال قبل هم ماجرای ارسال کامیونهای حامل اسلحه برای تروریستها از مرز ترکیه برای دولت اردوغان دردسرساز شد. یاسین اکتای، عضو حزب عدالت و توسعه بعد از این اتفاق گفته بود آنکارا مستقیم تأمین تسلیحات، غذا، خوراک، لباس و آموزش نیروهای مسلح سوریه را برعهده دارد. حتی روزنامه «واشنگتنپست» نوشته بود اکثر تجهیزات نیروهای مسلح ضد دولت سوریه از سوی ترکیه تامین میشود. به قدری تحرکات ترکیه در سوریه افشا شده بود که شبکه خبری «سیانان ترک» در گزارشی عنوان کرد قلب ترکیه، مناطقی همچون «دوزجه» و «آداپازاری» به مراکز تجمع تروریستها تبدیل شده است.
اما گروههای تروریستی متحد شده چه کسانی هستند؟
جبهه الوطنی التحریر سال 2018 با اتحاد 11 گروه مسلح از تروریستها که از گروههای وابسته به ارتش آزاد سوریه بودند تشکیل شد. این تشکیلات به فرماندهی فضلالله الحجی و ملحق شدن گروههای فیلقالشام، الجیش ادلب الحر، الفرقه الساحلیه اول، الجیش الثانی، الفرقه الساحلیه دوم، الجیش النخبه، پیادهنظام، جیشالنصر، شهداالاسلام (فصائل داریا)، لوا الحریه و فرقه 23 در مناطق شمالی سوریه در ائتلاف با یگانهای مسلح ترکمان سوریه و با حمایت مالی و سیاسی یکی از کشورهای همسایه سوریه شکل گرفته است.
وضعیت میدانی به چه شکل است؟
تروریستهای ساکن ادلب نام عملیات خود را «ردع العدوان» اعلام کردند. این عملیات با حملات موشکی و پهپادی شروع شد. بلافاصله نیروهای تروریست از جنوب و غرب به سمت حلب حرکت کردند. نخستین مقصد آنها 2 شهرک «خان طومان» و «زیتان» در حومه جنوب حلب بود تا بدین ترتیب بتوانند بزرگراه حلب به دمشق را مسدود کنند. تروریستها در گزارشهای خود ادعا میکنند 46 روستا در غرب حلب را تصرف کردند و تاکنون نزدیک به 200 نفر شهید شدهاند. مساحت مناطقی که تا این لحظه توسط مخالفان سوری به تصرف درآمده حدود 413 کیلومتر مربع است.
اما این حمله چند پیامد جدی دارد؛ ابتدا اینکه ساز و کار آستانه که ترکیه همواره به دنبال آن بود از بین خواهد رفت و دیگر اینکه ایران، دولت سوریه و محور مقاومت دریافتند نباید در مقابل نیروهای تروریستی توافقی صورت بگیرد و این بار باید ادلب از لوث وجود تروریستها کاملا آزاد شود و دیگر تروریستها نباید جایی در سوریه داشته باشند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|