|
آمریکا، اسرائیل و ترکیه به خاطر چه منافعی بر سر سرنگونی بشار اسد متحد شدند
به صرف شام
محمدطاهر رحیمی: در شرایط پرتلاطم غرب آسیا، حمله مجدد تروریستها به سوریه و سقوط حکومت بشار اسد، از جنبههای متفاوتی قابل بررسی است. این تحولات نهتنها به لحاظ سیاسی و امنیتی، بلکه در ابعاد اقتصادی نیز دارای اهمیت بالایی است. آمریکا، رژیم صهیونیستی و در درجه بعد ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیجفارس به عنوان بازیگران کلیدی در این تحولات، انگیزههای مشترک اقتصادی دارند که بررسی آنها میتواند نور تازهای بر ماهیت و پیامدهای این بحران بیندازد.
سوریه، کشوری استراتژیک با منابع نفتی قابل توجه و موقعیت جغرافیایی کلیدی، همواره محل تقاطع منافع قدرتهای بزرگ بوده است. حملات تروریستی اخیر و فشارهای سیاسی برای سرنگونی دولت بشار اسد، علاوه بر اهداف ایدئولوژیک و سیاسی، ریشههای اقتصادی عمیقی دارند. آمریکا و متحدانش، بویژه رژیم صهیونیستی، به دنبال ایجاد یک کریدور اقتصادی مطمئن از شرق و غرب آسیا به اروپا هستند که این کریدور میتواند سوریه را به یک مرکز ترانزیتی تبدیل کند. این امر نه تنها به تأمین منافع اقتصادی آنها کمک میکند، بلکه میتواند وزنهای برای فشار بیشتر بر رقبای منطقهای نظیر ایران و سایر اجزای محور مقاومت باشد.
طبق بیانات رهبر حکیم انقلاب در نماز جمعه نصر، آمریکا در صدد است رژیم صهیونیستی را به عنوان دروازهای برای انتقال انرژی و تجارت در جهان مستقر کند. این طراحی که از دیرباز در دستور کار قرار داشته، به تقویت بیش از پیش موقعیت تلآویو در منطقه و تعمیق نفوذ آمریکا در اقتصاد جهان منجر خواهد شد. در این راستا، سقوط دولت سوریه و بیثباتی ادامهدار در این کشور، فرصتهایی برای تحکیم بیشتر این اهداف فراهم میآورد.
انگیزههای اقتصادی مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیجفارس که تحت رهبری آمریکا شکل گرفتهاند، در 3 بعد کلیدی قابل تحلیل است: ترانزیتی، انرژی و اقتصاد سیاسی. این 3 بعد به عنوان محورهای اصلی در استراتژیهای منطقهای عمل میکنند و نقش بسیار مهمی در شکلگیری سیاستهای خارجی آنها در بعد دیپلماسی اقتصادی دارند.
مقصود از بعد ترانزیتی، توسعه مسیرهای ترانزیتی است که میتواند منابع انرژی را از غرب آسیا به بازارهای جهانی منتقل کند و اهمیت ویژهای دارد. این مسیرها شامل خطوط لوله گاز و نفت، همچنین کریدورهای حملونقلی است که میتواند به عنوان اهرم قدرت اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.
مقصود از بعد انرژی منابع انرژی در خاورمیانه، بویژه نفت و گاز است که همواره محرک اصلی تعاملات بینالمللی بوده است. کنترل بر این منابع و مسیرهای انتقال آن امکان دستیابی به استقلال اقتصادی بیشتر و نفوذ در بازارهای جهانی را فراهم میآورد.
مقصود از بعد اقتصاد سیاسی نیز روابط قدرت و تأثیر اقتصاد بر سیاستهای منطقهای و بینالمللی است. آمریکا و متحدانش از این اهرمهای اقتصادی برای تحکیم موقعیت سیاسی خود استفاده میکنند که در جهت شکلدهی به تعادل قدرت در منطقه و تأثیرگذاری بر سایر کشورها عمل میکند.
تحلیل این ابعاد میتواند درک عمیقتری از پیچیدگیها و تعاملات بینالمللی در منطقه غرب آسیا ارائه دهد و به شناخت بهتر چگونگی تأثیر این محورها بر آینده سیاسی و اقتصادی منطقه منجر شود.
پیش از پرداختن به محورهای مشخص و ملموس از انگیزههای مشترک اقتصادی آمریکا، رژیم صهیونیستی و ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیجفارس، لازم است این نکته مهم مورد تأکید و مداقه قرار گیرد که مهمترین هدف از اهداف غایی این طراحیها، تضعیف اقتصاد محور مقاومت به عنوان اصلیترین کریدور اقتصادی بالقوه برای اتصال شرق و غرب عالم است. این محور که شامل کشورهایی چون ایران، عراق، سوریه و لبنان میشود، نقش مهمی در ایجاد پیوندهای اقتصادی و تجاری میان آسیا با اروپا و آفریقا دارد. از این رو، کنترل و تضعیف این کریدور میتواند به محدود کردن دسترسی محور مقاومت به بازارهای جهانی و در نتیجه تضعیف موقعیت استراتژیک آنها در سطح بینالمللی کمک کند. این استراتژی، در راستای تحقق اهداف بلندمدت آمریکا و متحدانش برای تغییر معادلات قدرت در غرب آسیا و فراتر از آن است.
بر همین مبنا انگیزههای اقتصادی مشترک رژیمهای مذکور برای سقوط دولت سوریه را میتوان با نگاه ملموستر و عملیاتیتر در راستای توسعه مگاپروژههای زیر تحلیل کرد؛ مگاپروژههایی سلبی و ایجابی که تقویتکننده منافع آمریکا به مرکزیت رژیم صهیونیستی و بازیگری ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیجفارس است.
1- گسیل سرمایه به سمت مگاپروژه کریدوری IMEC: این پروژه با طراحی و سرمایهگذاری اولیه آمریکا قرار است کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا را که تولیدکنندههای بزرگ کالا در دنیا هستند، از مسیر هند، امارات، عربستان و رژیم صهیونیستی به دریای مدیترانه و سپس به بازارهای بزرگ اروپا و آفریقا متصل کند؛ کریدوری که نه فقط یک رهگذر، بلکه پیشران ایجاد یک درهم تنیدگی سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بعدها فرهنگی و اجتماعی حول مزیتهای نسبی اقتصادی بین کشورهای زیادی است و رژیم صهیونیستی را تبدیل به دروازه تجارت شرق و غرب دنیا میکند. از این رو از بین بردن ماهیت محوری جبهه مقاومت و ایجاد شکاف در این محور مهم که بزرگترین رقیب اقتصادی این مگاپروژه است، باعث افزایش سرمایهگذاریها در IMEC خواهد شد، بنابراین انگیزه بسیار پیشرانی از حیث اقتصادی برای سقوط دولت سوریه و قطع محور مقاومت برای آمریکا فراهم شده بود، بویژه از این حیث که بعد از حماسه حماس در 7 اکتبر ۲۰۲۳ عملا سرمایهگذاری و توسعه این مگاپروژه به کما رفته بود.
2- توسعه سرمایهگذاری در پروژه redmed: این مگاپروژه که قرار بود با شروع از شهر جدید نئوم عربستان - که ایجاد آن به عنوان نمادی از توسعه سعودیها به دنیا فروخته شده است - به بندر ایلات در جنوب سرزمینهای اشغالی و سپس دریای مدیترانه برسد، به عنوان یکی از پرجاذبهترین مگاپروژههای گردشگری در دنیا تعریف شده بود که متاثر از 7 اکتبر عملا از دستور کار خارج شده بود اما سقوط دولت سوریه و قطع ماهیت محوری جبهه مقاومت توسعه چنین مگاپروژهای را به زعم آمریکا و رژیم صهیونیستی می تواند دوباره در دستور کار سرمایهگذاران دنیا قرار دهد.
3- توسعه پروژه کریدوری جنوب - شمال از مسیر ترکیه-کردستان - عراق: این پروژه که قرار بود کشورهای آسیایی را در غرب دنیا از مسیر ترکیه به اروپا متصل و ترکیه را به یکی از اصلیترین دروازههای ترانزیتی دنیا تبدیل کند، با هماهنگی دولت عراق از بندر فاو و همراهی اقلیم کردستان عراق از این منطقه عبور میکند اما در مسیر توسعه خود با 2 رقیب بسیار جدی مواجه بود؛ نخستین رقیب کریدور ترانزیتی بسیار باپتانسیل جنوب - شمال با محوریت ایران است و دومین رقیب هم کریدور شرقی - غربی است که از مسیر ایران، عراق، سوریه و لبنان میگذرد و به دریای مدیترانه و سپس اروپا و آمریکا میرسد. به زعم ترکیه با طراحی آمریکا، سقوط دولت بشار اسد و خارج کردن سوریه از محور مقاومت عملا یکی از 2 رقیب مهم توسعه سرمایهگذاری در کریدور مدنظر ترکیه را از مدار رقابت خارج میکند.
4- تبدیل شدن ترکیه به هاب گازی غرب: ترکیه همواره برای افزایش قدرت چانهزنی خود با اتحادیه اروپایی، همچنین تضعیف قدرت گازی روسیه در قبال اروپا به دنبال افزایش نقشآفرینی راهبردی خود بویژه در حوزه انرژی است، از این رو در تلاش است به دروازه انتقال انرژی برخی کشورهای حاشیه خلیجفارس بویژه گاز قطر و امارات به اروپا تبدیل شود. تنشهای جنگ اوکراین و روسیه باعث به صرفهتر شدن چنین کریدور انرژیای برای ترکیه شده بود اما به زعم ترکیه ناهماهنگی بشار اسد و دولت سوریه در این مسیر و ریسک بالای جبهه مقاومت برای ترکیه که شریک راهبردی رژیم صهیونیستی است، عامل اختلالگر تلقی میشد. از این رو یکی از اصلیترین انگیزههای ترکیه برای همراهی با جریان سقوط دولت سوریه، ایمن کردن مسیری بود که ترکیه را تبدیل به یکی از هابهای مهم گازی برای اروپا میکند.
5- کاهش قدرت چین: یکی از مگاپروژههای بسیار راهبردی که چینیها در سالیان اخیر سرمایهگذاریهای اقتصادی و سیاسی زیادی برای آن کرده بودند کریدور BRI یا همان «ابتکار یک کمربند - یک جاده» بود که چین را از مسیر محور مقاومت به عنوان اصلیترین شاخصه کریدوری شرقی - غرب به اروپا و آفریقا متصل میکرد. سقوط سوریه با ایجاد اختلال در یکی از مهمترین شاخههای امتداد این کریدور عملا باعث تضعیف قدرت راهبردی چین میشود و توان آمریکا را هم برای توسعه جنگ تعرفهای با چین افزایش میدهد و نیز توسعه کریدور رقیب مثل IMEC را که کریدوری آمریکایی - صهیونیستی است، بهصرفهتر میکند. این یکی دیگر از مهمترین پیشرانهای انگیزشی آمریکاییها و صهیونیستها برای کمک به سقوط دولت سوریه بود.
از این رو همان طور که تأکید شد، انگیزه محوری مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی، ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای سقوط بشار اسد و دولت سوریه را از زاویه نگاه اقتصادی باید در چارچوب تضعیف اقتصاد محور مقاومت و تبدیل رژیم صهیونیستی و در درجه بعد، تبدیل ترکیه - به عنوان شریک راهبردی رژیم - به دروازه تجارت دنیا تحلیل کرد.
ارسال به دوستان
اخبار
اصلاح آییننامه واردات خودروهای نو
هیات وزیران به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، آییننامه واردات خودروهای نو را اصلاح کرد. بر اساس اصلاحیه انجام شده، واردات خودروهای سواری و ون به مناطق آزاد تجاری - صنعتی در چارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و این آییننامه مجاز است.
محمدرضا عارف در نامهای، مصوبه تازه هیاتوزیران درباره آییننامه واردات خودرو را به وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه و همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، سازمان ملی استاندارد ایران، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ کرد.
هیات وزیران در جلسه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ به پیشنهاد شماره ۱۴۰۳۲/۱۰/۵۷۲۶ تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۳ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و به استناد اصل یکصدوسیوهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد بند ۳ ماده ۶ آییننامه واردات خودروهای نو (موضوع تصویب نامه شماره ۱۹۳۳۷۸ - ۶۲۰۷۲ هـ تاریخ ۲۳ دی ۱۴۰۲) اصلاح میشود.
***
لاستیک گران شد
قیمت انواع محصولات تایر، تایرهای سواری و وانتی رادیال بلت سیمی ۲۵ درصد، تایرهای بایاس (سواری) شامل تایرهای وانتی، راهسازی، صنعتی و کشاورزی ۲۰درصد و تایرهای TBR ۴۵ درصد افزایش یافت.
انجمن صنفی صنعت تایر در بخشنامهای خبر از افزایش قیمت تایر داده است. مصطفی تنها، سخنگوی انجمن مذکور در این ارتباط تأکید کرده: «با توجه به تغییرات در رابطه با نحوه تأمین ارز مورد نیاز مواد اولیه صنعت تایر و حذف گروه کالایی نیمایی که موجب افزایش قیمت ارز تولیدکنندگان این بخش شد، در نشست مدیران عامل واحدهای تولید لاستیک نسبت به افزایش قیمت تایر تصمیمگیری شد».
بر همین اساس در این بخشنامه آمده است: با توجه به تغییرات انجامشده در رابطه با نحوه تأمین ارز مورد نیاز مواد اولیه صنعت تایر و حذف گروه کالایی نیمایی که موجب افزایش نرخ ارز از ۵۰ هزار تومان به حدود ۶۵ هزار تومان شده و این افزایش قیمت بر تمام مواد اولیه تایر تأثیرگذار بوده و در نهایت افزایش قیمت تمامشده محصولات تایر را در پی داشته است، علیهذا در راستای واقعیسازی قیمت انواع محصولات تایر، تایرهای سواری و وانتی رادیال بلت سیمی ۲۵ درصد، تایرهای بایاس ۲۰ درصد (شامل تایرهای وانتی راهسازی و صنعتی کشاورزی تیوب) و TBR و وانتی الاستیل به میزان ۴۵ درصد از تاریخ این نامه افزایش یافته و اجرایی میشود.
***
اعلام برنامه محدودیت برق صنایع
معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: برنامه مدیریت بار صنایع با توجه به محدودیت تأمین سوخت نیروگاهها ابلاغ و اجرایی شده است. محسن ذبیحی با اشاره به سرمای بیسابقه در کشور که افزایش مصرف گاز در حوزههای مختلف بویژه بخش خانگی را به دنبال داشته است، گفت: این مهم مشکلاتی را در تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاهها در پی داشته به طوری که این محدودیت، موجب شده ذخایر سوخت مایع نیروگاههای نوار شمالی کشور به حد نگرانکنندهای برسد.
وی اضافه کرد: برنامه مدیریت بار در بخشهای مختلف از جمله صنایع تنظیم و به شرکتهای توزیع نیروی برق سراسر کشور ابلاغ شده که بر اساس آن و نیز نشستی که اخیرا با یکی از شهرکهای صنعتی بزرگ استان تهران داشتیم، بتوانیم همه بخشها را مدیریت کرده و محدودیتها را کاهش دهیم.
ذبیحی افزود: توافق شده بار حوزه صنایع مستقر در شهرکهای صنعتی و خارج از شهرکهای صنعتی (صنایع کوچک و متوسط) که برق آنها از طریق شرکتهای توزیع تأمین میشود، مدیریت شود.
معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: بر اساس برنامه مدیریت بار، همه مشترکان صنعتی یادشده موظف به کاهش بار مصرفی خود به میزان ۵۰ درصد از ساعت ۶ صبح تا ۵ بعدازظهر هستند و از ساعت ۵ بعدازظهر تا ساعت ۱۲ شب که حداقل مدیریت بار در بخشهای دیگر اعمال میشود، صنایع حداکثر ۱۰ درصد مجاز به مصرف هستند که آن هم بیشتر برای بخشهای سرایداری و نگهبانی و مصرفکنندههایی است که حتما باید در مدار باشند.
وی در ادامه افزود: از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح هم عمدتا صنایعی که ۳ شیفت کاری دارند، ملزم هستند ۷۰ درصد بار مصرفی خود را کاهش دهند و حداکثر به میزان ۳۰ درصد مصرف داشته باشند.
***
افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ هزار بشکهای تولید نفت خام
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه وضع برداشت نفت و گاز خام مناسب است، گفت: در ۳ ماه گذشته تولید نفت خام ۷۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه و گاز خام ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
حمید بورد با اشاره به اینکه وضع برداشت نفت و گاز خام مناسب است، خاطرنشان کرد: در ۳ ماه گذشته هم در برداشت نفت و هم گاز خام افزایش مطلوبی داشتیم.
وی با بیان اینکه مقدار نفت خام بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه و گاز خام ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، ادامه داد: این کار حاصل همت شبانهروزی همکاران در مناطق نفتخیز بویژه در شرکت متن و نفت و گاز اروندان بوده است.
معاون وزیر نفت افزود: هماکنون برداشت گاز خام بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز است.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از بازار سرد آجیل و میوه درآستانه شب یلدای 1403
چله اقتصادی
با وجود ثبات قیمت آجیل و خشکبار در سال 1403، مردم بیشتر به خرید تنقلات که قیمت پایینتری دارد رو آوردهاند
گروه اقتصادی: بررسی بازار آجیل شب یلدای 1403 نشان میدهد با وجود افزایش قابل توجه نرخ ارز، قیمت آجیل نسبت به سال گذشته تغییرات چندانی نداشته و حتی در برخی موارد کاهش نیز یافته است که این امر عمدتا به دلیل افزایش تولید برخی محصولات مانند پسته بوده است. با این حال، کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تقاضا برای آجیل به میزان قابل توجهی کاهش یابد، هر چند دولت از روز گذشته واریز سود سهام عدالت را آغاز کرد تا به نوعی کمکی به خانوادهها برای گرم کردن محفل شب یلدایشان باشد. ارزیابی میدانی خبرنگار «وطن امروز» در این باره حکایت از این دارد که از نظر قیمتی شرایط پایداری در این بازار وجود دارد به طوری که جز فندق، قیمت اکثر آجیلها نسبت به سال گذشته ثابت مانده است. البته دستفروشها آجیلهای ارزانقیمت نیز ارائه میکنند که بیشتر مربوط به سالهای گذشته است. علیرضا ارزانیممقانی، رئیس کارگروه آجیل و خشکبار اتاق اصناف ایران در گفتوگو با «وطن امروز» گفت: «مدت زمان مفید برای نگهداری آجیل 6 ماه تا یک سال است. این موضوع بستگی به این دارد که در چه محیطی نگهداری شود. اگر در یخچال گذاشته شود طول عمر بیشتری دارد. در حال حاضر آجیلهای ارزانقیمتی که دستفروشها عرضه میکنند عمدتا قدیمی و مربوط به سالهای قبل است و گاهی برای بهتر شدن ظاهر، با رنگ غذا تغییر شکل پیدا میکنند. به همین دلیل مردم بهتر است از مکانهای معتبر خرید کنند». در حال حاضر شاید تنها محصول یلدایی که به دلیل افزایش تولید نسبت به سال گذشته کاهش قیمت داشته، پسته است. به طور کلی بازار آجیل شب یلدای 1403 با چالشهای متعددی روبهرو است؛ از یک سو، تولیدکنندگان با مشکل کاهش تقاضا مواجه هستند و از سوی دیگر، مصرفکنندگان با کاهش قدرت خرید روبهرو هستند.
افزایش نرخ تورم و کاهش درآمد خانوارها، باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است. از طرف دیگر تنوع بالای تنقلات موجود در بازار و رقابت شدید بین آنها، باعث شده از سهم آجیل در سبد خانوارها کاسته شود. به عبارت دیگر افرادی که توان خرید آجیل زیادی ندارند به سمت خرید تنقلات رفتهاند.
این در حالی است که برخی محصولات پرمصرف صیفی و زراعی مانند گوجه، پیاز و سیبزمینی نیز با افزایش قیمت مواجه شدهاند که به گفته مسؤولان، این افزایش موقتی بوده و با عرضه محصولات جدید، قیمت آنها کاهش خواهد یافت.
دلایل نوسانات قیمت صیفیجات، تغییرات فصلی و عرضه و تقاضا در بازار محصولات است که بر قیمتها تاثیر گذاشته است.
البته نوسانات نرخ ارز هم به طور مستقیم بر قیمت برخی محصولات وارداتی و همچنین محصولات وابسته به نهادههای وارداتی تاثیر میگذارد. به عبارت دیگر افزایش هزینههای تولید مانند دستمزد، انرژی و نهادههای کشاورزی نیز بر قیمت تمامشده محصولات تاثیرگذار است.
* تفاوت قیمت در شمال و جنوب شهر به دلیل کیفیت میوهها
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفتوگو با «وطن امروز» درباره آخرین وضعیت قیمتها در میدان میوه و تربار تهران، قیمتهای مصوب و نظارتهای یلدایی، توضیحاتی ارائه داد. اسدالله کارگر گفت: «نسبت به هفته گذشته، برخی محصولات میوه و تربار افزایش قیمت داشتهاند که بهطور میانگین تا ۲۵۰۰ تومان گران شدهاند. مردم بهدلیل نزدیک بودن یلدا به دنبال میوههای باکیفیت هستند که این کیفیت در قیمتها تأثیرگذار است. با این حال، افزایش قیمت به دلیل تقاضا طبیعی است».
وی افزود: «کیفیت میوه به معنای درشتی آن نیست و ویتامین در تمام میوهها وجود دارد. مردم به میوههایی که از نظر ظاهری بهتر باشند اقبال بیشتری دارند، در حالی که مصرف میوههای با کیفیت پایینتر هم مفید است. از طرف دیگر باید توجه داشت که سود مصوب برای خردهفروشان ۳۰ تا ۳۵ درصد است و نمیتوان گفت تمام میوهفروشان در حال تخلف هستند. نرخنامه ارائه شده بر اساس کشف قیمت و میانگین قیمت عمدهفروشی است و برای مقایسه قیمت در خردهفروشیها معیار دقیقی نیست». رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: «نرخهای متفاوتی برای میوه و سبزیجات در نقاط مختلف شهر وجود دارد اما سود مصوب در شمال و جنوب شهر یکی است. در واقع قیمتها در نقاط مختلف شهر نباید تفاوت داشته باشد و تنها عامل تأثیرگذار بر قیمت، کیفیت و بستهبندی است». کارگر به جزئیات نرخنامه اشاره کرد و گفت: «قیمت موز اکوادور بین ۷۵ تا ۸۴ هزار تومان، موز فیلیپین بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان و موز هندی بین ۶۰ تا ۷۳ هزار تومان است. نرخ هر کیلوگرم به بین ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان، انار شیراز بین ۲۵ تا ۹۰ هزار تومان، انار دماوند بین ۴۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، انار ساوه بین ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان و انگور بیدانه سفید و قرمز بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است. باید توجه داشت که نرخنامه بر اساس میانگین قیمت عمدهفروشی تنظیم شده و تفاوت قیمت در نقاط مختلف شهر نباید وجود داشته باشد». وی در پایان تأکید کرد: «نظارتهای لازم برای کنترل قیمتها و جلوگیری از تخلفات انجام میشود و افزایش قیمتها با توجه به افزایش تقاضا و کیفیت میوهها طبیعی است. همچنین حسین اصغری، مدیرکل دفتر محصولات علوفهای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، در آستانه شب یلدا درباره وضعیت تولید و عرضه هندوانه یلدایی گفت: هندوانه به عنوان دومین میوه پرمصرف دنیا پس از موز، نقش مهمی در سبد غذایی مردم ایران دارد و یکی از بهترین میوهها برای مصرف در جمعهای خانوادگی یلدایی است».
* کاهش صادرات هندوانه در سال جاری
حسین اصغری، مدیرکل دفتر محصولات علوفهای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به شرایط اقلیمی مناسب کشور بیان کرد: «هر ساله هندوانه در پاییز و زمستان در مناطق جنوبی کشور، بویژه استانهای هرمزگان و سیستانوبلوچستان، کشت و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه میشود. سال گذشته ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن هندوانه در سطحی حدود ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار کشت شده بود و ۳۸۳ هزار تن هندوانه کشت پاییزه در ایام یلدا به بازار عرضه شد». وی افزود: «میزان صادرات هندوانه تا پایان آبانماه ۱۴۰۳ معادل ۵۹۸ هزار تن به ارزش ۱۴۸ میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته حدود ۳۶۰ هزار تن کاهش یافته است. با توجه به اهمیت آب، برنامهای برای افزایش سطح و تولید هندوانه در کشور نداریم و به کشاورزان توصیه میشود الگوی کشت را رعایت و از افزایش سطح زیرکشت این محصول پرهیز کنند. با استفاده از روشهای جدید کشت، مانند نشاکاری، مالچ و آبیاری نوین، عملکرد هندوانه کشور به بیش از ۴۱ تن خواهد رسید. بیشترین سهم تولید کشور در سال مربوط به استانهای جنوبی در فصلهای پاییز و زمستان است که از آب باران استفاده میشود. با بهرهگیری از روشهای جدید کشت و رعایت الگوی کشت، میتوان به بهبود تولید و عرضه هندوانه بویژه در مناسبتهایی نظیر یلدا در کشور کمک کرد. به طور کلی بازار میوه و آجیل شب یلدای 1403 تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نوسانات قیمت، تغییرات تقاضا و مشکلات صادرات قرار دارد. برای بهبود وضعیت این بازار، نیاز به همکاری همهجانبه تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و دولت است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|