|
اخبار
965 هزار مشارکت در سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با اعلام ثبت بیش از ۹۶۵ هزار مورد مشارکت در سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، مشارکت بینالمللی را یکی از ویژگیهای این دوره از جشنواره دانست.
محمدرضا اسفاری با اشاره به اتمام مهلت شرکت در سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در پایان آذرماه 1403، میزان مشارکت و ارسال اثر در ۲ بخش مکتوب و الکترونیک به دبیرخانه جشنواره را 965 هزار و 271 مورد اعلام کرد.
وی افزود: در حال حاضر فرآیند داوری در جریان است و شاهد افزایش کیفیت آثار نسبت به دورههای پیشین هستیم. در تلاش هستیم پس از اتمام داوری، اختتامیه جشنواره را پیش از پایان سال جاری برگزار کنیم.
***
ساترا مجوز انتشار یک سریال و مسابقه را صادر کرد
مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا از صدور مجوز انتشار این سازمان برای ۲ اثر جدید در شبکه نمایش خانگی خبر داد.
مهدی سیفی، مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا درباره تازهترین مصوبات جلسه شورای صدور مجوز انتشار این سازمان گفت: در جدیدترین جلسه شورای صدور مجوز انتشار ساترا به ریاست علیاصغر پورمحمدی و با حضور سایر اعضای شورای انتشار، به یک مسابقه و سریال جدید مجوز انتشار اعطا شد.
وی ادامه داد: «بازی مافیا، دُن» عنوان مسابقهای به کارگردانی محمدرضا درخشان است که مجوز انتشار آن در سکوی «فیلم نت» صادر شده است. طراح و تهیهکننده این مسابقه محمدجواد سلطانی است و امیرعلی نبویان، حامد آهنگی و بهار قاسمی مربیان آن هستند. در این مسابقه بازیکنان، مافیا و شرکتکنندگان با هدایت این ۳ نفر به رقابت میپردازند.
سیفی بیان کرد: در جلسات مذکور مجوز انتشار یک سریال نیز صادر شده است. سریال «دیو و ماه پیشونی2» به تهیهکنندگی مهدی یاری و کارگردانی حسین قناعت که بهزودی از سکوی «نماوا» منتشر خواهد شد.
وی افزود: فصل نخست این سریال سال 1401 از سکوی «فیلیمو» پخش شد و حالا قرار است فصل دوم سریال از سکوی «نماوا» پخش شود. این سریال نمایشی مجموعهای با ژانر کودک و نوجوان است.
***
اعضای جدید شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
طی احکامی از سوی رئیس سازمان سینمایی، اعضای جدید شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند.
رائد فریدزاده در احکامی جداگانه مصطفی رستگاری، مهدی هادی، امیرحسین آشتیانیپور، پژمان مظاهریپور، میثم زندی، مینو خانی و بهمن حبشی را به عنوان اعضای جدید شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی منصوب کرد.
همچنین در ادامه این نشست رئیس سازمان سینمایی از زحمات اعضای پیشین شورای فیلمسازی غیرسینمایی تقدیر و تشکر کرد.
گفتنی است در نخستین جلسه شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 4 فیلمنامه نیز موافقت شد. فیلمنامه بلند داستانی «اجرای جنرال» به تهیهکنندگی شهرزاد سیفی، کارگردانی و نویسندگی عباس آبست و فیلمنامههای کوتاه داستانی «بازگشت رایان» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی آرش یزدانی، «جابهجایی 2024» به تهیهکنندگی سیدمجید میرهمایونی، کارگردانی و نویسندگی سیدسعید ساقی و «کودکی سارا» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی مرتضی صفری موافقت این شورا را اخذ کردند.
****
«بیا آشتی کنیم» راهی سوییس شد
سریال انیمیشن «بیا آشتی کنیم» به کارگردانی عبدالله علیمراد از محصولات مرکز انیمیشن سوره به بخش مسابقه بیستوششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم انیمیشـــــن Black Movie International Independent Film Festival سوییس راه یافت.
این جشنواره ۱۷ تا ۲۶ ژانویه برابر با ۲۸ دی تا ۷ بهمن سال جاری در شهر ژنو کشور سوییس با هدف معرفی سینمای مستقل و متنوع از آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، به همراه برخی فیلمهای نوآورانه اروپایی، به نمایش آثاری میپردازد که کمتر در سینماهای سوییس دیده میشوند.
این جشنواره به دنبال همگامی با سینمای معاصر و ارائه برنامههایی نوآورانه است که بازتابی از واقعیتهای اجتماعی و زیباییشناسی روزگار ما باشند.
انیمیشن «بیا آشتی کنیم» با تکنیک استاپموشن ساخته شده و اثری بدون کلام و با زبان بینالمللی است که پیش از این نیز در جشنوارههای مختلفی از سراسر دنیا حضور داشته و جوایزی را دریافت کرده است.
پخش بینالمللی این انیمیشن بر عهده مرکز بینالملل سوره است.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
«گلادیاتور 2» پاسخی به پرسش امروز آمریکاییها
آمریکا راه فروپاشی را خواهد پیمود؟
جعفر حسنخانی: «فتوحات دیگری هست که باید به سرانجام برسد: ایرانزمین و هند». این را امپراتور اشتراکی روم در یکسوم ابتدایی فیلم خطاب به فرمانده نظامیای که فاتح جنگ بوده، میگوید. امپراتور روم در شرایطی این سخن را میگوید که فتوحات امپراتوری در خارج همچنان ادامه دارد اما در داخل نشانههای ضعف و زوال نمایان است و بیخانمانی و شورشهای خیابانی به بخشی از زندگی روزمره شهروندان رومی تبدیل شده است.
فیلم «گلادیاتور 2» روایت داستانی است که در زمانه زوال امپراتوری روم رخ میدهد؛ زمانهای که سیاست خارجی و توان نظامی امپراتوری در برابر قدرتهای ضعیف موفق است اما نشانههای شکست در سیاست داخلی و تامین رفاه شهروندان رومی نمایان شده است. با کمی دقت میتوان دریافت که «ریدلی اسکات» کارگردان و تهیهکننده فیلم به همراه «دیوید اسکارپا» نویسنده فیلم با ساخت این فیلم در تلاشند به پرسش بزرگ ناخودآگاه افکار عمومی جامعه آمریکا و خودآگاه نخبگان فکری و سیاسی این کشور پاسخ دهند. آن پرسش اساسی این است: «چگونه میتوان یک امپراتوری را از زوال و فروپاشی نجات داد؟»
فیلم با یک صورتبندی بسیط، به مخاطب میگوید با همایندی «مدیریت دوپاره و ضعیف»، «سیاستمداران فاسد»، میدان برای «میدانداری فرصتطلبان» فراهم میشود و این هر ۳ با هم دلایل ضعف امپراتوری روم هستند و همچنین راهحل را برای بازسازی سیاسی، بازگشت نخبگان طرد شده و شایسته به قدرت و خطابه رمانتیک آنها درباره داشتن «رویای دیگر درباره امپراتوری روم» میداند؛ خطابهای که توانایی پایان دادن به نزاعهای داخلی را دارد!
به نظر میرسد آسیبشناسی فیلم درباره دلایل ضعف امپراتوری روم و همچنین راهحل فیلم برای بازسازی و احیای قدرت امپراتوری روم بسیار سادهانگارانه است و بیش از آنکه ماجرا دراماتیک شود، رمانتیک شده است. آنچه اما در این میان میتواند محل توجه باشد این است که فیلم گلادیاتور 2 بخشی از جریان تحلیلی جامعه آمریکاست که با بازخوانی نحوه شکست و فروپاشی امپراتوری روم تلاش میکند راهحلی برای امروز آمریکا بیابد. در چند سال اخیر بازخوانی امپراتوری روم به یکی از سرفصلهای اصلی محافل فکری آمریکا تبدیل شده است. آنان میخواهند بدانند چرا امپراتوری روم شکست خورد و چه باید کرد تا میراثدار آن یعنی آمریکا به سرنوشت روم دچار نشود. گلادیاتور 2 به عنوان یک محصول فرهنگی و بسیاری مقاله و کتاب از جمله کتاب «آیا ما روم هستیم؟ سقوط یک امپراتوری و سرنوشت آمریکا» نوشته «کالن مورفی» نمونههایی از این تکاپوی فکری جامعه آمریکاست؛ جامعهای که تلاش میکند با بازخوانی تاریخی به پرسشهای اساسی و مبتلابه زمانه خود پاسخ دهد.
این کار یعنی یافتن پاسخ مسائل روز از دل بازخوانیهای تاریخی را «تاریخ کاربردی» میخوانند. این رشته دانشگاهی یکی از نیازهای امروز بخش فکری جامعه ایران است. تاریخ کاربردی اگر بهدرستی مورد استفاده قرار گیرد، غنای تحلیلی فضای سیاسی و فکری را ارتقای چشمگیری میدهد. نمونه برجسته این شیوه از تحلیل را میتوان در آثار هنری کسینجر یافت. او برای یافتن راهبرد مطلوب امروز آمریکا، واقعه دیروز جهان را مورد توجه و تامل قرار میداد. به نظر میرسد گلادیاتور 2 به عنوان یک محصول فرهنگی، تلاشی برای خلق یک تاریخ کاربردی در قاب سینماست.
جالب است بدانیم در میان این آثار، یکی از دلایل اصلی زوال امپراتوری روم که به کرات بیان میشود این گزاره است که امپراتوری روم فرو پاشید چون در «تله جنگ» گیر کرد و برای اینکه آمریکا با امپراتوری روم همسرنوشت نشود، نباید در تله جنگهای کوچک اما مکرر یا تله جنگ بزرگ گرفتار شود که عواقب آن میتواند آمریکا را همچون روم به فصلی از فصول تاریخ مبدل کند.
بازگردیدم به جمله امپراتور اشتراکی روم در فیلم که در ابتدای متن اشاره شد «فتوحات دیگری هست که باید به سرانجام برسد: ایرانزمین و هند». امروز جامعه نخبگی آمریکا باید به این مهم فکر کند که آیا همچون روم در تله جنگ گرفتار خواهد آمد و راه فروپاشی را خواهد پیمود یا از پرداختن هزینههای بزرگ برای داشتن یک امپراتوری بزرگ دست برخواهد داشت؟ بخشی از میل هیات حاکمه آمریکا در عدم ورود به جنگ جدید و گرفتار آمدن در آن را در همین بازخوانیهای تاریخی اصحاب فکر آمریکایی باید جست. تاریخ به تصمیمگیران آمریکایی همان راهی را نشان میدهد که فرمانده نظامی در فیلم گلادیاتور 2 با شنیدن سخن جنگطلبانه امپراتور در قبال ایران از خود نشان داد.
ارسال به دوستان
تماشاخانههای میزبان «بهعلاوه فجر»
گروه فرهنگ و هنر: تماشاخانههای میزبان بهعلاوه فجر، محل اجرای آثار بخش دیگرگونهها و مکانهای اجرای نمایش خیابانی در چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اعلام شد.
بخش دیگرگونههای این رویداد فرهنگی - هنری به مدیریت محمودرضا رحیمی برگزار میشود.
عرفان ناظر، امیرحسین حریری و سعید هاشمزاده، کارشناسان این بخش، کار خود را با بررسی 67 طرح اجرایی ارسال شده به دبیرخانه آغاز کردند و پس از مصاحبه حضوری و مجازی با 17 کارگردان، 13 اثر را به مرحله بازبینی رساندند.
درنهایت پس از بازبینی حضوری، 9 اثر به بخش نهایی جشنواره چهلوسوم تئاتر فجر معرفی شد.
نمایشهای حاضر در این بخش قرار است از ۳ بهمن اجرای خود را در محدوده خانه هنرمندان، سالن انتظار اصلی مجموعه تئاتر شهر، پارک دانشجو محدوده تئاترشهر، تالار حافظ و سالن اصلی تئاتر مولوی آغاز کنند.
* اعلام مکانهای اجرای نمایش خیابانی
در این دوره 25 اثر در بخش نمایش خیابانی و 5 اثر دیگر در بخش نمایش خیابانی بخش غزه اجرا میشود که جدول اجرایشان بهزودی منتشر خواهد شد.
مکانهای اجرای نمایشهای خیابانی به شرح زیر است:
1- محوطه بیرونی تئاترشهر
2- پهنه رودکی
3- محوطه میدان شهدای هفتم تیر
4- فرهنگسرای رازی
5- ایوان انتظار متروی حضرت ولیعصر(عج)
6- گذر فرهنگ منطقه عباسآباد.
مدیریت این بخش از جشنواره بر عهده داریوش نصیری است.
* تماشاخانههای میزبان «بهعلاوه فجر» اعلام شد
داوود نامور، مدیر بخش «بهعلاوه فجر» چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر درباره آخرین اخبار این بخش گفت: 23 گروه قرار است در 9 تماشاخانه شامل عمارت نوفللوشاتو، هامون، خانه هنر دیوار، استاد مشایخی، سیمرغ، جریان، همای سعادت، صحنه آبی و طهران، روی صحنه حاضر شوند و هر کدام از این اجراها یک سانس را در اختیار دارند که توسط داوران ارزیابی میشوند. نکته دیگری که باید بگویم این است که برخی تماشاخانهها نیز در این بخش حضور دارند که آثار خود را اعلام کردهاند اما بنا به دلایلی شرایط اجرای گروهها در آنها در زمان جشنواره مهیا نیست.
وی ادامه داد: این 23 اثر به صورت تک اجرا در روزهای جشنواره روی صحنه میروند و با یکدیگر رقابت میکنند. 5 داور قرار است در این بخش حضور داشته باشند، که با آنها صحبتهای نهایی انجام شده و اسامی آنها اعلام میشود. همچنین برای گروهها و تماشاخانههای شرکتکننده کمکهایی خواهد شد تا بخشی از هزینههای امکانات مورد نیاز آنها را پوشش دهد. تمام تلاش ما بر این است بهترینها در این بخش برای نمایشها رخ دهد.
مدیر بخش «بهعلاوه فجر» جشنواره در پاسخ به این پرسش که اجراهای راهیافته به این بخش چگونه و با چه معیاری انتخاب شدهاند و پس از آن داوری میشوند، بیان کرد: تمام اجراهای راهیافته توسط مدیران تماشاخانهها و از میان بهترین نمایشهایی که در طول سال داشتهاند، انتخاب کردهاند و جشنواره هیچ دخالتی در این مورد نداشته است اما درنهایت باید بگویم اجراهای خوبی به جشنواره معرفی شدند و از نظر کیفی نسبت به بخش مرور یا بخش مسابقه جشنواره نمیگویم قویتر اما ضعیفتر نخواهد بود.
وی افزود: در بحث داوری نیز من همه چیز را بر عهده داوران گذاشتهام و آنها از زوایای مورد نظر خود بویژه از نظر کیفی، متن، بازیگری و... بررسیها را انجام میدهند و درنهایت از این 23 گروه، 3 اجرای بهتر را انتخاب و به آنها تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی اهدا میشود. نکته مهم دیگری که باید عنوان کنم این است که در پایان جشنواره از بهترین تماشاخانهای که در این مدت همراه جشنواره بوده است تجلیل میشود.
نامور درباره اهمیت بخش «بهعلاوه فجر» به عنوان یک بخش رقابتی در چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، عنوان کرد: همانطور که همه اطلاع دارند باید بگویم حدود 80 درصد تئاترهایی که در تهران روی صحنه میروند، در سالنهای خصوصی اجرا دارند و من معتقدم خروجی این بخش برای سال آینده تعداد اجراهای بیشتر و حضور گرمتر گروهها و تماشاخانهها خواهد بود و در ادامه مدیران سالنها نیز در طول سال وسواس و دقت بیشتری را برای انتخاب نمایشهای خود در پیش میگیرند تا در چنین جشنوارهای حضور ویژهای داشته باشند و این نتیجه رقابتی بودن این بخش در جشنواره است.
مدیر بخش «بهعلاوه فجر» در پایان گفت: قطعا در سالهای آینده این بخش میتواند به همین شکل رقابتی و با تفکیک جوایز به بخشهای جزئیتر مانند انتخاب بازیگر زن و مرد، در کنار جشنواره تاثیر چشمگیری داشته باشد و من نیز معتقدم آینده خوبی در انتظار این بخش است. در پایان باید بگویم بسیار خوشحالم که جشنواره تئاتر فجر و مسؤولان آن با این بخش بسیار همراهی و همکاری کردند و پس از 5 سال نگاهی جدی به بخش «بهعلاوه فجر» داشتند، امید است تحت هر شرایطی حال تئاتر کشورمان خوب باشد و تماشاگران بتوانند اجراهایی خوب تماشا کنند.
ارسال به دوستان
نگاه
کلاف در هم پیچیده ارتش اسرائیل
مهدی بختیاری: اختلافات در ساختار نظامی اسرائیل بالا گرفته و درخواست استعفای معاون رئیس ستاد ارتش، گره این کلاف سردرگم را کورتر هم کرده است.
ماجرا از این قرار است که ژنرال «عمیر برعم» معاون «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش که 31 اکتبر 2022 منصوب شده بود، حالا به یکی از مخالفان و منتقدان جدی فرمانده خود تبدیل شده و در نامهای خطاب به وی اعلام کرده قصد دارد طی روزهای آینده از کار کنار بکشد.
کنار کشیدن برعم از این جهت ماجرا را پیچیده میکند که طبق دستور «اسرائیل کاتس» وزیر جنگ که خودش یکی از مخالفان جدی هالوی محسوب میشود، رئیس ستاد ارتش نه تنها اجازه ندارد معاون جدید برای خود منصوب کند، بلکه جلوی همه انتصابات در سطوح بالای ارتش نیز گرفته شده است.
برخی نتایج کمیته حقیقتیاب مربوط به جنگ اخیر بویژه شکست فاجعهبار 7 اکتبر در عملیات توفان الاقصی (اگر چه مقامات دولتی و شخص نتانیاهو با انجام تحقیقات مخالفند) قرار است در آینده نزدیک منتشر شود و انتشار این گزارش میتواند به برکناری افراد بیشتری از جمله هالوی، رئیس ستاد ارتش بینجامد و از این جهت، غافلگیرانه نخواهد بود که طی یکی دو ماه آینده شاهد استعفای او از ریاست ستاد ارتش پیش از برکناریاش نیز باشیم. با کنارهگیری یا برکناری قریبالوقوع هالوی از ریاست ستاد ارتش، نام لااقل 4 گزینه برای جانشینی او مطرح است: «ایال زمیر» مدیرکل فعلی وزارت جنگ و خود «عمیر برعم» معاون فعلی هالوی که گفته بزودی از معاونت ستاد ارتش صهیونیستی کنار میرود. در کنار این دو که گزینههای جدیتری نسبت به بقیه هستند، اسامی «اوری گوردین» فرمانده منطقه شمال و «رافی میلو» فرمانده جبهه داخلی نیز دیده میشود. جاهطلبی «برعم» برای نشستن به جای هالوی حتی در نامه استعفایش هم دیده میشود. او در خلال انتقادات تلویحی از هالوی درباره نحوه ادامه جنگ، عملیاتها و مساله مهم نیروی انسانی گفته «البته حاضرم در آینده هر نقشی را که لازم باشد در ساختار نظامی ایفا کنم».
انتظار میرود در چند ماه آینده، شاهد برکناریها و استعفاهای متعددی در ساختار نظامی و امنیتی اسرائیل باشیم که تبعات زیادی در پی خواهد داشت. افرادی که تا دیروز برای تصدی مقامهای بالاتر با هم رقابت میکردند، حالا در معرض اتهامات سنگین کمکاری و اهمال در قبال حمله 7 اکتبر قرار دارند.
همه اینها در حالی است که یک سال و 4 ماه جنگ در جبهههای مختلف بویژه در نوار غزه، توان زیادی از ارتش اسرائیل گرفته و فراز و فرودها و برخی اقدامات چون ترور آیتالله شهید «سیدحسن نصرالله»، شهادت یحیی سنوار و سقوط نظام بشار اسد در سوریه نیز نتوانسته تعادل را به دولت نتانیاهو بویژه در ساختار نظامی برگرداند. از میان 5 مقصر اصلی شکست 7 اکتبر یعنی نخستوزیر، وزیر جنگ، رئیس ستاد ارتش، رئیس شاباک و رئیس آمان (اطلاعات ارتش)، تاکنون 2 نفر از پستهای خود کنار رفتهاند: «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «آهارون خلیوا» رئیس آمان و حالا به نظر میرسد رئیس ستاد ارتش گزینه بعد این دومینو باشد. «رونن بار» رئیس شاباک نیز در همان روزهای ابتدای جنگ با قبول مسؤولیت شکست در حوزه اطلاعاتی و امنیتی بهتر از هر کس دیگری میداند این شتر بزودی جلوی در خانه او نیز میخوابد. شاباک به عنوان سازمان اطلاعات و امنیت قومی رژیم صهیونیستی که مسؤولیت رصد و مقابله با گروههای به زعم خودشان تروریستی (بویژه گروههای فلسطینی) را برعهده دارد، یکی از اصلیترین مقصرها در غافلگیری اسرائیل در حمله 7 اکتبر است.
در نهایت نتانیاهو به عنوان نخستوزیر، بیش از همه زیر بار فشار خردکننده مخالفانش در داخل فلسطین اشغالی قرار دارد و یکی از اصلیترین دلایل طولانیشدن نبرد در نوار غزه نیز همین است که او میداند با پایان جنگ، فصل پاسخگویی و برکناری فراخواهد رسید (نظیر بلایی که بعد از جنگ یوم کیپور در سال 1973 بر سر گلدا مایر آمد) اما ادامه همین روند هم باز به ضرر او دارد تمام میشود. بر اساس نظرسنجی روزنامه اسرائیلی «معاریو»، محبوبیت حزب لیکود در پی به نتیجه نرسیدن جنگ در نوار غزه، بویژه بلاتکلیف ماندن وضعیت اسرای اسرائیلی در دست حماس و گروههای فلسطینی (که اکنون تعدادشان به 98 نفر رسیده است) با نزول جدی مواجه شده است. 88 درصد صهیونیستهایی که در این نظرسنجی شرکت کردهاند، موافق دستیابی به توافق تبادل اسرا هستند. 52 درصد از دستیابی به یک توافق جامع برای تبادل اسرا حمایت میکنند و 36 درصد دیگر خواهان توافقی جزئی هستند و 6 درصد دیگر نیز مخالف توافقند. با این حساب، در صورتی که انتخابات برگزار شود، ائتلاف نتانیاهو قادر به پیروزی در برابر مخالفانش نخواهد بود.
ارسال به دوستان
دیدگاه
شعار سال به مثابه ابزار انگیزشی
مرتضی علیزاده: در برنامه اخیر مناظره میان علینقی مشایخی و سیداحسان خاندوزی، موضوع توسعه اقتصادی در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت که البته با برخی حواشی همراه بود. مشایخی به عنوان استادی باتجربه، نظرات خود را درباره وضعیت اقتصادی کشور و چالشهای آن بیان کرد که بخشهای مختلف آن در جای خود قابل بحث است اما موضوع این یادداشت نقد دیدگاههای او درباره کارکردهای شعار سال و اثرات تحریم بر اقتصاد کشور است.
مشایخی در این برنامه تأکید کرد ممکن است شعار سال خصوصا در شرایط کنونی اقتصاد ایران، به عنوان یک ابزار مؤثر در توسعه اقتصادی عمل نکند. او بر این باور است شعارها و وعدهها بدون برنامهریزی دقیق و عملیاتی نمیتواند به بهبود واقعی وضعیت اقتصادی کشور کمک کند اما واقعیت این است که مشخصا این بخش از سخنان او ناشی از تصورات اشتباهی است که نسبت به کارکرد شعار سال دارد که در سالهای اخیر عمدتا اقتصادی بوده است. عملکرد اقتصادی مسؤولان قطعا در جای خود قابل نقد است اما نباید فراموش کرد شعار سال میتواند به عنوان یک نقشه راه و محور وحدت میان جامعه و سیاستگذاران عمل کند.
شعار سال به عنوان یک ابتکار از سوی رهبر معظم انقلاب، دارای کارکردهای متعددی است که یکی از آنها ایجاد انگیزه و امید در جامعه است. در شرایطی که بخشی از مردم نسبت به وضعیت اقتصادی کشور احساس ناامیدی دارند، شعار سال میتواند به عنوان یک پیام مثبت عمل کرده و مردم را به تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی ترغیب کند. این امر بویژه در شرایطی که کشور با تحریمها و چالشهای بینالمللی مواجه است، اهمیت بیشتری مییابد. دومین کارکرد شعار سال، ایجاد هماهنگی میان نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی است. چنانکه آقای مشایخی نیز در همین گفتوگو اشاره کرد، نهادهای مختلفی در ایران درباره اقتصاد و توسعه کشور مسؤولیت دارند که ادای سهم هر یک از آنها مستلزم همسویی و هماهنگی است. از این رو وقتی که در ابتدای سال یک شعار مشخص تعیین میشود، تصمیمسازان، تصمیمگیران و دستگاههای مختلف تقنینی و اجرایی میتوانند برنامههای خود را بر اساس آن تنظیم کنند که این هماهنگی میتواند منجر به استفاده بهینه از منابع و کاهش هدررفتها شود؛ در واقع، شعار سال میتواند به عنوان یک ابزار مدیریتی برای افزایش کارایی و اثربخشی سیاستها عمل کند. مشایخی همچنین بر این نکته تأکید میکند که برای رسیدن به توسعه پایدار، تغییرات اساسی در ساختار اقتصادی کشور لازم است. او معتقد است صرفاً تکیه بر شعارها کافی نیست و باید به دنبال اصلاحات اساسی رفت. کمتر کسی با این مطالب که برخی از آنها نقطه مشترک میان همه اقتصاددانان است مخالفت دارد اما ارتباط این سخنان با تعیین شعار سال در حالی که میتواند به عنوان یک نقطه شروع برای تغییرات اساسی عمل کند، مشخص نیست. از طرفی در حالی یکی از انتقادات مشایخی نسبت به شعار سال این است که امکان دارد تبدیل به یک ابزار تبلیغاتی شود و نتواند تأثیر واقعی بر اقتصاد کشور بگذارد که اگر نهادهای مسؤول بتوانند با جدیت و اراده قوی به اجرای برنامههای مرتبط با شعار سال بپردازند، میتوان نتایج ملموسی را در کشور مشاهده کرد که البته این امر مستلزم همکاری و همفکری میان بخشهای مختلف جامعه است. در نهایت میتوان گفت بخشهایی از انتقادات مشایخی به وضعیت اقتصادی کشور درست و قابل قبول و نشاندهنده دغدغهها و نگرانیهای جدی او درباره آینده اقتصادی ایران است اما باید توجه داشت شعار سال نهتنها یک ابزار انگیزشی، بلکه یک فرصت برای همگرایی و همکاری میان نهادهای مسؤول و مردم است که اگر بتوان بدرستی از این فرصت بهرهبرداری و آن را به یک برنامه عملیاتی تبدیل کرد، میتوان امیدوار بود گامهای مؤثری در جهت توسعه اقتصادی کشور برداشته شود. در نتیجه، به نظر میرسد در کنار انتقادات سازنده نسبت به اوضاع اقتصادی کشور، باید به کارکردهای مثبت شعار سال نیز توجه داشته باشیم و تلاش کنیم با همفکری و همکاری، از این ابتکار بهرهبرداری کنیم. توسعه اقتصادی نیازمند عزم ملی و همت جمعی است و شعار سال میتواند یکی از ابزارهای مؤثر در این مسیر باشد.
علاوه بر این مشایخی درباره تحریمها نیز نظراتی مطرح کرد که سادهانگارانه به نظر میرسد. ظاهرا تلقی او این است که تحریمها به تنهایی عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور است و با رفع آنها عمده مشکلات کشور مرتفع شده و کشور در مسیر توسعه قرار میگیرد. به نظر میرسد این دیدگاه چند اشکال اساسی دارد؛ اولاً تحریمها تنها یکی از عوامل مؤثر بر اقتصاد ایران است و نمیتواند به عنوان تنها دلیل مشکلات اقتصادی تلقی شود. ضعف و برخی ناکارآمدیها در ساختار اقتصادی و مدیریت منابع از جمله عواملی است که به چالشهای اقتصادی دامن میزند و از این جهت تمرکز صرف بر تحریمها بدون توجه به عوامل داخلی، تحلیل ناقصی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه میدهد.
فرض او این است که رفع تحریمها به خودی خود باعث بهبود وضعیت اقتصادی میشود، در حالی که حوادث یک دهه اخیر کشور نشان میدهد حتی در صورت لغو تحریمها، اگر اصلاحات ساختاری و مدیریتی انجام نشود، نتایج ملموسی برای کشور حاصل نخواهد شد. به عبارت دیگر، بهبود شرایط اقتصادی نیازمند تغییرات اساسی در سیاستها و شیوههای مدیریتی است و نباید انتظار داشت رفع تحریمها به تنهایی معجزه کند. به این ترتیب لازم است تحلیلهای اقتصادی جامع و چندبعدی باشد و نباید مسائل پیچیدهای مانند تحریمها را بسادگی تحلیل کرد؛ چه برای رسیدن به توسعه پایدار، نیاز به رویکردی جامع داریم که هم شامل اصلاحات داخلی باشد و هم توجه به شرایط منطقهای و بینالمللی در آن لحاظ شود.
ارسال به دوستان
یادداشت
پیشفرض غلط یک استاد دانشگاه
جعفرعلیاننژادی: در میان اظهارات علینقی مشایخی که این هفته از شبکه 4 سیمای ملی پخش شد، علائمی وجود دارد که نشان میدهد همچنان پندار غلطی از وظایف و اختیارات رهبری نظام اسلامی در ذهن برخی اقشار فرهیخته و بعضی اساتید دانشگاههای کشور وجود دارد.
واقعیت وجود این پندار غلط آن هم در میان افرادی که حرفهشان انتقال دانایی به محصلان و دانشجویان است، نشان میدهد چرا هیچگاه نباید از اهمیت تبیین نقش و جایگاه رهبری در نظام اسلامی غافل شد و اینچنین پنداشت که تکلیف این موضوع در دهههای نخست پس از انقلاب اسلامی مشخص شده و دیگر محل سوال واقع نخواهد شد. تبیین این موضوع، مسلما نمیتواند تنها در حد یک توصیه کوتاه به خواندن قانون اساسی و شناخت وظایف و اختیارات ولیفقیه از آن طریق باشد. تبیین نقش و جایگاه رهبری نظام اسلامی باید علاوه بر شناخت گزارهای و متنی، مبتنی بر خوانش میدانی یا سیره عملی امامین انقلاب اسلامی باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی جدا از التزام عملی به تطبیق وظایف و اختیارات محوله با مفاد قانون اساسی، به شخصه بار تبیین این موضوع را در برهههای مختلف به دوش کشیدهاند و از این نظر بهترین مرجع فهم موضوع هستند. اجمالاً و در یک جمله کوتاه میتوان گفت رهبری در نظام اسلامی به معنای مراقبت از حرکت کلی کشور در مسیر تحقق ارزشهای جهانی انقلابی اسلامی است. ارزشهایی مانند آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری. طبیعتاً تحقق این ارزشها یا قرار گرفتن در مسیر حرکت به سمت این اهداف، وقتی ممکن میشود که کشور به عنوان یک کل واحد، خوب حرکت کند. خود این خوب حرکت کردن هم منوط به حرکت خوب داشتن همه عناصر و اجزای نظام اسلامی یعنی نهادها و مردم است. برای فهم این دو حرکت کلی و جزئی در یک سیستم یا نظام باید معنای اداره خوب کشور را تبیین کنیم. در نگاه مقام معظم رهبری، اداره خوب کشور به عنوان اصلیترین مصداق خدمت مسؤولان به مردم دانسته شده است.
* اما اداره خوب کشور به چه معناست؟
1- اداره خوب یک کشور، حاصل تلاشهای جمعی همه مسؤولان و کارگزاران نظام، قوای سهگانه و نیروهای مسلح است.
2- جمهوری اسلامی این امکان را برای همه مردم مسلمان فراهم کرده است که در اداره خوب کشور صاحب نقش بوده و شریک مسؤولان باشند.
3- اداره خوب کشور، حاصل اقدام هماهنگ، همبسته و همجهت همه اجزای نظام (مردم و مسؤولان) است.
4- ویژگی و جهت اصلی اداره خوب، مدیریت عقلانی کشور است.
5- مدیریت عقلانی کشور، به معنای اداره کشور به شیوه اسلامی است.
6- اداره کشور به شیوه اسلامی، یعنی نظام باید به طور همزمان و هماهنگ و همبسته برای پیشرفت مادی و تعالی معنوی کشور برنامه داشته باشد.
نتیجه: اداره خوب کشور که همان مدیریت عقلانی کشور است و مدیریت عقلانی همان اداره کشور به شیوه اسلامی، حامل چند پیام ویژه به مسؤولان و سپس مردم است:
۱- هر نهاد باید نقش خود را در 2 محور عمودی و افقی بیابد. در محورعمودی نقشش (وظیفه و کارویژه) را نسبت به کلیت ماموریت اداره خوب کشور و جایگاهش در نظام پیدا کند. در محور افقی، برنامههایش را برای ایفای این نقش، در جهت پیشرفت و تعالی مادی و معنوی آن بخش شناسایی و اجرا کند.
۲- نتیجه این اقدام هماهنگ عمودی و افقی، باید عقلانیترین خدمت به مردم و حرکت کلی کشور باشد. هم رضایت، امید و اعتماد را در مردم ایجاد کند و هم حرکت کلی کشور را به سمت اهداف متعالی پیش ببرد.
۳- دیدهبانی و جلوگیری از انحراف حرکت کلی کشور، یا مدیریت کلان اهداف و ارزشهای انقلاب اسلامی، بر عهده ولی فقیه است که در قالب سیاستها و اسناد بالادستی، مواضع، احکام و گفتارهای عمومی عرضه میدارد.
۴ - همین دیدهبانی منجر به تشخیص نیازهای عاجل، فوری و حیاتی کشور شده و اولویتهایی را پیش روی مقام معظم رهبری میگذارد. حرکت هماهنگ مجموعه نظام، درک چنین حساسیتها و اولویتبندیها و حرکت به سمت آنهاست.
5- حرکت کلی و جمعی صحیح به سمت اهداف میسر نمیشود مگر حرکت فردی مردم و مسؤولان نیز جهتدار و عقلانی باشد، توصیههای ولی فقیه در دیدارهای متعدد سالانه با مسؤولان و مردم، با چنین درکی قابل انجام است. جهتدهی عقلانی (اسلامی) به کارها، میزان کارایی را چند برابر کرده و خدمترسانی را نیز چند برابر میکند.
۶ – بستر اصلی کارآمدی دولت و توفیق خدمات بخشهای مختلف نظام و اداره خوب کشور، اعتماد مردم به مسؤولان است که ضامن دوام و ارتقای اعتماد و آگاهی صحیح مردم از حقایق سیاسی کشور است. حکومت اسلامی روی پایه آگاهی مردم بنا شده است.
مسؤولان باید برای تحقق این موضوع مدیریت عقلانی بر اساس حق (شیوه اسلامی: احسان و عدالت)، صداقت و مدارا داشته باشند و ثانیا با اطلاعرسانی دقیق و صحیح، حقایق را به اطلاع مردم برسانند.
۷ - نکته پایانی آنکه مقام معظم رهبری اسم رمز دولتها را رضای الهی و کار برای مردم میدانند. به این معنا که کار اساسی برای مردم نیاز به انگیزه ویژه دارد.
انگیزه ویژه یعنی نگاه خدا را بر نمایش کار به مردم ترجیح بدهد، یعنی در زمان غیراداری که کارش دیده نمیشود، برای رضای خدا کار کند.
انگیزه باید کار برای مردم به خاطر خدا باشد. معظمله بر این اساس خدمت مسؤولان به خدا را، خدمت به مردم دانستهاند. یعنی کار مسؤول در جمهوری اسلامی جهت معقول و اسلامی دارد و عمل صالح محسوب میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|