۲۰/آبان/۱۴۰۵
|
۱۵:۱۸

حداقل دستمزد سال 92 از 541 تا 638 هزارتومان

هر کارگر مشمول قانون کار در سال جاری بر اساس 5 مولفه اصلی و جانبی حداقل مزد، بن نقدی، سنوات، حق اولاد و حق مسکن؛ بدون اضافه کاری، پاداش، حق پست و موارد مشابه آن؛ ماهانه بین 541 تا 638 هزار تومان دریافت خواهد کرد. براساس مصوبه حداقل دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار هر فرد مشمول قانون کار در سال جاری باید ماهانه حداقل 487 هزار و 125 تومان دستمزد دریافت کند که نسبت به 389 هزار و 700 تومان سال گذشته 25 درصد افزایش دارد. همچنین شورایعالی کار اعلام کرد کارگران در سال جاری به ازای هر روز کار باید 300 تومان سنوات دریافت کنند که برای هر‌ماه مبلغ 9 هزار تومان خواهد شد. از سویی میزان بن نقدی کارگران در سال جاری مانند سال گذشته 35 هزار تومان برای هر‌ماه تعیین شده که کارفرما موظف است به عنوان مزایای جانبی ماهانه کارگران، این مبلغ را به فیش حقوقی اضافه و به حساب افراد واریز کند. حق مسکن برای سال 92 مانند تقریبا یک دهه گذشته برای هر‌ماه به میزان 10 هزار تومان است ولی حق اولاد به نسبت افزایش حداقل حقوق روزانه کارگران، برای هر فرزند 48 هزار و 712 تومان و برای حداکثر تا 2 فرزند نیز 97 هزار و 424 تومان در نظر گرفته شده است. اسدالله عباسی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش اعلام کرد هر کارگر مشمول قانون کار در سال جاری ماهانه حداقل 629 هزار و 500 تومان دریافتی خواهد داشت. عباسي درباره افزایش حق مسکن و بن کارگری گفت: حق مسکن و بن کارگری در دستمزد ۹۲ بزودی با حضور شرکای اجتماعی در جلسه شورایعالی کار تعیین خواهد شد. عباسی اظهار داشت: در آخرین جلسه تعیین دستمزد 92 در شورایعالی کار، نمایندگان کارگران و کارفرمایان توافقاتی را مبنی بر افزایش قدرت خرید کارگران داشتندکه بزودی مباحث مورد نظر با توافق شرکای اجتماعی تعیین تکلیف شده و به هیات دولت فرستاده خواهد شد. با این حال، مقامات بازار کار کشور می‌گویند 25 درصد کل نیروهای شاغل در کشور که از قانون کار تبعیت می‌کنند تنها مصوبه حداقل دستمزد 489 هزار و 700 تومانی را دریافت می‌کنند. طبق مصوبه شورایعالی کار، هر کارگر در سال جاری به ازای هر‌ماه کار باید 487 هزار و 125 تومان دریافت کند. همچنین کارفرما موظف است ماهانه مبلغ 35 هزار تومان به عنوان حق بن نقدی در حساب‌های کارگران واریز کند. به این مبلغ باید روزانه 300 تومان و در مجموع ماهانه 9 هزار تومان به عنوان حق سنوات اضافه کرد. از سویی، حق اولاد هر فرد در سال جاری مبلغ 47 هزار و 712 تومان تعیین شده است و برای 2 فرزند نیز مبلغ 97 هزار و 424 تومان قابل پرداخت است. علاوه بر موارد یاد شده، مبلغ 10 هزار تومان نیز باید به عنوان حق مسکن به حقوق افراد اضافه شود. اگر کارفرمایی نخواهد یا نتواند بیش از مبالغ یاد شده به افراد تحت پوشش خود حقوق پرداخت کند، افراد مجرد یا متاهلی که صاحب فرزند نیستند برای هر‌ماه کار مبلغ 541 هزار و 125 تومان دریافت می‌کنند. این مبلغ برای فرد متاهلی با یک فرزند به میزان 589 هزار و 837 تومان و برای افرادی با 2 فرزند نیز ماهانه مبلغ 638 هزار و 549 تومان است.
ارسال نظر
captcha
پربیننده