
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از کاهش نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی از جمله صاحبان مشاغل در راستای اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم خبرداد. بهگزارش تسنیم، سیدکامل تقوینژاد با بیان اینکه یکی از رویکردهای اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم سادهسازی نرخها بودهاست، گفت: این تغییرات در بخش مالیات بر ارث، مالیات تمبر، مالیات حقوق، مالیات اجاره املاک و مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی است. وی درباره معافیت پایه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) توضیح داد: اشخاص حقیقی میتوانند سالانه از یک معافیت پایه استفاده کنند که میزان آن برابر با معافیت حقوق است. وی در ادامه اظهارداشت: در قانون فعلی این نرخها در 5 طبقه از 15درصد تا 35 درصد تقسیمبندی شده که در قانون جدید به 3طبقه از 15 درصد تا 25 درصد کاهش یافتهاست؛ بدین صورت که در طبقه اول درآمد تا 3 میلیون تومان با نرخ 15 درصد محاسبه میشد که در قانون جدید درآمد تا 50 میلیون تومان با نرخ 15 درصد محاسبه میشود. وی ادامه داد: در طبقه دوم قانون فعلی درآمد از 3 تا 10 میلیون تومان با نرخ 20 درصد محاسبه میشد که در قانون جدید درآمد تا 100 میلیون تومان نسبت با مازاد 50 میلیون تومان با نرخ 20 درصد محاسبه میشود. به عبارتی محاسبات مالیات در 2 طبقه اصلاحیه قانون با تمام 4 طبقه قانون فعلی مطابقت میکند. تقوینژاد تصریح کرد: در طبقه سوم نیز نسبت به مازاد 100 میلیون تومان درآمد به نرخ 25 درصد محاسبه میشود که این نرخ در قانون فعلی 35 درصد است. وی همچنین از اضافه شدن یک تبصره به ماده 131 به عنوان یکی از مشوقهای اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم خبر داد و تصریح کرد: براساس این تبصره به ازای هر 10 درصد افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات نسبت به سال گذشته، یک واحد درصد حداکثر تا 5 درصد از نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی کسر میشود.