گروه اقتصادی: رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که حقوق بازنشستگان و افزایش حقوق آنها مشمول مالیات نشده و آنها از پرداخت مالیات معاف شدهاند. علیاکبر عرب مازار درباره دیگر معافیتهای مالیاتی حقوقبگیران شاغل در بخشهای دولتی و خصوصی نیز گفته است که در لایحه بودجه امسال سقف معافیتهای مالیاتی حقوقبگیران با نزدیک به دو برابر افزایش نسبت به سال گذشته پنج میلیون تومان در سال تعیین شد و بر این اساس،حقوقبگیران بخشهای دولتی و خصوصی که درآمد آنها ماهیانه از 470 هزار تومان کمتر باشد امسال از پرداخت مالیات معاف شدهاند و برای مازاد این مبلغ نیز 10درصد مالیات دریافت خواهد شد. به گزارش خبرنگار «وطنامروز» در ایران حدود چهار میلیون کارمند و بازنشسته دولتی وجود دارد که طبق قانون بودجه 88 کل کشور در مجموع 9 هزار و 71 میلیارد تومان برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته شده که از این رقم حدود 5 هزار میلیارد تومان متعلق به کارمندان و 4 هزار و 71 میلیارد تومان آن هم متعلق به بازنشستگان خواهد بود. بر این اساس، هیات وزیران به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور و به استناد جزء(ب) بند «11» قانون بودجه سال 88 و ماده «76» قانون مدیریت خدمات کشوری، ضریب حقوق کارمندان و کارکنان دولت و دستگاههای اجرایی کشور را تصویب کرد؛ بنابراین دولت با تصویب ضریب حقوق مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری، حداقل حقوق شاغلان و بازنشستگان در سال جاری را 290 هزار تومان تعیین کرد.همچنین براساس مصوبه هیات وزیران، ضریب حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و قضات برای سالجاری 8 هزار و 546 ریال تعیین شد.در عین حال حداقل حقوق و فوقالعادههای مستمر شاغلان موضوع تبصره ماده«76» قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 88 برای کارمندان شاغل مشمول این قانون 290 هزار تومان و حداکثر حقوق و فوقالعادههای مستمر این قبیل کارمندان هفت برابر حداقل مذکور تعیین شده است. براساس مصوبه دولت،حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفهبگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و دیگر صندوقهای وابسته به دستگاههای اجرایی نیز 290 هزار تومان تعیین شده است. به نظر میرسد با وجود این ابلاغيه دولت، حقوق کارمندان در سالجاری حداقل 25 و حداکثر 30 درصد افزایش یافته باشد. طبق آمارها تعداد کارمندان رسمی دولت حدود 2میلیون و 300 هزار نفر بوده که حدود نیمی از آنها را معلمان تشکیل میدهند؛ 31 درصد یعنی حدود 700هزار نفر از کارمندان دولت را زنان تشکیل داده و یک میلیون و 750 هزار نفر آنان را هم کارمندان مرد تشکیل میدهند. براساس قانون، دستمزد کارکنان و مستمری بازنشستگان هرساله افزایش مییابد اما درباره میزان افزایش دستمزد کارکنان از سالها پیش،همواره اختلافنظرهايي وجود داشته است. در قانون تاکید شده که دولت هرساله باید متناسب با نرخ تورم دستمزد کارکنان و مستمری بازنشستگان را افزایش دهد، هرچند که عدهای معتقدند کلمه متناسب با تورم به معنای مساوی تورم نیست و اگر نظر قانونگذار افزایش دستمزد، مطابق و مساوی تورم بود به طور قطع از عباراتی غیر از متناسب با تورم سود میجست. با این حال اگر نرخ تورم در بدبینانهترین حالت حدود 5/22 درصد هم محاسبه شود، پرواضح است که دولت در سال جاری با افزایش حداقل 25 و حداکثر 30 درصد رقمی فراتر از نرخ تورم، افزایش حقوق را برای کارکنان دولت منظور کرده است.
معافیت مالیاتی بازنشستگان
براساس آمارهای غیررسمی، صندوق بازنشستگی حدود 2 میلیون و 200 هزار عضو شاغل و بازنشسته دارد و نزدیک به 700 هزار نفر بازنشسته از این صندوق حقوق و مستمری بازنشستگی دریافت میکنند. با این اوصاف و با وجود اینکه حداقل حقوق بازنشستگان در سال جاری 290 هزار تومان تعیین شده، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد که سقف مالیاتی در سال گذشته 2 میلیون و 940 هزار تومان بوده و افزود: سال گذشته افرادی که حقوق ماهانه آنها حدود 245 هزار تومان بوده از پرداخت مالیات معاف بودهاند. عرب مازار با اشاره به اینکه این معافیتها صاحبان مشاغل و فعالان بخش خصوصی را نیز شامل میشود، اظهار داشت: باید به این موضوع نیز توجه شود که اظهارنامههای دریافتی از فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل مربوط به عملکرد سال گذشته آنهاست. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین هزینههای درمان را جزو هزینههای قابل قبول اشخاص به جای مالیات اعلام کرد و افزود: برای استفاده از این مزیت باید متقاضیان اظهارنامه پر و آن را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند و هیچ سقفی هم برای استفاده از این مزیت تعیین نشده است. عربمازار گفت: بخشی از هزینه درمان اشخاص را بیمه پرداخت میکند و مازاد آن جزو هزینههای قابل قبول مالیاتی محسوب میشود. رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین تصریح کرد: مبلغ حاصل از اجاره املاک افراد نیز چنانچه تنها منبع درآمد آنان باشد تا سقف پنج میلیون تومان در سال جاری از پرداخت مالیات معاف شده است. اعلام جديدترين معافيتهاي مالياتي كارمندان بخش دولتي و خصوصي
شاغلاني كه ماهانه كمتر از 470 هزار تومان حقوق ميگيرند
ماليات نميپردازند
حقوق بازنشستگان از ماليات معاف شد
گروه اقتصادی: رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که حقوق بازنشستگان و افزایش حقوق آنها مشمول مالیات نشده و آنها از پرداخت مالیات معاف شدهاند. علیاکبر عرب مازار درباره دیگر معافیتهای مالیاتی حقوقبگیران شاغل در بخشهای دولتی و خصوصی نیز گفته است که در لایحه بودجه امسال سقف معافیتهای مالیاتی حقوقبگیران با نزدیک به دو برابر افزایش نسبت به سال گذشته پنج میلیون تومان در سال تعیین شد و بر این اساس،حقوقبگیران بخشهای دولتی و خصوصی که درآمد آنها ماهیانه از 470 هزار تومان کمتر باشد امسال از پرداخت مالیات معاف شدهاند و برای مازاد این مبلغ نیز 10درصد مالیات دریافت خواهد شد. به گزارش خبرنگار «وطنامروز» در ایران حدود چهار میلیون کارمند و بازنشسته دولتی وجود دارد که طبق قانون بودجه 88 کل کشور در مجموع 9 هزار و 71 میلیارد تومان برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته شده که از این رقم حدود 5 هزار میلیارد تومان متعلق به کارمندان و 4 هزار و 71 میلیارد تومان آن هم متعلق به بازنشستگان خواهد بود. بر این اساس، هیات وزیران به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور و به استناد جزء(ب) بند «11» قانون بودجه سال 88 و ماده «76» قانون مدیریت خدمات کشوری، ضریب حقوق کارمندان و کارکنان دولت و دستگاههای اجرایی کشور را تصویب کرد؛ بنابراین دولت با تصویب ضریب حقوق مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری، حداقل حقوق شاغلان و بازنشستگان در سال جاری را 290 هزار تومان تعیین کرد.همچنین براساس مصوبه هیات وزیران، ضریب حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و قضات برای سالجاری 8 هزار و 546 ریال تعیین شد.در عین حال حداقل حقوق و فوقالعادههای مستمر شاغلان موضوع تبصره ماده«76» قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 88 برای کارمندان شاغل مشمول این قانون 290 هزار تومان و حداکثر حقوق و فوقالعادههای مستمر این قبیل کارمندان هفت برابر حداقل مذکور تعیین شده است. براساس مصوبه دولت،حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفهبگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و دیگر صندوقهای وابسته به دستگاههای اجرایی نیز 290 هزار تومان تعیین شده است. به نظر میرسد با وجود این ابلاغيه دولت، حقوق کارمندان در سالجاری حداقل 25 و حداکثر 30 درصد افزایش یافته باشد. طبق آمارها تعداد کارمندان رسمی دولت حدود 2میلیون و 300 هزار نفر بوده که حدود نیمی از آنها را معلمان تشکیل میدهند؛ 31 درصد یعنی حدود 700هزار نفر از کارمندان دولت را زنان تشکیل داده و یک میلیون و 750 هزار نفر آنان را هم کارمندان مرد تشکیل میدهند. براساس قانون، دستمزد کارکنان و مستمری بازنشستگان هرساله افزایش مییابد اما درباره میزان افزایش دستمزد کارکنان از سالها پیش،همواره اختلافنظرهايي وجود داشته است. در قانون تاکید شده که دولت هرساله باید متناسب با نرخ تورم دستمزد کارکنان و مستمری بازنشستگان را افزایش دهد، هرچند که عدهای معتقدند کلمه متناسب با تورم به معنای مساوی تورم نیست و اگر نظر قانونگذار افزایش دستمزد، مطابق و مساوی تورم بود به طور قطع از عباراتی غیر از متناسب با تورم سود میجست. با این حال اگر نرخ تورم در بدبینانهترین حالت حدود 5/22 درصد هم محاسبه شود، پرواضح است که دولت در سال جاری با افزایش حداقل 25 و حداکثر 30 درصد رقمی فراتر از نرخ تورم، افزایش حقوق را برای کارکنان دولت منظور کرده است.
معافیت مالیاتی بازنشستگان
براساس آمارهای غیررسمی، صندوق بازنشستگی حدود 2 میلیون و 200 هزار عضو شاغل و بازنشسته دارد و نزدیک به 700 هزار نفر بازنشسته از این صندوق حقوق و مستمری بازنشستگی دریافت میکنند. با این اوصاف و با وجود اینکه حداقل حقوق بازنشستگان در سال جاری 290 هزار تومان تعیین شده، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد که سقف مالیاتی در سال گذشته 2 میلیون و 940 هزار تومان بوده و افزود: سال گذشته افرادی که حقوق ماهانه آنها حدود 245 هزار تومان بوده از پرداخت مالیات معاف بودهاند. عرب مازار با اشاره به اینکه این معافیتها صاحبان مشاغل و فعالان بخش خصوصی را نیز شامل میشود، اظهار داشت: باید به این موضوع نیز توجه شود که اظهارنامههای دریافتی از فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل مربوط به عملکرد سال گذشته آنهاست. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین هزینههای درمان را جزو هزینههای قابل قبول اشخاص به جای مالیات اعلام کرد و افزود: برای استفاده از این مزیت باید متقاضیان اظهارنامه پر و آن را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند و هیچ سقفی هم برای استفاده از این مزیت تعیین نشده است. عربمازار گفت: بخشی از هزینه درمان اشخاص را بیمه پرداخت میکند و مازاد آن جزو هزینههای قابل قبول مالیاتی محسوب میشود. رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین تصریح کرد: مبلغ حاصل از اجاره املاک افراد نیز چنانچه تنها منبع درآمد آنان باشد تا سقف پنج میلیون تومان در سال جاری از پرداخت مالیات معاف شده است. ارسال نظر
پربیننده