۲۰/آبان/۱۴۰۵
|
۰۹:۵۰
جزئیات چگونگی افزایش دستمزد کارگران

افزایش دستمزدها کمتر از تورم

گروه اقتصادی: بالاخره پس از هفته‌ها بحث و چانه‌زنی بر سر تعیین حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار، شورایعالی کار تصمیم نهایی خود را گرفت و دستمزد سال آینده حداقل‌بگیران را مجموعا 29 درصد و سایر گروه‌های شغلی را نیز 8/25 درصد افزایش داد. در عین حال، وعده دولت تدبیر و امید درباره افزایش دستمزد به میزان نرخ تورم در اولین ورود رسمی به پرونده مزد محقق نشد. مرکز آمار ایران نرخ تورم پایان بهمن ماه امسال را 7/33 درصد و بانک مرکزی نیز 7/36 درصد اعلام کرده بود. به گزارش مهر، پس از مدت‌ها گفت‌وگو و چانه‌زنی بر سر تعیین حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار، بالاخره شورایعالی کار در جلسه عصر جمعه خود که بیش از 5 ساعت به طول انجامید، تکلیف افزایش و نحوه اعمال حقوق و مزایای سال آینده کارگران را مشخص کرد. بر پایه این گزارش، در هفته‌های اخیر پیشنهادات و سناریوهای مختلفی بین کارگران و بعضا کارفرمایان یا به طور غیررسمی از سوی دولت مطرح شد و گمانه‌زنی‌های فراوانی نیز در فضای رسانه‌ای کشور شکل گرفت. پیگیری‌ها نشان می‌دهد مقامات کارگری و کارفرمایی کشور از اولین ورود رسمی دولت تدبیر و امید به تعیین حداقل حقوق سالانه مشمولان قانون کار تاحدودی رضایت دارند.
 شکاف نرخ تورم و دستمزد مصوب
نکته حائز اهمیتی که در سال جاری مانند روال سال‌های گذشته تکرار شده است، نرسیدن افزایش حداقل دستمزد چه برای حداقل‌بگیران و چه برای سایر سطوح شغلی به نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی است. در سال جاری، حتی مجموع افزایش‌ها نیز چند درصدی تا نرخ تورم‌های اعلام شده فاصله دارد. بانک مرکزی نرخ تورم پایان بهمن ماه امسال در مناطق شهری کشور که معمولا ملاک عمل شورایعالی کار قرار می‌گیرد را 7/36 درصد اعلام کرده بود و همین نرخ از سوی مرکز آمار 7/33درصد اعلام شده بود؛ بنابراین اگر شورایعالی کار می‌خواست دقیقا طبق ماده 41 قانون کار عمل کند باید حداقل دستمزد کارگران را به میزان 164 هزارتومان یا 178 هزار و 700 تومان افزایش می‌داد. با این حال، شورایعالی کار میزان افزایش حقوق حداقل‌بگیران را در سال آینده به میزان 25 درصد معادل 121 هزار و 781 تومان افزایش داد و درباره سایر سطوح مزدی نیز یک افزایش ثابت 12 درصدی به اضافه روزانه 2110 تومان تعیین شده است. به بیان ساده‌تر، فرضا اگر پایه حقوق فردی در سال جاری 600 هزارتومان بوده که جزو سایر گروه‌های شغلی محسوب می‌شود، در سال آینده حداقل حقوق وی یک افزایش ثابت 72 هزارتومانی و یک افزایش 63 هزار و 300 تومانی خواهد داشت که مجموعا حداقل حقوق این فرد به 735 هزار و 300 تومان خواهد رسید. فرامرز توفیقی با اعلام اینکه در شورایعالی کار تلاش شد تا مجموع افزایش دستمزد در سال آینده به نرخ تورم رسمی کشور نزدیک شود، گفت: مجموع افزایش حداقل حقوق در سال آینده به واسطه افزایش 30 هزار تومانی بن نقدی، افزایش 10 هزارتومانی حق مسکن و تغییر پایه سنواتی که منجر به بالا رفتن گروه شغلی افراد می‌شود؛ 29 درصد است.
 وعده دولت برای مهار تورم
رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهارداشت: با وجود اینکه این میزان افزایش نیز چند درصدی با نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی فاصله دارد اما از آنسو برای افزایش حقوق سایر سطوح شغلی نیز پیشرفت تقریبا خوبی حاصل شد. توفیقی با اشاره به اینکه سال‌ها بود که در افزایش حقوق سایر گروه‌های شغلی، ارقام مناسبی به تصویب نمی‌رسید، گفت: در این بخش نیز مجموعا افزایش دستمزد سال آینده به 8/25 درصد رسیده است که نسبت به سال‌های اخیر رقم مناسبی ارزیابی می‌شود. این مقام مسؤول کارگری کشور خاطرنشان کرد: یک توافقی در شورایعالی کار صورت گرفت مبنی بر اینکه اگر دولت بتواند طبق وعده داده شده نرخ تورم را تا شهریورماه سال 93 کاهش دهد، مصوبه دستمزد تا پایان سال ادامه یابد در غیر این‌صورت شورایعالی کار دوباره برای افزایش میزان حقوق‌ها باید
تصمیم‌گیری کند.
تشکیل کارگروه ویژه
وی تاکید کرد: مقامات دولتی حاضر در نشست روز جمعه شورایعالی کار وعده دادند دولت به دنبال مهار نرخ تورم در سال آینده است و خواستند تا کارگران نیز به این روند کمک کنند اما اگر دولت نتواند در این امر موفق شود، توافقاتی داریم که بتوانیم دوباره برای افزایش مزد تصمیم‌گیری کنیم. رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با اشاره به اینکه هرچند چنین موضوعی پیش‌بینی‌ شده ولی مصوبه برای یک‌سال در نظر گرفته شده است، گفت: از ابتدای سال آینده جلسات کارگروه ویژه‌ای که با موافقت وزیر تعاون، کار و رفاه آغاز به کار خواهد کرد، شناسایی موانع کسب و کار و همچنین یافتن راهکارهایی برای تقویت قدرت معیشت و خرید مشمولان قانون کار را دنبال خواهد کرد. توفیقی این مطلب را نیز افزود که وزرای اقتصادی حاضر در نشست شورایعالی کار (وزیر اقتصاد، کار و صنعت) اعلام کردند نرخ تورم در پایان اسفندماه امسال به 30 درصد خواهد رسید.
 عیدی 93 با تعیین دستمزد مشخص شد
با اعلام رقم 608 هزار و 900 تومان به عنوان حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار، رقم حداقل عیدی سال آینده 1 میلیون و 217 هزارتومان و حداکثر نیز 1 میلیون و 826 هزارتومان خواهد شد. با مشخص شدن حداقل دستمزد 608 هزار و 900 تومانی سال آینده میلیون‌ها کارگر و مشمول قانون کار، میزان عیدی سال آینده کارگران نیز معلوم شد. در بخش حداقل عیدی سال آینده، میزان دریافتی سال 93 کارگران به نسبت سال جاری به میزان 242 هزار و 750 تومان بیشتر خواهد بود. همچنین در بخش حداکثر و به عبارتی 3 برابر حداقل دستمزد تعیین شده نیز کارگران و مشمولان قانون کار 364 هزار و 625 تومان به نسبت حداکثر عیدی سال جاری دریافت می‌کنند. این ارقام به نسبت رشد درصدی حداقل دستمزد، افزایش خواهد یافت.
 حداقل و حداکثر عیدی 93
بنابراین کارگرانی که در سال جاری برابر با 2 پایه حقوق 487 هزار و 125 تومانی مصوب شورایعالی کار 974 هزار و 250 تومان عیدی پایان سال دریافت کرده‌اند در سال آینده به میزان یک‌میلیون و 217 هزار تومان عیدی خواهند گرفت. همچنین گروه‌هایی که به میزان 3 برابر حداقل دستمزد 478 هزار و 125 تومانی سال جاری، یعنی یک‌میلیون و 169 هزار و 100 تومان عیدی دریافت کرده‌اند در سال آینده این رقم به یک‌میلیون و 826 هزار تومان افزایش می‌یابد.

ارسال نظر
captcha
پربیننده