۲۰/آبان/۱۴۰۵
|
۰۹:۲۴
حق مسکن کارگران امسال در شورایعالی کار بدون تغییر ماند

نزدیک شدن دستمزد کارگران به خط فقر

گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با انتقاد از افزایش 25 درصدی دستمزد کارگران، گفت: انتظار داشتیم در دولت یازدهم دستمزد کارگران به نرخ تورم و خط فقر نزدیک‌تر شود. فتح‌الله بیات به ایسنا، گفت: برخی وعده می‌دهند سال آینده نرخ تورم پایین می‌آید و به 25 درصد می‌رسد ولی کسی نمی‌تواند با اطمینان بگوید که وقتی قیمت حامل‌های انرژی بالا می‌رود تورم 25 درصد می‌شود. وی با ابراز گله‌مندی از افزایش 25 درصدی حداقل دستمزد گفت: اگر ماده 41 قانون کار و بندهای 1 و2 قانون رعایت می‌شد تعیین حداقل مزد کارگران بر مبنای نرخ واقعی تورم صورت می‌گرفت و سبد معیشت کارگران هم فاصله زیادی تا خط فقر و تورم نداشت. به گفته رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور، براساس برآوردهای صورت گرفته، دستمزد کارگران در طول سال‌های گذشته از رقم واقعی دور مانده و حتی نسبت به خط فقر و تورم فاصله زیادی داشته است. بیات اظهار کرد: انتظار داشتیم که در دولت یازدهم برخلاف دولت‌های قبلی فاصله دستمزد کارگران با تورم و خط فقر کمتر شود تا کارگران در فشار و تنگنا قرار نگیرند. وی همچنین با اشاره به مصوبه افزایش کمک‌هزینه خواربار کارگران در شورایعالی کار گفت: بن خواربار کارگران چندین سال ثابت باقی مانده بود ولی امسال 50 هزار تومان شد و با مصوبه اخیر شورایعالی کار با 30 هزار تومان افزایش به 80 هزار تومان در سال 93 رسید با این حال حق مسکن کارگران که از سال قبل اضافه شده بود امسال در شورایعالی کار تغییری نکرد.
حداقل دریافتی کارگران موقت 813 هزار تومان شد
کارگران قرارداد موقت بخش خدماتی کشور در سال 93 برای هر ماه کارکرد حداقل 813355 تومان و حداکثر 935137 تومان دریافت خواهند کرد.  این مبالغ شامل افزایش جدید حقوق، حق بن، حق مسکن و حق اولاد یک تا دو فرزند می‌شود و اضافه‌کاری‌های احتمالی که افراد ممکن است در کنار این مزایا دریافت کنند، به دلیل نامشخص بودن در محاسبات لحاظ نشده است. جمعه هفته گذشته شورایعالی کار حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار کشور را با 25 درصد افزایش نسبت به سال جاری، 608 هزار و 900 تومان  تعیین کرد. همچنین در بخش سایر سطوح مزدی نیز 12 درصد ثابت به اضافه روزانه 2110 تومان در نظر گرفته شده است.  قرار است از ابتدای سال آینده، مبلغ بن نقدی کارگران از 50 هزارتومان سال جاری به 80 هزارتومان و حق مسکن نیز از 10 به 20 هزارتومان افزایش یابد. همچنین حق اولاد برای شاغلان دارای یک فرزند 60819 تومان و برای دو فرزند نیز 121782 تومان در نظر گرفته شده است که در واقع ضریبی است از 3 حقوق روزانه افراد حداقل‌بگیر در سال آینده به میزان 20297 تومان. کارفرمایان خدماتی کشور نیز پس از مصوبه جدید شورایعالی کار، جدول مزد کارگران با قرارداد موقت (محدود) را در سال 93 در قالب 20 گروه شغلی اعلام کردند. طبق جدول ارائه شده از سوی کارفرمایان خدماتی کشور، افراد در سال آینده ماهانه حداقل 713355 تومان حقوق به اضافه 100 هزارتومان حق بن و حق مسکن دریافت خواهند کرد.  از سویی، شاغلان دارای یک فرزند مبلغ 60891 تومان و افراد دارای دو فرزند نیز 121782 تومان دیگر نیز دریافت می‌کنند. به صورت کلی، حداقل حقوق یک نیروی خدماتی در سال آینده بدون محاسبه اضافه کار احتمالی، ماهانه دست‌کم 813355 تومان خواهد بود که در صورت متاهل و صاحب فرزند بودن این رقم به 874246 تومان و داشتن دو فرزند به 935137 تومان افزایش می‌یابد.
بررسی ارتباط بین مزد و بهره‌وری
دبیرکل کانون عالی شورای اسلامی کار کشور گفت: وضعیت معیشتی کارگران با افزایش صددرصدی دستمزد نیز بهبود نمی‌یابد بلکه این بهبود در صورت کاهش قیمت تمام شده و تورم میسر می‌شود. رحمت‌الله پورموسی درباره افزایش دستمزد کارگران، گفت: در حال حاضر چنانچه حقوق کارگران تا سقف صدرصد افزایش پیدا کند وضعیت معیشت کارگران بهبود نمی‌یابد اما با توجه به وعده‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اجرای برنامه‌های علمی به منظور کاهش قیمت تمام شده و افزایش توان قدرت کارگران، امیدواریم در سال آینده وضعیت معیشتی کارگران بهبود یابد. وی اظهار کرد: با توجه به بحث توان کارفرمایان، اهمیت نیروی کار و اشتغال، در نهایت مقرر شد دستمزد کارگران در سال آینده 25 درصد افزایش پیدا کند، علاوه بر این مقدار، 4 درصد نیز در قالب افزایش بن کارگری و پایه سنوات به منظور بهبود وضعیت معیشت کارگران به دستمزد آنان اضافه خواهد شد. پورموسی درباره وضعیت برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: احتمالا جلسات شورای کار از ابتدای سال آینده برگزار شده و ارتباط بین مزد و بهره‌وری و سازوکارهای این حوزه بررسی و دست واسطه‌ها قطع خواهد شد.
 

ارسال نظر
captcha
پربیننده