وطنامروز:
سازمان تامین اجتماعی حداقل دستمزد روزانه مبنای کسر حق بیمه مشمولان قانون تامین اجتماعی برای سال جاری را 101 هزار ریال تعیین کرد. بنا بر اعلام این سازمان رعایت حداقل دستمزد مبنای کسر حق بیمه تعیین شده درباره پرداخت مقرری آن دسته از بیکارانی که تاریخ وقوع بیکاری آنها از اول فروردینماه سال 89 به بعد است، الزامی است. همچنین مقرری بیمه بیکاری آن دسته از مقرریبگیران سنوات قبل که در سال جاری ادامه مییابد و مبلغ آن کمتر از حداقل دستمزد سال 89 است تا مبلغ حداقل دستمزد امسال ترمیم خواهد شد و نیازی به صدور ابلاغ جدید نخواهد بود. همچنین دستمزد مبنای کسر حق بیمه آن گروه از بیمهشدگان اختیاری که مبنای کسر حق بیمه آنها در سال 1388 از رقم 87 هزار و 840 ریال روزانه بیشتر است، معادل 7 درصد دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه به علاوه 7 هزار و 11 ریال برای هر روز نسبت به آخرین دستمزد آنها در سال 1388 افزایش مییابد و دستمزد جدید، مبنای کسر حق بیمه آنان در سال 1389 خواهد بود، مشروط بر اینکه از حداقل دستمزد روزانه مبلغ 101 هزار ریال در سال 1389 کمتر نباشد. گفتنی است، دیگر سطوح دستمزدی برای هر روز نسبت به آخرین دستمزد سال 1388 معادل 7 درصد به علاوه رقم ثابت
7 هزار و 11 ریال افزایش خواهد یافت. به گزارش روابطعمومي سازمان تأمين اجتماعي، نظر به اینکه دستمزد مقطوع رانندگان مشمول قانون بیمه اجتماعی رانندگان درباره رانندگان مینیبوس و سواری بینشهری معادل 1/1 برابر حداقل دستمزد شورایعالی کار و دیگر رانندگان بینشهری معادل 3/1 برابر حداقل دستمزد و رانندگان تاکسی، وانتبار و مینیبوس (درونشهری) معادل حداقل دستمزد مذکور تعیین شده است، لذا دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه روزانه رانندگان مذکور برای سال 89 به ترتیب 111 هزار و یکصد، 131 هزار و 300 و 101 هزار ریال تعیین و اعلام میشود. گفتنی است، با توجه به بخشنامه شماره یک طرح ساماندهی بخشنامهها و دستورات حوزه فنی و درآمد این سازمان، میزان حق بیمه اجباری کارگران ساختمانی تا یکصد مترمربع زیربنا معادل 3 درصد حداقل دستمزد روزانه و از یکصد مترمربع به بالا به میزان 4 درصد حداقل مزد روزانه تعیین شده، لذا با عنایت به حداقل دستمزد سال 89 میزان حق بیمه هر مترمربع زیربنا تا یکصد مترمربع مبلغ 3 هزار و 30 ریال و از یکصد مترمربع به بالا مبلغ 4 هزار و 40 ریال تعیین شده است.