ماجرای چالشِ آپوزیشن در تلویزیون با اپوزیسیون جمهوری اسلامی

در حالی که مخاطب از تماشای آن لذت میبرد، به طور ناخودآگاه شروع به تفکر درباره مسائل مهم و پیچیده میکند. طنز در «آپوزیشن» تنها وسیلهای برای خنداندن نیست، بلکه ابزاری است برای باز کردن درهای تفکر و بررسی عمیقتر جهان پیرامون ما.
به همین بهانه با مصطفی صاحبی، کارگردان و تهیه کننده برنامه به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید.
* برنامه «آپوزیشن» چه تاثیری روی بینندگان خواهد داشت؟ هدف شما از این چالشهای طنزآمیز چیست؟
هدف اصلی ما در ابتدا سرگرم کردن مخاطب و خنده آوردن به لبهای بینندگان است. در کنار آن، تلاش داریم نقاط ضعف، دروغها و تناقضات خندهدار اپوزیسیون جمهوری اسلامی را به تصویر بکشیم.
* در خصوص انتخاب مدرسه سینمایی اندیشه و هنر ماه برای تولید این برنامه، چه دلایلی داشتید؟ آیا این همکاری باعث شکلگیری ویژگی خاصی در برنامه شده است؟
مدرسه سینمایی اندیشه و هنر ماه حامیان اصلی تولید این برنامه هستند و پیشتر نیز در تولیدات دیگر به ما کمک کردهاند. اگر حمایتهای آنان نبود، احتمالاً این اثر تولید نمیشد. همکاری با این مدرسه به ویژه در تولیدات کوچک مقیاس، سرعت بخشیدن به فرآیند تولید و جلوگیری از از بین رفتن انگیزه و انرژی تیمهای کوچک اهمیت دارد. این تیمها اگر بخواهند وارد ساختارهای قدیمی و خسته صداوسیما شوند، ممکن است یا ناامید شوند یا انگیزه خود را از دست بدهند.
* با توجه به ویژگیهای خاص «دیبیسی»، چه تاثیری در شکلدهی به سبک و لحن برنامه داشته است؟ آیا شما به صورت مستقیم از سریهای قبلی الهام گرفتهاید؟
بخشی از کاراکترهای اپوزیسیون در برنامه دیبیسی خلق شدهاند و در این برنامه ادامه حیات دادهاند. لحن و شوخیها در این برنامه کمی متفاوتتر است و به نظر من طنزی که در «آپوزیشن» وجود دارد، بامزهتر، مردمیتر و سادهفهمتر است. مخاطب دیبیسی نخبگانیتر بود. اما در هر دو برنامه، حضور خودم به عنوان کارگردان به ایجاد شباهتهایی بین آنها انجامیده است.
* چه نکاتی در تیمسازی و همکاری میان کارگردان، تهیهکننده و نویسندگان در ساخت این برنامه برایتان اهمیت داشت؟
یکی از اهداف ما بزرگتر کردن حلقه همکاران و اضافه کردن افراد با استعداد به تیم بود. توانستیم با سه نویسنده با استعداد دیگر، مدیر تولید، تدوینگر، تیم تصویربرداری و... همکاری کنیم که افتخار بزرگی برای من بود. از سوی دیگر، برای ادامه این مسیر، توسعه کمی و کیفی بسیار مهم است. هرچه میزان تولیدات بیشتر باشد، کیفیت نیز ارتقا خواهد یافت.
* آیا در مراحل تولید با مشکلات خاصی روبرو شدید؟ چطور این چالشها را پشت سر گذاشتید؟
زمان، یکی از چالشهای اصلی ما بود، به ویژه فشار زمانی برای پخش در دهه فجر. اما با همکاری مضاعف اعضای تیم و یاری خداوند توانستیم به موعد تعیینشده برسیم. در هر مرحله خداوند به نوعی گره از کار ما باز کرد که از تعجب شگفتزده میشدیم. یکی دیگر از مهمترین چالشهایمان پیدا کردن بازیگران مناسب بود. اکثر بازیگران این برنامه نابازیگر بودند، اما جالب اینکه بیشتر آنها از دوستان و نزدیکان خودمان بودند. به دلیل اینکه برخی از بازیگران قرار بود نقش شخصیتهای مشهوری را ایفا کنند، چهره آنها باید به کاراکترهایی که قرار بود نقش نقیض آنها را بازی کنند، شباهت میداشت. جالب است که در این زمینه، کمکها در خانه خودمان بود و نیازی به جستجوی زیاد در بیرون نداشتیم.
* برای فصلهای بعدی برنامه چه ایدهها و طرحهایی دارید؟ آیا در نظر دارید به نقد موضوعات دیگری هم پرداخته و آنها را با رویکرد طنز به چالش بکشید؟
ایدههایی برای فصلهای بعدی داریم، اما ابتدا قصد داریم پس از پخش این فصل، دوباره بنشینیم و طرحهای جدید را طراحی کنیم. البته امیدواریم که فرصتی برای این کار باقی بماند.
انتهای پیام/