اخبار اقتصادی
عرضه سیبزمینی با قیمت هر کیلوگرم ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۳۰۰ تن سیبزمینی تولید داخل و وارداتی با قیمت مصوب در میادین خردهفروشی شهرداری تهران عرضه میشود، گفت این روند تا تعدیل و تنظیم قیمت سیبزمینی در بازار ادامه خواهد یافت. به گزارش ایسنا، مرتضی معتمد، معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان مطلب فوق افزود: محدودیتی برای عرضه سیبزمینی داخلی و وارداتی به بازار تا تعادلبخشی قیمت سیبزمینی و تنظیم بازار آن وجود ندارد و هر شب بیش از ۳۰۰ تن از این محصول با قیمت عمدهفروشی هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی این سازمان و شرکت جهاد استقلال به غرفهداران معرفی شده از سوی سازمان میادین میوه و ترهبار تهران تحویل میشود تا با قیمت هر کیلوگرم ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت دستچین در اختیار مصرفکنندگان قرار دهند.
معتمد افزود: علاوه بر عرضه سیبزمینی با نرخ مصوب وزارت جهاد کشاورزی، از روز گذشته عرضه سیبزمینی داخلی و وارداتی با کیفیت هم به صورت کیسههای ۴۰ کیلویی و هم به صورت بستهبندی کوچک مقدار مصرف خانوار که سورت مجدد شده به فروشگاههای زنجیرهای آغاز شده تا آنها نیز با قیمت مصوب هر کیلوگرم ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم عرضه کنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه همچنین برای دسترسی آسانتر شهروندان، عرضه سیبزمینی در واحدهای سیار با نصب بنر با قیمت مصوب ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان در نقاط پررفت و آمد مختلف سطح شهر تهران انجام میشود، تصریح کرد: با هماهنگی شهرداری تهران این اقدام توسط اتحادیه مرکزی تعاونیهای روستایی ایران انجام شده که با استقبال زیاد مردم نیز روبهرو شده است.
***
برنامهریزی برای تکمیل و ساخت واحدهای جدید تا تولید ۳۶۰۰ مگاوات
وزیر نیرو تاکید کرد مسابقه در مصرف، ناترازی برق را ادامهدار میکند اما اگر مصرف منطقی شود، ناترازی بهبود یافته و به استانداردهای بینالمللی میرسد. عباس علیآبادی درباره چشمانداز ناترازی برق گفت: باید بگویم ناترازی 2 وجه تولید و مصرف دارد و ما در این رابطه در ۳ سطح برنامهریزی کردهایم. وزیر نیرو ادامه داد: اول برنامهریزی کوتاهمدت برای عبور از تابستان آینده است و برنامهریزی ما این ناترازی را بسیار کاهش میدهد که یک سمت آن تقاضا و سمت دیگر تولید است، به طوری که در سمت تولید چندین طرح بزرگ را در کوتاهمدت تعریف کردهایم که نخست تکمیل واحدهای ناتمام و ساخت واحدهای جدید بوده که جمع آنها ۳۶۰۰ مگاوات است. علیآبادی افزود: طرح کوتاهمدت دیگر تعمیرات نیروگاهی است تا خروج اضطراری را کم کنیم، گرچه به خاطر زمستان هنوز نتوانستهایم برخی واحدهای بخار را از مدار خارج کنیم و به همین دلیل وقت کمی داریم تا تعمیرات این واحدها را انجام دهیم. وی ادامه داد: باید حدود ۱۲۰ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی انجام دهیم، چون برخی نیروگاهها 2 بار نیاز به تعمیر دارند، برخی واحدهای نیروگاهی تعمیرات دورهای و برخی دیگر به تعمیرات اساسی نیاز دارند. وزیر نیرو درباره سطح سوم برنامهریزی برای ناترازی برق گفت: اقدام دیگر این است که برخی واحدهای قدیمی نیاز به ارتقای کیفیت دارند که برای انجام این کار برنامهریزی لازم انجام شده است. وی با اشاره به اینکه به خاطر شرایط جوی از همه ظرفیت برخی نیروگاهها استفاده نمیکنیم، افزود: چون دمای ورودی توربین بالاست از حداکثر ظرفیت توربین نمیتوانیم استفاده کنیم، به همین دلیل طرحهایی چون آب پاشیدن و سیستمهای کنترل تراکمی برای خنک کردن توربینها در برنامه وجود دارد تا بهرهوری را بیشتر کند که این شیوه در حال انجام است (استفاده از این روش در واحدهای بخار و گازی مرسوم است). علیآبادی همچنین در پایان گفت: طرحهایی نیز درباره رفع محدودیت شبکه وجود دارد که تلاش میکنیم این ظرفیتها را به کار گیریم، مثل افزایش ارتفاع سد سیاه بیشه؛ چون آب بیشتری ذخیره شده و میتواند تا ۲ ساعت برق بیشتری تولید کند.
***
بلیت هواپیما در ایام نوروز گران نمیشود
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه برخی هواپیماهای زمینگیر نیمه نخست سال آینده به چرخه خدماترسانی بازمیگردند، گفت: بلیت در ایام نوروز گران نمیشود. حسین خانلری اظهار کرد: در زمان حاضر ایرانایر 17 هواپیمای فعال در ناوگان خود دارد که با استفاده از آنها پروازهای داخلی و خارجی را انجام میدهد.
وی ادامه داد: یک سری پروازها برای ایرلاین ملی تکلیفی است؛ این پروازها به نقاط کمبرخوردار انجام میشود که دولت ما را مکلف به انجام آن کرده است. وی افزود: پروازهای سیاحتی، زیارتی، خاورمیانه و آسیای دور جزو برنامههای ایران ایر است. مدیرعامل هما در ادامه با اشاره به هواپیماهای زمینگیر، گفت: برای این هواپیماها پیشبینی قطعه میکنیم و تهیه قطعات به دلیل تحریمهای ظالمانه آمریکا اندکی سخت است اما خوشبختانه شرکتهای قوی داخلی برای تعمیر هواپیما داریم.
خانلری با یادآوری اینکه تعدادی از شرکتهای هواپیمایی موتور هواپیما را برای تعمیر به ایران ایر میدهند، اضافه کرد: انجام چکهای سنگین با توجه به گواهینامهها و رعایت استانداردهای سازمان هواپیمایی توسط ایران ایر انجام میشود.
وی با اشاره به خرید 13 فروند ATR اظهار کرد: قطعات هواپیما بر اساس Calender Time تعویض میشود. الان هواپیماهای ایتیآر ما به Calender Time رسیدهاند که بیشتر مختص به لندینگ گیر (Landing Gear) است. این جزو برنامههای ما است که اینها را تعمیر و مجددا آنها را به خط پروازی برگردانیم. بودجه خوبی از سوی وزارت راه و شهرسازی به این موضوع خاص اختصاص یافته و تلاش میکنیم در نیمه نخست سال آینده هواپیماهای ایتیآر به چرخه خدماترسانی بازگردند.