منافع خانوادگی چه کسی با ورود اتوبوسهای برقی به خطر افتاده؟
یکی از معضلات جدی شهر تهران، آلودگی هواست و بدون شک یکی از راه های موثر در کاهش این معضل دیرینه، توسعه و نوسازی حمل ونقل عمومی است.
بر همین اساس، توسعه حمل و نقل عمومی در این دوره مدیریت شهری بهصورت جدی مورد توجه بوده و اقداماتی هم در این راستا انجام شده است اما برقیسازی تاکسی و اتوبوسها مسیر ایدهآلتری است که بسیاری از کشورهای دنیا آن را دنبال میکنند.
مدیریت فعلی شهر تهران نیز علیرغم همه سنگاندازیها و موانعی که برخی افراد و مافیای خودرو ایجاد کرده بود، پایتخت را در مسیر برقی سازی قرار داد و مقدمهای جدی برای کمک به برقیسازی تاکسی و اتوبوسهای تهران فراهم کرد که بدون شک به الگوی موفقی برای سایر شهرهای کشور تبدیل خواهد شد.
در همین راستا هم به تازگی بخشی از تاکسی و اتوبوسهای برقی که از محل قرارداد شهرداری تهران با چین خریداری شده بود رونمایی و چشم تهرانیها به ورود بیش از 1700 تاکسی برقی، 189 اتوبوس برقی و 2 رام تراموای برقی به پایتخت روشن شد.
از این بسته حمل و نقلی پاک، زمینه استفاده از اتوبوس های برقی در خطوط اتوبوسرانی فراهم شد و 35 دستگاه اتوبوس برقی فعالیت خود را در محور میدان جمهوری-بهارستان آغاز کردند اما این امر با حاشیه هایی همراه بود.
«اتوبوسهای برقی تهران در زمستان دیزلی میشوند!!» خبری بود که در فضای مجازی به سرعت دست به دست شد؛ این ادعایی بود که از سوی تشکری هاشمی درباره اتوبوسهای برقی تهران مطرح شد: "این اتوبوسها یک موتور دیزلی برای فضای داخلی اتوبوس دارد و جای تأسف است که اتوبوسی میخریم که 2 برابر یک اتوبوس دیزلی قیمت دارد اما در فصل زمستان موتور دیزلی آن را روشن میکنیم!"
پشتپرده ادعای مضحک درباره دیزلی بودن اتوبوسهای برقی چه بود؟!
اما شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در پی طرح این ادعا با تاکید بر اینکه اتوبوسهای تمام برقی تهران دوگانهسوز نیستند، اعلام کرد: "اتوبوسهای برقی تهران فقط یک موتور الکتریکی مجهز به باتری CATL LFP با ظرفیت 422.87 کیلووات ساعت دارد که امکان پیمایش بیش از 285 کیلومتر را تنها با استفاده از موتور الکتریکی برقی فراهم میکند؛ چه در تابستان و چه در زمستان!"
ظرفیت باک گازوئیل سیستم گرمایش اضطراری این اتوبوسها 40 لیتر است؛ به اندازه باک یک پراید! کدام عقل سلیمی باور میکند که اتوبوس برقی با یک باک 40 لیتری حرکت میکند؟ ظرفیت باک اتوبوسهای دیزلی تهران 200 تا 240 لیتر گنجایش دارد؛ بدیهی است که این حجم گازوئیل نه جهت نیروی محرکه که صرفاً بابت گرمایش مسافران در شرایط خاص و نادر که قبلاً به آن اشاره شد کاربرد دارد.
همچنین طبق اعلام شرکت واحد اتوبوسرانی، سیستمهای گرمایشی اتوبوسهای برقی در 3 ماه سرد سال، با این فرض که در تمام طول روز نیاز به گرمایش باشد، کمتر از یک هزار لیتر گازوئیل مصرف میکند.
حال مقایسه کنید با یک اتوبوس دیزلی که در سال 55 هزار لیتر گازوئیل میسوزاند! یعنی میزان مصرف یک اتوبوس برقی برای گرمایش حدود 2 درصد یک اتوبوس گازوئیلی برای پیمایش است؛ همین 2 درصد هم با توجه به اثری که در افزایش پیمایش به ازای هربار شارژ دارد باز هم قابل تعدیل است.
آیا منافع خانوادگی "تشکری هاشمی" با ورود اتوبوسهای برقی به خطر افتاده؟!
در واکنش به اظهارات تشکری هاشمی، مسعود درستی به عنوان مدیرعامل اسبق شرکت راهآهن شهری تهران و حومه با صراحت به تسنیم گفت: "این اظهارات به دلیل به خطر افتادن منافع شخصی این عضو شورای شهر بوده است."
او تاکید کرد: سیستم حرکتی اتوبوسهای برقی هایگر کاملاً مستقل از گازوئیل عمل میکند و حتی اگر این مخزن به طور کامل خالی باشد، سیستم گرمایشی اتوبوس میتواند از طریق برق خود این اتوبوسها هم تأمین شود.
اتوبوسهای برقی دارای آخرین استانداردهای جهانی
اما در ادامه محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در واکنش به این ماجرا با بیان اینکه موضوعات مطرح شده عمدتاً از جنس شخصی و سیاسی است، گفت: اتوبوسهای برقی خریداری شده با آخرین استانداردهای جهانی مشابه دیگر نقاط دنیا عمل میکند.
وی ادامه داد: برای این اتوبوسها سیستم گرمایشی و سرمایشی به صورت کاملاً برقی پیشبینی شده است. اما در مواقعی که به گرمایش ابتدایی در صبحها نیاز داریم و بهمنظور صرفهجویی در مصرف باتری، یک سیستم بخاری با سوخت مایع به عنوان آپشن وجود دارد.
هرمزی تصریح کرد: این انتخاب به پیشنهاد شرکت سازنده بوده است و از مدتها پیش به تایید عزیزان شورا و کمیته فنی اتوبوسرانی وزارت کشور رسیده است. ما برای این اتوبوسها هیچ کمبودی پیشبینی نکردهایم و تمام این مراحل با تاییدیههای لازم انجام شده است.
تشکری هاشمی امروز ادعای خود درباره اتوبوسهای برقی وارداتی را پس گرفت!
در نهایت امروز، جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا در واکنش به این ماجرا گفت: پس از آغاز به کار این ناوگان، همکاران ما در کمیسیون حملونقل برای بررسی میدانی اعزام شدند، در این بازدیدها و همچنین گزارشهای مردمی مشخص شد که سیستم گرمایش این اتوبوسها از سوخت گازوئیل استفاده میکند.
وی افزود: در مصاحبهای که با یکی از خبرنگاران داشتم، تأکید کردم که امیدوارم این موضوع صحت نداشته باشد، چراکه استفاده از سیستم گرمایش دیزلی در کشورهایی با آبوهوای بسیار سرد رایج است، اما در تهران که روزهای دمای زیر صفر کمی دارد، چنین سیستمی چندان ضروری به نظر نمیرسد البته اطلاعات دقیق درباره این موضوع هنوز مشخص نیست.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: دو گروه با کجفهمی نسبت به این موضوع موضعگیری کردند، گروه اول، افرادی بودند که دشمنی آنها با نظام مشخص است و از هر فرصتی برای ایجاد تشویش استفاده میکنند. آنها بهاشتباه اعلام کردند که کل موتورهای این اتوبوسها دیزلی است، درحالیکه بحث تنها درباره سیستم گرمایش آنها بود.
وی افزود: متأسفانه موضعگیری ضعیف مدیران شهرداری نیز باعث شد که این موضوع به درستی مدیریت نشود؛ انتظار میرفت که مسئولان بهسادگی اعلام کنند که بررسیهای لازم را انجام خواهند داد و در صورت وجود اشکال، اصلاحات لازم را اعمال خواهند کرد. لجن پراکنی برخی در داخل و برخی رسانههایی که انتظار میرود حرفهای عمل کنند نیز با انتشار مطالب خلاف واقع سعی کردند این مسئله را توجیه کنند.
این اظهارات امروز تشکری هاشمی در صحن شورا در حالیست که وی نفر اصلی طرح ادعای مضحک اخیر و تشکیک درباره برقی نبودن اتوبوسهای وارداتی بوده است؛ هفته گذشه در حالی تشکری هاشمی چنین ادعایی را مطرح کرد که وی به صورت کامل در جریان مشخصات فنی اتوبوسهای برقی "هایگر" وارداتی از چنین بوده است.
به گزارش تسنیم، ایجاد چنین تشکیک مضحکی برای زیر سؤال بردن اقدام شهرداری تهران در حوزه برقیسازی و فرصتطلبی برخی از اعضای شورای شهر تهران برای ناامید کردن مردم تهران از فرایند برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در این دوره، اقدامی نابخشودنی است که باید تمام ابعاد آن بهویژه نقش برخی شرکتهای خانوادگی و به خطر افتادن منافع صاحبان این شرکتها با برقی شدن اتوبوسهای تهران باید برای عمومی مردم بازگو شود.
انتهای پیام/