20/اسفند/1403
|
05:06
۲۲:۲۰
۱۴۰۳/۱۲/۱۹
تأکید پلیس بر رعایت اصول رانندگی ایمن برای گریز از تبعات جبران‌ناپذیر تصادفات جاده‌ای در ایام نوروز

پشت فرمان زندگی

کد خبر: ۴۰۳۱۳۴

گروه اجتماعی: در روزهایی که خیلی‌ها خود را برای مسافرت‌های نوروزی آماده می‌کنند، به دلیل شلوغی جاده‌ها در ایام عید باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا سفری ایمن را سپری کنند، چرا که بی‌احتیاطی و قانون‌گریزی همچنین عدم توجه به هشدارهای پلیس می‌تواند زمینه‌ساز بروز تصادفات و رخدادهای ناگوار و جبران‌ناپذیر شود. به گفته کارشناسان وزارت بهداشت تصادف فقط یک لحظه نیست و چه بسا پیامدهای آن می‌تواند یک عمر همراه شخص باشد. در چنین شرایطی با رعایت قوانین و مقررات رانندگی، می‌توان جان هزاران نفر را نجات داد. طبق گزارش‌های موجود بیشترین عامل تصادفات سرعت غیرمجاز است که باعث کاهش زمان واکنش شده و احتمال تصادف منجر به مرگ را بیشتر می‌کند. خواب‌آلودگی در رانندگی، عدم رعایت فاصله طولی، بی‌توجهی به بستن کمربند ایمنی، حواس‌پرتی در حین رانندگی چون استفاده از تلفن همراه نیز عوامل دیگری است که موجب تصادف می‌شوند. در چنین شرایطی امسال برای کاهش میزان تصادفات که سالانه بیش از 20 هزار نفر به دلیل تصادفات جاده‌ای از بین می‌روند پویشی از سوی وزارت بهداشت با شعار «نه به تصادف» مورد توجه قرار گرفته تا حداقل میزان تصادفات بویژه در ایام نوروز که ترددها زیاد و جاده‌ها شلوغ است کاهش یابد. 
پویش «نه به تصادف» که به‌ منظور کاهش تصادفات جاده‌ای و ارتقای فرهنگ ایمنی راه‌اندازی شده است تلاش دارد با جلب توجه مردم و مسؤولان، بویژه در زمینه رعایت قوانین رانندگی، جان هزاران نفر را از خطر تصادفات جاده‌ای نجات دهد، زیرا در ایران، سالانه هزاران نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و صدها هزار نفر دیگر نیز دچار صدمات جسمی و روحی می‌شوند. این وضعیت نگران‌کننده، موجب شده تا تلاش‌هایی برای کاهش این خطرات و آگاهی‌بخشی به مردم انجام شود. یکی از این تلاش‌ها، «پویش نه به تصادف» است. هدف اصلی پویش «نه به تصادف» افزایش سطح آگاهی عمومی درباره علل تصادفات و تشویق به رفتارهای ایمن در جاده‌هاست. اعضای این پویش معتقدند پیشگیری از تصادفات نه‌تنها به اصلاح رفتار رانندگان، بلکه به تغییر نگرش و فرهنگ عمومی درباره اهمیت ایمنی در جاده‌ها نیاز دارد. 
این پویش با تأکید بر نکات ساده و کاربردی همچون رعایت سرعت مجاز، استفاده از کمربند ایمنی، عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و آگاهی از وضعیت جاده‌ها، به دنبال کاهش تصادفات و جلوگیری از خسارات جانی و مالی است. از زمان آغاز این پویش، حمایت‌های زیادی از سوی مردم و نهادهای مختلف از جمله سازمان‌های دولتی و غیردولتی، رسانه‌ها و حتی برخی شخصیت‌های برجسته جامعه همچون دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور و وزرای دولت انجام شده است. بسیاری از مردم به این حرکت پیوسته‌اند و به گسترش آن کمک می‌کنند. رسانه‌ها نیز نقش مهمی در اطلاع‌رسانی و تبلیغ این پویش داشته‌اند و به صورت مرتب کمپین‌هایی با هشتگ #نه_به_تصادف برگزار کرده‌اند.
* ۸۳ درصد فوتی‌های تصادفات زیر ۵۰ سال دارند
هر چند عوامل متعددی باعث بروز تصادف می‌شود اما مهم‌ترین عامل خطای انسانی و کم‌توجهی برخی رانندگان به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است که رخدادهای ناگواری را رقم می‌زند. در چنین شرایطی امسال شعار «نه به تصادف» در قالب پویشی وسیع مدنظر همگان است تا با رعایت اصول رانندگی میزان تصادفات در کشور کاهش یابد. موضوعی که پلیس تاکید دارد این است که برای گریز از تبعات جبران‌ناپذیر تصادفات رعایت اصول رانندگی ایمن باید مورد توجه همگان قرار گیرد. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس گزارش‌های پلیس، ۸۳ درصد فوتی‌های تصادفات جاده‌ای زیر ۵۰ سال سن دارند، در حالی که گروه‌های مولد جامعه به شمار می‌روند و برای اینکه جوانی جمعیت را محقق سازیم باید از وقوع این تصادفات جلوگیری کنیم. 
علیرضا رئیسی در نشست خبری افزود: در قالب پویش نه به تصادف یک برنامه ۳ ساله برای کاهش تصادفات تدوین شده است که در گام اول و ایام نوروز امسال بر موضوع کاهش تصادفات جاده‌ای متمرکز خواهیم شد. وی با بیان اینکه سالانه ۲۰ هزار مرگ بر اثر حوادث جاده‌ای رخ می‌دهد که می‌توان ۱۰ هزار مورد آن را با پیوستن به این پویش کاهش داد، تصریح کرد: ۵۲ درصد عوامل موثر بر تصادفات مربوط به خطای انسانی بوده و حدود ۴۸ درصد آن مرتبط با عوامل جاده‌ای و خودرو‌های ناایمن است. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل کاهش حوادث ترافیکی و جاده‌ای، وجود قوانین بازدارنده است، تصریح کرد: قوانین ما در حوزه رانندگی بازدارنده نیست، حال آنکه قوانین می‌توانند رفتارساز باشند و اجرای صحیح و اعمال قوانین سخت‌گیرانه می‌تواند تا ۲۰ درصد این آمار‌ها را کاهش دهد. به گفته وی، تاکنون قوانین رانندگی و میزان جریمه‌ها در کشور بازدارنده نبوده و روزانه شاهد مرگ و میر رانندگان و بویژه سرنشینان آنها هستیم. وی ادامه داد: اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات، آسیب مغزی است و پس از آن شکستگی‌های متعدد، که این ۲ مورد بیش از ۹۰ درصد فوتی‌ها را شامل می‌شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد قربانیان موتورسواران هستند که به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی جان خود را از دست می‌دهند. 
رئیسی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات کشور، معاینه فنی خودرو‌هاست، تاکید کرد: بسیاری از خودرو‌های فرسوده فاقد معاینه فنی هستند اما همچنان در حال ترددند که نشان‌دهنده نبود نظارت کافی است. وی اظهار داشت: از دیگر عوامل موثر در تصادفات می‌توان به خواب‌آلودگی هنگام رانندگی، استفاده از تلفن همراه و بی‌توجهی به قوانین اشاره کرد. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فرهنگ‌سازی تنها به معنای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نیست، بلکه مجموعه‌ای از اطلاعات، رفتارها، قوانین و مقررات است که باید منجر به اصلاح رفتار‌ها در راستای یک هدف مشخص شود. رئیسی ادامه داد: تفاوت این پویش با سایر پویش‌ها در آن است که از بالاترین سطوح، از رئیس‌جمهور گرفته تا استانداران و فرمانداران، همگی درگیر این موضوع شده‌اند و همه ‌مسؤولان پای کار هستند. 
وی خاطرنشان کرد: این همگرایی باعث شده وزارت بهداشت نیز مصمم باشد تا این فرآیند ادامه یابد و تیم اجرایی از هم نپاشد. به گفته رئیسی، ۴ ضلع اصلی در این زمینه شامل جاده، خودرو، انسان و قانون است. در سطح جهانی، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر جاده، بین ۳ تا 7.5 دوربین کنترل سرعت وجود دارد، در حالی ‌که این میزان در ایران کمتر است یا این دوربین‌ها نیز از کار افتاده هستند. وی اظهار داشت: شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها برعهده مسؤولان ذی‌ربط بوده و لازم است خودروسازان نیز در راستای ارتقای ایمنی خودرو‌ها گام بردارند و امید است در پایان این برنامه ۳ ‌ساله، شاهد کاهش چشمگیر آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای باشیم.

ارسال نظر
پربیننده