30/فروردين/1404
|
18:53
۲۳:۰۳
۱۴۰۴/۰۱/۲۹

حمایت از دانش‌آموزان دارای ضعف تحصیلی

برخی دانش‌آموزان برای یادگیری دروسی نظیر ریاضی، علوم و فارسی نیازمند حمایت آموزشی هستند. در این راستا وزارت آموزش‌و‌پرورش قصد دارد برای آموزش این دانش‌آموزان اقدامات لازم را به صورت رایگان به کار گیرد. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش به اجرای طرح «حامی» برای حمایت آموزشی از دانش‌آموزان دارای ضعف تحصیلی اشاره کرد و گفت: در نوبت اول ارزشیابی، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در درس‌های فارسی، ریاضی و علوم نیازمند حمایت شناسایی شدند. رضوان حکیم‌زاده در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها اظهار کرد: برنامه‌ریزی پشت میزهای اداری بدون مشارکت فعال معلمان و مدیران، راهبرد کارآمدی نیست، بنابراین نخستین اقدام ما تدوین برنامه راهبردی با همکاری معاونان آموزش ابتدایی استان‌ها بود. وی افزود: این برنامه ذیل ۳ محور اصلی عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی و تقویت هویت ایرانی‌- اسلامی دانش‌آموزان طراحی شده است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش از تهیه «کارنامه عملکرد و شاخص‌های کارایی درونی دوره ابتدایی» برای تمام استان‌ها خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار، شناسنامه جامع شاخص‌های عملکردی را تدوین کردیم تا وضعیت موجود را به ‌دقت بررسی و اهداف آینده را مشخص کنیم. وی با اشاره به تفاهمنامه‌های امضا شده با استان‌ها، از مدیران جدید خواست این برنامه را پیگیری کنند و افزود: بررسی روند رشد شاخص‌هایی مانند نرخ تکرار پایه و پوشش تحصیلی باید در دستور کار جلسات مناطق قرار گیرد. حکیم‌زاده با اشاره به سیاست‌های دولت چهاردهم در اولویت‌دادن به آموزش‌وپرورش، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما، تحول در روش‌های آموزش و ایجاد محیط‌های یادگیری پویاست. دانش‌آموزان باید به ‌عنوان یادگیرندگان فعال در فرآیند آموزش‌ دیده شوند. وی از راه‌اندازی «سامانه اجتماعات یادگیری معلمان» با حضور نزدیک به ۳۰۰ هزار آموزگار خبر داد و افزود: معلمان در این سامانه نیازهای آموزشی خود را ثبت و از بانک محتوای تولیدشده استفاده می‌کنند. همچنین سناریوهای تدریس فعال مبتنی بر کار گروهی در حال تدوین است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش به اجرای طرح «حامی» برای حمایت آموزشی از دانش‌آموزان دارای ضعف تحصیلی اشاره کرد و گفت: در نوبت اول ارزشیابی، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در درس‌های فارسی، ریاضی و علوم نیازمند حمایت شناسایی شدند. این طرح با مشارکت شورای مدرسه و مدیران اجرا می‌شود. وی تأکید کرد: پیام این طرح باید امیدبخش باشد؛ دانش‌آموزان باید احساس کنند یادگیری آنها برای ما مهم است، نه اینکه برچسب ضعف بخورند. حکیم‌زاده با تشکر از حمایت‌های وزیر آموزش‌وپرورش از دانش‌آموزان عشایر، گفت: تعادل رشته‌ای در مناطق عشایری از اولویت‌های ما است. همچنین شناسنامه مدارس عشایری برای ارتقای کیفیت یادگیری تدوین شده است. وی خاطرنشان کرد: با همراهی همکاران و هدایت وزیر آموزش‌وپرورش، امیدواریم دوره ابتدایی را به ‌عنوان پایه تعلیم‌ و تربیت تقویت کنیم.

ارسال نظر