نلاش پکن برای حل پرونده خودروهای برقی در اروپا
وزارت بازرگانی چین روز گذشته میزبان هیئتی از انجمن خودروسازی آلمان برای مذاکرات درباره همکاریهای حوزه خودرو میان چین و آلمان بود.
وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین در این دیدار تأکید کرد که دروازههای چین به روی جهان همواره بازتر خواهد شد و سیاستهای جذب سرمایه خارجی تغییر نکرده و تغییر نخواهد کرد. او ابراز امیدواری کرد که شرکتهای خودروسازی آلمان از این فرصت بهره برده و اعتماد خود به سرمایهگذاری در چین را حفظ کنند.
وی با اشاره به وضعیت پیچیده و دشوار حال حاضر در جهان گفت: اقدامات یکجانبهگرایانه و حمایتگرایانه برخی کشورها نظم تجارت بینالمللی و ثبات زنجیرههای جهانی تولید و تأمین را به شدت تهدید کردهاند و صنعت خودروسازی در خط مقدم این آسیبها قرار دارد.
وزیر بازرگانی چین درباره نقش چین و اروپا در تجارت جهانی خاطرنشان کرد: چین و اتحادیه اروپا دو ستون دفاع از چندجانبهگرایی و تجارت آزاد هستند و انتظار میرود که انجمن صنعت خودروی آلمان همچنان نقش فعال خود را برای تشویق آلمان و اتحادیه اروپا جهت حفظ قاطع نظام تجارت چندجانبه و ثبات زنجیرههای جهانی تولید و تأمین ایفا کند و همراه با چین، در چارچوب احترام به قوانین تجارت بینالمللی، برای حل سریع و مناسب پرونده ضد یارانه خودروهای برقی چین در اتحادیه اروپا تلاش نماید.
طبق اطلاعیه طرف چینی، مولر، رئیس اتحادیه خودروسازان آلمان در این دیدار اظهار داشت که صنعت خودروسازی باید به جهانیسازی پایبند باشد و از طریق گشودگی و همکاری با چالشها مقابله کند؛ افزایش کورکورانه تعرفهها کمکی به ثبات اقتصاد جهانی نخواهد کرد.
وی تصریح کرد که انجمن صنعت خودروسازی آلمان قاطعانه با حمایتگرایی تجاری مخالف است و انتظار دارد مذاکرات درباره پرونده خودروهای برقی میان اروپا و چین به سرعت پیشرفت کند و اختلافات تجاری به شکلی مناسب حل و فصل شود.
مولر همچنین از شرکتهای خودروسازی آلمانی برای گسترش سرمایهگذاری در چین حمایت کرد و از خودروسازان چینی برای سرمایهگذاری در آلمان استقبال نمود و خواستار ارتقای مشترک صنعت خودروسازی و نوآوریهای فناورانه شد.
پیشتر نیز سخنگوی وزارت بازرگانی چین، خه یادونگ، در کنفرانس خبری 3 آوریل اعلام کرده بود که چین و اتحادیه اروپا توافق کردهاند هرچه سریعتر مذاکرات درباره تعهد قیمتی در پرونده ضد یارانه خودروهای برقی را از سر بگیرند تا محیطی مناسب برای همکاری سرمایهگذاری و صنعتی میان شرکتهای دو طرف ایجاد شود.
همچنین در 21 مارس، وانگ ونتائو در دیدار با اولا کلنیوس، رئیس هیئت مدیره گروه خودروسازی مرسدس بنز، تأکید کرده بود که حل مناسب این پرونده برای روابط فعلی چین و اتحادیه اروپا اهمیت زیادی دارد و ابراز امیدواری کرده بود که مرسدس بنز به پیشبرد اقدامات عملی طرف اروپایی کمک کند تا راهحلی مقبول برای هر دو طرف حاصل شود.
گفتنی است، اتحادیه اروپا در اکتبر سال گذشته رسماً تصمیم گرفت که علاوه بر تعرفه واردات 10 درصدی استاندارد برای خودروهای وارداتی، بر خودروهای برقی تولید شده در چین تعرفهای اضافی بین 7.8٪ تا 35.3٪ اعمال کند.
اتحادیه اروپا دلیل این تصمیم را بهرهمندی زنجیره ارزش خودروهای برقی چین از «یارانههای ناعادلانه» و تهدید به «آسیب اقتصادی» برای تولیدکنندگان اروپایی اعلام کردهبود.
پس از آن، چین و اتحادیه اروپا چندین دور مذاکره برای کاهش یا لغو این تعرفهها انجام دادند، اما نتیجه نهایی این مذاکرات همچنان نامشخص باقی مانده است.
انتهای پیام/